تاریخ حوزه طهران
📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیتالله #سید_محمود_طالقانی در سنین نوجوانی ردیف دوم، نشسته در وسط: آ
📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیتالله #سید_محمود_طالقانی در سنین نوجوانی
ردیف دوم، نشسته در وسط: آیتالله سید ابوالحسن طالقانی پدر آقا سید محمود
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله #سید_ابوالحسن_طالقانی در ۶ دی ۱۳۱۰س
✍سید ابوالحسن طالقانی در محلۀ قناتآباد تهران در اتاقکی محقر زندگی میکرد و در مسجد آن که #مسجد_مقدس نام گرفته بود، به اقامۀ جماعت میپرداخت و با وجود آنکه وجوهات شرعی بسیاری به دستش میرسید، اما تنها با دسترنج خود از ساعتسازی و حقالتدریس #مدرسه_مروی امرار معاش میکرد.
🔹درباره تدریس ایشان نوشتهاند: «اولین عالم فقیهی که در تهران به درس خارج پرداخت، آیتالله حاج سید ابوالحسن طالقانی بود که در یکی از مدرسهای بزرگ مدرسه مروی، منبر کوچکی در وسط میگذاشتند و گرداگردش علما و طلاب مینشستند تا از درس و بحث این عالم بزرگ کسب فیض کنند.»
🔹در حدود سال 1303ش، آیتالله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیتالله شیخ علی مدرّس تهرانی و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین همچون #عباسقلی_بازرگان (پدر #مهندس_بازرگان )، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای مدرسۀ مروی نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبه سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری رضاخان داشته و بهصورت سری در مدرسه مروی و محله قناتآباد برگزار میشده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع میشود، آیتالله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظره دینی تغییر میدهد ...
🔹این مؤسسه اقدام به انتشار نشریهای به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخهایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده میشود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار تیمورتاش، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد و هم جلسات مدرسۀ مروی متوقف گردید.
📖برگرفته از کتاب: #فیضیه_تهران
🕌@tarikh_hawzah_tehran
🔰تصویر: #پروفسور_فلاطوری در لباس روحانیت، نشسته بر بالین استادش #حکیم_شرق #میرزا_مهدی_آشتیانی
✍️ پروفسور #عبدالجواد_حکیمی مشهور به #فلاطوری در سال ۱۳۰۳ش در اصفهان متولد شد و در ۲۰ سالگی برای تحصیل علوم دینی به تهران آمد. پس از فراگیری مقدمات در سال ۱۳۲۶ به حوزه مشهد رفت و در تحصیل علوم نقلی تا رتبه اجتهاد پیش رفت و در معقول نیز از اساتید آن دیار مقدس بهره فراوانی برد.
در همان زمان بود که وقتی آیتالله #میرزا_مهدی_آشتیانی اواخر عمر شریفش و در دوران کسالت، برای مدتی کوتاه در مشهد اقامت و تدریس داشت، عبدالجواد حکیمی نیز با ایشان آشنا شد و از محضرش استفاده کرد.
هنگامی که مرحوم میرزا مهدی آشتیانی به تهران بازگشت، میرزا عبدالجواد نیز به تهران آمد و در آن آخرین سالها و ماههای حیات استاد، ملازم، بلکه پرستار ایشان بود و در منزل، از محضر میرزا مهدی آشتیانی بهره میبرد.
او در تهران در #مدرسه_مجد ساکن شد و به تحصیل نزد آیتالله حاج #شیخ_محمدتقی_آملی، آیتالله #سید_احمد_خوانساری و #آیت_الله_شاه_آبادی پرداخت.
پروفسور فلاطوری در سال ۱۳۳۱/ ۱۹۵۴م به آلمان رفت و در شهرهای ماینز، کلن و بُن به تحصیل فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، فلسفۀ حقوق، علوم دینی تطبیقی و... مشغول شد، تا آنکه در سال ۱۹۷۳م رسالۀ استادی خویش را با عنوان «دگرگونی بنیادین فلسفۀ یونانی در اثر برخورد با اندیشۀ اسلامی» نگاشت و به درجۀ پروفسوری نائل آمد.
🔺این اندیشمند برخاسته از حوزه تهران در تاریخ ۹ دی ۷۵ در آلمان دار فانی را وداع گفت و پیکرش در #قبرستان_تخت_فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از چپ: حاج شیخ حسین خندق آبادی؛ آیة الله حاج شیخ جعفر خندق آبادی؛ حاج شیخ محمد خندق آبادی.
✍ #شیخ_حسین_خندق_آبادی فرزند مرحوم آیتالله #شیخ_محمد_خندق_آبادی در سال ۱۲۹۶ش در محله #چاله_میدان تهران متولد شد.
تحصیلات مقدماتی را در تهران پشتسر گذاشته و سپس به قم عزیمت میکند و در مدت ده سال دروس عالیه را از محضر اساتید حوزه قم فرامیگیرد و در همین مدت با #امام_خمینی ره نیز انس مییابد.
🔹در همان سالها، پی از آنکه برادر وی حاج میرزا خلیل خندقآبادی که امامت جماعت
مسجد خندقآباد را برعهده داشت، مرحوم میشود، به دعوت مردم محل و به توصیه عموی بزرگوارش مرحوم حاج #شیخ_جعفر_خندق_آبادی به تهران بازمیگردد و امامت جماعت مسجد خندقآباد را برعهده گرفته و در زمره یکی از وعاظ توانای تهران جای میگیرد و در هیئتهای مختلفی از جمله صنف لباسفروشها، صنف کفاشها، و مساجدی همچون #مسجد_لرزاده و #مسجد_حاج_ابوالفتح به منبر میرود.
🔹شیخ حسین خندقآبادی در جریان مبارزات روحانیون مبارز تهران در حوادث مختلفی همچون مخالفت با طرح #انجمن_های_ایالتی و ولایتی و #قیام_۱۵_خرداد حضوری فعال داشت و در کنار دیگر وعاظ و روحانیون، بارها به زندان افتاد.
🍃مرحوم حاج شیخ حسین خندقآبادی سرانجام در شب ۲۱ ماه رمضان برابر با ۱۳ دی ۱۳۴۵ در حالی که بر روی منبر #مسجد_خندق_آباد مشغول سخنرانی بود دار فانی را وداع میگوید.
او که خود از روحانیون مبارز تهران بود، مراسم تشییع پیکرش تا شهرری نیز به عرصه مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مرجعیت به کنار...
🎥 نوحهخوانی بهیادماندنی مرحوم آیتالله #حاج_آقامجتبی_تهرانی برای #حضرت_زهرا(س)
🗓۱۳ دی سالگرد رحلت #آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🏴 شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 انتشار برای نخستین بار
📽 تشرف مرحوم #علامه_سید_مرتضی_عسگری به محضر حضرت زهرا (س) و بشارت آن حضرت به ایشان
✨دیدم اتاق روشن شد؛
حضرت زهرا(س) آمد؛
خودم را روی پاهایش انداختم که ببوسم، اما نگذاشت؛ دستش را داد بوسیدم؛
گفتم: اماه! خذینی الیک؛ مرا با خودت ببر.
فرمود: کلا، ان لک اجلا ستقضی؛ عمری داری باید طی کنی؛ و اعمالا ستقوم بها؛ ثم یصیر آخر امرک الینا؛ [و کارهایی که باید انجام دهی؛ سپس در پایان به سوی ما میآیی].
شروع کردم به گریه کردن...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 حاج شیخ حسن سعید تهرانی، نفر اول از چپ، در محضر حضرت آیتالله خامنهای و امام خمینی(ره)
▫️آیتالله حاج شیخ حسن سعید تهرانی
متولد ۱۲۹۸ ش در تهران
متوفای ۱۹ دی ۱۳۷۴ در تهران
مدفون در #قبرستان_شیخان_قم
▫️تحصیل مقدمات و سطح در حوزه تهران و علوم دانشگاهی تا مقطع کارشناسی در رشتهی الهیات
▫️از شاگردان آیات عظام: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلّی در حوزه علمیه نجف
▪️آیتالله شیخ حسن سعید در سال ۱۳۴۴ش به تهران بازگشت و طبق دستور پدر بزرگوراش آیتالله #میرزا_عبدالله_چهل_ستونی به اقامه نماز جماعت در #مسجد_چهلستون مسجد جامع بازار پرداخت.
🔹وی به عنوان یکی از روحانیون همراه با نهضت امام خمینی ره شناخته میشود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 حاج شیخ حسن سعید تهرانی، نفر اول از چپ، در محضر حضرت آیتالله خامنهای و امام خمینی(ره) ▫️آیتال
💠 آیتالله سعید تهرانی در مورد فعالیتهای فرهنگی خود مینویسد:
« ... از نجف اشرف مراجعت نموده و دورانی را در قم و تهران و نجف در دانشگاه و حوزه گذراندم... در ضمن انجام وظیفه از نماز و تبلیغ، به رفع احتیاجات مسجد [جامع تهران] از برق و آب لوله و حوض و حوض خانه و سایر نیازها پرداخته و به فضل خدای متعال در همه موارد موفقیت حاصل شد. پس از بررسیهایی [در]یافتم که در دنیای کنونی که پیشرفت علوم روز، برقآسا افکار همه جهان را به خود متوجه ساخته و مغزهای کشور ما را هم تاحدی تصرف نموده، باید تا حد امکان در جلوی این سیل خانمان برافکن ایستادگی نمود، لذا مدرسهای در کنار مسجد با کتابخانهای بنا نموده و از سال 1386 ق[1345 ش] شروع بهکار [نمود] و از بهترین مدّرسهای تهران و قم دعوت نمودم برای همکاری [تا] در این امر حیاتی مساعدت فرمایند تا دستهای از طلاب جوان و جوانان دانشگاهی با مبانی اسلام آشنا شوند...
دروسی که در مدرسه داده میشد به صورت پلیکپی بین دانشجویان و طالبان دروس پخش و ارسال میگردید. سالیانی به همین منوال ادامه خدمت داده شد و دروسی را که فرا میگرفتند به وسیله طلاب در قراء و قصبات، شبهای جمعه با اقامهی نماز برای علاقهمندان پیاده میگردید...».
« ... متوجه شدم که وظیفهی بزرگی را باید انجام دهم تا برای نسل جوان و آینده طرحی ریخته شود، لذا با کمک مردان صالح و علاقهمندان به مکتب تشیع مدرسهای در جنوب شرقی مسجد جامع تأسیس نموده و به تعمیر چهلستون همت گماردم... طلاب هم در ماه رمضان و محرم و شبهای جمعه به اطراف اعزام میشدند و برای کسانی که در خارج بودند کتابهایی تألیف و یا تهیه نموده و به آدرسی که به دست رسیده بود، تقدیم میگردید....»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۰ دی سالروز شهادت #میرزا_تقی_خان_امیرکبیر
✍ #امیرکبیر موقعی که به صدارت رسید دوائر قضائی صحیح در تمام کشور موجود نبود.
ناگزیر در بدو امر با کمال تأمل و متانت به اصلاح برخی از محاضر شرع پرداخت و با این طریقه عدهای از نااهلان را که استحقاق مداخله در شئون قضایی نداشتند دور ساخت و اشخاص متقی و فقهای پرهیزکار را متصدی امور قضایی کرد.
چنانکه #شیخ_عبدالحسین_تهرانی را که از روحانیون باتقوای اصفهان به شمار میرفت و امیرکبیر به کرّات وصف درستی و علم و پرهیزکاری او را شنیده بود، از اصفهان به تهران طلبیده حاکم شرع گردانید.
🔹 مرحوم #شیخالعراقین در زمان اقامت خویش در تهران مورد توجّه میرزا تقیخان امیرکبیر قرار گرفت و در موارد متعدّدی ارباب رجوع را برای فصل خصومات و بازنگری در پروندههای قضایی به ایشان ارجاع میداد و به قدری مورد اطمینان امیرکبیر قرار گرفت که او را به عنوان وصیّ خویش انتخاب نمود و وصیّت کرد که از ثلث اموالش مدرسه و مسجدی بنا کند.
شیخ عبدالحسین تهرانی هم با جدیت تمام به وصیت امیرکبیر عمل کرده و مسجد و مدرسهای را در بازار تهران احداث مینماید اما بهواسطه غضب خاندان #ناصرالدین_شاه قاجار نسبت به امیرکبیر و عدم قبول نامگذاری آن به اسم امیرکبیر، این مدرسه به نام آیتاللّه شیخ عبدالحسین تهرانی مشهور میگردد.
🔹پیکر امیرکبیر پس از شهادت به کربلایی معلی تشییع و در در حجره جنوب شرقی صحن امام حسین (ع) به خاک سپرده شد.
📚ر.ک: زندگانی میرزا تقیخان امیرکبیر (مکی) ص146؛ تاریخ رجال ایران، ج2، ص244
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله میرزا عبدالله سعید تهرانی در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۰ میرزا عبدالله سعید در کنا
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله میرزا عبدالله سعید تهرانی در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۰
✍آیتالله میرزا عبدالله سعید مشهور به چهلستونی فرزند میرزا آقا بزرگ در سال 1254 ش (1292 ق) در تهران متولد شد.
میرزا عبدالله علاوه برکسب فیض از پدرش از محضر آقا #شیخ_علی_نوری، #سید_محمد_تنکابنی، #میرزا_مسیح_طالقانی و میرزا هاشم شفتی (از شاگردان حکیم سید ابوالحسن جلوه) و #حاج_آقابزرگ_ساوجی و #شیخ_باقر_معزالدوله، در تهران بهرهمند شد.
🔹در سال 1329 ق به نجف رفت و از آیات عظام: میرزا محمدحسین نائینی، شریعت، ضیاءالدین عراقی و سید احمد کربلایی کسب علم نموده و در سال 1333 ق به تهران بازگشت. بعد از فوت پدرش در سال 1334 ق چند سالی به جای وی در #شبستان_چهلستون مسجد جامع به اقامه نماز جماعت و ارشاد مردم پرداخت.
🔹همزمان با تبعید آیات عظام شیعه از عراق به ایران در سال 1342 ق (1302ش) به استقبال آنان رفته و همراه آنان به قم عزیمت کرد و حدود 13 سال در آن شهر ساکن شده و از محضر آیتالله شیخ عبدالکریم حایری و شیخ ابوالقاسم کبیر بهره گرفت. پس از رحلت آیتالله حایری در سال 1315 ش به تهران بازگشت و تا آخر عمر در شبستان مذکور عهدهدار امامت جماعت بود. آثار قلمی او عبارت است از: حاشیه بر مکاسب، اصول فلسفه، رسالهای در مشتق، سنن النبی(ص)، هفت رساله در مبداء و معاد.
آیتالله میرزا عبدالله همچنین دارای حوزه درس در مسجد جامع بود و عدهای از طلاب تحت سرپرستی او درس میخواندند.
🔹آیتالله میرزا عبدالله هر چند فردی آرام و به دور از مسایل سیاسی بود ولی از شروع نهضت امام خمینی(ره)، با نظر موافق در برخی از وقایع آن دوران تا سال 1347 همکاری و مشارکت داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست: #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی ، #دکتر_سید_جعفر_شهیدی ، #آیت_الله_مصباح_یزدی ، #صادق_خرازی / واشنگتن، دهه ۷۰
🗓 به مناسبت ۲۳ دی سالروز درگذشت علامه #سید_جعفر_شهیدی
۱۲۹۷ تولد در بروجرد
۱۳۲۰ عزیمت به عراق برای ادامه تحصیلات حوزوی
۱۳۲۷ بازگشت به ایران، تألیف کتاب جنایات تاریخ.
۱۳۲۸ شروع همکاری با دهخدا در لغتنامه.
۱۳۳۰ تدریس در دبیرستانهای تهران، انتشار مجله فروغ علم، ترجمه و انتشار ابوذر غفاری، نخستین انقلابی اسلام.
۱۳۳۲ اخذ لیسانس از دانشکده معقول و منقول، ترجمه و انتشار شیرزن کربلا اثر بنت الشاطی، بروجرد، ۱۳۳۲.
۱۳۳۵ اخذ لیسانس ادبیات فارسی، تألیف چراغ روشن در دنیای تاریک (یا زندگانی امام سجاد).
۱۳۴۰ آغاز تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، اتمام دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی.
۱۳۴۲ معاونت مؤسسه لغتنامه دهخدا.
۱۳۴۶ همکاری با دکتر محمد معین در تهیه فرهنگ فارسی معین، ریاست مؤسسه لغت نامه دهخدا.
۱۳۴۹ تا ۱۳۵۶سفر به مصر، الجزایر و عراق جهت ایراد سخنرانی.
۱۳۵۸ تألیف پس از پنجاه سال، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین علیهالسلام.
۱۳۶۰ تألیف تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان.
۱۳۶۸ تأسیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی، سفر به چین به دعوت دانشگاه پکن، سفر به امریکا، شرکت و سخنرانی در کنفرانس شیعه در دانشگاه تمپل، فیلادلفیا، انتشار ترجمه نهج البلاغه.
۱۳۷۳ سفر به چین، دریافت استاد افتخاری از دانشگاه پکن.
یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ش درگذشت.
مدفون در امامزاده عبدالله شهرری
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۳ دی سالگرد رحلت آیتالله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی
📖 برشهایی از کتاب #حاج_آقا_مجتهدی
نویسنده: #حمید_سبحانی_صدر
👇👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran