🔸بلا وسیله ی آزمایش و بخشایش مومن
🔹آیت الله حق شناس ره
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
تفسیر قرآن
سوره قیامت
آیات ۳۶ تا ۴۰
أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًي (36)
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَي (37)
ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّي (38)
فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (39)
أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَي أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَي (40)
آيا انسان مى پندارد كه به حال خود رها مى شود؟
آيا او قطره اى از منى نبود كه (در رحم) ريخته مى شد؟
سپس خون بسته اى شد و خداوند آن را آفرينش داد و استوار ساخت.
و دو جنس زن و مرد را از آن پديد آورد.
آيا اين خدا قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟
نکته ها
👇👇
اين سوره با سوگند به قيامت شروع شد و با قدرت خداوند بر زنده كردن مردگان در قيامت پايان مى يابد.
كسانى كه معاد را انكار مى كنند، خداوند را به درستى نشناخته اند، زيرا اگر با مردن انسان پرونده او محو شود، حكمت خدا زير سؤال مى رود. چنانكه در اين آيه مى فرمايد: «أيحسب الانسان أن يترك سُدى» و در جاى ديگر مى فرمايد: «أفحسبتم انّما خلقناكم عبثاً و انّكم الينا لاترجعون» آيا گمان مى بريد ما شما را بيهوده آفريده ايم و شما به سوى ما باز نمى گرديد؟
اين آيات در ابتدا به حكمت الهى در برپاكردن قيامت اشاره مى كند و سپس به قدرت خداوند در آفرينش انسان كه بيانگر امكان دوباره آفريدن اوست. البتّه خداوند نمونه هاى ديگرى از قدرت خود در مورد بازآفريدن را به دست پيامبرانش در اين دنيا نشان داده است:
حضرت عيسى عليه السلام با دميدن در دو پرنده اى كه از گل درست كرده بود، آن را زنده كرد.
حضرت ابراهيم عليه السلام با صدا زدن پرنده هايى كه گوشت آنها درهم كوبيده و مخلوط شده بود، آنها را دوباره زنده كرد.
هفتاد نفرى كه همراه حضرت موسى عليه السلام به كوه طور آمدند و زمانى كه خداوند در كوه تجلّى كرد مردند، خداوند متعال دوباره آنها را زنده كرد.
پیام ها
👇👇
- كسى كه انسان را بى هدف و بى مسئوليّت مى پندارد، سزاوار تحقيرهاى مكّرر است. «أولى لك فاولى ثّم أولى لك فاولى أيحسب الانسان أن يترك سُدى»
- خداوند حكيم است و انسان موجودى هدفدار، مسئول و مكلّف، پس بايد قيامتى در كار باشد. «أيحسب الانسان أن يترك سدى»
- بسيارى از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خوانديم: «أيحسب الانسان أن لن نجمع عظامه» و در پايان آن مى خوانيم: «أيحسب الانسان أن يترك سُدى»، آرى انسان موجودى خيال گرا است و اگر رهنمود انبيا نباشد منحرف مى شود. «يحسب... يحسب»
- آفرينش نخستين، نشانه اى بر امكان و توان آفرينش بعدى است. «الم يك نطفة...»
- متكبّران بدانند كه ضعيف و ناچيزند. «يتمطّى...من منىّ يمنى»
- خداوند انسان را به صورت كامل و به دور از هر گونه كاستى و فزونى آفريده است. «فخلق فسوّى»
- مطالعه در مراحل و چگونگى آفرينش انسان از راههاى معادشناسى است. «نطفة... علقة... الذكر و الانثى»
- تعادل ميان جنسيّت دختر و پسر، نشانه قدرت و حكمت خداوند است. «فجعل منه الزوجين الذكر و الانثى»
- اگر قيامتى در كار نباشد، آفرينش انسان بى معنا و بدون هدف مى شود. «أيحسب الانسان أن يترك سُدى... أليس ذلك بقادرٍ على أن يحيى الموتى»
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
آیت الله جوادی آملی: اگر می خواهيد نماز شب بخوانيد و درس روز شما هم لطمهای نبيند، شب ها بايد كمی زودتر بخوابيد و شام را سبكتر ميل كنيد؛ غذای شام هرچه سبكتر باشد، بهتر است.
🔘 همانطور كه میدانيد بدن ما به بيش از دو وعده غذا احتياج ندارد. در روايات هم آمده است:
اگر سير هستيد، غذا نخوريد.
🔘 غذا خوردن در حال سيری استعداد را كم میكند. از بيانات نورانی حضرت اميرمؤمنان عليهالسلام اين است:
«لا تَجْتَمع الفِطْنَةُ والْبِطْنَة»
يعنی فطانت و هوشمندی با پرخورى جمع نمی شود و پُرخور هرگز خردمند نمیشود، زيرا تمام تلاش و كوشش روح او اين است كه غذاها را هضم كند و ديگر فرصت انديشيدن ندارد.
🔘 بنابراين، نماز شب انسان را از تحصيل روز باز نمیدارد، با اين شرط كه انسان مراقب مسائل ديگر باشد. بسياری برنامههای تلويزيونی، جلسات، گفت و شنودها و... سودمند نيست.
🔘 اگر نيم ساعت پيش از اذان صبح بلند شويد، هم به نماز شب میرسيد و هم به نماز اول وقت، پس از نماز هم كمی استراحت میكنيد و به درس روز خود میپردازيد.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد فروغی: یکی از اسباب نزول رحمت پروردگار عالم و موجبات توجه الهی بر انسان، دل بدست آوردن و ادخال سرور است.
فردوسی می گوید :
🌱 میازار موری که دانه کش است
🌱 که جان دارد و جان شیرین خوش است
از انسان حتی به یک مور و مورچه هم نباید ضرری وارد شود.
🔅 یکی از بزرگان نقل می کردند که سر کلاس درسشان، بچه ی ایشان می خواست جلوی یک مورچه ای را بگیرد و در آب بیندازد. ایشان ناراحت شدند و به پسرشان گفتند: پسرجان! گره در کار ما نینداز؛ با هر قطره آبی که جلوی مورچه می اندازی و گرفتار میشه، گره در کار ما می اندازی.
ما نمیدانیم در پشت پرده و باطن و ملکوت این عالم چه خبر است. اگر می دانستیم خیلی از رفتارهای ما عوض می شد.
این بزرگانی که خیلی مراقبند چون پرده برداشته شده ولذا می بینند در ماورای این عالم چه خبر است.
🔅از مرحوم الهی قمشه ای نقل کرده اند که این شعر فردوسی را می خواند و می گفت من این بیت را بهتر از فردوسی سروده ام:
🌱 هرکس که دلی دارد یک مور نیازارد
🌱 کان مور هم از دلبر دارد اثری بر دل
ببینید عالم را چه خوب تفسیر می کند.
نگاه عارفانه و عاشقانه به عالم هستی آدمی را عوض می کند و انسان را یک تکه آتش می کند، انسان باید از این حالت سردی و خشکی بیرون بیاید و اهل محبت بشود، برخی از هل عبادت خشکند و محبت کردن بلد نیستند.
در این نوع نگرش و بینش عارفانه و عاشقانه، مور و مورچه هم دل دارد چه رسد به انسان؛ اگر اینجوری به عالم نگاه کنی دیگر برای هر مسئله ای در منزل دعوا نمی کنی!
ما خیلی خرابی داریم، زیرا به عالم نگاه عاشقانه نداریم و نگرش و تفسیر درستی از هستی خودمان نداریم، رفتارهای بد ما هم از همین جا ناشی می شود. باور نمی کنیم که در عالم حساب و کتابی بر قراراست، دل باید به صحنه بیاید و باور کند.
🔅این عالم یک دلبر دارد، دو دلبر ندارد
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ( سوره احزاب/ آیه ۴ )
خدا به انسان دودل نداده است که دنبال دو محبوب باشد. هرچه در آفرینش هست همه نشانه ای از دلبرند
مگر قرآن کریم نفرمود:
الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ(سوره بقره / آیه۱۶۵) آیا این آیه را چشیده ای؟
کسی که اهل ایمان شد، اشدالحب به خداست یعنی عاشق خدا می شود.
به آن شدت عشق و حب مفرط، عشق می گویند.
اگر عشق به ذات ربوبی در قلبمان تجلی کرد، همه ی عالم را جلوه ای از حضرت دوست و اثرات دلبر می بینیم:
🍃به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست
🍃عاشقم بر همه عالم، که عالم ازوست
اگر نگرش انسان و دید انسان، اینطور بود، دیگر کار زشت از او صادر نمی شود:
🍃منم که شهره ی شهرم به عشق ورزیدن
🍃منم که چشم نیالودم به بد دیدن
اصلا بدی در عالم تکوین، وجود ندارد. هر بدی که هست، از خودمان صادر می شود:
ما أَصابَكَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَما أَصابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَفسِكَ( سوره نساء/ آیه ۷۹) بدی ها از توصادر می شود.( هر خوبی که به تو رسید از جانب خدای متعال است و هر بدی به تو رسید، از جانب نفس خودت است)
ای خیال بد که در خود جمع کرده ای!
ای مست از جام خیال! ای خورده از جام خیال!
چه خورده ایم از جام خیال؟ هیچ...
🌷باید مست حق شد
🍃مستی بیاید قی کند
🍃مستی زمین را طی کند
🍃آن می مجو این می بجو
🍃 آن جام غم این جام جم
🌷تو مست حق شو، جام جم بگیر 🌷
✨ادخال سرور آثاری دارد؛ آخرش به آدمی جام جم می دهند و این دل خانه ی خدا می شود.
این کدورت ها هرچه ازدل زدوده شود دل صفا پیدا می کند، بالعکس، هرچه انسان به طرف غضب و کینه و شهوت می رود به سمت کثرت و دوئیت رفته و به همان اندازه از خدا دور می شود.
باید به توحید و یکی بودن رسید، همه را محو جمال حق دید و همه را آینه ی دلبر دید.
✨«ادخال سرور چنین کاری می کند، پس بنای زندگی ات را بگذار بر ادخال سرور در قلوب مومنین»
امتحانش بکن و سپس تماشا کن که چه می شود. به قول عرب ها بختک بزن ببین که به خدا می رسی.
💥ان شاءالله به عزت الهی و به برکت نگاه خوبان عالم، به این دانسته ها عمل کنیم...
🌱 که گفته ست چندین ورق را ببین
🌱 ورق را بگردان و حق را ببین
درون این نوشته ها اگر انسان توحید را پیدا نکند، به جایی نرسیده و همه اش خیال باطل است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
علامه حسن زاده آملے ره: شفاعت در آن دنیا زمانےنصیب تو میشود ڪه بذر آن را در مزرعه قلبت در این دنیا ڪاشته باشے.
🌱پس شفاعت را باید از این دنیا با خود ببرے نه اینڪه پندارے پارتے بازے است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔶خلاصهای از مطالبی مطرحشده استاد معظم مؤیدی حفظهالله، در جلسه پنجم از دعای دوم
شنبه _ 13980131 _ 20190420
♦️ گاه شخص بهصورتی جدی، قصد عزیمت بهسوی «الله» مینماید؛ اما ناگهان با حجمی از طوفانهای درونی و بیرونی رخ میدهد. نباید ناامید شد و به خداوند شکایت کرد! این نشانهای از پذیرفته شدن در پیشگاه الهی است. باید تا غالب شدن بر نف۫س و شیطان، باید با نف۫س در درون و با شیطان و مظاهر آن در بیرون ستیز کرد.
♦️ چنانکه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام در راه خداوند پایداری کردند، باید استقامت ورزید. آنان شدیدترین سختیها و دشواریها را تحمل کردند؛ پیروان آنان نیز باید اینچنین باشند! تقریبا محال است که بتوان دنیا و ظواهر آن را با سیر الی الله و عزم الهی در کنار هم جمع کرد.
♦️ اگر تعالیم انبیاء علیهمالسلام از زندگی بشریت حذف میشد، جز بربریت و توحش چیزی باقی نمیماند. انسان، انسانیت را از پیامبران الهی علیهمالسلام آموخته است.
♦️ بهیقین، اگر مرحوم امام خمینی (رحِمَهالله) تربیتیافته مکتب اهل بیت علیهمالسلام نبود، جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» را نفرموده بود. ایشان نیز همچون پیامبران الهی علیهمالسلام، به منشأ شیطنتها توجه کرده و برای از بین بردن آن میکوشیدند.
♦️ همه افراد در آخرت، با امام خود محشور میشود. اگر فرد در دنیا امامِ نور را تبعیت کرد، پیشوای او در آخرت امامِ نور خواهد بود. اگر هم او در دنیا امامِ نار را برگزید، در آخرت هم از او پیروی میکند.
♦️ باید در برابر سختیها و رنجها تا آنجا که فتح و فرج جلوه کند، شکیبایی کرد. به هیچ قیمت نباید از راه خداوند دست کشید.
♦️ براستی شهدا چقدر از نفس خود مراقبت میکردند؟ چقدر از خود گذشتگی داشتند؟ شهید بابایی که در مرکز شیطنت کبری (امریکا) اقامت داشت، آنچنان که با طهارت باطنی به آن جا سفر کرده بود، بیآنکه به کمترین آلودگی دچار شود، با طهارت باطنی از آنجا بازگشت.
♦️ زندگینامه شهدا را با دقت بخوانید! بسیار مؤثر است!
♦️ اگر توبه شخص گنهکار، نصوح باشد، جز آن که خداوند گناهان را میآمرزد، بلکه به چند برابر حسنات تبدیل میفرماید.
♦️ فرَج مُلکی و فرَج ملکوتی؛ خوش به سعادت آن کس که به فرَج ملکوتی برسد و با باطنی پاک و طاهر حضرت حجت علیهالسلام را درک کند. حضرت علیهالسلام به باطن نظر میفرماید؛ آیا باطن و ملکوتی آلوده و تاریک شایسته درک وجود حضرت علیهالسلام است؟
♦️ سحرها و لحظات بینالطلوعین را با خداوند سبحان معامله کن و در تمام طول روز، از این که آگاهانه به گناه (رفتاری یا گفتاری) آلوده شوی، بر حذر باش!
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد معظم مؤیدی حفظهالله،
درخصوص دنیا و آخرت
بسیار تاًیر گذار
♦️ «يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ؛ ای پیامبران! از خوردنیهای دلپذیر بخورید و کار شایسته انجام دهید؛ یقیناً من به آنچه که انجام میدهید، دانایم» (مؤمنون (23): 51). استاد با قرائت آیه فوق چنین فرمودند: انسان باید به آنچه که میخورد (مادی یا معنوی) توجه کند. در بُعد مادی، باید به آنچه که حلال است روی آورد و از آنچه که حرمت دارد، بپرهیزد. در بُعد معنوی نیز باید به آنچه که در حال دریافت است، بنگرد. اگر آنچه که میبیند یا میشنود، رنگ و بویی از خداوند داشت، در حقیقت، او در حال أکل طیب (خوردن طعام معنوی پاکیزه) است. در غیر این صورت، انسان در حال أکل خبیث (خوردن غذای ناپاک معنوی) است.
♦️ تمام دیدهها، گفتهها، شنیدهها، کردارها و بهطور کلی، همه آنچه که از آدمی سر زده یا آن را دریافت کرده است، در حقیقت، اکل او بوده است؛ حال باید بنگرد که طیّب بوده یا خبیث!
♦️ روح لطیفتر از نسیم بهاری است؛ آنچنان که با قرار گرفتن در هر شرایط و شأن و مقامی، بهسرعت تغییر حالت داده و خود را با آن فضا مطابقت میدهد. از این رو، کوشش کنید تا روح را تا آن جا که ممکن است، در معرض خداوند و نفحههای الهی قرار دهید! این همان أکل طیّب روحی است.
♦️ اگر واردات وجود آدمی (جسمی یا روحی) طیّب و پاکیزه باشد، صادرات و آنچه که از او سر میزند، پاک و مورد رضای الهی خواهد بود.
♦️ سپس ایشان آیه بعد («وَ إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ؛ و این امّت شما امّت واحدی است؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس، از مخالفت فرمان من بپرهیزید!» مؤمنون (23): 52 ) را قرائت کرده و فرمودند: اگر افراد ـ در بُعد فردی ـ به أکل طیب روی آوردند، ـ در بُعد اجتماعی ـ نیز به یگانگی و وحدت رسیده و شاهد آن خواهند بود که در سایه ربوبیت خداوند، همه طواغیت و مظاهر غیر الهی آتش گرفته و از میان خواهند رفت.
♦️ «فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ؛ امّا آنها کارهای خود را در میان خویش به پراکندگی کشاندند، و هر گروهی به راهی رفتند؛ ـ و عجب این که ـ هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالاند!» (مؤمنون (23): 53) این آیه بهشدت گله میکند و افراد را ـ در بُعد فردی یا اجتماعی ـ به آنچه که در اختیار دارند، دلخوش میخواند؛ گاه دلخوش به حسب و نسب، گاه شهرت، گاه دارایی، گاه زبان و ملیت!
♦️ با فرا رسیدن مرگ، قیامت صغرای آدمی آغاز میشود؛ (پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله: مَنْ مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ قِيَامَتُهُ؛ بحار: ج 85، ص7). این همان لحظهای است که حسرتها و غمرات آغاز میشود. انسان در این حال در مییابد که همه خودخواهیها، دنیاخواهیها، شهرتطلبیها و پیروی کردن از نفس که پیش از مرگ گویی کمال به نظر میآمد، رنگ باخته و بیآنکه توشهای در اختیار داشته باشد، به زندگی ابدی منتقل میگردد.
♦️ حضرت سجاد علیهالسلام در این دعا، برای آنان دعا میفرماید که در پیروی کردن از انبیای الهی علیهمالسلام پایداری کردند و با همه سختیها و دشواریها أکل طیب داشتند و هرگز بهدلیل آنچه که از متاع دنیا در اختیار داشتند، از حق رویگردان نشدند.
♦️ مردان خدایی کسانی هستند که در هیچ عرصهای در برابر ناملایمات و سختیها از پا ننشسته و با رویی سفید، پیروزمندانه به مقصد رسیدند. آنان زیادهخواهی قوه غضبیه، شهوترانی، درخواستهای نفسانی و جلوهگریهای دنیا را بهطور کلی از خود میراندند. شهدا اینچنین بودهاند!
♦️ شهید بابایی، با همه آن که در رتبه بالای اجتماعی قرار داشت (خلبانی، تحصیل در امریکا، فرماندهی، شایستگی پاداشهای مادی)، به دنیا بیتوجه بود. اگر از او تعریف میکردند و او را میستودند، غضبناک میشد و اعتراض میکرد. او در ایام آخر عمر خود، هرگز به گوشت لب نمیزد و همیشه به خوردن نان و پنیر و سبزی اکتفا مینمود؛ حتی اگر بر سر سفرههای رنگارنگ حاضر میشد! او که حقیقت را یافته بود، حتی به این که در ایام آغازین ازدواج برای تفریح کردن، مسافتهای طولانی را میپیمود و مقصد نهایی آرامش و حقیقت کمال را در تفریحات دنیوی جستوجو میکرد، بسیار حسرت میخورد. حال چگونه است ما که از شاگردان امام صادق علیهالسلام و از ریزهخواران حضرت ولی عصر علیهالسلام هستیم، اینچنین دل به دنیا بستهایم؟!
♦️ نباید به این بهانه که آیتالله قاضیها، آیتالله شاهآبادیها در این عصر زندگی نمیکنند، از راه حق دست کشید. شهدا برای رسیدن به این حقیقت، نشانههای کاملی هستند.
♦️ شهدا در عالَمی هستند که توجه اهل دنیا به خود را بخوبی درک کرده و به آنان توجه میکنند.انشاءالله که برای ما که در دوران سختی زندگی میکنیم، دعا کنند!
♦️ کسی
که از محبت راستین پیامبر صلیاللهعلیهوآله برخوردار باشد، به همان میزان از نفاق و دوچهرگی (دوستی دنیا و ادعای گام برداشتن در مسیر حق) دور هستند. هر چه این محبت بیشتر و صادقانهتر باشد، صدق و راستی در مسیر حق بیشتر ظهور میکند.
♦️ این که 1400 سال پیش گفتند: «کَفانا کِتابَ الله؛ کتاب خدا ما را بس است!» ادعایی باطل است که تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. امروز نیز برخی میگویند: «مراجع و علمای دینی هیچ جایگاهی ندارند؛ ما خود راه را از بیراهه تشخیص میدهیم!» اینها همه بازیهایی است که بندگان راستین خداوند از آن دوری میجویند!
♦️ گاه انسان در زندگی، به دوراهیهایی برمیخورد که در یک سو دنیا با تمام جلوههایش جمع آمده؛ در حالی که خبری از خدا و نور خداوندی نیست. اما در سوی دیگر، خدا و رضای الهی هست؛ اما هیچ جلوهای از دنیا در آن نیست! باید با عزمی جدی، رو بهسوی خداوند کرد و همه آنچه را که جز خداست، ترک گفت. این همان منش و روش شهداست. شهید بابایی خداوند و راه حق را برگزید و به دنیا و به تمام مظاهر و زیباییهایش پشت کرد.
♦️ اینچنین افراد، با برافراشته شدن پرچم حق سینه ستبر کرده و از آن دفاع میکنند. اینان همانان هستند که اگر سیدالشهدا علیهالسلام دوباره در برابر ظلم و باطل بایستد، ایشان را یاری خواهند کرد. چرا که نه تهدید در آنان اثر دارد و نه تطمیع!
♦️ مردان خدا برای پایداری ورزیدن بر حق و اعزاز دین الهی، بسیار کوشیدند و همواره مظلوم بودهاند؛ آنان همیشه هدف آماج محرومیتها و رنجها بودهاند. اما در پایان با سرنوشتی نیک و پروندهای تأییدشده از سوی خداوند، از این دار رفتند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد مؤیدی حفظهالله،
♦️ گاه شخص بهصورتی جدی، قصد عزیمت بهسوی «الله» مینماید؛ اما ناگهان با حجمی از طوفانهای درونی و بیرونی رخ میدهد. نباید ناامید شد و به خداوند شکایت کرد! این نشانهای از پذیرفته شدن در پیشگاه الهی است. باید تا غالب شدن بر نف۫س و شیطان، باید با نف۫س در درون و با شیطان و مظاهر آن در بیرون ستیز کرد.
♦️ چنانکه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام در راه خداوند پایداری کردند، باید استقامت ورزید. آنان شدیدترین سختیها و دشواریها را تحمل کردند؛ پیروان آنان نیز باید اینچنین باشند! تقریبا محال است که بتوان دنیا و ظواهر آن را با سیر الی الله و عزم الهی در کنار هم جمع کرد.
♦️ اگر تعالیم انبیاء علیهمالسلام از زندگی بشریت حذف میشد، جز بربریت و توحش چیزی باقی نمیماند. انسان، انسانیت را از پیامبران الهی علیهمالسلام آموخته است.
♦️ بهیقین، اگر مرحوم امام خمینی (رحِمَهالله) تربیتیافته مکتب اهل بیت علیهمالسلام نبود، جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» را نفرموده بود. ایشان نیز همچون پیامبران الهی علیهمالسلام، به منشأ شیطنتها توجه کرده و برای از بین بردن آن میکوشیدند.
♦️ همه افراد در آخرت، با امام خود محشور میشود. اگر فرد در دنیا امامِ نور را تبعیت کرد، پیشوای او در آخرت امامِ نور خواهد بود. اگر هم او در دنیا امامِ نار را برگزید، در آخرت هم از او پیروی میکند.
♦️ باید در برابر سختیها و رنجها تا آنجا که فتح و فرج جلوه کند، شکیبایی کرد. به هیچ قیمت نباید از راه خداوند دست کشید.
♦️ براستی شهدا چقدر از نفس خود مراقبت میکردند؟ چقدر از خود گذشتگی داشتند؟ شهید بابایی که در مرکز شیطنت کبری (امریکا) اقامت داشت، آنچنان که با طهارت باطنی به آن جا سفر کرده بود، بیآنکه به کمترین آلودگی دچار شود، با طهارت باطنی از آنجا بازگشت.
♦️ زندگینامه شهدا را با دقت بخوانید! بسیار مؤثر است!
♦️ اگر توبه شخص گنهکار، نصوح باشد، جز آن که خداوند گناهان را میآمرزد، بلکه به چند برابر حسنات تبدیل میفرماید.
♦️ فرَج مُلکی و فرَج ملکوتی؛ خوش به سعادت آن کس که به فرَج ملکوتی برسد و با باطنی پاک و طاهر حضرت حجت علیهالسلام را درک کند. حضرت علیهالسلام به باطن نظر میفرماید؛ آیا باطن و ملکوتی آلوده و تاریک شایسته درک وجود حضرت علیهالسلام است؟
♦️ سحرها و لحظات بینالطلوعین را با خداوند سبحان معامله کن و در تمام طول روز، از این که آگاهانه به گناه (رفتاری یا گفتاری) آلوده شوی، بر حذر باش!
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
هدایت شده از استاد وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آرامش،مقدمه پــــــــــــــــــــرواز🦋
🎙حضرت استاد وکیلی
#خانواده_الهی
☑️ @ostad_vakili | towhid.org
آیت الله خوشوقت ره: کسی که #اخلاق_خوش در خانه دارد، مانند کسی است که روزها را روزه دارد و شبها را عبادت کند.
🔸در یک کلام زبان باعث سوراخ کردن کیسهی اعمال است، هرچه اعضا زحمت میکشند و جمع میشوند یک حرکت زبان کیسه را سوراخ میکند!
🔸اگر از زن و فرزند غضبناک شدید باید از مهلکه خارج شوید وگرنه قطعاً زمین خواهید خورد.
✅ شرط دیدن امام زمان (عج) تقواست و بس؛ مقداری هم زبان را قرص داشتن است و باید ثابت کنی اختیار زبانت را داری!
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💚کلام بیهوده
آیت الله حسن زاده آملی می فرماید:
یک روز بعد از نماز صبح همانگونه که در سجاده نشسته بودم ومشغول مناجات وذکر پروردگار متعال بودم ،مکاشفه ای برای من اتفاق افتاد،در مکاشفه دیدم لبهای من را با نخ وسوزن می دوزند وبسیار هم درد ورنج دارد،بعد به من گفتند این باطن عمل وسزای کسی است که زبانش را از حرفهای بیهوده نگه نمی دارد .
📘کتاب انسان در عرف انسان
آیت الله بهجت ره
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🍃 #کیفیت_مراقبه
🔸خداوند رحمت کند مرحوم آیت الله حق شناس را بعضی اهل سلوک فرمودند یک بهجت در قم داشتیم یک بهجت در تهران، آقای حق شناس بهجت در شهر تهران بود خیلی بزرگوار بودند.
🔸آیت الله حق شناس(ره) در مورد مراقبه فرمودند؛
«یک وقت گفتم: پروردگارا این مراقبه چگونه است؟ همان طوری که استراحت کرده بودم، چرتم برد، یک دفعه دیدم، باران مثل سیل از آسمان جاری است. بعد یکی در کنار من ایستاد. من[که ابتدا] توجهم به باران بود، تا این طرفم را نگاه کردم، باران قطع شد. گفت: بالاخره فهمیدی مقام مراقبه چه شد؟ مقام مراقبه این است که خودت را در حضور و محضر حق تعالی بدانی و ببینی! همین طور که تو به باران توجه داشتی در حال مراقبه بودی. یک آن که غفلت کردی فیض قطع می شود.»
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔊 #كليپ_صوتی بسیار شنیدنی👌👌
🎙🌸حضرت آيت الله #مرتضی تهرانی (ره)
❇️ موضوع : اولین منشأ انحراف اولاد از کجاست؟
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔸 با زبانت جهنم نرو!
🔹مرحوم کافی ره
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
مرحوم دولابی ره: دلبستگی به دنیا انسان را عوض می کند؛ پَست می کند. بعضی ها خیال می کنند خانه گرفته اند، خانه آن ها را گرفته؛ ماشین گرفتهاند، ماشین آن ها را گرفته؛ ماشین خریده اند، ماشین آن ها را خریده؛ خیال می کنند سیگار می کشند، سیگار آن ها را می کِشَد.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
ملاصدرا با تمام وجود این کلید راز را درک کرد
که(خداوند) به همان اندازه که به او باور داری پاسخت را می دهد.
اگر باور داری خداوند همه کارهایت را خودکار انجام می دهد، همان خواهد شد.
اگر باور داری خداوند خیلی راحت روزیت را میرساند، همان خواهد شد.
اگر باور داری خداوند زندگیت را به نحو احسن مدیریت می کند، همان خواهد شد.
اگر باور داری خداوند نگهبان و حفاظت کننده، جسم و جان و فرزند و همسر و زندگی و کار و مال و خانواده همه چیزهای توست، همان خواهد شد.
بیائیم زیرکی کنیم و هر چه باور عالی و خوب است نسبت به خداوند مهربان داشته باشیم. باور کنید همان خواهد شد.
خداوند به اندازه درک و باورهای تو، به تو جهانش را نشانت می دهد.
از هر نظر خیالت راحت باشد. تمام زندگیت را به خداوند بسپار و منتظر نتایج شگفت انگیز آن باش.
وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻫﺮﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ .(٤)
سوره حدید
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔸 اهانت به دیگران، ناشی از تکبر
🔹آیت الله مظاهری
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد فیاض بخش: در قریب به اتفاق مکاتب اخلاقی و تربیتی اسلام، از جمله مکتب علامه طباطبایی(ره)، اولین گام در ارتقای اخلاقی و «تهذیب نفس»، ترک گناهان شرعی و ظاهری است.
▫️اهمیت این مرحله در این مکتب تا حدی است که به جرئت میتوان گفت شرط ورود به مراحل بعدی، گذراندن درست این مرحله (یعنی انجام واجبات و ترک گناهان) است.
▫️بنابراین لازم است که سالک الیالله این محرّمات را بشناسد تا مبادا مبتلا به گناهی شده باشد و او نسبت به این خطر جاهل باشد!
▫️چنانکه از مرحوم سیدعلی آقا قاضی طباطبایی(ره) نقل است که فرمود: «سالک و عارف حتماً باید مجتهد باشد...» این بیان ایشان درباره کسی که میخواهد در مراحل ابتدایی سیروسلوک قدم بردارد بدان معناست که او باید با احکام شریعت اسلام و حدود حرام و حلال الهی آشنا باشد.
▫️تأکید فراوان اهلبیت(ع) در فراگیری فقاهت مصطلح و کسب بصیرت دینی نیز، در مرتبۀ ابتدایی، اشاره به همین مطلب بوده است؛ چنانکه امام کاظم(ع) فرمود: «در دين خدا فقيه و دانا شويد؛ زيرا فقه كليد بصيرت است و مایۀ كمال عبادت و وسيلۀ رسيدن به مقامات بلند و مراتب عالى دينى و دنيايى. برترى فقيه بر عابد، همچون برترى خورشيد است بر ستارگان، و هر كه در دين خود دانا و فقيه نشود، خداوند هيچ عملى را از او نپسندد» (بحار الأنوار، ج۷۸، ص۳۲۱).
▫️پس یکی از وظایف مهم سالک، آگاهی از محرمات و گناهان است و اگر چنین مواردی در رسالههای عملیه به قلم نیامده، او باید از منابع دیگر، دانش خود را به حد کفایت برساند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد عابدینی: بعد از سه دستور مربوط به ریاضت نفس و دو دستور در مورد حلم، به سومین دستور می رسیم؛
🔻اگر کسی در زندگی مدام به تو دشنام و ناسزا می گفت تو خیرخواه او باش.
◽️اینکار آسان نیست. باید صفح(گذشت) داشت. با گذشت اول خودمان بزرگ می شویم. هر چقدر میخواهیم که خدا از لغزش های ما بگذرد، از لغزش های دیگران بگذریم.
🔻برای گذشت باید از مسائل جزئی شروع کرد.
◽️ در برخی موارد باید تغافل و تجاهل داشت و از کنار مسائل گذشت.
◽️ گاهی صلوات فرستادن یا خواندن حدیث از فحش دادن هم بدتر است.
🔻دین را سنگ کردن و به هم پرتاب کردن، ضایع کردن دین است و طرف مقابل را نسبت به اصل روایت و دین بدبین می کند، این عذابش خیلی بدتر است.
◽️ مرتبه دیگر این است که می بینیم کسی از دست ما ناراحت است اگر ما بگوییم خب به درک، این مانند این است که به او فحش داده ایم.
◽️اگر نگاه با غضب بکنیم این مانند فحش است.
🔻می گویند اگر به من فحش می دادی بهتر از این نگاه بود.
🔖 سعی کنیم #مراقبه مان را همین #مساله_حِلم قرار بدهیم و هر شب آن را محاسبه کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨
♦️سلسله مباحث طهارت نفس
👇👇
♦️قلب انسان دائما در حال دگرگونیست
♦️برگرفته از کتاب شرح مراتب طهارت
👈آیت الله صمدی آملی
💢يکي از شئون نفس ناطقه انسان مرتبه قلب اوست که در فارسي از آن به «دل» تعبير مي کنند. قلب به معناي گرديدن و جا به جا شدن است. نفس انسان حال واحدي ندارد و دائماً در انقلاب است. گاه حال خوشي دارد و گاه بد حال است. گاهي در هنگام نماز و ديگر عبادات حال مناجات دارد و گاهي ندارد. يک وقت است دست به قلم مي شود و خوب مي نويسد و وقت ديگر هر چه سعي مي کند نمي تواند بنويسد. دوستي ها، معاشرتها، رفت و آمدها همه و همه در حالات و دگرگونيهاي قلب مؤثرند. گاهي انسان مي بيند جرقه اي خورده و حالات خوشي دارد اما پس از مدتي متوجه مي شود به واسطه جرقه اي ديگر افول کرده و آن حال خوش را از دست داده است. اين بخش از نفس ناطقه را تعبير به «قلب» يا «دل» مي کنند.
روزي از حضرت يعقوب عليه السلام پرسيدند: چرا وقتي فرزندت را در تاريکي کنعان به چاه انداختند متوجه نشدي اما توانستي پس از چهل سال بوي پيراهنش را از سرزمين مصر که تا يمن فاصله بسيار داشت حس کني. در جواب فرمود:
بگفتا: حال ما برق جهان است
دمي پيدا و ديگر دم نهان است
گهـــي بـر طارم اعلــي نشينيم
گهي تا پشت پـاي خود نبينيــم
از اين حالت نفساني خود نگراني نداشته باشيد. طبيعت انسان قبل از اينکه به طهارت کامل برسد و حضور تام پيدا کند همين گونه است. مدتي در مسير حق مي افتد و درس و بحث دارد و به دنبال علوم و معارف است، لذا چند روزي حال خوشي دارد اما پس از چند روزي دوباره سرد ميشود و از مسير حق خارج مي گردد و پشيماني به او روي مي آورد. هر انسان سالکي بايد توجه داشته باشد که نبايد پس از هر هُبُوطي از ادامه راه منصرف شود بلکه بايد برخيزد و بار ديگر حرکت کند. زيرا يکي از راههاي پختگي نفس همين افتان و خيزان بودن است. آدم بايد آنقدر بيفتد و برخيزد تا بزرگ شود و قوي گردد. کسي که در زندگي اش هيچ سختي نبيند و با هيچ مشکلي روبرو نشود هرگز در زندگي خود پخته نمي شود. به عنوان مثال مي بينيد کشاورزي که سالها کشاورزي کرده و با انواع حوادث و مشکلات اين پيشه روبرو شده چقدر در مقابل فرزند جوان خود که اتفاقاً او نيز تازه به اين شغل روي آورده، استقامت و پايداري دارد و در برابر سختيها استوارتر و پابرجاتر است. اما فرزند جوانش چون تازه به راه افتاده دم به دم بي طاقتي مي کند و از حوادث آينده هراس دارد. آري اين طبيعت انسان است که در حالات گوناگوني به سر مي برد. معمولا نفوس مضطربه خود را در اين جاها نشان مي دهند. نفوس مضطربه همان جانهايي هستند که دائماً در اضطرابند و با خود مي گويند: چه کار کنيم؟ گرفتار شديم. گوش به حرف چه کسي بدهيم؟ آيا اين راه را برويم يا نرويم؟ نوعاً عموم مردم از حالت اضطراب نفساني خويش زجر ميبيند انسان را همّتي بلند بايد تا بتواند قلب خود را از اين اضطراب نجات بخشد و آن را پاک و طاهر گرداند. بايد تمام همّ و غم را در يک مسير قرار دهد و گرنه قلب شعبه شعبه گرديده و هر زماني به چيزي دل مي بندد.
☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض
☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن
☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک
☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک
☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک
☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک
☀️ *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات☀️*
*☀️الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم☀️*
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🌸┅═✧❁﷽❁✧═┅🌸
(💢👈تفسیر قرآن)
*👈سوره آل عمران*
*👈آیه ۱۳۸*
*💢كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ (185)*
💢هركسى چشنده ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه ى فريب نيست.
*💢👈نکته ها*
اين آيه به پيامبر و ديگر مصلحان كه مورد آزار و اذيّت و تكذيب كفّار قرار مى گيرند، روحيه ى صبر ومقاومت مى بخشد، زيرا *مى فرمايد: همه مى ميرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل اين مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند*.
💢👈امام صادق عليه السلام
👇👇
درباره ى
*«كلّ نفس ذائقة الموت»*
فرمودند:
👇👇
👈 *همه ى اهل زمين و آسمان مى ميرند* و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمير، او نيز مى ميرد.[203] و همچنين آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشيده و كشته شده، به دنيا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.[204]
-----
203) كافى، ج 3، ص 256.
204) تفسير عيّاشى، ج 2، ص 202.
*💢👈پیام ها*
*👈- مرگ در راه است*، پس اين همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت»
- مرگ، عدم نيست، يك امر وجودى است كه قابل چشيدن است، راه انتقال از دنيا به آخرت است. «ذائقة الموت»
- گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و *عمل صالح خود را برهاند*. «زُحزِح عن النّار»
- جزاى كامل در آخرت است، و *پاداش هاى دنيوى بى ارزش*. «توفون اُجوركم يوم القيامة... ما الحيوة الدنيا الاّ متاع الغرور»
*(برگرفته از تفسیر نور استاد قرائتی)*
🌸 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج*
🌸 *┅═✧❁••❁✧═┅*🌸
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🌸┅═✧❁﷽❁✧═┅🌸
*👈💢تفسیر قرآن*
*♦️ سوره طه*
*♦️ آیه ۱۳۲*
*💢وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَي (132)*
☑️وخانواده ات را به نماز فرمان ده و بر آن پايدار باش. ما از تو روزى نمى خواهيم، (بلكه) ما تو را روزى مى دهيم، و سرانجامِ (نيكو) براى (اهل) تقوا است.
*👈 💢نکته ها*
☑️در روايات متعدّدى آمده است كه پس از نزول اين آيه، پيامبرصلى الله عليه وآله تا چندين ماه دَرب خانه ى حضرت على و فاطمه عليهما السلام را مى زدند و در آستانه در مى فرمودند: «الصلوة» آنگاه به قرائت آيه تطهير مى پرداختند.(162)
هرگاه وضع زندگى رسول خدا صلى الله عليه وآله تنگ مى شد، اين آيه را تلاوت مى فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور مى دادند تا نماز بخوانند.(163)
«اِصطَبر عليها» يعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأكيد وپايدارى كن.
-----
162) تفاسير كبير فخررازى و درّالمنثور و مجمع البيان.
163) تفسير الميزان.
👈 *💢 پیام ها*
☑️ امر به معروف از كسانى اثر بيشترى دارد كه خود جذب مادّيات نشده باشند. «لا تمدّن... وامر اهلك»
- رهبر جامعه ى اسلامى نبايد از خانواده خود غافل باشد. «وامر اهلك بالصلوة»
- مرد نسبت به سرنوشت فكرى و دينى خانواده خود مسئول است و تنها رعايت امور مادّى آنان كافى نيست. «وأمر اهلك»
- يكى از مهم ترين زمينه هاى امر به معروف، خانواده ونزديكان انسان است. «وأمر اهلك...» (دايره ى اهل، به زن و فرزند منحصر نيست، بلكه همه ى افراد خاندان را شامل مى شود.)
- مبلّغ بايد در مرحله ى اوّل به تبليغ خانواده خود بپردازد. «وأمر اهلك»
- اوّلين مرحله ى تربيت، كانون خانواده است. «وأمر اهلك»
- فرمان به نماز از ميان ساير واجبات، رمز بيمه شدن اعضاى خانواده است. «وأمر اهلك بالصلوة»
- براى عدم وابستگى به زرق و برق دنيا، به نماز پناهنده شويم. «لا تمدّن... وامر اهلك بالصلوة»
- يكى از مصاديق روشن و بلند معروف، نماز است. «وأمر اهلك بالصلوة»
- موضوع نماز در خانواده داراى اهميت خاصى است، بايد والدين بر آن اصرار كنند.(164) «وأمر اهلك بالصلوة واصطبر عليها»
- امر به معروف، مداومت و پايدارى لازم دارد. «اصطبر عليها»
- خداوند از عبادت ما سودى نمى برد، ثمره ى آن به خود ما باز مى گردد. «لانسئلك رزقا»
- سفارش به نيكى ها بايد جدّى وهمراه بيان آثار باشد. «وامر اهلك... والعاقبة للتّقوى»
- نماز، زمينه ساز پاكدامنى و تقواست. «وأمر اهلك بالصلوة... والعاقبة للتقوى»
- حسن عاقبت در سايه ى تقواى الهى است، نه مادّيات. «والعاقبة للتقوى»
164)
*☑️💢 در تحقيقاتى كه از جامعه ى دانش آموزى و نوجوان و جوان شده است، درصد بالايى از آنان علّت توجّه به نماز خود را توجّه خانواده هاى خويش به آن دانسته اند.☑️💢*
🌸 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج*
🌸 *┅═✧❁••❁✧═┅*🌸
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2