eitaa logo
طریق عرفان
3.9هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
791 ویدیو
30 فایل
🌺مراحل ومطالب عرفانی به صورت موضوع بندی🌺 📿ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی📿 ✅ فهرست مطالب eitaa.com/tareagheerfan/10012 📲 طریق عرفان در دیگر پیام‌رسان ها zil.ink/tareagheerfan2 🟠 مسئول کانال @Sayyed_mahdi1214 🟠 ادمین تبادل @MahdiZolfaghary1371
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ✅سرعت سیرو سلوک الی الله در ایام محرم الحرام هر مطلبی بخواهد ایجاد شود به چند چیز وابسته است. 1-قابلیت قابل 2-فاعلیت فاعل 3-دفع موانع. اگر این سه تا در کنار هم قرار گرفت آن چیزی که قرار است ایجاد شود میشود. فاعل یعنی انکس که میخواهد این کار را بکند ؛ این کار را اراده کرده باشد. اینکه به ما گفته اند در این ده روز محرم میتوانید؛یعنی فاعلیت فاعل وجود دارد .وازاین لحاظ ایرادی وجود ندارد..خدا بخیل نیست خدا فقیر نیست خدا عین کمال است. خدا اراده کرده همه ما بشویم بهترین بنده ای که روی زمین نفس میکشد.اراده کرده همه مابشویم سلمان فارسی. ولی چرا نمیشویم بخاطر اینکه در قابل ایراد هست. 🔰رحمت خدا نازل شده ظرف وجود ما قابلیت دریافت ندارد. خدا میفرماید: یابن ادم خلقت الاشیا لاجلک و خلقتک لاجلی یعنی ای فرزند ادم أشیاء را بخاطر تو خلق کردم و تو را برای خودم . خدا میفرماید: عبدی اطعنی اجعلک مثلی یعنی بنده من، مرا اطاعت کن تو را مثل خودم قرار میدهم. یعنی خدا این را اراده کرده است ولی ایراد ; در دهنده نیست، ایراد، در گیرنده است.ظرف ما ایراد دارد. امام علی علیه السلام میفرماید دلهای شما ظرف است و بهترین این دلها ان است که ظرفیتش بیشتر باشد. ظرف ما کوچک است که ان رحمتهای خاص به ما نمیرسد . ✳️ یک مثال بزنم روزعاشورا امام حسین علیه السلام فرستاد دنبال زهیر، او قبول نمیکرد. زهیر همسری داشت که به زهیر گفت ایا حیا نمیکنی که دعوت پسر رسول خدا را رد میکنی?زهیر چند لحظه نشست پیش امام.بعد که برگشت همسرش را طلاق داد و گفت میخواهم اگرکشته شوم تو را اسیر نکنند. وقتی او را طلاق داد؛ زن زهیر گفت خب حالا که اختیاری بر من نداری همسرم نیستی که بخواهم اجازه بگیرم من میخواهم برم پیش حضرت زینب و او هم به کاروان امام پیوست.در همین ایام،امام حسین علیه السلام چندین بار فرستاد دنبال عمر سعد، عمر سعد به امام میگفت بیا بایزید صلح کن . امام فرمود مگر مرا نمیشناسی??من کجا و او کجا؟مادر من کجا و مادر او کجا؟گفت من ملک ری را میخواهم حضرت فرمود من بهتر از این را برایت ضمانت میکنم گفت من گندم ری را دوست دارم اقا فرمود ان شاءالله ازین گندم نمیخوری. غیر ازاینجا یک بار دیگرهم بالای سر علی اکبر علیه السلام ، عمر سعد را نفرین کرد. 💠عرض ما این است که فاعل بود حضرت با هر دو صحبت کردند ولی زهیر داشت و قبول کرد اما عمر سعد این قابلیت را نداشت. ما یک قابلیت فردی داریم که فرد باید در خودش بوجود بیاورد. یک قابلیت زمانی هم داریم که در زمان های خاص ، این قابلیت افزایش می یابدمثل این دهه محرم. ✅ما باید قابلیت را در خودمان ایجاد کنیم .اگر قابلیت فردی هم دراین دهه پیدا کنیم که دیگر نور علی نور میشود. 🔵خواندن زیارت عاشورا در این دهه با صد لعن و صد سلام موجب میشود در روز عاشورا آن رحمت های خاص را ببینیم. بعضی ها روز عاشورا صحرای کربلا رامیبینند.ما مقتل نویس داشتیم که تا کربلا رو نمیدید نمی نوشت. بله اقا حساب و کتاب در کار است. ما یک قابلیت مکانی هم داریم مثلا روز عرفه خدا اول به زوار قبر امام حسین علیه السلام نظر میکند بعد به حاجیان خودش. 🔰یکی از بهترین کارها در این دهه بعد از توبه کردن ،خوب عزاداری کردن است . روایت دارد که هر کس بگرید یا بگریاند یا تباکی کند بهشت بر او واجب میشود . برای تباکی دو معنی گفته اند یکی اینکه چند نفر دور هم بنشینند و برای هم روضه بخوانند وگریه کنند. دیگر اینکه سرش رو زیر بیندازد و حالت گریه به خودش بگیرد وقتی که نمیتواند گریه کند. این روایت میگه که اشک برای امام حسین علیه السلام انقدرباطن را تمییز میکند که قابلیت بهشت رفتن پیدا میکنید.این اشک بر امام حسین علیه السلام است که افضل قربات است بعد از گناه نکردن. ✅مسئله بعد اینکه باید موانع کنیم . رفیق بد مانع هست. اگر امدیم گریه کردیم و بعد رفتیم گناه کردیم این فایده ندارد.باید موانع را برطرف کنیم. ببینید اقا همه میدانند اب خیس است حالا اگر یک دستکش دستمان کردیم ایا این دست خیس میشه؟پس ما باید این دستکش گناه را بیرون بیاوریم از دستمان.باطن انسان هم ان چیزی راکه میپسندد جذب میکند. اگر باطن گنهکار داشت باشیم نمیتوانیم این فیوضات را دریافت کنیم. پس خدا بخیل نیست این ما هستیم که کاهلیم. امام حسین علیه السلام سر جای خود است این ما هست که ایراد دارد. والسلام علی من اتبع الهدی ازبیانات حجت الاسلام والمسلمین @tareagheerfan👈
حتما مطالعه شود👆
عارف بالله ایت الله سیدمحمدصادق طهرانی حفظه الله فرزند ارشد حضرت علامه طهرانی رحمه الله: 📝 و بعد لایخفی که پوشیدن لباس سیاه مکروه است مگر در عزای سیدالشهداء اباعبدالله الحسین علیه‌السلام؛ لذا شایسته است که در این دو ماه محرم و صفر احبّه و اعزّه لباس سیاه بر تن نموده، درب منزل و محل کار جهت تعظیم شعائر حسینی پرچم نصب کنند. ( پایان فرمایش ایشان) ✅سیاه پوشی در عزای امام حسین علیه السلام مورد تاکید بسیاری از مراجع و علما و بزرگان دین است.لذا ان شاءالله باسیاه پوشیدن هم عزاداری کنیم هم تبلیغ @tareagheerfan
🟡أَلسَّلامُ عَلَیْک َ یا مَوْلاىَ وَ عَلَى الْمَلآئِکَةِ الْمُرَفْرِفینَ حَوْلَ قُبَّتِک َ ، الْحافّینَ بِتُرْبَتِک َ،الطّـآئِفینَ بِعَرْصَتِک َ ، الْوارِدینَ لِزِیارَتِک َ 🏴سلام برتو اى مولاى من و برفرشتـگانى که بر گِـردِ بارگاه تو پَر مى کِشند ، و اطرافِ تُربتـت اجتماع کرده اند، و در آستانِ تو طواف مى کنند، و براى زیارت تو وارد مى شوند. 📘 زیارت ناحیه مقدسه @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️حالا ميایم در مورد انسان‌ها، آيا تمام انسان‌ها ميتوانند خدا را اينجور نشون بدند؟ قطعا ميتوانند، يع
⚡️مگه طی الارض چیه؟اینها برای اینها چیزی نیست، آیت الله قاضی در یک قضیه ای به آیت الله نجابت فرموده بود که من از خدا خواسته ام اختیار جسمم بعد از مرگم با خودم باشه..آیت الله فاطمی نیا میفرمود بعضی از شاگردان شاگردان آیت الله قاضی هنوز به خدمت ایشان میرسند و از او استفاده میکنند 🌱اگر انسان حواسش رو جمع كنه خودش رو ارزان نفروشه ميرسد به آنجا كه تمام دنيا به فرمانش ميشه، تمام دنيا به فرمانش ميشه، يعني اگه بنده اين چيزا نبود روايت داره از امام جواد عليه السلام اگه بنده اين چيزا نبودی دنيا بندت ميشه دنيا بندت ميشه،بله ،مرغ باغ ملكوتم نيم از عالم خاك هرچه هست مال خاكه، ما كه مال اين ور نيستيم شما تصور كن اين سگ‌های هار مثلاً تو صحرا يك گاو مرده افتاده اونجا اين سگ‌ها افتادند به جان اين گاو هي دارن اين گاو را تكه پاره ميكنند ميخورند يه آدمی اونجا داره رد ميشه يه كسی ميگه تو هم برو سهمت رو بردار، تو هم برو دست و پا بزن بيشتر بردار سگا رو رد كن همش مال خودت باشه، ميگه اينكه غذای من نیست تو داری به من بی احترامی ميكني داری فحشم ميدی، فرمود دنيا در منظر مؤمن همينه ميگه ما كه برای اين میته برای اين مرده كه اينجا نيومديم تا سر اين دعوا كنيم سر كم و زيادش، اهل دنيا از کهین و از مهين لعنه‌الله عليهم اجمعين، اين معنيش اين نيست كه جناب مولوی داره لعن ميكنه، ميگه كسانی كه تو دام دنيا هستند خودبه‌خود ملعونند مثل اين كه بگيم كسی كه تو آب بيفته خيس ميشه میگه يعنی داری ميگي الهی خيس بشه؟ ميگه نه بابا كسي كه تو دريا افتاد خودبه‌خود خيس ميشه، مولوی داره خبر ميده ميگه اهل دنيا از كهین يعني اونهاییشون كه بزرگن، از مهين اونهاییكه زير دستند اونا كه دنيا را دارند كم دارن اونا كه دنيا رو دارن زياد دارن، نه به این معنی كه دارند، وابسته به دنيا هستن و الا حضرت سليمان پادشاه بود خزانش پر زر و زيور بود ولی اهل دنيا نبود وابسته به دنيا نبود، دنبالش نمی گشت، الان وظيفه ش بود كه پادشاه باشه بود يه زمان هم حضرت يوسف وظيفه ش بود که برده باشه یوسف برده با سليمان پادشاه حالشون با هم تفاوتی نداشت، هيچ فرقی نمی كرد چرا چون داشتند وظيفه‌شون رو انجام ميدادن، ميگه اهل دنيا از كهین و از مهين لعنه‌الله عليهم اجمعين يعنی كسانی كه بنده دنياند ملعونند خودبه‌خود ملعونن، لذا ان شاءالله حواسمون رو جمع كنيم هدف خلقت ما و اين هويت انسانی ما را برای دنيا كه نيافريده اند، بله ما مجبوريم تو دنيا زندگي كنيم وظايفمون رو انجام بديم تا اون هويت انسانی، اون استعداد بی نهايت را به منصه ظهور برسونیم، حالا شما تصور كن يه آدم اين‌قدر سرگرم دنيا بشه كه تمام استعداد و هويتش خرج دنيا كنه حالا خرج دنيای حلال خوب یه جهته، بعضی ها خرج دنياي حرام میکنن، اون وقت شما نگا كن ببين پيغمبر فرمود سلموا علی اليهود و النصاري و لا تسلموا علی شارب البنج، فرمود به يهودي و مسيحی سلام بكنید ولی به معتاد سلام نكنيد، چرا؟ چون اين تمام هويت انسانیش رو از بين برد، بعد فرمود هر كسی از اعتيادش برگرده در حد معجزه است در حد معجزه است، يعني انسان كاری كرده كارستان، چقدر بزرگ ميشه، حالا آقا يه كسی به مواد مخدر معتاده،یه موقع یه كسي به چشم چرانی معتاده یه كسي به اينترنت گوشی معتاد يه موقعی یه كسي به اون فيلما به اون عكس‌ها اون بازی ها به اون چي.... نباید هويت انساني و شخصيت انسانی رو صرف اين بكنه شما الان هفتاد سال هشتاد سال كمتر بيشتر توی اين دنيا بودی الان ميخوای از دنيا بری چي شدی؟ كي هستی؟ تو این هویت رو با خودت میبری 🪴ادامه دارد... از بیانات @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 آیت الله شوشتری 💥 اثر رعایت ادب در مجالس @tareagheerfan
▪️سَلامَ مَنْ قَلْبُهُ بِمُصابِک َ مَقْرُوحٌ وَ دَمْعُهُ عِنْدَ ذِکْرِک َ مَسْفُوحٌ 🌷سلام کسیکه قلبش ازمصیبت تو جریحه دار، و اشکش به هنگام یاد تو جارى است 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه @tareagheerfan
🏴بکاء (گریه) در مصائب اهل‌بیت(علیهم السلام) و به‌خصوص سیدالشهدا(علیه السلام) شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست. @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️مگه طی الارض چیه؟اینها برای اینها چیزی نیست، آیت الله قاضی در یک قضیه ای به آیت الله نجابت فرموده
⚡️عرض كرديم كه خداي تبارك و تعالی در سورة مباركه دهر فرمودند هل اتی علی الانسان حين من الدهر لم يكن شيئاً مذكوراً بر اين انسان زمانی گذشت كه چيز قابل ذكری نبود بعد فجعلناه سميعاً بصيراً بعداً ما او را آفريديم و هويت انسانی به او داديم هويتي كه او را از مابقی موجودات متمايز مي‌كند عرض كردم مهمترينش سه ضلع است اولش اختيار است دوم نفس مكتسبه هست و سوم قوه عاقله، انسان به واسطه اين سه صفت با هم، تمايز پيدا مي‌كند از ما بقی موجودات، ممكنه هر كدام اينها به صورت جدا و به نحوی در وجود مابقی موجودات هم باشد لكن جمعش و به صورت خاصش فقط در وجود انسان هست حتی در اجنه هم كه مانند ما مورد خطاب تكليف هستند به اين صورت قرار نداره، بعداً عرض كرديم كه اين نفس مكتسبه يعنی اينكه انسان به واسطه اين هويت انسانيش ميتواند به بی نهايت برسد چون استعدادش بی نهايت است و می تواند از بدی هم به اسفل السافلين برسد، خب هر چه انسان از بي‌نهايت دور بشه (بی نهايتم شايد بشه تصور كرد،) بد ميشه، پس یه اسفل السافلينه یه اعلي عليينه و درجاتش، كه خدای تبارك و تعالی در سوره مباركه فجر ديگه نهايت سير انسان را فرمود كه یا ایتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضيةً مرضيةً فادخلي في عبادي و ادخلي جنتی، عبادی جمع عبد نيست جمع عبدی هست، یه موقع خدا به یه بنده ای میگه بنده،یه موقع ميگه بنده من، او را منتسب میکنه به خودش اينو ما ميگيم اضافه تشريفيه، يعنی شرافت دارد كه او را منتسب كرد به خودش، نهايتش هم ميشود جنتی، نه هر بهشتی، جنتی كه آنقدر شرافت دارد كه او را منتسب كرد به ذات خودش، چه بهشتي است اون بهشت، برای ما لا يوصفه، نميشه برای ما وصفش كرد چرا ؟ چون فعلاً ما اهل اون معارف نيستيم اهل اون معانی نيستيم مثل ثواب نماز شب كه خدای تبارك و تعالي در قرآن در ثواب تهجد يعني شب بيداريه كه مي‌فرمايد عسی ان يبعثك ربك مقاماً محموداً اگر اهل تهجد شدی اميد است كه خدای تبارك و تعالي به واسطه اين تهجد به تو مقام محمود بده ثوابشو مشخص نكرده مجمل گذاشته، لذا حضرت فرمود براي هر عمل خيری ثوابش را فرمود به جز تهجد در دل شب، خب اون هم به مراتبشه دیگه، بهشت هم اينجا می فرمايند فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي كی انسان اين سلسله را طی ميكنه؟ وقتی كه برسد به نفس مطمئنه، بعد از نفس مطمئن بشه راضيه مرضيه بعد ميشه عبد، عبد خدا، اون عبدی، بعد وارد مقام جنتی كه اون فادخلي في عبادی و ادخلی جنتی اون جنتی ديگه چيست که حتماً تجليات خاصه ذات خدا بر بندگان خاصشه، راضيه مرضيه نشان می دهد كه انسان اگر بخواهد به اين مقام برسد بايستی تلاش كنه كه اراده خدای تبارك و تعالی را جايگزين اراده خودش كنه، حالا جايگزين كردن تسامح در تعريفه، يعني بايد به اينجا برسد كه ببيند در عالم هستي و در عالم وجود يك وجود اصالی و يك اراده بيشتر نيست در برابر اون اراده نخواد اراده كند اين تجليش در اين می شود كه انسان افعالش را مطابق اراده خدا انجام بده، بحث عمل در سلوك و تهذيب از اينجا شروع ميشه، كه انسان اعمالش را طبق اراده او انجام بدهد خب ما الان قطعاً به مقام راضيه مرضيه به مقام عبوديت،عبودیت محضه نرسيديم لكن به ما دستور دادند كه به واسطه تقوا و عمل صالح كه نشئت ميگيرد از اون قوای درونی كه ايمان هست و صفات پاك، عمل پاكتون كه بهش ميگيم عمل صالح انجام بديد، اين يعني به نحوي اراده خدا را جايگزين اراده خودت كردن، تقوا يعني چه يعني نگه داشتن خدا در دل، تقوی به هيچ وجه معنی ترس از خدا نميده اصلا نمي‌دونم منم كه حالا سواد ندارم شهيد مطهري كه سواد داره میفرماد ديگران فرمودند نميدونيم برا چی تقوا را به معنی ترس از خدا معنی کردند، شايد اين از جهت لازم و ملزوم اومدن اينجور بحث كردن گفتند تقوا يعنی از خدا ترسيدن، خوف از خدا و مقام خوف یه بحث ديگه‌ای داره مقام تقوا بحث ديگه‌ای داره اگر انسان بخواهد كه وجودش مجرای اراده خدا باشد باید اختيار كند فعلاً با تكليف، اونچه که خدا اراده كرده ، براچی بهش ميگن تكليف؟ براي اينكه الان سخته، تكليف يعني انجام دادن عملي همراه با سختی، اینو بهش میگن تكليف، به شما تكليف كردن نماز بخون به شما تكليف كردن روزه بگير خمس بده زكات بده، چشم به شما تكليف كردن فلان گناه را نكن فلان حرفو نزن فلان چيز رو نبينه خب اول تكليفه، سخته، اين تكليف اگر منشأش قواي دروني باشه كه قبلا در موردش صحبت كرديم يعنی انسان از بين گزينه‌هاي مختلفی كه در برابرش هست با اختيارش انتخاب كند آن گزينه‌ای را كه مورد اراده خداست اين كمكم. كم كم نورانيتی در دلش مياره كه موجب تهذيب نفسش میشه، خب گاهي اوقات اين انجام واجبات و ترك محرمات نورانيتي مياره قطعاً، موجب نجات انسان هم ميشه لكن آيا همين كفايت ميكنه؟ نه، 🪴ادامه دارد... از بیانات @tareagheerfan
▪️🩸▪️ ▪️أَلسَّلامُ عَلَى الْمُضامِ الْمُسْتَباحِ، ▫️أَلسَّلامُ عَلَى الْمَنْحُورِ فِى الْوَرى 🩸سلام بر آن مظلومى که خونش مباح گردید، ▫️سلام بر آنکه در ملأ عام سرش بریده شد 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
✅شاید حکمت اینکه قبر حر بن یزید ریاحی، جدای از مابقی شهدای کربلا قرار گرفته این باشد،خاصتا زیارت شود ◀️ تا نقش مهم توبه را نشان بدهند.واینکه یکی از آثار مهم دستگاه حضرت امام حسین علیه السلام بحث تغییر و توبه است. @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️عرض كرديم كه خداي تبارك و تعالی در سورة مباركه دهر فرمودند هل اتی علی الانسان حين من الدهر لم يكن
⚡️اگر انسان مقام محمود ميخواد خدای تبارك و تعالی میفرماید عسی ان يبعثك ربك مقاماً محموداً اون چيه كه مقام محمود برای انسان مياره كه راضيه مرضيه ميشه ؟مثلاً يه نمونش كه تو قرآن فرمود همان تهجده، و تهجد در دل شب، كه واجب نيست، استاد ما تو بعضی از مستحبات ميفرمود كه واجب نيست ولی اجازه نداريم ترك كنيم، واجب نيست ولی اجازه ترك هم نداريم، يعني چه؟ یعنی اگر انجام ندهی گناه نكردی ولی اگر ترك كردی بدون كه خودتو بيچاره كردی، مثل نماز شب، آدمی كه اين هفتاد هشتاد سال كمتر بيشتر نميدونم تو اين دنيا بمونه اهل تهجد و نماز شب نباشه اين به معنای حقيقی بدبخته به معنای حقيقی بيچاره است، چيزی نداره، چرا؟ چون اين نماز شب اثر داره، كاری به اثرش اصلا نداره، من ميخوام بگم اين نماز شب نتيجه است نميخوام نتايج نماز شب رو بگم، نماز شب نتيجه يك باطن صاف و زلال نورانی است كه اون باطن صاف و زلال تجلیش میشه نماز شب، تجليش ميشه تقوا، تجليش ميشه ذكر و فكر و توجه و اون مراتب و مراحل، اون اعمال و افعالی كه برای سير و سلوك گفتند، كسی كه نماز شب نمی خواند درسته از آثار نماز شب محروم ميشه ما هميشه همينو ميگيم، میگیم نماز شب بخون اين خاصيت رو داره، ولی كمتر شايد در اين باره صحبت می شود كه نماز شب خودش نتيجه يك باطن خاصه، اونم به مراتبش،یعنی نماز شبم مراتب داره، تهجد در دل شب و نماز شب خوندن فرق ميكنه نماز شب رو بعضی از مراجع میفرمایند اصلاً وقتش از بعد نماز عشا شروع ميشه ميتونی بخونی و بخوابی، صبح براي اذان صبح بلند شی و نماز صبح بخونی، تهجد در دل شب كه مرحوم آقاي قاضی فرموده بودند يعنی شب بيداری مثل كسی كه داره نگهبانی ميده در زمان جنگ داره نگهبانی ميده اين خوابش هم مياد همين يه مقدار میخوابه یه مقدار بيداره چرت ميزنه ،ایشون میفرمود كه سالك الی الله اينجوره در شب جسمش اقتضاء داره استراحت كنه بخوابه يه مقداری چشمش گرم ميشه خوابش ميبره ميپره بالا مثل كسی كه بالای سر يك بيماری نشسته مثل كسی كه منتظر مسافری است كه بياد اين همين‌جوره، كسانی كه حب خدا در دلشونه، اینها مال من و شما نیستا،.. 🪴ادامه دارد... از بیانات @tareagheerfan
▪️▪️أَلسَّلامُ عَلى مَنْ طَهَّرَهُ الْجَلیلُ أَلسَّلامُ عَلى مَنِ افْتَـخَرَ بِهِ جَبْرَئیلُ 🌱 سلام بر آن کسى که ربّ جلیل او را پاک و مطهّر گردانید سلام بر آن کسى که جبرئیل به او مباهات مى نمود، 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ▪️ @tareagheerfan
💢آیت الله بهجت: گریه کردن بر سید الشهداء « علیه السلام » از مراتب شهادت محسوب می شود . @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️اگر انسان مقام محمود ميخواد خدای تبارك و تعالی میفرماید عسی ان يبعثك ربك مقاماً محموداً اون چيه كه
⚡️شما شايد اينجور باشيد من كه نيستم، اين مال اونه كه انسان به اون مقام برسد، اينكه شما شنيديد يه موقعی مجنون به ليلی گفت كه امشب قراره ما، اونقدر دير كرد و دیر کرد كه نصف شب مثلاً شد و رد شد، بعد آمد و ديد كه مجنون خوابيده چند تا گردو گذاشت بالای سر مجنون و رفت يعني گفت كه تو برو گردو بازی تو بکن تو به عاشقی نيامدی، كذب من زعم انه يحبنی و إذا جنه اللیل نام عنی، فرمود دروغ مي‌گويد كسی كه فكر كرده ما را دوست دارد و وقتي شب همه جا را فرا مي‌گيرد میخوابه، بي‌خيال من ميشه ميخوابه، بعد فرمود آيا هيچ محبی نيست كه دوست داره با محبوبش خلوت كنه؟ چرا در دل شب خوابيد؟ معلوم ميشه كه اون باطن، باطن عاشق نيست اون باطن اون قدر زلال نيست، يه كسی ميگه من مريضم نميتونم نماز شب بخونم، نميتونی تا و راست بشی، نميتونی وضو بگيری? نميتونی تهجد داشته باشی، آقا من سر كارم نميتونم نماز شب بخوانم، خب نماز شب كه اين ركوع و سجوده، ولی تهجد عارفانه و عاشقانه جور ديگه‌ايه، سر كار هم كه باشی ميشه، مريض هم كه باشی ميشه، رو به قبله هم كه باشی ميشه، فرق ميكنه، و الا اگر صرف بيداری شب باشد كه خوب خیلیها شبها بیدارن. دزد هام نصف شب بيدارن خيلی ها بيداران، اون نه، خيلی ها ممكنه نماز شب بخونند،ولی از نماز شبشان اون طَرْفی كه بايد ببندن نمی بندند، كدام تهجد، اون تهجدی كه نتيجه باطن صاف و زلال است يعني هر چقدر باطن انسان زلال شد تهجد در دل شب هم زلال ميشه، اینها متفاوته با هم،بحث عمل در سلوك از اينجا شروع ميشود كه انسان می خواهد اراده خدا را جايگزين اراده خودش كند يعنی دنبال اين هست كه ببينه او چه ميخواهد؟ او چه مي‌گويد از اينجا سلوك عملي كه رتبتا متأخر است بر سلوك باطنی از اينجا شروع میشه، توضيح دادم این رو قبلاً، خب از اينجاست كه انسان دنبال وظيفه‌اش ميگرده الان وظيفة من چيه؟ از اينجاست كه اگر يك مقداری دور شد يك مقداری كم گذاشته شد بيچاره ميشود حتی پيش خودش بيچاره ميشود مثل مرحوم امام كه نقل كردن يك روز خيلی حالشون منقلب بود و گريه و زاری و اشك، گفته بودند چه خبره آقا چطور شد؟ فرمود بود ديشب نماز شبم قضا شد اينجور بی قرار ميشه خب آيا ما هم اینجور بي‌قراريم؟ اون باطن نيست اون نورانيت باطن نیست، اينكه وقتی خدايی نكرده احساس ميكنه در وظيفش در وجودش در محضر باري‌تعالی نكنه خدا نكرده خدايي نكرده نكنه كوتاهی بشه، زن پيغمبر ميگه ديدم پيغمبر نيمه شب سرش را به سجده روی زمين گذاشته اون قدر گريه كرده كه خاك زمين گل شده، چرا يا رسول‌الله؟ عرض ميكنه به خدای تبارك و تعالي الهي لا تکلنی الي نفسی طرفه عين ابداً خدایا حتی يه چشم بهم زدن مرا به خودم وا مگذار، اين يه چشم بهم زدن نشه كه یه موقع من حواسم پرت شه از تو، من جدا بشم این سيم قطع بشه، 🔰 سالك الي‌الله هم و غمش همه‌اش وصاله و وصال در توجهه، و توجه در اين هست كه مراقبه كند و مراقبه در اين هست كه اراده او را در وجود خودش پياده كنه، وصال با توجهه با انسه، انس با توجه با مراقبه با عمل با باتقوا اين بحث علميه عمل، يعنی اگه بخوايم عمل را در سلوك تعريف بكنيم كه چجوری شروع ميشه و چی هست و حقيقتش چيه همينه كه خدمتتون عرض كردم بعداً خوب اين عمل به مراتب عامل متفاوت ميشه يعنی اين نمازی كه من ميخوانم با نمازی كه مثلاً يك عالم عارف ميخونه خيلی متفاوته، چرا؟ چون باطن متفاوته، هرچند اين دو با هم رابطه مستقيم داره، همچنانی كه قبلا خدمتتون عرض كردم پس حواسمون رو جمع كنيم بحث عمل دست كم گرفته نشه، حواسمون رو جمع كنيم كه در اعمال يعنی ترك محرمات انجام واجبات سهل‌انگاری نكنيم اين به منزله اينه كه داريم قطع ميكنيم رابطه را، 🪴ادامه دارد.... از بیانات @tareagheerfan
از تاثیر روضه های خانگی غافل نشویم شخصی به نام ابوهارون می‌گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم، حضرت فرمود: برای من راجع به امام حسین علیه‌السلام چند بیت شعر بخوان، می‌گوید شروع کردم به خواندن که ناگهان امام صادق فرمود: این‌طوری نه، فرمود: آن‌طور که خودتان دور هم جمع می‌شوید و روضه می‌خوانید (با آه و ناله و سوز) بخوان. می‌گوید دوباره خواندم و حضرت شروع کردند بلند بلند گریه کردن. دیدم صدای گریه از پشت پرده از بانوان حرم بلند شد، حضرت فرمود باز هم بخوان و او هم دوباره خواند...‌ @tareagheerfan
21تیر ماه سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد جامع گوهرشاد @tareagheerfan
عارف زاهد مجاهد نستوه مرحوم ایت الله حاج شیخ محمد تقی بهلول رحمت الله علیه سخنران بیست یکم تیرماه ۱۳۲۴ در تحصن مردم در مسجد گوهر شاد علیه ظلم رضا شاه و حکم کشف حجاب توسط آن ملعون @tareagheerfan