پناه حرم
اشعار معروف شيخ كاظم اُزْري در شعر حماسيِ عاشورا ميدرخشد. از صاحب كتاب معروف جواهرالكلام نقل شده: من حاضرم ثواب كتاب فقهي جواهرالكلام خود را با ثواب اشعار شيخ كاظم اُزْري معاوضه كنم.
او در ضمن اشعار خود، در وصف قمر بني هاشم گفته است: «يَوْمٌ أبي الْفَضْلِ اسْتَجارِ بِهِ الْهُدي» روز عاشورا، روزي بود كه امام هدي، امام حسين(عليه السلام) به حضرت اباالفضل پناهنده شد.»
اُزري پس از آن كه اين مصرع را سرود، به نظرش رسيد شايد با شأن امام(عليه السلام)ناسازگار باشد كه پناه به غير امام ببرد، از اين رو در همين مصرع توقف كرد.
همان شب، در عالم رؤيا امام حسين(عليه السلام) را ديد. امام(عليه السلام) به او فرمود: در ادامه مصرع خود بنويس: «وَالشَّمْس مِنْ كَدِرِ الْعِجاجِ لِثامُها» «پناهنده شدن امام(عليه السلام) به عباس در روز عاشورا، زماني بود كه گرد و غبار زمين كربلا، آسمان را پوشانده بود.» اين مسأله به نوبه خود از مقام والا و برجسته حضرت اباالفضل(علیه السلام) حكايت دارد.
معالى السبطين، ج1، ص 269 و 270
@toubaefaf
یا أباالفضل أدرکنا، یا أباالغوث أغثنا
تیغ بردار و بگو نامِ علی یعنی چه
کُفر یعنی که و اسلامِ علی یعنی چه
زرهات را به رویِ سینه کمی محکم کُن
تا ببینند که احرامِ علی یعنی چه
کوهها را بشکن تا که بفهمد دشمن
معنیِ ضربهیِ آرامِ علی یعنی چه
تیغ بردار که بازویِ علی داری تو
وقتِ طوفان شده هوهویِ علی داری تو
مانده در خاطرهیِ رزم، خطر یعنی تو
همه گفتند یک کوه، جگر یعنی تو
از مسلمان شدگانِ درِ خیبر بشنو
مرگ تو صاعقه تو تیغِ دوسَر یعنی تو
خاطرات اُحُد انگار که تکرارِ تو بود
ها علی بَشَر کَیفَ بشر یعنی تو
نفَس اُم بنین شاهیلِ زهرایی
تو پسر خواندهی روزِ ازلِ زهرایی
آی ای عشق بخوان جانِ نجف عباس است
آفتابِ لبِ ایوانِ نجف عباس است
به عقیقِ یمنش گرچه تراشید حسین
نقشِ فیروزهی سلطانِ نجف عباس است
بعدِ او کعبهی پیران حرم هست حبیب
بعدِ تو قبلهی مردانِ نجف عباس است
هرکه شوقِ تو چشد حسرت محشر نکشد
ای خدا هیچ کسی داغِ برادر نکشد
دختری گفت به زینب که بگو برگردد
عمه با مَشک بگو زود عمو برگردد
گفت تا بوسه بگیری زِ علی میآید
بوسه زد جایِ عمو زیر گلو برگردد
گفت در پیشِ رُباب آمدنش گردنِ من
قول داده که برای لب او برگردد
حیف شد حیف که او آنچه که میخواست نشد
تا که او خورد زمین پشتِ حرم راست نشد
ای مفاتیحِ حرم باز عَلَم را بردار
باز بر دوشِ خودت بارِ حرم را بردار
تو تکانی بخوری تا خودِ کوفه بروند
نگرانم چه کنم یک دو قدم را بردار
تکیه کردم به عَلَم باز نشد برخیزم
خیز از خاک برادر کمرم را بردار
آه در چشمِ تو خونِ جگرت را دیدم
تو زمین خوردی و من پشتِ سرت را دیدم
تیغ میخواست که بازویِ تو را برداد
نیزه میخواست که گیسوی تو را بردارد
ای به رو خورده زمین از رویِ تیر و شمشیر
مادرم آمده تا رویِ تو را بردارد
این سهشعبه فقط ای کاش که چشمت میبُرد
حرمله زد که دو اَبروی تو را بردارد
آتشی بر جگرِ قافله انداختهاند
بینِ اَبروی تو بد فاصله انداختهاند
#حسن_لطفی
@toubaefaf
「﷽」 #استاد_فروغی سلمهالله
🍃حقیقت معنای اباعبدالله
🔹صاحبان وجاهت کسانی هستند که در درگاه خداوند آبرو دارند و بهترین وسیله برای تربیت انسان هستند. یک سلام به آنها انسان را زیر و رو می کند
زیارت عاشورا که سلام بر سیدالشهداء علیه السلام است، حدیثی قدسی است. اگر چه لفظش از طریق ائمه به ما رسیده اما معنایش از جانب حق تعالی به این بزرگان القاء شده است، بر خلاف قرآن که لفظ و معنایش هر دو از جانب خداوند آمده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقشی در آن ندارد.
🔹در واقع خداوند با این زیارت به ما یاد می دهد که چگونه با اباعبدالله علیه السلام حرف بزنیم و خود را در جاذبه ولایت او قرار دهیم. در زیارت عاشورا بعد از سلام دادن بر اباعبدالله علیه السلام می گوییم:
🌟«يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ»
🌟ای ابا عبد الله من به واسطه دوستی و موالات تو، به خدا و رسولش و امیر مؤمنان و فاطمه و حسن و تو تقرّب میجویم.
🔹اباعبدالله کنیه سیدالشهداء است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کودکی این کنیه را به حضرت داده است. «اباعبدالله» یعنی پدر بندگان خدا ! یعنی اگر کسی بخواهد در این عالم خدا را عبودیت و بندگی کند، ناگزیر از این است که امام حسین علیه السلام در این راه برای او پدری کند، و الا نمی تواند در مسیر بندگی خدا رشد کند و به تعبیری دیگر هر کس در این عالم بندگی خدا را کند، اباعبدالله علیه السلام دست پدری و دست تربیت بر سر او می کشد.
🔹اهل بیت علیهم السلام مظهر أتمّ أسماء و صفات حق تعالی هستند و به اذن الله تعالی قدرت ربوبیت و دستگیری از خلائق را دارند بر همین اساس از مرحوم فاضل دربندی نقل شده که می¬فرموده:«خداوند تمام ملک و سلطنتش را به اباعبدالله علیه السلام داده است.»
🔹اگر در پیدنیا و آخرت به درگاه اباعبدالله علیه السلام برویم، در حضرت به روی ما باز است چرا که آن حضرت خزانه دار مُلک الهی است. اگر حالات اهل معرفت را مطالعه کنیم، همه معترف اند که اباعبدالله علیه السلامدرها را به روی ایشان گشوده است.
🔹اگر سلامی خالصانه به حضرت دهیم، تمام امور دنیوی و اُخرویمان درست می شود. کسی که لباس عزا بر تن کرده و در مجلس عزای اباعبدالله حاضر می شود، تنها خدا می داند که چه پاداشی به او داده می شود چون صاحب مجلس خود حضرت است.
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أباالفضل من، علمدار من...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید تاسوعا و نذر حضرت عباس علیه السلام
روایت ویژه مادر شهید مصطفی صدرزاده برای رهبرعزیرانقلاب از شهادت فرزندش در ظهر تاسوعا
Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 #استادفروغی سلمهالله
🌹#کشته_محبت
🌱 محبت، قلب انسان را زنده میکند.
🍃محبت اگر نباشد، انسان طعم شیرینی حیات را نمیچشد.
🌷 حکایت بانویی از مازندران، که دوان دوان خودش را به حرم رساند و تا دستش به ضریح امام حسین علیه السلام رسید، گفت السلام علیک یا حسین و همانجا از دنیا رفت.
این عشق سیدالشهدا با دلها چه می کند !؟😭
#کلیپ_ترکی_زیرنویس_فارسی
#امام_حسین
#عشق_محبت
#کربلا
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
🖼 برشی از پینمای «هدیهای برای خدا»
۱. اشاره
👈 روایت حضرت آیتالله خامنهای از ماجرای شهادت وهبِ تازه مسلمان از اصحاب امام حسین (ع)
✏️ حضرت آیت الله خامنهای:
شهادت شهدای کربلا نه فقط به سبب تشنه بودنشان افضل از همهی شهادتهاست بلکه فضیلت بیشتر شهدای کربلا به سبب موقعیّتی است که در آن شهید شدند. در مقطع حسّاسی این حادثه اتّفاق افتاد؛ که اگر اتّفاق نمیافتاد، طومار دین بکلّی درهم پیچیده میشد. اصحاب سیّدالشّهدا (ع) از کلّ بشر مستثنا هستند و در طول تاریخ بشر ما کسی را مثل آن هفتاد و دو نفر پیدا نمیکنیم. حضرت در شب عاشورا فرمود: من بهترین اصحابی که دیدم، شما هستید؛ و باوفاترین و نیکوعملترین خویشاوندانی که دیدم، شما خویشاوندان هستید. [در بین اصحاب سیدالشهدا در کربلا] وهب یک جوان مسیحی است که تازه مسلمان شده بود.
📥 نسخه کامل پینمای «هدیهای برای خدا» را در دو قاب افقی و عمودی ببینید
khl.ink/f/53435
طوبای عفاف
🖼 برشی از پینمای «هدیهای برای خدا» ۱. اشاره 👈 روایت حضرت آیتالله خامنهای از ماجرای شهادت وهبِ ت
«فضیلت بیشتر شهدای کربلا به سبب موقعیتی است که در آن شهید شدند. در مقطع حساسی این حادثه اتفاق افتاد؛ که اگر اتفاق نمی افتاد، طومار دین بکلی در هم پیچیده می شد.» رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۳/۸/۱۹
✍زمانه ما نیز در حال گذر از مقطع حساسی است که اگر در موضوع #احکام_دین_خدا به ویژه #عفاف_وحجاب و اهداف و آرمان نظام اسلامی کوتاه بیاییم، در سراشیبی تحریف و سقوط قرار خواهیم گرفت و جبرانی هم برای آن نخواهد بود، ولی با #امربه_معروف_و_نهی_ازمنکر و #استقامت در راه امام و شهیدان، گذر از از این مقطع حساس با پیروزی قطعی همراه خواهد بود، إن شاالله
(۲۲۲)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حجتالاسلام والمسلمین استاد انصاریان درباره #عفاف_وحجاب در مراسم شب تاسوعا
(۲۲۳)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
الرجال قوامون علی النساء یعنی چه؟ - استاد همیز.mp3
3.22M
پیامی از آیه ۳۴ سوره نساء «الرجال قوامون علی النساء»
خانم دکتر طاهره همیز (استاد حوزه و دانشگاه
(۲۲۴)هزار و یک نکته در موضوع #حیاوعفاف
@toubaefaf
حضور زن در اجتماعات عبادى واجتماعاتى كه مردان نيز حضور دارند سفارش شده است. «مَعَ الرَّاكِعِينَ» به شرط آنكه زنان، مريمگونه رفتار نمايند(با #حیاوعفاف)
«يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» سوره آل عمران، ۴۳
اى مريم! (به شكرانه اين همه نعمت،) براى پروردگارت خضوع كن و سجده بجاى آور و با ركوع كنندگان ركوع نما.
نکته ها
در آيهى قبل، خداوند سه كمالى كه به مريم عليها السلام داده را ياد كرد: گزينش الهى؛ «اصْطَفاكِ» تطهير الهى؛ «طَهَّرَكِ» و سرآمد ديگران شدن؛ «اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ» در اين آيه سه مسئوليّت از او مىخواهد: خضوع و فروتنى؛ «اقْنُتِي» سجده؛ «اسْجُدِي» و ركوع؛ «ارْكَعِي» پس هر نعمتى مسئوليّتى را به دنبال دارد.
پیام ها
۱.افراد برجسته بايد تواضع و عبادتشان بيشتر باشد. «يا مَرْيَمُ اقْنُتِي ...» (براى #اولياى_خدا ، عبادات ويژهاى سفارش شده است، همانگونه كه براى پيامبر صلى الله عليه و آله نماز شب واجب بود.)
۲. نماز، ركوع و سجود، بهترين راه شكر است. در آيهى قبل برگزيدگى خداوند مطرح شد كه سزاوار شكر است. «اصْطَفاكِ ... اقْنُتِي»
۳. عبادت بايد تنها براى پروردگار باشد. «لِرَبِّكِ»
۴. عبادت، مايهى تربيت انسان است. «ربك»
۵. نمازجماعت وعبادت دستهجمعى، قبل از اسلام نيز بوده است. «مَعَ الرَّاكِعِينَ»
۶. حضور زن در اجتماعات عبادى واجتماعاتى كه مردان نيز حضور دارند سفارش شده است. «مَعَ الرَّاكِعِينَ» به شرط آنكه زنان، مريمگونه رفتار نمايند(با #حیاوعفاف)
۷. منتخبين وبرگزيدگان، بايد همراه تودهها و در متن جامعه باشند، نه جدا و منزوى از مردم. «ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ»
تفسير نور، ج۱، ص۵۱۲
(۲۲۵)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
14020404.mp3
25.75M
🎵 سخنرانی شب تاسوعای حسینی
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
✅ https://eitaa.com/masjedeseyyed
امام خمینی: «آنقدر که اسلام تکیه کرده است براینکه منافقین رااز بین ببرد یا اصلاحشان کند،برای کفار اینطور نیست»
۵مرداد،سالروز عملیات مرصاد است. یاد کنیم از امام و شهیدان به ویژه شهدای تنگه مرصاد و #شهیدصیادشیرازی با #صلوات
@toubaefaf
روانشناسی منافقان
«وَ إِذا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ» سوره منافقون، ۴
و هرگاه آنان را ببينى، قيافه آنان (چنان آراسته است) كه ترا به شگفت وادارد و اگر سخن گويند، (به قدرى جذّاب و زيباست كه) به كلامشان گوش فرادهى، گويا چوبهايى هستند (خشك و بىمغز و بىفايده و به هم) تكيه داده شده، هر ندايى را عليه خود مىپندارند، آنان دشمنند، پس از آنان دورى كن، خدا آنان را بكشد، چگونه از حق منحرف مىشوند.
نکته ها
در سوره توبه، خداوند به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد: اموال و اولاد منافقان ترا به شگفتى نياندازد، در اين جا مىفرمايد: قيافه و بيان آنان سبب شگفتى شما نشود.
گرچه در اين آيه، مخاطب پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است ولى مراد تمام مسلمانان هستند كه ممكن است ظواهر و بيان منافقان آنان را تحت تأثير قرار دهد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: مؤمن چهار دشمن دارد: مسلمانى كه به او حسد مىورزد: «مؤمن يحسده»، منافقى كه كينه او را در دل دارد: «منافق يبغضه»، شيطانى كه او را گمراه مىكند:
«شيطان يضله»، كافرى كه به جنگ او مىآيد: «كافر يقاتله». نهجالفصاحه، ص 481
چوب اگر در سقف و ديوار و در و پنجره به كار رفته باشد مفيد است، ولى اگر آن را در كنارى به چيزى تكيه دهند، نشانه بلا استفاده بودن آن است. «خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ»
تشبيه منافقان به تنههاى بريده شده درخت، «كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ»، از جهاتى مىتواند باشد از جمله:
1. سبكى و پوكى و شكسته شدن در برابر فشار و ضربه؛
2. جمود و خشكى و عدم انعطاف و تأثير پذيرى؛
3. عدم استقلال در ايستادن روى پاى خود؛
4. عدم قدرت بر شنيدن و انديشيدن.
منافقان، از مؤمنان دلهره دارند و همواره نگرانند كه مبادا آيهاى درباره آنان نازل شود:
«يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ» نظير آيه 64 توبه كه مىفرمايد: «يَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِما فِي قُلُوبِهِمْ»
«هم العدو» يعنى دشمن واقعى اين افراد هستند، زيرا اولًا درون جامعه هستند و از اسرار مسلمانان آگاهند، ثانياً چون در لباس دوست هستند شناخت آنان مشكل است، ثالثاً چون ناشناختهاند مبارزه با آنان سختتر است، رابعاً چون پيوندهاى نسبى و سببى با مسلمانان دارند برخورد با آنان پيچيدهتر است و خامساً ضربه آنان غافلگيرانهتر است.
پیام ها
1- منافقان، در ميان ما و جلو چشمان ما هستند، نه افرادى دور از چشم. «رَأَيْتَهُمْ»
2- به هر قيافهاى اعتماد نكنيم كه قيافه زاهدانه دليل تقوا نيست. در برخى موارد، ظاهر زيبا وسيله فريب مردم است. «تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ»
3- اگر هشدارهاى الهى و توجه پيامبر نباشد، سخنان زيبا و فريبنده، حتى پيامبر را به شنيدن وادار مىكند. «وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ»
4- منافقان، ظاهرى آرام، ولى باطنى پر دغدغه دارند و هميشه در وحشت و اضطرابند. تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ ... يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ
5- از دشمن داخلى بيشتر بترسيد. «هُمُ الْعَدُوُّ»
6- دشمن را بشناسيم و فريب ظاهر و سخنان او را نخوريم. تُعْجِبُكَ أَجْسامُهُمْ ...
تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ... هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ
7- منافقان با خدا درگيرند و خدا نيز آنها را لعنت مىكند: «قاتَلَهُمُ اللَّهُ». ( «قاتل» از باب مفاعله در مورد درگيرى طرفينى است و لذا نفرمود: «قتلهم الله»)
8- موضعگيرى منافقان در برابر اسلام، شگفت آور است. «أَنَّى يُؤْفَكُونَ»
تفسیر نور، ج10، ص56
@toubaefaf
1_5758059336.pdf
728.3K
بیان احکام و نکات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر
«اگر سکوت علماى دین و رؤساى مذهب (اعلى الله کلمتهم) موجب جرأت ستمکاران بر ارتکاب بقیة مَرمات و ایجاد بدعتها شود، سکوت کردن بر آنان حرام است و بر آنها واجب است انکار نمایند اگر چه در از بین بردن معصیتى که مرتکب مى شود، تأثیرى نداشته باشد.
تَحریر الوسیله، ج١، ص۳۰۵
مهم ترین، بزرگ ترین و پر ثمر ترین واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر است.
اگر به این واجب مهم الهی عمل شود، تمام واجبات بر جای خواهند ماند و تمام کارهای حرام ترک می شود، اما اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، اشرار بر جان و مال و ناموس مردم مسلط می شوند و تمام زحمات امام راحل، شهدا، ایثارگران و مردم مؤمن و متدین برای تثبیت نظام و مکتب اهل بیت علیهم السلام در مقابل چشمانمان از بین خواهد
رفت...»
#امربه_معروف_ونهی_ازمنکر
@toubaefaf
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْفَضْلِ الْعَبّاسَ بْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَوَّلِ الْقَومِ اِسْلاماً وَاَقْدَمِهِمْ اِیماناً وَاَقْوَمِهِمْ بِدینِ اللّهِ وَاَحْوَطِهِمْ عَلَى الاْسْلامِ
اَشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ للّهِ وَلِرَسُولِهِ وَلاَِخیکَ
فَنِعْمَ الاَْخُ الْمُواسی
فَلَعَنَ اللّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکَ
وَلَعَنَ اللّهُ اُمَّهً ظَلَمَتْکَ
وَلَعَنَ اللّهُ اُمَّهً اسْتَحَلَّتْ مِنْکَ الْمَحارِمَ وَانْتَهَکَتْ حُرْمَهَ الاِْسْلامِ
فَنِعْمَ الصّابِرُ الْمُجاهِدُ الْمُحامِی النّاصِرُ
وَالاَْخُ الدّافِعُ عَنْ اَخیْهِ
الْمُجیبُ اِلى طاعَهِ رَبِّهِ...
زیارت ناحیه مقدسه
@toubaefaf