طریق عرفان
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم سلام علیکم 🌹 همانطور که قبلا عرض شد برای بیدار شدن از خواب غفلت(
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰با توجه به استقبال شما عزیزان از بحث غفلت،ذکر و فکر،ان شاءالله از فردا مطالب جدیدی خدمت شما ارائه خواهد شد.
⚡️همراه ما باشید و با معرفی کانال طریق عرفان، در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک شوید.🌹
#ماه_رمضان
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
ماه رمضان چو بیست و هفتش کم شد
ایام وفات باقر اعلم شد
👈بیست و هفتم ماه رمضان سالروز رحلت فخر شیعه,باب الائمه, علامه مجلسی رحمت الله علیه .
هدیه به روح پاکش صلواتی میفرستیم.
✅ @tareagheerfane
هدایت شده از طریق عرفان
✴️آیت الله مرعشی نجفی رحمت الله علیه می فرمود
یک شب خیلی به حضرت صدّیقه، فاطمه زهرا «سلام الله علیها» متوسل شدم تا در برزخ، مقام علّامه مجلسی را به من نشان دهند. همان شب در خواب دیدم که به «قبرستان وادیالسلام» رفتم تا برای همه مؤمنین، اساتیدمان و فقهایی که در آنجا هستند فاتحه بخوانم. دیدم وادی السلام یک صحرای بی حّد و حصر است؛ یک بیابان ولکن مملوّ از عمامه!
همه اهل علماند و گویا من در عالم خواب همه را میشناسم: «شیخ کلینی»، «شیخ صدوق»، «شیخ مفید»، «سلّار»، «ابن حمزه» [ره]، بزرگانِ مشهد؛ تمام. حاج شیخی هم که من در این جمع می دیدم «حاج میرزا حسین نوری» [صاحب مستدرک الوسائل] بود. من حاج میرزا حسین نوری را درک نکرده بودم اما گویی ایشان را از قبل دیدهام و میشناسم.
دیدم آن جلو، طرفِ قبله، یک دری از خاتَم -که با هیبت و عظمت است - وجود دارد ؛ یک نفر هم کنار آن ایستاده و آن در بسته است. به حاجیِ نوری عرض کردم اینجا کجاست؟ فرمودند: اینجا قطعهای از «وادی السلامِ نجف» است. وقتی نظاره کردم، آثار قبری را ندیدم امّا هوا و فضایِ خیلی خوب و مایه انسی داشت که انسان دوست داشت از آن جدا نشود.
حاجی نوری فرمودند: ارواح مؤمنینِ شیعه هر جای دنیا که باشند پس از وفات به وادی السلام منتقل میشوند و در اینجا تا روز قیامت متنعّماند. امروز پیغمبر اکرم، ائمه اطهار و حضرت زهراء «سلام الله علیهم اجمعین» اذن عام دادند که با نوّابشان ملاقات کنند. پشت این در باغی است که پیامبر اکرم، ائمه و حضرت زهرا [علیها السلام] در آن باغ هستند. آن آقایی هم که دمِ در ایستاده، «علاّمه مجلسی» است. ایشان واسطه بین پیغمبر، ائمه و علمای شیعه است. خودِ پیغمبر صلّ الله علیه و آله و سلم به علّامه مجلسی لقب «بابُ الأئمّه» دادهاند!
علّامه هم جفت جفت آقایان را صدا میکرد: مثلاً «محمد بن یعقوب کلینی و صدوق»، «شیخ مفید و شیخ طوسی»، «سید رضی و سید مرتضی»... آقایان جفت جفت به ملاقاتِ پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) میرفتند. من از هول و هیبتِ واقعهای که در آن فضا دیدم از خواب جستم. در این حال به سجده افتادم و خدا را شکر کردم
#علامه_مجلسی
✅طریق عرفان
شرح حال اولیاء و بزرگان
@tareagheerfan👈
هدایت شده از طریق عرفان
هدیه به روح زنده کننده احادیث اهل بیت علیهم السلام فخر شیعه علامه اعلم ایت الله الاعظم شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی اعلی الله مقامه الشریف صلوات
#علامه_مجلسی
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
مزار علامتین مجلسیین رضوان الله تعالی علیهما.امان از بلا و افات در دارالعلم اصفهان
ایت الله سیبویه رحمه الله:
هرکس به اصفهان برود و زیارت علامه مجلسی نرود جفا کرده است
#علامه_مجلسی
@tareagheerfan
طریق عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰با توجه به استقبال شما عزیزان از بحث غفلت،ذکر و فکر،ان شاءالله از فردا مطالب
بسم الله الرحمن الرحیم
⚡️مقوم شخصيت انسان دو چيز است يعنی اون چيزی كه شخصيت انسان را تعريف ميكند كه هر دو هم بايستی با هم باشد و هر دوی اينها است كه انسان را تبديل ميكند به يك موجود مشخصهای.
يعنی ممكنه به یک انسانی بگيم خوب بهخاطر اين مسئله است، به انسانی هم بگيم بد، باز هم به خاطر اين مسئله هست. اون دو چيه؟ يكي مسئله علم است يكي مسئله عمل، علم يعنی اون جنبه شخصيت انسان كه شما بگيد جنبه نرمافزاری انسان را تشكيل ميدهد و یه بعد هم بعد عمل هست يعنی عمل به آنچه كه ميداند. خب حالا ما يه موقعی اينجا داريم ميگيم علم و در موردش ميخوايم صحبت كنيم و آن دانسته هاست؟! نه، مقصود از علم اينجا چيز بالاتريه، علم اينجا يك چيزی است كه باطن انسان از اون تشكيل شده، جاهاي مختلف علم كاربردهای متفاوت داره يه موقع من ميدونم فلان كشور در فلان جای دنيا قرار داره خب اينم يه نوع علمه، يه نوع علم اينه كه من ميدونم وجود دارم، اين هم يك نوع علمه، ولی اين علمی كه ميخوام بگم علمی است كه مشخصات وجودی انسان را تشكيل ميدهد كه بعد بسيار عظيمش اعتقاده، اعتقاد يعني حد و حدود فکری روح من، جان من، شخصيت من وجود من. اينكه من بخوام تعريفی از خودم ارائه بدهم هر كسی از شخصيت خودش تعريفهای متفاوتی ارائه بده یه موقع ميگن انسان، انسان يعنی استعداد محضه، یه موقع ميگن انسان ميگن حيوان ناطق، يه موقع ميگن انسان ميگن كسي كه اشرف مخلوقاته تعريفهاي متفاوتي میکنن و تعريفی هم كه از انسان ما میخوايم انجام بديم شخصيت انسانه يعنی شخصيت فلان انسان كه با فرد ديگري از همين انسانه متفاوته.چه چيزهايي است كه انسان را از ديگران متفاوت ميكنه متمايز ميكنه از همنوعان خودش؟ يه موقع ميگيم حسن آقا شخصيتش اينه، حسين آقا شخصيتش اینه، خوب دوتاشون هم انسانن، نوع انسانن هر دوی اينها حيوان ناطقن هر دو اينها استعداد محض هستند هر دوی اينها ميتونن خليفةالله بشن هر دوی اينها ميتونن مظهر اسماء و صفات خدا بشن ولي حالا ميگيم اين آقا با اين شخصيت با اون آقا با اين شخصيت متفاوته؟ چرا متفاوته؟ به خاطر اينكه حد و حدودي كه براي شخصيتش در علمش و در عملش تعريف كرده با اون يكي متفاوته.
دوتا ظرف داريم يك ظرف آب سرد يك ظرف آب گرم، هر دو تا ظرف آبه هر دو هم آب درونشه ولی اين سرده اين گرمه يك ظرف آب يك ظرف شراب هر دو ظرفن ولی چی در اين مظروف قرار گرفته؟ما ميخوايم در اين باره كه در ظرف وجود اين انسان چی قرار داره از اين جهت ميخوايم انسان را تعريف كنيم از اين جهت در مورد شخصيت انسان صحبت كنيم و اين خيلی مهمه، اونی كه ماها رو متمايز ميكنه از يكديگر اون مظروف ماست نه ظرف ما. من و شما و ديگرانی كه از نوع بشر هستند از لحاظ ظرف يكيم. خداي تبارك و تعالي وقتي سلمان فارسي را آفريد یا وقتی كه مثلاً ابن ملجم مرادی رو آفريد اينها هيچ تفاوتي با هم نداشتن، روز قيامت كه ميشه خداي تبارك و تعالی ميخواد انسانها را مؤاخذه كنه سلمان بيا جلو شما برو بهشت ابن ملجم شما برو جهنم.میگه تو منو اينجور آفريدي.میگه نه، روزي كه تو را آفريدم تو ظرف بودي اونی كه داخل ظرف ريخته شده توسط خودت ريخته شد اگر ظرفيت سلمان بيش از تو بود بیا طلبكار من خدا شو. بله يك تكه سنگ ظرفيتش با درخت فرق ميکنه يه درخت ظرفيتش با حيوان فرق ميكنه حيوان ظرفيتش با انسان فرق میکنه ولي يك انسان با انسان ديگر از اين جهت كه از يك نوع مخلوق هستن با هم چه تفاوتي دارند؟ هيچ تفاوتي نداره اون چيزي كه انسانهارو با هم متفاوت ميکند ظرف نيست مظروف اونهاست مظروف يعني چه؟ يعني چيزي كه داخل اين ظرف ريخته اند که شخصيت اين را و وجود اين رو با اون متمايز ميكنه، گاهي اوقات اين مظروف اون قدر جلوه دارد اون قدر تجلی دارد كه شخصيت اين ظرف را هم تغيير ميدهد اين ظرف شفاف بي رنگ مثلاً شما يك ظرف شیشه رو تصور كنين اون قدر رنگ مظروف در اين تأثير ميگذاره اون چيزي كه توی اين ظرف ريختن تأثير ميگذاره كه گاهي اوقات ديگه ظرف ديده نميشه اون ديده ميشه ديگه كسی نميگه اين ليوان چه رنگيه اگر مايع قرمز درش ریخته باشند رنگش قرمز ميشه سبز ريخته باشن سبز ميشه به اون مظروفش ميره اون چيزهايي كه انسانها را متمايز ميكند دانستههاي اونهاست اون چيزهايي كه انسانها را متمايز ميكند اعمالی است كه از دانستههای اونها نشأت ميگيرد اين است كه افراد رو متفاوت میکنه براي همينه كه اميرالمؤمنين عليه السلام میفرماید صحبت كنيد تا شخصيت شما مشخص شود چرا؟ چون صحبت، تراوش مظروف از ظرف است
✅ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان #تهذیب_نفس
از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
🔰دوستان سعی بر این هست که مباحث به صورت ساده بیان بشه حتما مطالعه بفرمایید خیلی بحث مهمی هست
🔰توصیه میشود حتما مباحث رو روزانه دنبال بفرمایید
🔰با دعوت از دوستان خود، در ثواب نشر مطالب شریک شوید
🔰انتشار مطالبی که تحریر کانال هست، فقط با لینک کانال و بدون تغییر در متن، بلا مانع است.
از همراهی شما سپاسگذاریم🌹
🍁 آیت الله شهید دستغیب(رحمه الله) :
🌻 در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) آمده که : روزه گرفتن صورت شیطان را سیاه می کند ، صدقه دادن کمرش را می شکند و دوستی در راه خدا او را خفه می کند که به این زودیها نمی تواند جان بگیرد.
🎄 حتی اولادت ، همسرت ، رفیقت را به خاطر خدا دوست بدار.
📒 قلب قرآن
@tareagheerfan
طریق عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️مقوم شخصيت انسان دو چيز است يعنی اون چيزی كه شخصيت انسان را تعريف ميكند كه
شما میبینی دو نفر اومدن داخل،بهشون احترام ميگذاری ولی وقتی كه از اين در ميخوان خارج بشن میبينی شخصيتي كه من الان شناختم یه چیز دیگه ای بود. اميرالمؤمنين عليهالسلام فرمود انسان پشت زبانش مخفی شده،يعني چه؟ يعنی شخصيت يك تراوشاتی داره كه با صحبت کردن مشخص ميشه. شما در وهله اول منو كه ميبينی نگاه ميكنی ميبينی خب یه فردی وارد شد عبا و عمامه و اينها، نگاه كنی ميگی یه انتظاري از اين عبا و عمامه و از اين شخص هست طبق انتظارت با من برخورد ميكنی ولی اگر انتظارت برآورده نشد ميگی تو شأن اين عبا و عمامه را آوردي پايين، چرا؟ چون اين ظرف،مظروف پاكی ميخواست تو مظروف نجسی در اين ظرف ريختی، وقتی اين عبا اومد تنت اين عمامه اومد سرت، تو حق نداری حرف لغو بزنی حق نداری روی منبر حرف لغو بزنی حق نداری غيبت كنی حق نداری دروغ بگی حق نداری كاري بكنی كه خلاف شأن اين شخصيته
⚡️لذا خدای تبارك و تعالی گاهي اوقات در قرآن ظرف انسان را مورد خطاب قرار ميده يه موقعی مظروف انسان را مورد خطاب قرار ميده يا ايها الانسان انك كادح الي ربك كدحاً فملاقيه گاهی با یا ایها الانسان گاهی با يا أيهاالناس
يعنی چه؟ يعنی ای همه ظرفها ای همه انسانها،ولی يه موقع می فرمايد يا ايها الذين امنوا يعنی ای انسانهايی كه مظروف ظرف شما ايمان است، دارم با شما حرف ميزنم، من دارم با شما حرف میزم نه با هر انساني يا الذين آمنوا خيلي فرق ميكنه با يا ايها الانسان اونجا ميگن ای نوع بشر ولی اينجا میفرماید اي بشری كه ايمان داری يا ایها الذين هادوا إن زعمتم انكم اولياءلله من دون الناس ای كسانی كه شما يهودی هستيد ميگيد ما اولياء خداییم تافته جدا بافتهايم. يه موقع به كفار خطاب قرار ميده يه موقع با اهل كتاب خطاب قرار ميده.
پس يه موقع خدا در قرآن مياد نوع بشر را كه بهش ميگيم ظرف، او را خطاب قرار ميده يه موقع مظروف ظرف را خطاب قرار ميدهد يعني ای بشري كه ايمان داری يعنی ظرفی بودی كه ايمان در اين ظرف ريخته شد ای بشری كه كفر داری کفر داخل ظرف وجودت ریختی، خب اینها خیلی با هم فرق داره، لذا میومدن پیش پیغمبر، میگفتن که آمنا، قالت الاعراب آمنا یا رسول الله ما ایمان آوردیم، وحی نازل شد که بهشون بگو نگید ایمان آوردیم ولکن قولوا اسلمنا(سوره حجرات)بگید ما مسلمان شدیم. مظروف وجود شما اسلامه نه ایمان، ایمان خیلی ارزشش بالاتر از اسلامه
✅ادامه دارد....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان #تهذیب_نفس
از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
🔻مزد کسانی که ماه رمضان را خوب طی کردهاند، چیست؟
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
"ضيافت خدا در ماه رمضان چه بوده است؟ در اين ضيافت، خداوند متعال چه میخواستند به ما بدهند؟
رزق خدا، رزق قرآن و رزق ولايت در شب قدر بود.
اين دو رزق، محصولش چيست؟ يعنی قرآن و امام، طريق چه هستند؟
طريق توحيدند. پس رزق حقيقیِ ماه رمضان، توحيد است که از طريق رزق قرآن و رزق ولايت به انسان میرسد.
مزد کسانی که ماه رمضان را خوب طی کردهاند يک نفحهای از نفحات توحيدی است. يک نسيمی از توحيد است. اين مزدِ رمضانی ما است. بنابراين در شب عيد فطر آن چيزی که ما بايد از خدا بخواهيم اين است که يک نسيمی از توحيد به ما بِوَزد".
#ماه_رمضان #عید_فطر
@tareagheerfan
طریق عرفان
شما میبینی دو نفر اومدن داخل،بهشون احترام ميگذاری ولی وقتی كه از اين در ميخوان خارج بشن میبينی شخ
شايد برای دو معصوم اين روايت آمده كه یكيش از علی ابن موسی الرضا عليه السلامه كه افرادی اومدن در خونه آقا،در زدن ،کیه؟ما اومدیم علی ابن موسی الرضا عليه السلام رو ببينم از راه دور هم اومديم حضرت فرمود كه بگيد شما كی هستيد گفتن ما شيعيان شما هستيم حضرت فرمود دروغ ميگن برشون گردونيد ردشون کردند دفعه دوم دفعه سوم هر چی ميومدن میگفتن ما از شيعيان شما هستيم حضرت فرمود راهشون ندید، تا یه روز اومدن دور هم جمع شدن و گفتن كه شما امروز ميری در خونه امام رضا عليه السلام بگو اقا ما شما رو دوست داريم چرا در را باز نميكنيد؟ اگر امام رضا ما را راه نداد ما ديگه رو نداريم برگرديم شهرمون همينجا ميمونيم تا بميريم، اومد در خونه آقا رو زد و گفت به آقا بگيد آقا ما دوستداران شما هستيم چرا در رو باز نميكنيد؟ حضرت در خانه را باز كردند و خيلي احترام گذاشتن و خيلی محبت كردن گفتن اقا چرا ما اين همه اومديم در خونه اين مدت، آبرومون ميره پيش اهل شهرمون، برگرديم میگن كه امام رضا شما رو راه نداد چقدر بد بودين، چرا ما راه ندادید؟ من حالا اينجور عرض کنم ، حضرت فرمود خواستم تربيتتون كنم امام كارش تربيت كردنه، دنيا هم مدرسهست اگه تو مدرسه تربيت نشی تو دنيا تربيت نشی بعد مرگ كه ديگه تربيت نميشی؟ اگه صد سال هم طول بكشه امام رضا زحمت بكشه ردتون كنه شما غصه بخوری چرا ردمون كرد تا تربيت بشيد می ارزه،
اين همه اومديم رفتيم فرمود چون دروغ ميگفتيد گفتن آقا كجا دروغ گفتيم؟ فرمود شما گفتین از شيعيان شماییم. شيعيان ما سلمان بود آيا شما سلمانی؟ گفتن نه آقا ما خاك پای سلمان هم نميشيم فرمود پس چرا ميگفتين ما شيعيان شماییم.
چرا دفعه آخر راه دادین؟ چون ديگه گفتی آقا ما شما رو دوست داريم فرمود همين درسته، بگيد ما از محبان شما هستيم نه از شيعيان شما، شيعه ما شدن يك مظروفيه باید داخل اين ظرف قرار بگيره شما اون رو نداريد، وقتي نداری میگی دارم، داری دروغ ميگی، يكی اين يكی هم وقتی فكر كردی داری ديگه دنبالش نميگردی كه بري پيدا كنی. اگه یکی به من بگه تو خيلی حالیته خيلي سواد داری خيلی دانشمندی اصلاً ديگه نميخواد درس بخونی اصلا همه درسها تو سينه توست، كم كم كم كم منم توهم كنم که همينجوره ديگه دنبالش نميرم. توهم داشتن از دنبال نداشته ها گشتن انسان را باز ميدارد
لذا حضرت فرمود بگيد ما محبان شماييم ولي بريد شيعه بشيد برید شيعه بشيد محب نباشيد فقط ،بعد گفتن آقا ببخشيد استغفار ميكنيم ما محبان شماييم، بعد كه رفتند فرمود كجا ساكنید گفتن فلان مثلاً مسافرخونه بود چی بود اونجا، حضرت دستور داد به غلامشون چند بار اومدن در خونه؟ گفت آقا اين قدر، فرمود هر روز به نيابت از ما به اين تعداد كه اومدن در خونه ميری در كاروانسرا بهشون سر ميزنی هر روز برای بازديدشون تا اين چند بار كه اومدن جبران بشه. مرحوم شيخ مرتضي حائري ره وقتي از دنيا رفت ايشون خيلی علاقه به زيارت امام رضا عليه السلام داشتن،گفته بودن كه شیخ مرتضی از عالم قبر چه خبر گفت از روزي كه منو دفن كردن هر روز امام رضا مياد سرم،چرا كه امام رضا فرمود به تعداد دفعاتی كه تو دنيا اومدی زيارت هم ميام سر قبر ولي شفاعتم مال كجاست مال قيامته. اين جبران اين راهيه كه اومدی، اين جبران سر زدنهاست حالا ميام سر ميزنم ، امام رضا سلامالله عليه بياد سر به كسي بزنه خيلي فرق ميكنه ها؛! عالم برزخ خيلي با اين طرف متفاوته، همين دنيا هم امام به كسي نظر كنه فرق ميكنه
پس چي شد بحث ما، ما همه آدميم از لحاظ ظرف ولی در آدميت همه متفاوتيم از لحاظ مظروف، ما اونی هستيم كه در وجود ماست فرمايش اميرالمؤمنين عليه السلامه که ارزش هر كسی به اون مظروفيه كه داره (قیمة کل امرء ما یحسنه) لذا يه موقعی ميگن اگر يك آدم كشتی مثلاً ديه اش دو ميليارده، آقا يه موقع يه پادشاه رو كشتی چقدره؟ دو ميليارد. مرجع تقليدو كشتی دو ميليارد.يه آدمي كه اصلاً عقل نداشت هم همینجور، زدی كشتيش اونا بايد چقدر بدی دو ميليارد.چرا؟ چون ظرف را شكستی
✅ادامه دارد.....
#تهذیب_نفس #سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
💠امشب را غنیمت بشمارید
امام على عليه السلام فرمودند: در شگفتم از كسےكه اين چهار شب از سال را به بيهودگى بگذراند:
1⃣شب عيد فطر
2⃣شب عيد قربان
3⃣شب نيمه شعبان
4⃣اولين شب از ماه رجب
#ماه_رمضان #عید_فطر #امام_زمان
@tareagheerfan👈
🔻اعمال شب عید فطر:
۱. احیا؛ روایت دارد که شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست از نظر جایگاه این اندازه ارزش دارد.
۲. غسل؛
۳. ذکر استغفار وارد شده است، برای همۀ مومنین و مومنات دعا بکنید.
۴. زیارت سیدالشهدا(علیهالسلام)؛
۵. ده مرتبه دعای «یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ»؛
۶. دو رکعت نماز وارد شده به نیت شب عید فطر قربة الی الله، رکعت اول بعد از حمد هزار مرتبه سورۀ توحید وارد شده اما رکعت دوم بعد از حمد یک مرتبه.
۷. پس از اتمام نماز مغرب و نوافل آن این دعا خوانده شود: «یَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ یَا ذَا الْجُودِ یَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی کُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَیْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَکَ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ» بعد سر به سجده میگذارد و صد مرتبه میگوید: «أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ» بعد که صد مرتبه تمام شد، حاجاتش را از خدای متعال تقاضا میکند.
#عید_فطر
@tareagheerfane
🔆 رهبرانقلاب: نماز روز #عید_فطر به یک معنا شکرانهی نعمت الهی در ماه رمضان است. شکرانهی این ولادت جدید است.
@tareagheerfan
🌹تقبل الله اعمالکم
عيد سعيد فطر را به تمام مسلمين جهان ، بخصوص شما اعضای محترم تبريک و تهنيت عرض میکنیم ...
#عید_فطر
@tareagheerfan
طریق عرفان
شايد برای دو معصوم اين روايت آمده كه یكيش از علی ابن موسی الرضا عليه السلامه كه افرادی اومدن در خون
⚡️خب ديه رو برا چی معلوم كردن؟ برای ظرف معلوم كردن، ظرف رو زدی شكستی. ولی مظروفی كه زمين ريخت ديگه تو دنيا نميشه جبرانش كرد. اگه شما اومدی دانشمندی رو كشتی نهایتا چيكارت ميکنن؟ اعدام ميكنن،ديه رو ميگيرن ولی آيا ميتونی اون علمی كه رو زمين ريخته شد از دست رفته رو جبران كنی؟ نميتونی نميشه اينكارو كرد.
🔰اينكه ميگن چرا خدا تو قيامت عذاب و عقاب معلوم كرد چون دنيا مال ظرفه، ظرف شكسته شد مظروف چيزی است كه دنيا وسعت جبرانشو نداره يه مثال ديگه بزنم، آقا اومد یه نفر زد مادر يه بچه رو كشت بچه سه ساله دو ساله را زدن مادرش رو كشتن ميگن چه كار كنيد؟ مثلاً زورش ميرسه ميگه بزنيد مادرش رو بكشيد خب مادر اين رو كشتن ولی آيا جبران بي مادری اين ميشه يا نميشه؟ نميشه. اون سينه پر محبت ديگه از دست رفت، چرا؟ چون ظرفی شكسته تو هم ظرفش رو شكستی ولی مظروفی كه ريخته شد مظروف يعنی چيزي كه داخل ظرفه. مظروفي كه ريخته شد دنيا وسعتشو نداره. محبت مادر از دست اين رفت ولو آنكه مادرش رو بكشی جبران اين ديگه نميشه. كجاست که ميتواند جبران بكنه؟ عالمی است كه عالم مظروف باشد نه عالم ظرف . لذا روز قيامت به ما می فهمانند كه من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها هر كسی كه چيزهاش رو با خودش بياره اون طرف، يعنی مظروف مهمه. لذا یه نفر مياد تو قيامت ميگه آقا من پسر پيغمبرم ميگن تو هر كی ميخوای باش بگو مظروفت چيه؟ يه موقع یه كسی مياد ميگه آقا من پسر يزيدم ميگن اوه اوه اوه پسر يزيد ببريدش جهنم؟ نه، باباشم كه يزيد بود وقتی به دنيا اومد ظرفش خوب بود يزيد شخصيت يزيدی در اين ظرف ريخت.
حالا پسر يزيد شد معاويه صغير، حكومت را رها كرد و گفت خدا لعنت كنه پدرم رو خدا لعنت كنه پدربزرگم معاويه را حق با علي ابن ابيطالب بود. قرآن میفرماد كه یخرح الحي من الميت و یخرج الميت من الحی خدا يه موقع از مرده زنده بوجود مياره، از زنده هم مرده. پسر نوح رو ميارن خب مظروف را اون طرف ميبينن، نگاه نميكنن كه تو کی هستی، ظرفها رو كاری ندارن مظروف رو كار دارن. شش چيز در اينكه در اين ظرف ما چه مظروفي بريزيم تأثير داره که در موردش صحبت خواهیم کرد.یکیش محيطه، محيط اون قدر نقشش مهمه كه اصحاب كهف از محيط فساد فرار ميكنن وقتي بهشون ميگن چرا فرار كرديد خودشون با خودشون صحبت ميكنن ميگن كه ما اگه تو اين محيط بمونيم نميتونيم مؤمن بمونيم نميگن ميكشنمون.
وقتی کسی رو بکشن ظرف رو میشکنند
امام حسين رو كشتند ظرفو شكستن ولی امام مظروفيه كه در طول تاريخ باقي ميمونه حالا قبرش رو هم که صاف کنند ازامام حسين چيزی كم نميشه. ظرفو شكستند مظروف رو كه نميتونن بشكنن، اون وجود ثابت نورانی رو كه نميتونن بشكنن كاريش نميتونن بكنن، لذا قبر چهار امام قبرستان بقيع خراب كردن صاف هم كردند چی شد؟ آيا امام صادق عليه السلام از امام صادق بودنش كم شد نه؟ البته قصد ما اين نیست كه ما بی احترامی بكنيم به اين چيزا، ميخوایم جايگاه هر چيزی رو مشخص كنيم تو ذهنمون چارچوبها بايد معلوم باشه.
🪴ادامه دارد..
#سیروسلوک #تهذیب_نفس #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
🌱مرحوم آقای واعظ زاده خوانساری که از علما و بزرگان و اهل منبر بود با امام خیلی مأنوس بود یک روز به من فرمود آقای برهانی امروز بیا به زیارت حاج آقا روح الله برویم. به محضر امام رفتیم؛با توجه به سوابق رفاقتی که این دو با هم داشتند امام به او فرمودند آقای واعظ زاده ما به خاطر رفاقت با شما همیشه بهره ای را هم می بردیم چه از مباحث علمی و چه از اشعار ادبی، تا امام این را فرمود مرحوم واعظ زاده شروع کرد به خواندن رباعی:
گیرند همه روزه و من گیسویت
جویند همه هلال و من ابرویت
در دایره دوازده برج تمام
یک ماه مبارک است آن هم رویت
امام هم فی البداهه این رباعی را در پاسخ او فرمودند:
گشود چشم نگارم زخواب ناز از هم
نظر کنید در فتنه گشت باز از هم
تو در نماز جماعت نرو که می ترسم
کُشی امام و بپاشی صف نماز از هم!
بعد مرحوم واعظ زاده شعر معروف مولوی را خواند که:
بشنو از نی چون حکایت می کند
وز جداییها شکایت می کند
امام در پاسخ فرمودند:
نشنو از نی کآن نوای بینواست
بشنو از دل کآن حریم کبریاست
نی بسوزد تل خاکستر شود
دل بسوزد خانه دلبر شود
منبع: برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج2، ص 175 و 176
#عید_فطر
@tareagheerfan