eitaa logo
ترویج امید
273 دنبال‌کننده
124 عکس
42 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از یک حزب الهی واقعی - شهید عزیز سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی ، او که گفت بر روی سنگ قبر من بنویسید سرباز قاسم سلیمانی ، روحش شاد . https://eitaa.com/tarvijomid
ترویج امید 👇 سرلشکر صفوی مشاور فرمانده کل قوا با بیان اینکه انسجام ملی و استحکام قدرت درون‌زا با حل مشکلات اقتصادی مردم و جدی‌گرفتن رضایت آنان از وضعیت کشور ممکن می‌شود، تصریح کرد: از طلب‌های چند میلیارد دلاری که وصول می‌کنیم، یک میلیارد دلارش را هم به سفره‌ها و یخچال‌های مردم برسانیم www.isna.ir/amp/1402081712403 مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتار متقابل جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل از نگاه صادق زیباکلام و کوروش علیانی 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر نوام چامسکی، نظریه پرداز و فیلسوف برجسته آمریکایی در مورد فلسطین مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
شفافیت در انتخابات.pdf
1.36M
🔴 محتوای بالا گزیده ای است از مسائل محوری و ضروری در جهت ارتقای شفافیت انتخاباتی که به همت دفتر دیده‌بان شفافیت و عدالت اصفهان جمع آوری شده است. امید است افزایش آگاهی در زمینه شفافیت، خود گامی باشد جهت ارتقاء و بسط آن در فضای سیاسی کشور.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ترویج امید 👇 کارگاه آموزشی پرورش کودک با عزت نفس، شجاع، امیدوار، با توکل، مومن، حق‌طلب... همگی در یکی دو دقیقه. مبتنی بر تجربه زیسته مادرانی که انگار از یک دنیای دیگر آمده‌اند! https://eitaa.com/motherlydays https://eitaa.com/tarvijomid
🔴جَلّاسانِ گِردگو دکتر محمد فاضلی (عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) ✅ واژه‌های طبّاخ، قصّاب و خبّاز را شنیده‌اید، نام مشاغل‌اند، و کسانی هم هستند که بر وزن همین مشاغل می‌توان آن‌ها را «جَلّاس» نامید، اگرچه چنین واژه‌ای وجود نداشته باشد. این‌ آدم‌ها را حتماً می‌شناسید. این دسته – که هر یک از ما هم می‌توانیم یکی از آن‌ها باشیم – کارشان این است که از این جلسه به آن جلسه در حرکت هستند. اگر طبّاخ یعنی «بسیار طبخ‌کننده»، «جَلّاس» نیز «بسیار نشیننده در جلسه است، بسیار جلوس‌کننده» ✅ خصیصه بارز دستگاه اداری این مملکت انبوه جلسات است و «جَلّاسان» بوروکرات‌هایی هستند که در هر روز چندین جلسه شرکت می‌کنند. تقصیر خودشان نیست، ساختار است که آن‌ها را صبح تا شب دور میزهایی می‌نشاند تا فرسوده‌شان کند، تا فرصت نکنند چیزی بخوانند، فکر کنند و به کار و بارشان برسند. همه در جلسه‌اند. ✅ «جَلّاسی» بیماری نظام اداری‌ است. نظام اداری به دلیل ابهام در وظایف، کمبود دانشی که به مدیران جرأت تصمیم‌گیری بدهد، فقدان شفافیتی که اطلاعات را با سرعت و دقت به گردش درآورد و لازم نباشد در جلسه اطلاعات را رد و بدل کرد، و ساختار مستعد تخلف که مدیران را در معرض رسیدگی سازمان‌های نظارتی قرار می‌دهد، به تدریج هر تصمیمی را مؤکول به جلسه می‌کند. اکثریت مدیران قادر به تصمیم‌گیری نیستند و بنابراین وقت گرانبها صرف جلوس در جلسات می‌شود و به تدریج «جَلّاسان» ظهور می‌کنند. ✅ نظام اداری «جَلّاس‌پرور» به این حد نیز قناعت نمی‌کند. کثیری از «جَلّاسان» به تدریج خود را به خُلقی دیگر نیز می‌آرایند و آن «گِردگویی» است. «گِردگو» کسی است که ماهرانه درباره هر مسأله مهمی چنان سخن می‌گوید که نه سیخ بسوزد نه کباب. «گِردگو» می‌تواند چنان سخن بگوید که دل همه را به دست آورد، سخنش هیچ گوشه‌ای ندارد و رئیس فعلی و رؤسای محتمل آتی را خرسند می‌سازد. گِردگو می‌تواند چنان سخن بگوید که هیچ مسئولیتی را متوجه اظهارنظرش نسازد. ✅ «گِردگویان» طائفه‌ای هستند که جز در مواردی که ناچار شوند، پای هیچ اظهارنظری را امضا نمی‌کنند تا مبادا امروز و فردایی گریبانش را بگیرند. این جماعت از مکتوب کردن بیزارند و ترجیح می‌دهند صدای‌شان در کنار صداهای همگان قرار گیرد و همواره مسئولیت تصمیم‌ها میان همگان تقسیم شود. دیوار حاشا برای «جَلّاسان گِردگو» بلند است. ✅ «گِردگویی» مهارتی است برای گفتن سخنانی که آن‌قدر گرد هستند که در هر زمینی می‌توان آن‌ها را غلطاند، و به هر زمان و مکانی می‌توان آن‌ها را قِل داد. گویِ گِرد را از هر زاویه که نگاه کنید، فرقی نمی‌کند، جهت خاصی ندارد. ✅ «جَلّاسانِ گِردگو» محصول نظام اداری‌ای هستند که بر سنت شفاهی بنا شده و گزارش کارشناسی مکتوب و امضاشده در آن جایگاهی ندارد. نظامی که در غوغای آمارهای متناقض همواره می‌توان هر اظهارنظری را توجیه کرد. اکثریت آدم‌ها در چنین سیستمی آخر و عاقبت حرفه‌ای‌شان «جَلّاسی» و «گِردگویی» است؛ حرفه‌ای که در آن می‌آموزند چگونه سی سال بمانند و کسی را نرنجانند؛ روی حرفی نایستند، و مسئولیت هیچ مخاطره حرفه‌ای را نپذیرند. ✅ «جَلّاسی» و «گِردگویی» بسیار به هم مرتبط هستند، زیرا گردگویان بسیاری را دیده‌اید که چون جلسه تمام می‌شود و بیرون از اتاق جلسه، ایستاده در کنار شما سخن می‌گویند، حرف‌هایی می‌گویند که از خود می‌پرسید چرا این‌ها را همان‌جا داخل جلسه نگفت؟ گویی وقتی می‌نشینند و آن‌گاه که ایستاده‌اند، متفاوت‌اند. گِردگویی در این نظام اداری، راهی برای ماندن است. «جَلّاسان گِردگو» خود می‌مانند، بی هیچ صراحتی، سی سال یا بیشتر، اما سرمایه‌های بسیاری را به فنا می‌برند. 🔴🔴 چند نکته پیشنهادی به مدیران با توجه به مطلب فوق : ☑️ از برگزاری جلسات بدون دستور جلسه خودداری کنید ( دستور جلسه را قبل از جلسه به اعضاء اطلاع دهید تا با آمادگی در جلسه شرکت کنند ) ☑️ فقط کسانی را در جلسه دعوت کنید که از سویی برای موضوع جلسه مفید هستند و از سوی دیگر با صراحت نظر خود را بیان می کنند حتی اگر نظرشان بر خلاف نظر شما باشد . ☑️ از طولانی نمودن جلسات خودداری کنید ( از مدل جلسات مفید جلساتی است که به صورت ایستاده تشکیل می گردد چرا که کسی که ایستاده ، کم گو و گزیده گو است ) ☑️ دقت داشته باشید که برگزاری هر جلسه از سویی موجب نارضایتی ارباب رجوع می شود ( اگر در زمان اداری باشد ) و از سوی دیگر با عنایت به وقتی که شرکت کنندگان در جلسه می گذارند هزینه سنگینی به سازمان تحمیل می کند 🟢🟢🟢 در پایان مطلب ، بخشی از فرمان حضرت امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر که مرتبط با مطلب فوق است را تقدیم می کنم ، حضرت می فرمایند : مشاوران و کارگزاران خود را از کسانی برگزین که در حق‌گویی ( هر چند برای تو تلخ باشد ) صراحت بیشتری داشته باشند مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
شفافیت موثرترین راه مبارزه با فساد سعید کریمی ☑️ جدیدترین پرونده فساد مربوط به فساد ارزی شرکت واردات چای دبش می باشد اخبار این پرونده چند روز است که فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داده است . ☑️ فارغ از جزئیات این پرونده که قاعدتاً پس از رسیدگی آشکار می گردد ( امیدواریم دستگاه قضا برخورد مناسب و قابل قبول آحاد جامعه با متخلفین بنماید ) ، مهمترین اتفاقی که پس از انتشار اخبار اینگونه فسادها می افتد کاهش سرمایه اجتماعی نظام می باشد . ☑️ دنیای توسعه یافته پس از بررسی تجارب کشورها و انجام مطالعات علمی به این نتیجه رسیده است که موثزترین راه مقابله با فساد شفافیت می باشد . ☑️ شفافیت در همه امور از جنس پیشگیری است ، در بخش سلامت پیشگیری هم راحت تر است ، هم ارزانتر است و هم موجب کمتر بیمار شدن آحاد جامعه می شود . بدیهی است درمان بیمار ، گرانتر ، سخت تر و چون پس از بیمار شدن اتفاق می افتد اثربخشی کمتری  دارد . ☑️ مقابله واقعی با فساد در همه عرصه ها  اگر قبل از وقوع فساد از طریق شفافیت فرآیندها و ...  اتفاق بیافتد ارزانتر ، راحت تر و اثربخش تر است ولیکن مفسدین همیشه مانع شفافیت هستند . ☑️ یکی از مولفه اصلی حکمرانی خوب ( good governance ) شفافیت در همه موضوعات است . 🟢 در تعالیم دین مبین اسلام این موضوع مورد عنایت قرار گرفته شده است ، حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام خطاب به مردم می فرمایند : من هیچ چیز را به جز اسرار نظامی از شما پنهان نمی کنم ، این امر در سخنان مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده است . 🔵 بدیهی است مفسدین در جامعه ما اولین و موثرترین مخالفین تحقق شفافیت هستند 🔴 حال با توجه به توضیحات فوق تصور کنید اگر اتفاق های ذیل می افتاد امکان بروز فساد با این حجم در تخصیص ارز به وارد کننده چایی دبش وجود داشت . 🟣 اگر افکار عمومی متوجه تخصیص ارز دولتی ( پایین تر از قیمت بازار ) با این حجم وسیع به این شرکت می شدند آیا با این امر موافق بودند ، قطعا خیر ، چرا که چایی کالای اساسی نیست و مورد نیاز اصلی مردم نیست ، از سوی دیگر وقتی سیاست کلی نظام حمایت از تولید داخلی است چرا باید در دوران تحریم به موضوع دست چندم ارز پائین تر از نرخ بازار داده شود ، هر کس چایی خارجی می خواهد به قیمت بازار آزاد بخرد . 🟣 فرض کنیم اصل تخصیص ارز برای خرید چای از خارج از کشور را مردم قبول داشته باشند سوال دوم این است که چرا این فرصت فقط به برند دبش داده شده است آیا به بقیه متقاضیان هم این فرصت داده شده است ؟ اگر موضوع شفاف بود شاید متقاضیان بیشتری شرکت می کردند و در رقابت است که احتمال فساد کاهش می یابد . ⚪️ اگر فرآیند تخصیص ارز و انجام عملیات واردات شفاف  بود امکان این تخلف و آن هم در مدت نزدیک به چهار سال را داشت . 🟥  بنده به نوبه خودم از آشکار شدن این تخلف اگر چه با تاخیر خوشحال هستم و از دست اندرکاران این اتفاق تشکر می کنم و این تخلف را جنایت در حق مردم ایران بالتبع آن نظام جمهوری اسلامی می دانم و دست اندرکاران این تخلف را جانیانی می دانم که در جنگ اقتصادی ستون پنجم دشمن بوده و مستحق اشد مجازات هستند ولیکن به دولت مردان توصیه می کنم موثرترین راه مقابله با فساد شفافیت است ، بدون شک هر راه دیگری را بروید گرانتر ، سخت تر و کم اثرتر است . 🟧 بدیهی است وظیفه اصلی قوه قضاییه محاکمه متخلف و مجازات اوست ولیکن تا شفافیت نباشد روز به روز فساد بیشتر ، پرونده ها بیشتر و هزینه مقابله با فساد بیشتر می شود ( همانگونه که وظیفه بیمارستان درمان بیمار است ولیکن اگر بخش بهداشت و پیشگیری ، غربالگری ، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی مردم در بخش سلامت مورد حمایت واقعی مسئولین بخش سلامت نبوده و وظیفه خود را در این خصوص خوب انجام ندهد روز به روز و لحظه به لحظه بیماران بیشتر شده بیمارستان ها شلوغ شده ، کیفیت درمان کاهش یافته و هزینه درمان بیماران برای نظام سلامت و آحاد مردم بیشتر می شود ) ✅✅✅ به نظر می رسد با عنایت به وضعیت خطیر جامعه در خصوص فساد اقتصادی و با عنایت به وضعیت غیر قابل قبول عدالت اقتصادی در میان مردم استقرار شفافیت در همه امور خصوصا مسائل اقتصادی بایستی مطالبه آحاد مردم خصوصا نخبگان و دلسوزان نظام باشد و این موضوع بایستی اصلی ترین  اولویت نظام از صدر تا ذیل باشد . https://eitaa.com/tarvijomid
⭕️چیزهایی که درباره این «فساد دبش» نمی دانیم 🔹«ماجرا از  اواخر سال ۱۴۰۱ و به دنبال نامه جمعی از فعالان صنعت چای به معاون اول رئیس‌جمهور و دستور پیگیری به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آغاز شده» 🔹«ریشه تخلف و فساد ارزی در زمینه و اردات چای به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. این تخلفات تا سال گذشته ادامه داشته» 🔹« بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات ماشین‌آلات و واردات چای دریافت شده که بخش بزرگی از آن را در جای دیگری هزینه کرده است.» 🔹 «کشت و صنعت دبش، برای چای درجه یک هندی ثبت سفارش کرده، اما در عمل چای درجه دو کنیایی (یعنی همانجایی که کشت فراسرزمینی انجام می‌دهد) وارد کرده است، اختلاف قیمت این دو نوع چای چیزی حدود ۱۲ دلار در هر کیلو بوده که در تناژ بالا اعداد سرسام‌آوری نصیب مدیران این گروه شده است.» 🔹« گفته می‌شود که این شرکت با حضور در بازار چای صادراتی ایران همان چای صادراتی را نیز به قیمت ۲ دلار وارد کرده و به قیمت‌های نزدیک به ۱۴ دلار فروخته است.» «مسیری که در گمرک برای ترخیص کالاهای این گروه در نظر گرفته شده بود عمدتا «مسیر سبز» بوده، بدین معنا که فقط از طریق سیستم، تیک‌های مورد نظر زده شده و در نتیجه کالا ترخیص و وارد کشور شده است؛ در حالی که واردات چای نیازمند استعلام از دستگاه‌های دیگر برای تایید کیفیت است و قاعدتا بر اساس مقررات باید واردات این محصول یا از مسیر زرد یا قرمز انجام می‌شد.» 🔹 «ماشین‌آلات این گروه تجاری، نیازمند ثبت سفارش و تاییدیه وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بوده که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مدیران دستگاه‌های مذکور، ثبت سفارش‌های این گروه به میزان بیشتر از نیاز کشور تایید و به محض ارسال برای بانک مرکزی تخصیص لازم انجام شده است؛ در حالی که برای دیگر شرکت‌های متقاضی شرایطی از جمله سابقه قبلی واردات و ... ملاک عمل تایید قرار می‌گرفت و بنا به اظهار برخی واردکنندگان بعضا هیچ کدام از ثبت سفارش‌های درخواستی آنها مورد تایید قرار نمی‌گرفت.» 🔹 «بخشی از ارزهایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مبلغ مورد اشاره (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) مهلت مابقی ارزهای دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده در حوزه واردات چای برای این شرکت تا عدد نزدیک به ۲ میلیارد دلار قابل افزایش است» 🔹مرور این تخلفات نشان دهنده گستردگی و حجم فساد رخ داده است اما آنچه در این پرونده و پرونده های مشابه معمولا نمی دانیم این است که چگونه مرتکبان این فسادهای گسترده با چنین سهولتی امیال خود را پیش می برند.  درباره این پرونده مشخصا نمی دانیم که چرا و چطور نقطه شروع کشف این فساد صرفا با شکایت و نامه نگاری سایر شرکت های رقیب آغاز شده؟ حجم امتیاز داده شده به کشت و صنعت دبش برای دستگاه های نظارتی سوال برانگیز نبوده؟ اگر نبوده نشاندهنده یک ضعف است اگر بوده و دنبال نکرده اند نشاندهنده هزاران ضعف!  🔹گفته شده این تخلف و فساد از سال ۹۸ تا پایان سال گذشته ادامه داشته! این یعنی مرتکبان نزدیک به ۴ سال و در دو دولت با خیال راحت مشغول خدمتگزاری بوده اند! چنین فراغت و مجالی چطور فراهم آمده؟!  مبلغ کلان ارز نیمایی که برای خرید ماشین آلات آن هم به سرعت دریافت شده در جای دیگر هزینه شده! آیا برای دریافت و هزینه کرد این ارزهای تخصیص یافته هیچ سازوکار  ثبتی یا تعهدی وجود ندارد و گیرنده آن با ارز دریافتی هرکاری که بخواهد انجام می دهد ؟!  🔹به جای چای درجه یک هندی چای درجه 2 کنیایی و حتی چای صادراتی را دوباره وارد کرده اند!! گمرک دقیقا کجا بوده؟! چطور چنین سهل انگاری رخ داده؟ مشکل در ترتیبات غلط اداری و دستورالعمل هاست یا صرفا فساد چند عامل در گمرک؟! هر کدام از این موارد نیازمند بررسی های جدی است.  🔹متاسفانه نوع برخورد با چنین مفاسدی به اطلاع رسانی پس از کشف و بعضا رقابت در اعلام زودتر آن و بدتر از آن منتسب کردن فساد به این یا آن جریان سیاسی خلاصه می شود. درباره چگونگی رخ دادن آن و پیگیری منافذ و حلقه های مفقوده زنجیره آن  کمتر اهتمامی دیده شده که اگر غیر از این بود نباید شاهد تکرار چندباره چنین مفاسدی در ساختار اجرایی می بودیم. 🔹به خصوص آنکه این پرونده نیز که در انتهای یک دولت و ابتدای دولت بعدی رخ داده برای بار چندم نشان داد مساله فساد امری مختص و محدود به یک دولت نیست و برخورد سیاسی با آن عملا فرصت و مجال تازه ای به مفسدان می دهد تا خود را در شکل و شمایل جدید سیاسی بازتولید کنند و خدمات خود را به مردم از سر بگیرند! /الف ♦️مطلب کامل را در لینک زیر بخوانید👇 https://www.alef.ir/news/4020915028.html انتخاب مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 امام جمعه اردبیل حجت الاسلام سید حسن عاملی در جلسه شورای اداری استان اردبیل خطاب به رئیس قوه قضاییه حجت الاسلام محسنی اژه ای : حضرت آقا من دیگه نمی‌تونم خطبه بخوانم اونی که ۲۰ ساله شرکتی است میاد به من می‌گه تو خجالت نمی‌کشی از تقوا صحبت می‌کنی من چکار کنم؟ بسم‌الله بفرمایید! گر فسادی اعلام بشه اختلاسی اعلام بشه مردم به‌شدت حساس میشن که عاقبت این اختلاس چی می‌شه همه حساس هستند https://eitaa.com/tarvijomid
🔲⭕️ علاوه بر لعن و نفرین اصحاب چای، کار دیگری هم بکنیم؟ نویسنده : محمد فاضلی ( استاد دانشگاه و پژوهشگر ) خبر رسمی بروز تخلفی در مقیاس میلیارد دلاری در تخصیص ارز به واردات چای، و فروش بخشی از ارز تخصیص‌یافته در بازار آزاد منتشر شده است. این گونه اخبار، دردآور و نشانه بیماری‌های مهلک در نظام حکمرانی هستند، اما این گونه دردها، می‌توانند فرصتی برای اصلاح هم بشوند. چند دقیقه وقت شما را می‌گیرم تا توضیح بدهم. اندکی به تجربه تاریخی بشر برگردیم: فرانسیس فوکویاما با شرح تاریخ اصلاحات اداری در بریتانیا و آمریکا، نشان می‌دهد که چند عامل در اصلاح نظام‌های حکمرانی مؤثر بوده‌اند: یک. جنبش‌های اجتماعی مرکب از نخبگان اصلاح‌جویی که خود نفعی در نظام ناسالم اداری نداشته‌اند و مصرانه برای اصلاحات، ائتلاف ساخته و مطالبه‌گری کرده‌اند. دو. طرح ایده‌های اصلاح‌جویانه مؤثر، ایده‌هایی که مسیرهای جایگزین برای ترتیبات نهادی و مناسبات ناسالم را پیشنهاد داده‌اند. سه. کنش‌ها و اقدامات سیاسی گروه‌های مختلف از شهروندان تا نخبگانی که اقدامات ضروری برای اصلاحات مؤثر را صورت‌بندی و مُصرّانه مطالبه کرده‌اند. چهار. سه عامل فوق را می‌توان با عامل «ایده و نظریه‌های رهبران» تکمیل کرد. آن دسته حاکمانی که توانایی و عزم جزم ایده‌پردازی و اقدام برای اصلاحات داشته باشند، تأثیر می‌گذارند. همان قدر که ایده‌های اصلاح‌جویانه نخبگان بیرون از حکومت اهمیت دارند، ایده‌های حاکمان هم مهم است. اصلاحات نورث‌کوت-ترویلیان در بریتانیا، یا اصلاحات پی‌آمد شکل‌گیری و عملکرد کمیسیون خدمات کشوری تحت هدایت تئودور روزولت در آمریکا، به علاوه ایده‌های فردی مثل وودرو ویلسون در آمریکا، قبل و بعد از رئیس‌جمهور شدن، مصادیقی از عامل‌های سوم و چهارم هستند. ⭕️ تجویز راهبردی خبرهای منتشرشده درباره تخصیص ارز به چای و تخلفات صورت‌گرفته در آن، می‌تواند یکی از فرصت‌ها برای صورت‌بندی ترکیبی از ایده، کنش، مطالبه و اصرار برای اصلاح است. یک. باید خواسته‌ای محدود (روشن شدن مسیر سیاستی-بوروکراتیک منجر به بروز تخلف بزرگ) را در دستورکار قرار داد و بر محور آن از دستگاه‌های مسئول، مطالبه کرد. دو. باید ائتلاف‌هایی از نخبگان در تخصص‌های مرتبط، فعالان اقتصادی، رسانه‌ها، تشکل‌های اقتصادی و اجتماعی، و گروه‌های جامعه مدنی، صرفاً و صرفاً بر محور مطالبه روشن شدن ابعاد همین یک مسأله، فعالیت کنند. جامعه مدنی را باید بر محور مطالبه همین یک مورد، مخاطب قرار داد. سه. اصرار و مقاومت نامحدود بر محور همین خواسته محدود (نه خواسته‌های کلی و در نقش تیر هوایی) راهبرد کنش ائتلاف و جامعه مدنی برای اصلاح باشد. توسعه دادن خواسته‌ها، فقط سبب بی‌اثر شدن می‌شود. چهار. کنشگران ائتلاف برای اصلاح به منظور از میان بردن زمینه‌های این گونه تخلفات، باید انواع راهکارهای حقوقی، کارزار (کمپین)، نامه‌نگاری، درخواست گزارش رسمی دولتی، کارزار رسانه‌ای و مطالبه مدنی برای روشن شدن ابعاد سیاسی، سیاستی و بوروکراتیک چنین تخلفاتی را دنبال کنند. 🔴 فواید این نوع مطالبه‌گری چیست؟ این شکل از مطالبه‌گری برای اصلاح حداقل دارای فواید زیر است: ◾️یک. خواسته‌ای است که نظام سیاسی با پیگیری و انتشار خبر آن، نشانه‌ای از تمایل به مقابله با تخلف نشان داده است. حداقل بخش‌ها یا افرادی در حاکمیت سیاسی، اراده‌ای برای بررسی مسأله داشته‌اند. ◾️دو. ده‌ها میلیون ایرانی با چنین مطالبه‌ای همدلی می‌کنند. هر گونه اصلاحات واقعی بر اثر پیگیری چنین مطالبه‌ای، سبب بهبودهای تدریجی در نظام حکمرانی و اثر مثبت بر زندگی ده‌ها میلیون انسان می‌شود. دنبال کردن این مسأله، مسیری برای ساختن ظرفیت اصلاح بر محور مسأله‌ای واقعی و به شدت مؤثر بر زندگی ده‌ها میلیون ایرانی است. ◾️سه. کسی قادر نیست چنین مطالبه‌ای را به تقاضایی سیاسی، جناحی، نفع شخصی، ضدارزش بودن یا مقابله با نظام سیاسی تعبیر کند، مگر آن‌که ذهن بیماری داشته باشد یا از پیگیری چنین مطالبه‌ای متضرر شود. ذینفعان در این تخلف، از پیگیری چنین مطالبه‌ای خشنود نمی‌شوند. ◾️چهار. چنین مطالبه‌ای، در نهایت مدنیت و دوری از خشونت است. مطالبه‌ای به غایت مسالمت‌آمیز که مطالبه ده‌ها میلیون انسان را به مدنی‌ترین شکل ممکن پیگیری می‌کند. ◾️پنج. به سرانجام رسیدن چنین مطالبه‌ای، الگویی برای تکرار مطالبات مدنی خشونت‌پرهیز برای اصلاحات مداوم منجر به اثر مثبت بر کیفیت زندگی میلیون‌ها ایرانی می‌شود و حاوی یادگیری اجتماعی عظیمی است. در نهایت تقاضا می کنم علاوه بر لعن و نفرین اصحاب_چای و خواندن اخبار و ابزار تأسف، شما نیز همراه شوید و راه‌های تحقق این مطالبه را هموار کنیم. اصرار و مقاومت نامحدود برای تحقق خواسته‌ای محدود. https://www.khabaronline.ir/news/1845597 مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
⭕️باز هم مردم ضرر خواهند کرد، مگر ... ✍️ اصغر مناف زاده: 🔹چند روزی است خبر فساد چند میلیاردی درفضای دیداری و شنیداری افکار جامعه را تحت تاثیر خود قرارداده و هر کدام از افراد جامعه متناسب با جایگاه اجتماعی خود در حال تحلیل این موضوع خبری درمحافل خود هستند. آنچه در این بین به نوعی مورد غفلت قرارگرفته پاسخ قانع‌کننده به این سوال مهم است که چرا علیرغم اینهمه اقدامات، فعالیت‌ها و از همه مهمتر ایجاد سامانه‌های شفافیت در سطح اکثر وزارتخانه ها و سازمان‌ها که اکثر آنها در سال‌های اخیر ایجاد شده، باز شاهد چنین اختلاس‌های کلان هستیم؟ 🔹جنابان عزیز، بجای اینکه فساد اتفاق افتاده را به این و آن نسبت دهیم که در مجموع هیچ توفیقی به حال کشور و مردم نداشته و در ادامه نیز نخواهد داشت، چراکه آنچه نباید می‌شد، شده است، باید بدنبال جبران و ترمیم این باشیم که هر فساد و اختلاسی در سطح جامعه اتفاق می‌افتد کل حاکمیت را زیر سوال می‌برد و این مسئله علاوه بر داشتن تاثیرات منفی در اقتصاد و سرمایه‌گذاری کلان کشور، مشارکت و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد که جبران آن در شرایطی که کشور در مسیر توسعه همه جانبه خود بشدت به مقوله های اشاره شده(سرمایه گذاری، مشارکت و افزایش سرمایه‌های اجتماعی) نیازمند می‌باشد، سخت و گاه غیرممکن نیز می‌باشد. 🔹دلسوزان گرامی، این اتفاق نشان داد که کشور هنوز در مسیر مبارزه با فساد های سازمان یافته راه طولانی در پیش دارد چرا که با اقدامات و برنامه‌های گذشته صورت گرفته دیگر نمی‌توان از پیدایش چنین اختلاس‌ها جلوگیری کرد. 🔹بنظر می‌رسد بدون همراهی واقعی قوای سه گانه با دید منافع ملی، مشارکت آحاد مردم، جلب نظر جنبش‌های دانشجویی از طیف‌های مختلف و سازمان‌های مردم نهاد، مهندسی معکوس در ساختارهای اداری و حساب‌های متمرکز و انفرادی شرکت‌های دولتی و خصوصی بزرگ و از همه مهمتر ملموس نبودن مجازات‌های نهایی پرونده‌های اختلاس‌های ریز و درشت برای مردم در راستای حفظ مشارکت و سرمایه‌های اجتماعی، ره به جای نخواهیم برد و همچنان اختلاس‌های این چنینی در آینده نیز خبرساز خواهد شد که باز هم متضرر نهایی آن آحاد مردم خواهند بود./ الف https://www.alef.ir/news/4020920008.html مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
کارزاری برای مطالبه محمد فاضلی کارزاری برای مطالبه ثبت کرده‌ام. متن کارزار را در ادامه آورده‌ام. شما را هم دعوت می‌کنم که از این کارزار حمایت کرده، امضا کنید و آنرا به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز امضا کنند. لینک کارزار (شاید لازم باشد بدون فیلترشکن وارد لینک شوید.) https://www.karzar.net/95653 رئیس جمهور محترم رئیس محترم قوه قضائیه با سلام آشکار شدن تخلف در تخصیص ارز به واردات چای و ماشین‌آلات به میزان سه‌وهفت‌دهم میلیارد دلار و حتی پیگیری قضایی آن کافی نیست. مردم ایران حق دارند از فرایندهای بوروکراتیک و سیاسی منجر به بروز چنین تخلفی آگاه شوند. درخواست ارائه گزارشی دقیق و روشن از همه ابعاد این پرونده و تخلفات صورت‌گرفته در آن، هم حق مردم ایران است و هم فرصتی برای اصلاح‌جویی و اصلاحات فراهم می‌کند. از آن‌جا که چنین تخلفی برای چندمین بار رخ می‌دهد و به دلیل روشن نشدن ابعاد چنین تخلفاتی، زمینه ممانعت از تکرار آن‌ها نیز ایجاد نشده است، ارائه گزارش دقیقی که زمینه پیگیری اصلاحات توسط جامعه و اصلاح‌جویان را فراهم کند، ضرورت دارد. امضاکنندگان این کارزار، از دولت، قوه قضائیه و همه نهادهای مسئول می‌خواهند گزارشی دقیق درباره تخلف رخ داده ارائه کرده و زمینه دسترسی شفاف و عادلانه مردم به اطلاعات مرتبط با این پرونده را فراهم کنند. با تشکر لینک کارزار https://www.karzar.net/95653 انتخاب مطالب و نکات با انتخاب سعید کریمی https://eitaa.com/tarvijomid
هدایت شده از دیده بان اصفهان
💢دیده بان بعنوان نهادی مردمی پیگیر شفافیت در ۳ محور نامزدها ، هزینه ها و فرآیندهای انتخاباتی را در انتخابات اخیر دنبال خواهد کرد. همچنین پیگیری از تعهدنامه اخذشده از نمایندگان فعلی در دستور کار است. حامیان انتخاباتی، تشکل ها و قرارگاه های انتخاباتی فعال، وعده‌های انتخاباتی، تجربه‌ها و مشاغل پیشین کاندیداها، منابع‌مالی فعالیت‌های انتخاباتی و نحوه هزینه‌کرد این منابع از مهم‌ترین شاخص‌های شفافیت در شرایط و فضای حاکم کنونی هستند. دیده بان از مردم عزیز که بزرگترین سرمایه های نهادهای مردمی هستند تقاضا دارد تخلفات انتخاباتی نامزدها را جهت بررسی به سایت www.daad.ir گزارش نمایند. 👉https://www.imna.ir/news/713214