eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 واقع در خیابان ری، ضلع جنوبی ، روبروی از بناهای دوره قاجار که توسط تفرشی در سال ۱۲۹۸ق/ ۱۲۵۹ش وقف شده است. سید کاظم وزیر دواب (چهارپایان) و مستوفی اصطبل خاصه بوده است. این مسجد_مدرسه در نقشه تهران قدیم، مدرسه آقا سید کاظم نامیده شده است. 📚دونفر از مدرسان خوش‌نام این مدرسه عبارتند از: ۱. (متوفای ۱۳۲۲ق) از شاگردان که پس از بازگشت به ایران در سال ۱۲۸۱ق به اصرار نزدیکانش در دارالخلافه ساکن شد و پس از احداث مدرسه کاظمیه در آن به تدریس پرداخت. ۲. فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار بزرگ، که سال‌ها در این مدرسه به تدریس اشتغال داشته است. 🔹ظاهراً این مدرسه در حال حاضر زیر نظر دار المبلغین اداره می‌شود. 📜 قسمتی از وقفنامه مدرسه: «وقف صحیح و شرعی و حبس مخلّد إسلامی نمودند، قربه إلی الله و طلباً لمرضاته همگی و تمامی یک باب مدرسه جدید البناء را از حجرات بزرگ و کوچک فوقانی و تحتانی و مهتابی و عرصه و اعیان و حیطان و جداران و حوض و آب انبار و متعلّقات شرعیّه و منضمّات عرفیّه آنها از أبواب و أخشاب و أحجار و مجری المیاه و غیر ذلک به هر اسم و رسمی که باشد که واقع است در محلّه چالمیدان من محلّات دارالخلافه طهران حفت بالأمن و الأمان در منتهی إلیه کوچه درداری که در محلّه خود لغایت الإشتهار غیر عن التحدید و التوصیف می‎باشد، بر طلّاب علوم دینیّه که به جهت تحصیل و تدریس و تدرّس و تعلیم و تعلّم ساکن در مدرسه مرقومه گردند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در زمان قاجار در تهران دو وجود داشت؛ یکی بزرگ و دیگری کوچک. 🔹 ملقب به که در دربار قاجار سمت‌های گوناگونی از سفارت خارجه و حکمرانی داخله و وزارت داشت، در محله بازار تهران همان‌جایی که اکنون مسجد امین‌الدوله معروف هست زندگی می‌کرد. خانه بزرگی داشت که مسجد امین‌الدوله فعلی مسجد سرخانه او به حساب می‌آمد. 🔸متصل به بنای مسجد امین‌الدوله خانه‌ قرارداشت. او از رجال دربار و برادرزاده و داماد فرخ‌خان امین‌الدوله بود. همین چند روز قبل در وقتی به کوچه امین‌الدوله رفتم دیدم که هنوز بنای فرسوده و متروک خانه امین‌خلوت باقی است. خانه‌ای که نام و نشان آن را در نقشه سال ۱۳۰۵ق تهران قدیم می‌بینیم. 🔹امین‌الدوله بعدها مسجد بزرگی در و در جای همان چاله بزرگ چاله‌میدان بنا کرد که آن هم مسجد امین‌الدوله نامیده شد و گفته‌اند ۱۴ ستون بزرگ داشت و امامت آن را به مجتهد بزرگ دارالخلافه واگذار کرد. بعد از وی هم پسرش حاج شیخ موسی در آن مسجد اقامه جماعت می‌کرد. 🔸این مسجد در زمان احداث در زمان رضاخان از بین رفت. اکنون پایین‌تر از چهارراه سیروس در بخشی از بنای مسجد امین‌الدوله بزرگ قرارگرفته است. بخش دیگر مسجد هم در خیابان افتاده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨روایت از همه‌پرسی #۱۲_فروردین 🔹 در آن تاریخ در (عج) خیابان سعدی اقامه جماعت می‌کردند. ایشان می‌فرمایند: «تا اينكه آية الله خمينى در روز با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعت‏ها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود. حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مى‏شناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعه‏اى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خرده‏اى درصد آرى دادند. و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأى‏ها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام. آن و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود.» 📚 وظيفه فرد مسلمان در احياى حكومت اسلام ص: ۹۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی به ترکیه در ایام برخی چهره‌ها: ۳. آیت‌الله شیخ غلامحسین جعفری امام جماعت مسجد جامع بازار ۵. ۹. ۱۹. مرحوم ۲۰. مرحوم کافی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی
💠مبارزه هماهنگ وعاظ تهران در ماه رمضان سال ۴۳ ✍ روز ۱۳ دی یک روز قبل از شروع ماه رمضان، مأموران ساواک با هجوم به منزل آیت‌الله سیدمصطفی خمینی وی را بازداشت کرده و به تهران انتقال دادند و درست روز اول ماه رمضان او را به ترکیه تبعید کردند. پیش از اولین سحر ماه مبارک، امام خمینی از ترکیه توسط‌ سید فضل‌الله‌ خوانساری به‌ روحانیون‌ ایران پیام‌ دادند که‌ «حرکت‌ را آغاز کنید.» در تهران روحانیون‌ با یک‌ برنامه‌ حساب‌ شده‌ قرار گذاشتند در رمضان‌ ۱۳۴۳ش در مسجد جامع‌ تهران‌ هر شب‌ سخنرانی‌ برپا دارند و به‌ محض‌ دستگیر شدن‌ یک‌ نفر، سخنرانی دیگری جایگزین شود. 📄در گزارش اطلاعات داخلی (۷/دی/۴۳) در این باره آمده بود: اخیرا چند تن از بازاریان از جمله مهدی دواتگران، محمد رازی، حسن معتمد حوله‌فروش، حاجی محمود لباف و حسین محمدی دلال عطاری اظهار نموده‌اند که قرار است سی نفر واعظ برای روزهای ماه رمضان در نظر گرفته شود و به ترتیب سخنرانی کنند و بدین منظور 30 نفر واعظ تعیین شده است که اگر چنانچه واعظی دستگیر گردید مجلس تعطیل نشود و روز بعد واعظ دیگری سخنرانی کند. مسجد هم مسجد جامع بازار تعیین شده و وعاظ در نظر گرفته شده عبارتند از: [علی‌اصغر]مروارید، [فضل‌الله مهدیزاده]محلاتی، [محی‌الدین]انواری، [سید عبدالرضا]حجازی، [غلامرضا]گلسرخی، [جعفر]شجونی، شیخ عباسعلی اسلامی و چند نفر دیگر و بقیه وعاظ را از قم تأمین خواهند نمود. برنامه‌ با همکاری‌ امام‌ جماعت‌ مسجد جامع‌ حاج‌ آغاز شد و تا دهه‌ دوم‌ ادامه‌ داشت. طبق برنامه وقتی یک واعظ دستگیر می‌شد گوینده دیگر جای او را می‌گرفت و برنامه شب بعد را اجرا می‌کرد.‌ سرانجام‌ رژیم‌ با دستگیری‌ سخنرانان‌ و امام‌ جماعت ‌مسجد و بستن‌ مسجد، برنامه‌ را تعطیل‌ کرد. در این میان با هجوم عمال رژیم به مسجد جامع مردم به خشم آمدند و در اطراف بازار به تظاهرات پرداختند. تظاهرکنندگان با شعار «شکسته شد الوداع حرمت محراب ما، خمینی بت‌شکن برس به فریاد ما» با پلیس درگیر شده و در این حین عده‌ای مجروح شدند. عوامل رژیم در این ماجرا بیش از سی نفر از اهالی بازار و گردانندگان ماجرا را دستگیر کردند. 📚حجت‌الاسلام علی دوانی، نهضت روحانیون ایران، جلد ۵، ص ۹۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ به دعوت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای زرین‌پر، مدیریت محترم سری به این مرکز علوم دینی موفق در مرکز بازار تهران زدم و فضای دو مدرسه و را از نزدیک دیدم و علاوه بر مرور تاریخچه هر دو فضا با دوستان، با برنامه‌های علمی و تربیتی آن آشنا شدم. 🔹حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی اداره می‌شود و به لطف خدا جزء بهترین مدارس حوزه تهران به شمار می‌رود. 📚از نکات حایز اهمیت در امور علمی و فرهنگی مدرسه، مجموعه نشریات تخصصی «امین» است که باعث ارتقاء سطح علمی و توانایی پژوهشی و نگارشی طلاب می‌شود. نکات تاریخی: ۱. مدرسه فیلسوف‌الدوله از بناهای ساخته شده توسط میرزا محمد کاظم خان رشتی، ملقب به ، از اطباء دوره قاجار و صاحب کتاب است که در سال ۱۳۲۵ق دار فانی را وداع گفته و در همین مدرسه مدفون شده است. این مدرسه رقبات وقفی بسیاری دارد که توسط بازماندگان فیلسوف‌الدوله اداره می‌شود و متاسفانه چیز چندانی عاید رسیدگی به امور مدرسه نمی‌شود. ۲. مدرسه امین‌الدوله که در گذشته بیشتر به عنوان شناخته می‌شد، بعدها در دوران پهلوی دوم به خاطر تعلیم و تربیت طلاب در فضای مسجد توسط مرحوم ، مدرسه‌ای علمیه‌ به همین عنوان در آن شکل گرفت که در زمان به اوج رسید و برکات آن تاکنون نیز ادامه دارد. مسجد امین‌الدوله یکی از پایگاه‌های مهم مبارزاتی در دوران نهضت امام خمینی (ره) بوده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۰ فروردین ۱۳۶۴ درگذشت حاج در سن ۸۹ سالگی ✨مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی همواره به دو خصوصیت شاخص شناخته می‌شود: ۱. راه‌اندازی مجموعه مدارس در دوران پهلوی که رویکردی دینی داشت و تا پیش از انقلاب به ۱۸۳ مدرسه رسید. ۲. وعظ و خطابه‌های آتشین در مسیر مبارزه با رژیم طاغوت یکی از وعاظ معروف تهران درباره خصوصیت دوم می‌گوید: «وقتی در دانشگاه به اعلیحضرت سوءقصد شد، من و چند نفر از وعاظ برای عیادت اعلیحضرت رفتیم. در آن موقع حاج شیخ عباسعلی اسلامی را گرفته بودند. ما از اعلیحضرت وساطت کردیم که عباسعلی (حاج شیخ عباسعلی اسلامی) را جهت  شفای خود مرخص بکنند. اعلیحضرت جواب داد: سه کیلو وزن پرونده حاج شیخ عباسعلی است  که روی منبر به من فحاشی نموده و ناسزا گفته است.» (حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۱۲) 🔹 شیخ عباسعلی اسلامی در تاریخ ۴۲/۳/۱۴ در تکیه میدان شهر ری به گوشه‌ای از روابط با می‌پردازد: «روزنامه‌ها و مجلات عکس‌های لخت رقاصه‌ها را گراور می‌نمایند ولی دولت جلوگیری از صدور و نشر نشریات و اعلامیه‌ها و احکام قران و دستورات علماء می‌نماید که باید شب‌ها منت یهودی‌ها را بکشیم تا اعلامیه‌ها را چاپ نمایند. یهودی‌ها را آزاد می‌گذارند ولی علماء و روحانیون در منبر و غیره آزاد نیستند تا بتوانند احکام دین را برای مردم بگویند و از مسئولین تکایا التزام و تعهد می‌گیرند که احکام قران را نگویند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📜گزارشی از سال ۱۳۰۲ق در و حال و هوای ( فعلی) 📖 در می‌نویسد: ✍ در صحن مدرسۀ سپهسالار به حدى ازدحام ميشد كه براى پيمودن فاصلۀ از جلو خان تا داخلۀ صحن، البته شش هفت دقيقه وقت لازم بود... در حجره هاى سمت شمال، بزازها براى زنها بساط پهن ميكردند و ساير حجرات و ايوانها جز ايوان سمت مشرق كه ايوان چهلستون و جزو مسجد بود بساط خرازى و بلورفروشى و سمسارى براى مردها پهن ميشد و واقعا نمايشگاه حسابى از امتعۀ آن روز كشور بود... 🔹تازه طاق مقصوره تمام شده بود كه حاجى شيخ جعفر مجتهد شوشترى، مرد باتقوى، كه در آن واحد واعظ و سخنران زبردستى هم بود، از عتبات براى زيارت مشهد به ايران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجى از او تجليل كرده يك روز در او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسين و خود حاجى ملا على هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر براى نماز خواندن پشت سر او هجوم كردند. 🔹 مسجد نيمه تمام سپهسالار را براى نماز خواندن حاجى شيخ جعفر تعيين كرد و آجر و خاك و گچ و آشغال بنائى را از اين سر و آن سر صحن و حجرات چهلستون و مقصوره جمع و محل را براى نماز آماده كردند. حاجى شيخ در محراب مقصوره سمت جنوب به نماز ميايستاد. چهلستون را براى زنها تخصيص دادند، تمام مقصوره و صحن و حجرات و ايوانهاى تحتانى و فوقانى و راهروها و حوضخانه و مدخل و جلو خان، حتى در خيابان هم صفوف جماعت قائم ميشد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📜گزارشی از #ماه_رمضان سال ۱۳۰۲ق در #طهران_قدیم و حال و هوای #مسجد_سپهسالار ( #مدرسه_عالی_شهید_مطهری
ادامه: يك روز تخمين كردند ۲۴ هزار نفر پشت سر اين مجتهد به نماز ايستاده بودند كه در فرمان اللّه اكبرى بيست و چهار هزار نفر از ركنى به ركن ديگر نماز از قيام و قعود و ركوع و سجود منتقل ميشدند. در تهران هيچ نظير اين جمعيت و جماعت ديده نشده بوده است. حاجى شيخ جعفر بعد از نماز منبر هم ميرفت، مردم براى رسيدن بنزديك منبر او ازدحام عجيبى داشتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۲۵ فروردین سالروز درگذشت در سال ۱۳۷۹ش ✍شیخ محمد رازی سال ۱۳۰۰ش در شهرری متولد شد. او به منظور تحصیل علوم دینی، با تشویق آیت‌الله که آن زمان در حضرت عبدالعظیم(ع) در حال تبعید بود به قم و پس از آن به نجف رفت و در مجموع از محضر آیت‌الله ، و بهره برد و به شهرری بازگشت. 🔹شیخ محمد رازی در همراهی با آیت‌الله به احیاء و اداره شهرری دست زد. ✨ او واعظی توانمند با روحیه‌ای معنوی بود و از این‌رو سفرهای بسیاری به نقاط دور و نزدیک داشت و با علما و صاحب‌دلانی گمنام همنشین می‌شد و به ثبت شرح حال و خاطرات آنها اقدام می‌کرد. 📚شیخ محمد رازی به خاطر استعداد و علاقه‌ای که به شرح‌حال‌نگاری داشت، مجموعه‌ای ارزشمند به نام در ۹ جلد گردآوری کرد و در آن به نگارش زندگینامه علما و خاطراتی خواندنی که بعضا خود از زبان صاحب ترجمه شنیده بود پرداخت. از دیگر آثار ارزشمند وی در همین موضوع کتابهای و می‌باشد. به جرأت می‌توان گفت اگر آثار شیخ محمد رازی نبود، امروز از شرح حال بسیاری از علما در یکصد سال اخیر بی‌اطلاع بودیم. 🔸 شیخ محمد رازی روحیه‌ای مبارزاتی هم داشت و در دوران در کنار و در سالهای بعد در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) به مبارزه با طاغوت می‌پرداخت و در این راستا طعم زندان و تبعید را هم چشید. منبع تصویر: وارثون 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۶ فروردین، درگذشت آیت‌الله شیخ عبدالحسین ابن‌الدین ✍ در قم زاده شد و تحصیلات علوم دینی خود را در حوزه علمیه قم و در محضر آقا سید علی کاشانی، شیخ محمدحسین اردستانی، سید محمدجواد قمی، شیخ محمدعلی شاه آبادی و شیخ عبدالکریم حایری پشت‌سر گذاشت و در ۲۸ سالگی اجازه اجتهاد خود را گرفت. 🔹ابن‌الدین در سال ۱۳۱۵ش به تهران آمد و در به تدریس پرداخت و معاونت این مرکز را هم برعهده داشت. ایشان با روحیه‌ی تقریبی که داشت، در آن زمان مقالاتی به زبان عربی در مجله الاخاء و جز آن می‌نوشت و از طرف آیت‌الله بروجردی نماینده پیگیری فعالیتهای گردید. 🔸شیخ عبدالحسین ابن‌الدین روحیه مردمی والایی داشت و درب خانه‌اش رو به همگان باز بود. سخنرانی های او در زمان پهلوی در کنار مرحوم راشد از پخش می‌شد. او در پایه به شبهات جلساتی در خانه خود دایر کرد که مرکز حضور و فعالیت اندیشمندان بود و تا مدتها ادامه داشت. 🔹از دیگر فعالیت‌های ابن‌الدین ترجمه و نگارش کتاب‌های چندی بود و مقالاتی که درمجله‌های عربی دنیای عرب زبان، مانند الاخاء، المرشد، العرفان به چاپ می‌رسید و مورد استقبال علمای وقت بود به‌طوری که گفته می‌شد «آیت الله ابن‌الدین در کشورهای عربی شناخته‌تر از ایران است». 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی در شب نیمه ماه رمضان سال ۱۳۵۹ش در آستانه اذان مغرب با ضرب گلوله به شهادت رسید. 🔹ایشان در حوزه علمیه قم تحصیل کرد و به درجه اجتهاد رسید و در سالهای پس از شهریور ۱۳۲۰ش به تهران آمد. اسلامی در به تدریس کتاب مکاسب اشتغال داشت و در درسش شخصیت‌هایی چون ، حاج شیخ ، و شرکت می‌کردند. ✨او پیوسته در مبارزات عقیدتی با انحرافات موجود نقش فعالی داشت و نخستین تلاش‌هایش در این راستا به مبارزه علیه کسروی بازمی‌گشت. 🔸زمانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، جمعی از اهالی کاشان خدمت ایشان رسیدند و گفتند: شما ریاست مجلس را برعهده داشته باشید و آن وقت عده‌ای بهایی به شهر ما بیایند و امام جماعت ما [آقای تفویضی] را قطعه قطعه کنند؟! آقای کاشانی در جواب گفته بود: بروید؛ شخصی را برای شما می‌فرستم که در تمام ایران در بین اهل منبر شجاع‌تر و رشیدتر و از او سراغ ندارم. سپس شیخ قاسم اسلامی را برای دادرسی مردم به کاشان می‌فرستد. اسلامی به کاشان میرود و در همان بدو ورود به درب خانه رییس فرقه میرود و او را دستگیر میکند و کار را به جایی میرساند که پس از چند روز حتی یک بهایی دیده نمی‌شود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔖 برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت شهید در و با حضور جمع کثیری از علمای مبرز تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۱ فروردین ۸۸ درگذشت آیت‌الله حاج برادر همسر امام خمینی ره ✍ ‏آیت‌الله ثقفی در محضر آیات عظام؛ حضرت امام خمینی، حاج سید احمد خوانساری، حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، حاج میرزا احمد آشتیانی، علامه شعرانی، آیت‌الله سبط‌الشیخ و همچنین والد معظم خود به تحصیل فقه و اصول و فلسفه و عرفان پرداخت و موفق به دریافت اجازات علمی از آن علمای بزرگوار شد. وی با دروس دانشگاهی آشنائی فراوان داشت و به زبان عربی و فرانسوی مسلط بود. ‏ 📖‏‏مهمترین فعالیت مکتوب آن بزرگوار همراهی در تدوین یک دوره کامل فقه تقریرات مرحوم آیت‌الله خوانساری است. ‏ 📚‏‏مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسن ثقفی تهرانی صاحب چند اثر نفیس منتشر شده می باشد؛ از جمله ترجمه و شرح کتاب شفاءالصدور، کتاب انسان و اندیشه ـ تلخیص و ترجمه کتاب اتحاد عاقل و معقول نوشته آیت‌الله حسن‌زاده آملی ـ و گلچینی از اشعار در مدایح و مراثی ائمه اطهار(ع) نیز می‌باشد که بعضی از آن اشعار سروده خود او است. ‏ 📚‏‏از ایشان یک دوره کامل فقه به صورت دستنویس حاوی نظرات اختصاصی خود به یادگار مانده است.‏ منبع: پرتال امام خمینی (ره) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از سمت چپ: ، ، ، ✍ سید (درگذشته در ۱ اردیبهشت ۱۳۷۳) طی نامه‌ای از سوی از جانب ایشان ماموریت یافت کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» نوشته را ترجمه کند. بخش قابل توجهی از این کتاب را ترجمه کرده بود که پس از اطلاع از این ماجرا و با اطلاع شخص صدر بلاغی دستگیر و کتاب مذکور و ترجمه آن توقیف شد. 📜 در ذیل قسمتی از نامه آیت‌الله بروجردی به صدرالدین بلاغی را از نظر می‌گذرانیم: «...سابقاً نسخه اى هم از كتب خودتان فرستاده بودید. مقدارى از آن را ملاحظه نمودم، گمان مى كنم براى جوانان از ذكور و اناث مفید باشد. فعلا نسخه اى كه از كتاب جرج سجعان جرداق فرستاده بودید خود شخص مرقوم در گذشته نسخه اى از آن كتاب به عنوان هدیه براى حقیر فرستاده و مكتوبى هم كه حاوى سبب تألیف كتاب و زحماتى كه متحمل شده، نوشته بود. حقیر مقدارى كه وقت مساعدت مى كرد و مطالعه كرده ام كتابى است مفید و ممكن است گفته شود كه در موضوع خود عادم النظیر است. روز عید اضحى جماعتى از تجار طهران به آمدند و حقیر این موضوع را مذاكره كردم. جناب عمدة الاعیان آقاى حاج حسین آقا شالچیلار اظهار میل كرد كه اگر ترجمه شود این كتاب به فارسى، ما در طبع آن حاضر هستیم. لذا گمان مى كنم مقتضى است یا خود جناب مستطاب عالى یادیگرى را وادار نمایید كه ترجمه شود. پس از ترجمه، وسائل طبع آن از این طریق و یا غیر این طریق فراهم خواهد شد...» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ عبدالله مستوفی فرزند میرزا نصرالله مستوفی در خاطرات خود از برنامه در می‌نویسد: «سه شب احیا شب‌های عبادت بود؛ مردم بعد از افطار به مسجدها می‌رفتند. شش شبانه روز (صد رکعت) نماز قضا می‌خواندند، بعد از آن واعظ یا پیشنماز به منبر می‌رفت. اکثر تفسیر سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» و فضیلت عبادت شب قدر را برای مردم می‌گفت و چون یکی از عبادات هم گریه از خوف خداست، آنها را می‌گریاند و بعد قرآن سر می‌گرفتند و به مسلمانان دعا میکردند و نزدیک سحر به منزل برمی‌گشتند. در دو سال قبل که شهر تهران نظامی بود، اعلانی از طرف حکومت نظامی تهران داده شده بود که آزادی رفت و آمد را در این سه شب به اطلاع مردم برساند. در ذیل آن توضیح داده بود: «تا مردم آزادانه مشغول عزاداری شوند». شب قدر شب عبادت است نه عزاداری! ... من در نظر ندارم پدرم در این سه شب به مسجد رفته باشد. او در خانه به خواندن دعا و قرآن مشغول می‌شد، نزدیک سحر قرآن به سر می‌گرفت، مادرم با او همراهی می‌کرد. ما هم در صف عقب‌تر این عمل مستحب را به جا می‌آوردیم. خدمتکارها هم در ایوان جنب اطاق نشسته، هریک قرآنی به سر گذاشته و ذکرهایی که پدرم می‌گفت تکرار می‌کردند.» 📖 شرح زندگانی من، ج۱، ص۳۲۹ و‌۳۳۰ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰پژوهشگر حوزوی: 👈هویت حوزه تهران بر پایه شخصیت و حضور علما شکل گرفته است 🔶حوزه / حجت الاسلام سبحانی صدر با بیان اینکه پایتخت شدن یک شهر نقش مهمی در شکوفایی اجتماعی دارد، گفت: پایتخت شدن تهران علاوه بر رشد اجتماعی، موجب توسعه حوزه های علمیه و ارتباط حوزه با بدنه اجتماع شد. https://www.hawzahnews.com/news/1021604 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📄 جمع‌آوری برای کمک به مبارزین فلسطینی در گزارش ساواک به تاریخ ۴۹/۱۰/۳ آمده است: ▪️جمع‌آوری پول جهت فلسطینی‌ها و سیل‌زدگان پاکستان در ▫️در روز مبلغ هفده هزار تومان وجه جهت کمک به چریک‌های و مبلغ سه هزار تومان برای سیل‌زدگان پاکستان جمع‌آوری شده. وجه فلسطینی‌ها را چند روز بعد آقای که عازم فلسطین بوده با خود برده است که به آنها بپردازد و سه هزار تومان وجه سیل‌زدگان به سفارت پاکستان داده‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷 ۱۳۲۷ش، حضور آیت‌الله و همراهانش در مسجد امام (مسجد شاه سابق) ✍ روز جمعه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۲۷ مسجد سلطانی ناظر عظیم‌ترین اجتماع پرشکوهی بود که بعد از شهریور ۲۰ تا آن روز برپا شده بود. مسجد مملو از جمعیت و از خیابان‌های اطراف هم عبور و مرور قطع شده و اتوبوس های اطراف از کار افتاده بود. در آن ایام ریاست تبلیغات با آقای مدیر مجله صبا بود و او هم دستور داد که دو ساعت رادیو را به وصل و جریان میتینگ را پخش کنند. در آن میتینگ الله_کاشانی و آقای هم شرکت کرده بودند و فشار جمعیت در صحن مسجد به قدری بود که نرده های آهنی جلوی شبستان شکست. ابتدا سرودی به وسیله عده‌ای از جوانان دسته جمعی خوانده شد. بیت اول آن این بود: ما جوانان ایران زمینیم / ما فدائیان اسلام و دینیم سپس قطعنامه‌ای که مبنی بر اظهار همدردی با اعراب فلسطین صادر شده بود دو بار قرائت گردید و پس از آن پیرامون حملات وحشیانه یهود و لزوم کمک به مسلمانان فلسطین سخنرانی کردند. پس از پایان اجتماع، اتوبوسهایی از طرف خط‌های مختلف در اختیار جمعیت گذارده شد و تا ساعت ۹ شب مردم در خیابان های تهران تظاهرات کرده و علیه یهود و به نفع اعراب فلسطین شعار می‌دادند و از روز بعد هم محل‌هایی برای نام نویسی داوطلبین جنگ با یهود در مراکز مختلف شهر افتتاح شد و قریب ۵ هزار نفر هم برای اعزام نام نویسی کردند. 📚فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه، ص۶۹ و ۷۰ به کوشش استاد سید هادی خسروشاهی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📜 نامه عبدالقادر محمد خطاب از سران به آیت‌الله (م ۱۳۵۹ش) ✍ آیت‌الله بطحایی صاحب کتاب از علما و مدرسین حوزه تهران در سالهای پیش از انقلاب بودند که با بسیاری از کشورهای اسلامی ارتباط داشتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran