May 11
📚کتاب #در_مسیر_نهضت رونمایی شد.
در مسیر نهضت به قلم حمید سبحانی صدر و کاری از انتشارات مدرسه علمیه مروی، ۵۷۴ صفحه و ۶ فصل دارد.
در این کتاب به سیر مبارزات علمای تهران در دو قرن گذشته با محوریت #مدرسه_مروی پرداخته شده است.
در این کتاب بیش از ۳۰۰ تصویر و سند استفاده شده.
#مرکز_اسناد_انقلاب_اسلامی همکاری خوبی در ارائه اسناد داشت و حجتالاسلام #مصطفی_پورمحمدی رئیس مرکز اسناد هم مقدمهای بر این کتاب نوشتند.
باتشکر از #خانه_کتاب بابت همکاری در برگزاری مراسم رونمایی، و سپاس از حضرت آیتالله تحریری تولیت مدرسه مروی، حجتالاسلام رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران، حجتالاسلام پورمحمدی، آقای دکتر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد، آقای رمضانی رئیس خانه کتاب، و برادر میثم رشیدی و سایر عزیزان که در برنامه رونمایی امروز حضور یافتند.
•┈┈••✾••📚••✾••┈┈•
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت ۳ اسفند ۱۳۹۰ درگذشت مورخ متفکر استاد #علی_ابوالحسنی_منذر
✍استاد ابوالحسنی، پیش «از اینکه یک مورخ باشد، یک متفکر بود» و «میخواست یک جریانشناسی فکری را در تاریخ معاصر با رویکرد تاریخی به مخاطب معرفی کند». وی علاوه بر سبک تاریخنگاری متمایزی که داشت، به بینش و نگاه فلسفه تاریخی خاصی رسیده بود که پدیدارشناسی و جریانشناسی در بستر تاریخ را به دنبال داشت.
میدانیم که یک مورخ هر قدر هم که در پژوهشهای تاریخی، در گوشه کتابخانه بنشیند و اسناد و منابع را مورد کندوکاو قرار دهد، هرگز با کسی که از نزدیک شاهد آن مقطع تاریخ بوده و از اسرار آن باخبر است، برابر نیست. در همین راستا آشنایی استاد منذر(ره) با بزرگمرد دین و سیاست، آیتالله حاج شیخ حسین لنکرانی، بسیار کارگشا و سازنده بود؛ زیرا وی شخصیتی بود که از جریان مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، سالها در متن تاریخ ایران حضور داشت و نقشی تاریخساز آفرید. مشاهدات، اطلاعات و تحلیلهای نابِ لنکرانی و بیان پشت پرده حوادث تاریخ معاصر از زبان چنین استاد خبیری، به نگاه تاریخی مُنذِر عمق بخشید و به برکت تتبع گسترده، تحقیقات ژرف و استادی بزرگ، دارای فهمی ممتاز گشت که «حلقههای مفقوده» تاریخ مشروطه را کشف کرده، «تاریخ مکتوب» را با «تاریخ شفاهی» تلفیق نمود و بین لایههای «پیدا» و «پنهان» حوادث، نسبتی طبیعی و منطقی برقرار ساخت.
مطالعه متن کامل در:
https://www.iichs.ir/fa/article/24526/دیده-بان-بیدار
🕌@tarikh_hawzah_tehran
May 11
May 11
💡اگر امروز اسناد مهمی از گذشته در اختیار پژوهشگران است، ثمره هوشیاری علمای اهل اندیشه و نخبگان دلسوزی چون #دکتر_باستانی_پاریزی است.
یادداشت دکتر پاریزی در #روزنامه_اطلاعات به تاریخ ۲ اسفند ۵۷ را بخوانید:
«پیام علمای اعلام در مورد حفظ اسناد ادارات و وزارتخانهها و موزهها و کاخها پیامی است که واقعاً باید خیلی مورد توجه قرار گیرد و مو به مو عمل شود و مردم کوچه و محله همه باید مواظب باشند...
تعجب خواهید کرد اگر بگویم من دلم برای مورخین و محققان آینده میسوزد که هر واقعهای را که میشنوند و در جایی میخوانند برای اینکه از صحت و سقم آن خبردار شوند ناچار باید صد جا را زیر و رو کنند تا یک سند پاره نیمسوخته به دست آورند و بعد اظهار نظر خود را با هزار تردید و دلهره بیان دارند.
این اسناد برای اینکه واقعا بشود حوادث این سالها را بهطور صحیح نوشت حتما باید حفظ شود، زیرا اگر هم صلاح نباشد که همین ایام در دسترس اهل تحقیق قرار گیرد، روزی خواهد رسید که باید همه بدان دسترسی داشته باشند.
من این حرف را برای این میزنم که هفتاد سال بیشتر از آن روز که مردم ما مشروطه گرفتند نگذشته است و ما امروز اصل آن فرمان را که با خون هزاران خلق بهدست آمده در مجلس شورای خود نداریم.»
#مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🍃🌸 قصیده #حکیم_الهی_قمشه_ای در مدح امام حسین علیه السلام در شب ولادت آن حضرت
گشود ای آسمان سلطان عشق از رخ نقاب امشب
خجل شد پیش خورشید جمالش آفتاب امشب...
تجلی کرد چون حسن حسین از پرده پنهان
ز سر غیب بر خلق جهان شد فتح باب امشب
دوم سبط رسول آن رحمة للعالمین آمد
که قلب عالمی روشن شود زان آفتاب امشب...
حسین آن مظهر یکتای لطف و شافع امت
حسین آن فاتح اقلیم عشق مستطاب امشب
حسین آن سر لاهوتی عیان در باغ ناسوتی
به بحر لطف و قهر انگیخت صد موج و حباب امشب
رخ شاه شهیدان شد پدید از پرده غیبت
عیان گشت آیت رحمت از آن فصل الخطاب امشب...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ سيّد مرتضى رضوىنژاد، متخلّص به عارف، در ۱۲۸۴ش در روستاى خراشا از توابع جاجرم بجنورد متولد شد.
برای تحصیل به مشهد عزيمت كرد، امّا ضمن فراگيرى دانش به انزوا و گوشهگيرى دلبستگى نشان داد و بيشتر به رياضات نفسانى مىپرداخت. او چندی بعد به زادگاه خود مراجعت نمود و به سير و سلوك میپرداخت.
#عارف_بجنوردی در سال ۵۱ براى ديدن برادر بزرگتر خود سيّد رضا هاشميان، استاد معقول و منقول، به تهران عزيمت كرد و در سال ۵۳ گویا در تهران جان سپرد و پیکرش در قبرستان عمومى شهر بجنورد مدفون گرديد. (سخنوران نامى معاصر ايران ج۱۰ ص۷۰۰)
🍃🌸از اشعار او در ولادت امام حسین (ع):
بشنو ز «عارف» بجنورد، اوصاف خال و زلف سمنسا
در چامه و چكامه ما بين، مر اقتدار طبع توانا
ويژه به روز #سوم_شعبان، ميلاد سبط سيّد بطحا
امروز در رياض ولايت، بشكفته شد گلى چمنآرا
يعنى ظهور نور حسينى، امروز شد به خانه زهرا
آن محور عوالم امكان، آن مظهر تمامت اشيا
سبط مهين پيمبر خاتم، شبل علىّ عالى اعلى
اسلام و اهلش از امويّين، بودند سرفكنده و رسوا
دين آبروى رفته از او يافت، وز او لواى دين شد بر پا
بُد جلوه خدايى پنهان، گر نور او نگشتى پيدا
كرد آبيارى شجر دين، با خون خويش و خون احبّا
اى شهريار عالم امكان، وى گوشوار عرش معلّا
اى سرفراز كشور گيتى، وى يكّهتاز عرصه هيجا
ماييم ريزهخوار و تو مُنعم، ماييم بندگان و تو مولا
پینوشت:..................
سید رضا هاشمیان برادر عارف از میرزای نائینی اجازه اجتهاد داشت. در سال ۱۳۳۶ش به تهران آمد و در دانشکده معقول و منقول به تدریس پرداخت تا در ۲۹ بهمن ۶۴ وفات کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌸ولادت امام سجاد علیه السلام مبارک🌸
📚کتاب «حضرت سجاد (ع) معلم درس محبت» نوشته استاد #محمدعلی_جاودان
این کتاب دارای دو بخش اصلی است:
۱. تبیین فضای فرهنگی اجتماعی دوران بنی امیه به ویژه در دوره امام سجاد علیه السلام
۲. سیره فردی و اجتماعی امام سجاد علیه السلام و رفتاری که بار دیگر محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام را در دلهای امت اسلامی زنده کرد.
#معرفی_کتاب
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ چند روز قبل به اتفاق حجتالاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و حاج آقای اکبری معاونت پژوهش مرکز به دیدن دو مکان تاریخی مهجور متعلق به دو تن از علمای تهران در خیابان پامنار رفتیم.
🔹اولین مکان #خانه_آیت_الله_کاشانی بود. میدانستم که درب آن بسته است و به کسی اجازه ورود نمیدهند. فقط میخواستم از بیرون آن را توصیف کنم و اهمیت احیاء این خانه را یادآور شوم. اما به اصرار حاج آقای رحیمی صادق درب خانه را باز کردند و وارد شدیم. این تصاویر نخستین تصاویری است که از این خانه منتشر میشود.
گرچه این خانه وقفی و جزء موقوفه آقا بهرام است اما در تصرف برخی افراد است و باوجود اصرار اهالی محل برای احیاء آن و تبدیل شدن به موزه، از تصرف خارج نشده است.
تمام حوادث دوران نهضت ملی مربوط به همین خانه است.
🔹در ادامه مسیر به دیدن خانه #آقا_علی_حکیم در کوچه مجاور خانه آیتالله کاشانی رفتیم. خانهای کهن که روزی منزلگاه حکیمی عارف بود و امروز به ویرانهای تبدیل شده؛ با این حال هنوز بادگیر بلند آن امید به زنده شدن دارد.
بر دیوار کاهگلی خانه حفرهای بود که نشان میداد خانه این حکیم بزرگ به خوابگاه کارتنخوابها تبدیل شده است.
🔸آزادسازی خانه آیتالله کاشانی و بازسازی خانه آقا علی حکیم با کاربریهایی که پیشنهاد دادهایم، در دستور کار قرار گرفته است تا با همراه ساختن سازمان اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری تهران اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 اعظام قدسی در خاطرات خود ص۲۴ درباره حاجیه بیبی همسر ملا علیمحمد طالقانی (از علمای تهران و از شاگردان شیخ انصاری، متوفای ۱۳۱۱ق) مینویسد:
حاجیه بیبی زن بسیار فهمیده مجللی بود و فوق العاده هم مقتدر بود، تا آخر عمر هیچیک از پسرهایش (از علما و روحانیون تهران) قادر نبودند در اطاق او رفته بنشینند و همیشه به اسم کوچک آنها را خطاب میکرد علی، موسی، ابوالقاسم.
حاجیه بیبی بسیار مآل بین بود و این جمله از او است که همیشه اظهار میکردهاست:
«روزی خواهد رسید که زمین طهران یک وجبش یک لیره طلا قیمت پیدا خواهد کرد؛ از مخارج صرفهجویی نمایید و خانه بخرید که هم اجاره او را که حلال است خواهید گرفت و هم اینکه روز به روز ترقی خواهد کرد.»
خود شخصا دارای چهار عمارت بزرگ و کوچک بود که تا آخر عمر از مال الاجاره آنها خرج میکرد و محتاج به هیچیک از اولادهای خود نگردید.
🔹آقا شیخ علی که در تصویر نفر وسط نشسته، با وساطت حاج شیخ فضلالله نوری و اطرافیان ایشان، با دختر #آخوند_ملا_محمد_آملی ازدواج میکند بنابراین شیخ علی شوهر همشیره آیتالله شیخ محمدتقی آملی بوده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 آقا #سید_مهدی_کشفی فرزند حاج آقا ریحان الله کشفی بروجردی (نفر دوم از راست) در سال ۱۳۱۶ق در تهران متولد شد و مقدمات علوم دینی را در همین شهر فراگرفت و سپس به قم رفت و در فقه و اصول از درس حاج شیخ عبدالکریم و در سلوک از محضر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بهره برد.
✍ روزی یکی از دوستان سید مهدی کشفی از او میخواهد در خرابههای بیرون تهران که محل زندگی غربا و فقرا بود، به دیدن یکی از اهل معنا بروند. رفتند و دیدند در اتاق ویرانه بیدری، مردی بر بوریایی نشسته و قوری کوچکی جلویش بود.
پیرمرد شروع به سخن کرد و گویی لقمان حکیم است. کشفی دلداده زیبایی سخن و استواری کلام وی شد و بیشتر اوقات به نزد آن حکیم گمنام میرفت.
پیرمرد میگفت فرزند یکی از اعیان یزد بوده و در جوانی به تصرف و گوشه چشم یکی از اهل معنا، به ناگاه آتشی در وجودش برافروخته شده که به ناچار خانه را ترک کرده و سر به کوه و بیابان گذاشته و سرانجام به طهران آمده است.
سید مهدی کشفی آن پیرمرد را دانشمندی حکیم و فیلسوفی عارف میخواند که به مقامات عالیه رسیده بود.
یک روز پیرمرد از او و دوستش برخلاف معمول، وعده میگیرد که در فلان روز و فلان ساعت حتما به نزدش بروند. اما آن دو، موعد را فراموش کرده و با تأخیر میروند. وقتی وارد میشوند میبینند که پیرمرد در گوشه اتاق ویرانه خود جان سپرده است. آن دو با حسرت و حزن به غسل و کفن و دفن آن عارف شوریده پرداختند و دانستند که پیرمرد میخواست پیش از مرگ چیزهای ارزشمندی به آن دو بسپارد که محروم ماندند.
📚آئینه دانشوران ص۲۱۳ تا ۲۱۶ با تلخیص و تصرف.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویری از خلبانان شرکت هواپیمایی PAN AM
در پشت بام مدرسه عالی سپهسالار
سال ۱۳۳۵ش
☘ارسالی توسط مخاطبان
🙏 چنانچه اطلاعات مستندی در توضیح این تصویر بهدست آوردید برای ما ارسال کنید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 نکوداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران
نکوداشت حضرت آیت الله حاج شیخ حسین اوسطی
چهارشنبه ۱۰ اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشا
خیابان پیروزی مسجد قدس
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 استاد #بدیع_الزمان_فروزانفر متوفای ۱۳۴۹ و مدفون در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
✍ ایشان در حدود سالهاى ۱۳۰۰ و ۱۳۰۱ شمسى به تهران آمد و در #مدرسه_سپهسالار جديد حجره اى اختيار نمود.
در اين زمان، يك دوره شرح اشارات، شفا و كليات قانون را در نزد ميرزا طاهر تنكابنى شاگردى كرد و نجات و تمهيد القواعد ابن تركه را نيز بر وى قرائت نمود. در خدمت آقا شيخ حسين نجم آبادى، فقه و اصول تحصيل كرد و قسمت مهمى از قواعد الاحكام علامه حلى را به سيره قدما خواند. تحرير اقليدس و قسمت الهيات اسفار را نزد ميرزا مهدى آشتيانى و شرح چغمينى را نزد اديب پيشاورى فراگرفت.
در آغاز ورود به تهران، معاشرت و ارتباط علمى و ادبى وى بيشتر با اديب پيشاورى، ميرزا محمد قريب معروف به شمس العلماى گَرَكانى، ميرزا لطفعلى صدرالافاضل، ميرزا رضاخان نايينى، شاهزاده افسر و ذكاءالملك محمدعلى فروغى بود امّا پس از آن كه علامه محمد قزوينى به ايران آمد، با او حشر و نشر دايمى پيدا نمود.
در سال ۱۳۱۰ استاد تفسير قرآن و ادبيات عربى در مدرسه سپهسالار گرديد.
پس از تشكيل دانشكده علوم معقول و منقول در سال ۱۳۱۳ به سمت معاونت آنجا برگزيده شد و رياست مؤسسه وعظ و خطابه نيز به وى محوّل گرديد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 فهرست کتاب #در_مسیر_نهضت
📚 شرح مجاهدت و مبارزه علمای تهران با محوریت #مدرسه_مروی در دو قرن اخیر
در این کتاب از حدود ۳۰۰ سند و تصویر استفاده شده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran