eitaa logo
تُحَدِّثون
261 دنبال‌کننده
75 عکس
9 ویدیو
0 فایل
این کانال جهت نشر احادیث اهل بیت علیهم السلام می باشد. ارتباط با ادمین @amirmohammadporabbasi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ✨ لَوْ كَانَ حُسْنُ الْخُلُقِ خَلْقاً يُرَى مَا كَانَ شَيْ‏ءٌ أَحْسَنَ خَلْقاً مِنْهُ وَ لَوْ كَانَ سُوءُ الْخُلُقِ خَلْقاً يُرَى مَا كَانَ شَيْ‏ءٌ أَسْوَءَ خَلْقاً مِنْهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَيُبَلِّغُ الْعَبْدَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِم.✨ 🖌 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اگر خوش‌خلقی به‌صورت یک مخلوق دیده می‌شد، زیباترین خلقت بود و اگر بدخلقی به‌صورت مخلوقی دیده می‌شد، زشت‌ترین خلقت بود. همانا خداوند، بنده را به سبب خوش‌خلقی به مقام روزه‌دار شب‌زنده‌دار می‌رساند.» 📚 الزهد، ص۲۶ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ حسن خلق، برترین زیبایی در این حدیث، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر ارزش والای خوش‌خلقی تأکید دارند. اگر خوش‌اخلاقی به‌صورت ظاهری نمایان می‌شد، زیباترین جلوه را داشت. 2️⃣ بدخلقی، زشت‌ترین آفت انسانی همچنان که خوش‌اخلاقی زیباترین ویژگی انسان است، بدخلقی زشت‌ترین و ناپسندترین صفتی است که می‌تواند شخصیت انسان را تباه کند. 3️⃣ مقام معنوی خوش‌اخلاقان بر اساس این روایت، کسی که خوش‌خلق است، به درجه کسی می‌رسد که همواره در حال روزه و نماز شب است. این نشان از عظمت اخلاق نیکو در نزد خداوند دارد. ✅ نتیجه: اخلاق نیکو، نه‌تنها باعث محبوبیت در میان مردم می‌شود، بلکه موجب ارتقای معنوی فرد در نزد خداوند نیز خواهد شد. پس باید در مسیر تهذیب نفس و آراستن خود به اخلاق نیکو تلاش کرد. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید. 🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 قال الإمام الصادق عليه السلام: ✨ إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ النَّبِيِّ ص فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ اصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلَّا النُّبُوَّةَ، وَ قَالَ السَّبْتُ ثَلَاثُونَ سَنَةً، وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع ثَلَاثُونَ سَنَةً. ✨ 🖌 امام صادق علیه السلام فرمودند: «هنگامی که فاطمه بنت اسد، ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله را به ابوطالب بشارت داد، ابوطالب فرمود: صبر کن "سبتاً"، تو را به همانند او بشارت می‌دهم جز در نبوت(یعنی بشارت به ولادت مولودی شبیه ایشان که مقام نبوت ندارد اشاره به ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام داشتند). و سبت به معنای سی سال است. و میان ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام، سی سال فاصله بود.» 📚 الکافی، ج۱، صص۴۵۲-۴۵۳ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ پیشگویی ابوطالب علیه السلام در این روایت، ابوطالب علیه السلام با بصیرتی الهی، ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام را سی سال پس از پیامبر صلی الله علیه و آله پیش‌بینی می‌کند. این نشان از علم و مقام والای او دارد. 2️⃣ رابطه ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام این روایت بر ارتباط نزدیک و استثنایی میان رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام تأکید دارد. ایشان تنها از نظر زمانی سی سال با یکدیگر فاصله داشتند، اما از جهت مقام و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد، کاملاً به یکدیگر شبیه بودند، جز در امر نبوت که مخصوص پیامبر صلی الله علیه و آله بود. 3️⃣ فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام ابوطالب علیه السلام در کلام خود به روشنی اشاره می‌کند که امیرالمؤمنین علیه السلام همانند پیامبر صلی الله علیه و آله است، جز در مقام نبوت. این سخن، عظمت و جایگاه امام علی علیه السلام را در میان اولیای الهی نشان می‌دهد. ✅ نتیجه: امیرالمؤمنین علیه السلام نه تنها جانشین بلافصل پیامبر صلی الله علیه و آله بودند، بلکه ویژگی‌های ایشان را نیز در خود داشتند. این روایت گواهی بر پیوند ناگسستنی میان نبوت و امامت و جایگاه عظیم امیرالمؤمنین علیه السلام در دین اسلام است. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید. 🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از راه آسمان
آبادی بتخانه زویرانی ماست جمعیت کفر از پریشانی ماست اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست انقلاب اسلامی نیز عیبی ندارد. انقلابی نماها، نفوذی‌ها و طمعکاران و اختلاسگران و خناسان و ... حسابشان از اصل انقلاب و نظام و رهبری جداست. ان شاالله تداوم پرقدرت مسیر انقلاب نیز این مشکلات را حل خواهد کرد. راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه یعنی تایید نظامی که دغدغه آن دین است. دینی که برای نهادینه شدن آن خونهای مقدس و پاکی ریخته شده است تا در متن زندگی فردی و اجتماعی حضور داشته باشد.
🌹 قال الإمام ابالحسن عليه السلام: ✨عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام: لمَ سُمِّيَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمْ الْعِلْمَ. أَمَا سَمِعْتَ فِي كِتَابِ اللَّهِ ﴿وَنَمِيرُ أَهْلَنَا﴾. ✨ 🖌 (امام کاظم یا امام رضا) علیه السلام فرمودند: «چرا امیرالمؤمنین نامیده شد؟ فرمود: زیرا که علم را به آنان ارزانی می‌دارد. آیا در کتاب خدا نشنیده‌ای: "وَنَمِيرُ أَهْلَنَا" (و برای خانواده خود آذوقه فراهم می‌کنیم)؟» 📚 الكافي، ج۱، ص۴۱۲ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ تفاوت امارت ظاهری و امارت حقیقی امیران دنیا وظیفه تأمین نیازهای مادی مردم را دارند، اما امیرالمؤمنین علیه السلام، امیر بر مؤمنان است، زیرا علم و هدایت را که سرچشمه حیات جاویدان است، به آنان می‌بخشد. 2️⃣ علم؛ رزق حقیقی همان‌طور که مردم برای ادامه حیات به غذا نیاز دارند، روح انسان نیز به علم نیازمند است. امیرالمؤمنین علیه السلام، سرچشمه این رزق معنوی است که راه سعادت ابدی را برای مردم فراهم می‌کند. 3️⃣ اشاره به قرآن کریم امام علیه السلام با استناد به آیه ۸۸ سوره یوسف، معنای امارت امیرالمؤمنین علیه السلام را توضیح می‌دهند. همان‌طور که حضرت یعقوب علیه السلام فرزندانش را برای تهیه آذوقه فرستاد، امیرالمؤمنین علیه السلام نیز مأموریت ارزانی داشتن علم و معرفت به امت را برعهده دارد. ✅ نتیجه: امیرالمؤمنین علیه السلام نه تنها حاکم بر جسم مردم بلکه راهبر جان‌های آنان بود. حکومت او، حکومتی است که اساس آن بر علم و هدایت استوار است. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید. 🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ✨ إنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُمْهِلُ الظَّالِمَ حَتَّى يَقُولَ أَهْمَلَنِي، ثُمَّ إِذَا أَخَذَهُ، أَخَذَهُ أَخْذَةً رَابِيَةً. ✨ 🖌 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «همانا خداوند به ظالم مهلت می‌دهد تا جایی که گمان کند او را رها کرده است، اما هنگامی که او را بگیرد، سخت و سهمگین خواهد گرفت.» 📚 کنز الفوائد، ج۱، ص۱۳۵ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ مهلت الهی، آزمون برای ظالمان خداوند، ظالمان را بلافاصله مجازات نمی‌کند، بلکه به آنان فرصت می‌دهد تا شاید توبه کنند یا حجت بر آنان تمام شود. اما این تأخیر، نشانه غفلت خداوند نیست، بلکه مقدمه‌ انتقام الهی است. 2️⃣ غفلت از کیفر الهی، بزرگ‌ترین اشتباه ظالمان بسیاری از ستمگران، تأخیر در عذاب را به‌عنوان بی‌توجهی خداوند تفسیر می‌کنند و به ظلم خود ادامه می‌دهند، درحالی‌که سنت الهی بر این است که وقتی وقت انتقام برسد، آنان را به‌گونه‌ای سخت و بی‌بازگشت مجازات کند. 3️⃣ عبرت از تاریخ؛ فرجام ستمگران سرنوشت ستمگرانی مانند فرعون، نمرود و قوم‌های پیشین، گواه این حقیقت است که خداوند همواره به ظالمان مهلت می‌دهد، اما عذاب او ناگهانی و سنگین خواهد بود. ✅ نتیجه: مهلت الهی برای ظالمان، نباید سبب غرور آنان شود. آنان که از این فرصت برای بازگشت به سوی خداوند استفاده نکنند، سرانجام گرفتار مجازاتی سهمگین خواهند شد که راه گریزی از آن ندارند. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید. 🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 رسولُ اللهِ صلّى اللهُ عليهِ و آلِهِ و سلَّم: ✨ كانَ إذا قرأَ هذه الآيةَ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» وقفَ ثمَّ قالَ: اللّهُمَّ آتِ نَفسي تَقواها، أَنتَ وَلِيُّها و مَولاها، وَ زَكِّها أَنتَ خَيرُ مَن زَكّاها. ✨ 🖌 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هنگامی که این آیه را قرائت می‌کردند، توقف می‌کردند و می‌فرمودند: «خدایا! به نفسم تقوای آن را عطا کن، تو سرپرست و مولای آن هستی، و آن را پاکیزه گردان، که تو بهترین پاک‌کنندگان هستی.» 📚 تفسیر نور الثقلین، ج۵، ص۵۸۶ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ اهمیت تدبر در آیات الهی این روایت نشان می‌دهد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نه‌تنها قرآن را تلاوت می‌کردند، بلکه بر معانی آن تدبر نموده و هنگام رسیدن به آیاتی خاص، توقف کرده و با خداوند مناجات می‌فرمودند. 2️⃣ تزکیه نفس؛ راه رستگاری خداوند در این آیه فلاح و رستگاری را در گرو تزکیه نفس می‌داند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با این دعا، به همه انسان‌ها می‌آموزند که طلب پاکی و تقوا از خداوند، امری ضروری برای رسیدن به سعادت است. از اینجا روشن می‌شود که تقوای نفس، تنها با اراده و تلاش انسان به دست نمی‌آید، بلکه موهبتی الهی است که خداوند باید به انسان عطا کند. ازاین‌رو، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در دعای خود از خداوند می‌خواهند که نفسشان را باتقوا گرداند، چراکه تنها او می‌تواند روح انسان را به کمال برساند. 3️⃣ اعتراف به فقر و نیاز به هدایت الهی در این دعا، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با نهایت تواضع، از خداوند می‌خواهند که نفسشان را تزکیه کند. این نشان‌دهنده آن است که حتی برترین بندگان خدا نیز در مسیر کمال، نیازمند هدایت و یاری الهی هستند. 4️⃣ این دعا محدود به قرائت آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» نیست نکته قابل‌توجه آن است که این دعا فقط هنگام خواندن این آیه خوانده نمی‌شد، بلکه در موارد دیگری نیز از ائمه علیهم السلام نقل شده است که در ادعیه مختلفی به این دعا ملتزم بوده‌اند. از جمله: 📖 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج۳، ص۳۴۷ 📖 جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص۲۷۰ در این منابع، این دعا در اعمال خاصی همچون نماز شب نیمه شعبان نزد مرقد امام حسین علیه السلام و همچنین در نماز مخصوص امام حسین علیه السلام ذکر شده است. این امر نشان می‌دهد که این دعا، دعایی ارزشمند و پرمحتوا است که برای طلب تقوای نفس در شرایط مختلف از آن استفاده می‌شده است. ✅ نتیجه: تزکیه و پاک‌سازی نفس، رمز فلاح و رستگاری است. این روایت به ما می‌آموزد که همواره از خداوند بخواهیم ما را در مسیر تهذیب نفس و دستیابی به تقوا یاری کند، چراکه تقوای حقیقی، موهبتی الهی است و تنها به کمک او حاصل می‌شود. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 رسولُ اللهِ صلّى اللهُ عليهِ و آلِهِ و سلَّم: ✨ ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ قَالَ الْإِيمَانُ قَوْلٌ بِلَا عَمَل. ✨ 🖌 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «ملعون است، ملعون است کسی که بگوید ایمان تنها گفتار است و بدون عمل باشد.» 📚 کنز الفوائد، ج۱، ص۱۵۰ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ نکوهش تفکر جدایی ایمان از عمل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با لحنی شدید، کسانی را که ایمان را فقط در حد گفتار می‌دانند، مورد لعن قرار داده‌اند. این تأکید نشان‌دهنده جایگاه ویژه اعمال صالح در مسیر ایمان است. 2️⃣ضرورت تطبیق ایمان در زندگی عملی این حدیث ما را به این نکته مهم رهنمون می‌سازد که مؤمن واقعی کسی است که گفتار و اعتقاداتش در رفتار و کردار او منعکس شود. اگر کسی ادعای ایمان داشته باشد اما در عمل به دستورات الهی پایبند نباشد، ادعای او بی‌ارزش خواهد بود. ✅ نتیجه: ایمان راستین، در کنار باور قلبی و گفتار، نیازمند عمل است. ازاین‌رو، مؤمنان باید تلاش کنند که ایمانشان را در اعمال و رفتار خود تجلی بخشند تا مشمول لعن الهی نشوند. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
هدایت شده از راه آسمان
فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ ایها العزیز! برادران یوسف متاع اندکی داشتند ما آن را نیز نداریم. اما آقای ما وارد شدن با زاد و توشه بر انسان کریم نیز مودبانه نیست پس بر ما رحم کن و ما را از غیبتمان نسبت به خودتان نجات بده چرا که شما حاضرید و ما غائب از شما!
🌹 قالَ الإمامُ الصادقُ عليه‌السلام: ✨ ينادي مُنادٍ مِن بَطنِ العَرشِ يَومَ القِيامَةِ: أَينَ خَليفَةُ اللهِ في أَرضِهِ؟ فَيَقومُ داوودُ عليه‌السلام، فَيَقولُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: لَسنا إِيّاكَ أَرَدنَا وَإِنْ كُنتَ خَليفَةَ اللهِ. ثُمَّ يُنادي مُنادٍ أُخْرى: أَينَ خَليفَةُ اللهِ في أَرضِهِ؟ فَيَقومُ أَميرُالمُؤمنينَ عليه‌السلام، فَيَقولُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ: هَذا خَليفَةُ اللهِ في أَرضِهِ وَحُجَّتُهُ عَلى عِبادِهِ، فَمَن تَمسَّكَ بِحَبلِهِ في الدُّنيا، فَليَتَمسَّك بِحَبلِهِ اليَومَ يَنتَفِع بِنُورِهِ وَيَتبَعُهُ إِلى دَرَجَاتِ الجِنانِ العُلى. قَالَ: فَيَقُومُ النَّاسُ الَّذِينَ قَدْ تَعَلَّقُوا بِحَبْلِهِ فِي الدُّنْيَا فَيَتَّبِعُونَهُ إِلَى الْجَنَّةِ. ثُمَّ يَأْتِي النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ): أَلَا مَنْ تَعَلَّقَ بِإِمَامٍ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَلْيَتَّبِعْهُ إِلَى حَيْثُ يَذْهَبُ بِهِ، فَحِينَئِذٍ يَتَبَرَّأُ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ. وَ قالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا: لَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَما تَبَرَّؤُا مِنَّا كَذلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَيْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّارِ (سورة البقرة: 166 و 167.) ✨ 🖌 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روز قیامت، ندادهنده‌ای از درون عرش ندا می‌دهد: «خلیفه‌ی خدا در زمینش کجاست؟» پس، داوود پیامبر (علیه‌السلام) برمی‌خیزد. آنگاه ندا از جانب خداوند متعال می‌آید: «منظور ما تو نبودی، هرچند که تو خلیفه‌ی خدا بودی.» سپس، ندادهنده‌ی دیگری ندا می‌دهد: «خلیفه‌ی خدا در زمینش کجاست؟» پس، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) برمی‌خیزد. پس ندا از سوی خداوند عزّ و جلّ می‌آید: «ای مردم! این علی بن ابی‌طالب، خلیفه‌ی خدا در زمین او و حجت او بر بندگانش است. هر کس در دنیا به ریسمان او چنگ زده است، امروز نیز به ریسمان او چنگ زند تا از نور او بهره گیرد و او را در درجات والای بهشت پیروی کند.» سپس امام صادق ادامه دادند و فرمودند: پس کسانی که در دنیا به ریسمان او تمسک جسته بودند، برمی‌خیزند و او را تا بهشت دنبال می‌کنند. سپس ندا از جانب خداوند متعال می‌آید: «هر کس در دنیا به امامی چنگ زده بود، پس امروز نیز او را دنبال کند.» در آن هنگام، رهبران گمراهی از پیروانشان بیزاری می‌جویند، و پیروان وقتی عذاب را می‌بینند و تمامی پیوندها از هم گسسته می‌شود، گویند: ای کاش برای ما بازگشتی بود تا ما نیز از آنان بیزاری جوییم، همان‌گونه که آنان از ما بیزاری جستند. این‌گونه خداوند اعمالشان را حسرت‌بار به آنان نشان می‌دهد، و آنان از آتش بیرون نخواهند شد. 📚 الأمالي، الشيخ الصدوق، ص۷۰ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ ولایت، راه نجات این روایت نشان می‌دهد که ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نه‌تنها در دنیا چراغ هدایت است، بلکه در قیامت نیز راه نجات خواهد بود. آنان که در دنیا به او تمسک جسته‌اند، در آخرت نیز از نور او بهره‌مند خواهند شد. 2️⃣ ارتباط دنیا و آخرت همان‌گونه که تمسک به ولایت در دنیا مسیر هدایت را مشخص می‌کند، در آخرت نیز همین ملاک باقی است. تنها کسانی که در دنیا به امام علی علیه‌السلام اقتدا کرده‌اند، می‌توانند در آخرت نیز از مقام او بهره‌مند شوند. 3️⃣ تمسک حقیقی تمسک به امام، تنها به زبان نیست؛ بلکه در پیروی از سیره و عمل به دستورات او معنا پیدا می‌کند. آنان که در دنیا، امامت و ولایت او را پذیرفته و در مسیر او حرکت کرده‌اند، در قیامت نیز از نور او برخوردار خواهند شد. 4️⃣از تعبیر (فَحِينَئِذٍ يَتَبَرَّأُ الَّذِينَ اتُّبِعُوا ... ) تا آخر آیات 166 و 167 سوره مبارکه بقره می باشد. یعنی در آیات قرآن نیز این مطلب به شما تذکر داده شده بود و شما در دنیا بدان توجه و اهمیتی ندادید. ✅ نتیجه: هر کس در دنیا به امام علی علیه‌السلام تمسک جوید، در قیامت نیز با او خواهد بود و از نور هدایت او بهره خواهد گرفت. ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، رمز هدایت در دنیا و نجات در آخرت است. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹النبی صلی الله علیه و آله و سلم عن يَزِيدَ بْنِ الْأَصَمِّ، قَالَ: قَدِمَ شُقَيْرُ بْنُ شَجَرَةَ الْعَامِرِيُّ الْمَدِينَةَ، فَاسْتَأْذَنَ عَلَى خَالَتِي مَيْمُونَةَ بِنْتِ الْحَارِثِ زَوْجِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ كُنْتُ عِنْدَهَا، فَقَالَتْ: ائْذَنْ لِلرَّجُلِ، فَدَخَلَ فَقَالَتْ: مِنْ أَيْنَ أَقْبَلَ الرَّجُلُ قَالَ: مِنَ الْكُوفَةِ. قَالَتْ: فَمِنْ أَيِّ القَبَائِلِ أَنْتَ قَالَ: مِنْ بَنِي عَامِرٍ. قَالَتْ: حَيِيتَ ازْدَدْ قُرْباً، فَمَا أَقْدَمَكَ قَالَ: يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ، رَهِبْتُ أَنْ تَكْبِسَنِي الْفِتْنَةُ لَمَّا رَأَيْتُ مِنْ اخْتِلَافِ النَّاسِ فَخَرَجْتُ. قَالَتْ: فَهَلْ كُنْتَ بَايَعْتَ عَلِيّاً (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: نَعَمْ. قَالَتْ: فَارْجِعْ فَلَا تَزُولَنَّ عَنْ‏ صَفِّهِ، فَوَ اللَّهِ مَا ضَلَّ وَ لَا ضُلَّ بِهِ. قَالَ: يَا أُمَّاهْ فَهَلْ أَنْتِ مُحَدِّثَتِي فِي عَلِيٍّ بِحَدِيثٍ سَمِعْتِهِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَتْ: اللَّهُمَّ نَعَمْ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: ✨علِيٌّ آيَةُ الْحَقِّ، وَ رَايَةُ الْهُدَى، عَلِيٌّ سَيْفُ اللَّهِ يَسُلُّهُ عَلَى الْكُفَّارِ وَ الْمُنَافِقِينَ، فَمَنْ أَحَبَّهُ فَبِحُبِّي أَحَبَّهُ، وَ مَنْ أَبْغَضَهُ فَبِبُغْضِي أَبْغَضَهُ، وَ مَنْ أَبْغَضَنِي أَوْ أَبْغَضَ عَلِيّاً لَقِيَ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ لَا حُجَّةَ لَهُ.✨ 📚الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ صص 506-505 یزید بن أصم روایت می‌کند: شُقَیر بن شَجَرَه عامری به مدینه آمد و اجازه خواست تا نزد خاله‌ام، مَیمونه بنت الحارث، همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد شود، درحالی‌که من نزد او بودم. مَیمونه گفت: "اجازه بده این مرد وارد شود." پس او داخل شد. مَیمونه از او پرسید: از کجا آمده‌ای؟ از کوفه. از کدام قبیله‌ای؟ از بنی عامر. مَیمونه گفت: "خوش آمدی، نزدیک‌تر بیا! برای چه به اینجا آمده‌ای؟" او گفت: "ای امّ‌المؤمنین، از ترس اینکه گرفتار فتنه شوم، وقتی دیدم مردم دچار اختلاف شده‌اند، از آنجا بیرون آمدم." مَیمونه پرسید: "آیا با علی (علیه‌السلام) بیعت کرده بودی؟" بله. میمونه گفت: "پس بازگرد و از صف او خارج مشو؛ به خدا سوگند، او نه گمراه شد و نه کسی را به گمراهی کشاند!" شُقَیر گفت: "ای مادر! آیا حدیثی درباره علی (علیه‌السلام) از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنیده‌ای که برایم نقل کنی؟" میمونه پاسخ داد: "آری، به خدا قسم، از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنیدم که می‌فرمود: علی نشانه حق و پرچم هدایت است. علی شمشیر خداست که خداوند آن را بر کافران و منافقان می‌کشد. هر که او را دوست بدارد، به خاطر دوستی من دوستش داشته است، و هر که با او دشمنی کند، به خاطر دشمنی با من دشمنی کرده است. و هر که با من یا با علی دشمنی ورزد، خدا را درحالی‌که هیچ حجتی ندارد، ملاقات خواهد کرد!" 🔰توضیح این روایت بیانگر جایگاه بی‌نظیر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در کلام پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است. حضرت علی (علیه‌السلام) به عنوان نشانه‌ی حق و پرچم هدایت معرفی شده و اطاعت از او، پیروی از مسیر مستقیم الهی است. میمونه بنت الحارث، همسر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، در مواجهه با مردی که از ترس فتنه از کوفه گریخته بود، با قاطعیت به او توصیه می‌کند که از صف علی (علیه‌السلام) جدا نشود، زیرا او نه گمراه شده و نه دیگران را به گمراهی کشانده است. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این حدیث، محبت علی (علیه‌السلام) را معیار محبت خویش و دشمنی با او را دشمنی با خود قرار می‌دهد و تأکید می‌کند که هر کس با علی (علیه‌السلام) دشمنی کند، در قیامت بدون حجت و دلیل در پیشگاه خداوند حاضر خواهد شد. این روایت، نشان‌دهنده‌ی جایگاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در هدایت امت و لزوم ثبات در مسیر ولایت او است. پیروی از علی (علیه‌السلام) پیروی از حق، و جدا شدن از او، افتادن در ورطه‌ی گمراهی است. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 قالَ رسولُ اللهِ صلى الله عليه وآله: ✨ عَلِيٌّ يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ، وَ الْمَالُ يَعْسُوبُ الظَّالِمِينَ، عَلِيٌّ أَخِي وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ مِنْ بَعْدِي، وَ هُوَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى، إِلَّا أَنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) خَتَمَ النُّبُوَّةَ بِي فَلَا نَبِيَّ بَعْدِي، وَ هُوَ الْخَلِيفَةُ فِي الْأَهْلِ وَ الْمُؤْمِنِينَ بَعْدِي. ✨ 🖌 رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: علی پیشوای مؤمنان است، و مال، پیشوای ستمگران. علی برادر من و سرپرست مؤمنان پس از من است. جایگاه او نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است، جز اینکه خداوند با من نبوت را ختم کرده است و پس از من پیامبری نخواهد بود. او پس از من، جانشین در میان اهل‌بیت و مؤمنان است. 📚 الأمالي (للشيخ الطوسي)، ص 521 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.