بازخوانی خلاصهای از سرمقالهٔ توقیفشدهٔ ماهنامهٔ سوره در سال ۸۵ | به بهانهٔ تغییر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
⭕️ انقلاب فرهنگی منهای فرهنگ انقلابی!
🔹تأملی در تنگهٔ احد مديريت فرهنگی جمهوری اسلامی
از كمترين چيزهایی كه در مورد فرهنگ انقلاب اسلامی میتوان ادعا كرد اين است كه يك «فرهنگ انقلابی» است. شاخصهای فرهنگ انقلابی چيست؟ و مديريت بخشهای مختلف فرهنگی كشور چقدر تجلیگاه اين شاخصها هستند؟ و اگر نيستند، چرا و چگونه مديريت فرهنگ انقلاب را به دست گرفتهاند؟ آيا اراده و منافع عناصر يا جريانهایی اقتضا میكند كه فرهنگ انقلاب از فرهنگ انقلابی فاصله بگيرد و اين تركيبِ وصفی به يك تركيب «اضافی»! تبديل شود؟
همهٔ دوستانی كه در يكی دو دههٔ گذشته از توفيق اجباری همصحبتی با مديران يقهسفيد عرصهٔ فرهنگ در جمهوری اسلامی برخوردار بودهاند با كلماتی نظير «كار علمی»، «كار كارشناسی»، «برنامهريزی استراتژيك»، «چشمانداز»، «پرهيز از شعارزدگی» و ... آشنايند و البته نتايج درخشان اين ادبيات و گفتمان رايج در بسياری مديريتهای ريز و درشت فرهنگی را نيز بالعيان به نظاره نشستهاند.
«آيا مديران پرشياسوارِ جردننشين مايل يا قادر به تحقق اهداف انقلاب مستضعفان و آرمانهای اسلامِ پابرهنگان هستند؟» آيا چنين پرسشی يك شعار افراطی است يا يك سوال تئوريك؟ تناقض در اينجاست كه اين دوستان با همين شعارهای افراطی و غيرعلمی و غيركارشناسی و صدها هزار خونی كه به پايش ريخته شده است روی كار آمده و مناصب خدمت را به چنگ و دندان گرفتهاند و حالا يادشان افتاده كه چقدر عباراتی مثل «اسلام پابرهنگان» و «گرسنگان مغضوب قدرت و پول» افراطی، شعاری، غيرعلمی، غيركارشناسی، سطحی و ... است. اين مديران سوار بر اتومبيلهای آخرين مدل در خيابانهای جمهوری اسلامی و در حالی كه گرسنگانِ پاپتی انگشت به دهان، برهنگیشان را از بديهیترين ارزشهای مديريتی انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی نظاره میكنند از اين جلسه به آن جلسه میروند و از لزوم كار عمقی، مقابله با افراطیگری، برنامهريزی استراتژيك و ... داد سخن میدهند.
از نگاه اينان نه جنگ فقر و غنايی وجود دارد نه امام خمينیِ منادی اسلام پابرهنگان است، نه انقلاب اسلامیِ حاصلِ فداكاری مستضعفان و نه نظام جمهوری اسلامیِ عهدهدار رفع اختلاف طبقاتی و مبارزه با سرمايهداری و تكاثر. و تا دلتان بخواهد برای آنكه ادبيات خشن، غيرعلمی، شعاری و افراطی امام خمينی كه به بهترين وجه در پيام ايشان به هنرمندان جلوه كرده است تلطيف و تعديل شود كلمهها و تركيبهای تازه ابداع كردهاند.
استراتژی دقيق اين مديران در مواجهه با نيروهای فرهنگی انقلاب (كه همان نيروهای انقلابیِ فرهنگ هستند) استراتژی خوف و رجا يا كجدار و مريز است. نه آنقدر قدرت بيابند و اميدوار شوند كه بتوانند مستقلاً و بدون اتكا يا اجازه از باندهای سياسی و اصحاب قدرت تأثيری معتنابه بر تودهها بگذارند و نه آنقدر نااميد و خسته شوند كه افسار پاره كنند و بر زمرهٔ زور و تزوير بشورند.
قيف مديريت فرهنگی در جمهوری اسلامی كه گردانها را به گروهان و گروهانها را به دسته و دستهها را به نفر تبديل میكند در طی ساليان به فرمولهای پيچيده و گاه سادهای دست يافته است كه با آن آهن را هم خرد میكند؛ همان آهنی كه «فيه بأس شديد و منافع للناس» است و ادامهٔ «ليقوم الناس بالقسط». اين مديريت در جستوجوی نوعی انقلاب فرهنگی منهای فرهنگ انقلابی است و اين تناقضی است كه بسياری از دستگاههای فرهنگی جمهوری اسلامی را به خود دچار كرده و هر روز فرصتها و منابع بيشتری را ضايع میكند.
فرهنگ انقلابی هم هدف و هم مسير انقلاب فرهنگی است و با انكار و طرد و لعن آن به زبانهای مختلف اتفاقی بيش از آنچه تاكنون روی داده رخ نخواهد نمود. فرهنگ انقلابی بر خلاف تصويرهای دروغين و تفسيرهای سترونگری كه از آن ارائه میشود تا منافع اهالی قدرت را تضمين و تأمين كند بسيار لطيفتر، مهربانانهتر، معقولتر، معتدلتر، معنویتر، آسمانیتر و زمينیتر از همهٔ ورژنهای فرهنگ قلابی ماهیگيرانی است كه بر ساحل سياست خزف قدرت صيد میكنند.
فرهنگ انقلابی با تبسم و لبخند و آرامش نه تنها به نظارهٔ فقر و فساد و تبعيض نمینشيند بلكه پرده از چهرهٔ كريه و خشن و جنايتبار چنين لبخندهايی كنار میزند. فرهنگ انقلابی، آرامش در حضور ظلم و قرار در برابر «كظه ظالم و سغب مظلوم» را نه نشانهٔ فرهيختگی و اعتدال و عقل و علم و كارشناسی و ... كه قرينهایی بر فساد و فسق میداند چرا كه در قاموس فرهنگ انقلابی «اخذ الله علی العلماء أن لا يقاروا» و آگاهان و فرهيختگان بیقرارانند و هر چه فرهيختهتر بیقرارتر. در كداميك از دستگاههای فكری و فرهنگی كشور، استراتژی «بيقراری در برابر كظه ظالم و سغب مظلوم» در دستور كار است؟
✍ #وحید_جلیلی
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
✅ @teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رهبر معظم انقلاب از #سکولاریسم در حوزه های علمیه می گویند
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️چرا میگویید حوزه ما سکولار است؟
🔹 به بهانه سخنان اخیر استاد #رحیم_پور ازغدی خاطرهای تلخ را نقل میکنم:
در تدوین برنامه پنجم #توسعه کشور ظاهرا به دکتر داودی ماموریت داده شده بود تا از مبانی دینی و توان علمی #قم برای این برنامه بهره برده شود
🔹یکی از دوستان که مسوولیت بخش ارتباط با دفتر #علما را داشت گفت که چند سوال تهیه کردیم و به دفاتر رساندیم تا پس از مدتی وقت مصاحبه تنظیم کنند.
🔸بعد از مدتی که تماس گرفتم برخی گفتند جواب آماده است بیایید بگیرید! من تعجب کردم و گفتم یعنی همه را مکتوب نوشتید!؟ خلاصه مراجعه کردم و دیدم برخی زیر سوالات #مرقوم کردهاند، «خوب است» یا «موفق باشید» ...
🔹البته بنده تعجب نمیکنم. چون عمده علمای ما در انتزاعیات نسبت به مسائل #فقه_حکومتی به سر میبرند و نمیدانند توسعه چیست که برنامه توسعه چه باشد و پنجمین آن!
🔸 کاش آن رویه ادامه مییافت تا حوزه بداند باید برای چه سؤالاتی پاسخ داشته باشد و قطعا بتدریج خود را #تغییر میداد. چنانچه در برخی مؤسسات جوانههای خوبی زده شده است.
🔷 لذا اگر منظور آقای رحیمپور از #سکولاریزم حوزه، معرفتی است حق با اوست و اگر علما میگویند نیست بجای برچسب توهین به حوزه بگویند برای چند مساله جدی جواب دارند و اگر منظور ایشان نداشتن چفیه یا عدم حمایت سیاسی از #انقلاب است که احتمالا حوزه را نمیشناسد!
✍ #علیرضا_کمیلی
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️بازنشر/تنزل از آرمان تا اداره
رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(1)
🔹به مناسبت تغییر در ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
🔺اشاره: سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهای فرهنگی فراگیر در کشور است که ظرفیتهای فراوانی برای فعالیت فرهنگی و دینی دارد. در ادامه به نقد اجمالی سازمان تبلیغات اسلامی میپردازیم. امید که به اصلاح امور بینجامد و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شاهد تحولاتی جدید در این زمینه باشد.
🔹سازمان تبليغات اسلامي نهادي فرهنگي ـ تبليغي است كه پس از انقلاب اسلامي براي ترویج و تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامي در كشور تأسيس شده است. «سازمان در بدو تأسيس همان طور كه در حكم امام خميني(ره) خطاب به آيتالله جنتي آمده است، به منظور گسترش فرهنگ ديني در جامعه، سازماندهي كردن و ايجاد جايگاه خاصي بدين منظور فعاليت خود را آغاز كرد، به طوري كه مرجع ديگر مراكز با مجموع فعاليتهاي فرهنگي ديني باشد و بتواند با محوريت دين، نقش راهبردي هدايت ديگر مراكز را با ارائه فعاليتهاي صحيح ايفا نمايد.» در دهه اول انقلاب فعاليتهاي بسياري در داخل و خارج انجام ميداد: از جمله كنفرانسهاي انديشه اسلامي كه انديشمندان جهان اسلام هر ساله، ایام دهه فجر، دور هم جمع ميشدند و به تبادل نظر درباره اوضاع جهان اسلام ميپرداختند كه بعداً برخي از وظايف معاونت امور بينالملل يا برون مرزي آن به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتقال یافت.
🔹هم اكنون اين سازمان، داراي دفاتر نمايندگي در همه شهرهاي كشور است و ساختار عريض و طويلي دارد كه متأسفانه از پويايي لازم برخوردار نيست و غير از ستاد مركزي آن، داراي صفهاي ضعيفي در اكثر شهرستانهاست. اگرچه سازمان در دهه اخیر از رشد كمي و كيفي قابل ملاحظهاي برخوردار بود و كارهاي خوبي در اين سازمان شروع شد و سعی کرد در برخی حوزهها مانند هيئات مذهبي و تشكلهاي غيردولتي، نقش نظارتي در اين برنامهها ايفا كند، جز در شهر بزرگ و مرکز استان، فعالیت موثری نداشته است و فعالیتهای این سازمان در اغلب شهرستانها، محدود به اعزام مبلغ، کمک به هئیتها و دارالقرآنها شده است که در همین امور هم مواردی از تبعیض، بیعدالتی و... دیده میشود.
🔹این نوشتار، ناظر به کلیت فعالیت سازمان است و منکر خدمات ارزشمندی که در برخی از حوزهها شده است، نیست و بنای نوشتار این است که با پررنگتر برخی از انتقادات و رویکردها و تلاش برای تصحیح و تکمیل آن، سازمان پویاتر و فعالتر از گذشته حرکت کند و جامعه را به سمت جامعه دینی مطلوب رهنمون سازد. اما مهمترین عوامل این عدم پویایی و انتقادهای وارده بر این سازمان بزرگ دینی و فرهنگی کشور:
1️⃣مديران سياسي و سیاستباز
🔹متأسفانه عليرغم نياز اين سازمان به مديران نوانديش، مبتکر و خلاق و غيرجناحي، دوران اخير شاهد حضور برخي مديران و شخصيتهايي در اين سازمان بوديم كه بیشتر به دنبال فعاليتهاي سياسي و... خود بودهاند تا وظایف سازماني. همسویي و نزديكي مديران سازمان با برخی گروهبندیها، جناحها و جريانهاي خاص سياسي باعث شده است كه وجه اين سازمان در اذهان عمومي و خصوصاً جریان نخبگانی تخريب شود. همين سياستبازي برخي مديران سازمان باعث شده است كه از وظایف محوله خود غافل شوند و درگير مباحث سياسي و جناحي خود شوند و از نوآوري و ابتكار باز بمانند.
🔹متأسفانه کار به جایی میرسد که در سال جاری، رئیس این سازمان ـ که یک دهه منسوب مقام معظم رهبری است ـ به عنوان نماینده یکی از شخصیتهای اصولگرایی ـ شهردار تهران ـ در جلسات اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی میشود. واقعاً این پایین آوردن شأن ریاست سازمان است که منسوب مستقیم رهبری است. این نوع اتفاقات و پایین آوردن شأن ریاست این سازمان در حد ابزار گروههای سیاسی، در بدنه میانی و بین مدیران و کارکنان تبعات منفی بسیاری دارد و سازمان را به بیراهه و انفعال میکشاند.
2️⃣عدم نظارت بر نهادهاي وابسته
🔹الآن سازمان تبليغات اسلامی داراي موسسات وابسته فراواني چون حوزه هنري، موسسه انتشاراتي اميركبير، مدارس معارف اسلامي صدرا، دارالقرآن الکریم، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، خبرگزاري مهر، روزنامه تهران تایمز (برای مخاطبان انگلیسیزبان)، موسسه تبيان و... هست كه با اندك دقت و نظارتي ميتوان دريافت اين سازمان بر برخی از اين مراكز وابسته، نظارت دقیق و لازم را ندارد.
ادامه دارد...
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
✍🏻 #یاسر_عسگری
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #بازخوانی_منشور_روحانیت توسط #حسن_رحیم_پور_ازغدی: روحانی متعهد به خون سرمایهداران زالوصفت تشنه است
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️درباره این سکولاریسم هم بگوئید!
🔺حتما شنیده اید که #سکولار کسی است که معتقد است دین و سیاست راهشان از هم جداست.
این تعریف مشهور،لایه های هزار توی دیگری هم دارد که به سکولاریسم پنهان و عملی منتهی می شود.
🔹یکی از پنهانی ترین آن مدل ها به کسانی قابل اطلاق است که علیرغم داشتن فرصت ها و امکانات بی نظیر ،قواعد حکومت داری را از مبانی دینی استخراج نکرده و نمی کند!
حالا شما بگوئید حوزه سکولار یعنی چه!؟
یعنی حوزه ای که رسما بگوید دین از سیاست جداست!؟ اینکه خیلی ساده انگارانه است!
🔺حوزه سکولار یعنی اینکه با گذشت چهل سال از انقلاب ، با گسترش حوزه های علمیه و داشتن موقعیت ممتاز و بی سابقه در طول تاریخ، برای مهمترین مطالبات مردم، نسخه دینی تولید نشود!
🔺و در عوض به سیاق چندصد سال پیش و بی توجه به جایگاه اسلام حکومتی،دوره های ده ساله و بیست ساله برای تبیین فروع فقهی از نماز و روزه تا طهارت و نجاسات برگزار شود و درباره درد های جانکاه و سوالات بی پایان مردم، به یک «حلال است و حرام است» بسنده شود و این باور را در مردم تعمیق کنند که اسلام برای اداره کشور،نسخه ای ندارد!
آیا این همان غایت سکولاریسم و آرزوی قلبی هر سکولاری نیست!!؟
آری من هم مثل خیلی از متدینین دیگر، نمی خواهم قبول کنم که حوزه های علمیه سکولار هستند، ولی هر وقت یاد نامه سی سال قبل امام می افتم ،ته دلم می گویم:«نکند واقعا ...»!؟و بقیه حرفم را می خورم ،همان حرفی که امروز #رحیم_پورازغدی می گوید و تکفیرش می کنند!
🔹سی سال قبل یعنی آبان 67 امام راحل در پاسخ به نامه محمد علی انصاری همچون حکیمی دور نگر و ژرف اندیش، هشدار داد که آنچه در آینده مهم است ،«مسائل مورد ابتلای مردم و حکومت است» که «فقها باید» برای آن فکری کنند و «نیاز عملی»جامعه به آنها را رفع نمایند.
سپس در فهرستی مختصر ،بیش از پنجاه مورد از مسائل حیاتی و مورد ابتلا را اینگونه نگاشتند:
🔺«...(امروز)نیاز عملى به این بحثها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندى آن، در انفال و ثروتهاى عمومى،در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکدارى،در مالیات، در تجارت داخلى و خارجى در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم سازى طبیعت و جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیرى از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر، در مسئله معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بین المللى و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیر اسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگى انجام فرایض در سِیر هوایى و فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین و مهمتر از همه اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها
گوشهاى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ...»
راستی «حوزه های علمیه غیر سکولار» ،برای چه تعداد از این موضوعات مهم ،نسخه اسلامی ارائه کرده اند و برای کدام یک از همین مسائل اقتصادی و هنری و... حرفی به جز «حرام است» ارائه کرده اند؟
🔹می دانیم که سکولار بودن ربطی به ظاهر ندارد و همینکه امر دنیا از آخرت در قول و فعل تفکیک شد و به مردم در عمل اینگونه نشان داده شد که دین، نسخه ای برای مملکت داری ندارد، سکولاریسم شکل گرفته است،درست نقطه مقابل امام که دین را پایه و مایه تمدن این جهانی و کلید سعادت آن جهانی می دانستند.
✍ #حسین_شمسیان
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رهبرانقلاب: این که یک آقایی در یک گوشهای عبای خودش رو به کولش بکشد و بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، این افتخار نیست، این #ننگ است!
#حوزه_سکولار
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
تریبون مستضعفین
⭕️بازنشر/تنزل از آرمان تا اداره رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(1) 🔹به مناسبت تغییر
⭕️تنزل از آرمان تا اداره؛ رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(2)
🔹به مناسبت تغییر در ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
3️⃣روحیه کارمندی و بيانگيزگي مدیران و کارکنان
🔹متأسفانه روحیه کارمندی و بيانگيزگي امري رايج و شايع در بدنه اين سازمان است. به دلايل متعدد، غالب مدیران و حتی کارشناسانی كه در اين سازمان مشغول فعاليت ميباشند، آن چنان كه بايد و شايد، علاقهاي به كار و حوزه مأموريت خود ندارد يا اينكه از سر تكليف و ناچاري به اين سازمان روي آوردند یا آن که آن را سکوی پرتابی برای مسئولیتهای آینده دیدهاند. لذا باعث شده است اين سازمان عريض و طويل، با توجه به ساختارهايي كه دارد، نتوانسته است در فضاي فرهنگي كشور اثرگذار باشد. عواملی چون عدم نظارت و بازرسي دقیق و به موقع، عدم شايسته سالاري در برخی نصب و عزلها، سیاسیکاری برخی مدیران ارشد و میانی، مشكلات معيشي كاركنان شهرستانی و... از عوامل اين بيانگيزگي باشند.
🔹در این خصوص یکی از مسئولان فرهنگی که سابقه فعالیت در سازمان دارد در این باره میگوید: «سازمان تبليغات اسلامي يک مؤسسة دولتي است و در چهارچوب يک مؤسسة دولتي کارش را انجام ميدهد. بيشتر يک اداره است و مانند اغلب مؤسسات تبليغي، اداري عمل ميکند... تأثير زيادي [در جامعه و در ترويج فکر دينی] ندارد. در اين حد فعاليت ميکند که کتابهاي زياد و خوبي توليد کند. حتّي نميتوانم بگويم کتابهاي تأثيرگذار! مبلّغ اعزام ميکند. اينها بد نيست، اما نميشود گفت متناسب با مقطع حسّاس کنوني کار ميکند. نه فقط سازمان تبليغات اسلامي، دفتر تبليغات هم همين است، سازمان فرهنگ و ارتباطات هم همين است، ارشاد هم همين است. همه بر اساس روند اداري و دولتي کار ميکنند. فقط به فکر انجام وظيفة تعريفشدة اداري هستند. اتاق فکر براي شناسايي آسيبها و برنامهريزي براي رفع آنها ندارند. در حالي که ما نبايد بنشينيم و منتظر باشيم که فرهيختگان بيايند و از ما خواهش کنند که برايمان کار کنند. اين بزرگترين اشکال مؤسسات فرهنگي دولتي است. يک مديرکل مينشيند در دفترش و انتظار دارد يک عالِم که چهل پنجاه سال مطالعه کرده و کتاب نوشته و ايده و انديشه دارد، بيايد و از او خواهش کند که به کارش بگيرند.
🔹اينکه ما بنشينيم در اداره و انتظار داشته باشيم علما، فرهيختگان و فضلا بيايند و با ما همکاري کنند، انتظار شايستهاي نيست و آنها هم نميآيند. عدم موفقيت مؤسسات ديني تبليغي ما در اين است که اداري شدهاند. ميخواهم به شما بگويم ما تا وقتي اداري نگاه کنيم به فرهنگ، کارآمدي لازم را نداريم. به هر حال تبليغات اسلامي و ديني نبايد به هيچ وجه شکل مردمي خودش را از دست بدهد. منظورم از دولتي، يعني سبک کار دولتي است، يعني اداري شدن. اين وضع بر محتوا و کيفيت کار تأثير منفي دارد.» ادامه دارد...
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
✍🏻 #یاسر_عسگری
✅ قسمت اول:
https://t.me/teribon/4117
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️از دشمن شناسی وارونه تا وارونه کردن دشمن شناسی
🔹به بهانه سالگشت شهادت #شهید_لاجوردی
🔺حجاریان درمقاله ای با استناد به وصیتنامه شهید لاجوردی که از نفوذیهای درون انقلاب سخن گفته آن را دشمن شناسی وارونه نامیده چراکه دشمن را در خارجیها و امثال سازمان مجاهدین خلق منحصر نکرده و به دنبال جستجوی نفوذی ها و نفاق داخلی است.
https://t.me/teribon_media/53
🔺منطقی که دشمن را انتزاعی و غیرعینی میکند و دستهای داخلی او را حذف میکند به بهانه وحدت و ... میگوید نباید کاری به آنان داشت. در حقیقت یعنی دشمن را دشمن بدانید اما به دشمنی او کار نداشته باشید و دستهای او را آزاد بگذارید. با وجودیی که دشمن سلطه خود را از طریق همین طبقه ذینفع اعمال میکند.
🔺همین را در محافظه کاران که تنها شعار و خط محوریشان وحدت است داریم که میگویند به واسطه وجود دشمن خارجی یا خطر جناح مقابل، برائت و صف بندی با فاصله دارها با اصول انقلاب اولویت نیست و مثل تجدیدنظرطلبها که از تساهل و تسامح سخن میگویند خودش را می آورند ولی اسمش را نه.
🔺در مکتب امام، وحدت یک اصل است اما شاخص عینی دارد و نباید اصل حرکت حق در آن استحاله شود. افراد به میزان پایبندیشان به مبانی اسلام، انقلاب و صف بندی مستضعفین با مسنکبرین لایق وحدتند و برائت از نفوذی ها، منافقین و زاویه دارها با این مبانی در امتداد برائت از مشرکین، اصل قطعی است.
🔺وحدتی که ظالم را با مظلوم و فاسق و زاویه دار و غیرانقلابی را با مومن و انقلابی متحد کند نه اسلامی است نه پذیرفتنی. نه ممکن و نه مطلوب. البته انقلابی بودن تشکیکی است و مراتب دارد و نباید به کسی بیش از ظرفیتش بار کرد اما این به معنای وحدت با غیرانقلابیها و گذشت از نفوذیها نیست.
🔹لطف بفرمایید درس دشمن شناسیتان را برای خودتان نگه دارید!
✍🏻 #محمدصادق_شهبازی
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وقتی قضات فاسد را علنی مجازات نکنید، مردم به قوه قضائیه شک میکنند!
🔹رحیمپور در تجمع طلاب قم: رئیس قوه گفت، لیست قضات فاسد را اعلام میکنیم، پس چرا اعلام نمیکنید؟
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
🔹رئیس سازمان نظام پزشکی گفته دارو و تجهیزات پزشکی بدلیل #تحریم گران میشود چون با ارز دولتی وارد نمیشود!
این درحالیست که دولت برای دارو و لیست بلندبالای تجهیزات که تولید داخل دارند هم #ارز_دولتی برای واردات داده!
هم از توبره ارز دولتی میخورند هم از آخور فروش به نرخ آزاد!
#پزشکان_کاسبکار
✍ #امید_نیکو
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️«قمیِ جوان» آمد ، مقصد «خاموشیِ پیر» کجاست؟
🔹هفته گذشته پس از حدود 16 سال رکود در مدیریت سازمان تبلیغات با تدبیر رهبر انقلاب فردی جوان جایگزین خاموشی ِ56 ساله شد. هرچند جوانگرایی نوشدارو نیست و لزوما موجب نو شدن و پیشرفت نخواهد شد ولی نمیتوان انکار کرد که جوانگرایی شرط اولیه اصلاح است.
فارغ از بحث مهم الزامات جوانگرایی صحیح ، همچنان باید از ایده جوانگرایی دفاع کرد تا این رویکرد صحیح در کشور تقویت شود. از این منظر سوال اساسی نسل جدید پس از انتصاب قمی ، مقصد بعدی خاموشی است. بنابر اخبار منتشر شده بنظر میرسد صندلی سازمان اوقاف و امور خیریه محتملترین مقصد خاموشی است!
🔹اگر از ضعفهای مدیریتی خاموشی در دوران مدیریت سازمان تبلیغات بگذریم و همچنین از لزوم نگاه نو در سازمان اوقاف هم اغماض کنیم باید پرسید چرا حداقل اصلاح ممکن یعنی جوانگرایی در سازمان اوقاف تکرار نمیشود؟ خاموشی شرط اولیه نو شدن یعنی عنصر جوانی را ندارد هرچند بعید است ایدهی جدیدی هم برای اصلاح سازمان اوقاف داشته باشد! پس چه لزومی دارد با وجود ظرفیتهای قابل توجه نسل جوان فرصت تربیت یک مدیر از نسل جدید سوزانده شود؟
🔹رهبری با انتصاب قمی به ریاست سازمان تبلیغات نشان داد عزم جزمی در جوانگرایی در نهادهای زیر مجموعه خود دارد. انتصاب مدیری 56 ساله به ریاست سازمان اوقاف به اندازه شیرینی انتصاب قمی تلخ خواهد بود.
✍ #پوریا_دهقان
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️آیت الله مصباح یزدی:دشمن از «فقه نجاسات و مطهرات» هراس ندارد؛آنان از «ولایت،امر به معروف و نهی از منکر و استکبارستیزی» هراس دارند، آنان از برائت از شیطان بزرگ میترسند
#حوزه_سکولار
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️حوزه های علمیه و توقع بر زمین مانده
🔺صرفنظر از حجم و تعداد، بسیاری از همایش ها و کنگره ها که اکنون در حوزه های علمیه برگزار می شود، قبل از برپایی نظام اسلامی نیز موضوعیت داشت و امکان برگزاری آنها قابل تصور بود.
🔺قابل انکار نیست که برپایی نظام اسلامی زمینه را برای برگزاری اینگونه نشست ها و گردهمایی ها بیش از پیش فراهم کرده است. این نکته و ادعا قابل تأمل است که نظام اسلامی وظیفه خود را از حیث فراهم نمودن بستر فعالیت گسترده تر نظری برای حوزه های علمیه فراهم نموده است و در مقابل، این پرسش نیز در خور توجه است که آیا حوزه های علمیه نیز به همان نسبت به وظایف خود در قبال نظام اسلامی عمل کرده اند یا خیر؟
🔺ادای دین حوزه های علمیه نسبت به نظام اسلامی به این است که حوزه ها، مسأله های واقعی نظام اسلامی را درک کنند و آنها را در کانون توجه و بررسی خود قرار دهند.
🔺به نظر می رسد هنوز سهم مسائلی مانند عدالت اجتماعی، فقر و نابرابری و نقد نظام ها و سیاستهای اقتصادی، مسائل مربوط به نهادهای جدید اقتصادی، در حوزه های علمیه پرداخت نشده است.
🔺مسائل فرهنگی، حدود آزادی بیان، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، نشر تولیدات فکری، شاخه های هنر _ موسیقی، سینما، تئاتر ..._ چه سهمی از دغدغه های پژوهشی و آموزشی حوزه را به خود اختصاص داده است؟
🔺می شود فهرستی طولانی از ابهام های سیاسی و اجتماعی را ارائه کرد که انعکاس آنها در فضای حوزه، کمرنگ به نظر می رسد.
🔺و هنوز این توقع امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی از روحانیت پاسخی متناسب دریافت نکرده است که «روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمى تواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست. »
🔺و اینکه «حكومت در نظر مجتهد واقعى، فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است،حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. هدف اساسى اين است كه ما چگونه مى خواهيم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پياده كنيم و بتوانيم براى معضلات جواب داشته باشيم. »
✍ #احسان_بابایی
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕شرایط اجتهاد از منظر شهید بهشتی…
🔹کسی که انقلابی نیست؛ کسی که محافظه کار است، مجتهد نیست؛ اگرچه علّامه اصول و فقه باشد
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️معاون رئیس جمهور جلوی دسترسی مردم و دستگاههای نظارتی به حقوق و مزایای مسئولان را گرفت
🔹 در حالی که در ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به راهاندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا شده، به گونهای که امکان دسترسی به آن برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود، جمشید انصاری معاون اداری استخدامی رئیس جمهور به بهانه عدم همکاری سایر دستگاهها از اجرای این قانون سرباز میزند.
🔹 گفتنی است سازمان امور اداری و استخدامی میتواند با انتشار حقوق و مزایای مدیران و مشخص کردن دستگاههایی که از زیر بار اجرای این قانون در می روند، در این خصوص یک مطالبه اجتماعی ایجاد کند
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
⭕️سرمایهگذاری بنیاد مستضعفان در ساخت مجتمعهای لوکس و مالها متوقف شد
🔺بر اساس مصوبه شورای معاونان بنیاد مستضعفان و بخشنامه معاونت توسعه ساختمان در جهت پرهیز از رقابت با بخش خصوصی و سیاستهای کلان بنیاد، از این پس سرمایهگذاری شرکتهای بنیادی درساخت و ساز پروژههای جدید تجاری لوکس و مراکز بزرگ تجاری (مالها) که عمدتا با هدف عرضه برندهای خارجی در کلانشهرها مورد استفاده قرار میگیرد، متوقف میشود.
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
. ⭕️ بیانیه مهم بیش از 250 نفر از اساتید ، فضلا و روحانیون انقلابی؛
🔺تشکیل کارگروهی برای شناسایی بانیان انقلاب زدایی در حوزه های علمیه/ باز هم پای یقه سفیدان در میان است/ حوزه، مطالبه از مسئولان کشور را با جدیت دنبال می کند/ از استاد رحیم پور و بانیان جلسه متشکریم/ آرزوی اختلاف میان طلاب و مراجع عظام را به گور خواهند برد
🔺تجمع #طلاب_انقلابی در پنجشنبه گذشته با محوریت انتقاد از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و عملکرد نادرست و ضعیف مسئولین در این زمینه، و تایید و پشتیبانی از اعتراض های مکرر و تذکرهای متعدد #رهبر مقتدر انقلاب و مراجع معظم تقلید حفظهم الله نسبت به مشکلات اقتصادی و فساد، برگزار شد و در این تجمع نکات بسیار مهم و راهبردی را بیان کردند.
🔹برای افرادی که از وضعیت فعلی کشور جمع بندی دقیقی دارند مشخص است که یکی از علل اصلی گسترده شدن #فساد در دستگاه های مختلف کم رنگ بودن حضور طلاب و #روحانیت در مطالبه گری و حرکات انقلابی ای مانند این تجمعِ مُغتنم بوده است ، تجمعی که صدای مظلومیت مردم را از حنجره روحانیت دردآشنا فریاد می کند، بهترین محتوایی است که در این زمان می تواند به بهبود اوضاع کنونی کمک شایانی کند.
🔸همیشه دشمنان درصدد تخریب و تحریف حرکت های صحیح مردمی و انقلابی بوده و هستند. تجمع اخیر که تجلی پیوند روحانیت و مردم بود لرزه بر اندام #دشمنان_خارجی و دنباله های #منافق_داخلی آنها انداخت که تلاشی رسانه ای را از بنگاه لجن پراکنی بی بی سی کلید زدند و کسانی که زخم خورده شمشیر منطق و مطالبه #حزبالله در سالیان اخیر هستند مجالی پیدا کرده و بر علیه #سربازان_ولایت بُراق شده اند و زنجیره ای از #مطبوعات_سفارشی میدان دار این موضوع شده اند.
🔹مسبب اصلی اهانت نسبت به جلسه محترم روحانیت انقلابی در واقع کسانی هستند که بیش ترین خطر را از جانب روحانیت اصیل احساس می کنند یعنی افرادی که به فضل خدا قرار است در روز ها و ماه های پیش رو در #محاکم_قضائی محکوم و مجازات شوند.
🔸بدین وسیله ما جمعی از اساتید ، روحانیون و طلاب انقلابی و برخی از نمایندگان مجمع طلاب حوزه علمیه ضمن تشکر و قدردانی از برنامه ریزان و برگزارکنندگان و سخنران فاضل این جلسه که در هیچ برهه ای امام و امت را تنها نگذاشته و زبانی گویا ، صادق و صریح در ساحت اندیشه و مطالبه عدالت بوده و خود پروش یافته و دانش آموخته حوزه علمیه هستند ؛ به آن دست از رسانه هایی که سکوت شومشان در قضیه مبارزه با فساد را فقط در مقابله با عدالت خواهان می شکنند اعلام می کنیم شما نماینده مردم #مستضعف نبوده و در واقع تریبون متنفذین ، قدرت طلبان و #زرسالاران هستید و فرجام مبارکی نخواهید داشت.
🔹در انتها به اطلاع می رسانیم کارگروهی قوی متشکل از روحانیت هوشیار بنا دارند افرادی را که می خواهند با هدف « #انقلاب_زدایی در حوزه ها» موجب تضعیف نظام اسلامی شوند و عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبهی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم به #افراطی_گری کنند و مشخصا یکی از کارهایشان انتقال غیر صحیح و خلاف واقع مطالب و رخدادها به تاثیرگذاران حوزه است و در قضیه اخیر نیز تصویری خلاف واقع به برخی از #بزرگان حوزه ارائه دادند و به دنبال از میان بردن وحدت فراگیر میان قشرهای مختلف حوزوی هستند را شناسایی کرده و علاوه بر پیگیری حقوقی آنها، به زودی به عموم جامعه روحانیت معرفی کنند.
🔸مخالفین و کسانی که با اجرای #عدالت، امنیت آنها به خطر خواهد افتاد بدانند که آرزوی ایجاد اختلاف بین مراجع معظم تقلید و طلاب و روحانیون و منفعل شدن حوزه علمیه در مقابل فسادها و انحرافاتی که توسط آنها ایجاد شده را به گور خواهند برد.
🔹مشروح بیانیه در لینک زیر👇🏻
✅ https://www.teribon.ir/archives/330142/
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امام خامنه ای:بیکاری و گرانی برای مردم است آن وقت پول را بدهند به بعضی مسئولین، بخورند و به ریش مردم و انقلاب بخندند؟
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
تریبون مستضعفین
⭕️تنزل از آرمان تا اداره؛ رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(2) 🔹به مناسبت تغییر در ریا
⭕️تنزل از آرمان تا اداره؛ رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(3)
🔹به مناسبت تغییر در ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
4️⃣ناموفق در جذب نخبگان حوزوی
🔹سازمان تبلیغات اسلامی در جذب بدنه نخبگاني حوزه موفق نبوده است. البته این سازمان، در مقاطعی محدود مانند سالهای آغازین مدیریتهای جدید ـ خصوصاً در آغاز دهه 1380 و با توجه به فضای فرهنگی و سیاسی خاص آن مقطع ـ موفقیتهای نسبی به دست آورد، ولی در ادامه دچار همان وضعیت سابق شد که متأسفانه تاکنون ادامه دارد. عملکرد ضعیف این سازمان و بررسی مسائل دیگر باعث شده است که طلاب و روحانیون خوشفکر تمایلی برای همکاری و فعالیت در این سازمان نداشته باشد و دیگر نهادهای فرهنگی را بر این نهاد ترجیح میدهند.
🔹از سويي برخوردهاي مديران مياني و خصوصاً محلی با نخبگان حوزوي باعث شده است كه بدنه نخبگان و باانگیزه حوزه هم تمايلي به فعاليت و همكاري با سازمان تبليغات نداشته باشند. همين رو گرداني متقابل سازمان و نخبگان و طلاب باانگیزه حوزه، باعث شده است كه سازمان از وضعيت مطلوبش فاصله بگيرد و نتواند آن وظايف محوله را به درستي انجام بدهد. لذا فاصله معرفتي بين مسئولان و مديران اين سازمان با نخبگان حوزه افزايش يابد.
«به نظر من، رياست سازمان، آقاي دکتر خاموشي، اگر بتواند مجموعة سازمان را به خاستگاه آن، يعني حوزة علميه برگرداند، مي¬تواند موفقيت¬هاي بزرگ¬تري به دست بياورد.»
5️⃣ وجود حس رقابت ناسالم و كاذب ميان مديران مياني
🔹حس رقابت ناسالم و كاذب ميان مديران مياني سازمان در شهرستانها و مبلغان، طلاب و روحانيون فعال هر منطقه باعث شده است كه مديران از مبلغان و روحانيون فعال بومي چندان استقبال نكنند؛ چرا كه غالباً حس حفظ مقام و اين احساس خطر در آنها وجود دارد كه ممكن است آنها مورد توجه امام جمعه و مسئولان شهری واقع شوند و جايگاه مديريتي آنها به خطر بيفتند.
6️⃣نامشخص بودن و بلاتكليف بودن اين سازمان در مبارزه با تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن
🔹متأسفانه اين بلاتكليفي، گريبانگير اغلب نهادها و سازمانهاي پژوهشي و فرهنگي كشور است و باعث شده است كه اين سازمان ظرفيت عظيم خودش را نتواند بشناسد. متأسفانه دلمشغوليهاي فراوان مدیران ارشد اين سازمان به سیاست باعث شده است كه برنامهریزی جدي براي سياستهاي كلان اين سازمان محقق نشود و آن استراتژيها و سياستگذاريها در حد شعار و روي كاغذ بماند. ادامه دارد...
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
✍🏻 #یاسر_عسگری
✅ قسمت اول: https://t.me/teribon/4117
✅ قسمت دوم : https://t.me/teribon/4122
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️خودرو 350 میلیونی باتخفیف 100 میلیونی و الباقی وام 4درصد در اختیار دختر آقای X!
🔹افشاگری خادمی درباره تخلفات بزرگ بانکی
🔹 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
🔹 t.me/teribon