دیفن باخیا خانه ما
محبّت ثمره تواضع
برداشت اول:
"*محبوبه* "یکی از خانمهای فامیل ماست که همه واقعا دوستش دارند چون وقتی جایی مهمانی می رویم و او نیست همه سراغش را می گیرند. سرشار از انرژی مثبت است و همان چند لحظه ای که کنارت نشسته تو را از حس خوب با ارزش بودن و مهربانی پر می کند. نکات مثبت افراد چنان به چشمش می آید که حیرت می کنی! واقعا برایم سوال است که چرا ما نمی بینیم این قشنگی هایی که او می بیند؟ امّا دریغ از یک تعریف ساده از خود! همیشه حرفهای جالبی برای گفتن دارد که البتّه نکته مشترکی در آنهاست ؛ تجربه ای جالب و بدرد بخور یا نکته ای کلیدی در حرفهایش هست که در واقع در زندگی همه ما گاه و بیگاه پیش می آید ولی او در حین تعریف آنها به نقطه ضعف خود هم اشاره کرده و بعد با مهارت، درسی که از آن گرفته را با طنز و خنده برایت تعریف می کند و این است راز محبوبیت محبوبه ی ما.
برداشت دوم:
هر میهمانی که وارد خانه ما می شود از بین همه گل و گیاه های دور و اطراف خانه مان (که در واقع زینتی های خانه ما هم همان ها هستند!) چشمشان یک گل را می گیرد که عکسش را پایین برایتان گذاشته ام. دیفن باخیایی که بالا رفت و بالا رفت تا جایی که به سقف رسید و بعد آرام آرام سر خم کرد و به این شکلی درآمد که می بینید و این شعر شاعر بلند آوازه سعدی شیراز چه زیبا بیانگر حال اوست:" بلندی از آن یافت کو پست شد در نیستی کوفت تا هست شد" الان هر کس وارد خانه ما می شود بی اختیار لب به تعجب و تحسین باز می کند که:" وای خدایا این چقدر قشنگ رشد کرده! چه جالب!"
برداشت سوم:
نمی دانم در این روزهای با برکت ما ه مبارک تا به الان گذارتان به دعای ابو حمزه ثمالی در مفاتیح افتاده یا نه؟ دعایی که از لسان مبارک امام زین العابدین نقل شده است و سرتاسر آن آکنده است از عاشقانه های پرشور و شعور حضرت. عبارتی در این دعا هست که عجیب با دل آدم بازی می کند. عبارتهای زیبای دعا آرام آرام تو را به مرز تواضع و تذلل در پیشگاه حق نزدیک می کند و به ضعف و نا چیزی خود واقف، امّا این عبارت ناگهان زمینت می زند، لهت می کند و حتی به مرز یاس نزدیکت می کند و بعد بلندت می کند و عزیز ت می سازد ،زیرا امام می داند که" چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان پرورید" و در این تذلّل است که صدف عزّت خوابیده.
" و ما انا سیدی و ما خطری " ،" سرورم من کیستم و چه اهمیتی دارم" این امام سجاد است که اینگونه می گوید. خدایا من که باشم که خود را به حساب بیاورم و من که باشم که برای خود ارزشی قائل شوم. ببین محبّت با دل آدم چه می کند؟!
این نوشتار را با گفتاری از عارف واصل حاج اسماعیل دولابی به پایان می برم : " بنده یک وقت در روایات نگاه کردم و دیدم عیب ندارد که آدم بگوید محبّت آدم را می گیرد و ضبط می کند و می خورد؛ آیا نمی دانستی؟ نمی دانی همه فانی امیرالمومنین می شویم؟"
و این باور امیرالمومنین است که" محبّت ثمره تواضع است ."
به قلم: #زهره_ابراهیمنیا
@tollabolkarimeh 🌷
🌼دعای روز بیست و دوم ماه مبارک🌼
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
خدایا بگشا به رویم در این ماه درهای فضلت وفرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن برای موجبات خوشنودیت ومسکنم ده در آن وسطهای بهشت ای اجابت کننده خواسته ها ودعاهای بیچارگان.🌷
@tollabolkarimeh 🌷
🔰 با الفاظ کاری ساخته نیست...
#امام_خمینی (ره):
همین طور گفتند که ما شیعه علی هستیم، و همین که گفتند ما متمسک به ولایت امیر المومنین هستیم، این کافی نیست، نمیشود این. این امور، اموری نیست که لفظی باشد و با الفاظ و با عبارات بتوانیم ما بگوییم تحقق پیدا کرده است؛ اینها یک امور عملی است، یک حکمت عملی است اینها. باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیر المومنین هستیم، تبع او هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفتهایم، یک لا طائلی گفتهایم.
@tollabolkarimeh 🌷
🔴آیتالله #مکارم_شیرازی:
پخش سرودهای مبتذل و وادار کردن دختران معصوم کشور به رقاصی و آوازخوانی در کشوری که داعیهدار اسلام است بههیچعنوان پذیرفتنی نیست
♦️عدهای با عناوین جذاب میخواهند زمینه اجرای سند ننگین و استعماری 2030 را در آموزشوپرورش عادیسازی کنند
♦️ نسبت به نوجوانان و فرزندان خود باید هوشیار و حساس باشیم
♦️اگر کوچکترین غفلتی در رابطه با نسل آینده شود، فضای مسموم مجازی و دیگر مسائل و معضلات اجتماعی آنها را با خود برده و در خود غرق خواهد کرد.
@tollabolkarimeh 🌷
👈 تفاوت مشكلات اقتصادي و فرهنگي
🔰علامه مصباح:
🔻 در مسئله اقتصادي وقتي بحراني پيش ميآيد و گراني و تورم همه را ميآزارد، مردم فرياد اعتراضشان بلند ميشود و دولت مجبور است براي حل بحران برنامه ريزي كند؛ اما مسائل فرهنگي اينچنين نيست، نه گلوي كسي را فشار ميدهد و نه داد كسي را درمي آورد، بدون ايجاد حساسيت به آرامي جاي خود را در جامعه باز ميكند و اثر خود را ميبخشد و اگر كسي نيز هشدار بدهد جدي گرفته نميشود.
🔻 چگونه است كه پس از اين همه تأكيد از سوي ولي فقيه حتي آنان كه معتقد به ولايت فقيه هستند و اطاعت ولي فقيه را مثل اطاعت امام معصوم بر خود واجب ميدانند، «الراد عليه كالراد علينا و هو علي حد الشرك بالله»، حساسيت چنداني نسبت به اين مسأله از خود نشان نميدهند، اين ويژگي مسأله فرهنگي است.
🔻 بحرانها و مسائل فرهنگي، داد مردم را درنمي آورد، مگر اينكه در مسائل مادي و زندگي محسوس مردم تأثير بگذارد، آنگاه فرياد اعتراض مردم بلند ميشود. وقتي در خانواده ها ناسازگاري به وجود آمد و از هم گسيخته شد، دختران و پسران به انواع كجرويها عادت كردند، آنگاه ممكن است عدهاي در صدد چاره جويي برآيند و با اين حال هم معلوم نيست كه به ريشه يابي مسائل بپردازند.
علامه مصباح - كتاب تهاجم فرهنگي و راهكارهاي دفاعي
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 اینستاگرام #پیرمؤذن ، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم
تاریخ و حقیقت چنین زخارفی را قضاوت خواهد کرد ...
@tollabolkarimeh 🌷
❌ دوستانِ نادانِ علی(علیه السلام) می گفتند او ۲۵ سال خانه نشین شد ❌
🔴 ... در همین جا تعبیرهای زشت و ناشایستی از طرفِ دوستان نادان علی(علیه السلام) می شود که شایسته ی او نیست؛ از جمله اینکه می گویند علی(علیه السلام) بیست و پنج سال #خانه_نشین شد! بلکه علی یک روز هم خانه نشین نشد.
❌ آن کسانی که برنامه شان خانه نشینی است وزندگی شان باخانه نشینی می گذرد، سکوت علی را، سطح عالی فرود آمدن را، خانه نشینی نام داده اند، ولی این خانه نشینی نبود.
♨️ در همان روزی هم که صحبت خلافت علی بود، میگفت من همچنان که تاکنون مورد #مشورت بودم، #فرد_دوم_قدرت بودم، حالا هم همان طور باشم. پس علی دربیست و پنج سال، فردِدوم قدرت بود. یک عضوی ازاعضای جامعه ی اسلامی بود وآن هم عضوی آنچنان بزرگ، آنچنان نیرومند، آنچنان روشن بین. و یک چنین عضوی حق ندارد خانه نشین باشد.
⭕️ خانه نشین بودیعنی چه؟ یعنی می آمد درمسجد نمازش رامی خواند، بعد برمی گشت خانه،مشغول عبادت می شد یامشغول خانه داری می شد؟ این طوری بود؟ نه! زندگی علی این راگواهی نمی کند؛ خانه نشین نبود.فقط در #راس_قدرت قرارنگرفت. البته دشمنان مخصوصی داشت که سعی می کردند اوراکناربزنند وبه بازی نگیرند وکاردستش ندهند، اما مگرهرچه دشمن خواست، آدم مجبور است آن راتحمل کند؛ علی تحمل نمی کرد. درصحنه #اجتماع بود.
📖 منبع: انسان۲۵۰ساله/حلقه ی سوم/ ص۱۳۴
@tollabolkarimeh 🌷
حجتالاسلام والمسلمین #عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و مسئله وحدت
🔹مبنای تعامل ما با اهل سنت سیره، سلوک و اصول ائمه اطهار و بزرگان مذهب است نه شواذ شیعه.
🔹بعد از جنگ جمل امیرالمومنین در حق عایشه فرمودند « و لَهَا بَعْدُ حُرْمَتهَا الأولَى » یعنی عایشه همان احترامی را که قبل از جنگ داشتند همان را بعد از جنگ نیز دارند. بعد از اتمام جنگ جمل وقتی حضرت شنیدند عده ای پشت سر عایشه سخنان نامناسب زده و او را تنقیص کردهاند آنها را احضار و عقوبت کردند.
🔹شیعه و سنی نباید همدیگر را با شواذ خود بشناسند. شواذ شیعه معرّف شیعه نیست همچنان که شواذ اهل سنت معرّف اهل سنت نیست.
🔹 هیأتها، حسینیهها و عزاخانههای ما جهت ایجاد طائفیگری و مطاعن نیست. حسین برای ایجاد طائفیگری و برای ایجاد دعوای شیعه و سنی به کربلا نیامده است. در شعارهای حسین ذرهای از این امور دیده نمی شود.
@tollabolkarimeh 🌷