eitaa logo
طریق عرفان
3.9هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
791 ویدیو
30 فایل
🌺مراحل ومطالب عرفانی به صورت موضوع بندی🌺 📿ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی📿 ✅ فهرست مطالب eitaa.com/tareagheerfan/10012 📲 طریق عرفان در دیگر پیام‌رسان ها zil.ink/tareagheerfan2 🟠 مسئول کانال @Sayyed_mahdi1214 🟠 ادمین تبادل @MahdiZolfaghary1371
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طریق عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 آیت الله شوشتری 💥 اثر رعایت ادب در مجالس @tareagheerfan
▪️سَلامَ مَنْ قَلْبُهُ بِمُصابِک َ مَقْرُوحٌ وَ دَمْعُهُ عِنْدَ ذِکْرِک َ مَسْفُوحٌ 🌷سلام کسیکه قلبش ازمصیبت تو جریحه دار، و اشکش به هنگام یاد تو جارى است 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه @tareagheerfan
🏴بکاء (گریه) در مصائب اهل‌بیت(علیهم السلام) و به‌خصوص سیدالشهدا(علیه السلام) شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست. @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️مگه طی الارض چیه؟اینها برای اینها چیزی نیست، آیت الله قاضی در یک قضیه ای به آیت الله نجابت فرموده
⚡️عرض كرديم كه خداي تبارك و تعالی در سورة مباركه دهر فرمودند هل اتی علی الانسان حين من الدهر لم يكن شيئاً مذكوراً بر اين انسان زمانی گذشت كه چيز قابل ذكری نبود بعد فجعلناه سميعاً بصيراً بعداً ما او را آفريديم و هويت انسانی به او داديم هويتي كه او را از مابقی موجودات متمايز مي‌كند عرض كردم مهمترينش سه ضلع است اولش اختيار است دوم نفس مكتسبه هست و سوم قوه عاقله، انسان به واسطه اين سه صفت با هم، تمايز پيدا مي‌كند از ما بقی موجودات، ممكنه هر كدام اينها به صورت جدا و به نحوی در وجود مابقی موجودات هم باشد لكن جمعش و به صورت خاصش فقط در وجود انسان هست حتی در اجنه هم كه مانند ما مورد خطاب تكليف هستند به اين صورت قرار نداره، بعداً عرض كرديم كه اين نفس مكتسبه يعنی اينكه انسان به واسطه اين هويت انسانيش ميتواند به بی نهايت برسد چون استعدادش بی نهايت است و می تواند از بدی هم به اسفل السافلين برسد، خب هر چه انسان از بي‌نهايت دور بشه (بی نهايتم شايد بشه تصور كرد،) بد ميشه، پس یه اسفل السافلينه یه اعلي عليينه و درجاتش، كه خدای تبارك و تعالی در سوره مباركه فجر ديگه نهايت سير انسان را فرمود كه یا ایتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضيةً مرضيةً فادخلي في عبادي و ادخلي جنتی، عبادی جمع عبد نيست جمع عبدی هست، یه موقع خدا به یه بنده ای میگه بنده،یه موقع ميگه بنده من، او را منتسب میکنه به خودش اينو ما ميگيم اضافه تشريفيه، يعنی شرافت دارد كه او را منتسب كرد به خودش، نهايتش هم ميشود جنتی، نه هر بهشتی، جنتی كه آنقدر شرافت دارد كه او را منتسب كرد به ذات خودش، چه بهشتي است اون بهشت، برای ما لا يوصفه، نميشه برای ما وصفش كرد چرا ؟ چون فعلاً ما اهل اون معارف نيستيم اهل اون معانی نيستيم مثل ثواب نماز شب كه خدای تبارك و تعالي در قرآن در ثواب تهجد يعني شب بيداريه كه مي‌فرمايد عسی ان يبعثك ربك مقاماً محموداً اگر اهل تهجد شدی اميد است كه خدای تبارك و تعالي به واسطه اين تهجد به تو مقام محمود بده ثوابشو مشخص نكرده مجمل گذاشته، لذا حضرت فرمود براي هر عمل خيری ثوابش را فرمود به جز تهجد در دل شب، خب اون هم به مراتبشه دیگه، بهشت هم اينجا می فرمايند فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي كی انسان اين سلسله را طی ميكنه؟ وقتی كه برسد به نفس مطمئنه، بعد از نفس مطمئن بشه راضيه مرضيه بعد ميشه عبد، عبد خدا، اون عبدی، بعد وارد مقام جنتی كه اون فادخلي في عبادی و ادخلی جنتی اون جنتی ديگه چيست که حتماً تجليات خاصه ذات خدا بر بندگان خاصشه، راضيه مرضيه نشان می دهد كه انسان اگر بخواهد به اين مقام برسد بايستی تلاش كنه كه اراده خدای تبارك و تعالی را جايگزين اراده خودش كنه، حالا جايگزين كردن تسامح در تعريفه، يعني بايد به اينجا برسد كه ببيند در عالم هستي و در عالم وجود يك وجود اصالی و يك اراده بيشتر نيست در برابر اون اراده نخواد اراده كند اين تجليش در اين می شود كه انسان افعالش را مطابق اراده خدا انجام بده، بحث عمل در سلوك و تهذيب از اينجا شروع ميشه، كه انسان اعمالش را طبق اراده او انجام بدهد خب ما الان قطعاً به مقام راضيه مرضيه به مقام عبوديت،عبودیت محضه نرسيديم لكن به ما دستور دادند كه به واسطه تقوا و عمل صالح كه نشئت ميگيرد از اون قوای درونی كه ايمان هست و صفات پاك، عمل پاكتون كه بهش ميگيم عمل صالح انجام بديد، اين يعني به نحوي اراده خدا را جايگزين اراده خودت كردن، تقوا يعني چه يعني نگه داشتن خدا در دل، تقوی به هيچ وجه معنی ترس از خدا نميده اصلا نمي‌دونم منم كه حالا سواد ندارم شهيد مطهري كه سواد داره میفرماد ديگران فرمودند نميدونيم برا چی تقوا را به معنی ترس از خدا معنی کردند، شايد اين از جهت لازم و ملزوم اومدن اينجور بحث كردن گفتند تقوا يعنی از خدا ترسيدن، خوف از خدا و مقام خوف یه بحث ديگه‌ای داره مقام تقوا بحث ديگه‌ای داره اگر انسان بخواهد كه وجودش مجرای اراده خدا باشد باید اختيار كند فعلاً با تكليف، اونچه که خدا اراده كرده ، براچی بهش ميگن تكليف؟ براي اينكه الان سخته، تكليف يعني انجام دادن عملي همراه با سختی، اینو بهش میگن تكليف، به شما تكليف كردن نماز بخون به شما تكليف كردن روزه بگير خمس بده زكات بده، چشم به شما تكليف كردن فلان گناه را نكن فلان حرفو نزن فلان چيز رو نبينه خب اول تكليفه، سخته، اين تكليف اگر منشأش قواي دروني باشه كه قبلا در موردش صحبت كرديم يعنی انسان از بين گزينه‌هاي مختلفی كه در برابرش هست با اختيارش انتخاب كند آن گزينه‌ای را كه مورد اراده خداست اين كمكم. كم كم نورانيتی در دلش مياره كه موجب تهذيب نفسش میشه، خب گاهي اوقات اين انجام واجبات و ترك محرمات نورانيتي مياره قطعاً، موجب نجات انسان هم ميشه لكن آيا همين كفايت ميكنه؟ نه، 🪴ادامه دارد... از بیانات @tareagheerfan
▪️🩸▪️ ▪️أَلسَّلامُ عَلَى الْمُضامِ الْمُسْتَباحِ، ▫️أَلسَّلامُ عَلَى الْمَنْحُورِ فِى الْوَرى 🩸سلام بر آن مظلومى که خونش مباح گردید، ▫️سلام بر آنکه در ملأ عام سرش بریده شد 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
✅شاید حکمت اینکه قبر حر بن یزید ریاحی، جدای از مابقی شهدای کربلا قرار گرفته این باشد،خاصتا زیارت شود ◀️ تا نقش مهم توبه را نشان بدهند.واینکه یکی از آثار مهم دستگاه حضرت امام حسین علیه السلام بحث تغییر و توبه است. @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️عرض كرديم كه خداي تبارك و تعالی در سورة مباركه دهر فرمودند هل اتی علی الانسان حين من الدهر لم يكن
⚡️اگر انسان مقام محمود ميخواد خدای تبارك و تعالی میفرماید عسی ان يبعثك ربك مقاماً محموداً اون چيه كه مقام محمود برای انسان مياره كه راضيه مرضيه ميشه ؟مثلاً يه نمونش كه تو قرآن فرمود همان تهجده، و تهجد در دل شب، كه واجب نيست، استاد ما تو بعضی از مستحبات ميفرمود كه واجب نيست ولی اجازه نداريم ترك كنيم، واجب نيست ولی اجازه ترك هم نداريم، يعني چه؟ یعنی اگر انجام ندهی گناه نكردی ولی اگر ترك كردی بدون كه خودتو بيچاره كردی، مثل نماز شب، آدمی كه اين هفتاد هشتاد سال كمتر بيشتر نميدونم تو اين دنيا بمونه اهل تهجد و نماز شب نباشه اين به معنای حقيقی بدبخته به معنای حقيقی بيچاره است، چيزی نداره، چرا؟ چون اين نماز شب اثر داره، كاری به اثرش اصلا نداره، من ميخوام بگم اين نماز شب نتيجه است نميخوام نتايج نماز شب رو بگم، نماز شب نتيجه يك باطن صاف و زلال نورانی است كه اون باطن صاف و زلال تجلیش میشه نماز شب، تجليش ميشه تقوا، تجليش ميشه ذكر و فكر و توجه و اون مراتب و مراحل، اون اعمال و افعالی كه برای سير و سلوك گفتند، كسی كه نماز شب نمی خواند درسته از آثار نماز شب محروم ميشه ما هميشه همينو ميگيم، میگیم نماز شب بخون اين خاصيت رو داره، ولی كمتر شايد در اين باره صحبت می شود كه نماز شب خودش نتيجه يك باطن خاصه، اونم به مراتبش،یعنی نماز شبم مراتب داره، تهجد در دل شب و نماز شب خوندن فرق ميكنه نماز شب رو بعضی از مراجع میفرمایند اصلاً وقتش از بعد نماز عشا شروع ميشه ميتونی بخونی و بخوابی، صبح براي اذان صبح بلند شی و نماز صبح بخونی، تهجد در دل شب كه مرحوم آقاي قاضی فرموده بودند يعنی شب بيداری مثل كسی كه داره نگهبانی ميده در زمان جنگ داره نگهبانی ميده اين خوابش هم مياد همين يه مقدار میخوابه یه مقدار بيداره چرت ميزنه ،ایشون میفرمود كه سالك الی الله اينجوره در شب جسمش اقتضاء داره استراحت كنه بخوابه يه مقداری چشمش گرم ميشه خوابش ميبره ميپره بالا مثل كسی كه بالای سر يك بيماری نشسته مثل كسی كه منتظر مسافری است كه بياد اين همين‌جوره، كسانی كه حب خدا در دلشونه، اینها مال من و شما نیستا،.. 🪴ادامه دارد... از بیانات @tareagheerfan
▪️▪️أَلسَّلامُ عَلى مَنْ طَهَّرَهُ الْجَلیلُ أَلسَّلامُ عَلى مَنِ افْتَـخَرَ بِهِ جَبْرَئیلُ 🌱 سلام بر آن کسى که ربّ جلیل او را پاک و مطهّر گردانید سلام بر آن کسى که جبرئیل به او مباهات مى نمود، 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ▪️ @tareagheerfan
💢آیت الله بهجت: گریه کردن بر سید الشهداء « علیه السلام » از مراتب شهادت محسوب می شود . @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️اگر انسان مقام محمود ميخواد خدای تبارك و تعالی میفرماید عسی ان يبعثك ربك مقاماً محموداً اون چيه كه
⚡️شما شايد اينجور باشيد من كه نيستم، اين مال اونه كه انسان به اون مقام برسد، اينكه شما شنيديد يه موقعی مجنون به ليلی گفت كه امشب قراره ما، اونقدر دير كرد و دیر کرد كه نصف شب مثلاً شد و رد شد، بعد آمد و ديد كه مجنون خوابيده چند تا گردو گذاشت بالای سر مجنون و رفت يعني گفت كه تو برو گردو بازی تو بکن تو به عاشقی نيامدی، كذب من زعم انه يحبنی و إذا جنه اللیل نام عنی، فرمود دروغ مي‌گويد كسی كه فكر كرده ما را دوست دارد و وقتي شب همه جا را فرا مي‌گيرد میخوابه، بي‌خيال من ميشه ميخوابه، بعد فرمود آيا هيچ محبی نيست كه دوست داره با محبوبش خلوت كنه؟ چرا در دل شب خوابيد؟ معلوم ميشه كه اون باطن، باطن عاشق نيست اون باطن اون قدر زلال نيست، يه كسی ميگه من مريضم نميتونم نماز شب بخونم، نميتونی تا و راست بشی، نميتونی وضو بگيری? نميتونی تهجد داشته باشی، آقا من سر كارم نميتونم نماز شب بخوانم، خب نماز شب كه اين ركوع و سجوده، ولی تهجد عارفانه و عاشقانه جور ديگه‌ايه، سر كار هم كه باشی ميشه، مريض هم كه باشی ميشه، رو به قبله هم كه باشی ميشه، فرق ميكنه، و الا اگر صرف بيداری شب باشد كه خوب خیلیها شبها بیدارن. دزد هام نصف شب بيدارن خيلی ها بيداران، اون نه، خيلی ها ممكنه نماز شب بخونند،ولی از نماز شبشان اون طَرْفی كه بايد ببندن نمی بندند، كدام تهجد، اون تهجدی كه نتيجه باطن صاف و زلال است يعني هر چقدر باطن انسان زلال شد تهجد در دل شب هم زلال ميشه، اینها متفاوته با هم،بحث عمل در سلوك از اينجا شروع ميشود كه انسان می خواهد اراده خدا را جايگزين اراده خودش كند يعنی دنبال اين هست كه ببينه او چه ميخواهد؟ او چه مي‌گويد از اينجا سلوك عملي كه رتبتا متأخر است بر سلوك باطنی از اينجا شروع میشه، توضيح دادم این رو قبلاً، خب از اينجاست كه انسان دنبال وظيفه‌اش ميگرده الان وظيفة من چيه؟ از اينجاست كه اگر يك مقداری دور شد يك مقداری كم گذاشته شد بيچاره ميشود حتی پيش خودش بيچاره ميشود مثل مرحوم امام كه نقل كردن يك روز خيلی حالشون منقلب بود و گريه و زاری و اشك، گفته بودند چه خبره آقا چطور شد؟ فرمود بود ديشب نماز شبم قضا شد اينجور بی قرار ميشه خب آيا ما هم اینجور بي‌قراريم؟ اون باطن نيست اون نورانيت باطن نیست، اينكه وقتی خدايی نكرده احساس ميكنه در وظيفش در وجودش در محضر باري‌تعالی نكنه خدا نكرده خدايي نكرده نكنه كوتاهی بشه، زن پيغمبر ميگه ديدم پيغمبر نيمه شب سرش را به سجده روی زمين گذاشته اون قدر گريه كرده كه خاك زمين گل شده، چرا يا رسول‌الله؟ عرض ميكنه به خدای تبارك و تعالي الهي لا تکلنی الي نفسی طرفه عين ابداً خدایا حتی يه چشم بهم زدن مرا به خودم وا مگذار، اين يه چشم بهم زدن نشه كه یه موقع من حواسم پرت شه از تو، من جدا بشم این سيم قطع بشه، 🔰 سالك الي‌الله هم و غمش همه‌اش وصاله و وصال در توجهه، و توجه در اين هست كه مراقبه كند و مراقبه در اين هست كه اراده او را در وجود خودش پياده كنه، وصال با توجهه با انسه، انس با توجه با مراقبه با عمل با باتقوا اين بحث علميه عمل، يعنی اگه بخوايم عمل را در سلوك تعريف بكنيم كه چجوری شروع ميشه و چی هست و حقيقتش چيه همينه كه خدمتتون عرض كردم بعداً خوب اين عمل به مراتب عامل متفاوت ميشه يعنی اين نمازی كه من ميخوانم با نمازی كه مثلاً يك عالم عارف ميخونه خيلی متفاوته، چرا؟ چون باطن متفاوته، هرچند اين دو با هم رابطه مستقيم داره، همچنانی كه قبلا خدمتتون عرض كردم پس حواسمون رو جمع كنيم بحث عمل دست كم گرفته نشه، حواسمون رو جمع كنيم كه در اعمال يعنی ترك محرمات انجام واجبات سهل‌انگاری نكنيم اين به منزله اينه كه داريم قطع ميكنيم رابطه را، 🪴ادامه دارد.... از بیانات @tareagheerfan
از تاثیر روضه های خانگی غافل نشویم شخصی به نام ابوهارون می‌گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم، حضرت فرمود: برای من راجع به امام حسین علیه‌السلام چند بیت شعر بخوان، می‌گوید شروع کردم به خواندن که ناگهان امام صادق فرمود: این‌طوری نه، فرمود: آن‌طور که خودتان دور هم جمع می‌شوید و روضه می‌خوانید (با آه و ناله و سوز) بخوان. می‌گوید دوباره خواندم و حضرت شروع کردند بلند بلند گریه کردن. دیدم صدای گریه از پشت پرده از بانوان حرم بلند شد، حضرت فرمود باز هم بخوان و او هم دوباره خواند...‌ @tareagheerfan
21تیر ماه سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد جامع گوهرشاد @tareagheerfan
عارف زاهد مجاهد نستوه مرحوم ایت الله حاج شیخ محمد تقی بهلول رحمت الله علیه سخنران بیست یکم تیرماه ۱۳۲۴ در تحصن مردم در مسجد گوهر شاد علیه ظلم رضا شاه و حکم کشف حجاب توسط آن ملعون @tareagheerfan
در بیست یکم تیرماه در چنین روزی رضاشاه خائن و بی دین به دستور اربابان غربی اش برای کشف حجاب قیام مردم علیه بی حجابی را در مسجد گوهر شاد به خاک و خون کشید. تا ابد لعنت خداوند بر سلسله خبیثه پهلوی باد @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب : آسيد جمال نامه‌اي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی @tareagheerfan
‌ شیخ جعفر مجتهدی رحمه الله: ما بدون گریه بر سید الشهدا ، نمی توانیم زنده بمانیم . ما چهل سال سرمان را سر دست گرفتیم تا بفرمایند کجا تقدیم کنیم . سالها ، گریه کردیم ، تا خودمان را از ما گرفتند. @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️شما شايد اينجور باشيد من كه نيستم، اين مال اونه كه انسان به اون مقام برسد، اينكه شما شنيديد يه موق
⚡️در مورد این مطلب صحبت كرديم كه سير الي‌الله با ظرفيت و هويتی كه خدا به انسان داده است، منتهی ميشود تا آنجايی كه انسان عبد محض بشود عبد محض كه در قرآن مجيد فادخلی فی عبادی ازش تعبير ميكنه، وارد در جرگه بندگان من بشو، بندگان من شامل چه كسانی است كه افضل اونها سبحان الذي اسري بعبده يعنی وجود مقدس رسول معظم اسلام هست كه شما وارد در جرگه پيروان و محبان آن حضرت قرار ميگيری، شيعه اونها ميشی شيعه يعنی اشعه وجودی آنها، بعد وارد مقام جنت خاص الهی كه تعبير ازش كرده است قرآن مجيد به جنتی، گفتم اين ممکن نمشه مگه اينكه انسان بازگردد به طرف رب خويش ، ارجعي الي ربك، هر كسی كو دور ماند از اصل خويش باز جويد روزگار وصل خويش، انالله و انا اليه راجعون همه از خداييم و به سوی خدا بر ميگرديم، ارجعی الی ربك، خب اين كسانی كه به وادی عرفان بيگانه هستند چجور میخواهند اين را ترجمه كنند؟ چه جور ترجمه كنند؟ ما از خداييم و به سوي خدا باز ميگرديم تفسيرش فقط در وادی عرفان ممكنه، لذا معاندین عرفان اهل بیت علیهم السلام كه فقط ظواهر رو نگاه ميكنند بعضی وقتا اينها را ميان با تكلف ترجمه ميكنند هی ميان دست ميبرند تو متن ومیگن اين تعبيرشايد اين‌گونه بوده شاید اون گونه بوده است . خب چرا خودت رو داری ميكشی؟ چرا ميخوای جونت بالا بياد ولی معارف را قبول نكنی؟ چرا نميذاری خودت و مردم يه مقداری از اينكه هستند بالاتر برن؟ بالاتر رو ببينن؟ معاندین عرفان اهل بیت علیهم السلام كه ميگم كسانی كه تفكر شبه اخباری دارن با علوم عقلي و عرفانی مخالفن. بازگرد به سوی پروردگارت انالله و انا اليه راجعون، اينا چجوری ميخواين ترجمه كنيد؟ چجوری ميخواين تفسير كنيد؟ چجوری ميخوايد بفهميد؟نميشه، اگه از عرفان جدا شد نمیشه اينها را فهميد .دين را نميشه فهميد، و اين ادعا نيستا،واقعاً موندن، كه حالا شما بيا و بگو من وحدت وجود را قبول ندارم . ما كه نميدونيم وحدت وجود مثلاً يعني چه،. يه بحث عرفانیه ولی اونها میاند مطلقاً عرفان اهل بیت علیهم السلام را نفی ميكنند . يه حرفايي ميزنن و ميرن ميگردند تو كتاب ها آن فلان عارف صوفی یه حرفی زد، اون رو برمیدارن میارن و فلان صوفی سنی بود و اينو من باب شهوت گفته و... اصلاً معلوم نيست چی گفت كی گفت كجا گفته، ميان میگن بببین عرفا اينا رو گفتن.کلمات را تقطیع میکنن.از باب میل خودش تفسیر میکنن و ... 🔰خوب عرفايی كه ساليان سال جلوي چشم شما بودند مثل علامه طهرانی رحمه الله مثل آیت الله بهجت رحمه الله و ديگران، شما چی از اينها شنيدید؟ از اينا كه داريد ميگيد، كجا آقای قاضي از اينا ازش صادر شده؟ از اين حرفا ،اينها يعنی محروم كردن خودتون و جامعه از معارف حقه الهيه، مثلا اگه کسی از ذکر الهی حال پیدا کرد میگن اينها خلافه و... ولی مثلا تو عزاداری ها ميگن لخت شو و شمشير را بزن تو سرت تا خونريزی كنه، اسم امام حسين رو هم سبك بگو و.... میگن نه اینها تو دستگاه امام حسين علیه السلامه نميشه دخالت کرد اصلاً .ولی اگه يه تعدادی دور هم جمع شدن و ذکر خدا گفتن اینها صوفین اينا کافرن،شما كافريد نه اونا، اصن نميدونم چرا با مجلس ذكر خدا مخالفند؟ شما تا حالا دیدید مثلاً يك هيئت ذكر خدا زده باشند بگند آقا اين هيئت مثلاً ميخوايم بريم ذكر خدا بگیم، اتفاقا اونا که ياالله ياالله بيشتر ميگن ياحسين ياحسين هم بيشتر ميگن. شما الان ببين اگر اين باب معارف و توحيد در جامعه باز بشه خود شما خود شما يه جور ديگه دين دار ميشيد يه جور ديگه دين را ازش لذت مي‌بريد سردرگم در دين نميشيد سرخورده از دين نميشيد دينی كه عرفان درش هست هر روز تازه ميشه هر روز نو ميشه، مرگش با مرگ ديگران فرق ميكنه زندگيش با زندگی ديگران فرق ميكنه. 🪴ادامه دارد.... از بیانات @tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دلائل قرآنی عزاداری کردن بر امام حسین علیه السلام 🟢 در کلیپ فوق در پاسخ به وهابیت به برخی از دلائل قرآنی بر مشروعیت گریه و عزاداری بر امام حسین علیه السلام استدلال شده است.
طریق عرفان
⚡️در مورد این مطلب صحبت كرديم كه سير الي‌الله با ظرفيت و هويتی كه خدا به انسان داده است، منتهی ميشود
⚡️عرض كرديم كه انسان از كَتمْ عَدَم حركت مي‌كند تا به هويت انسانی ميرسد و با آن هويت انسانی كه خاصيتش رسيدن انسان به مقام بی انتهاست حركت ميكند تا وارد در مقام عبوديت محض فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی ميشود، نكته‌ای كه خدمت تون ميخوام عرض كنم و جلسات قبل هم اشاره‌ای كردم اين هست كه ما وقتی ميگيم میخوایم از عدم حركت كنيم تا به كمال انسانيت برسيم اين كمال انسانيت چيست؟ آيا حد يقف دارد يا نه؟ در مورد مقام اول عالم امکان كه مخصوص وجود مقدس نبي مكرم اسلام هست در قرآن مجيد ميفرمايد كه آن‌قدر مقام قرب پيدا كرد كه دنا فتدلی فكان قاب قوسين او ادنی دنوا واقترابا میگه پيغمبر مقامش اون قدر رفت بالا كه به اندازه دو كمان يا كمتر از اون ديگه فاصله با مقام ربوبيت نداشت اين مقام ربوبيتی كه مخصوص خداست تو روايات مختلف فرمودند كه نزلونا عن الربوبیه و قولوا فينا ما شئتم ما را از مقام عبوديت بياريد پايين و تحت ربوبيت ديگه هر چی ميخواین در مورد مقام ما بگيد غلو نيست، فرمود نميرسيد، و قوله فينا ما شئتم هرچه می خواهيد در شان ما بگيد تحت ربوبيت، خب اين مقام دنوا واقترابا قابقوسين او ادنی چه مقامیه؟ ما ميگيم ديگه اکمل الناس رسول معظم اسلام و اهل بيت عليهم‌السلام هستند كه ديگه مقام نمونده كه اينها طی نكرده باشند ولی وقتی بحث روايات رو نگاه ميكنيم ميبينيم مثل اينكه نه بازهم اينها صعود بكنن مثل رواياتی كه در باب صلوات وارد شده كه فرمود صلواتی كه شما بر پيغمبر مي‌فرستيد براي شما ثواب داره برا او درجه يه زماني خدمت مرحوم آيت‌الله ناصري ره بوديم فرمودند كه بعضيا اومدن اين روايات رو توجيه كردن به معناي ديگه‌ای ولی مثلاً اومدن گفتن كه مقامي نمونده كه پيغمبر طي نكرده باشه ديگه هر چه هست مال اونه كه صلوات ميفرسته و اينكه به او درجه ميده يعني به احترام او به شما درجه میدهد ثواب ميده آيت‌الله ناصري مي‌فرمود خوب خلاف روايته اشتباه اين، روايت فرمود شما صلوات ميفرستيد برای شما ثواب داره براي او درجه‌داره معنيش چيه معنيش اينه كه پيغمبر هم ميره بالاتر بعد میفرمود كه چون خدا واجب الوجود و بي‌نهايته پيغمبر هر چي هم بره بالا مخلوقه، مخلوق هر چقدر هم ترقی پيدا كنه خالق نميشود، ممكن الوجود هرچه بره بالا واجب‌الوجود نميشود، لذا مقامات اهل بيت بی انتهاست چرا چون خدای تبارك و تعالي بی انتهاست كسی به انتهای مقام خدا نمیرسه و اهل بیت دنبال اون مقام دارن ميرن جلو، و اون مقام چون بی انتهاست پس اهل بيتم بی انتها ميتونن برن بالا، و خب ايشون میفرمود روایت رو اينجور ترجمه كنيم هم با روایت جور درمياد هم با مباحث عقلي جور درمياد، ولی اينكه در قرآن مجيد فرموده دنا فتدلي فكان قاب قوسين أو ادني پيغمبر اين‌قدر مقامش نزديك شد و نزديك رفت و قرب پيدا كرد كه به اندازه دو كمان يا كمتر به خدا ديگه فاصله بيشتر نداشت معنیش چيه؟ خب کمان كه مثلا يك متره، يعنی پيغمبر دو متر ديگه با خدا فاصله داشت اصلا این خنده داره كه خدا را مكان براش معلوم كنيم، معنيش اين نيست، يعنی پيغمبر اون قدر نزديك شد و اين رو بدونيد در نزديك شدن خودش همچنان اين نزديك شدن ادامه دارد و اونی كه پيغمبر نميتونه نزديكش بشه اين نيست كه پيغمبر نميخواهد نزديك اون مقام بشود (خوب گوش بديد) مقاميه كه نميشه نزديكش بشه، يعنی ظرفيت وجودی رسول معظم اسلام كه افضل مخلوقاته، او را نداره، اون چه ظرفيتيه؟ ظرفيت واجبه، ظرفيت خدا بودنه ظرفيت ربوبيته، ببین پيغمبر هر چقدر هم بره بالا و بالا رفتنش هنوز ادامه داره سير امكانی داره، از عبادت نی توان الله شد ميتوان موسي كليم‌الله شد، پيغمبر هر چقدر هم بره بالا خدا نميشه، لذا اين تنقيص پيغمبر نيست كه پيغمبر نزديك شد ولی نرسيد، به كجا نزديك شد و نرسيد؟ مگه مقام واجب اكتسابيه، واجب‌الوجود واحده اصلاً نميشه تصور كرد كه غير يكي باشه، خب حالا اين مقام كمالي كه پيغمبر نهايتش را واجد است و او نهايت هم بی انتهاست اون چه مقاميه؟ بهش میگن مقام دنوا واقترابا مقام قرب بهش ميگن، به من و شما گفتن شما سير كنيد تا به مقام قرب خدا برسيد قرب يعني چي؟ يعنی لقا، قرب يعنی نزديك شدن،یعنی لقاء خدا رو پيدا كنيم لقاء خدارو پيدا كردن يعني چه؟ يعنی خدا را ديدن، بعد اومدن گفتن كه با چشم سر كه نميشه خدا را ديد باید با چشم دل ديد حالا سؤال اينه و فرض كه تو روايت هم اومده باشه كه دل‌ها او را مي‌بيند با چشم سر نمي‌شود او را ديد اين ديدن يعنی چه؟ اين ديدن خدا يعنی چه؟ با چشم دل خدا را ديدن يعنی چه؟ قرب يعنی چه؟ خيلی از آقايون علما اومدن به دست و پا افتادن براي اينكه مباني عرفان را قبول نداشتند ميگن لقاء خدا یعنی لقاء ثواب خدا لقاء اسماء خدا يعنی اهل بيت رو دیدن، ملائكه و روز قيامت و حساب و كتاب و.... 🪴ادامه دارد.. از بیانات @tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱آیت الحق و العرفان حاج سید هاشم حداد رحمه الله: نوزادان خودتون رو به مجلس روضه ببرید....... @tareagheerfan