eitaa logo
جان‌فدا برای ایران
698 دنبال‌کننده
74 عکس
16 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح «ملی»: پیرامون «مردم»، «ایران قوی»، «منافع ملی» در سطح منطقه‌ای: درباره «مقاومت» در سطح «فراملی و جهانی»: درباره مقاومت در برابر نظم جهانی ناعادلانه‌ موجود در سطح «دینی» و «مذهبی»: درباره «هویت دینی» 👤eitaa.com/ahs_tafreshi
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ریشهٔ تمامی این معضلات در نظرات ناقص تصمیم‌سازانی قابل پیگیری است که بر مبنای معادلات کارشناسی تصمیم‌سازی می‌کنند. تصمیم‌سازان زمینهٔ تصمیم‌گیری‌ها را فراهم می‌کنند. کسانی که خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه نسخه‌های نامناسبی را برای درمان دردهای صعب‌العلاج فرهنگی و اقتصادی می‌پیچند و بدون توجه به تبعات سوء این کارشناسی‌ها در درازمدت و تحمیل آثار مخرّب آن بر ساختار فرهنگی نظام اسلامی و ارزش‌های مقبول خاص و عام، تنها راه را در پیروی از چنین سیاست‌هایی می‌دانند. اصولاً معادلات مادی غربیْ نه‌تنها قدرت تشخیص اهداف این انقلاب و ملت را نمی‌تواند داشته‌باشد بلکه با انگیزه‌ها و فرهنگ این مردم سازگاری ندارد. 🔰علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی ♦️«بنابراین تصمیم‌سازی در تمام بخش‌های جمهوری اسلامی بر مبنای معادلات کارشناسی صورت می‌گیرد. من این مطلب را به‌ قوی‌ترین کارشناس‌های نظام که از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد می‌کردند نیز بیان نموده‌ام که ریشهٔ تمامی این معضلات در همان نظرات ناقص خودتان قابل پیگیری است. اما آن‌ها می‌گويند تصمیم‌گیری بر عهدهٔ مسئولیتی است که شما انتخاب می‌کنید. می‌گوییم آیا غیر ازاین است که تصمیم‌سازی به عهدهٔ شماست و این شما هستید که طرح‌ها و لوایح را تهیه می‌کنید و سپس توسط روحانیون و دیگر تصمیم‌گیران، آن‌ها را به امضا می‌رسانید؟ اشکال کار این‌جاست که اصولاً معادلات شما قدرت تشخیص اهداف این ملت را نمی‌تواند داشته باشد. لذا باید در این جامعه، معادلهٔ متناسب با آرمان‌هایش حاکم باشد. شما این واقعیت را صادقانه برای ملت اعتراف نمی‌کنید؛ نه برای تصمیم‌گیران اعتراف می‌کنید و نه برای عموم مردم! نه به «تصمیم‌گیران» می‌گویید که درد اصلی از جانب «معادلهٔ شناسایی» ماست... اما اگر می‌بینید که مردم ما علی‌رغم فشار زیاد اقتصادی هنوز حاضر به تحمل مشکلات هستند، به‌دلیل این است که انگیزهٔ مذهبی بر آن‌ها حاکمیت دارد‌؛ نه این‌که کار کارشناسی شما شایستگی دارد. اگر برای ملت روشن شود که فسادهای موجود، از ناحیهٔ معادلاتی است که با انگیزه‌ها و فرهنگ این مردم سازگاری نداشته و در واقع مانع اجرای فرمان رهبری نیز می‌باشند، فکر می‌کنید با این مسأله چگونه برخورد می‌کنند؟ پس این معضل، ریشه در وجود همین «مدیریت علمی» دارد که نارسایی آن نسبت به جامعهٔ اسلامی، هر روز در حال روشن‌ترشدن است.»¹ ♦️«امروز نوک حملهٔ تهاجم دشمنان داخلی و خارجی، و شماتت دوستان ناآگاه، متوجه «تصمیم‌گیران» نظام اسلامی و دولت‌مردان دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی است، و حال آن‌که ریشهٔ معضل را باید در «نظام کارشناسی» کشور دانست که زمینهٔ چنین تصمیم‌گیری‌هایی را فراهم می‌کنند. جا دارد از این افراد به عنوان «تصمیم‌سازان» کشور یاد کنیم؛ کسانی که خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه نسخه‌های نامناسبی را برای درمان دردهای صعب‌العلاج فرهنگی و اقتصادی می‌پیچند و بدون توجه به تبعات سوء این کارشناسی‌ها در درازمدت و تحمیل آثار مخرب آن بر ساختارفرهنگی نظام اسلامی و ارزش‌های مقبول خاص و عام، تنها راه را در پیروی از چنین سیاست‌هایی می‌دانند. مسلماً این کلام ما به معنای تخطئه عناصر خدوم و دل‌سوز شعب نظام کارشناسی کشور، نظیر سازمان برنامه و بودجه، و گلوگاه‌های مهم تحقیقاتی نیست. کلام ما متوجه نقصان «روش» موجود و حاکمیت ارزش‌های نامتناسب با آرمان‌های جامعهٔ اسلام بر الگوی عملی فعلی است که خودبه‌خود کارشناسان متعهد و غیرمتعهد جامعه را به سمت چنین نتایجی سوق می‌دهد؛ تا جایی که برخی از این عناصر که از تعهد کمتری برخوردارند، تحقق منویات مقام معظم رهبری را در خصوص برنامهٔ توسعه و نظایر آن، حداقل در شرایط فعلی ناممکن و نامعقول می‌دانند! مسلماً تا زمانی که ابزار کارشناسی، همین ابزار باشد و در معادلات و شاخصه‌ها نیز تحوّلی بنیادین روی‌ نداده‌ باشد، نمی‌توان خواستِ ولیِ اجتماعی نظام اسلامی را که سرپرست توسعه شناخته می‌شود و استراتژی کلی حرکت جامعه را در درازمدت مشخص می‌کند، در سراسر وجود سیاست‌های خرد و کلان نظام جریان داد. در این صورت، طبیعی خواهد بود عده‌ای مدعی شوند که نمی‌توان لااقل بخشی از احکام اجتماعی اسلام را در جامعه پیاده کرد. بله تا زمانی که ابزار و معادلات کاربردی، همین وضع را دارند، هم باید شاهد شماتت‌های ناآگاهان و نااهلان باشیم، و هم خود را از اجرای تمامی احکام نورانی اسلام مغلول‌الید ببینیم.»² ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ▪️١. حسینی الهاشمی، گامی عملی در جهت اسلامی‌کردن فضای دانشگاه‌ها، صفحهٔ ۲۱ و ۲۲ ▪️٢. حسینی الهاشمی، گامی عملی در جهت اسلامی‌کردن فضای دانشگاه‌ها، صفحهٔ ۲۱ و ۲۲ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️دانشمندان غربْ پیامبرانی شکست‌خورده‌اند؛ چرا که دانش مدرن مشکلات عدیده‌ای برای جهان و بشریت بوجود آورده است. در واقعْ بیماری‌های فرهنگی، نه علت، بلکه معلول بیماری‌های علمی‌اند. ♦️«روشنفکران غرب پیامبرانی هستند که ناکام مانده‌اند. شکست آنان نه به دلیل بی‌اعتباری دانش که فراهم آورده‌اند و نه به علت بی‌توجهی موجود به موعظه‌های آنان بوده‌است. آنان بیشتر بدین دلیل شکست خورده‌اند که دانش عرضه‌شده به‌وسیلهٔ آنان و موعظه‌هایی که القا کرده‌اند، به‌آن اندازه‌ای که مورد ادعای بعضی از آنان است، به اصلاح اخلاقی و بهبود اقتصادی اجتماعی غرب کمکی نکرده‌است. آنان به این دلیل شکست خورده‌اند که دانش و موعظهٔ ایشان، خود مشکلاتی برای جامعه به‌وجود آورده است. روشنفکران علوم اجتماعی و انسانی مقصودشان این بوده است که دانشی فراهم سازند که بنیانی برای سیاست‌گذاری باشد، سیاست‌هایی که جامعه را به سمت آیندهٔ بهتر هدایت کند. روشنفکران علوم فیزیک و طبیعی منظورشان این بوده است که دانشی عرضه کنند که کاربرد عملی آن دانش، جامعه را به سوی آیندهٔ بهتر راهنمایی کند. هر دو شکست خورده‌اند؛ اما به دلایل متفاوتی... آثار ناگوار علم تجربی نظیر آثار گوارای آن محصول عرضی و فرعی آن نیست، بلکه ذاتی طبیعت آن است.»¹ ♦️ «میان بیماری‌های عام فرهنگی و بیماری‌های خاصی که با علم ارتباط می‌یابند، نه تنها تطابق‌های آشکار و همه‌جانبه وجود دارد، بلکه وقتی به دقت نگاه کنیم خواهیم دید که بیماری‌های عام فرهنگی، نه علت، بلکه معلول بیماری‌های علمی‌اند.» ² 📕۱.ایوا اتزیونی هالوی، روشنفکران و شکست در پیامبری، صفحهٔ ۱۱ و ۱۰۸ 📕۲.آلن تورن، نقد مدرنیته، صفحهٔ ۳۳۶ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️خطر تبدیل اسلام به عنصر توجیه‌گر تمدّن غربی؛ امروز نیز این بلیّهْ حاکم و مسلّط بر ذهن بسیاری است. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️بعضی‌ها اسلام را یک‌بُعدی مطرح می‌کنند، درست مثل آن‌ متفکّرین مسلمان مادّی‌گرای قرن نوزدهم میلادی؛ متفکّران مسلمانی که در حقیقت مادّی بودند، اگر چه به‌ظاهر و به ادّعا مسلمان. ... در قرن نوزدهم میلادی که قرن علم و علم‌گرایی بود و علم، میدان‌دارِ همهٔ این جوامع پیشرفته و مترقّی یا آن جوامعی که حسرت آن پیشرفتگی را میخوردند بود، متفکّرین مسلمانی هم پیدا شدند که به جای اینکه سعی کنند اسلام را بفهمند و اسلام را ارائه بدهند و اسلام را بر تمدّن عرضه کنند تا تمدّن، آن را ناگریز و ناچار بپذیرد و به شکل آن در بیاید، سعی کردند اسلام را با تمدّن تطبیق بدهند و تمدّنِ صنعتی مادّی را بر اسلام تحمیل کنند. از جمله‌ی [اینها] سیّداحمدخان هندی است؛ یک دانشمند متفکّر اسلامی در هندوستان و مفسّر قرآن عجیب این است و به‌وجودآورنده‌ی یک دانشگاه بزرگ اسلامی [به‌ نام] علیگر در هندوستان که هنوز هم آن دانشگاه هست؛ یک متفکّر اسلامی و اسلامی‌اندیش است‌، امّا درست در بافت و کوک حرف‌ها و تفکّراتش که می‌روی آن رگه‌های دوری از معنویّتِ اسلام و نزدیکی و گرایش و اعتقاد به مادّیگری را ملاحظه می‌کنی. هر آیه‌ای در قرآن، هر حدیثی در احادیث اسلامی، هر مطلبی از تاریخ اسلام را که با فرمول‌های علمی محدودِ کشف‌شده‌ی تا آن روز که خیلی خیلی کم بود نسبت به آنچه بعدها کشف شد و نسبت به آنچه دانش بشری تا آخر کشف خواهد کرد اندک منافاتی داشت، رد می‌کرد؛ همه‌ی معجزات انبیا را که در قرآن آمده تأویل و توجیه [می‌کرد]؛ چرا؟ چون عقلش نمی‌فهمید؛ عقلش نمی‌توانست درست قبول کند و بپذيرد چیزی را که خارج از فرمول‌های علمی بود‌؛ شکافتن دریا برای موسی، معجزه‌ی عصای موسی و همه معجزاتی که در قرآن به آن‌ها تصریح شده. این یک بلیّه‌ی بزرگی بود! سعی می‌کردند اسلام را تطبیق بدهند با آن مقدار از علمی که تا آن‌ روز کشف شده که همان‌طور که عرض کردم، خیلی هم کم و ناچیز و کم‌ارزش بود نسبت به اندوخته‌های فرهنگی بشر؛ چه قبل از آن و چه بعد از آن. ♦️امروز آن بلیّه حاکم و مسلّط بر ذهن بسیاری است. فرهنگ غربی در ذهنش هست، سعی می‌کند اسلام را با آن تطبیق بدهد. جزو بلیّه‌های بزرگ یکی است: آزادی و دموکراسی با مفهوم غربی‌اش. سعی می‌کنند آزادی‌ای که در انقلاب اسلامی و در حکومت اسلامی لازم است، هر چه ممکن است نزدیک کنند به آزادی‌ای که مثلاً انقلاب کبیر فرانسه [به مردم] داده و امروز در فرانسه رایج است. و آیا آن آزادی است؟ و آیا آن‌چه امروز در دنیای دموکراسی چه در انگلستان که مادرِ دموکراسی است و چه در فرانسه و چه در سایر کشورهای غربی و چه در آمریکا وجود دارد و رایج است، آزادی است؟ آیا واقعاً انسان‌ها در آن‌جا آزادانه می‌توانند آن‌چه لازمه‌ی شخصیّت و منش انسانی و اصالت انسانی است انجام بدهند و بفهمند؟ این درست است؟ و آیا امروز جایز است که ما آن‌چه به‌عنوان آزادی به دست آورده‌ایم در اشکال قانونی با آن‌چه امروز غرب دارد تطبیق بکنیم؟ معنای وفاداری به اسلام همین است؟ اسلام حدود و ثغور را برای ما معیّن کرده. 📕شرح نهج‌البلاغه، شرح خطبه‌ی اوّل (نبوّت‌ها در نهج‌البلاغه)، صفحهٔ ۳۲ الی ۳۴ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️جنگ با اقامه‌گران، نسبت به اشاعه‌کنندگان و مرتکب‌شوندگانْ حرف اوّل را می‌زند. امروزه، تمدّن غربْ باطل و مناسک آن را بسیار پیچیده و ظریفْ اقامه می‌کند. 🔰مرحوم علامه سیّدمنیرالدّین حسینی هاشمی ♦️جنگ با اقامه حرف اول را می‌زند، بعدْ جنگ با اشاعه، بعدْ جنگ با تخلف. غرب حتماً جز اقامه‌کنندگان زناست، حتماً جز اقامه‌کنندگان لواط و کلیه خبائث و بالاتر از همه اقامه‌کننده ماده‌پرستی است. 📕«مباحثی پیرامون سازمان دفتر»، جلسه ۱. 🆔@Asre_jadid_57
دشمن‌شناسی آیت‌الله میرباقری، کانال عصر جدید.mp3
2.67M
⭕️دانشگاه‌ها؛ مهم‌ترین ابزار نوین استعمار غرب 🔰حضرت آیت‌الله میرباقری ♦️دشمنیِ استعمار مدرنْ لایه‌های پیچیده‌ای دارد در مقیاس یک تمدّن، شما در لایه‌های‌شان دستگاه‌های امنیتی و نظامی‌شان را می‌بینید اما دانشگاه‌های‌شان را نمی‌بینید، مهم‌ترین ابزار استعمار مدرن دانشگاه‌های‌شان است. پیچیده‌ترین لایۀ استعمار مدرنْ آکادمی‌های‌شان است، مهم‌ترین پشتوانه‌های استعمار مدرنْ دانشمندان‌شان هستند، من نمی‌خواهم همه را متهم کنم، آدم خوب در کاخ فرعون هم هست... بحث من این است که این جریان‌ لایه‌های دیگری نیز دارد که اگر آن‌ها را نشناسیم کار را تمام می‌کنند. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️دانشگاه‌ها؛ مهم‌ترین ابزار نوین استعمار غرب 🔰حضرت آیت‌الله میرباقری ♦️لایه‌های دشمنیِ استعمار مدرنْ لایه‌های پیچیده‌ای است در مقیاس یک تمدّن، شما در لایه‌های‌شان دستگاه‌های امنیتی و نظامی‌شان را می‌بینید اما دانشگاه‌هایشان را نمی‌بینید، مهم‌ترین ابزار استعمار مدرن دانشگاه‌هایشان است. پیچیده‌ترین لایۀ استعمار مدرنْ آکادمی‌های‌شان است، مهم‌ترین پشتوانه‌های استعمار مدرنْ دانشمندان‌شان هستند، من نمی‌خواهم همه را متهم کنم، آدم خوب در کاخ فرعون هم هست... بحث من این است که این جریان‌ لایه‌های دیگری نیز دارد که اگر آن‌ها را نشناسیم کار را تمام می‌کنند. ♦️ما باید این تمدن را در جهاز هاضمۀ تمدن اسلامی هضم کنیم، بحث این نیست مثل داعش با آن مبارزۀ کور کنیم. بحث این نیست که منزوی شویم و یا منفعل باشیم یا نخود لوبیایی سوایش کنیم. خوب‌هایش را بگیریم و بدهایش را بگذاریم کنار، تصور کنیم غرب همه چیزش خوب است فقط اخلاق جنسی‌اش بد است،ما بیاییم به آن یک لااله‌الاالله اضافه کنیم‌، اصلاً اینطور نیست، بت‌پرستی مدرن است. همه چیزش بد است، منتهی به همین معنایی که کردم يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ، همه جا حق مغلوب باطل است، دانشگاهش همین است، آکادمی‌اش همین است، آدم خوب در دانشگاهشان هست، حتماً هست، حقی آنجا هست، بله هست، فلسفه‌شان همین است، تمام لایه‌هایش همین است. ♦️شما کود حیوانی را پای درخت سیب می‌ریزید میوه‌اش را مصرف می‌کنید ولی نمی‌شود که به‌آن اسانس بزنید و به‌آن زرورق بپیچید و بیاورید سر سفره بگذارید، بعد بگویید بو بکش ببین اگر بد است نخور، این که حرف نشد، ما با چنین تمدنی مواجه هستیم. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️بروز معضلات جدی در امر اداره‌ جامعه، بیانگر عجز و ناتوانی مدل کارشناسی موجود در اداره‌ یک جامعه مذهبی است؛ نه عجز دین در امر اداره. 🔰استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ♦️باید این واقعیت را روشن کنید که حاکمیت نظام کارشناسی در دست کارشناسان است. اگر می‌بینید که نقائصی در کار تصمیم‌گیران نظام وجود دارد از باب این است که تصمیمِ تصمیم‌سازان نظام، یعنی همان‌هایی که با آمار و ارقام و نمودار سروکار داشته و بر اساس مبانی غیرالهی به ارائه طرح‌های کارشناسی مبادرت می‌کنند، بر سبیل صواب نیست! ♦️لذا اگر امروز شاهد بروز معضلات جدی در امر اداره‌ جامعه هستیم قبل از هر چیز بیانگر عجز و ناتوانی مدل کارشناسی موجود در اداره‌ یک جامعه مذهبی است؛ نه اینکه این نقص را بتوان به عجز دین در امر اداره منسوب کرد. ۳ مهرماه ۱۳‌۷۵ ☑️ @AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
⭕️«فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْر»؛ با ائمهٔ کفر باید مبارزه کرد. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️قرآن می‌فرماید: «فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْر»؛ ائمّه و امامان کفر را بکُشید؛ نمیگوید «فقاتلوهم»، یا «فقاتلوا الکفر». «امامان کفر»، پیشوایان و زمام‌داران و سردمداران کفرند... «امام کفر»، یعنی «اید‌ئولوگ، تئوریسین، زمام‌دار و هادیِ کفر». آیه‌ی قرآن نمی‌خواهد بگوید با هر کافری که نقض عهد کرد، بجنگید، بلکه مطلب اجتماعی بسیار مهم و دقیقی را بیان‌ می‌کند؛ حکمی در مقیاس جهانی. در واقع امامِ کفر است که نقض عهد میکند، نه آحاد مردم. آیه می‌خواهد بگوید اگر نقض عهد کردند، با ائمّه‌ی آنها بجنگید؛ چون آنها غدّه‌های چرکین اجتماع‌اند که مانع مسلمان‌‌شدن مردم می‌شوند. یکی از مستشرقان مسیحی میگوید: «جنگ اسلام در واقع، جنگ با حکومت‌ها و زمام‌داران و رؤسای زمان بود، نه جنگ با ملّت‌ها.» چه‌ کسی با عیب‌جویی خود از پذیرش اسلام مانع می‌شود؟ آیا توده‌ی مردم مانع‌اند؟ خیر، بلکه کسانی که بر زوایای اجتماع و مردمْ سلطه و قدرت دارند مانع هستند. 📕تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص ۱۲۵ تا ۱۲۹(خلاصه). 🌐https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39687 🆔@Asre_jadid_57
⭕️"تنگه احد نظام اسلامی"؛ شکاف میان "اعتقادات نظریِ فردی" با "اعتقادات التزامی و القایی از سوی الگوهای اجراییِ غیراسلامی یا ضدّاسلامی". الگوهای غربی طراحی شده‌اند که مبنای غرب در قطع ارتباط با خداوند متعال را در عرصه حیات اجتماعی تحقق بخشند... ♦️تنگه احد نظام اسلامی شکافی است که میان اعتقادات فردی و نظری و اعتقادات التزامی و القایی از سوی الگوهای اجراییِ غیراسلامی یا ضداسلامی رخ می‌دهد. ♦️مردم از سویی معتقدند ربا اعلام جنگ با خداست، ولی الگوهای مالی و پولی بر مبنای ربا شکل گرفته‌اند. مردم معتقدند افزایش جمعیت مایه مباهات پیامبر است، اما ساختارهای اجتماعی و الگوهای اجراییْ نه‌تنها زمینه و امکان تحقق این امر را فراهم نمی‌آورند، بلکه زمینه و امکان آن را از بین می‌برند. وقتی در الگوی مسکن رسماً این امر به تصویب می‌رسد که خانه استاندارد هر ایرانی یک خانه ۷۵ متری است، این الگو (که البته به علوم انسانیِ غربی متکی است) عملاً به معنای انکار ضرورت و مطلوبیت افزایش جمعیت خواهد بود و نهایتاً به شکل التزامی و در مقام عمل انکار سخن اسلام است و نهایتاً انکار رسالت خواهد بود. ♦️...تنگه احد نظام اسلامی، شکاف میان اعتقادات ذهنی و قلبی مردم در مورد اسلام و التزامات عملی و عینی الگوهای اجرایی غربی در مورد اسلام است که منجر به ناکارآمدی عینی و اسلامیِ نظام شده و به‌تدریج موجب تضعیف و از‌بین‌رفتن مقبولیت نظام اسلامی می‌شود و نظام، انقلاب و اسلام را در معرض خطر قرار می‌دهد. ♦️...باید این تصور را که می‌توان الگوهارا از مبانی جداساخت و به‌اجرا گذاشت، خطا دانست؛ زیرا اساساً الگوهای اجرایی به‌وجود آمده‌اند که تحقق‌بخش مبانی خود باشند و الگوهای غربی طراحی شده‌اند که مبنای غرب در قطع اتصال به آسمان، آخرت و خداوند متعال را در عرصه حیات اجتماعی تحقق بخشند... 📕کتاب تنگه احد معاصر، سیدمرتضی حسینی الهاشمی، انتشارات تمدن نوین اسلامی، قم، ۱۳۹۹،صفحه ۵۱ و ۵۲. 🆔@Asre_jadid_57
اعتماد به پرچمدار.mp3
6.96M
⭕️اعتماد به پرچمدار حق 🔰استاد سیدمهدی میرباقری 🔊 قطعه‌ای از صوت سخنرانی مراسم روز تاسوعا در دفتر مقام معظم رهبری قم در تاریخ ١۴٠١/۰۵/۱۶ 🏠@deraiat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️«برکناری از سیاست» از عوامل مؤثر بر پیدایشِ ذهنیتِ فردگرایانهٔ فقها در فقاهت. 🔰آیت‌الله شهید محمدباقر صدر ♦️"برکناری از سیاست، به‌تدریج موجب شد دامنهٔ هدفی که حرکت اجتهاد را پدید می‌آورد در میان امامیه محدودتر گردد و این اندیشه را پیش آورد که یگانه‌ جولانگاه آن ( که می‌تواند در جهان خارج بازتابی بر آن داشته باشد و آن را هدف بگیرد) جولانگاه انطباق فرد است با اسلام و نه جامعه و چنین بود که در ذهن فقیه، اجتهاد با چهرهٔ فرد مسلمان ارتباط یافت، نه با چهرهٔ اجتماع مسلمان." 📕همراه با تحول و اجتهاد، سیدمحمدباقر صدر،ترجمهٔ اکبر ثبوت و دیگران، نشر روزبه، تهران، ۱۳۵۹شمسی، ص ۸.
👤 دکتر حبیب‌؛ استاد دانشگاه لبنان ♦️"من از دانشجویانم در دانشگاه لبنان عذرخواهی می کنم زیرا در تدریس دروس اصول حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه بین المللی و سازمان ملل متحد سختگیر بودم. بعد از جنایات صهیونیسم در غزه دیگر نیازی به تدریس این اصول نیست. «قانون زور»، آقای جهان است." 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️ مفهوم «توسعهٔ قدرت» و تأسیس حکومت 🔰 استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی: ♦️"من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای «توسعه قدرت» توجه نكرده است. ♦️بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! " ☑️ @AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️جنگ فلسطین و نقش آن در تغییر نظم جهانی 👤دکتر حسین کچویان 1⃣گفتگو درباره‌ی جنگ غزه(۱) 📺شبکه افق - دقایق ۱:۵۳- ۱:۲۲ 🌐https://telewebion.com/episode/0x978d3cf 2⃣گفتگو درباره جنگ غزه(۲) 📺برنامه جریان| شبکه ۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐https://telewebion.com/episode/0x98253a3 🆔@Asre_jadid_57
⭕️«تقیه‌» ؛ شمشیر نامرئی و ضرورت کاربست آن در سیاست. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️"وقتی از تقیه صحبت می‌کنیم، ممکن است بگویید تقیه متعلق به آن زمانی بود که دولت مسلطی بر سرکار بود و ما هم مخفی بودیم و از ترس او چیزی نمی‌گفتیم. نه، همان‌وقت هم تقیه مسأله‌ی ترس نبود. «التّقیّة ترس المؤمن»: تقیه سپر مؤمن است. سپر را کجا به کار می‌برند؟ سپر در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هنگام درگیری به کار می‌آید. پس، تقیه در زمینه‌ی درگیری است؛ چون تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم این‌گونه بود. وقتی تقیه می‌کردیم، معنایش این بود که ضربه‌ی شمشیر را بر پیکر نحس دشمن وارد می‌کردیم؛ اما طوری که او نه شمشیر و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه بلند کردن و نه فرود آمدن آن‌را ببیند و بفهمد، بلکه فقط دردش را احساس کند. تقیه، این بود. آنهایی که در آن روز تقیه می‌کردند، همین‌طور تقیه می‌کردند. آنها مخفیانه و دور از چشم دشمن، در خانه‌های پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت، مثلاً اعلامیه تنظیم می‌کردند که وقتی پخش می‌شد، بکلی آبروی نظام را می‌برد. این کار، مثل ضربه‌ی شمشیر بود که وقتی بلند می‌شد، بر کمر و فرق دشمن می‌خورد. بنابراین، تقیه می‌کردیم؛ یعنی نمی‌گذاشتیم که دشمن بفهمد چه‌کاری انجام می‌گیرد. تقیه سپر بود و تقیه‌کننده پشت سپر مخفی می‌شد. معنای تقیه این‌است. الان هم همین معنا را می‌دهد. ♦️در حال حاضر، استکبار جهانی دارای قدرتی است و شما هم مقاصدی دارید و می‌خواهید کارهایی انجام دهید. هیچ لزومی ندارد که هرکسی دایم از تریبونها اعلام کند و مسابقه بگذارد که فلان کار را می‌خواهیم بکنیم و بعد هم نکند! یکی از رهبران مسلمانِ پخته‌ی واردی که من در طول مدت کارهای سیاسی دیدم، «سکوتره» بود. او آدم بسیار وارد و پخته و مطلعی بود. در چند سفری که به تهران آمده بود و ملاقاتهای متعددی که با او داشتم، خیلی شیفته‌ی انقلاب بود. او گرچه ضعیف بود و نتوانسته بود راه خودش را برود و «گینه کوناکری» را آن‌طور که ایده‌اش بود و دوست می‌داشت، درست کند و بسازد و گرچه استکبار کَت بند و از طرق مختلف محاصره‌اش کرده بود، ولی انسان موفق و سالمی بود و درست می‌فهمید. او این انقلاب را خیلی دوست می‌داشت و حقیقتاً از ته دل به امام ارادت داشت. در ملاقاتهایی که با او داشتم، حرفهایی از او شنیدم که خیلی درست بود. البته ما از خیلی‌ها حرف شنیدیم، ولی این با آنها متفاوت بود. این‌گونه تصور نشود که او برای خوش‌آمد ما حرفی گفته و ما هم باورمان آمده‌است. نه، من در این ده‌ساله با افراد زیادی نشستم و برخاستم و حرف زدم و شنیدم. بعضیها حرف می‌زنند، ولی از زبانشان تجاوز نمی‌کند؛ اما بعضی‌ها این‌طور نیستند. این حقیقت قابل تشخیص است. بنابراین، او راست می‌گفت. یک وقت به من گفت: «فقط شما یک عیب دارید و آن این است که دایماً همه‌ی کارها را می‌گویید و مطرح می‌کنید. همه‌ی کارها که گفتن ندارد. چرا می‌گویید؟ می‌گویید که چه بشود؟». شاید من در سال اول ریاست جمهوری که این حرف را از او شنیدم، اصلاً از ته دل قبول نکردم. با خودم می‌گفتم که این دنیا، دنیایی نیست که او خیال کند ما اگر چیزی را گفتیم، دنیا می‌فهمد و اگر نگفتیم، نمی‌فهمد و گفتنِ ما مشکلی به‌وجود آورد. بعداً تجربه‌ها به من نشان داد که او پخته بوده و می‌فهمیده است. من حالا عقیده‌ام همین است. بعضی از برادران، در جاهایی خیال می‌کنند فقط خودشان هستند و به همین خاطر، مطالب و اهداف و آرزوهایی را به زبان می‌آورند و می‌گویند که دشمن از آن سوء استفاده می‌کند. ما از این‌گونه حرفها داشتیم. شما باید مراقب باشید که بهانه به دست دشمن ندهید. الان دنیا، دنیای مهمی است. در این خصوص، وزارت خارجه و کسانی که با سیاست خارجی سروکار دارند و مجلس و بقیه‌ی اجزای دولت و بعضی از ائمه‌ی جمعه، در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارند. پس، مسأله‌ی «تقیه» بسیار مهم است که باید در کار سیاست خارجی به آن توجه کنیم." 📕بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ۱۳۶۸/۱۱/۰۹ 🌐https://khl.ink/f/20155 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تأکید بر مُرّ اسلام و اجتناب از الگوهای غربی و انفعال در نوآوری 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️"من یادم می‌آید اوایلی که صحبت‌ آمدن امام بود. ... یک روز اعلامیه نوشته بودیم راجع به جمهوری اسلامی، همه‌ی ماها بودیم؛ مرحوم بهشتی بود، مرحوم باهنر بود، مرحوم مطهّری بود؛ همه بودند و هیچ‌کسی از این حزب‌اللهی‌های درجه‌یک مسلّم، هیچ‌کدام خارج از این حوزه نبودند، امضاء کردیم «جمهوری دموکراتیک اسلامی» (حالا یا امضاء کردیم یا نوشتیم). خب به نظر می‌رسید «دموکراتیک» و «دموکراسی» چیز بدی نیست که؛ ما همه‌اش هی داریم می‌گوییم «دموکراسی نیست توی این مملکت»؛ دموکراسی که چیز بدی نیست. یعنی یهو یک چیز از ذهن‌هامان مغفول‌عنه ماند و دور ماند. گمان می‌کنم سندش را هم بشود پیدا کرد. این در آن سخنرانی مرحوم بهشتی در بهشت زهرا قبل از آمدن امام، ‌[بود]. من هم یک قطعنامه‌ای خواندم بعد از سخنرانی ایشان (قطعنامه را من خواندم)، گمان می‌کنم در همان قطعنامه باشد. ♦️بعد، امام که آمد گفت:«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» خب ما هم زودی فهمیدیم، یعنی خدا رحم کرد به ما که ما زود فهمیدیم و الا اگر نمی‌فهمیدیم می‌گفتیم «خب چه فرق می‌کند؟» یک جریان انحرافی باز به وسیله‌ی ما به وجود می‌آمد! اما خوشبختانه فهمیدیم. امام، حالا چرا نگفت «دموکراتیک» (چون کلمه‌ی دموکراسی چیز بدی نیست)؟ این برای خاطر این بود که آن مُرِّ شرع و اسلام در نظر امام، [معیار بود]؛ حقیقت این بود که در اسلام، «دموکراسی» به معنای مصطلح معروف دنیایی‌اش مطرح نیست." 📕بیانات در دیدار مدیران عامل مرکز تهیه و توزیع تهران، ۱۳۶۱/٠٩/٠٧ 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
برای فهم بهتر و عمیق‌تر تحولات سیاسی فقط اطلاعات تاریخی کافی نیست، چه بسا افرادی که مطالعات تاریخی زیادی  دارند اما در فهم و تحلیل وقایع، دچار خطاهای بزرگ میشوند. یکی از کتاب‌هایی که به فهم عمیق‌تر تحولات سیاسی کمک می‌کند و در واقع "خط تحلیلی" درست و دقیقی را به مخاطب نشان میدهد کتاب "انقلاب اسلامی و تداول قدرت" است که مجموعه گفتارها و مصاحبه‌هایی از آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری است. در این کتاب، وضعیت و موقعیت کنونی انقلاب اسلامی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی تبیین و در ادامه رابطه انقلاب اسلامی و جریان‌های سیاسی مختلف بررسی شده است. قیمت پشت جلد این کتاب ۱۱۰ هزار تومان و هزینه ارسال آن به سراسر کشور 25 هزار تومان است. (در صورتی که مجموع خرید شما بالای 200 هزار تومان باشد، هزینه ارسال رایگان خواهد بود) سفارش👇 @Ketab_hafezeh_tarikhi همچنین جهت خرید حضوری میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید: خ انقلاب اسلامی. بعد از چهارراه ولیعصر‌. نرسیده به فلسطین. خ برادران مظفر شمالی. نبش بن بست اول. فروشگاه کتابکده ۲۷ 🆔@hafezeh_tarikhi_irani 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اندیشه مهاجم اسلامی؛ رویکرد فعال و پیش‌تاز در برابر اندیشه‌های دشمن. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله 📖صفحهٔ ۱ ♦️" در میان سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ یک پدیدهٔ شگفت‌آور و بی‌سابقه‌ای در بستر حوادث ایران به‌وجود آمد. این‌که می‌گوییم بی‌سابقه، یعنی به آن صورت بی‌سابقه بود و آن، پدیدهٔ «اندیشهٔ نوین و مترقی و مهاجمِ اسلامی» بود که موضع دفاع نداشت. اندیشهٔ مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت؛ [اما] غالباً در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشهٔ اسلامی. فقط تنها کسی در نام‌آوران و معروفان اندیشهٔ نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سیدجمال را می‌شناسیم. شاگردان سیدجمال رفتند توی سنگر دفاع. سیدجمال‌الدین اسدآبادی درصدد آن نبود که از اسلام دفاع کند؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامیِ خود، بمباردمان¹ می‌کرد تا آن‌ها از خودشان دفاع کنند. او به آن‌ها هجوم می‌برد. او هرگز درصدد این برنمی‌آمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور دربیاید، این کار را سیدجمال نمی‌کرد. این اشتباه بزرگی بود که این مردِ بزرگ مرتکبش نمی‌شد، برخلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. این‌ها نشسته بودند، فکر می‌کردند که فلان آیهٔ قرآن را چگونه با فرمول‌های علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد، که بد نشود و این موضع دفاعی وجود داشت. ♦️(و امروز هم شما جوان‌ها بدانید و به‌هوش باشید، توجه داشته باشید امروز هم دشمن سعی می‌کند در همهٔ موارد، شما را در موضع دفاعی قرار بدهد و از موضع تهاجمیِ شما، شما را به عقب بنشاند. جوان مسلمان باید متوجه این نکته باشد. امروز شما صدایتان و طنین رعد‌آمیزِ رعد‌گونهٔ فریادتان بر سر غرب دارد فرود می‌آید، زبانتان سر همه، دراز است؛ که این اسلامِ انقلابی و مترقی و انسانْ‌نجات‌ده، چرا باید در صحنهٔ عالَم نباشد. امروز شما به مسیحیتِ کلیساییِ وابستهٔ به قدرت‌ها حمله می‌کنید، به مادی‌گری و کفر و الحادِ غرب و شرق حمله می‌کنید. ادعا می‌کنیم که اسلام است که می‌تواند انقلاب‌ها را برپا کند و اسلام است که می‌تواند این تضادهای عجیبِ جوامع جهانی را حل کند و اسلام است که می‌تواند این جسد بی‌روحی را که نامش تکنولوژیِ عظیم غرب است، جان و روح و جهت بدهد. امروز شما این را می‌گویید و این درست است؛ این همان روحیهٔ سیدجمال است. اما دشمن چه کار می‌کند؟ دشمن برای این‌که از این شور و حماسهٔ شما بکاهد، می‌رود یک حدیث پیدا می‌کند که یا مشکل باشد، یا دروغ باشد. یک حدیثی که [یا] به آسانی معنایش را نمی‌شود فهمید، یا از بیخ، دروغ است. یا یک آیهٔ قرآنی پیدا می‌کند که اندکی بحث‌طلب باشد. شما را می‌نشاند پای بحث؛ چرا این آیه این‌طوری گفته، آن‌طوری نگفته؛ تا بنشینی تو به دفاع‌کردن. همین که رفتی توی موضع دفاع، شکست خوردی و باختی و دشمن همین را می‌خواهد، دشمن می‌خواهد شما هجوم نبرید. 🆔@Asre_jadid_57
📖صفحهٔ ۲ ♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای این‌که شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار می‌دهد؛ یعنی او حمله می‌کند به شما. تا حالا او می‌گفت دین خواب‌آور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. می‌گفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمی‌ترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمی‌کنید، نمی‌کُشید، از بین نمی‌برید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بی‌حرکتی و بی‌خاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیده‌شان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیق‌ترین و متلاطم‌ترین انقلاب‌ها را به‌وجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدار‌کردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما می‌گفتی افیون ملت‌هاست² و خواب‌آور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم می‌گوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای این‌که در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار می‌دهد و اندیشه‌های مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدت‌ها در یک‌چنین موضعی قرار داشت.) ♦️شیخ محمد عبده نگاه می‌کرد می‌دید در دنیا صحبت از صلح است، همه می‌گویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمی‌آمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله می‌کنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچ‌وجه تدافعی به‌این‌معنا نیست. پیغمبر دفاع نمی‌کرد، پیغمبر حمله می‌کرد. مسلمان‌ها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمان‌ها حمله کرد؟ مسلمان‌ها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همه‌جا مسلمان‌ها پیش می‌رفتند. مسلمان‌ها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگ‌افروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسان‌هاست، برای آزادکردن ملت‌هاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغه‌ای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران." ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ١.به‌ توپ‌ بستن ٢.این جمله از کارل مارکس است، یعنی دین تریاک مردم است و آن‌ها را خواب می‌کند. 📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیت‌الله خامنه‌ای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ تاریخ معاصر ایران و نقشهٔ بلندمدت استعمار 🔰آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️روشنفکران مسلمان، تاریخچه‌ی اسلام‌زدایی در منطقه‌ی آسیای غربی یا آسیای میانه، منطقه‌ی هند، ایران، افغانستان را با دقت نگاه کنند، ببینند استعمار ـ که در این منطقه استعمارِ انگلیس یکه‌تاز بود و در بعضی از مناطق، روس ـ در این مناطق با اسلام چه کار داشت و نسبت به اسلام چگونه فکر می‌کرد و تأثیرات آن حرکات وسیع و همه‌جانبه و پول‌های زیادی را که خرج کردند، بر روی جریان فکر اسلامی در این منطقه مطالعه کنند و مشاهده کنند. ♦️البته در این خلال روشن‌فکران و اصلاح‌گرانی از قبیل سید جمال‌‌الدین و محمد عبدُه پدید آمدند، و بسیاری از روشن‌فکران در ایران، مصر و بالاخره اقبال لاهوری در هند، فهمیدند که دارد چه اتفاق می‌افتد. این فریادی را که شما در کلمات اقبال مشاهده می‌کنید، فریادِ مصیبت یک انسان آگاه و روشن‌فکر است که مشاهده می‌کند اسلامش را دارند چه‌جور از دستش می‌برند. حرکات وسیع سیدجمال‌الدین در مصر، ایران، هند، اروپا و عثمانی، همه ناشی از این احساس خطر بسیار حادّی است که آن روز، دشمنِ اسلام طراحی و برای آن پول‌های بسیاری را خرج می‌کرد و متفکرین زبده‌ای را به این کار می‌گماشت. تعداد کنفرانس‌هایی که در آن، درباره‌ی اسلام فکر می‌شد، در کشورهای اروپایی به‌مراتب بیشتر از مجالسی است که علمای اسلام، در سطوح بالا برای بازشناسی اسلام و تحقیقات تشکیل می‌دادند. می‌شود گفت که: استعمار یک نقشهٔ بلندمدت برای حذف و محو اسلام از کل مناطق اسلامی به‌دست آورد؛ طرحی که آمیزه‌ای بود از تلاش سیاسی و تلاش فرهنگی و تلاش اجتماعی و تلاش نظامی. تاریخ معاصر، یعنی تاریخ نیم‌قرنِ اولِ قرن بیستم، کاملاً حاکی و نمایشگر این استراتژی وسیع و همه‌جانبه است. 12 بهمن 1367 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/2616786977C2e661f8a72 🌐کانال دقایقی پیرامون دورانِ جدیدِ عالم 🆔@doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ظرفیت ادبیات احکام خمسه، کمتر از این است که بتواند همهٔ معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را در آن گنجاند و از آن‌جاکه در فقه با این ادبیاتْ کار می‌کنیم، خیلی از معارف روایات، نادیده گرفته می‌شود و ادبیات فقهیِ موجود، قادر به بازنماییِ تمامِ غرض شارع نیست. 🔰آیت‌الله میرباقری ♦️این بیان‌هایی که از معصومین علیهم‌السلام وارد شده، مورد غفلت واقع شده است. از این روایات فقط جنبه وجوب و استحبابِ موضوع، مورد بررسی قرار گرفته است و نکات دیگر مغفول مانده است. نباید در تنظیم معاش اجتماعی، همه چیز را بر مدار مستحب و وجوب تنظیم کنیم. شارع در تنظیم معاش اجتماعی، مبنایی داشته که در این روایات باید پی‌گیری شود. مسأله فقط معاش جامعه نیست. بحث تربیت، تطهیر و رشد انسان و جامعه هم هست. شارع برای پرورش جامعه قواعدی قرار داده است. افراد جامعه باید در بعضی از موقعیت‌ها خودشان را صاحب حق ندانند. باید در امکانات خود حقی برای دیگران قرار دهند. خودشان را مالک این امکانات ندانند. اینها اصولی است که در ادله آمده و تقریباً فراموش شده است. به همین دلیل این روایات باید دوباره مورد دقت قرار گیرد تا قواعد اعاشه که مورد نظر شارع می باشد از آنها استخراج گردد. با ادبیات استحباب و وجوب و حرمت و کراهت نمی‌شود این قواعد را جمع‌بندی کرد. ظرفیت این ادبیات کم‌تر از این است که بتواند همه این معارف را در آن گنجاند و چون در فقه موجود با ادبیات احکام خمسه کار می‌کنیم، خیلی از معارف در روایات از دست می‌رود و ادبیات فقهی ما نمی‌تواند تمام غرض شارع را باز‌نمایی کند. 📕تقریر جلسه 026 - سه‌شنبه 1402/08/23 - حقوق مالی غیر از زکات (حق یوم الحصاد) پی‌نوشت: اگر گزاره‌های فقهی به حکم وجوب یا حرمت در احکام تکلیفی تبدیل نشوند و الفاظ شایسته است و ینبغی و یستحبّ یا یکره را به‌کار بگیریم، این گزاره‌های شرعیْ ضمانت تحقق و اجرا را نخواهند داشت. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️انبیاء در آغاز هم به دنبال ایجاد "مدینه" هستند و تربیت را فردی نمی‌دانند؛ زیرا مناسبات بیرونی در افراد مؤثر است؛ از آن‌جا که انسان و تمام موجودات، "هویت ارتباطی" دارند. 🔰استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله ♦️این‌که می‌گوییم انبیاء در آغاز، "مدینه" ایجاد می‌کنند، یعنی به دنبال ایجاد "مدینه" هستند و تربیت، تربیت فردی نیست؛ یکی از استدلال‌ها و مبانی ما همین است که تغییر مناسبات بیرونی در شناخت، تعقل من، در ظرفیت ارادهٔ من، در شیوهٔ رفتاری من تأثیر می‌گذارد؛ یعنی به‌صورت طبیعی این‌گونه نیست که اگر این را تحلیل انسانی کردیم، این انسان تنها و منعزل باشد؛ بلکه وی در بطن و متن جامعه با مجموعهٔ عناصر بیرونی ارتباط دارد؛ چنان‌که در حوزهٔ بدن، این بدن اکسیژن می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ غذا می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟ این اکسیژن و غذا و امثال این‌ها در حوزهٔ شناختاری من تأثیر دارد؟ بله، مؤثر است. همین است که اتفاقاً تحریک می‌کند‌، جهل می‌آید تحریک می‌کند و زمینهٔ معرفتِ درست را بر من می‌بندد. «کاد الفقر ان یکون کفرا» یعنی چه؟ یعنی زمینه‌سازی است دیگر. یعنی من واقعاً در شدت و نیاز زن و بچه و زندگی و همه‌چیز در تنگنا هستم و دیگران دارند پیشرفت می‌کنند و من ماندم. این زمینه‌ها... همین جسم من، محیط من چه می‌کند؟ زمینه درست می‌کند که جهل بیاید بر عقل در تشخیص غلبه کند و تشخیص عقلانی دچار اختلال شود. می‌آید اراده را تضعیف می‌کند و زمینهٔ حریت مرا جهل پر می‌کند. ❓سؤال: این تأثیر و تأثر فرد به فرد است یا یک موجود اجتماعی مهیمنی است؟ ♦️حجت‌الاسلام سبحانی: ما که اصل وجود فرد بیرون از اجتماع را انکار نمی‌کنیم. می‌شود یک انسانی برود در جنگل و کاملاً بریده از همهٔ مناسبات اجتماعی باز زندگی کند؛ ولی باز تأثیر و تأثر با بیرون هست؛ همان‌جا بدنش هست، نیازها هست، همان‌جا طبیعت است. انواع گوناگون عوامل وجود دارد. من می‌خواهم بگویم حتی این فرمایش حضرت‌عالی به وجود جامعه منوط نیست؛ حتی فرد در مناسبات طبیعی حیات خودش، این ارتباط بیرونی را دارد. اصلاً کل موجودات، هویت‌شان ارتباطی است. انسان این حوزهٔ ارتباطی‌اش پیچیده‌تر و عمیق‌تر است؛ چون ما یک موجود ارتباطی هستیم، زمینه‌های بیرونی می‌تواند در شناخت عقلانی ما یا در تحرکات نفسانی ما یا در بسط ارادهٔ ما یا در تضییق ارادهٔ ما مؤثر شود. 🆔@Asre_jadid_57