eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ حوزه طهران
📷 آیت‌الله سید مرتضی مستجابی حفظه الله 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مدتها بود مشتاق زیارتشان بودم، اما با خود می‌گفتم مگر می‌شود؟! ما تهران و ایشان اصفهان و آن هم دیدار با عالمی که در آستانه یک‌صد سالگی است. در زمان نگارش ایشان را نمی‌شناختم، اما در کتاب جدید که هنوز منتشر نشده، به تفصیل به خاطرات مستند و مصور ایشان از سالهای حضورشان در در دهه ۲۰ و ۳۰ پرداخته‌ام. به قول خودشان از هم‌دوره‌ای‌های ایشان هیچ‌کس نمانده. چند شب قبل برخی عزیزان که سابقه آشنایی با ایشان نداشتم به من پیام دادند که کتاب فیضیه تهران شما به دست آیت‌الله مستجابی رسیده و ایشان با وجود کهولت سن و کسالت شدید، در طول یک ماه همه کتاب را مطالعه کرده‌اند و ۳۰ جلد هم برای فضلای اهل تحقیق اصفهان خریداری و هدیه کرده‌اند. عرض کردم: من مشتاق زیارت ایشانم، و پاسخ شنیدم: پس تا دیر نشده بشتابید. این شد که روز گذشته به جاده زدم و راهی اصفهان شدم. نزدیک اذان ظهر به اصفهان رسیدم. مستقیم به سمت منزل ایشان رفتم. بر پلاک منزلشان نقش بسته بود: «مرتضی مستجابی (مستجاب الدعواتی).» زنگ زدم و بی‌آنکه کسی از نام و نشانم بپرسد، در گشوده شد و داخل شدم. وارد اتاقشان شدم. ضعیف و پر رنج بر تخت افتاده بودند. پاها از کار افتاده و قلب و برخی از اعضا و جوارح داخلی دچار نارسایی. ابتدا امیدی نداشتم که جز فیض زیارتشان، توفیقی برای شنیدن کلامشان داشته باشم. مقابلشان روی صندلی نشستم و از همان ابتدا گفتگو آغاز شد. برای ضبط تصویری، اجازه خواستم. دوستان گفتند معمولا اجازه نمی‌دهند، اما به لطف خدا اجازه دادند. گفتند بپرس؛ از زمان حضورشان در تهران و مدرسه مروی می‌پرسیدم و ایشان با صبر و حوصله و شوقی که در نگاهشان دیده می‌شد، پاسخ می‌دادند. خلاصه بگویم؛ آیت‌الله مستجابی بعد از حدود ۴ ساعت گفتگوی بانشاط، به بردار طلبه‌ای که در خدمتشان بود گفتند: وقتی این آقا آمد مطمئن نبودم توان داشته باشم جواب سلامش را بدهم، ولی الان ۴ ساعت است حرف می‌زنیم. ایشان علاوه بر حضور در فعالیتهای سیاسی دهه ۳۰ به عنوان یکی از طلاب فعال و پرشور تهران، از پهلوانان آن دوره به شمار می‌آمد و از چند تن از مراجع وقت اجازه اجتهاد گرفته و در سیر و سلوک معنوی هم مجاهدت‌ها داشت و در دوران تحصیل در نجف، از محضر آیت‌الله سید علی آقای قاضی هم بهره برده بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر اول از راست: آیت‌الله سید مرتضی مستجابی در حضور 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۲۷ خرداد ۱۳۲۷. اجتماع یاران آیت‌الله کاشانی در منزل ایشان ساعاتی پیش از آغاز راهپیمایی بر علیه عبدالحسین هژیر. سید مرتضی مستجابی قرآن در دست ایستاده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید آیت‌الله متولد ۱۳۰۸، پس از تحصیل مقدمات و سطوح علوم دینی در زادگاه خود مشهد، به قم رفت و از دروس آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله میرزا هاشم آملی بهره برد و مدت ۱۴ سال از محضر امام خمینی استفاده کرد. 🔹آیت‌الله سعیدی حدود سال ۱۳۴۴ به تهران هجرت کرد و با ساخت مسجد موسی بن جعفر (ع) در تهران، در این منطقه ساکن شد و در مسجد مزبور به اقامه جماعت پرداخت.‌ حضور وی موجب تحول چشمگیری در این منطقه بود. 📃 امام خمینی در نامه ای که در ۱۵ بهمن ۴۴ از نجف برای آقای سعیدی فرستادند، هجرت ایشان به تهران را چنین ستودند: «از اینکه به تهران تشریف برده‌اید از جهتی خوشوقت شدم؛ چون از هر جا بیشتر محتاج به علمای عاملین دارد. مساعی جمیله جنابعالی مورد تقدیر و تشکر است.» ✨وی عالمی متواضع، خدوم، و شجاع بود و در سخنرانیهای خود به صراحت به انتقاد از طاغوت می‌پرداخت. جزوه حکومت اسلامی امام خمینی در سال ۴۸ توسط آیت‌الله سعیدی در تهران تکثیر و توزیع شد.‌ طبق گزارشی برخی از طلاب قم جهت استفاده از محضر آیت‌الله سعیدی حوزه قم را رها کرده و با هجرت به تهران در مسجد موسی بن جعفر (ع) از تعالیم آن عالم مجاهد بهره می‌بردند. 🥀آیت‌الله سعیدی در تاریخ ۱۳ خرداد ۴۹ بازداشت شد و در شامگاه ۲۰ خرداد در بر اثر شکنجه به شهادت رسید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸رهبر فرزانه انقلاب: ✨ «در حرم امام رضا(ع) دو رکعت نماز خواندن ارزشش بیشتر از دو رکعت نماز در صحن است و در صحن بیشتر از در آن فرضاً خانه یا منطقه ای است که بیرون صحن است، خب اینجا یک منطقه معنوی است، این جزء باورهای ما است، به همین ملاک خراسان و مشهد از برکات معنوی بیشتری برخوردار است و این یک واقعیتی است. اگر تاریخ انقلاب را می توانستیم بنویسیم، اگر گذشته این مبارزه را می توانستیم ثبت کنیم، اگر کسانی این کار را بکنند معلوم خواهد شد که برکات خراسان و برکات این بقعه مطهره در روند انقلاب ما چه قدر زیاد بوده است.» 🔹بیانات در تاریخ ۶۵/۴/۲۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر بالا متعلق به جناب میرزا حسن کرمانشاهی (متوفای ۱۳۳۶ق) از حکمای بزرگ است که به تازگی یافت شده و در حال حاضر تنها تصویر موجود از آن حکیم الهی است. وی بعد از استاد خود کرسی تدریس حکمت در را برعهده گرفت. 🔹درباره حکیم آورده‌اند: «قطع نظر از مقامات علمی، بسیار عفیف النفس و پاکدامن و وارسته از دنیا و مقبل به آخرت بود. با اینکه معیشتش در نهایت سختی می‌گذشت، در مدت عمرش به احدی اظهار عسرت ننمود و به همان حقوق مدرسه قناعت فرمود.» یکی از شاگردان جناب میرزا حسن کرمانشاهی گوید: از عطاری چای گرفتم. بر کاغذی که در آن چای ریخته بود، این عبارت را دیدم: «فصل فی النفس الکلیة الفلکیة»؛ خط را شناختم و چنین گمان کردم که خط استادم آقا میرزا حسن باشد. نزد عطار رفتم و از او جویا شدم که این کاغذ را از کجا آورده است و عطار به خانه میرزا اشاره کرد. بعدها این مطلب را به جناب میرزا عرض کردم. فرمود: «از این کاغذها فراوان به عطار داده شده است و تنها یکی به دست تو افتاده». 📚تاریخ حکما و عرفا ص۴۳۶ شاگردان: علامه رفیعی قزوینی میرزا احمد آشتیانی حاج شیخ محمدتقی آملی سید کاظم عصار میرزا مهدی آشتیانی و... 📷 شخصی که کنار جناب میرزا حسن کرمانشاهی نشسته، طبق قرائنی احتمالا است که در آن زمان به محضر وی رفت و آمد داشته است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجت‌الاسلام والمسلمین رفتم. دیداری شیرین و دو ساعته، بدون اینکه احساس خستگی دست دهد. ادامه👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجت‌الاسلام والمسلمین #سید_محمدباقر_علوی_ته
✍ در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجت‌الاسلام والمسلمین رفتم. دیداری شیرین و دو ساعته، بدون اینکه احساس خستگی دست دهد. 🔹بخشی از گفتگو به سؤالات این کمترین درباره پدرشان آیت‌الله سید محمدرضا علوی تهرانی و اجدادشان که همگی از علمای شاخص تهران بودند گذشت. در بخش دیگری از گفتگو هم به وضعیت ، آسیب‌ها و چالش‌ها، وضعیت مساجد و مدارس علمیه، وضعیت منبر و وعظ و خطابه و... پرداختیم. 💡آنچه استاد علوی تهرانی را شاخص می‌کند، مسجد داری و فعالیت اجتماعی ایشان است. امروز یکی از مهمترین مشکلات تهران در ارتباط روحانیت و مردم، مسأله است. همه مساجد به شکلی امام جماعت دارد، اما لزوما همه ائمه جماعات، امام محله نیستند. یعنی عالمی که در همان محله ساکن باشد و در مسجد محله هم اقامه جماعت کند، تا این حضور دائمی، به ارتباط میان یک عالم دینی و مردم عمق و لطافت ببخشد و برکات حضورش را مضاعف کند. حجت‌الاسلام علوی تهرانی پس از پدرش، در مسجد حضرت امیر(ع) در خیابان کارگر شمالی به اقامه جماعت پرداخت و با سکونت در همان محل، خود را وقف مردم کرد. حسن معاشرت و وعظ شیوا و اثرگذار، ایشان را به چهره‌ای محبوب در محیط فعالیت خود تبدیل کرده است. 🔹ایشان در باب پرداختن به هویت تاریخی حوزه تهران هم دو پیشنهاد داشتند: ۱. معرفی واعظان قدیم تهران همچون ، ، و دیگران که حقیقتا الگویی ناب برای واعظان امروزند. ۲. در گذشته چهره‌هایی موجه و مورد اعتماد در میان مردم زندگی می‌کردند که از یک سو برخاسته از خاندان علما بوده و خود میان تحصیل علوم دینی و علوم جدید جمع کرده بودند، و از سوی دیگر در مناصب حکومتی از جمله دادگستری و مجلس شورای ملی حضور داشتند و به خاطر این دو خصوصیت محل رجوع مردم بودند و حقیقتا نیز گره گشایی میکردند. از آن جمله سید جعفر بهبهانی فرزند آیت‌الله سید محمد بهبهانی در قامت نمایندگی مجلس و عموی خود حاج سید محمدصادق علوی که ریاست دادگستری تهران در زمان پهلوی را بر عهده داشت، نام بردند. معتقد بودند معرفی این ابعاد مغفول از تاریخ معاصر، میتواند الگوی خوبی برای امروز باشد. 🔹بعد از این بحث‌ها، مباحثی از تاریخ اسلام و سیره، اولویت‌های موضوعی از تاریخ اسلام، شیوه انتقال مباحث تاریخی به نوجوانان، بخش عمده گفتگوی حقیر با حجت‌الاسلام علوی تهرانی بود‌. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 ابتدای این هفته در معیت حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و آقای پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت قم، دیداری با آیت‌الله تحریری تولیت محترم مدرسه مروی داشتیم. ✨در این جلسه و جلسات پیش از آن، گامهای خوبی در راستای تبیین هویت تاریخی حوزه تهران و حفظ میراث مفاخر آن برداشته شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌿در روزهای اخیر به دیدار آیت‌الله رفتم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🌿در روزهای اخیر به دیدار آیت‌الله #سید_جمال_الدین_دین_پرور رفتم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در روزهای اخیر به دیدار آیت‌الله رفتم. ☘آیت‌الله دین‌پرور از علما و مفاخر حوزه تهران است که سال‌ها است در کنار مدیریت ، به فعالیت دینی و اجتماعی در شمال شهر تهران اشتغال دارد. خاندان ایشان تا چند پشت همگی از علمای تهران بودند و خاستگاه آنها محله کوچه دردار بود و بعدها با اقامت در منطقه دربند و تجریش به تبلیغ معارف اسلامی در آن محله پرداختند. 🔹جد اعلای ایشان آیت‌الله سید ابوتراب دربندی از شاگردان آخوند خراسانی بود و پس از بازگشت از نجف، در منطقه شمیران به تدربس خارج پرداختند. 🔸سید جمال‌الدین دین‌پرور در تهران از نخستین شاگردان حاج شیخ احمد مجتهدی بود و پس از آن به قم رفت و دروس سطح و خارج و فلسفه را از محضر اساتید قم: آیات ستوده، مشکینی، جعفر سبحانی، منتظری و سلطانی فرا گرفتند. کتاب منظومه سبزواری را نزد آیت‌الله محمدی گیلانی و آیت‌الله انصاری شیرازی و آیت‌الله شب‌زنده دار ، و بخشی از کتاب اسفار را نزد مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی آموختند و پس از آن در درس خارج فقه حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی (ره)، مرتضی حائری، محقق داماد و امام خمینی و خارج اصول را نزد آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله اراکی آموختند. 🔹آیت‌الله دین‌پرور در علم اخلاق و معرفت هم از محضر آیت‌الله حاج شیخ عباس تهرانی و مرحوم حاج آقا حسین فاطمی قمی که هر دو از شاگردان مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بودند بهره بردند. 🔸ایشان از آغاز نهضت امام خمینی به مبارزه علیه طاغوت پرداختند و در سال ۱۳۵۰ش به تهران بازگشتند و به تأسیس بنیاد نهج البلاغه اقدام نمودند و پس از درگذشت پدرشان آیت‌الله سید مهدی دین‌پرور در مسجد اعظم تجریش به اقامه جماعت پرداختند که در حال حاضر نیز ادامه دارد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون دکتر احمد مهدوی دامغانی در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. ▪️در گذشت این چهره برجسته فقه و حکمت را که سالیانی در حوزه تهران دانش آموخته بود، تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹نشسته از راست: حجت‌الاسلام شیخ محمدرضا مهدوی دامغانی آیت‌الله حاج شیخ کاظم مهدوی دامغانی دکتر احمد مهدوی دامغانی 🔹ایستاده از راست: دکتر محمود مهدوی دامغانی حاج حسین آقا مهدوی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی در حضور آیت‌الله سید جلال‌الدین آشتیانی که هر دو از مفاخر حوزه تهران بوده‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 مدرسه سپهسالار قدیم / حجره سمت چپ: حجره دکتر احمد مهدوی دامغانی/ حجره سمت راست: حجره آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی ✍ دکتر احمد مهدوی دامغانی در حوالی سالهای ۲۴ تا ۲۸ در تحصیل می‌کردند و از جمله مهمترین اساتیدشان در این مدرسه عبارتند از و میرزا محمدعلی مدرس تبریزی صاحب ریحانة الادب. ایشان در این دوره با ، آیت‌الله سید محمدرضا علوی تهرانی و حاج آقا مهدی حائری تهرانی همدرس بودند. 🔹دکتر مهدوی دامغانی در بیان خاطراتی از آن دوره نوشته‌اند: «عاشورای سال ١٣۶۵ق/ ١٣٢۴ش... در بامداد آن روز، برای تلاوت زیارت عاشورا که بهتر است در مکان بلندی و در زیر آسمان خوانده شود، به پشت‌بام شرقی مدرسه رفتم و در گوشۀ جنوبی آن به تلاوت عاشورا و سپس نماز و عبادت و دعای علقمه پرداختم. کارم که تمام شد، برخاستم که از پلکان پایین بروم و هنوز به پلکان نرسیده بودم، دیدم آقای خیابانی [صاحب ریحانة الادب] از حجرۀ خود بیرون تشریف آوردند، ولی عبا بر دوش ندارند. سلام عرض کردم و جملۀ معهود: عظّم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیه‌السلام، را ادا کردم و ایشان درحالی‌که اشک می‌ریختند، سلام مرا جواب و جمله را تکرار فرمودند... ایشان همچنان اشک‌ریزان، جلوی بنده ایستادند و فرمودند: تقبّل الله إن شاءالله، اسم شریف جنابعالی چیست؟ عرض کردم: اسمم احمد و نام خانوادگی‌ام مهدوی دامغانی است... دومین حجرۀ تحتانی سمت غرب که شمال حجرۀ این حقیر بود، اختصاص به مدرس راتب مدرسه داشت که در آن سال‌ها این سمت به‌وجود محترم مرحوم آیت‌الله آقای حاج میرزا مهدی آشتیانی قدس سره مزین بود...» (📖زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، صص ١٠٣ تا ١٣۶.) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت 📷 تصویر: دکتر شریعتی در حضور آیت‌الله العظمی سید هادی میلانی و آیت‌الله سید ابراهیم میلانی و جمعی از علمای مشهد 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت #دکتر_علی_شریعتی 📷 تصویر: دکتر شریعتی در حضور آیت‌الله العظمی سید هادی م
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت ✍در سالهای فعالیت دکتر شریعتی در تهران، برخی از علمای تهران موضعی جدی علیه وی داشتند. از جمله این اشخاص آیت‌الله است که در گزارش زیر از سوی نمونه‌ای از فتاوای ایشان را می‌بینیم. 📄 تاریخ سند: 1 آذر 1351 موضوع: فتوای آیت الله سید ابراهیم میلانی بر علیه دکتر علی شریعتی متن سند: از: 20 ه 12 به: 312 شماره: 16314/ 20 ه12 اخیرا عده ای از مذهبیون از آیت الله سید ابراهیم میلانی راجع به شرکت در مجالس درس مذهبی دکتر علی شریعتی و مطالعه نوشته هایش فتوا خواسته اند و او نیز در پاسخ نوشته است چون شریعتی تحت تأثیر افکار فلاسفه غرب قرار گرفته و مطالبی بر علیه مذهب تشیع نوشته و در سخنرانیهای خود نیز عنوان می کند لذا مطالعه کتابهایش و همچنین شرکت در مجلس وعظ او جایز نیست و باید با اجازه مراجع صلاحیت دار باشد و شیخ قاسم اسلامی ـ سید قاسم شجاعی ـ سید [شیخ] احمد رحمانی همدانی و سید ناصرالدین ابطحی امام جماعت مسجد امام حسین در تیر دوقلو نیز فتوای او را در بالای منبر قرائت کرده اند ضمنا شیخ قاسم اسلامی قبلاً به همین منظور به قم نزد آیت الله شریعتمداری رفت ولی شریعتمداری از دادن فتوا بر علیه شریعتی خودداری کرد و آیت الله گلپایگانی نیز گفته است اگر آیت الله خوانساری در این مورد فتوا داد من هم خواهم داد. به همین جهت اسلامی بعضا در بالای منبر به صورت کنایه از آنان انتقاد می کند. ضمنا یک نسخه فتوکپی فتوائیه مورد بحث و یک رساله سید ابراهیم میلانی که اخیرا به چاپ رسیده به پیوست تقدیم می گردد. نظریه شنبه: نظری ندارد. نظریه یکشنبه: چون اغلب روحانیون از نحوه تبلیغ دکتر علی شریعتی ناراضی هستند و او را متهم به وهابی گری می کنند با تعطیل شدن حسینیه ارشاد و جلوگیری از مجالس درس شریعتی باطنا خیانت می نمایند ولی بخاطر حفظ منافع مادی خود در آینده علنا این اقدام دولت را تأیید نمی کنند. 📖 کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، حسینیه ارشاد به روایت اسناد ساواک صفحه ۳۱۵ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در روزهای گذشته توفیق دیدار با حاج آقا نورالله شاه آبادی در منزل ایشان دست داد. فرزند عارف عظیم‌الشأن آیت‌الله ؛ متولد ۱۳۰۸ ش در تهران. تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش آقا نصرالله از مدرسه مروی آغاز کرد. اساتیدش را خوب به یاد داشت و از خاطرات آنها برایم گفت؛ از تحصیل مطول تا اسفار اربعه در محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی... از تحصیل در برایم گفت و اینکه پدرش از تحصیل در آن خرسند نبود، ولی تو رضایت پدر را به دست آورده بود. از این دانشکده موفق به دریافت لیسانس شد و بعد به نجف رفت. در نجف در مدرسه دانش‌آموزی علوی درس میداد و به عبارتی کار معلمی را از آنجا آغاز کرد و در کنار آن تحصیل هم می‌کرد. پس از بازگشت به ایران، کار تعلیم و تربیت دانش آموزی را ادامه داد. سال ۳۹ مدرسه‌ای را اداره می‌کرد و چون کمبود جا داشت، مدرسه [سادات] موسوی در خیابان ۱۷ شهریور را احداث کرد. البته ایشان بسیار دلگیر بود که در سالهای نخست پیروزی انقلاب، عده‌ای بدون هماهنگی با وی، او را از وزارت فرهنگ بازنشسته کرده بودند و همین امر باعث کناره‌گیری‌‌شان از درس و مدرسه شد. اکنون حاج در سن ۹۳ سالگی در کنج خلوت خود، به کار ترجمه و نگارش آثار فلسفی و عرفانی اشتغال دارد. ترجیع‌بند کلام ایشان، بی‌رغبتی به دنیا و دل کندن از اهل آن بود که در وجودش موج می‌زد و این حال، ناشی از معرفت درونی و البته زخم‌هایی بود که از اهل روزگار خورده بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ فقیه و حکیم ربانی آیت‌الله در ۳ تیر ۱۳۵۴ش در تهران وفات نمود و در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد. 🔹در سالهایی که ره در تبعید بودند، شهریه ایشان از طریق میرزا احمد آشتیانی میان طلاب توزیع می‌شد. گرچه تلاش شده بود که دستگاه امنیت پهلوی از اینکه شهریه توزیعی آیت‌الله آشتیانی همان شهریه آیت‌الله خمینی(ره) است آکاه نشود، اما ساواک از این امر مطلع شده و در صدد جلوگیری از آن برآمده بود. 🔸با وفات میرزا احمد آشتیانی در سال ۵۴، شهریه امام خمینی از طریق فرزند وی آیت‌الله توزیع می‌شد. 📄 در یکی از گزارش‌های ساواک آمده است: «ساواک مذکور اشعار داشته در زمانی که میرزا احمد آشتیانی حیات داشت وجوه شرعی خمینی توسط نامبرده در بین طلاب طرفدار خمینی توزیع می گردید. پس از فوت وی پسرش به نام میرزاباقر آشتیانی که ساکن تهران است عهده دار توزیع شهریه طلاب طرفدار خمینی شده و نماینده او در قم است که در تقسیم شهریه بین طلاب دخالت دارد و اطلاعات به دست آمده تأیید می‌کند که آشتیانی نماینده خمینی در توزیع شهریه طلاب علوم دینی است... و برای قطع پرداخت شهریه به طلاب طرفدار خمینی می‌بایست در مورد عوامل اشاره شده بالا اتخاذ تصمیم شود و کانون مذکور در قم و مرکز فعالیت آشتیانی در تهران برچیده شود.» 📚 منبع سند: حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک ص ۳۱۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته توفیق دیدار با آیت‌الله سید محمد قائم مقامی نصیبم شد.‌ دیداری دلنشین و درس‌آموز در فضایی آرامش‌بخش. محضری شیرین و نورانی که حکایت از سالها مجاهدت علمی و معنوی دارد. 🌱متولد ۱۳۲۹ش و از نوادگان قائم مقام فراهانی. علاقه‌مندی به فلسفه به ویژه از سنین نوجوانی همراه ایشان بود و قبل از آغاز تحصیلات حوزوی، مطالعات فلسفی با رویکرد غرب‌شناسی را آغاز کردند و در طول تحصیل حوزوی نیز با فلسفه و هنر غرب، تئاتر، سینما و موسیقی آشنا شدند. 💡عمده دانش فقهی و اصولی خود را در قم تحصیل کردند، اما به شوق استفاده از عالمان و صاحب‌دلان به شهرهای متعددی سفر کردند که تفصیل آن در این مختصر نمی‌گنجد. ایشان در فلسفه و عرفان با اساتیدی چون ، ، استاد انس داشتند. ⚡️در سالهای پیش از انقلاب به خاطر مخالفت با رژیم طاغوت، چند بار دستگیر و زندانی شدند. 🎥در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب، در پی مصاحبه‌ای که درباره داشتند، جمعی از نخبگان عرصه هنر انقلاب همچون ، مرحوم و بعدها به ایشان نزدیک شده و از اندیشه و مشورت وی بهره جستند. 📖آیت‌الله در دهه هشتاد درس خارج فقه ولایت فقیه را در مسجد دانشگاه صنعتی شریف و در دهه هفتاد در منزل ارائه کردند. پژوهش و تدریس فلسفه و عرفان هم به شکل نقد حکمی، بخشی از فعالیت علمی ایشان است. 🔹این عالم وارسته و انقلابی در زمره عالمان برجسته است که به خدمتی سترگ به علوم اسلامی، فلسفه و هنر انقلاب اشتغال دارند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹مبارزات سیاسی ✍ آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی جاودان از علمای فعلی تهران متولد ۱۳۲۴ش، از سالهای دهه ۴۰ در به فعالیت علمی، تبلیغی و به طور نامحسوس فعالیت سیاسی اشتغال داشتند. در پی گزارشی مبنی بر فعالیت مخفیانه وی و دوستانش علیه رژیم در مسجد امین الدوله، ساواک آنان را مدتی تحت تعقیب قرار داد ولی به چیزی دست نیافت. 📃 در گزارشی به تاریخ 7 /11 /47 آمده است: «به قرار اطلاع جوانانی که مرکز فعالیتشان در مسجد امین الدوله می باشد اخیرا به ۵ دسته تقسیم شده و هدفشان فعالیت سری و زیر زمینی به منظور پشتیبانی از روحانیون افراطی و مبارزه با دولت و ایجاد بلوا و آشوب و احیانا ترور مقامات مملکتی می باشد. جعفر کلاهدوز، مهدی زمانی، سیدتقی خاوری، کاظم عینکچی، تحت نظر شیخ محمد جاویدان ساکن خیابان سیروس کوچه حمام گلشن دست چپ درب اول فعالیت دارند... این افراد ,دستگاه تکس, را برای نام جمعیت خود انتخاب کرده اند.» 📃در گزارش دیگری در تاریخ ۴۷/۱۱/۹ آمده: «نام دستگاه تکس با نظر شیخ محمد جاودان و چند نفر دیگر انتخاب شده است... در صورت تصویب به منظور روشن شدن موضوع شیخ محمد جاودان احضار و بطور غیرمستقیم سئوالاتی در این زمینه از وی به عمل آید.» 📃اما در نامه دیگری ساواک چنین اعلام نظر می‌کند: «احضار شیخ محمد جاودان در حال حاضر به مصلحت نمی‌باشد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از چپ: حاج شیخ بهاءالدین نوری، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، میر سید محمد بهبهانی ✍حاج شیخ بهاءالدین نوری، فرزند حاج شیخ عبدالنبى در سال ۱۲۶۵ش در تهران متولد شد. پس ازطى دوران تحصیل در نجف اشرف به تهران مراجعت و امامت جماعت مسجد مرحوم حاج شیخ عبدالنبى در سرچشمه ‌تهران را عهده‌دار گردید. وی بعدها جامعه روحانى تهران معروف به را پایه‌گذارى کرد. در سال ۱۳۴۳ش طى ‌نامه‌اى به ملک فیصل پادشاه سعودى تقاضاى تجدید بناى قبور ائمه بقیع را نمود. بنابر گزارش ساواک، وی در جلسات علماى تهران براى جلوگیرى از اعدام قاتلین حسنعلی منصور شرکت می‌کرده است. 🔹 پیشینه سیاسى او از ارتباطش با دستگاه پهلوى جهت حل مشکلات زندانیان و مردم خبر مى‌دهد و خود در سندى به تاریخ 14 /1 /1339 مى‌گوید: «اصولاً روحانیون و شخص ایشان کارى با دستگاه‌هاى دولتى ندارند و اگر گاهى اوقات براى رفع گرفتارى مردم و مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌هاى دولتى توصیه‌اى مى‌کنند، دلیل بر این نیست که احتیاجى به این دستگاه‌ها دارند.» (آیت‌الله العظمی میرسید علی موسوی بهبهانی به روایت اسناد ساواک صفحه ۲۸) 🔹در تاریخ ۱۳ مرداد ۴۲ وقتی که امام خمینی در تهران در تبعید بودند، در روز اول ملاقات جمعی از علمای تهران به دیدار ایشان رفتند که شیخ بهاءالدین نوری هم جزء آنها بود. 🔸به طور کلی شیخ بهاءالدین نوری خود را از فضای مبارزاتی دور نگه می‌داشت و این امر ناشی از تجربه تلخ حوادث مشروطه بود که پدرش شیخ عبدالنبی به آن مبتلا بود. تعاملات وی با دربار پهلوی باعث شده بود وی تا حدودی پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۱۷ تیر سالگرد علامه ✨آیت‌الله سید محمدصادق طهرانی درباره پدر خود می‌نویسد: ✍برخى از علماء طهران نيز كه به مقام و منزلت علمى ايشان واقف بودند، از تبحّر و تضلّع ايشان در علوم، بسيار تجليل كرده و آن را مى‏ستودند. بسيار اتّفاق مى‏افتاد كه در مسائل مستحدثه از محضر ايشان استفاده نموده و به ايشان رجوع مى‏كردند و والد معظّم حكم آن مسائل را بيان مى‏فرمودند... يك روز مى‏فرمودند: بعد از آن كه رساله رؤيت هلال طبع شد، يك نسخه از آن را براى حضرت آية الله حاج سيّد احمد خوانسارى رحمة الله عليه فرستادم. بعد از مدّتى كه بين ما و ايشان ملاقاتى صورت گرفت، ايشان فرمودند: «آقا! من قدر علميّت شما را نمى‏دانستم، شما در طهران بوديد و من آگاه نبودم، از اين كتاب به علميّت شما پى‏بردم، از آن روز كه اين كتاب را داده‏ايد، كنار متّكاى من است و دائم آن را مطالعه مى‏كنم.» و نيز مى‏فرمودند: هنگامى كه تصميم داشتم از نجف أشرف به طهران مراجعت كنم، مرحوم آية الله خوئى به من فرمودند: «آقا سيّدمحمّدحسين! شما در نجف بمانيد و به طهران نرويد؛ اگر در اينجا بمانيد بعد از من لا يَخْتلِف علَيكَ اثْنان.» يعنى حتّى دو نفر از علماء هم در مرجعيّت شما اختلاف نمى‏كنند. 📖نور مجرد، ج‏۱، ص۶۴ و ۶۵ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran