eitaa logo
مؤسسه طب الحیات سابقون
1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
197 ویدیو
66 فایل
والسابقون السابقون اولئک المقربون اینجا کانالی است برای رشد لحظه ای! برای "گرفتن وقت مشاوره" "سفارش کتاب مهندسی قوه خیال" گرفتن "صوت دوره ها" و "پیشنهادات" به ادمین کانال آقای علی آذر مراجعه کنید. 🆔آیدی ادمین @sabqoon #سابقون #موسسه_سابقون #طب_فکری
مشاهده در ایتا
دانلود
سابقون 2-2.MP3
14.47M
🔻 2 💠 جلسات عمومی 2 🎙 سامان (جواد) ابوالقاضی 🔹 قسمت دوم رفاقت و هرمنوتیک 🔮 م.طب الحیات سابقون @tebolhayate_sabeqon
سابقون8.MP3
34.09M
🔻 💠 جلسات عمومی 8 🎙 سامان (جواد) ابوالقاضی 🔹 سال ۱۳۹۶ شمسی 🔮 م.طب الحیات سابقون @tebolhayate_sabeqon
شرح صدر.MP3
15.57M
🔻 💠 جلسات عمومی 11 🎙 سامان (جواد) ابوالقاضی 🔹 سال ۱۳۹۶ شمسی 🔮 م.طب الحیات سابقون @tebolhayate_sabeqon
🔹 چند قطعه و از جلسات سابقون: این قطعه های صوتی از جلسات خصوصی سابقون بریده شده است، فراوان داریم، اما چون جلسات کامل گوش داده نشده، نمیشه بفرستم، اما همین تعداد محدود را حتما و با دقت گوش بدهید، خیلی کوتاه است و از وسط جلسات بریده شده، ان شاء الله مفید افتد.🌹🌹🌹🙏🙏👇👇
مؤسسه طب الحیات سابقون
هجرت از جزئیات به کلیات یکی از مشکلاتی که ما داریم اسارت و در بند جزئیات بودن است‌. باید از جزئیات رست و به کلیات متمسک بود‌. خیلی درگیر جزئیات نباشید. آنقدر به چیزهای کوچک در خُوردن، شُستن، گُفتن، رُفتن، جُستن، خُفتن، نهُفتن و.... نچسبید و در هر کاری خود را حمال جزئیات نکنید. ذهن را انبار چیزهای جزئی نکنید. خودتان را از جزئیات رها کنید تا خود جزئی و کوچک نشوید. کلی بیندیشید، کلی ببینید، کلی بخورید، کلی ببخشید، کلی بخواهید، و کلی بگویید. آنقدر با جزئیات اضطراب نگیرید. با جزئیات در آرامش و راحتی باشید، و این میسر نمی شود الا اینکه در کلیات پرواز کنید و نیم نگاهی به جزئیات داشته باشید. اگر خانه ای پر سوسک و مورچه و موجودات و حشرات ریز دارید، نشانه ای است که جزئیات در زندگی شما نقش دارند و هنوز انسان کلی نگری نشده اید و بخاطر چیزهای کوچک با دیگران به بحث می افتید و جدال می کنید. از جزئیات راحت و بی آلایش بگذرید، تا موجودات ریز نیز از شما بگذرند... موجودات ریز، حیوانات ریز، مشکلات کوچک، لکه های ریز روی لباس، پوست، و ریز ریز های که گوشه کنار خانه و زندگی از بیماری، و مشکلات و گرفتاری ها می افتد، این ها اثر جزئی نگری شماست در چیزهای بی اهمیت... به کلیات برسید تا به کلی برسید. در پرتو کلیات یعنی توکل قوی به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام و شادمانی در حضور ایشان با آرامش تمام از کنار جزئیات بگذرید و به آسمان کلیات پرواز کنید‌. هان ای عقاب های آسمان عشق، الحذر! مواظب باشید طعمه ی مورچه های ریز نشوید!! والسلام علی من اتبع العشق جواد ابوالقاضی 🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون: @tebolhayate_sabeqon
دوستان عزیز، از طرفی انتظار دارید بنده صوت ها و بحث های نماز را ادامه دهم، اما از طرفی دیگر برخی از شما عزیزان هنوز مباحث سلوک قلب و نماز و قوه خیال را کامل گوش ندادید... امیدوارم حداقل این مباحث را ابتدا کامل کنید، بعدا دنبال تتمیم آن باشید‌.‌‌.. حالا بعضی وقتا متن هایی میذارم... اما نیاز به توجه زیاد و تفکر داره... ان شاء الله سعی کنید بیش از تفکر بی اثر، دنبال تکرار و عمل به آن ها باشید... تکرار خودش تفکر و اثر می آورد. انجام و تکرار کنید... 👇👇👇👇🌹🌷🌷🌷👇👇👇👇
به نام خداوند بخشنده مهربان موضوع: خشم و رهایی از آن بهترين خشم = خشم بدون توهين انسان خشمگين يعني كشتي بي سكان خشم، زخم هاي رواني ايجاد مي¬کند. تو خودت مسئول عصبانيت خودت هستي. احساسات را نه دفن كنيد نه تسليمش شويد. خشم، انسان بودن شما را به آزمايش مي گذارد. خشم، مقرون به صرفه نيست. آدم هميشه عصباني مثل بچه است. بخشش، پادزهر قوي براي خشم است. براي متوقف كردن خشم، صحنه را ترك كن. __ هرگاه عصباني شدي وضو بگير. لطفاً نقطه جوش خود را بالا ببريد. خشم شما، شما را مجازات مي کند. هرگاه خشمگين شدي، تغيير شرايط بده. قرار نيست همه چيز طبق انتظارات ما باشد. قرار نيست با شنيدن هر چيز در مقام جواب بربيايي. بهترين روش کنترل خشم؟ خودتنبيهي با جرايم نقدي شما عصبانيت را كنترل كنيد، نه اينكه عصبانيت شما را كنترل كند. خشم و غضب بيرون نريخته ات را سرِ خانواده نريز. هرگز اجازه ندهيد که خشم، شما را تحت سيطره خود بگيرد. به بسياري از فراخوان هاي روزمره ي خشم پاسخ «نه» بدهيد. بايد افکار و معاني موجود در پس پرده عصبانيت را تحليل کنيم. اتخاذ رفتاري ملايم نشانة بي عرضگي نيست بلكه امري عاقلانه است. براي پخته شدن، کافي است هنگام عصبانيت از کوره در نرويد. اگر نتوانيد خواسته هاي خود را درست بيان کنيد عصباني خواهيد شد. در مقابل بيماران اخلاقي، موضع عاطفي بگيريد نه موضع تدافعي! هرگز اين پيام را ارسال نکنيد: من خوب هستم، و تو خوب نيستي. هميشه دقت کنيد چه کسي شما را به دعوا و مبارزه دعوت مي کند. با خشمگين شدن مي گوييد: اختيارم در دستان ديگران است. افکار اتوماتيک را بشناسيد و با واکنش هاي منطقي، آنها را تصحيح کنيد. قضايا را از چشم طرف مقابل ببينيد و حال و احساس او را نيز درک کنيد. براي جلوگيري و كنترل خشم، خطاهاي شناختي خودتان را تصحيح كنيد. هيچكس نمي‌تواند شما را عصباني كند و تنها خود شما مسئول عصبانيت خود هستيد. بهترين داروي خشم، دِرَنگ و خاموشي ست. عصبي بودن يعني تکرار رفتارهاي ناسالم مواظب باشيد غليان خشم به صورت عادت در نيايد. در لحظة خشم، فقط چند لحظه، واكنشي رفتار نکنيد. خشم، انسان را از مدار منطق و دايره¬ي حق خارج ميکند. بيهوده عصباني شدن، نوعي خود آزاري است. خشم بايد تخليه شود اما در جاي خود! هدف افراد پرخاشگر، امتياز گرفتن از ديگران است. به هنگام خشم، مچ خودتان را بگيريد، نه مچ فيزيکي! قبل از اينکه بر اثر عصبانيت جوان مرگ شوي، کاري بکن. بيهوده عصباني شدن، نوعي خود آزاري است. احساسات خود را «سيل آسا» بيرون نريزيد. افراد خودخواه بيشتر در معرض خشم هستند. شدت خشم، توانايي استدلال صحيح را از بين مي‌برد. هر ثانيه عصبانيت مساوي است با ساعت ها ناراحتي روحي! افراد عصباني در واقع معتادان عاطفي هستند. اگر خشمتان را کنترل نکنيد او شما را کنترل مي¬کند. هر کسي را شايسته دعوا و هماوردي خودتان ندانيد. عصبانيت هاي پنهان شده تبديل به آتشفشان خواهد شد. عصبانيت¬هاي بيجا باعث فاصله¬هاي عاطفي بيشتر مي¬شود. مواظب باشيد شما را تحريک به انتخاب خشم نکنند. هميشه به خودتان بگوييد لزومي ندارد جوش بياورم. قاطعيت به معناي ابراز خشونت، اهانت و داشتن رفتاري خشک و بي روح نيست. بهترين روش براي خاتمه دعوا؟ پيشگيري از وقوع دعوا اولين پله از نردبان خشم، خشم زيرزيرکي يعني ناليدن است. دومين پله از نردبان خشم، بي اعتنايي و سکوت است. سومين پله از نردبان خشم، سرزنش کردن ديگران است. چهارمين پله از نردبان خشم، داد و بيداد کردن است. پنجمين پله از نردبان خشم، تحکم و تهديد است. ششمين پله از نردبان خشم، تسلط و امتياز گرفتن است. نبخشيدن، گران تمام مي¬شود. احساسات منفي = زندانهاي عاطفي عفو و گذشت تاج همه¬ي مکارم اخلاقي است. به انگيزه¬ي طلب بخشش از خدا، گذشت کنيم. با نبخشيدن، ذهن و دل خود را مسموم نکنيد. گذشت از عوامل محبوبيت و بقاي حکومت است. در انتقام بدنامي مي‌ماند ولي با عفو، خوش نامي! ايمان بياوريم که گذشت، انسان رو کوچک نمي¬کنه. وقتي جاي عفو باقي است، چه شتابي براي مجازات؟ با بخشش و گذشت، چرخه¬ي قهر و انتقام را متوقف کنيم. آنهايي بزرگ¬ترند که سخاوت بيشتري دارند و اهل بخشش¬اند. کسي که مي بخشد خود را آزاد مي کند. اگر نبخشي، قرباني کينه ات مي شوي. عفو در هنگام توانايي، زيباست و بخشش هديه اي است که به خود مي دهيم. بخشش، فشارهاي رواني کهنه را کم مي¬کند و بخشايش پادزهر قوي براي خشم است.
دنیا رنگارنگ است. به رنگ ها وابسته نشویم. باید به دنبال خورشید بود. رنگین کمان را عمری نیست. باید اندر پی آفتاب بود. والسلام علی من اتبع الهدی و الهدی هی الباقی فی العقبی و العلیا.
🙋‍♀️سلام علیکم و رحمة الله🌷🌹🌸 دوستان عزیزی که رو سفارش داده بودند، کتاب ها الحمدُ لله بالاخره بعد از مدتی تاخیر به دستم رسید، عذر خواهی میکنم میبخشید تأخیر را، چون کتاب ها دست یکی از دوستان بوده، و دیر آورد. بی زحمت عزیزانی که کتاب را سفارش داده بودند، یکبار دیگر یادآوری کنند، کسی از قلم نیفتد، ان شاء الله چهارشنبه و پنج شنبه پُست خواهم کرد خدمتتون. « مرام سابقون شرح ۳۰ جمله قصار از بزرگان است که با رویکرد سبقت و سرعت در دینداری شرح داده شده است، و سعی کردم از مطالب اساتید و نکته های خاص تربیتی نیز استفاده کنم. این کتاب در سال ۹۷ با مجوز ارشاد به چاپ رسیده و چاپ آن خصوصی بوده و توزیع آن توسط خود حقیر هست که برای دوستان پُست میکنم، ان شاء الله مورد استفاده دوستان و رضای دوست گردد. »
سلوک یعنی مشغولیت به خدا اساساً سلوک یعنی «مشغول» شدن به خدا، و رها کردن غیر او... هر چیزی غیر از «الله» ما را به خود مشغول کند، سخت ما را از کلمة الله هی العلیا دور می کند‌.¹ پ.ن؛ ما یک بودن و گشت و گذار معمولی داریم، که به آن گذر می گوییم، و یک مشغولیت داریم، مشغولیت یعنی؛ بی اختیار(بر اساس عادت) مرتباً به سوی چیزی میل کنی و به آن فکراً و روحاً و عملاً وابسته باشی! (مثل اعتیاد به فضای مجازی)، که به آن مشغولیت می گویند. «گذر» بر دنیا و ما فیها مانند دست گرفتن روی باد، عیبی ندارد و مطلوب است، اما «مشغولیت» به غیر الله خسران محض است، و نباید مشغول چیزی جز خدا شد. 1_ مرام سابقون، ص ۱۲۵. 🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون: @tebolhayate_sabeqon
💠 خودت باش ، بی همتا می شوی ♦️پروردگار عالم خاص ترین است. وقتی یک خاص بخواهد بیافریند خاص می آفریند. ♦️هر انسانی یک طریق دارد و یک راه هر کس خودش، خودش است من نمی توانم تو یا او و دیگری باشم. من ، من هستم 💥با یک راه مشخص، 💥یک هدف مشخص، 💥ویک رب مشخص. ♦️رب من با رب تو یکی نیست. ♦️هر کس مربی خود را دارد. ♦️پروردگار من و تو یکی نیست. ♦️ نوع پرورش تو با من فرق دارد. ♦️لوازم پیشرفت تو با من فرق دارد. ♦️همه باهم متفاوتیم. من نمی توانم راهی را که شما می روی بروم. ♦️باید طریق خود را پیدا کنم و بر آن بمانم تا به رب خود برسم. پس ذکری که تو می گویی مناسب حال من نیست. (( گرچه در کلیات برنامه زندگی که همان دین باشد مشترکیم)) ♦️ اما طریقت من و شما یکی نیست. شاید یکی از احسان به خلق الله به خداوند برسد و یکی از احسان به پدر و مادر و دیگری از نمازشب گرچه همه اینها لازم است اما یکی از اینها برا یک نفر مهم تر است و آن طریق اوست. ♦️باید فهمید وظیفه هر شخص در هر لحظه چیست؟! 🔻وظیفه هر کس طریقه اوست که مخصوص خودش است و با دیگری متفاوت است. ♦️پس خدا ما را خلق کرد بر طریق خاص هر وقت آن طریق خاص خود را شناختم و بر آن عمل کردم می شوم بی همتا بنده ی خاص خدا به این چنین بنده ای می گویند. ♦️اما اگر بر راه دیگری رفتم، دیدم او فلان کار را کرده پیشرفت کرده من هم همان کنم اولا بر طریق خود نرفتم پس نمیرسم و دوما بی همتا نیستم تقلید کارم باید ببینم چه به من می خورد و همان را امتحان کنم اگر به من خورد و بعد طبق وظیفه ام عمل کردم، پیشرفت را با چشم خود می بینم و می فهمم بر طریقم هستم. ♦️پس باید خودت باشی تا بی همتا شوی. 📘 مرام سابقون شرح جمله قصار «اول» صفحه ۱۳ و ۱۴ 🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون: @tebolhayate_sabeqon
💠 نرم باش، مقاوم خواهی شد 🔷🔹در دنیایی زندگی می کنیم که هر لحظه بر ما اثبات می شود که تا مقاوم نشویم، مزاحمان دست از سر ما بر نمی دارند. 🔸 مزاحم اصلی نفس است و شیطان.‌ روش مقابله با شیطان مقاومت است.اما این مقاومت آن مقاومتی که در ذهن شما هست نیست. 🔷🔹مقاومت در اینجا جنسی از آب دارد نرمِ نرم. 🔸 قانون مقاومت می گوید در برابر هر چیز بایستی و مقاومت کنی آن چیز هم در برابر تو مقاومت می کند. هر صحنه ای را بخواهی عوض کنی اگر در مقابل آن مقاومت کنی، آن هم محکم و مقاوم می ایستد. 🔷🔹میخواهی شب ها زودتر بخوابی همینکه در مقابل دیر خوابیدن می ایستی سفتی آن بیشتر می ماند. و هکذا امثال این چنینی. 🔸 پس باید قانون عدم مقاومت را اجرا کرد یعنی نرم بود، و این نرمی از همه مقاوم تر است. اول خداوند تبارک و تعالی از این قاعده استفاده کرده، قلب و زبان و پلک های چشم مقاوم ترین و کاری ترین اعضای بدن هستند، این سه عضو روزانه هزاران و بلکه میلیون ها حرکت دارند. جنسشان هم از استخوان محکم و فلان نیست. غضروف و گوشتِ نرمی هستند که مقاومتشان در سالیان سال و عمر طولانی یک انسان هر عاقلی را شگفت زده می کند. این است قدرت الهی. 🔷🔹از نرم مقاوم می سازد. رسالت یک انسان الهی خودسازی از نوع نرم است نه سخت. 🔸 ما حیوان وحشی را رام نمی سازیم، ما زندانی فرار کرده را نمی گیریم، بلکه ما نفس چموش را با نرمی و آرامی رام می سازیم و مطیع. 🔷🔹 این روش درست است، ریاضات طاقت فرسا آن هم برای نفس مبتدی کار درستی نیست. روزه های پی در پی و فشار های عجیب و غریب من درآوردی ضمن شریعت نیست. گرچه شریعت به میزان استعداد افراد دستور به روزه پنج شنبه و جمعه ها، یا سه روز در ماه که سبک هم هست دستور داده، و استحباب روزه دو ماه رجب و شعبان و وصل به رمضان اما این ها طبق استعداد روحی و بدنی افراد است و همیشگی و هر ساله نیست و بهتر است زیر نظر استاد حاذق باشد نه خودسرانه. 🔸 بله عرض میکردیم روش مقاومت در برابر شیطان و نفس روش نرم است. به عنوان مثال اگر افکار شهوانی انسان را اذیت کرد با نرمی به آن می گویی در کناری باش من افکار و کارهای مهم تری دارم و با نرمی و راحتی به کارهایت و امورت میپردازی. هر چقدر سخت تر جلوی حالات و افکارت بایستی آنها بیشتر میمانند. 🔷🔹باید با نرمی و آرامی با آن ها صحبت کرد و بگویی در کناری بایستید من امور مهمی دارم.آنگاه ببین چطور رام تو می شوند.حتی در کارهایت که قصد انجامش را داری مثلا زود خوابیدن شب، لازم نیست با خودت بجنگی، کافی است از خودت زودتر دعوت به خواب کنی و به خودت همین جمله را بگویی و مهم بودن امر نماز شب و صبح را القاء کنی. از دیر خوابی هایت تشکر کن و بگو لازم نیست دیگر با تو باشند. به تصمیم جدید احترام بگذار و با آن مهربان باش و آن را به وجود خودت دعوت کن. اگر سخت از دیر خوابی نارحت باشی این مقاومت است، اگر عصبانی باشی این مقاومت است. مقاومت نکن، مشکلت را با ناراحتی و عصبانیت مقاوم و حفظ نکن. آرام باش راحت باش، با آرامی خودش خود به خود حل می شود بشرطی که روش فوق را خوب اجراء کنی. 🔸 اینگونه با این نرم خوئی مقاوم خواهی شد. اینکه در احادیث زیاد داریم با نفس خود بجنگید و مبارزه و جهاد کنید، منظور همین مبارزه هست از نوع نرم نه سخت. جهاد یعنی تلاش کن کنار نکش، بیخیال نشو که بگویی نفس را رها کنم تا هر غلطی می خواهد کند، نه بلکه با نرم خوئی و ممارست تلاش میکنی نفس را رام و مطیع کنی 🔷🔹این همان روش الهی است که بوئی از عشق و صفا دارد. در واقع قدرت عشق است که انسان را اصلاح میکند. 📘 مرام سابقون شرح جمله قصار «هشتم» صفحه ۳۲ تا ۳۴ 🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون: @tebolhayate_sabeqon
📘 دوستان میپرسند، آیا بازم کتاب مرام سابقون موجود داریم؟! بله هست، در توضیحات کانال آیدی پی وی ادمین هست، اونجا بفرمایید تا خدمتتون ارسال بشه.🌷🙏
دنیا رنگارنگ است. به رنگ ها وابسته نشویم. باید به دنبال خورشید بود. رنگین کمان را عمری نیست. باید اندر پی آفتاب بود. والسلام علی من اتبع الهدی و الهدی هی الباقی فی العقبی و العلیا.
بزرگترین ‌ایثار تاریخ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ سید شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام در مسیر آمدن به کربلا از عبیدالله بن حر جعفی دعوت به یاری کردند. او در جواب گفت اسبی خوب و شمشیری برّان دارم، ولی خودم توفیق نصرت شما را ندارم. آقا چون از یاری او مأیوس شدند فرمودند: مرا به اموال تو نیازی نیست؛ پس از اینجا دور شو که صدای مظلومیت مرا نشنوی! زیرا اگر کسی فریاد مظلومیت امام زمان خود را بشنود و او رایاری نکند به‌رو در آتش خواهد افتاد. اما فرزند عزیزش حضرت بقیه الله ارواحنا فداه هنگامی که آمادگی تشکیل حکومت را در مردم ندیدند و هل من ناصر ایشان در طول تاریخ بی لبیک ماند، پس ایشان ایثار کردند و از ما دور شدند تا ما به قهر الهی مبتلا نشویم و به رو در آتش افکنده نشویم و این یکی از فلسفه های غیبت آن بزرگوار است و میتوان آن را بزرگترین ایثار دانست. منبع: الفتوح ابن اعثم کوفی
در راستای خودشناسی... سرزمین کربلا را در درون خود پیدا کن! کتاب حسین را از نو باید شناخت، ص ۱۰۲، استاد جلیل ملاجوادی(حفظه الله تعالی)
یک بیت فوق العاده در مورد جریان عاشورا و امام حسین علیه السلام شعر از نیر تبریزی هست که بازی شطرنج رو با جریان روز عاشورا پیوند زده و حوادث رو با مهره های شطرنج بیان کرده... ای فرس¹ با تو چه رُخ² داده که چُنین باخته ای مگر اینگونه که ماتی³ تو شَه⁴ انداخته ای 1_فرس همان اسب داخل شطرنج. ۲_رُخ یکی از مهره های شطرنج. ۳_ماتی کنایه از کیش و مات هست. ۴_شَه کنایه از شاه در شطرنج است. اشاره به اسب حضرت حسین علیه السلام است، که مات شده و شَه انداخته است... وقتی شعر فوق را به یکی از اساتید انتقال دادم فرمود: این شعر تعابیر و تفاسیر مختلفی دارد و یکی از خیلی تعابیر این است؛ ای فرس¹ با تو چه رُخ² داده که چُنین باخته ای مگر اینگونه که ماتی³ تو شَه⁴ انداخته ای 1_فرس= فارس الحجاز. ۲_رُخ = صورت مهدی و خال زیبای صورتش که با یادآوری واقعه عاشورا ...... ۳_ماتی = حیرانی ظهور و انتظار برای انتقام کربلا و..... ۴_شَه = ......... ان شاءالله به حق عاشورای حسینی و غم و ماتم حسین ابن علی ع منتقم خونش امام مهدی عج ظهور بفرمایند و خداوند در فرج ایشان تعجیل بفرماید و باقی مانده غیبتش بر ما ببخشاید. 🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون: @tebolhayate_sabeqon