eitaa logo
طوبای عفاف
673 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
ادب اجتماعی عفاف در نگاه و ارتقاء عفاف عمومی جامعه ✍حکمت حرمت نگاه های آلوده را در تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۵۹۶: «نگاه به نامحرم، افزون بر اینکه تیری از تیرهای شیطان است(کافی، ج۵، ص۵۵۹) و انسان را دستخوش خطر گناه قرار می دهد، به حیثیت اجتماعی و آبروی مؤمن نیز آسیب می زند. جایز نبودن نگاه به زن مسلمان حتی بدون قصد ریبه، برای احترام و حرمت اوست که ادب اجتماعی است... رعایت این ادب اجتماعی، زمینه عمومی را فراهم می کند...» (۱۲۸)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍در آیه ۳۱ پنج حکم از احکام عفاف و حجاب بیان شده است: ۱. حرمت چشم چرانی ۲. وجوب پاکدامنی (تکرار ضمایر بیست و شش گانه که همگی به مرجع واحد یعنی مؤمنات بر می گردند، این آیه را شکوهمند کرده است) ۳. وجوب پوشش مواضع زینت ۴. وجوب پوشش سر و گردن و گریبان(مواضع زینت باطنی) (راز یاد نکردن بعضی محارم برای رعایت ادب دینی است که حال و هوای جامعه اسلامی، فضای باشد) ۵. حرمت جلب توجه نامحرم در راه رفتن زنان زنان در جاهلیت برای جلب توجه مردان، افزون بر گوش و گردن و دست، به پاهایشان نیز زینت می آویختند و هنگام راه رفتن به گونه ای گام بر می داشتند که صدای خلخال پاهایشان، بیگانه را به خود جلب می کرد. خدای سبحان آنان را از این کار نهی کرد و فرمود زنان مؤمن در راه رفتن پاها را بر زمین نزنند که زینت باطنی شان دانسته شود و سبب تحریک نامحرمان شود: «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» زنان در راه رفتن باید به گونه ای راه روند که بیگانه به آن ها طمع نکند، همانگونه که در سخن گفتن با نامحرمان باید مردانه سخن بگویند و در گفتگو با آنان_هرچند از ورای حجاب(پشت پرده)_ گفتار نازک و رفتار نازک نداشته باشند، بلکه باید قول معروف داشته باشند؛ هم کلام خوب بگویند، هم خوب سخن بگویند تا بیماردلان به آنان طمع نکنند، چون خدا در آنان جاذبه ای نهاده که سخن گفتن رقیق و با ناز و کرشمه آنان در دل مردان بیماردل طمع پدید می آورد: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» سوره احزاب، 32 تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۶۱۹ (۱۲۹) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حفظ_حجاب و ترك جلوه‌گرى، ثمرات بسيارى دارد «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‌ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‌ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» سوره نور،31 و به زنان با ايمان بگو: از برخى نگاه‌ها چشم‌پوشى كنند و دامن‌هاى خود را حفظ نمايند و جز آنچه (به طور طبيعى) ظاهر است، زينت‌هاى خود را آشكار نكنند و روسرى خود را بر گريبان بيفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سينه‌ى آنان نيز پوشيده باشد) و زينت خود را ظاهر نكنند جز براى شوهر، يا پدر يا پدرشوهر، يا پسر، يا پسرشوهر (كه از همسر ديگر است) يا برادر، يا پسربرادر، يا پسرخواهر، يا زنان (هم‌كيش)، يا آنچه مالك شده‌اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتكار كه‌‌تمايل جنسى ندارند، يا كودكانى كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسى زنان آگاه نيستند. و پاى خود را به گونه‌اى به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفى دارند آشكار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گرديد و توبه كنيد تا رستگار شويد. نکته ها با اينكه خداوند در قرآن به جزئيات احكام نماز و زكات اشاره نكرده و بيان آنها و بسيارى از مسائل ديگر را به عهده‌ى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گزارده، ولى در بيان مسائل خانوادگى و تربيتى به ريزترين مسائل پرداخته است. همچون مردان كه بايد از نگاه آلوده به زنان بپرهيزند، زنان نيز نبايد از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلكه بايد نگاه خود را كنترل كنند و زينت و زيبايى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست‌ها كه به طور طبيعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتى در انجام امور زندگى مى‌شود. «خمر» جمع «خمار» يعنى و «جيوب» جمع «جيب» به معناى گردن و سينه است. عليه السلام فرمود: مراد از آيه‌ى‌ «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» آن است كه زنان به عورت زنان ديگر نگاه نكنند و عورت خود را از نگاه ديگران حفظ نمايند.(تفسیر نورالثقلین) صلى الله عليه و آله در تفسير جمله‌ى‌ «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه روى و موى خود را براى شوهر آرايش نمى‌كنند و نيازهاى شوهر را برآورده نمى‌سازند، لعنت كرده است. (تفسیر نورالثقلین) كلمه «اربة» به معناى حاجت و نياز است. مراد از «أُولِي الْإِرْبَةِ» خدمتگزاران و ملازمانى هستند كه به جهت بالا بودن سنّ يا شرايط جسمى و روانى، تمايل به همسر ندارند. (كافى، ج 5، ص 523) توبه، گاهى در مورد يك گناه فردى و گاهى براى تغيير دادن يك فرهنگ فاسد عمومى‌ است، كه آيه ظاهراً درباره‌ى نوع دوم است. زيرا در جاهليّت گردن وسينه‌ى زنان باز بود. (تفسير فخررازى) و ترك جلوه‌گرى، ثمرات بسيارى دارد كه برخى از آنها عبارت است از: آرامش روحى، استحكام پيوند خانوادگى، حفظ نسل، جلوگيرى از سوء قصد و تجاوز، پيشگيرى از امراض مقاربتى و روانى، پائين آمدن آمار طلاق، خودكشى، فرزندان نامشروع و سقط جنين، از بين رفتن رقابت‌هاى منفى، حفظ شخصيّت و انسانيّت زن، و نجات از چشم‌ها و دلهاى هوسبازى كه امروز غرب و شرق را در خود فرو برده است. تفسیر نور، ج6، ص 176 (۱۳۰) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام هایی از آیه ۳۱ 1- در لزوم عفّت و پاكدامنى و ترك نگاه حرام، بين زن و مرد فرقى نيست. «يَغُضُّوا- يَغْضُضْنَ‌- يَحْفَظُوا- يَحْفَظْنَ» 2- جلوه‌گرى زنان، در جامعه ممنوع است. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» 3- ظاهر بودن قسمت‌هايى از بدن كه به طور طبيعى پيداست، (صورت، دست يا پا) مانعى ندارد. «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» 4- در ايم آيه، در ميان انواع پوشش‌ها، نام مقنعه و روسرى آمده و اين دليل بر اهميّت پوشش سر و گردن و سينه است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‌ جُيُوبِهِنَّ» 5- در وضع قانون بايد به ضرورت‌ها، واقعيّت‌ها و نيازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست‌ها تا مچ، واجب مى‌شد، براى عموم زنان مشكل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» 6- اسلام به نيازهاى غريزى انسان پاسخ مثبت مى‌دهد. «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» 7- پوشيدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه‌رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايى‌هاى زن شود، جايز نيست. «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» 8- زن، حقّ مالكيّت دارد. «مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ» 9- زن، مى‌تواند زينت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولى نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نِسائِهِنَّ» (زيرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان يا مردان بيگانه، آنچه را از زن مسلمان ديده‌اند توصيف كنند.) 10- حجاب و پوشش زن به خاطر تمايلات جنسى مردان است. لذا در برابر مردانى كه ميل به همسر ندارند پوشش لازم نيست. «غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» 11- حجاب و پوشش، واجب است. «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ» 12- هركارى كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» 13- با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعى ندارد. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» همان گونه كه شركت زن در نمازجماعت بلامانع است. «وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» (سوره آل عمران، ۴۳) 14- مقتضاى ايمان، توبه به درگاه خداوند است. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ» 15- راه رستگارى، توبه و بازگشت از مسيرهاى انحرافى است. تُوبُوا ... تُفْلِحُونَ‌ تفسیر نور، ج6، ص176 (۱۳۱)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«... زنان در جاهلیت برای جلب توجه مردان، افزون بر گوش و گردن و دست، به پاهایشان نیز زینت می آویختند و هنگام راه رفتن به گونه ای گام بر می داشتند که صدای خلخال پاهایشان، بیگانه را به خود جلب می کرد. خدای سبحان آنان را از این کار نهی کرد و فرمود زنان مؤمن در راه رفتن پاها را بر زمین نزنند(رعایت در پوشش) که زینت باطنی شان دانسته شود و سبب تحریک نامحرمان شود: «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» زنان در راه رفتن باید به گونه ای راه روند که بیگانه به آن ها طمع نکند، همانگونه که در سخن گفتن با نامحرمان باید مردانه سخن بگویند( در کلام) و در گفتگو با آنان_هرچند از ورای حجاب(پشت پرده)_ گفتار نازک و رفتار نازک نداشته باشند، بلکه باید قول معروف داشته باشند؛ هم کلام خوب بگویند، هم خوب سخن بگویند تا بیماردلان به آنان طمع نکنند، چون خدا در آنان جاذبه ای نهاده که سخن گفتن رقیق و با ناز و کرشمه آنان در دل مردان بیماردل طمع پدید می آورد: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» سوره احزاب، 32 تفسیر تسنیم، ج۵۹، ص۶۱۹ (۱۳۲) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در مقابل برنامه دشمن علیه بایستید... : «...در این برهه به‌خصوص روی مسئله تأکید کنید. دشمن بشریت تصمیم گرفته خانواده را از بین ببرد. از صد سال پیش تصمیم گرفتند خانواده را از بین ببرند؛ این ازدواج‌های سخت و دیرهنگام و فرزندآوری کم، این ازدواج به تعبیر زشتشان سفید که سیاه و غلط است و از بین بردن از برنامه‌های دشمن است. ✅ شما مقابله با این‌ها را وظیفه خود قرار دهید. به ترویج طهارت و پاکیزگی کشور همت بگمارید که از بهترین کارها برای حفظ است. «دیدار با مداحان، ۹۷/۱۲/۷ » (۱۳۳)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سنت‌های غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب : مهریه هرچه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. بعضی خیال می‌کنند که تشریفات و تویِ هتلِ چنین و چنان رفتن، سالن‌های گران گرفتن، خرج‌های زیادی کردن، ‌ عزت و شرف و سربلندیِ دختر و پسر را زیاد می‌کند. نخیر عزت و شرف و سربلندی دختر و پسر به انسانیت و و و بلندنظری آن‌هاست، نه به این چیزها... خطبه‌ عقد ۷۵/۵/۱۱ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه آقا به پدرها و مادرها، ازدواج را آسان کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃مهریه ازدواج، مهرالسنه است در حالات مرحوم حضرت آیةالله حاج شیخ حسین شب زنده دار آمده است: «ایشان طبق روایاتی که در مورد مهرالسنة(مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها) آمده است، مقیّد بودند که مهریه فرزندان خویش را بیش از آن قرار ندهند. در یکی از موارد و به هنگام تعیین مهریه با اینکه گفته بودند: مهرالسّنه باشد اما از ناحیه همراهان داماد درخواست کرده بودند که مقداری سکه هم ضمیمه کنند.ایشان صریحا نهی کردند. یکی از نزدیکان داماد در دست‌نوشته قرارداد مهریه نوشته بود: مهرالسّنه و پنجاه سکه بهار آزادی... وقتی کاغذ دست نوشته را برای تأیید نهایی به محضرشان بردند و ایشان مطالعه کردند، با قلم روی پنجاه سکه خط کشیدند و فرمودند: اگر خواستید بعدا برایش بخرید اما نه جزء مهریه...» انسانی فرشته خصال، ص20 🌸 آری این است سیره علمای ربانی در سبک زندگی دینی و بدانیم که ازدواج به سبک و سیره اسلام از مهمترین روش‌های گسترش فرهنگ است. (۱۳۴)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهترین واسطه گری علیه السلام: بهترین واسطه گری، این است که انسان واسطه بین دو نفر در ازدواج شود تا سرانجام خدا آنها را به هم برساند. أفْضَلُ اَلشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ فِي نِكَاحٍ حَتَّى يَجْمَعَ اَللَّهُ بَيْنَهُمَا 📚 وسائل الشیعة، ج۲۰، ص۴۵ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیدم که به عرش شور و شوقی برپاست برپاگر این بزم شعف ذات خداست گفتم به خرد چه اتفاق افتاده گفتا که عروسی علی و زهراست 🌺 سالروز حضرت و حضرت علیهماالسلام مبارک باد. تقدیم به ساحت قدسی و ملکوتی حضرت أمیرالمؤمنین و حضرت فاطمه سلام الله علیهما بخوانیم سوره هل أتی(انسان) همراه با صد صلوات @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃امام صادق عليه السلام: علَيكَ بِالسَّخاءِ وحُسنِ الخُلُقِ فإنّهُما يُزَيِّنانِ الرَّجُلَ كما تُزَيِّنُ الواسِطةُ القِلادَةَ. بر تو باد بخشندگى و خوش خويى؛ زيرا همان گونه كه گوهرِ درشتِ وسط گردنبند مايه زيبايى آن است، اين دو خصلت نيز مايه زينت مرد هستند. میزان‌الحکمه، جلد5‌، صفحه، 139 May you be generous and good-tempered for verily these two adorn the person just as a jeweled pendant beautifies a necklace. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا