💥در مسائل معنوی به بالاتر از خود، و در مسائل مادی به پایینتر از خود نگاه کنید!
آیت الله شبیری زنجانی میفرمودند:
یکی از خادمان مرحوم پدرم(آیت الله سید احمد زنجانی) بسیار متعبد و در عین حال خیلی فقیر بود و چیزی از مال دنیا نداشت.
از مرحوم پدرم نقل شده که فرموده بودند:
من ایشان را نزد خود نگاه داشته بودم، تا به او نگاه کنم، چون در خوبی و فضایل از من بالاتر، و در مسائل مادی از من پایینتر بود.
در روایت وارد شده در مسائل معنوی به بالاتر از خود و در مسائل مالی به پایینتر از خود نگاه کنید!
📚روزنههایی از عالم غیب، ص۳۸۱، سید محسن خرازی، نشر مسجد مقدس جمکران.
#آشنایی_با_علما
#اخلاق
✅طلاب پاسخگو🔻
♦️ @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
18.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مسلمان شدن حدود ۶۰۰ نفر از ملیت و ادیان مختلف توسط #آیت_الله_سید_رضی_شیرازی (ره) از علما و فلاسفه بزرگ تهران
.
◾ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله سید #رضی_شیرازی (نوه میرزای شیرازی) از علمای بزرگ تهران تسلیت باد◾
نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
✅طلاب پاسخگو🔻
♦️ @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
❓آیا فکر گناه، اشکالی دارد؟
✍پاسخ:
فکر گناه زشت است و انسان را از قرب الهی دور می کند.
🔅عبدالله بن موسی بن جعفر(علیه السلام) از پدر بزرگوارش پرسید: آیا دو فرشته ای که خداوند بر هر انسانی گماشته هنگامی که فردی اراده گناه یا عمل صالحی بکند آنها را از اراده و قصد انسان با خبر می گرداند؟ امام فرمودند: آیا بوی مدفوع با بوی عطر یکی است؟ گفتم: نه
فرمود: به راستی وقتی بنده ای قصد کار خوب می کند نفس او خوشبو می شود و از نفسش عطر بیرون می آید و زمانی که قصد گناه کند از نفسش بوی بد و گند درآید و چون آن کار را بکند زبانش قلم آن فرشته می شود و با آب دهان آن گناهکار، کار را برای او ثبت می کند. [1]
✅انسان باید فکر گناه را از خود دور کند. و آن را مساله ای بی اهمیت نشمارد. حضرت على(علیه السلام) می فرماید: کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند.[2] همچنین ایشان می فرمایند: فرو رفتن و تفکّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است.[3]
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
1. الكافی، ج۲، ص: ۴۲۹.
2. غررالحکم، ص ۶۲۳.
3. غررالحکم، ص ۳۶۲.
📚مطالعه تفصیلی👇
soalcity.ir/node/261
#اخلاق
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
❓ﺣﻘﻴﻘﺖ #ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ_ﻓﺮﺝ ﭼﻴﺴﺖ؟
✍پاسخ:
ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﻧﻴﺮﻭﻯ ﺣﻖّ ﻭ ﺻﻠﺢ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﺑﺮ ﻧﻴﺮﻭﻯ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻭ ﻇﻠﻢ، ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎﻯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻓﺎﺿﻠﻪ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻳﺪﻩ ﺁﻝ ﻭ ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﺪﻩ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺷﺨﺼﻰ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﻋﺎﻟﻰ ﻗﺪﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﻣﻬﺪﻯ» ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻢ ﻭ ﺑﻴﺶ ﻫﻤﻪ ﻓِﺮﻕ ﻭ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ - ﺑﺎ ﺍﺧﺘﻠﺎﻓﺎﺗﻰ - ﺑﺪﺍﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﻋﻨﺼﺮ ﺧﻮﺷﺒﻴﻨﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻛﻠّﻰ ﻧﻈﺎﻡ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻭ ﺳﻴﺮ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻭ ﻃﺮﺩ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﺪﺑﻴﻨﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ (ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﺎﻯ ﻏﻴﺮ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ، ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﻈﺎﻡ ﻃﺒﻴﻌﺖ، ﺗﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﺍﺑﺘﺮ ﺍﺳﺖ). ﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﺁﺭﺯﻭﻯ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻳﺪ ﻛﻠّﻰ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ، ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ «ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻓﺮﺝ» ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
#مهدویت
#پرسمان_اعتقادی
🔴طلاب پاسخگو👇
@tollabe_pasokhgoo
💢«تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمیشود!
✍شهید سید مرتضی آوینی
🔹 تصور نكنید كه من با زندگی به سبك و سیاق متظاهران به روشنفكری نا آشنا هستم، خیر من از یک راه طی شده با شما حرف می زنم .من هم سالهای سال در یكی از دانشكدههای هنری درس خواندهام، به شبهای شعر و گالری های نقاشی رفته ام؛ موسیقی کلاسیک گوش داده ام.
🔹 ساعتها از وقتم را به مباحثات بیهوده درباره چیزهایی كه نمیدانستم گذراندهام. من هم سالها با جلوه فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیستهام. ریش پروفسوری و سبیل نیچهای گذاشتهام و كتاب «انسان تك ساختی» هربرت ماركوز را -بیآنكه آن زمان خوانده باشماش- طوری دست گرفتهام كه دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: «عجب فلانی چه كتاب هایی میخواند، معلوم است كه خیلی میفهمد.»...
🔹 اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی كشانده است كه ناچارشدهام رودربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران كنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم كه«تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمیشود، و حتی از این بالاتر دانایی نیز با «تحصیل فلسفه» حاصل نمیآید. باید در جست و جوی حقیقت بود و این متاعی است كه هركس براستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت، و در نزد خویش نیز خواهد یافت.
🔻 حالا از یك راه طی شده با شما حرف میزنم. بنده با یقین كامل میگویم كه تخصص حقیقی در سایه تعهد اسلامی به دست میآید و لاغیر.
📚 یادنامه سید شهیدان اهل قلم؛ بخش
روايت روايتگر فتح؛ مرتضی به روایت خودش ص ٨
#کلامی_از_بزرگان
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔺احکام طهارت غسل
🌀تعریف غسل:
غسل به معنای شستن همۀ بدن ـ از سر تا پا ـ است و در شرع مقدس در مواردی واجب و در مواردی مستحب است.
❇️غسلهای واجب
1.جِنابت
الف: خروج مَنِی: با خروج مَنِی، غُسل لازم می شود و فرقی ندارد که خارج شدن منی در خواب باشد یا در بيداری، عمداً باشد یا بیاختيار.
ب: آميزش جنسی: در صورت نزدیکی با همسر، اگر حداقل به اندازۀّ ختنه گاه دخول ــ در قُبُل (فَرج) باشد یا در دُبُر (مَخرج) ــ انجام شود، حتّی اگر مَنِی خارج نشود، هر دو[زن و شوهر] جُنُب میشوند.
2. حِیض(بانوان)
یکی از خون های که از زن خارج می شود حیض است، که زن پس از پاک شدن از حیض، باید برای کارهایی که نیاز به طهارت دارد، غسل کند.
3. نِفاس(بانوان)
از وقتی که اوّلین جزء بچّه از شکم مادر بیرون میآید، خونی که زن میبیند، اگر پیش از ده روز یا آخر ده روز قطع شود، خون «نِفاس» است و زن باید ــ طبق احکام آن ــ برای کارهایی که نیاز به طهارت دارد، غسل کند.
4. اِستحاضه(بانوان)
یکی از خونهایی که از زن خارج میشود، «اِسْتِحاضه» است، اگر استحاضه متوسطه و یا کثیره باشد، غسل لازم است.
5.مَسّ میّت
اگر کسی بدن مردهای را که سرد شده ــ قبل از غسل میت ــ، لمس کند، یا جایی از بدن خود را به هر جایی از بدن او برساند، باید برای نماز و مانند آن غسل کند.
6.غُسل میت
واجب است مسلمانی را که از دنیا رفته است، غسل میت بدهند.
♦️نحوۀ انجام غُسل:
الف: غُسل ترتیبی
در غسل ترتیبی باید ابتدا سر و گردن را بشويد، و بعد بقيهی بدن را؛ و احتياط واجب آن است که پس از سر و گردن، تمام نيمه راست بدن از سر تا پا، را بشويد و در آخر تمام نيمهی چپ بدن از سر تا پا را.
ب: غُسل اِرتماسی
تمام بدن را يکباره در آب فرو ببرد، به طورى که آب به همه جای بدن برسد.
🔻تفاوتهای وضو و غسل
*موالات (پی درپی بودن ) درغسل شرط نیست؛ یعنی می توان سر و گردن و سمت راست و چپ را با فاصله زمانی از یکدیگر شُست؛ مثلا اگر صبح سر و گردن را بشوید و هنگام ظهر بقیه بدن را بشوید غسل صحیح است؛ ولی در وضو موالات واجب است؛ یعنی نباید بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که اعضای قبلی خشک شود.
*درغسل لازم نیست بدن قبل از غسل، خشک باشد، اما در وضو قسمت هایی که باید مسح شود ـ سر و پا ـ باید یا کاملا خشک باشد یا رطوبت به قدری کم باشد که رطوبت دست بر آن غلبه کند.
*در وضو، اعضاء باید از بالا به پایین شسته شوند، ولی در غسل اگر از پایین به بالا هم شسته شوند، اشکال ندارد.
*اگر در حال وضو گرفتن حدث اصغر (مانند بول و باد معده) اتفاق بیفتد، وضو باطل می شود، ولي اگر در حال غسل اتفاق بیفتد، به صحّت غسل ضرر نمیزند و لازم نيست غسل را از نو شروع کند، ولی پس از غسل ـ هر چند #غسل جنابت باشد ـ باید برای نماز و کارهایی که طهارت لازم دارند، وضو گرفته شود.
#احکام
🔴 @tollabe_pasokhgoo
💥احسنت بر امام جمعه ترازِ انقلاب👏
حجت الاسلام موسوی فرد، امام جمعه اهواز :
در همین اهواز مسؤولی می شناسیم که خانهای ۱۰ هزار متری دارد خودش بهتر است این خانه را تخلیه کند قبل از اینکه مجبور شویم ورود کنیم!
✍پ.ن: امام جمعه باید مطالبه گر و دغدغه مند و پیگیر مسائل باشد.
#روحانیت_متعهد_انقلابی
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
طلاب پاسخگو
❓ با توجه به اينكه خداوند داراى مكان نيست، چگونه انسان با اطاعت از خدا به او تقرب پيدا مى كند؛ مقصود
❓از نظر قرآن انسان داراى چه جايگاهى است؟
✍پاسخ #آیت_الله_سبحانی:
🔻تمدن ماشينى غرب، و قدرت فزاينده تكنيك چشمها را خيره و عقل هاى ظاهربين را، مبهوت ساخت، ونسل معاصر را بر آن داشت كه به زندگى نياكان خود با ديده تمسخر بنگرد و آنان را بيچارگانى بينديشد كه چشم وگوش بسته در جهان زيستند و رفتند
قدرت ماشين تحول عظيمى در مسأله توليد و مصرف پديد آورد، و زراندوزى و ثروت يابى را بطور كامل آسان ساخت و در نتيجه تمايلات درونى انسان هارا تحريك نمود و در اين مجال حس طمع و آز انسان بيش از هر حسى، شانس داشت
توجه به يك حس و ناديده گرفتن ديگر تمايلات درونى، سبب شد كه بسيارى از مرزهاى اخلاقى آسيب پذيرد و كرامت و شرافت انسانى در ثروت وتوليد خلاصه گردد. اما قرآن كرامات و شرافت انسانى را در امور زير خلاصه مى كند
۱. برترى انسان بر تمام موجودات
مكتبى مى تواند براى انسان اصالت قايل شود كه او را تركيبى از تن و روان، از ماده و معنى، از فنا و بقا بداند و اصولاً مجموع جهان را تأليفى از ملك و ملكوت بينديشد، وچهره ظاهرى اشيا او را نفريبد، و مطمئن باشد كه همه آنچه در اين عالم هست صورتى در زير دارد آنچه در بالاستى
يك چنين مكتب مى تواند با صداى هر چه رساتر درباره انسان بگويد:
وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً. ما انسان را گرامى داشتيم و او را بر خشكى و دريا مسلط ساختيم و ازروزى هاى پاكيزه نصيبشان ساختيم و بر بسيارى از مخلوقات برترى بخشيديم
۲. انسان خليفه خدا در روى زمين
وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ
به ياد آر هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: مى خواهم در زمين خليفه اى قرار دهم آنان گفتند: آيا كسى را در زمين جانشين قرار مى دهى كه فساد و خون ريزى كند ما تو را از طريق حمد و ثنا، تسبيح مى گوييم، خدا گفت: من چيزى را مى دانم كه شماها نمى دانيد
مقصود از خلافت از جانب خدا اين است كه او با وجود خود وجود خدا، و با صفات و كمالات خود، صفات و كمالات خدا، و با فعل و كار خود، افعال خدا را ترسيم كند وآينه ى ايزدى گردد
۳. انسان مسجود ملائكه
خداوند به فرشتگان دستور مى دهد كه بر آدم سجده كنند و از او تكريم و تعظيم خاصى به عمل آورند چنان كه مى فرمايد:
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلِيسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ
آنگاه به فرشتگان فرمان داديم كه بر آدم سجده كنند همگان سجده كردند جز شيطان كه از كافران گرديد
يك چنين فرمان بى جهت و بى ملاك نبوده و اگر آدم گل سرسبد خلقت نبود هرگز مورد تكريم وتعظيم ملائك نبود چيزى كه موجب چنين فرمان شد همان آگاهى آدم از رموز و اسرار جهان آفرينش است، كه فرشتگان را توان تحمل آن نبود و به خاطر همين آگاهى بود كه او خليفه خدا در روى زمين گشت خليفه اى كه با دانش و توان خود، توانست مظهر صفات خدا و مجلاى علم و قدرت او گردد و همچنين.
آدم چه گوهر ارزنده و گرانبهايى است كه ملائكه خداوند كه پيوسته فرمانبر خدا مى باشند و آنى از فرمان او سر نمى پيچند، پيشانى خضوع بر آستان او گذارده و او را تعظيم وتكريم مى كردند
۴. تسخير جهان براى انسان
۱. أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً...
آيا نمى بينيد كه خداوند آنچه را كه در آسمانها و زمين است به نفع شما تسخير كرده و نعمت هاى برونى ودرونى خود را در حقّ شما تكميل نموده است
و در آيه ديگر مى فرمايد:
وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ...
براى شما آنچه در آسمان و زمين است تسخير كرده است و همگى از او است
قرآن در آيات متعددى از تسخير خورشيد و ماه، روز و شب، چشمهها و درياها سخن گفته ويادآور شده است كه به خاطر مقام و موقعيتى كه انسان دارد اين موجودات بزرگ به سود بشر تسخير و همگى از آنها بهره مى گيرند چنان كه مى فرمايد:
وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دائِبَيْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ
خورشيد و ماه كه پيوسته انجام وظيفه مى كنند و شب و روز را براى انتفاع انسان تسخير نمود
البته اشتباه نشود. تسخير كننده بشر نيست، بلكه تسخير كننده خدا وجهان طبيعت تسخير شده است و بشر بهره گير، از اين تسخير مى باشد
اينها يك رشته ملاكات برترى انسان بر ديگر موجودات است. در اين جا ملاكات ديگرى است كه از ذكر آن خوددارى
مى شود.
📚اندیشههای جاوید:ص ۸۰
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
🔺احکام طهارت غسل 🌀تعریف غسل: غسل به معنای شستن همۀ بدن ـ از سر تا پا ـ است و در شرع مقدس در مواردی
❓کدام #غسل احتیاج به #وضو ندارد و می شود با آن #نماز خواند؟
#احکام
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
طلاب پاسخگو
❓مى دانيم كه آيين اسلام جامعترين آيينى است كه از طرف خداوند براى بشر فرستاده شده است و لازمه اين سخن
❓نظر اسلام در خصوص راه رفتن حضرت عیسی علیه السلام بر روی آب چیست؟
✅پاسخ:
یکی از راه های شناخت #پیامبران، معجزه است. معجزه در اصطلاح عبارت است از کار خارق العاده ای که غیر قابل تعلیم و تعلم بوده و افراد بشر از آوردن آن عاجز باشند.[1]
حضرت عیسی (ع)، دارای معجزاتی بوده است که برخی از آنها مانند: زنده کردن مردگان، شفا دادن کور مادرزاد، شفا دادن مریض در قرآن آمده است « و چون خلق می کنی... و شفا می بخشی کور و پیسی را به امر من، بیرون می آوری و زنده می گردانی مردگان را به اذن و امر من »[2]، اما معجزه راه رفتن بر روی آب، در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است.[3]
[1] . سبحانی، جعفر، الالهیات فی الکتاب و السنه، ج2، ص64، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم.
[2] . مائده، 110.
[3] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، جلد14، ص254، مؤسسه وفاء، بیروت: اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا یَحْسُدْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً إِنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ ع کَانَ مِنْ شَرَائِعِهِ السَّیْحُ فِی الْبِلَادِ فَخَرَجَ فِی بَعْضِ سَیْحِهِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ قَصِیرٌ وَ کَانَ کَثِیرَ اللُّزُومِ لِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ع فَلَمَّا انْتَهَى عِیسَى إِلَى الْبَحْرِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ یَقِینٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى ظَهْرِ الْمَاءِ فَقَالَ الرَّجُلُ الْقَصِیرُ حِینَ نَظَرَ إِلَى عِیسَى ع جَازَهُ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ یَقِینٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى الْمَاءِ فَلَحِقَ بِعِیسَى ع فَدَخَلَهُ الْعُجْبُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ هَذَا عِیسَى رُوحُ اللَّهِ یَمْشِی عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِی عَلَى الْمَاءِ فَمَا فَضْله.
#نبوت
#پرسمان_اعتقادی
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
❓صله ی رحم با خویشانی که در حق ما بد عمل می کنند چگونه باید باشد؟
🚩پاسخ اجمالی:
صله ی رحم به معنی ارتباط همراه با لطف و احسان به خویشان نسبی است، و نسبت به همگی یک وظیفه شرعی است و آثار و فواید بسیاری مثل طول عمر ، خوش خلقی و افزایش روزی برایش ذکر شده است.
صله ی رحم نسبت به تمام خویشان(زن و مرد با تقوا و بی تقوا ، مسلمان و کافر ، ظالم و صالح) باید انجام شود از حضرت علی(ع) نقل شده که فرمودند:با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع رابطه کرده باشند.
البته #صله_رحم دارای درجاتی است که نسبت به شرایط و افراد، متفاوت است؛ بله در صورتی که باعث ضرر دنیایی یا دینی می شود. باید به حدی که ضرر ندارد تغییر کند و تقلیل یابد. مثلا در مقابل ظالم و گناه کار همراه با امر به معروف و نهی از منکر مناسب باشد و به صورتی انجام شود که این ارتباط تایید اعمال آنها محسوب نشود و در مقابل کسی که می داند از دیدن او خوشحال نمی شود باید به صورت کمک غیر مستقیم به او یا پرس و جوی احوال او از دیگران باشد و به هر حال لطف خود نسبت به او را به روشهای مختلف ابراز دارد.
✳️پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1290
📍کانال طلاب پاسخگو:👇
@tollabe_pasokhgoo