eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️آیت‌الله عباسعلی اختری، از اساتید ، امام جماعت و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان دار فانی را وداع گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 درباره فقیه، حکیم، دانشمند مجاهد، ملقب به ، از دانش‌آموختگان و اساتید که در حوادث مشروطه در شیراز به شهادت رسید. 👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💠 درباره فقیه، حکیم، دانشمند مجاهد، #شیخ_محمدباقر_اصطهباناتی ملقب به #شهید_رابع، از دانش‌آموختگان و
✍ شیخ محمدباقر اصطهباناتی در سال ۱۲۸۳ق در سن ۳۰ سالگی به تهران آمد و به درخواست به مدت ۱۲ سال در تدریس کرد. پس از آن به سامرا رفت و در زمره اصحاب جای گرفت و در سال ۱۳۱۳ق در حوزه نجف به تدریس پرداخت و در صحن امیرالمؤمنین (ع) اقامه جماعت می‌کرد. او را که از شاگردان ، و بود، پایه‌گذار تدریس حکمت متعالیه در حوزه نجف می‌دانند. 🔹وی علاوه بر مقام فقاهتی و حکمی، در ریاضیات و نجوم هم صاحب نظر بود و اختراعاتی چند انجام داد: ساعت آبی، بادزن دوار، تلمبه ناعوری‌و... علامه اصطهباناتی در سال ۱۳۲۳ق به شیراز هجرت کرد و در رأس اداره امور دینی شهر جای گرفت. با آغاز نهضت مشروطه، وی نیز در زمره عالمان مشروطه‌خواه جای گرفت و مستقلات و گاه در کنار مجاهدت بسیاری در این راه کرد. اما شیخ محمدباقر اصطهباناتی نیز از گزند جریانات معاند دور نماند و عاقبت او را در زمره جای داد. 🔸بعد از کشته شدن در شیراز، خون او را به گردن مشروطه‌خواهان و در رأس آنها علامه اصطهباناتی انداختند در حالی که وی نقشی در آن نداشت. 🔹در برخی گزارش‌ها آمده: «تفنگچی از دهات شخصی و ایلات خود در شهر حاضر کرده، شاهچراغ، سید علاءالدین تلگرافخانه، مدرسه خان و اماکن رفیعه شهر را سنگر بسته، تهیه قتل عموم مشروطه طلبان را می‌بندند. طرق و شوارع را مغشوش و نوکرهای خود را به راهزنی و غارتگری وامی‌دارند.» روزی که ایشان همراه با سید احمد معین الاسلام در مجلس ختم قوام الملک شرکت کرد، افرادی مسلح از روی بام‌ها وی را نشانه گرفتند. معین الاسلام که از معرکه گریخت، بدنش سلاخی شده و در آخر سوزانده شد. آیت‌الله اصطهباناتی هنگام خروج با ضرب گلوله بر زمین افتاد. میرزا خلیل صباغ او را بر دوش گرفت اما تیری به کمر آیت‌الله اصطهباناتی می‌زنند که از سینه میرزا خلیل خارج می‌شود و بر زمین می‌افتند. تفنگچی‌ها دور ایشان را گرفته و پیکر خونین این عالم هفتاد ساله را زیر ضربات قداره، قنداق تفنگ و طپانچه می‌گیرند. 🥀شیخ محمدباقر اصطهباناتی در حالی ۱۸ زخم برداشته بود در ۷ صفر ۱۳۲۶ق به شهادت رسید. 📚برگرفته از کتاب: 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
👇 💡«این ترورها و تخریب‌ها نشانه ناامید شدن دشمن است» 💠 بیانات مهم امام خمینی (ره) در پی ترور آیت‌الله توسط نوجوانی ۱۶_۱۷ ساله از گروهک فرقان: «من این‌طور احساس می‌کنم که باقیماندۀ رژیم [سابق] مأیوس شدند. مأیوس شدند از اینکه بتوانند دیگر یک کاری انجام بدهند. دلیل مأیوس‌شدن، این دست‌زدن به این ترورها و به این کارهای خرابکاری است. لابد شنیدید که امروز هم یکی از علمای تهران را ترور کردند، لکن موفق نشدند. سه تا گلوله اصابت کرده است به یکی از علمای تهران. این‌ها دلیل بر ضعف است. کسی که خودش را دیگر ضعیف می‌داند و از بین رفته می‌داند به این امور تخریبی دست می‌زند، و در اطراف کشور می‌خواهند یک شلوغ‌کاری‌هایی بکنند و اذهان مشوش کنند و به خیال خودشان ارعاب کنند. در صورتی که ملت ما دیگر از این‌ها نمی‌ترسند. خود آن‌ها که بودند، با همه قوایشان، ملت ما از آن‌ها نترسید! در خیابان‌ها، از بچه‌های کوچک تا مردهای بزرگ، زن‌ها، مردها، رفتند در کوچه‌ها و در خیابان‌ها و فریاد کشیدند. با فریاد الله‌اکبر و اسلامی آن‌ها را شکست دادند. بنابراین، یک خیال باطلی است که این‌ها می‌کنند که با یک پایگاهی را یک وقت یک تخریبی بکنند، دیگر کاری می‌توانند انجام بدهند. این‌ها مأیوس از این مسائل‌اند، از این جهت، یک همچو خراب‌کاری‌هایی می‌کنند. و باید ملت قوی باشد و با قوت نفس، با اراده مصمم، پیش برود.» 📚 ۲۴ تیر ۱۳۵۸؛ صحیفۀ امام، ج۹، ص۸۶. ✊ وعده ما راهپیمایی ۱۳ آبان 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 ألسَّلاَمُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ المَعصُومِه سلام الله علیها ▪️ای که موسی الرضا را خواهری در سما و کهکشان ها اختری بــاب حاجات تمــــام شیعیــان در میـان شهر قم تو گوهری▪️ 🏴 وفات شهادت‌گونه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍در زمان فتحعلی شاه قاجار عالمی یهودی به نام ملا آقا بابا پیشوایی بخشی از یهودیان تهران را برعهده داشت. وی در سال ۱۲۳۷ق در حضور جمعی از رجال حکومتی و علمای عصر از جمله و اسلام آورد و از آن پس ملا محمدرضا نامیده شد. 📚جدید الاسلام دو سال قبل از اعلام مسلمانی کتابی با عنوان در رد بر آئین یهود به نوشت که بعدها ترجمه فارسی آن به نام چاپ سنگی شد. ▪️جدید الاسلام در سال ۱۲۶۶ق وفات کرد و در قبرستان ضلع غربی مقبره امام جمعه تهران به خاک سپرده شد. بعدها که این قبرستان تخریب شد، قبر وی به در همان منطقه (خیابان مولوی، خیابان رئیس عبداللهی) منتقل شد و هم‌اکنون نیز سنگ قبر او بر دیوار داخلی مسجد نصب شده است و نگارنده در روزهای گذشته توفیق زیارت قبر وی را یافت. 📖آیت‌الله سید محمدحسین حسینی طهرانی درباره آقا محمدرضا جدید الاسلام می‌نویسد: «اين عالم خبير چنانچه از كتاب مؤلَّف وى بر مى‏آيد، مهارتى عظيم، و اطّلاعى وسيع بر كتب عهد عتيق داشته؛ و با ادلّه و شواهد و براهين قاطع، اثبات نبوّت حضرت ختمى مرتبت را از روى آن كتب ميكند. اين مرد بزرگ كتابش را به زبان عبرى و خطّ عبرى نگاشته است؛ و در سنه ۱۲۶۶ق بجهان ابدى شتافت. قبرش در طهران، خيابان مولوى، محلّه باغ فردوس، جنب بيمارستان، در زاويه مسجدى است؛ و به بيرون شبّاك دارد. و مردم براى زيارت قبر شريفش بدانجا ميروند، و حقير هم به زيارت قبرش نائل آمده‏ام.» (نور ملکوت قرآن ج۴ ص۳۰۴) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
مسجد حاج رجبعلی واقع در محله درخونگاه، کوچه شهید اکبرنژاد، از بناهای ارزشمند بازمانده از دوره قاجار است که در سال ۱۲۵۲ق توسط حاج رجبعلی کدخدای محله درخونگاه ساخته و وقف شده است. حاج رجبعلی پس از تکمیل بنای مسجد و مدرسه، به خاطر ارادتی که به حاج ملا محمدجعفر شریعتمدار استرآبادی داشته، امامت جماعت مسجد را به وی واگذار می‌کند. 🔹شیخ علی شریعتمدار استرآبادی فرزند ملا محمدجعفر با دختر حاج رجبعلی ازدواج می‌کند و پس از پدرش اداره امور مسجد در اختیار وی قرار می‌گیرد. بعد از شیخ علی، برادرش شیخ حسن شریعتمدار به این امر می‌پردازد. 🔸 سید محمد طباطبایی از رهبران مشروطه، همه روزه درس فقه و اصولی در مدرسه حاج رجبعلی داشته و روزهای پنجشنبه هم در اینجا به تدریس حکمت می‌پرداخته است. 🔹در آستانه پیروزی انقلاب، در درگیری‌های سال ۵۷ میان مبارزین و رژیم شاه، مسجد حاج رجبعلی یکی از مراکز مبارزه بود و کاشی‌ها و آجرهای مسجد مورد اصابت گلوله قراگرفت و تخریب شد. 🔸اخیرا که از این مسجد و مدرسه دیدن کردم، از خادم مسجد درباره مدرسه علمیه این مسجد پرسیدم، گفت: ده‌ها سال است تعطیل است. گرچه در و دیوار مسجد، چه بنای قدیم و کهن آن که از دسترس ما دور است و چه بنای جدید، خوش آب و رنگ و پر جلوه است، اما هنگام ظهر، بیش از ده پانزده فرد سالخورده که به پیرمردی از اهالی محل (غیر روحانی) اقتدا کردند در مسجد ندیدم! با اینکه این مسجد در میان محله‌ای مرکب از مسکونی و تجاری قرار دارد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
از مدارس قدیمی تهران بود که در نقشه‌های تهران قدیم نام آن آمده است. قرار گرفتن این در بخشی از که در زمان پهلوی تخریب و به تبدیل شد، موجب از بین رفتن این بنای ارزشمند گردید. اکنون محوطه بازی کودکان در پارک شهر، در محل مدرسه میرزا زکی قرار دارد. ✨ یکی از مساجدی است که شهید آیت‌الله در آن اقامه جماعت می‌کرد و جمعیت قابل توجهی در نماز ایشان شرکت می‌کردند. 📷 تصویر کمتر دیده شده بالا، نماز جماعت شیخ فضل‌الله نوری در مدرسه میرزا زکی در سال ۱۳۱۰ق (بیش از یک دهه قبل از مشروطه) را نشان میدهد که از انتهای صفوف عکس‌برداری شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📣 فراخوان ثبت نام تمدید شد 📚 مسابقه کتابخوانی کتاب حاج‌آقا مجتهدی رحمة‌الله علیه به مناسبت برگزاری بزرگداشت حاج آقا مجتهدی تهرانی رحمة‌الله علیه 📆 زمان ثبت‌نام: سه‌شنبه ۱۷ آبان الی دوشنبه ۲۹ آبان 📅 زمان برگزاری مسابقه: دوشنبه ۳۰ آبان ساعت: ۱۳:۳۰ 🕌 مکان برگزاری: مسجد امین‌الدوله 💠 شرکت برای عموم آزاد است افراد علاقه‌مند به شرکت در مسابقه به آیدی زیر در ایتا مراجعه نمایند: @M_H_Rafie 🆔 @hhaghshenas
تاریخ حوزه طهران
📣 فراخوان ثبت نام تمدید شد 📚 مسابقه کتابخوانی کتاب حاج‌آقا مجتهدی رحمة‌الله علیه به مناسبت برگزار
💠 ضمن تشکر از مدیریت حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس بابت برگزاری مسابقه کتابخوانی و همزمانی این طرح با ، مطالعه این اثر را به همه طلاب و اساتید محترم توصیه می‌کنیم. 📖 این کتاب، در آغاز به بیان پیشینه‌ای از شهر تهران و محله چاله میدان و سپس شرح حال مرحوم به عنوان بانی که بعدها مسجد و مدرسه آیت‌الله مجتهدی نامیده می‌شود می‌پردازد. در ادامه شرح حال آیت‌الله مجتهدی از تولد تا وفات و به ویژه دوران مدیریت مدرسه بیان می‌شود و سپس سیره عملی این عالم ربانی که بخش عمده‌ای از کتاب را تشکیل داده است ارائه می‌گردد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تأملی در آمار از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📊 تأملی در آمار از زمان قاجار و پهلوی تاکنون: 🔹در گزارش آماری سال ۱۲۸۶ق یعنی در دوران زعامت بر حوزه تهران تعداد «طلابی که در مدارس مسکن دارند هزار و چهارصد و شصت و سه نفر» ذکر شده است. (آمار دار الخلافه تهران ص۳۴۹) جمعیت تهران در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین شاه حدودا ۱۰۰ هزار نفر بوده است. یعنی بیش از ۱ درصد در کسوت روحانیت و طلبگی بوده‌اند. دولت آبادی در بیان خاطرات خود از سال ۱۳۱۵ق یعنی در زمان زعامت بر یعنی پس از و پیش از ، تعداد طلاب تهران را بیش از هزار نفر بیان می‌کند. (حیات یحیی ج۱ ص۲۳۷) به عبارتی در این مدت هم جمعیت شهری و هم تعداد طلاب تهران تفاوت چندانی نداشته است. 🔸اما در زمان پهلوی اول: جعفر شهری در آمار مربوط به دوران رضاخان و اجرای طرح متحد الشکل کردن لباس‌ها و برداشتن عمامه، عنوان می‌کند که تعداد مدرسین حوزه تهران ۱۸ نفر و تعداد طلبه‌های تهران تنها ۲۱۰ نفر است که از سوی دولت مجوز تلبس، تدریس و تحصیل داشته‌اند. (تاریخ اجتماعی تهران ج۵ ص۶۹۷) این در حالی است که طبق آمارها، جمعیت تهران در زمان رضاخان نسبت به زمان ناصرالدین شاه حدودا دو برابر یعنی بیش از ۱۹۶ هزار نفر شمارش شده است. از این آمار به خوبی به‌دست می‌آید که طرح اسلام زدایی رضاخان و مبارزه‌اش با حوزه و روحانیت تا چه اندازه موجب کاهش فعالیت و نمود اجتماعی و دینی علما و طلاب در میان مردم تهران شده است. 💠یک مقایسه: با اجرای طرح برداشن عمامه‌ها در زمان رضاخان، علما و طلاب حدودا ۰/۱ درصد جمعیت تهران را تشکیل می‌دادند. این در حالی است که به گفته جعفر شهری با اجرای طرح کشف حجاب در همین دوره، ۱۲ هزار نفر از زنان (از جمعیت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفری تهران) از شوهران خود جدا شده و به موج بی‌عفتی پیوستند! 💡قدری تأمل: طبق آمارها اکنون (نسبت به جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری تهران) تعداد طلاب و روحانیون تهران حدودا ۸ هزار نفر یعنی کمتر از ۰/۱ درصد است و در شرایط فعلی با موج رسانه‌ای و ناامن سازی محیط می‌کوشند عمامه از سر روحانیون برداشته شود. در عین حال همین رسانه‌ها در تلاشند بر تعداد کشف حجاب در سطح جامعه بیفزایند و بر این موج سوار شوند. نهادهای حوزوی و دینی برای این شرایط چه تدبیری دارند؟؟! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran