هدایت شده از KHAMENEI.IR
Khamenei.ir4_5830262523424674333.mp3
زمان:
حجم:
13.88M
🎧 #کلیپ_صوتی | قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتالله خامنهای از فرازهای آن
💻 Farsi.Khamenei.ir
📚 روش تحقیق در آیات قرآن:
✍️... برای تحقیق در هر آیه از قرآن ما باید منظم و دستهبندی شده کار کنیم.
🔹 به عنوان مثال، در جمله فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ در آیه ۱۱۴ سوره طه؛ اگر بخواهیم منظم صحبت کنیم باید چهکار کنیم؟ در این جمله یا در هر بحث قرآنی عنایت داشته باشید، بخواهیم منظم کار کنیم باید اینطور رفتار کنیم، در قالب چند بند زیر، لطفاً دقت کنید:
۱. خود آن واژه یا عبارت یا جمله مدّ نظر را ابتدا در خود جمله بحث کنیم؛ این واژهها چیست؟ با واژههایش آشنا شویم، در مجموع خداوند در این جمله فَتَعالَي اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ دارد چه میفرماید. فارغ از جملات قبل و بعدش در خود جمله، از جمله خارج نشویم. هر چقدر در خود جمله میشود فکر کرد، صحبت کرد، بحث کرد آدم از جنبههای مختلف وارد شود. فَتَعالَی، تعالی یعنی چه؟ اللّهُ حالا چون بحث الله برمیگردد به توحید در ذات، آدم مسامحتاً وارد نمیشود، از کنارش عبور میکنیم. الْمَلِکُ، چرا «الْمُلْک» گفته نشد، چرا الْمَلِکُ؟ که این را در خود جمله آدم زیاد نمیتواند به آن پی ببرد، فقط میفهمد که این تفاوت داردها! مُلک الهی اینجا زیاد پررنگ نیست، الْمَلِکُ بودن خدا پررنگ است. الْمَلِکی که الْحَقُّ است، این دو تا با هم توأم است، الْحَقُّ چیست که الْمَلِکُ الْحَقُّ؟ خب، اینها مهم است، یک مقداری در این زمینهها باید بحث کنیم که تا حد قابل توجهی قبلاً ما در این زمینه صحبت داشتیم.
۲. قسمت بعدی اینکه آن موضوع را آدم در آیه بحث کند. آیه چیست؟ آیه ۱۱۴ طه. فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ چیست؟ جمله اول از این آیه. خب، فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ در این جمله چه جایگاهی دارد، چه ماجرایی دارد؟ خب، این هم بحثهای خودش و زیرمجموعههای خودش را دارد.
۳. سپس در سیاق کوچک، فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ، در سیاق کوچک که اینجا نگاه میکنیم آیات ۱۱۳ و ۱۱۴ طه است، فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ در این دو تا آیه چه جایگاهی دارد، چه ماجرایی دارد؟ این بحثهای خودش را دارد. هر چقدر بحث در این زمینه داشتیم باید اینجا بیاوریم.
۴. بعد فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ در سیاق بزرگ قبل، یعنی در آیات ۹۹ تا ۱۱۴ بررسی میکنیم.
۵. سپس فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ را در سیاق بزرگ یعنی از آیه ۹۹ تا ۱۳۵ بررسی و مطالعه میکنیم.
۶. سپس این جمله را در ساختار سوره [دنبال میکنیم].
۷. بعد در کل قرآن [به این بحث میپردازیم] که به عنوان مثال آیا این بحث فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ در جای دیگری از قرآن مطرح شده است یا خیر!؟
۸. بعد در احادیث؛ در احادیث هم که میخواهیم کار کنیم؛ این هم دستهبندیهای [حدیثی] خودش را دارد:
الف) احادیث تفسیری در این زمینه چه چیزهایی است؟
ب) احادیث تأویلی چه چیزهایی است؟
ج) احادیث تطبیقی چه چیزهایی است؟
د) احادیثِ دیگر چیست؟
[احادیث دیگر یعنی] خیلی احادیث هست که این جمله صرفاً در آن به مناسبتی استفاده شده، اصلاً بحث چیز دیگری است این آیه را امام معصوم علیهالسلام در آن خواندند؛ اصلاً قصد توضیح این آیه نبوده؛ نه نگاه تفسیری به این آیه مدنظر بوده، نه نگاه تأویلی، نه نگاه تطبیقی؛ نه، دارند در باره خدا صحبت میکنند، خدا این هست آن جمله هم هست، آن آیه هم هست، طبق چند تا آیه امام معصوم علیهالسلام میفرمایند که خدا اینطور هست، بدون هیچگونه توضیحی چند تا آیه را بدنبال هم میآورند.
۹. قسمت نهم، فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ را در تفاسیر نگاه میکنیم.
۱۰. و قسمت دهم جمعبندی دستآوردها.
📍 البته سلیقه دوستان را میطلبد که کل مطالبی هم که درباره فَتَعالَی اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ برفرض باهم صحبت میکنیم؛ همه اینها را بیاورند مرتب کنند و یک نظم به آن بدهند، از آن قالبهای سیاق کوچک، سیاق بزرگ، خود جمله؛ از این حالت در بیاورند و بیشتر از محتوا بهرهمند شوند.
🆔 @Torab_bash
🌹امید که «فاطمه» لطفی به ما کند!
🌹امید که «فاطمه» لطفی به ما کند!
✍🏼... میگفت: من با این مفهوم آشنا نبودم، در مسیری داشتم میرفتم که دیدم دم یک خانهای، یک خانمی ایستاده و دارد این جمله را مدام میگوید، چنان با جدیت میگفت؛ چنان با احساس میگفت که روی من خیلی اثر گذاشت؛ من هم دم آن خانه ایستادم و شروع کردم این جمله را گفتن، فهمیدم که فاطمه، همان خانمی است که مال این خانه است؛ و آن خانمی هم که پشت در ایستاده بود؛ چنان با جدیت، چنان با احساس میگفت: «امید که فاطمه لطفی به ما کند!» که من با خودم گفتم حتماً باید پست درِ این خانه ایستاد و این جمله را گفت، این خانم خیلی جدی داشت میگفت، من هم به سمت این خانه ایستاده بودم و ضمن همراهی این حرف را میزدم!
میگفت: یواش یواش جمعیت زیاد شد و همه با جدیت و با احساس به سمت این خانه داشتند این حرف را میزدند!
میگفت: کسی حواسش نبود من دیدم آن خانم از لای جمعیت کنار رفت و در را باز کرد توی خانه رفت!
میگفت: اینجا بود که فهمیدم کسی که اول پشت در ایستاده بود و رو به سوی خانه این حرف را میزد؛ خود صاحبخانه بود، داشت به مردم یاد میداد که بیایید اینجا، بیایید درِ این خانه، بیایید اینجا و با توجه و با احساس بگویید، بیایید! بیایید و با توجه بگویید:
امید که «فاطمه» لطفی به ما کند!
امید که «فاطمه» لطفی به ما کند!
امید که «فاطمه» لطفی به ما کند!
امید که «فاطمه» لطفی به ما کند!
امید که «فاطمه» نیم نگاهی به ما کند!
🆔 @Torab_bash
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایت #حاج_قاسم از جنگ ۳۳روزهٔ لبنان!
🆔 @Torab_bash
13.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ پیامت را شنیدم ای ماه عزیز!
🏴 به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم۱۴۴۵
🆔 @Torab_bash
💬 #جاودانگی_اسلام به برکت #عاشورا!
👈🏻 نگاهی به ثمرات و نتایج قیام اباعبدالله الحسین در مرور بیانات رهبر انقلاب اسلامی
🔻نشریه خط حزب الله به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین برخی از ثمرات و نتایج نهضت عاشورا را براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای بازخوانی میکند.
🔸سر دادن ندای مظلومیت و حقانیت اسلام
«خطاست اگر کسی خیال کند که امام حسین ، شکست خورد. کشته شدن، شکست خوردن نیست. در جبهه جنگ آن کس که کشته میشود شکست نخورده است. آن کس که به هدف خود نمیرسد، شکست خورده است. هدف دشمنان امام حسین علیه السّلام، این بود که اسلام و یادگارهای نبوّت را از زمین براندازند. اینها شکست خوردند. چون اینطور نشد. هدف امام حسین علیهالسّلام این بود که در برنامه یکپارچه دشمنان اسلام، که همهجا را به رنگ دلخواه خودشان درآورده بودند یا قصد داشتند درآورند، رخنه ایجاد شود؛ اسلام و ندای مظلومیت و حقانیّت آن در همه جا سر داده شود و بالأخره دشمن اسلام، مغلوب شود.» ۱۳۷۱/۴/۱۰
🔸 نابودی حکومت بنیامیّه
«هدف امام حسین این بود که در برنامه یکپارچه دشمنان اسلام، که همهجا را به رنگ دلخواه خودشان درآورده بودند یا قصد داشتند درآورند، رخنه ایجاد شود... خودِ این قیام و شهادت مظلومانه و اسارت خاندان آن بزرگوار، نظام حکومت بنیامیّه را متزلزل کرد. بعد از همین حادثه بود که در دنیای اسلام - در مدینه و در مکه - پیدرپی حوادثی پیش آمد و بالأخره منجر به نابودی سلسله آل ابیسفیان شد. به فاصله سه، چهار سال، سلسله آل ابیسفیان به کلّی برافتاد و از بین رفت. چه کسی خیال میکرد این دشمنی که امام حسین علیه السّلام را مظلومانه در کربلا به شهادت رسانده بود، آنطور مغلوب انعکاس فریاد آن امام شود؛ آن هم در سه یا چهار سال؟!» ۱۳۷۱/۴/۱۰
🔸تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی
«یکوقت مردم که فاسد میشوند، حکومتها هم فاسد میشوند، علما و گویندگان دین هم فاسد میشوند! از آدمهای فاسد، اصلاً دین صحیح صادر نمیشود. قرآن و حقایق را تحریف میکنند؛ خوبها را بد، بدها را خوب، منکر را معروف و معروف را منکر میکنند!... آن وقتی که راه، عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است... امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدیدبنای نظام و جامعهی اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعهی اسلامی است، انجام دهد... البته این کار، گاهی به نتیجه حکومت میرسد؛ امام حسین برای این آماده بود. گاهی هم به نتیجه شهادت میرسد؛ برای این هم آماده بود.» ۱۳۷۴/۳/۱۹
🔸تبدیل روحیه «گریز از مسئولیت» به روحیه «ظلمستیزی»
«بعد از آنکه اسلام، اشرافیّت را قلع و قمع کرده بود، یک طبقه اشراف جدید در دنیای اسلام به وجود آمد. عناصری با نام اسلام، با سمَتها و عناوین اسلامی در کارهای ناشایست و نامناسب وارد شدند... وقتی میگوییم فاسد شدن دستگاه از درون، یعنی این. یعنی افرادی در جامعه پیدا شوند که بتدریج بیماری اخلاقی مسری خود - دنیازدگی و شهوتزدگی - را که متأسفانه مهلک هم هست، همینطور به جامعه منتقل کنند. در چنین وضعیتی، مگر کسی دل و جرأت یا حوصله پیدا می کردکه به سراغ مخالفت با دستگاه یزیدبنمعاویه برود!؟ در چنین زمینهای، قیام عظیم حسینی به وجود آمد، که هم با دشمن مبارزه کرد و هم با روحیهی راحتطلبی فسادپذیر رو به تباهی میان مسلمانان عادی و معمولی. این مهم است. یعنی حسین بن علی، کاری کرد که وجدان مردم بیدار شد. لذا شما میبینید بعد از شهادت امام حسین ، قیامهای اسلامی یکی پس از دیگری به وجود آمد... حسین بن علی، کاری کرد که در همهی دورانهای حکومت طواغیت، کسانی پیدا شدند و بااینکه از دوران صدر اسلام دورتر بودند، ارادهشان از دوران امام حسن مجتبی ، برای مبارزهی با دستگاه ظلم و فساد بیشتر بود... مرتب در داخل ملتها قیام به وجود آمد. این قیامها را چه کسی به وجود آورد؟ حسین بن علی. اگر امام حسین قیام نمیکرد، آیا روحیهی تنبلی و گریز از مسئولیت تبدیل به روحیهی ظلمستیزی و مسئولیتپذیری میشد؟... تا قبل از شروع قیام امام حسین، خواص هم حاضر نبودند قدمی بردارند. اما بعد از قیام امام حسین، این روحیه زنده شد.» ۱۳۷۱/۱۱/۶
🔍 #ادامه 👇
🆔 @Torab_bas
🔍 #ادامهی_مطلب
🔸مبارزه تاریخی با جهل و ذلت
«یک جمله در زیارت اربعینِ امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام ذکر شده است که مانند بسیاری از جملات این زیارتها و دعاها، بسیار پُرمغز و در خور تأمّل و تدبّر است... که گوینده این جملات خطاب به خداوند متعال عرض میکند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسینبنعلی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آنها را از سرگردانىِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند... با مداقّه در این بیان، انسان احساس میکند که نهضت حسینی در واقع با دو نگاه قابل ملاحظه است، که هر دو هم درست است؛ اما مجموع دو نگاه، نشان دهندهی ابعاد عظیم این نهضت است. یک نگاه، حرکت ظاهری حسینبنعلی است؛ که حرکت علیه یک حکومت فاسد و منحرف و ظالم و سرکوبگر -یعنی حکومت یزید- است؛ اما باطن این قضیه، حرکت بزرگتری است که نگاه دوم، انسان را به آن میرساند؛ و آن حرکت علیه جهل و زبونی انسان است. در حقیقت، امام حسین اگرچه با یزید مبارزه میکند، اما مبارزه گسترده تاریخی وی با یزیدِ کوتهعمرِ بیارزش نیست؛ بلکه با جهل و پستی و گمراهی و زبونی و ذلّت انسان است. امام حسین با اینها مبارزه میکند.» ۱۳۷۹/۱/۲۶
🔸حفظ اساس اسلام
«اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است. اگر فداکارىِ بزرگِ حسینبنعلی نمیبود -که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلّی متوجّه و بیدار کرد- در همان قرن اول یا نیمهی قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلّی برچیده میشد.» ۱۳۷۲/۳/۲۶
«هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعهی اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زندهی به عاشورا و به حسینبنعلی است.» ۱۳۹۱/۹/۱
🔸اهتزاز پرچم اسلام بر فراز بلندترین بامهای دنیا
«امام حسین ، کسی نبود که زمان و دشمن را نشناسد. می دانست دشمن چه خباثتهایی خواهد کرد. درعین حال، این ایمان و امید را داشت که همین حرکت مظلومانه و غریبانه او، بالأخره دشمن را هم در کوتاه مدّت و هم در بلند مدّت شکست خواهد داد. و همینطور هم شد... شما به تاریخ اسلام نگاه کنید و ببینید چقدر دین در دنیا رشد کرد! چقدر اسلام ریشهدار شد! چگونه ملتهای اسلامی پدیدار شدند و رشد کردند! علوم اسلامی پیشرفت کرد، فقه اسلامی پیشرفت کرد و بالاخره بعد از گذشت قرنها، امروز، پرچم اسلام بر فراز بلندترین بامهای دنیا، در اهتزاز است. آیا یزید و خانواده یزید به اینکه اسلام اینطور، روزبهروز رشد کند راضی بودند؟ آنها میخواستند ریشه اسلام را بکنند؛ میخواستند از قرآن و پیغمبر اسلام، اسمی باقی نگذارند. اما میبینیم که درست به عکس شد.» ۱۳۷۱/۴/۱۰
🆔 @Torab_bash
Khamenei.ir4_5904269916650869718.mp3
زمان:
حجم:
1.76M
🏴 مسیر #معرفت_حسینی را حرکت کنیم!!
🆔 @Torab_bash
📢 تبیین علت قیام براساس سخن پیغمبر(ص)
✏️ رهبر معظم انقلاب: امام حسین خطاب به لشکر دشمن، اینگونه فرمود: اگر کسی ببیند حاکمی در جامعه، بر سرِ کار است که ظلم میکند، حرام خدا را حلال میشمارد، حلال خدا را حرام میشمارد، حکم الهی را کنار میزند و دیگران را به عمل وادار نمیکند ... و با زبان و عمل، علیه او اقدام نکند، «کان حقّاً علی اللَّه ان یدخله مدخله»، خدای متعال در قیامت، این ساکتِ بیتفاوتِ بیعمل را هم به همان سرنوشتی دچار میکند که آن ظالم را دچار کرده است؛ یعنی با او در یک صف و در یک جناح قرار میگیرد. ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
🖼 #از_تبیین_تا_قیام
🆔 @Torab_bash