📚 *در ادامه شرح خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه( آیت الله مکارم)*
✴️ *مردان الهى و اهل ذکر:*
💠امام(عليه السلام) بعد از بيان آثار ذکر خدا در صيقل دادن دلها و آثار گسترده آن در روح و جان آدمى به شرح حال کسانى مى پردازد که به راستى اهل ذکرند و صفات آنها را يکى بعد از ديگرى بيان مى کند.
✳️ نخست مى فرمايد:
« *ياد خدا اهلى دارد که آن را به جاى (زرق و برق) دنيا برگزيده اند* »;
🛑اشاره به اينکه *ياد خدا سبب مى شود که فريفته ماديّات زودگذر دنيا نشوند* *همان دنيايى که عشق به آن در احاديث اسلامى «رَأْسُ کُلِّ خَطيئَة» و منشأ انواع گناهان شمرده شده است.*
💠البتّه مفهوم اين سخن اين نيست که آنها مانند راهبان ديرنشين و تارکان دنيا پشت پا به زندگى اجتماعى مى زنند (به قرينه جمله هايى که بعد از آن مى آيد) بلکه منظور اين است آنها اسير چنگال دنيا نمى شوند.
⁉️در اينکه منظور از «ذکر» و «اهل» چيست؟
‼️دو تفسير عمده براى آن ذکر شده است: يکى خاص و ديگرى عام;
‼️ *تفسير خاص* آن اين است که *منظور از ذکر پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) يا قرآن است واهل ذکر «اهل بيت» و امامان معصوم اند و صفاتى که بعد از اين جمله درباره اهل ذکر آمده به طور کامل بر آنها منطبق مى شود.*
‼️ *مفهوم عام* آن *همه عالمان با تقوا و مؤمنان کامل را شامل مى شود و صفاتى که بعد از آن است نيز بر آنها منطبق است.*
البتّه هيچ مانعى از جمع در ميان اين دو معنا نيست; مفهوم جمله عام است و اهل بيت، مصداقهاى بارز و چهره هاى درخشان آن هستند.
🌴آنگاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن آثار ذکر الله را در وجود اين گروه در ضمن پنج وصف بيان مى کند.
و مى فرمايد:
«لذا هيچ تجارت و داد و ستدى آنها را از ياد خدا باز نداشته است»;
💠نه اينکه آنها تجارت و بيعى ندارند و از فعاليت اقتصادى بيگانه و سربار اجتماع اند، بلکه آنها گامهاى مؤثرى در اين وادى بر مى دارند; ولى چنان نيست که اين فعاليتهاى اقتصادى آنها را از ياد خدا غافل سازد و در مسير دنياپرستى قدم زنند.
🔰در ادامه اين سخن به بقيه صفات آنها اشاره کرده
جمله «يَقْطَعُونَ بِهِ أَيَّامَ الْحَيَاةِ» اشاره به اين است که برنامه ياد خدا و آثار پربرکتش مربوط به يک روز و چند روز عمر آنها نيست، بلکه سراسر ايّام حياتشان را از جوانى گرفته تا بزرگسالى و پيرى همه را شامل مى شود.
💎جمله هاى بعد از آن اشاره به اين است که آنها هرگز خود را از مسئوليّتهاى اجتماعى; مانند گوشه گيران و چلّه نشينان کنار نمى کشند، بلکه در ميدان ارشاد جاهل و تنبيه غافل و امر به معروف و نهى از منکر کاملا فعّال اند و با توجّه به اينکه جمله به صورت فعل مضارع آمده و فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد نشان مى دهد که اين برنامه، برنامه هميشگى آنان است.
🔰شايان توجّه اينکه امام در اينجا مى فرمايد: *«آنها هم خود عامل به معروف اند و هم دعوت کننده به آن، و هم خود تارک منکرند و هم ناهى از آن»،*
🌴همان گونه که امام(عليه السلام) در خطبه 175 مى فرمايد:
« اى مردم! به خدا سوگند من شما را به کار نيکى دعوت نمى کنم مگر اينکه پيش از شما به آن عمل مى کنم واز منکرى باز نمى دارم مگر اينکه خودم قبلا از آن چشم مى پوشم».
✳️سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن، به شرح بيشترى درباره حالات اين مردان الهى و اهل ذکر پرداخته،
⚠️آرى! آنها با چشم حقيقت بين و نافذشان از اين جهان، عالم پس از مرگ و برزخ و قيامت را مى بينند و سرنوشت نيکوکاران و تبهکاران را مشاهده مى کنند.
🛑چرا مردم عادى دنيا از درک احوال برزخ و آخرت ناتوانند ومردم الهى اهل ذکر هر دو را مشاهده مى کنند، بلکه خود را در آن مى بينند؟
🔰براى اين است که *روح دنياپرستان به دنيا تعلّق دارد و حجابى در ميان آنها و عوالم ديگر افکنده;*
امّا *پاکدلان اهل ذکر که خود را از اين تعلّقات رهايى بخشيده اند و با ادامه ذکر و عبادتهاى خالصانه روح را صيقل داده اند، پرده ها از جلوى چشمانشان کنار رفته و صورت حقايق عالم برزخ و قيامت در آن نقش بسته است.*
🔰 *اينها حاملان پيامهاى الهى از آن جهان به اين جهان اند. پيامهايى که سبب بيدارى غافلان و بينايى کوردلان مى شود.*
🌴🌹🌴🌹🌴🌹
گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
کانال خادمین در ایتا 👇👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه شرح خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه( آیت الله مکارم)*
✴️ *عاقبت کار رهروان راه حق:*
✳️امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه ترسيم دقيقى از حال اهل ذکر و اولياء الله مى کند که چگونه آنها به محاسبه خويش مى نشينند و به جبران کاستيها مى پردازند،
مى فرمايد: ⬇️
💠 *«اگر حال آنها را در برابر عقل خود مجسّم سازى و مقامات ستوده و مجالس آنان که مشهود فرشتگان است را بنگرى که نامه هاى اعمال خويش را گشوده و به حسابرسى اعمال خود نشسته و....*
💠سپس امام(عليه السلام) بعد از ذکر حالات اولياء الله که چگونه آنها مراقب حالات خويش و مشغول محاسبه اعمال خود هستند و چگونه در برابر کوتاهى هايى که از آنها سرزده، عکس العمل نشان مى دهند و به درگاه خدا مى نالند، به نتيجه آن پرداخته مى فرمايد:⬇️
«(اگر آن حالات و آن عوالم معنوى را در نظر مجسّم کنى) خواهى ديد که آنان نشانه هاى هدايت و چراغهاى پرفروغ برطرف کننده تاريکيها هستند.
🔰فرشتگان آنها را در ميان گرفته و آرامش و سکينه الهى بر آنها نازل شده، درهاى آسمان به رويشان گشوده و جايگاه و مقامهاى والاى کرامت براى آنان فراهم گشته، در جايى که خداوند به آنها نظر رحمت افکنده و از سعى و کوشش آنها راضى است و موقعيتشان را مى ستايد»;
💠 *امام(عليه السلام) در اينجا پنج وصف يا نتيجه مهم براى مراقبتهاى آنها ذکر مى فرمايد که نشانه هاى هدايت و چراغهاى تاريکيها هستند.*
🔰 اشاره به اينکه آنها هرگز مانند زاهدان گوشه گير نيستند که تنها گليم خود را از آب بيرون آرند، بلکه ناجيان غريقى هستند که سعى مى کنند غافلان وآلودگان را از غرقاب گناه رهايى بخشند و از نظر مقام و موقعيت آن قدر والا مقام اند که فرشتگان، گرداگرد آنها را گرفته و در خدمت آنان اند،
💠همان گونه که قرآن فصلت، آيات 30 و فتح، آيه 4 قمر، آيه 54-55 اشاره شده است.
💠راستى هنگامى که انسان اين کلمات پرمعنا را مى خواند که چگونه اولياءالله در پرتو بندگى و عبوديّت، به جاهايى مى رسند که به جز خدا نبيند، در فکر فرو مى رود که اين انسان چه لياقت بزرگى دارد اگر قدر آن را بداند و استعداد خويش را به فعليّت برساند.
💎در ادامه اين سخن به بخش ديگرى از حالات اهل ذکر در ارتباط با خدا در خلوتگاه عبادت و بندگى پرداخته.
💎اشاره به اينکه آنها هر قدر در اطاعت و بندگى کوشا باشند باز خود را در برابر عظمت خدا مقصّر مى دانند و به همين دليل از يک سو پيوسته به درگاه او مى روند و آرامش را از طريق عفو او مى جويند و از سوى ديگر هرگز تکيه بر اعمال خويش نمى کنند،
🔰بلکه تکيه بر فضل خدا دارند اندوهى شديد بر قلب آنها سنگينى مى کند و چشمهاى گريانشان از اين اندوه درونى خبر مى دهد.
💠اشاره به اينکه آنها دل به اعمال خويش نمى بندند و تنها اميد به کرم خدا دارند. هر درى را مى کوبند و هر کارى را که احتمال مى دهند سبب خشنودى او گردد و امواج درياى رحمتش را به حرکت در آورد، انجام مى دهند.
🔰در واقع آنها همواره در ميان خوف و رجا که بهترين حالات مؤمن است به سر مى برند، خوف و ترس از کوتاهيها و اميد و رجا به فضل خدا.
‼️در پايان لحن کلام امام(عليه السلام) عوض مى شود و از شرح حالات اهل ذکر به يک اندرز عمومى پرداخته
‼️اشاره به اينکه پيش از آنکه زندگى تو پايان گيرد و به برزخ و قيامت برسى و فرشتگان الهى حسابرس تو باشند خودت در اينجا به حساب خويش رسيدگى کن تا اگر خطايى از تو سر زده است جبران کنى و اگر کار نيکى داشته اى خدا را شکر نمايى;
هرگز لازم نيست در اعمال کوچک و بزرگ ديگران دقيق شوى و به حسابرسى آنها بپردازى و از خود غافل گردى چرا که آنها براى خود حسابرسى دارند.
🔰جمله اخير در واقع دو پيام دارد.
يکى همان پيام حديث معروف «حاسِبُوا قَبْلَ أنْ تُحاسَبُوا»است.
نهج البلاغه، خطبه 90
🛑و ديگر پيام آيه شريفه *« اى کسانى که ايمان آورده ايد مراقب خود باشيد اگر شما هدايت يافته ايد گمراهى گمراهان به شما زيانى نمى رساند».*
مائده، آيه 105
🌴🌹🌴🌹🌴🌹
گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
کانال خادمین در ایتا 👇👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهدویت _ ۴۲ / ویژگیهای نواب اربعه
🔴 منبر ایننرنتی
🔵 دکتر محمد لطفیزاده
...خدای من ؛ ، من باید از نظر علم از همه برتر باشم، تا مبادا که دشمنان مرا از این راه طعنه زنند.
باید به آن سنگدلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر میفروشند، ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد.
باید همه آن تیره دلان مغرور و متکبر را به زانو در آورم، آنگاه خود خاضع ترین و افتاده ترین مرد روی زمین باشم...
#خدا_بود_و_دیگر_هیچ_نبود
#شهید_چمران
🌷🌷🌷
🕊 شهید کشوری؛ از کمکهای مخفیانه به نیازمندان تا نشان خلبان شاخص
💠 مدتی بود که احمد خیریهای بین بچههای پایگاه هوایی کرمانشاه تشکیل داده بود و به برخی خانوادههای فقیر کمک مالی میکرد.
🔸 یک شب که به همین قصد داشت میرفت بیرون پایگاه، با اصرار همراهش شدم. روی صندلی عقب بستههای ارزاق حاوی قند، روغن، لوازم التحریر بود. در طی مسیر وارد جاده خاکی فرعی شدیم. احمد گفت: اینجا روستای تازهآباد کرمانشاه است. امشب چهره اصلی و بینقاب این مملکت را میبینی.
🔹 وقتی وارد روستا شدیم. احمد درِ خانهها را میزد و صاحب خانهها را به اسم میشناخت و بستهها را تحویل شان میداد.
🔸 داخل خانهای شدیم. پر از بچههای قد و نیمقد بود. به من گفت به درس و مشق بچهها رسیدگی کنم.
🔹 داخل خانه پیرمرد و پیرزنی شدیم. پیرمرد بیمار بود و حال تکان خوردن نداشت. احمد بالای سرش نشست و سرش را بوسید و نوازشش کرد. پیرمرد دستان احمد را با محبت گرفته بود و رها نمیکرد. بدون اینکه متوجه شود، احمد مقداری پول زیر بالشتش گذاشت و به پیرزن گفت: مادر! سماوری که قولش را داده بودم آوردم.
🔸 یکی از فقرا با گرفتن بسته، به جان شاه دعا میکرد! احمد گفت: این کمکها از طرف آیتالله خمینی است نه از طرف شاه!
راوی: محمد نیک رهی | کتاب؛ خانهای کوچک با گردسوزی روشن
🗓 ۱۵ آذرماه، سالروز شهادت خلبان شهید احمد کشوری
*غلط و غلوط!*
⭕گفت: مذاکرات هستهای به کجا کشید؟
🔹گفتم: طرفهای اروپایی گفتهاند باید به پایتخت کشورهای خود برگردیم و درباره طرح و سناریوی پیشنهادی ایران مشاوره کنیم.
⭕گفت: ایول! تا حالا، غربیها طرح و سناریو میدادند و تیم ایران برای مشورت فرصت میگرفت و حالا ایران سناریو تعریف میکند و آنها باید دنبال طرح ایران بدوند.
🔹گفتم: « انریکه مورا» هماهنگکننده اتحادیه اروپا گفته است؛ ما در طول مذاکرات نتوانستیم یک نفس راحتی بکشیم! و «ریچارد گلدبرگ» از بنیاد دموکراسی هم گفته است ایران ما را تحقیر کرد و اجازه نداد در اتاق مذاکرات حضور پیدا کنیم»!
⭕گفت: چشمشان کور! چرا در مذاکرات قبلی آنهمه حقهبازی کردند که حالا به این حال و روز بیفتند؟!
*🔹گفتم: یارو میگفت، ما یک غلطی کردیم که حالا هر غلطی میکنیم، نمیتونیم هیچ غلطی بکنیم!*
1
پیراهن حضرت یوسف علیه سلام نشانهٔ زنده یا مرده بودن صاحب آن... 🔴
السّجّاد عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ زَکَرِیَّابْنِ یَحْیَی رَفَعَهُ إِلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ أَنَّ هَاتِفاً هَتفَ ب -هِ فَقَالَ یَا عَلِیَّ بْنالْحُسَیْنِ «
أَیَّ شَیْءٍ کَانَتِ الْعَلََمَهْ بَیْنَ یَعْقُوبَ وَ یُوسُفَ فَقَالَ لَمَّا قُذِفَ إِبْرَاهِیمُ فِی النَّارِ هَبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ بِقَمِیصِ فِضَّهْ فَأَلْبَسَهُ إِیَّاهُ فَفَرَّتْ عَنْهُ النَّارُ وَ نَبَتَ حَوْلَهُ النَّرْجِسُ فَأَخَذَ إِبْرَاهِیمُ الْقَمِیصَ فَجَعَلَهُ ف ی عُنُقِ إِسْحَاقَ فِی قَصَبَهْ فِضَّهْ وَ عَلَّقَهَا إِسْحَاقُ فِی عُنُقِ یَعْقُوبَ وَ عَلَّقَهَا یَعْقُوبُ فِی عُنُقِ یُوسُفَ وَ قَالَ لَهُ إِنْ نُزِعَ هَذَا الْقَمِیصُ مِنْ بَدَ نِ عَلِمْتُ أَنَّ مَیِّتٌ أَوْ قَدْ قُتِلْتَ فَلَمَّا دَخَلَ عَلَیْهِ إِخْوَتُهُ أَعْطَاهُمُ الْقَصَبَهْ وَ أَخْرَجُوا الْقَ مِیصَ فَاحْتَمَلَتِ الرِّیحُ رَائِحَتَهُ فَأَلْقَتْهَا عَلَی وَجْهِ
». یَعْقُوبَ بِالُْْرْدُنِّ فَقَالَ إِنِّی لََْجِدُ رِیحَ یُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ
از عل ی بنمح مد در حدیثی مرفوع روایت است: هاتفی از امام زینالعابدین علیه السلام « 🌕
وقتیکه « : چه نشانهای میان یعقوب و یوسف علیهما السلام قرار داشت؟ آن حضرت فرمود « : پرسید
ابراهیم علیه السلام در آتش افکنده شد، جبرئیل لباسی از جنس نقره برایش آورده و بر او پوشانید که
ابراهیم آن پیراهن را برداشت و .» گلهای نرگس رویید 👈 آتش از او دور شد و اطراف ابراهیم
در غلافی نقرهای قرار داده و بر گردن اسحاق آویخت و اسحاق آن را بر گردن یعقوب و یعقوب نیز آن را
اگر این پیراهن از تنت بیرون آورده شد متو جه میشوم که « : بر گردن یوسف آویخت و به او فرمود
هنگامیکه برادران یوسف بر او وارد شدند او غلاف نقرهای را به ایشان .» مردهای یا به قتل رسیدهای
داد و آنها پیراهن را بیرون آوردند و باد بوی آن را با خود برده و بر صورت یعقوب که در اردن بود، افکند و
». إِن ی أ لَأجِدُ رِی أ ح یُوسُ أ ف لأوْ لا أأنْ تُ أ فن دُ ونِ « : اینجا بود که یعقوب فرمود
تفسیر اهل بیت علیهم السلَم ج ۷، ص ۹۵۵ 📗
بحارالْنوار، ج ۹۱ ، ص ۰۱ 📗
المحاسن، ج ۱، ص ۰۸۴ 📗
قصص الْنبیاءللجزایری، ص
... ....:
قیامت چشم شهید ۱
اینجا قیامت فرا رسیده . ای شهید این ساقه ی پا که از قیام تو با قی مانده و تنت در کنار دشت و باغی مانده . مگر قیام جسم ما جز از رستاخیز ساقه ی گیاهان نیرو میگیرد .
و مگر ما جسمیم فقط.
ای شهید یاد ساقه ی استخوان تو قیامتی در دلم به پا کرده . قامت تو قیام تو قیامتی در دلم به پا کرد و ساقه ی نور در دلم قیام کرد
.
@onsbashahadatchoemamali
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗*
🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.*
👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
📣📣 *توجه* 📣📣 *توجه*
🌸 *اعضای محترم گروه*
برای فهم و درک بهتر از مطالب این دو کتب پر محتوی ( *نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* )
🌷 لطفاً *شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* را که روزانه در گروه خادمین امیرالمومنین علیه السلام بارگذاری می شود را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید.
با تشکر.
مرحله دوم خطبه ۲۲۱ بند ۱ و ۲.mp3
8.89M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و سی ام
✍ خطبه ۲۲۱ از بند ۱ تا ۲
📣 صوت نهج البلاغه👇
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 *مرحله سوم ختم نهج البلاغه*
🔸 *سهم روز صد و سی ام*
📔 *خطبه ۲۲۱ از بند ۱ تا ۲:*
🌷 *خطبه ۲۲۱*
📣 ( *پس از خواندن آيه ۱ و ٢ سوره تكاثر، 《 افزون طلبی شما را به خود مشغول داشته تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد؟.》. فرمود)*
1⃣ *هشدار از غفلت زدگی ها*
♦️شگفتا چه مقصد بسيار دوری، و چه زيارت كنندگان بيخبری! و چه كار دشوار و مرگباری! پنداشتند كه جای مردگان خالی است، آنها كه سخت مايه عبرتند، و از دور با ياد گذشتگان، فخر می فروشند، آيا به گورهای پدران خويش می نازند؟ و يا به تعداد فراوانی كه در كام مرگ فرو رفته اند؟ آيا خواهان بازگشت اجسادی هستند كه پوسيده شد؟ و حركاتشان به سكون تبديل گشت؟ آنها مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر! اگر با مشاهده وضع آنان به فروتنی روی آورند عاقلانه تر است تا آنان را وسيله فخرفروشی قرار دهند. اما بدانها با ديده های كم سو نگريستند، و با كوته بينی در امواج نادانی فرو رفته اند، اگر حال آنان را از ورای خانه های ويران، و سرزمينهای خالی از زندگان می پرسيدند، هرآينه می گفتند: آنان با گمراهی در زمين فرو خفتند، و شما ناآگاهانه دنباله روی آنان شديد بر روی كاسه های سر آنها راه می رويد. و بر روی جسدهايشان زراعت می كنيد؟ و آنچه به جا گذاشته اند می خوريد، و در خانه های ويران آنها مسكن گرفتيد، و روزگاری كه ميان آنها و شماست بر شما زاری می كند، آنها پيش از شما به كام مرگ فرو رفتند، و برای رسیدن به آبشخور، از شما پیشی گرفتند.
2⃣ *شرح حالات رفتگان*
♦️ آنها دارای عزتی پايدار، و درجات والای افتخار بودند، پادشاهان حاكم، يا رعيت سرفراز بودند كه سرانجام راه به درون برزخ پيمودند، و زمين آنها را در خود گرفت، و از گوشت بدن های آنان خورد، و از خون آنان نوشيد. پس در شكاف گورها بی جان و بدون حرکت پنهان مانده اند. نه از دگرگونيها اندوهناك، و نه از زلزله ها ترسناك، و نه از فريادهای سخت هراسناكند، غائب شدگانی كه كسی انتظار آنان را نمی كشد، و حاضرانی كه حضور نمی يابند، اجتماعی داشتند و پراكنده شدند، با يكديگر مهربان بودند و جدا گرديدند. اگر يادشان فراموش گشت، يا ديارشان ساكت شد، برای درازی زمان و دوری مكان نيست، بلكه جام مرگ نوشيدند، گويا بودند و لال شدند، شنوا بودند و كر گشتند، و حركاتشان به سكون تبديل شد، چنان آرميدند كه گويا بيهوش بر خاك افتاده و در خواب فرو رفته اند.همسايگانی كه با يكديگر انس نمی گيرند، دوستاني كه به ديدار يكديگر نمی روند، پيوندهای شناسایی در ميانشان پوسيده، و اسباب برادري قطع گرديده است، با اينكه در يك جا گرد آمدند تنهايند، رفيقان يكديگرند و از هم دورند، نه برای شب صبحگاهی می شناسند، و نه برای روز شامگاهی، شب، يا روزی كه به سفر مرگ رفته اند برای آنها جاويدان است. خطرات آن جهان را وحشتناك تر از آنچه می ترسيدند يافتند، و نشانه های آن را بزرگ تر از آن چه می پنداشتند مشاهده كردند، و برای رسيدن به بهشت يا جهنم تا قرارگاه اصلی شان مهلت داده شدند، و جهانی از بيم و اميد برايشان فراهم آمد، اگر می خواستند آنچه را كه ديدند توصيف كنند، زبانشان عاجز می شد. حال اگر آثارشان نابود شد، و اخبارشان فراموش، اما چشمهای عبرت بين، آنها را می نگرد، و گوش جان اخبارشان را می شنود، كه با زبان ديگری با ما حرف می زنند و می گويند:...
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
1_921091466.m4a
5.84M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز صد و بیستم
📔 دعای ۴۲ از بند ۱۸ تا ۲۲
📣 صوت صحیفه سجادیه👇
🌸 *بسم الله الرحمن الرحیم*
📣 *مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه*
🔸 *سهم روز صد و بیستم*
📔 *ادامه دعای ۴۲ از بند ۱۸ تا ۲۲*
🤲 *دعای ختم قرآن*
(۱۸) اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَبِینَا ـ صَلَوَاتُكَ عَلَیهِ وَ عَلَى آلِهِ ـ یوْمَ الْقِیامَةِ أَقْرَبَ الْنَّبِیینَ مِنْكَ مَجْلِساً، وَ أَمْكَنَهُمْ مِنْكَ شَفَاعَةً، وَ أَجَلَّهُمْ عِنْدَكَ قَدْراً، وَ أَوْجَهَهُمْ عِنْدَكَ جَاهاً.
پروردگارا! پیامبر ما را - که درود و رحمت تو بر او و خاندانش باد - در روز قیامت از جهت مرتبه و مقام نزدیکترین پیامبران به خود قرار بده، و شفاعتش را از همه پذیرفته تر و منزلتش را نزد خود از همه بالاتر و از جهت جاه و جلال، او را آبرومندترین افراد نزد خویش قرار بده.
(۱۹) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ شَرِّفْ بُنْیانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ ثَقِّلْ مِیزَانَهُ، وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ، وَ قَرِّبْ وَسِیلَتَهُ، وَ بَیضْ وَجْهَهُ، وَ أَتِمَّ نُورَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ
پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست، و بنای دین او را بلند کن، و دلیل و برهانش را بزرگ گردان، و ترازوی (حسنات) او را سنگین نموده و شفاعتش را بپذیر، و وسیله اش را نزدیک کرده و روسفیدش کن، و نورش را کامل نما و درجه اش را بالا ببر.
(۲۰) وَ أَحْینَا عَلَى سُنَّتِهِ، وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِیلَهُ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ، وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَتِهِ، وَ أَوْرِدْنَا حَوْضَهُ، وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ
و ما را بر سنت و روش او زنده بدار و بر دین و آیین او بمیران، و در راه او و از اطاعت کنندگان فرمانش قرار بده، و در گروه پیروان آن حضرت محشور کن، و ما را به حوزه او وارد نموده و از جام او سیراب نما.
(۲۱) وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، صَلَاةً تُبَلِّغُهُ بِهَا أَفْضَلَ مَا یأْمُلُ مِنْ خَیرِكَ وَ فَضْلِكَ وَ كَرَامَتِكَ، إِنَّكَ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ، وَ فَضْلٍ كَرِیمٍ.
بر محمد و خاندانش درود بفرست، درودی که به برکت آن، او را به بهترین خیر و نیکی و بخشش و بزرگواریت که بدان امید دارد برسانی، زیرا تو دارای رحمت وسیع و بخشش بزرگ هستی.
(۲۲) اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا بَلَّغَ مِنْ رِسَالاتِكَ، وَ أَدَّى مِنْ آیاتِكَ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ، وَ جَاهَدَ فِی سَبِیلِكَ، أَفْضَلَ مَا جَزَیتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِینَ، وَ أَنْبِیائِكَ الْمُرْسَلِینَ الْمُصْطَفَینَ، وَ السَّلَامُ عَلَیهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
پروردگارا! به پیامبرت محمد بدان خاطر که رسالت و پیامهای تو را ابلاغ نمود، و آیات تو را به مردم رساند و بندگانت را پند و اندرز داد، و در راه تو جهاد کرد، پاداش بده؛ پاداشی بالاتر از هر پاداش و جزا ای که به هر یک از فرشتگان مقرب خود، و پیامبران فرستاده شده و برگزیده ات دادی، و سلام و درود و رحمت و برکات خداوند بر آن حضرت و خاندان پاک و پاکیزه اش باد.
🌴🌿🍃🌲🍃🌿🌴
📚 *شرح خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم)
👈 عبرت گرفتن از مردگان
⚠️ *تفاخر بى معنا به جاى عبرت گرفتن!*
🔰 اين خطبه يکى از مهم ترين و جامع ترين و مؤثرترين خطبه هاى اميرمؤمنان على(عليه السلام) است.
💠 ابن ابى الحديد تعريفات عجيبى درباره اين خطبه دارد و آن را از نظر فصاحت و بلاغت بى نظير مى شمرد.
💠 و مى گويد: کسى که آن را بررسى کند، کلام معاويه درباره على(عليه السلام) را باور خواهد کرد.
💠 او مى گفت: «وَاللهِ ما سَنَّ الْفَصاحَةَ لِقُريش غَيْرُهُ; به خدا سوگند فصاحت را براى قريش غير او بنيانگذارى نکرد».
🔰 سپس به اين نکته مى پردازد که گاهى شعرا هنگام شنيدن اشعار فصيح و بليغ سجده مى کردند و مى گفتند همان گونه که قاريان قرآن مواضع سجود قرآن را مى دانند ما نيز مواضع سجود شعر را مى دانيم.
🔰 آنگاه ابن ابى الحديد مى افزايد سزاوار است تمام فصحاى عرب اجتماع کنند و اين خطبه بر آنها خوانده شود و به جهت عظمت آن (براى آفريدگار) سجده کنند.
↩️ آنگاه اضافه مى کند: من به راستى بسيار تعجب مى کنم از کسى که درباره جنگ خطبه اى مى خواند که نشان مى دهد طبع او همانند شيران است.
❇️ سپس همان کس خطبه اى مى خواند که نشان مى دهد طبع او همچون زاهدى است که چشم از دنيا پوشيده که نه در عمر خود خونى ريخته و نه گوشت حيوانى خورده است، و يا همانند مسيح ابن مريم اسطوره زهد و ترک دنيا بود.
❇️ از همه جالب تر اينکه مى گويد: من به کسى که به همه امتها سوگند مى خورد، قسم ياد مى کنم که در طول 50 سال از عمرم بيش از هزار بار اين خطبه را خوانده ام و هيچ زمان نبوده، که به هنگام تلاوت اين خطبه در من اثرى از خوف و پند و موعظه و لرزش در اندام من حاصل نشود.
❇️ واعظان و خطبا و فصحا در اين زمينه بسيار سخن گفته اند و من بارها آنها را بررسى کرده ام; ولى هيچ کدام از آنها تأثير اين خطبه را در من نداشته است.
❇️ با توجّه به آنچه گفته شد سزاوار است هنگام شرح و تفصيل اين خطبه به عمق سخنان امام(عليه السلام) بينديشيم و بهره کافى از آن ببريم و آثار آن را در روح و جان خود احساس کنيم.
📲 جهت عضویت ⬇️
گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
کانال خادمین در ایتا 👇👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin