فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مستند ره افسانه
قسمت پنجم
❗️جریان مدعیان دروغین در طول تاریخ
🔶هر دین و مسلکی که در آن بحث موعودباوری مطرح است همواره شاهد مدعیان دروغین بوده که برخی خود را موعود نامیدند و برخی دیگر ادعای ارتباط و یا نائب خاص #موعود کردهاند.
🎥 حجتالاسلام شهبازیان استاد و پژوهشگر
#مدعیان_دروغین
#یمانی
@tollanolkarimeh 🌷
امام خمینی(ره):
♦️روحانیون بیدار شوند کارهای مهمتر از مباحثه و مسأله گفتن دارید.!
شما باید بیدار بشوید به فکر علاج بدبختیهای مردم باشید. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند بساط اسلام را به هم میزنند خاموش ننشینید. به مسائل روز توجه کنید.
📚کتاب ولایت فقیه و حکومت اسلامی
( صفحه ۱۴۳ )
@tollabolkarimeh 🌷
✅ سیره سیاسی #امام_خامنهای
🚨 ارادت بزرگان #اهل_تسنن به #رهبر_انقلاب
💠 در سفری که مقام معظم رهبری به #زاهدان داشتند بعد از اینکه آقا در استادیوم ورزشی سخنرانی کردند، علمای زاهدان، همگی، از شیعه و سنی را در جلسه خصوصی و دسته جمعی دیدار کردند. حضرت آقا تک تک آنها را به اسم میشناختند و نام میبردند و با اشاره میگفتند آقای مولوی عبدالفتی، مولوی عبدالحمید، مولوی عبدالعزیز، مولوی عبدالرحمن و ...
در آن جمع به قدری اوضاع #صمیمانه بود که همه مثل شیر و شکر به هم میجوشیدند و اصلا بحث شیعه و سنی مطرح نبود.
♦️شیوخ #اهل_سنت به قدری خوشحال بودند و به قدری به رهبر انقلاب ارادت داشتند که بر خودشان واجب میدانند در جایی که ایشان حضور دارند پشت سر ایشان نماز بخوانند.
♦️یکی از چیزهای جالب توجه درباره مقام معظم رهبری این است که ایشان شناخت بسیار زیادی نسبت به شخصیتهای علمی و دینی شهرستانها دارند.
در سفر ما به #سیستان_و_بلوچستان که از طرف دفتر رهبری بود ایشان مرتبا به ما تذکر میدادند که به دیدن افراد مختلف بخصوص شیوخ اهل سنت برویم. به دیدار هر کدام از این اشخاص میرفتیم ارادت خاصی نسبت به رهبری داشتند و از زمان تبعید ایشان در آن استان خاطرات شیرینی نقل میکردند.
@tollabolkarimeh 🌷
بیانیهی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در محکومیت جوّ تکفیری در حوزهی علمیّهی قم
🔺ما جمعی از نواندیشان دینی نگرانی ژرف خود را از شکلگیری موج خفقان و رواج ادبیّات تکفیری در حوزهی علمیّهی قم ابراز میداریم.
🔺این موج جدید با بیانیّهی شیخ محسن اراکی علیه سیّد کمال حیدری بالا گرفت. حیدری اخیراً در مصاحبهای گفته بود که فقیهان شیعه قائل به «کفر کلامی» («کفر باطنی») یا به تعبیر دیگر قائل به «بی ایمانیِ» اهل سنّت اند؛ گرچه حیدری بلافاصله افزوده بود که همهی فقیهان شیعه قائل به «کفر ظاهریِ» (یعنی «نامسلمان» بودنِ) اهل سنّت نیستند.
🔺حیدری تکفیرِ حتّی باطنیِ اهل سنّت را محکوم کرده بود، چه رسد به «کفر ظاهری» و به طریق اولی چه رسد به «کفر اجرایی» یعنی دستور به اجرای «حدّ قتل». حیدری خواستار بازنگری بنیادی فقیهان شیعه در مبانی فقهی-کلامی خود نسبت به دیگری درونی اسلام شده بود ــــ دعوتی نیکو، گرچه دیرهنگام، که شنیدن آن از سوی فقیهان را به فال نیک باید گرفت.
🔺شیعیان و اهل سنّت به جای تکفیرِ (ظاهری یا باطنیِ) یکدیگر باید بر اساس توصیهی انسانی قرآن عمل کنند که از «سبقت گرفتن در نیکیها» و «وانهادن دعواهای الهیّاتی به روز قیامت» سخن میگوید (بقره: ۱۱۳). وقتی قرآن در مورد دعواهای الهیّاتی مسیحیان و یهودیان چنین توصیه میکند، سنّیان و شیعیان به رعایت چنین توصیهای اولی هستند. بحث فکری و انتقادی به شیوهی «جدال احسن»، بدون درافتادن به ستیزهای فرقهای، البتّه همیشه در طول تاریخ برقرار بوده و بی شک «حیاة العلم بالرّدّ والنّقد». امّا بحث فکری با رعایت آداب سخن و منطق کجا و بستن دهان دیگران و ازدینخارجخوانی (تکفیر) یا گمراهخوانی (تضلیل) کجا؟
🔺ما اکنون به دقّت داوری حیدری در باب تاریخ فقه شیعه کاری نداریم و قضاوت در این باب را به متخصّصان تاریخ و جامعهشناسی فقه وامینهیم. اما، هرچه که باشد، طنز تلخ ماجرا اینجا است که فقیهی علیه فقیهی دیگر ادبیات تکفیری به کار بسته تا نشان دهد فقه شیعه تکفیری نیست! فقیهان ما چهگونه مدّعی تقریب با اهل سنّت و بلکه مدّعی گفتوگو با ادیان دیگر و بالاتر از آن دیالوگ با انسانهای فارغ از دین اند در حالی که یک فقیه شیعه نمیتواند بدون ادبیّات تکفیری با فقیهی دیگر سخن بگوید؟
🔺شوربختانه این نخستین موج تکفیری نیست که در حوزهی علمیّهی قم به راه افتاده و شوربختانهتر آنکه احتمالاً آخرین نیز نخواهد بود. پیشتر شاهد بودیم که چه موج گمراهخوانیای علیه سیّد محمّدحسین فضلالله، به سبب ابراز رأیی تاریخشناختی در باب زندگانی حضرت زهراء (درود بر او) وزیدن گرفت و در موردی دیگر قطاری از فتاوای تکفیری علیه علمای حوزویِ قائل به وحدت وجود در حوزهی علمیّهی قم به راه افتاد. اینها تنها دو نمونه از سیاههی بلند تکفیر، تضلیل و خفقان در حوزهی علمیّه است.
🔺نومیدانه اما انتظار میرفت که حوزهی علمیّهی قم با گذر زمان و بر اثر گسترش ارتباطات مجازی به جای تیز کردن شمشیر زنگزده و بی آبروی تضلیل، تکفیر و خفقان، قلم نقد را تیزتر بتراشد و بر شاخهی فقاهت با ارّهی تکفیر بُن نبرد. اگر شیعیان با «رافضی» خوانده شدن از سوی بخشی از اهل سنّت از میان رفتند، آنگاه فکر پادتکفیری هم با تکفیر از میان خواهد رفت. از سوی دیگر، اگر با چماق تکفیر و تضلیل، مذهبی برقرار مانده بود آنگاه ازارقه (شاخهی افراطیتر خوارج) منقرض نشده بودند.
🔺موج تکفیری اخیری که از قم به راه افتاده متأسّفانه به مورد اراکی محدود نشده و در حال چرخیدن است؛ به طوری که «جامعه مدرّسین حوزهی علمیّهی قم» هم به جای دعوت به آرامش و گشودن باب نقّادی، حیدری را به «غاری انباشته از شبهات» تشبیه کرده و مُهر «انحراف»، «فتنه» و «گمراهی» بر او زده است. مایهی شرمساری است که جامعهی مدرّسین دیگر بار در قامت «پلیس حوزه» ظاهر شده و به جای تشویق به گفتوگو و جدال احسن، بر آتش طردگری در حوزه دمیده است.
🔺ما امضاکنندگان این نامه از عالمان ضدّتکفیری تمام بلاد شیعه میخواهیم در برابر این موج جدید تکفیر و خفقان ساکت ننشینند و روح نقّاد، معنوی و دیگریپذیر اسلام به طور کل و تشیّع به طور خاص را، که مایهی رستگاری دنیوی و اخروی است، بیش از پیش بپرورانند.
جمعی از نواندیشان دینی ایرانیِ داخل و خارج کشور:
محمّدجواد اکبرین
عبدالعلی بازرگان
محمّد برقعی
رضا بهشتی معزّ
سروش دبّاغ
عبدالکریم سروش
رضا علیجانی
حسین کمالی
محسن کمالیان
داریوش محمّدپور
محمّدمهدی مجاهدی
یاسر میردامادی
مهدی ممکن
صدّیقه وسمقی
حسن یوسفی اشکوری
#دقت و #درنگ
@tollabolkarimeh 🌷
طلاب الکریمه
بیانیهی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در محکومیت جوّ تکفیری در حوزهی علمیّهی قم 🔺ما جمعی از نوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 علامه مالکی از علمای سعودی #اهلسنت:
🔥 دشمنان اهل بیت علیهم السلام مانند ابلیس به جهنم خواهند رفت.
#هفته_وحدت
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 مصداق بارز کاپیتولاسیون در فضای مجازی
👈دو کلام حرف حساب:
🔹صفحه اینستاگرام فرانسوی رهبر انقلاب مسدود شد
🔸سربازان فرمانده مقتدر جهان اسلام بر اثر اشتباه در تبیین نقشه جنگی، سبب شدند #مارک _زاکربرگ_یهودی به صورت این فرمانده نعوذبالله سیلی بزند و ایشان را تحقیر کند، اما سربازان دوباره ایشان را در همان موقعیت قرار می دهد؟!!!
👈بیانات امام خمینی (ره) به مناسبت تصویب لایحه کاپیتولاسیون:
🔹اگر من بودم استعفا می کردم؛ اگر من نظامی بودم استعفا می کردم؛ من این ننگ را قبول نمی کردم. اگر من وکیل مجلس بودم استعفا می کردم. باید نفوذ ایرانی ها قطع بشود! باید مصونیت برای آشپزهای امریکایی، برای مکانیکهای امریکایی، برای اداری امریکایی، اداری و فنی اش، مأمورین، کارمندان اداری، کارمندان فنی، برای خانواده هایشان مصونیت باشد، لکن آقای قاضی در حبس باشد! آقای اسلامی را با دستبند ببرند این طرف و آن طرف! این خدمتگزارهای اسلام، علمای اسلام در حبس باید باشند، وعاظ اسلام در حبس باید باشند، طرفداران اسلام باید در بندرعباس حبس باشند، برای اینکه اینها طرفدار روحانیت هستند؛ خودشان یا روحانی اند یا طرفدار روحانی.
🔸آیا نمی شود با اکانتهای غیر رسمی بیانات رهبر معظم انقلاب را به صورت گسترده تر و بدون تحقیر ایشان منتشر کرد؟
✍کانال دکتر جاویدنیا
@tollabolkarimeh 🌷
Kashani-Goftogoo-Dehbashi-13990808~1.mp3
30.06M
#مناظره
بین حامد کاشانی و حسین دهباشی
📌درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییت های اخیر؛
پنجشنبه ۸ آبان ۹۹
@tollabolkarimeh 🌷
1⃣ #شناخت_امام_زمان؟
☑️ برای پاسخ، لازم است ابتدا به ۱۱ دلیل برای اهمیت شناخت امام زمان بپردازیم
🔹 #دلیل_اول : علت خلقت انسان است
🔅 امام حسین در جمع اصحاب فرمودند:
ای مردم، خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند؛ هنگامیکه او را شناختند عبادتش کنند؛ وقتی او را عبادت کردند به برکت این عبادت، از عبادت غیر او بی نیاز شوند.
🔺مردی پرسید: شناخت خدا چیست؟ حضرت فرمودند:
این است که اهل هر زمانی، امامی را که باید از او فرمان ببرند، بشناسند.
📚 بحارالانوار، ج۲۳ ص۸۳
✅ نتیجه :
شناخت خدا = شناخت امام زمان
/پایگاه جامع مطالب دینی
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مستند ره افسانه
قسمت ششم
❗️جریان مدعیان دروغین در طول تاریخ
🔶هر دین و مسلکی که در آن بحث موعودباوری مطرح است همواره شاهد مدعیان دروغین بوده که برخی خود را موعود نامیدند و برخی دیگر ادعای ارتباط و یا نائب خاص #موعود کردهاند.
🎥 حجتالاسلام شهبازیان استاد و پژوهشگر
#مدعیان_دروغین
#یمانی
@tollanolkarimeh 🌷
💢 تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین
امام خمینی (ره):
خدا می خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده اندیشی به در آییم و همه چیز را به حساب و اشتباه و سوء مدیریت و بی تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مساله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است
صحیفه نور؛ جلد 21؛ صفحه 100
صحیفه امام؛ جلد 21؛ صفحه 291
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️چطور بعضی آخوندها جاسوس میشوند؟
این مدل از جاسوسها، از اولش جاسوس هستند، ولی خودشان را در لباسِ آخوندی پنهان میکنند!
ببینید
@tollanolkarimeh 🌷
🔸چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟
🔸اگر از صلح امامحسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کردهایم
🔻 آنقدر که با حرف صحیح میشود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمیشود. آنقدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، میتواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمیتواند ظلم کند، بهویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر میشود علیه دین سوءاستفاده کرد.
🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده میشود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرفهای صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرفهای صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند.
🔻 مثلاً میگویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امامحسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرفها درست است اما ناقص است، همهاش را بگو! وقتی نصفش را نمیگویی، معلوم میشود یک قصد و غرضی پشت سرش هست.
🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا میکرد، اما چارهای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکمتری کند.
🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امامحسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ بهخاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و بهخاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند.
🔻 میگویند «ببینید امامحسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیهاش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانتها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امامحسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امامحسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همهاش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است.
🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم.
👤علیرضا پناهیان
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حمایت از ولیفقیه زمان، از #شرایط_مرجعیت است.
⭕️گزیده سخنان آیتالله #سیفی_مازندرانی در وبینار《مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی》
#شناخت_رهبری
@tollabolkarimeh 🌷
🔥آتش فتنه شیعه انگلیسی و آنتی تز انقلاب
🎙مصاحبه مهم خبرگزاری رسا با استاد پورآقایی
🔹رهبر معظم انقلاب فرمودند، انقلابزدایی و حتی آنتی تز انقلاب از قم شروع میشود و نمیتوانیم از کنار این مسأله ساده بگذریم.
🔹صهیونیسم که میگوییم هم شامل صهیونیسم اسلامی، مسیحی، یهودی و زرتشتی میشود. اشتباهی که گاهی اوقات مذهبیها هم تکرار میکنند این است که، وقتی میگوییم صهیونیسم فکر میکنند که یک تفکر خیلی خاصی است؛ اما درون هر دینی ممکن است وجود داشته باشد.
🔹بنده رصد کردهام که مراجع بزرگوار همچون آیتالله خویی و آیتالله شاهرودی اصلاً حکم اجتهاد برخی از اینها را تأیید نکردهاند. نهتنها ایشان، بلکه برادرشان سید محمد شیرازی و برخی دیگر نیز مورد تائید نبودند.
⏬ادامه مصاحبه و گفتگو⏬
🌐 rasanews.ir/002nC0
@tollabolkarimeh 🌷
🎯به بهانه خشم مسلمانان نسبت به مکرون؛ آیا حکم «سابّ النبی» بازدارنده است؟
✂️برشهایی از متن:
📍وقتی به مناط حکم نگاه میکنیم، در دورانی که قبایل وجود داشته، بازدارندگی آنطور اتفاق میافتاده است ولی دلیل نمیشود آن ملاک و آن هدف در دورانی کاملا متفاوت نیز با همان روش اتفاق بیافتد. ما باید دنبال روشی باشیم که آن غرض حکم را برایمان حاصل میکند، یعنی بازدارندگی را و باید ببینیم که آن بازدارندگی چطور حاصل میشود که این توهین به مقدسات ما اتفاق نیافتد. اما در دوران کنونی اتفاقا این روش قتل سابّ النبی «ص» بر عکس عمل میکند و احتمالا شما فیلم تشییع معلم فرانسوی را دیدهاید و شوکی که به دنبال آن به جامعه مسلمانان فرانسه وارد شد و مسلمانها در وضعیت بدی قرار گرفتند.
📍نوع ورود مسلمانها به قضیه هم نباید همواره مبتنی بر اقدام دولتها و حکومتها باشد. در همین تحریم کالاها هم خود ملتها میتوانند ورود جدی داشته باشند و اتفاقا تنها چیزی که واکنش جدی فرانسویها و وزارت خارجه آنها را به دنبال داشت همین بحث تحریمها بود.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/549275
#مسلمانان_غرب
@tollabolkarimeh 🌷
طلاب الکریمه
بیانیهی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در محکومیت جوّ تکفیری در حوزهی علمیّهی قم 🔺ما جمعی از نوان
سلام علیکم بزرگواران
در خصوص این مطلب ارسالی، برخی اصرار بر پاسخ و یا تعیین موضع کانال دارند.
در پاسخ به این دوستان معروض میداریم
اولا همانطور که بارها گفته شد، این قسم مطالب صرفا برای اطلاع از نظرات مطروحه در جامعه است تا دینپژوهان و دینباوران، با تامل و تدبر در آن، به افزایش قدرت تحلیل و پاسخگویی خود همت گمارند.
ثانیا در راستای منظور فوق، همواره آماده انتشار مطالب عزیزان در نقد یا اثبات متقن و منطقی این آراء هستیم.
ثالثا حتما نکتهبینی و باریکاندیشی مخاطبان کانال، رای مورد نظر کانال را در هر مورد خواهدشناخت.
🌷
طلاب الکریمه
✅امنیتی شدن یک پروژه فکری طه حیدری نژاد 1. طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری
در مورد بیانیه فوقالذکر مجددا توجه دوستان را به این نوشته آقای طه حیدرینژاد جلب میکنم.
مطمئنا خوانش مجدد آن، در تحلیل و نقد، کمک دوستان خواهد بود.
🔴 ریشه گرفتاریهای مسلمانها
تمام نقشهها و کارهای کفار برای تفرقه بین مسلمانهاست؛ «فَرِّقْ، تَسُدْ» (جدایی بینداز و آقایی کن)
با همین تفرقه و جدایی بین ملتها و دولتها و ایجاد مرز بین آنها و هر ملتی را در برابر دیگری اجنبی قلمداد نمودن بود که نگذاشتند بین ایران و عثمانی اتحاد نظامی در برابر کفار (از جمله بریتانیا) تشکیل شود.
با اینکه خدا و رسول و ائمه طاهرین علیهمالسلام هر چه به ما فرمودند: با هم باشید، وحدت خود را حفظ کنید. از هم جدا و متفرق نشوید، مواظب باشید بیگانه در بین شما رخنه نکند، با کفار مخلوط نشوید، با آنها هم پیمان نشوید، اینها بر ضرر دین و دنیای شما هستند، ولی ما به فرمودههای آنها گوش نکردیم و آخر دیدیم آنچه را که نباید ببینیم.
ما در جریان مشروطه کشته دادیم تا ایران از سیطره روس به دست انگلیس بیفتد! لذا خیلی انگلیس در این جریان، تلاش و کار میکرد، پول میداد و… .
در محضر #بهجت، ج۲، ص۲۳۱
@tollabolkarimeh 🌷
🔆 پیامبر مظلوم اما مقتدر
🎙 خطبه نماز جمعه قم به امامت آیت الله جوادی آملی ۱۳۸۵/۱/۴
🔚 خیلیها متاسفانه گفتند حسبنا کتاب الله، عترة را گذاشتند کنار؛ ما تقریباً گفتیم حسبنا عترة، قرآن را گذاشتیم کنار، چون تفسیر در بین ما رواج نداشت. آنها گفتند حسبنا کتاب الله ولی تا حدودی به همان چیزی که میگفتند عمل کردند.
🔻مشکل ما این است که گفتیم حسبنا عترة و دیگر کاری نکردیم اصلاً کاری درباره پیغمبر نکردیم؛ پیغمبر در بین ما شناخته شده نیست! وجود مبارک حضرت خیلی غریب است؛ هم قرآن غریب هست هم پیامبر. اگر هم یک وقتی تظاهراتی کردند ما هم همینجا تظاهرات میکنیم و آن کاریکاتور را محکوم میکنیم.
📜 در نوشتههای حضرت رسول نامههایی است آن وقت اسلام را آن نامهها معرفی میکند؛ مسلمانان را معرفی میکند. ما پیرو کسی هستیم که به دو امپراطوری وقت فرمان داد که میآیید یا بیاورتان؟ هر دو را هم آورد.
❓مگر آن روز خاورمیانه بیش از دو امپراطوری داشت؟ مگر شرق حجاز ایران نبود؟ مگر غرب حجاز روم نبود مگر هر دو را وجود مبارک پیامبر به بند نکشید در آن نامه؟! این ذلت پذیر نیست؛ گرفتار این نیست که کفاری که پایبند نیستند دارند ما را تهدید میکنند.
📝 نشریه فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
هشداری از فتنه تفرقه.mp3
9.25M
⭕️ دفاع استاد خسروپناه از نقدهای جامعه مدرسین و استاد اراکی به سیدکمال حیدری
⚠️ هشداری از #فتنه_تفرقه
@tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
🔰حواشیِ مهمتر از متنِ گفتگوی آقایان کاشانی و دهباشی
✍️ محمدمهدی سلامی
🔹گفتگوی آقایان حامد کاشانی و حسین دهباشی پیرامون توئیت اخیر آقای دهباشی و ادعای حاشیهساز وی در باب مباحث تاریخ اسلام و تشیع تجربهای شیرین از یک گفتگوی آرام، سازنده، چالشی و در عین حال به دور از جنجال و توهین بود و نشان داد که چنین تجربیاتی، حکایت از آن دارد که هنوز هم در این وانفسای رسانهای پرتنش، باب چنین گفتگوهای شیرینی بسته نیست.
🔸میتوان پاسخ ادعاهایی از جنس حسین دهباشی را نه با فحش و ناسزا و عقدهگشایی، که در قالبی معقول، مخاطبپسند و اقناعکننده داد. مطمئناً آنقدری که پاسخهای حجتالاسلام کاشانی، مخاطب دوستدار اهلبیت را قانع کرد، فحاشیهای عدهای در کامنتهای توئیتر، حظ و بهرهای به دست نداد.
✅ این گفتگو نشان داد که بهتر است اگر کسی در حوزهای تخصصی، سررشته ندارد، به هنگام انجام مناظره با یک متخصص، لااقل از مبانی نظریِ اولیه و نیز الفبای روششناختیِ آن حوزه مطلع باشد، وگرنه تا حد امکان اقدام به مناظره نکند.
🔹 یکی از الزامات مهم چنین مناظراتی، سعه صدر طرفین است که موجب پرهیز از کشانده شدن مسیر مناظره به سمت رادیکالیسم میشود. به عنوان نمونه و به نظر نگارنده، صبوریِ کمنظیر جناب آقای کاشانی در پاسخ به شبهات آقای دهباشی، ستودنی بود
🔸 این ماجرا نشان داد که نخبگان جامعه، حتی برای بیان برخی ادعاها و طرح شبهات، میبایست از قالبهای رسانهایِ متناسب با چارچوب بحث استفاده کنند. برگزاری چنین گفتگوهایی، زنگ هشداری برای بچههای انقلابی و حزباللهی است تا بدانند که جایگاه برخی مباحث اندیشهای، بسیار والاتر از مباحث سیاسیِ مرسوم است.
💢 چه بسیارند جوانان متعهد انقلابی که اهتمام جدی به مباحث سیاسی و بصیرتافزایی سیاسی دارند، غافل از آنکه مباحث بنیادین اندیشهای، قطعاً پیشینیتر از مباحث سیاسی است.
/تاملات
@tollabolkarimeh 🌷