📌پاسخ به یک شبهه
اخیرا موضوعی تکراری در فضای مجازی توسط یک #وهابی مطرح گرده است که چون کسی از #انصار و #مهاجران به #خلافت_ابوبکر #معترض نبوده است، پس مورد رضایت همگان و رسول الله(ص) بوده و #خلافت او مقبول انصار و مهاجران است و مشروعیت دارد.
پاسخ:
◀️اولین #معترضان به خلافت ابوبکر، حضرت #زهرا(س) و امیرمؤمنان #علی(ع) بودند که دنبال بازپسگیری حق الهی خود بودند.
◀️ابوبکر، در آخر عمر اعتراف کرد که ای کاش درباره #جانشینی رسول الله(ص)، از ایشان سؤال کرده بودم که چه کسی حق خلافت دارد؟ یعنی وی حتی یقین در خلافت خود نداشت.
فَوَدِدْتُ أَنِّي سَأَلْتُهُ: فِيمَنْ هَذَا الْأَمْرُ، فَلَا يُنَازَعُهُ أَهْلُهُ؟ وَوَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ: هَلْ لِلْأَنْصَارِ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ نَصِيبٍ؟ یا: هَل لِلأَنصَارِ فِيهِ مِن شَيءٍ؟
ابوبکر، در آخر عمر به ظاهر از #هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) اظهار #پشیمانی کرده و در این باره گفته است:
«من بر چیزی افسوس نمیخورم، مگر بر آنچه انجام دادم؛ ای کاش خانه فاطمه(س) را با #زور نگشوده بودم؛ اگرچه برای #جنگ بر روی ما بسته شده بود.»
📚ابوعبیده قاسم بن سلام، الاموال، ج1، ص174؛
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص137.
◀️انصار نیز از اگر حقی برای ابوبکر قائل بودند که در #سقیفه جمع نمی شدند.
◀️برخی از انصار مانند سعدبن عباده و دیگران مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز داشتند و به همین خاطر #کتک خورده و #تبعید شدند.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج3، ص202.
◀️حباب بن منذر انصاری خطاب به انصار نیز گفت:
اگر با این افراد(مهاجران) #بیعت کردید، پس از چندی خواهید دید که فرزندان شما بر درِ خانههای این افراد به گدایی می روند و آنان حتی از دادن آب به فرزندان شما دریغ میکنند.
📚ابن قتیبه دینوری، الإمامة و السياسة، ج1، ص27.
◀️بیعت گیری برای ابوبکر با رضایت انصار نبود زیرا:
بَرَاءبنِ عَازِب بعد از آنکه خبر سقیفه را به امیرمؤمنان علی(ع) رساند، درباره اقدامات متولیان سقیفه میگوید:
«در همان روز سقیفه، عمر، اَبُوعُبَيْدَة جَرَّاح و عده دیگری را همراه ابوبكر ديدم كه در کوچه های #مدینه به راه افتاده و هر كه را مي دیدند، دستش را گرفته و جهت بيعت بر دست ابوبكر مي کشیدند؛ خواه آن فرد راضي به چنين عملي بود يا از آن اكراه داشت.» #عمر، جلوتر از ابوبکر راه می رفت و برای گرفتن بیعت از مردم فریاد می زد و حتی #سلمان_فارسی را که به این نظر اعتراض داشت، کتک زد.
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص124.
📚شیخ مفید، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ص59؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص219.
📚ابن جوزی، تذکره الخواص، ص63؛
◀️مخالفت صحابه از انصار و مهاجر با خلافت ابوبکر:
گروه هایی از #شیعیان و غیر شیعیان که حتی از #امویان بودند همانند ابوسفیان و خالدبن سعید اموی نیز مخالف خلافت ابوبکر بودند.
خود عمر هم به این موضوع اعتراف کرده و می گفت:
«به ما خبر دادند كه على(ع) و #زبير و همراهان آنان- از انصار و مهاجران،- از ما جدا شده و در خانه فاطمه(س) اجتماع کردهاند.» ابوبکر نیز به فکر افتاد تا از این افراد نیز مانند دیگر مردمان بیعت بگیرد تا خیال خود را آسوده کند.
📚 احمدبن حنبل، مسند، ج1، ص55؛
📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج2، ص466.
📚 قاسم رسی، تثبیت الامامه، ص25؛
📚 یعقوبی، التاریخ، ج2، ص126، 124.
◀️از دیگر معترضان به خلیفه، بُرَیده بن حُصَیب اَسلَمی انصاری و طایفه وی بودند. بُرَید می گفت:
«رسول الله(ص) به ما امر کرده بود تا به علی بن ابی طالب(ع) به عنوان امیرمؤمنان سلام کنیم.»
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص48.
👇👇
🌻 @ahlebait110
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
📕معرفی مقاله:
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی #زرارهبناعین"
نویسندگان:
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401
@ahlebait110
📌معرفی کتاب:
شیوه مواجهه معصومان با اختلافات همسران
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر حسین قاضی خانی
کتابی جالب در فهم مشکلات و مسائل خانواده
@ahlebait110
▫️قابل توجه برخی انقلابی های سطحی نگر
🔴 این پیام را یک بار دیگر مرور کنید
🔹تصویر فوق، تصویر اکانت رسمی اسرائیل به فارسی است که در روز های اول ریاست آدام موسری بر #اینستاگرام، این پیام را منتشر کرده است.
👈 این صفحه به طور رسمی ادعا کرده است که او یهودی اسرائیلی است. البته نیازی به این نیست و اساساً رویه اینستاگرام ناگفته پیداست که چگونه است؟
⚠️آنگاه در جمهوری اسلامی، برخی از خواص سطحی نگر که متأثر از چند هشتگ، اکانت، لایک و فالوور هستند، گمان می کنند که با اینستاگرام می توان انقلاب و اسلام را به دنیا صادر کرد و به اصطلاح، چشم دنیا را کور کرد!
واقعاً این افراد با خود تأمل نمی کنند که به چه دلیلی اینستاگرام آمریکایی صهیونیستی باید به جمهوری اسلامی و مردم آن خدمت کند؟
مطمئن باشیم که هر کاری کنیم، این خدمت آنها به ما، در نهایت به نفع آنان است؛ وگرنه همین فردا آمریکایی ها ما را تحریم می کنند!
مثل سایر تحریم ها که مدام آنها را تمدید کرده اند.
@bidariymelat
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عمارها نباید ساکت بمانند
خطر نفوذی ها
این انقلاب یک ذات دارد که همه بدیها را در خود حل میکند
🎤 استاد شجاعی
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قابل توجه مسئولین
هشدار آیتالله جاودان به نمایندگان مجلس
جهنمتون که قطعیه!
اگه زرنگ باشید همین الان میرید استعفا میدید!...
اگر عقل داشته باشیم نباید دنبال این ریاست ها بدویم...
@toubaefaf
«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىَ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» سوره نساء، ۱۲۴
و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت میشوند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.
نکته ها:
كلمه ى «نقیر» از نوك زدن گرفته شده و به گودى هسته ى خرما كه گویا نوك خورده است، گفته مى شود.
در آیه ى قبل «من یعمل سوء» بود، اینجا «یعمل من الصالحات»، یعنى كیفر و پاداش، هر دو بر پایه ى «عمل» است.
در این آیه بهشت، و در آیه ۹۷ سوره نحل، علاوه بر آن «حیات طیّبه» بیان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ماكانوا یعملون»
پیام ها:
۱. عامل ورود به #بهشت، #ایمان و #عمل_صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آیه ى قبل مطرح بود). «لیس بأمانیّكم... من یعمل من الصالحات...»
۲. همه نژادها، رنگ ها، ملل و طبقات، در بهره گیرى از لطف خدا یكسانند. «من یعمل»
۳. با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت امید داشته باشید. چون كمال بى نهایت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات»
۴. زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از یهود و مسیحیان. (تفسیر فرقان)
۵. #ایمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان هاى بى ایمان، در همین دنیا جبران مى شود و ارزش اخروى ندارد. (تفسیر المیزان)«من یعمل... و هو مؤمن»
۶. جزاى مؤمنِ نیكوكار بهشت است. «فاؤلئك یدخلون الجنّة»
۷. كارهاى نیك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولایظلمون نقیراً»
تفسیر نور، ذیل همین آیه
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf
زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند.
(۲۸۹)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىَ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» سوره نساء، ۱۲۴
و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت میشوند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.
نکته ها:
كلمه ى «نقیر» از نوك زدن گرفته شده و به گودى هسته ى خرما كه گویا نوك خورده است، گفته مى شود.
در آیه ى قبل «من یعمل سوء» بود، اینجا «یعمل من الصالحات»، یعنى كیفر و پاداش، هر دو بر پایه ى «عمل» است.
در این آیه بهشت، و در آیه ۹۷ سوره نحل، علاوه بر آن «حیات طیّبه» بیان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ماكانوا یعملون»
پیام ها:
۱. عامل ورود به #بهشت، #ایمان و #عمل_صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آیه ى قبل مطرح بود). «لیس بأمانیّكم... من یعمل من الصالحات...»
۲. همه نژادها، رنگ ها، ملل و طبقات، در بهره گیرى از لطف خدا یكسانند. «من یعمل»
۳. با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت امید داشته باشید. چون كمال بى نهایت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات»
۴. زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از یهود و مسیحیان. (تفسیر فرقان)
۵. #ایمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان هاى بى ایمان، در همین دنیا جبران مى شود و ارزش اخروى ندارد. (تفسیر المیزان)«من یعمل... و هو مؤمن»
۶. جزاى مؤمنِ نیكوكار بهشت است. «فاؤلئك یدخلون الجنّة»
۷. كارهاى نیك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولایظلمون نقیراً»
تفسیر نور، ذیل همین آیه
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf