⭕️ماجرای شب شعر رحلت امام در همان روز ارتحال
🔹خاطرات کمترشنیده شده و جالب «محمد کاظم کاظمی» شاعر مطرح زبان فارسی از روز های رحلت امام خمینی (ره)
🔺" اولین کنگره شعر حوزههای علمیه سراسر کشور در خرداد 1368 در مشهد برگزار شد، در دانشگاه رضوی، در مجاورت حرم مطهر و با گردانندگی سیدعبدالله حسینی. علاوه بر شاعران طلبه و روحانی، جمعی شاعر مهمان هم دعوت شده بودند، همچون علی موسوی گرمارودی، علی معلم و...اولین شب کنگره به صورت عادی برگزار شد.
🔹در آن ایام حضرت امام در بیمارستان بستری بودند. یکی از شعرهایی که آن جلسه خوانده شد، مثنوی علی معلم بود که در آن چند بیتی، دعای طول عمر برای امام داشت:
عمرِ آن پیر شوان باد که شوری دارد
از گُل غیبتیان جام حضوری دارد
عمر آن پیر شوان باد که حق میخواند
از بد نامده، نادیده ورق میخواند
عمر آن پیر شوان باد که دیدارش هست
دم بیدارگر و دیدۀ بیدارش هست...
🔺استاد معلم به این بیتها که رسید، با توجه به وضعیت حضرت امام، شوری در محفل افتاد و صدای احسنت احسنت و آمین از میان جمعیت بلند شد. جلسه به پایان رسید که مجری جلسه سید عبدالله حسینی خبری اعلام کرد، این که حال حضرت امام به وخامت گراییده و از همه مردم خواستهاند که برای ایشان دعا کنند. جمعیت حاضر در جلسه با گریه و زاری و اندوه تمام به حرم امام رضا رفتند و تا دیروقت شب به دعا مشغول بودند.
🔹صبح حوالی ساعت هفت بود که رادیو آن خبر ناگوار را اعلام کرد. من با تأثر تمام به محل اقامت شاعران رفتم تا ببینم که برنامه چیست. معلوم نبود که کنگره متوقف میشود، یا نه. در آنجا هر کس در اتاقش در اندوه بود و یا مشغول سرایش شعر. استاد معلم در یک اتاق، علیرضا قزوه در اتاقی دیگر، مصطفی محدثی، عبدالجبار کاکایی، موسوی گرمارودی، همه. حسامالدین سراج هم با تأثر مشغول نوحهخوانی بود.
🔹هنوز یکی دو ساعت نگذشته بود که بسیاری از دوستان شعرهایی نوشتند و به من هم حالی دست داد و مثنوی «بنشین زار زار گریه کنیم» را نوشتم که البته هفت هشت بیت بیشتر نبود.
🔹علی معلم مثنوی مفصل و غرایی نوشت:
مفت حیرتسبقان! سیلی الفت کاری است
رخ مأنوسترین آینهها زنگاری است
🔹مصطفی محدثی این غزل را نوشت:
گدازههای بلا را چگونه بنویسم
غروب روح خدا را چگونه بنویسم
🔹و علیرضا قزوه به گمانم که مثنوی را سرود:
ای جماعت خاک غم بر سر کنید
غربت خورشید را باور کنید
🔹با این وصف، مسئولان کنگره ترجیح دادند که کنگره را تعطیل نکنند و بلکه آن را ویژه رحلت حضرت امام برگزار کنند. همه چیز برنامه تغییر کرد. دکور مناسب با رحلت انتخاب شد و نام برنامه «در سوگ آفتاب» گذاشته شد. جمعیت فراوانی به جلسه آمدند، به طوری که حتی استاد معلم جای نشستن نیافت و بین مردم در روی زمین نشست.
🔹شاعران، شعرهایشان را در جلسه خواندند. و من هم آن مثنوی را خواندم. از حوالی بیت دوم و سوم بود که دیگر بغض کردم و گریهام گرفت. دیگر تمام شعر را با گریه خواندم و جمعیت هم به گریه افتادند. حال غیر قابل توصیفی بود. من هیچیک از شعرهایم آن طور با گریه نخواندهام.
🔹و به این ترتیب، اولین سرودههایی که برای رحلت حضرت امام پدید آمد، در همان شب، در یک محفل بزرگ قرائت شد و به نظرم این پدیدهای منحصر به فرد است، چون خیلی کم اتفاق میافتد که هنوز یک شب از درگذشت یک رهبر بزرگ نگذاشته باشد، یک شب شعر باشکوه برای او برگزار شود. معمولاً برنامههایی از این قبیل چند روز فاصله به کار دارد تا شعرهای لازم سروده شود.
🔹و البته سرایش شعر بعد از آن هم ادامه داشت. بعضی شاعران در روزهای بعد، شعرهایی پختهتر از آن سرودهها نوشتند و این شعرها به زودی در کتابهایی گرد آمد. تا جایی که من سراغ دارم، تا کنون ـ گذشته از مرثیههای عاشورایی و مرثیه برای ائمه ـ برای هیچکسی در زبان فارسی این قدر مرثیه سروده نشده است که برای حضرت امام سروده شده است"
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️ چرا 15 خرداد به روایت امام بایکوت شد؟
🔹 امام در آخرین دست نوشته خود یعنی #منشور_روحانیت که غم نامه تلخی از درگیری با متحجران ظاهر الصلاح است صریحا اعلام می کنند که: «در 15 خرداد 42 مقابله با گلولۀ تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان می نمود. بلکه علاوه بر آن از داخل جبهۀ خودى گلولۀ حیله و مقدس مآبى و تحجر بود؛ گلولۀ زخم زبان و نفاق و دورویى بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب، جگر و جان را می سوخت و می درید»
🔹چرا این جنبه از تاریخ برای هیچ کدام از نسل ما روشن نیست؟ آیا مخفی کردن این مستندات تاریخی با یک برنامه حساب شده صورت گرفته؟! چرا روایت امام از اتفاق مهمی مثل #پانزده_خرداد که طلیعه انقلاب است پوشانده شده؟ این #روحانیون_مقدس_نما که حضرت امام آنان را عامل این وضعیت می دانند چه کسانی بوده اند؟ چرا آنان و روشهای شان به جامعه معرفی نشده تا جلوی تکرارشان گرفته شود؟
🔹 و تامل برانگیزتر از همه اینکه: چرا تیغ ما همچنان در قبال روشنفکری غربگرا تیز و در نقد #تحجر_دینی، کند و ناتوان است؟!
✍️ #علیرضا_کمیلی
✅به تریبون مستضعفین بپیوندید:
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
2.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ صحبت های صریح خانم دکتر سهیلا صادقی در حضور رهبر معظم انقلاب:
🔹درگیری های اخیر در دانشگاه تهران پیرامون حجاب نشان میدهد که دانشگاه فاقد طرح جامع و استراتژی مشخص برای مدیریت اینگونه مسائل است و نشان میدهد برخی از مسئولین نسبت به دغدغه های فرهنگی حساسیت لازم را نشان نمیدهند غافل از اینکه اگر چیزی به اسم جمهوری اسلامی و ارزش های آن نباشد هیچ دلیلی برای مسئولیت حضرات و تداوم مدیریت آنها وجود ندارد.
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️کدام نیمهی خرداد؟
🔹سالها تا مصرع «انتظار فرج از نیمهی خرداد کشم» را میشنیدم، یاد رحلت #امام_خمینی میافتادم و به انتظار او برای عروج میاندیشیدم. حالا البته این معنا را رد نمیکنم، اما معنای اول این گزاره برایم بیشتر جلوه دارد.
🔹«سالها میگذرد، حادثهها میآید | #انتظار فرج از #نیمه_خرداد کشم». امام در دل حوادث پیاپی، دلبستهی انتظاری است که البته از زمان خاصی پررنگ و معنادار شده است. حادثه #پانزده_خرداد ۱۳۴۲ ه.ش. مبدأ #انتظار_حقیقی برای کسی چون امام است.
🔹این نشانهگذاری نمادین علاوه بر آن که میتواند تعریف متفاوت امام از #انتظار_فرج مسلمین یا انتظار فرج موعود را بیان کند، نشانه اهمیت قیام ۱۵ خرداد از منظر امام نیز هست. امام #انقلاب_اسلامی را با #هویت دینی و مردمی آن میشناخت و برای حرکت خود، بر اساس قیامی هویتسازی کرد که متکی به حضور سیاسی و مبارزهجویانه مردم دیندار بدون دخالت ایدئولوژیهای چپ و راست و ملیگرا و... بود.
🔹نیمه خرداد ۶۸ البته بسیار مهم است. شوک جهانی درگذشت امام، تشییع ده میلیونی او، تجدید بیعت مردم ایران و جهان با او و نهایتاً انتخاب شبیهترین شاگرد او برای رهبری انقلاب اسلامی هر کدام واقعهای مهمند. اما همه اینها ریشه در نیمه خرداد ۴۲ دارند. هرچند در آن سال، نه دامنه #نهضت_امام چندان گسترده شده بود، نه سربازان امام از گهوارهها برخاسته بودند و نه کسی باور میکرد امواج این قیام مذهبی بتواند همه جریانات معارض و رقیب را درنوردد.
🔹حادثه نیمه خرداد ۴۲ ظاهراً کوچک بود و زود جمع و جور شد، اما ماند و #جهانی شد، چون اصالت و هویت داشت، چون #مردمی، آرمانی و رو به #آینده بود. و امروز همچنان نیمه خرداد زنده است، اگر آنچنان باشیم. و فریب جنود ابلیس، از جمله #یأس را نخوریم.
سالها میگذرد، حادثهها میآید | انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
✍ #محمد_جواد_میری
✅به تریبون مستضعفین بپیوندید:
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️پولهای کثیف در فیلمها و سریالها
🔹رقص مخاطبان به ساز سرمایهگذاران روی شیشه!
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔺خمینیِ سوگ را همه میپسندند. از راست و چپ و اصولگرا و اصلاحطلب و معتدل. خمینیِ محترمِ موزهنشین، بابِ طبع همهی محافظهکاران است؛ از املاکنجومیها تا حقوقنجومیها.
🔺چنین خمینیای را تکریم کردن که کاری ندارد. هنر آن است که مخاطبِ طوفانِ دوگانهی اسلام ناب و اسلام آمریکاییاش باشی و تاب بیاوری.
مرد میخواهد که از محکِ سخت و بیتعارفِ خمینی، بدون لرزش و لغزش و خطا بگذرد.
🔺خمینیچیِ واقعی کسیست که پُتکهای سهمگین کلامش را آنگاه که بر هر چه تحجرگرایی و تجددمآبی میتازد، تاب بیاورد.
🔹براستی که خمینیکُشهای وطنی چه هوشمندانه به جانِ خمینی افتادهاند؛ دست گذاشتهاند درست روی خط آتش خمینی.
روح الله رشیدی
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 آقای محترم!ما نیامدهایم که بود و نبودمان هیچ تاثیری بر جامعه بر تاریخ، بر زندگی و بر آینده نداشته باشد. ما آمدهایم که با دشمنان آزادی دشمنی کنیم و برنجانیم شان، و همدوش مردان با ایمان تفنگ برداریم و سنگر بسازیم، و همپای آدمهای عاشق، به خاطر اصالت و صداقت عشق بجنگیم.
http://yon.ir/pr9Xt
🔹ما آمدهایم که با حضورمان، جهان را دگرگون کنیم، نیامدهایم تا پس از مرگمان بگویند: از کرم خاکی هم بیآزارتر بود و از گاو مظلومتر، ما باید وجودمان و نفس کشیدنمان، و راه رفتنمان، و نگاه کردنمان،و لبخند زدنمان هم مانند تیغ به چشم و گلوی بدکاران و ستمگران برود...
ما نیامدهایم فقط به خاطر آنکه همچون گوسفندی زندگی کرده باشیم که پس از مرگمان، گرگ و چوپان و سگ گله، هر سه ستایشمان کنند...
✍ #نادر_ابراهیمی در #ابوالمشاغل
به مناسبت سالگرد در گذشت نادر ابراهیمی
✅به تریبون مستضعفین بپیوندید:
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️ اقتصاد در گام اول انقلاب
🔹اکانت رسمی وزارت خارجهی امریکا به مناسبت رحلت امام، در مورد معیشت مردم در این چهل سال نظرسنجی کرده و نتیجه چیزی شده که در تصویر اول میبینید.
🔹این نتیجه کاملا با تحلیل علمی مبتنی بر شاخصهای کلان اقتصاد ایران همخوانی داره. همونطور که در نمودار ارائهشده در عکس دوم مشخصه، در چهل سال اول انقلاب، قدرت خرید مردم ایران به طور میانگین بیشتر شده.
🔹ممکنه کسی ایراد بگیره و بگه این میانگینه و میانگین، شاخص خوبی برای سنجش وضع معیشت مردم نیست. ممکنه وضع یه عدهی محدود خیلی بهتر شده و وضع عموم بد شده. مثل اینکه یکی دو تا نمرهی 20 در کارنامه داره که نمرات پایینش رو پوشش داده و معدلش رو بالاتر نشون میده.
🔹ولی نمودارهای ارائهشده در تصاویر سوم و چهارم، نشون میدن که این ایراد غلطه. در این چهل سال، هم نابرابری )یعنی فاصلهی درآمدی طبقات مردم) کم شده و هم فقر مطلق، به طور نامحسوس کاهش داشته. این نمودارها رو که کنار نمودار قدرت خرید میذاریم، نشون میده که واقعا وضع معیشت عموم مردم، در این چهلسال بهبود داشته.
🔹در نمودار آخر هم شاخص توسعهی انسانی (مرکب از درآمد، آموزش و بهداشت) رو مشاهده میکنیم که رشدش با پیش از انقلاب اصلا قابل قیاس نیست. بنابراین، اصلا عجیب نیست که وزارت خارجهی امریکا در نظرسنجیش چنان جوابی بگیره.
🔹در مقابل، اینکه برخی از مخاطبان، این حرفها رو قبول نمیکنند عجیبه که سعی میکنم به زودی در پستی مستقل با بررسی رفتار رسانهای مثل BBC فارسی، توضیح بدم که چرا برخی در مورد بهبود معیشت در چهل سال نخست جمهوری اسلامی اشتباه میکنند.
🔺پ.ن: نمودارها، بر اساس آمارهای IMF، WB، و محاسبات استاد جواد صالحی اصفهانی است.
🔺پ.ن.2: این نتیجه علیرغم 8 سال جنگ تحمیلی و 40 سال جنگ اقتصادی استکبار علیه ما به دست اومده!
🔺پ.ن.3: کسی درصدد پوشاندن و توجیه ضعفها و اشتباهات اقتصاد ایران در این 40 سال نیست. حق و توان مردم ایران هم بسیار بیش از اینهاست. حتما در #گام_دوم انقلاب باید اشکالات ساختاری اقتصاد ایران اصلاح بشن و ضعفها پوشش داده بشن
✍️ #دانیال_داوودی
https://www.instagram.com/p/ByXjy1rAcPh/?igshid=1sfewzfyozzk4
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
4.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ وحید جلیلی:
🔹آمیخته شدن هنر با انقلاب بحث مستحب و مکروه نیست، بحث مرگ و زندگی است/ کسی که ارزش هنر را انکار کند، دغدغهای برای حیات انقلاب ندارد
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
تریبون مستضعفین
⭕قطعا خیلی ها به خاطر قیافهاش بهش اعتنا نمیکنند، میگویند نویسندهای است دو زاری که دنبال نام در آوردن در بین روشن فکر نماهاست و احتمالا خزعبلاتی به هم میبافد تا مگر بگویند فلانی صاحب اندیشهی اجتماعی متفاوت است. امّا هر کس بخواهد چنین فکری کند، حقیقتاً به روح هنر انقلاب اسلامی خیانت کردهاست!
🔺️#نادر_ابراهیمی برای من سمبل نویسندهی صاحب اندیشه انقلاب است و جذابترین نکتهاش برایم همین بلاییست که جامعه ما بر سر چهرهی او و امثال شریعتی و جلال آوردهاست؛ روشنفکرنمایان متحجرشان میخوانند، چرا که از اسلام دفاع و خط فکری آن را میگسترانند و حزباللهینماها التقاطیشان میخوانند، چرا که ریشو نیستند، عمامه ندارند و چهرهای آشنا در میان روشنفکرانند.
🔺️قطعاً تا نادر را نشناسید، نمیفهمید چرا حتی در یک سرچ سادهی نامش در اینترنت، او را در حصار تنگ عاشقانههایش بایکوت کردهاند. نادر را باید در بین کتابهایش پیدا کنید، نه در سرچ گوگل. 《آتش بدون دود》ش را بخوانید تا با یک ذهن طاهر بچه مسلمان در فیلم سازی آشنا شوید. 《سه دیدار》ش را بخوانید تا یک برداشت خالص مستند_داستانی را از شخصیت امام ببینید. 《با سرودخوان جنگ در خطّهی نام و ننگ》 را بخوانید تا مواجهه وسط میدانیِ یک روشنفکر با جنگ را بشناسید و عملاً هرچه از او میرسد را نگاه کنید تا بفهمید برای نویسندهیِ مستقلِ روشنفکرِ انقلابیِ حزباللهی شدن، به چه ارکانی نیازمندید.
🔻و اگر هیچکدام ازتان برنیامد، همین مستند #بار_دیگر_مردی_که_دوست_میداشتیم را ببینید، تا بفهمید با چه اعجوبهی غریبِ میهن دوست، حزباللهی و مبارزی روبرویید. قطعاً نمیدانید که خیلی از کارهایی را که شنیده و دیدهاید، به قلم چه صاحب قلمی بوده است.
[تا آخر عمر کنار نخواهم آمد با کسانی که دارای اصولی نیستد و کوچک تمام کسانی خواهم بود که دارای اصولی هستند...]
✍ #علیرضا_مشک_افشان
https://www.instagram.com/p/ByZoYTsAKkr/?igshid=feao7xdlfnk7
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
⭕️آخرین وضعیت پدر شهید مدافع حرم افغانستانی و ضارب ایشان
🔺توفیق شد امشب با رفقای هیئت روح الله یزد به عیادت حاج قلندر سادات، پدر شهید مدافع حرم افغانستانی برویم. چند روزی است که حاج قلندر را از بیمارستان مرخص کرده اند البته با ضریب هوشی شش. پزشکان گفته اند در خانه بستری شود بهتر است؛ راست گفته اند چون از قرار معلوم به خانه که آمده بعد از حدود سه ماه چشمانش را باز کرده. چشمان حاج قلندر باز بود، ما را می دید اما هیچ حرکتی انجام نمیداد، فقط گاهی پلک میزد.
🔺دو پزشکی که از بچه های هیئتند و با ما آمده بودند حاج قلندر را معاینه کردند؛ گفتند اینقدر ضربه ضارب محکم بوده که قسمتی از جمجمه خرد شده و پزشکان نتوانستند آن را ترمیم کنند. خونریزی مغذی هم به حدی شدید بوده که حاج قلندر دیگر برنگشته و الان وضعیتش زندگی نباتی است و ضریب هوشی اش حدود هفت.
برای حاجی فقط دعا کنید...
🔺از پسر حاج قلندر در مورد وضعیت ضارب و همدستانش پرسیدیم؛ گفت ضارب زندان است و تحت نظر بازپرس مراحل قضایی را طی می کند. همدستان ضارب یعنی خواهر او و یکی دیگر از مامورین نیروی انتظامی هم به بافق منتقل شده اند! به عبارت دیگر نه تعلیق شده اند و نه برکنار، بلکه کماکان مشغول به کارند فقط در منطقه ای دیگر! ای کاش میشد حکم این دو نفر را نیز به جای آئین نامه ها و قضاوت نیروی انتظامی به قوه قضاییه سپرد.
نکته غم انگیز دیگری که پسر حاجی گفت شهادت ندادن همسایگان در مورد ضرب و شتم پدرش بود؛ می گفت وقتی برای بازسازی صحنه جرم آمده اند هیچ کدام از همسایگانی که سر صحنه جرم حضور داشته اند حاضر نشده اند به ضرر ضارب شهادت بدهند؛
اینجا که شهادت ندادند، مانده ام چطور آن طرف جواب خواهند داد؟!!!
🔺پسر و همسر حاج قلندر آرام بودند و گله ای نداشتند؛ حتی موقعی که پرسیدیم مسئولین استان به عیادت حاجی آمده اند یا نه لبخندی زدند و گفتند ان شاالله می آیند...
جمله تلخی بود، به جز فرمانده نیروی انتظامی استان هیچ کدام از مسئولین یزد به عیادت این پدر شهید و خانواده مظلومش نرفته بودند؛ به قول خودشان ان شاالله که می روند...
✍ #علی_اصغر_مرتضایی_راد
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir