📷 فروردین ۱۳۵۸. تصویری از دیدار مسئولان #کمیته_های_انقلاب_اسلامی با امام خمینی.
🔹 آیتالله #محمدعلی_حقی رئیس کمیته مسجد امام حسین(ع) تهران، در حال دستبوسی از امام خمینی (ره) است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ حاج شیخ حسین لنکرانی که «مرد دین و سیاست» نامیده میشد، خود و اجدادش از علمای تهران بهشمار میآمدند.
او تحصیلات مقدماتی را در حوزه تهران پشتسر گذاشت و با آیتالله شیخ فضلالله نوری در ارتباط بود. در نجف از درس آخوند خراسانی بهره برد و در دورههای مختلفی از تاریخ معاصر، نقش مفید و موثری داشت.
🔹آیتالله لنکرانی ۵ روز بعد از رحلت امام خمینی یعنی در ۱۸ خرداد ۱۳۶۸ در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.
نامهای از وی خطاب به رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنهای در دست است که چند ساعت قبل از وفات مرقوم کردهاند:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب، آیة الله سید علی خامنهای سلام علیکم! با عرض تسلیت به مناسبت این واقعه خیلی بزرگ و دردناک و اظهار رضایت از مصلحتاندیشی فقهای معظم خبرگان و به خصوص از تسریع آن حضرات در اتخاذ تصمیم به انتخاب جناب عالی به منظور جبران و پرکردن خلأ حاصل از فقدان آیة الله خمینی رضوان الله علیه، موجب امیدواری زیاد شد که عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت ـ بس شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت از خداوند منان مسئلت دارم که در این مقام خیلی مهم و حساس، جناب عالی را یاری دهد تا منشأ خیر و صلاح فراوان باشید. با تقدیم احترامات فائقه، حسین لنکرانی ۱۸/ ۳/ ۶۸ ش.
📖منبع نامه: تاریخ معاصر ایران، ش ۲۳، ص۱۰۰.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله مهدوی کنی در جمع اهالی مسجد جلیلی
در نخستین سالهای حضور خود در تهران
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 آیتالله مهدوی کنی در جمع اهالی مسجد جلیلی در نخستین سالهای حضور خود در تهران 🕌 @tarikh_hawzah_
🔹روایت #آیت_الله_مهدوی_کنی از #قیام_پانزده_خرداد در تهران:
✍«بنده روز ۱۵ خرداد ۴۲ در تهران بودم. البته ایامی بود که ما از قم مهاجرت کرده به تهران برگشت بودیم. در آن روز من خبر دستگیری حضرت امام را در #مدرسه_مروی دریافت کردم. یادم است من در روز دوازدهم محرم، ۱۵ خرداد آن سال از منزل به مدرسه مروی آمدم. آن ایام معمولاً در مدرسه درس داشتم که شنیدم امام را دستگیر کردند. به دنبال دستگیری امام آنچه خود در تهران مشاهده کرده و شنیدم این بود که بازار تهران تعطیل شد...
مسجد ما #مسجد_جلیلی جنب میدان فردوسی بود. به یکی از دوستان مسجد، از تلفن عمومی زنگ زدم از ایشان سوال کردم: آیا شما از جریان دستگیری امام خبری دارید؟ ایشان گفتند: ما هم شنیدیم که آقا را گرفتند؛ درست است یا نه؟ گفتم آری آقا را دستگیر کرده و به تهران آورده اند. ایشان گفتند: چه کار کنیم؟ مردم یعنی کسبه در آن محل مردد هستند؛ نمی دانند چه کار کنند. من گفتم: شما تشویقشان کنید که مغازه ها را ببندند. بعداً ایشان خبر داد که مردم مغازه ها را بستند.
... ساعت ۹ صبح بود که ما این خبر را شنیدیم. بلافاصله همین خبر که در بازار پخش شد اول صبح بود که تازه بازاریها شروع میکردند به کار یک دفعه تمام مغازه ها بسته شد و همه به خیابان ها ریختند. من میدیدم که از طرف بازار جمعیت به طرف میدان ارک و خیابان ناصرخسرو به خیابان بوذرجمهری سابق میآید که اکنون به همین مناسبت اسم آن خیابان را ۱۵خرداد میگویند. من اوایل خیابان ۱۵خرداد فعلی بودم داشتم تلفن میزدم که اولین حمله پلیس را مشاهده کردم. دیدم ماشین های پلیس آژیر کشان آمدند و برای اولین بار بود که ماشین های پلیس را با این کیفیت و با حمله کذایی در تهران مشاهده کرده بودم...
بعد از آن من به توصیه دوستان و طلاب به مدرسه مروی رفتم در آغاز حمله در مدرسه باز بود یکی دوبار نیروهای پلیس به مدرسه حمله کردند یعنی مردم را دنبال می کردند داخل کوچه مروی می آمدند و مردم به طرف مدرسه میآمدند پناه می گرفتند...
در آن هنگام من شعار یا مرگ یا خمینی را شنیدم که در کلمات مردم بود...
همان شب شام ۱۵خرداد از آقایان ائمه جماعات تهران حدود ۳۰ ، ۴۰ نفر را گرفتند که در میان دستگیرشدگان جناب آقای فلسفی و جناب آقای مطهری نیز بودند. اخوی آقای باقری نیز که از کن میآمدند در ایستگاه ماشینهای کن سه راه طرشت با مرحوم آشیخ غلامرضا محمدخانی پسر خاله ما دستگیر شدند...»
📖خاطرات آیتالله مهدوی کنی ص۱۱۱_۱۱۳.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 آیتالله سید مرتضی مستجابی حفظه الله 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مدتها بود مشتاق زیارتشان بودم، اما با خود میگفتم مگر میشود؟! ما تهران و ایشان اصفهان و آن هم دیدار با عالمی که در آستانه یکصد سالگی است.
در زمان نگارش #فیضیه_تهران ایشان را نمیشناختم، اما در کتاب جدید که هنوز منتشر نشده، به تفصیل به خاطرات مستند و مصور ایشان از سالهای حضورشان در #حوزه_تهران در دهه ۲۰ و ۳۰ پرداختهام. به قول خودشان از همدورهایهای ایشان هیچکس نمانده.
چند شب قبل برخی عزیزان که سابقه آشنایی با ایشان نداشتم به من پیام دادند که کتاب فیضیه تهران شما به دست آیتالله مستجابی رسیده و ایشان با وجود کهولت سن و کسالت شدید، در طول یک ماه همه کتاب را مطالعه کردهاند و ۳۰ جلد هم برای فضلای اهل تحقیق اصفهان خریداری و هدیه کردهاند.
عرض کردم: من مشتاق زیارت ایشانم، و پاسخ شنیدم: پس تا دیر نشده بشتابید.
این شد که روز گذشته به جاده زدم و راهی اصفهان شدم. نزدیک اذان ظهر به اصفهان رسیدم. مستقیم به سمت منزل ایشان رفتم. بر پلاک منزلشان نقش بسته بود: «مرتضی مستجابی (مستجاب الدعواتی).» زنگ زدم و بیآنکه کسی از نام و نشانم بپرسد، در گشوده شد و داخل شدم.
وارد اتاقشان شدم. ضعیف و پر رنج بر تخت افتاده بودند. پاها از کار افتاده و قلب و برخی از اعضا و جوارح داخلی دچار نارسایی. ابتدا امیدی نداشتم که جز فیض زیارتشان، توفیقی برای شنیدن کلامشان داشته باشم.
مقابلشان روی صندلی نشستم و از همان ابتدا گفتگو آغاز شد.
برای ضبط تصویری، اجازه خواستم. دوستان گفتند معمولا اجازه نمیدهند، اما به لطف خدا اجازه دادند.
گفتند بپرس؛ از زمان حضورشان در تهران و مدرسه مروی میپرسیدم و ایشان با صبر و حوصله و شوقی که در نگاهشان دیده میشد، پاسخ میدادند.
خلاصه بگویم؛
آیتالله مستجابی بعد از حدود ۴ ساعت گفتگوی بانشاط، به بردار طلبهای که در خدمتشان بود گفتند: وقتی این آقا آمد مطمئن نبودم توان داشته باشم جواب سلامش را بدهم، ولی الان ۴ ساعت است حرف میزنیم.
ایشان علاوه بر حضور در فعالیتهای سیاسی دهه ۳۰ به عنوان یکی از طلاب فعال و پرشور تهران، از پهلوانان آن دوره به شمار میآمد و از چند تن از مراجع وقت اجازه اجتهاد گرفته و در سیر و سلوک معنوی هم مجاهدتها داشت و در دوران تحصیل در نجف، از محضر آیتالله سید علی آقای قاضی هم بهره برده بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر اول از راست: آیتالله سید مرتضی مستجابی
در حضور #امام_موسی_صدر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۲۷ خرداد ۱۳۲۷. اجتماع یاران آیتالله کاشانی در منزل ایشان ساعاتی پیش از آغاز راهپیمایی بر علیه عبدالحسین هژیر.
سید مرتضی مستجابی قرآن در دست ایستاده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید آیتالله #سید_محمدرضا_سعیدی متولد ۱۳۰۸، پس از تحصیل مقدمات و سطوح علوم دینی در زادگاه خود مشهد، به قم رفت و از دروس آیتالله بروجردی و آیتالله میرزا هاشم آملی بهره برد و مدت ۱۴ سال از محضر امام خمینی استفاده کرد.
🔹آیتالله سعیدی حدود سال ۱۳۴۴ به تهران هجرت کرد و با ساخت مسجد موسی بن جعفر (ع) در #خیابان_غیاثی تهران، در این منطقه ساکن شد و در مسجد مزبور به اقامه جماعت پرداخت. حضور وی موجب تحول چشمگیری در این منطقه بود.
📃 امام خمینی در نامه ای که در ۱۵ بهمن ۴۴ از نجف برای آقای سعیدی فرستادند، هجرت ایشان به تهران را چنین ستودند:
«از اینکه به تهران تشریف بردهاید از جهتی خوشوقت شدم؛ چون از هر جا بیشتر محتاج به علمای عاملین دارد. مساعی جمیله جنابعالی مورد تقدیر و تشکر است.»
✨وی عالمی متواضع، خدوم، و شجاع بود و در سخنرانیهای خود به صراحت به انتقاد از طاغوت میپرداخت. جزوه حکومت اسلامی امام خمینی در سال ۴۸ توسط آیتالله سعیدی در تهران تکثیر و توزیع شد.
طبق گزارشی برخی از طلاب قم جهت استفاده از محضر آیتالله سعیدی حوزه قم را رها کرده و با هجرت به تهران در مسجد موسی بن جعفر (ع) از تعالیم آن عالم مجاهد بهره میبردند.
🥀آیتالله سعیدی در تاریخ ۱۳ خرداد ۴۹ بازداشت شد و در شامگاه ۲۰ خرداد در #زندان_قزل_قلعه بر اثر شکنجه به شهادت رسید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸رهبر فرزانه انقلاب:
✨ «در حرم امام رضا(ع) دو رکعت نماز خواندن ارزشش بیشتر از دو رکعت نماز در صحن است و در صحن بیشتر از در آن فرضاً خانه یا منطقه ای است که بیرون صحن است، خب اینجا یک منطقه معنوی است، این جزء باورهای ما است، به همین ملاک خراسان و مشهد از برکات معنوی بیشتری برخوردار است و این یک واقعیتی است.
اگر تاریخ انقلاب را می توانستیم بنویسیم، اگر گذشته این مبارزه را می توانستیم ثبت کنیم، اگر کسانی این کار را بکنند معلوم خواهد شد که برکات خراسان و برکات این بقعه مطهره در روند انقلاب ما چه قدر زیاد بوده است.»
🔹بیانات در تاریخ ۶۵/۴/۲۸
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر بالا متعلق به جناب میرزا حسن کرمانشاهی (متوفای ۱۳۳۶ق) از حکمای بزرگ #حوزه_حکمی_تهران است که به تازگی یافت شده و در حال حاضر تنها تصویر موجود از آن حکیم الهی است. وی بعد از استاد خود #آقا_علی_حکیم کرسی تدریس حکمت در #مدرسه_سپهسالار_قدیم را برعهده گرفت.
🔹درباره حکیم #میرزا_حسن_کرمانشاهی آوردهاند:
«قطع نظر از مقامات علمی، بسیار عفیف النفس و پاکدامن و وارسته از دنیا و مقبل به آخرت بود. با اینکه معیشتش در نهایت سختی میگذشت، در مدت عمرش به احدی اظهار عسرت ننمود و به همان حقوق مدرسه قناعت فرمود.»
یکی از شاگردان جناب میرزا حسن کرمانشاهی گوید: از عطاری چای گرفتم. بر کاغذی که در آن چای ریخته بود، این عبارت را دیدم: «فصل فی النفس الکلیة الفلکیة»؛ خط را شناختم و چنین گمان کردم که خط استادم آقا میرزا حسن باشد. نزد عطار رفتم و از او جویا شدم که این کاغذ را از کجا آورده است و عطار به خانه میرزا اشاره کرد.
بعدها این مطلب را به جناب میرزا عرض کردم. فرمود: «از این کاغذها فراوان به عطار داده شده است و تنها یکی به دست تو افتاده».
📚تاریخ حکما و عرفا ص۴۳۶
شاگردان:
علامه رفیعی قزوینی
میرزا احمد آشتیانی
حاج شیخ محمدتقی آملی
سید کاظم عصار
میرزا مهدی آشتیانی
و...
📷 شخصی که کنار جناب میرزا حسن کرمانشاهی نشسته، طبق قرائنی احتمالا #شریعت_سنگلجی است که در آن زمان به محضر وی رفت و آمد داشته است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجتالاسلام والمسلمین #سید_محمدباقر_علوی_تهرانی رفتم. دیداری شیرین و دو ساعته، بدون اینکه احساس خستگی دست دهد.
ادامه👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجتالاسلام والمسلمین #سید_محمدباقر_علوی_ته
✍ در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجتالاسلام والمسلمین #سید_محمدباقر_علوی_تهرانی رفتم. دیداری شیرین و دو ساعته، بدون اینکه احساس خستگی دست دهد.
🔹بخشی از گفتگو به سؤالات این کمترین درباره پدرشان آیتالله سید محمدرضا علوی تهرانی و اجدادشان که همگی از علمای شاخص تهران بودند گذشت.
در بخش دیگری از گفتگو هم به وضعیت #حوزه_تهران ، آسیبها و چالشها، وضعیت مساجد و مدارس علمیه، وضعیت منبر و وعظ و خطابه و... پرداختیم.
💡آنچه استاد علوی تهرانی را شاخص میکند، مسجد داری و فعالیت اجتماعی ایشان است. امروز یکی از مهمترین مشکلات تهران در ارتباط روحانیت و مردم، مسأله #امام_محله است. همه مساجد به شکلی امام جماعت دارد، اما لزوما همه ائمه جماعات، امام محله نیستند. یعنی عالمی که در همان محله ساکن باشد و در مسجد محله هم اقامه جماعت کند، تا این حضور دائمی، به ارتباط میان یک عالم دینی و مردم عمق و لطافت ببخشد و برکات حضورش را مضاعف کند.
حجتالاسلام علوی تهرانی پس از پدرش، در مسجد حضرت امیر(ع) در خیابان کارگر شمالی به اقامه جماعت پرداخت و با سکونت در همان محل، خود را وقف مردم کرد. حسن معاشرت و وعظ شیوا و اثرگذار، ایشان را به چهرهای محبوب در محیط فعالیت خود تبدیل کرده است.
🔹ایشان در باب پرداختن به هویت تاریخی حوزه تهران هم دو پیشنهاد داشتند: ۱. معرفی واعظان قدیم تهران همچون #سید_مهدی_قوام ، #حاج_مقدس ، #شیخ_رضا_سراج و دیگران که حقیقتا الگویی ناب برای واعظان امروزند.
۲. در گذشته چهرههایی موجه و مورد اعتماد در میان مردم زندگی میکردند که از یک سو برخاسته از خاندان علما بوده و خود میان تحصیل علوم دینی و علوم جدید جمع کرده بودند، و از سوی دیگر در مناصب حکومتی از جمله دادگستری و مجلس شورای ملی حضور داشتند و به خاطر این دو خصوصیت محل رجوع مردم بودند و حقیقتا نیز گره گشایی میکردند. از آن جمله سید جعفر بهبهانی فرزند آیتالله سید محمد بهبهانی در قامت نمایندگی مجلس و عموی خود حاج سید محمدصادق علوی که ریاست دادگستری تهران در زمان پهلوی را بر عهده داشت، نام بردند. معتقد بودند معرفی این ابعاد مغفول از تاریخ معاصر، میتواند الگوی خوبی برای امروز باشد.
🔹بعد از این بحثها، مباحثی از تاریخ اسلام و سیره، اولویتهای موضوعی از تاریخ اسلام، شیوه انتقال مباحث تاریخی به نوجوانان، بخش عمده گفتگوی حقیر با حجتالاسلام علوی تهرانی بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 ابتدای این هفته در معیت حجتالاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و آقای پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت قم، دیداری با آیتالله تحریری تولیت محترم مدرسه مروی داشتیم.
✨در این جلسه و جلسات پیش از آن، گامهای خوبی در راستای تبیین هویت تاریخی حوزه تهران و حفظ میراث مفاخر آن برداشته شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌿در روزهای اخیر به دیدار آیتالله #سید_جمال_الدین_دین_پرور رفتم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🌿در روزهای اخیر به دیدار آیتالله #سید_جمال_الدین_دین_پرور رفتم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در روزهای اخیر به دیدار آیتالله #سید_جمال_الدین_دین_پرور رفتم.
☘آیتالله دینپرور از علما و مفاخر حوزه تهران است که سالها است در کنار مدیریت #بنیاد_بین_المللی_نهج_البلاغه، به فعالیت دینی و اجتماعی در شمال شهر تهران اشتغال دارد.
خاندان ایشان تا چند پشت همگی از علمای تهران بودند و خاستگاه آنها محله کوچه دردار بود و بعدها با اقامت در منطقه دربند و تجریش به تبلیغ معارف اسلامی در آن محله پرداختند.
🔹جد اعلای ایشان آیتالله سید ابوتراب دربندی از شاگردان آخوند خراسانی بود و پس از بازگشت از نجف، در منطقه شمیران به تدربس خارج پرداختند.
🔸سید جمالالدین دینپرور در تهران از نخستین شاگردان حاج شیخ احمد مجتهدی بود و پس از آن به قم رفت و دروس سطح و خارج و فلسفه را از محضر اساتید قم: آیات ستوده، مشکینی، جعفر سبحانی، منتظری و سلطانی فرا گرفتند. کتاب منظومه سبزواری را نزد آیتالله محمدی گیلانی و آیتالله انصاری شیرازی و آیتالله شبزنده دار ، و بخشی از کتاب اسفار را نزد مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی آموختند و پس از آن در درس خارج فقه حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی (ره)، مرتضی حائری، محقق داماد و امام خمینی و خارج اصول را نزد آیتالله شریعتمداری و آیتالله اراکی آموختند.
🔹آیتالله دینپرور در علم اخلاق و معرفت هم از محضر آیتالله حاج شیخ عباس تهرانی و مرحوم حاج آقا حسین فاطمی قمی که هر دو از شاگردان مرحوم آیتالله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بودند بهره بردند.
🔸ایشان از آغاز نهضت امام خمینی به مبارزه علیه طاغوت پرداختند و در سال ۱۳۵۰ش به تهران بازگشتند و به تأسیس بنیاد نهج البلاغه اقدام نمودند و پس از درگذشت پدرشان آیتالله سید مهدی دینپرور در مسجد اعظم تجریش به اقامه جماعت پرداختند که در حال حاضر نیز ادامه دارد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون
دکتر احمد مهدوی دامغانی در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
▪️در گذشت این چهره برجسته فقه و حکمت را که سالیانی در حوزه تهران دانش آموخته بود، تسلیت میگوییم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹نشسته از راست:
حجتالاسلام شیخ محمدرضا مهدوی دامغانی
آیتالله حاج شیخ کاظم مهدوی دامغانی
دکتر احمد مهدوی دامغانی
🔹ایستاده از راست:
دکتر محمود مهدوی دامغانی
حاج حسین آقا مهدوی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی در حضور آیتالله سید جلالالدین آشتیانی که هر دو از مفاخر حوزه تهران بودهاند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 مدرسه سپهسالار قدیم / حجره سمت چپ: حجره دکتر احمد مهدوی دامغانی/ حجره سمت راست: حجره آیتالله میرزا مهدی آشتیانی
✍ دکتر احمد مهدوی دامغانی در حوالی سالهای ۲۴ تا ۲۸ در #مدرسه_سپهسالار_قدیم تحصیل میکردند و از جمله مهمترین اساتیدشان در این مدرسه عبارتند از #حکیم_شرق #میرزا_مهدی_آشتیانی و میرزا محمدعلی مدرس تبریزی صاحب ریحانة الادب.
ایشان در این دوره با #دکتر_مهدی_محقق، آیتالله سید محمدرضا علوی تهرانی و حاج آقا مهدی حائری تهرانی همدرس بودند.
🔹دکتر مهدوی دامغانی در بیان خاطراتی از آن دوره نوشتهاند:
«عاشورای سال ١٣۶۵ق/ ١٣٢۴ش... در بامداد آن روز، برای تلاوت زیارت عاشورا که بهتر است در مکان بلندی و در زیر آسمان خوانده شود، به پشتبام شرقی مدرسه رفتم و در گوشۀ جنوبی آن به تلاوت عاشورا و سپس نماز و عبادت و دعای علقمه پرداختم. کارم که تمام شد، برخاستم که از پلکان پایین بروم و هنوز به پلکان نرسیده بودم، دیدم آقای خیابانی [صاحب ریحانة الادب] از حجرۀ خود بیرون تشریف آوردند، ولی عبا بر دوش ندارند. سلام عرض کردم و جملۀ معهود: عظّم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیهالسلام، را ادا کردم و ایشان درحالیکه اشک میریختند، سلام مرا جواب و جمله را تکرار فرمودند... ایشان همچنان اشکریزان، جلوی بنده ایستادند و فرمودند: تقبّل الله إن شاءالله، اسم شریف جنابعالی چیست؟ عرض کردم: اسمم احمد و نام خانوادگیام مهدوی دامغانی است...
دومین حجرۀ تحتانی سمت غرب که شمال حجرۀ این حقیر بود، اختصاص به مدرس راتب مدرسه داشت که در آن سالها این سمت بهوجود محترم مرحوم آیتالله آقای حاج میرزا مهدی آشتیانی قدس سره مزین بود...» (📖زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، صص ١٠٣ تا ١٣۶.)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت #دکتر_علی_شریعتی
📷 تصویر: دکتر شریعتی در حضور آیتالله العظمی سید هادی میلانی و آیتالله سید ابراهیم میلانی و جمعی از علمای مشهد
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت #دکتر_علی_شریعتی 📷 تصویر: دکتر شریعتی در حضور آیتالله العظمی سید هادی م
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت #دکتر_علی_شریعتی
✍در سالهای فعالیت دکتر شریعتی در تهران، برخی از علمای تهران موضعی جدی علیه وی داشتند. از جمله این اشخاص آیتالله #سید_ابراهیم_میلانی است که در گزارش زیر از سوی #ساواک نمونهای از فتاوای ایشان را میبینیم.
📄 تاریخ سند: 1 آذر 1351
موضوع: فتوای آیت الله سید ابراهیم میلانی بر علیه دکتر علی شریعتی
متن سند:
از: 20 ه 12 به: 312 شماره: 16314/ 20 ه12 اخیرا عده ای از مذهبیون از آیت الله سید ابراهیم میلانی راجع به شرکت در مجالس درس مذهبی دکتر علی شریعتی و مطالعه نوشته هایش فتوا خواسته اند و او نیز در پاسخ نوشته است چون شریعتی تحت تأثیر افکار فلاسفه غرب قرار گرفته و مطالبی بر علیه مذهب تشیع نوشته و در سخنرانیهای خود نیز عنوان می کند لذا مطالعه کتابهایش و همچنین شرکت در مجلس وعظ او جایز نیست و باید با اجازه مراجع صلاحیت دار باشد و شیخ قاسم اسلامی ـ سید قاسم شجاعی ـ سید [شیخ] احمد رحمانی همدانی و سید ناصرالدین ابطحی امام جماعت مسجد امام حسین در تیر دوقلو نیز فتوای او را در بالای منبر قرائت کرده اند ضمنا شیخ قاسم اسلامی قبلاً به همین منظور به قم نزد آیت الله شریعتمداری رفت ولی شریعتمداری از دادن فتوا بر علیه شریعتی خودداری کرد و آیت الله گلپایگانی نیز گفته است اگر آیت الله خوانساری در این مورد فتوا داد من هم خواهم داد.
به همین جهت اسلامی بعضا در بالای منبر به صورت کنایه از آنان انتقاد می کند.
ضمنا یک نسخه فتوکپی فتوائیه مورد بحث و یک رساله سید ابراهیم میلانی که اخیرا به چاپ رسیده به پیوست تقدیم می گردد.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: چون اغلب روحانیون از نحوه تبلیغ دکتر علی شریعتی ناراضی هستند و او را متهم به وهابی گری می کنند با تعطیل شدن حسینیه ارشاد و جلوگیری از مجالس درس شریعتی باطنا خیانت می نمایند ولی بخاطر حفظ منافع مادی خود در آینده علنا این اقدام دولت را تأیید نمی کنند.
📖 کتاب پایگاههای انقلاب اسلامی، حسینیه ارشاد به روایت اسناد ساواک صفحه ۳۱۵
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در روزهای گذشته توفیق دیدار با حاج آقا نورالله شاه آبادی در منزل ایشان دست داد.
فرزند عارف عظیمالشأن آیتالله #میرزا_محمدعلی_شاه_آبادی؛ متولد ۱۳۰۸ ش در تهران.
تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش آقا نصرالله از مدرسه مروی آغاز کرد. اساتیدش را خوب به یاد داشت و از خاطرات آنها برایم گفت؛ از تحصیل مطول تا اسفار اربعه در محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی...
از تحصیل در #دانشکده_معقول_و_منقول برایم گفت و اینکه پدرش از تحصیل در آن خرسند نبود، ولی تو رضایت پدر را به دست آورده بود. از این دانشکده موفق به دریافت لیسانس شد و بعد به نجف رفت.
در نجف در مدرسه دانشآموزی علوی درس میداد و به عبارتی کار معلمی را از آنجا آغاز کرد و در کنار آن تحصیل هم میکرد.
پس از بازگشت به ایران، کار تعلیم و تربیت دانش آموزی را ادامه داد. سال ۳۹ مدرسهای را اداره میکرد و چون کمبود جا داشت، مدرسه [سادات] موسوی در خیابان ۱۷ شهریور را احداث کرد. البته ایشان بسیار دلگیر بود که در سالهای نخست پیروزی انقلاب، عدهای بدون هماهنگی با وی، او را از وزارت فرهنگ بازنشسته کرده بودند و همین امر باعث کنارهگیریشان از درس و مدرسه شد.
اکنون حاج #آقا_نورالله_شاه_آبادی در سن ۹۳ سالگی در کنج خلوت خود، به کار ترجمه و نگارش آثار فلسفی و عرفانی اشتغال دارد.
ترجیعبند کلام ایشان، بیرغبتی به دنیا و دل کندن از اهل آن بود که در وجودش موج میزد و این حال، ناشی از معرفت درونی و البته زخمهایی بود که از اهل روزگار خورده بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran