eitaa logo
طوبای عفاف
631 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
3.9هزار ویدیو
468 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر نبود اثر از کربلا نبود اگر نبود علم حق به پا نبود اگر نبود کتاب خدا نبود یک بر لب ما و شما نبود بیخود که نیست عاشق و مجنون زینبیم این را همه مدیون زینبیم @toubaefaf https://ble.ir/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىَ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىَ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىَ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» سوره نساء، ۱۳۵ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! کاملاً قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. نکته ها: كلمه ى «تلووا» از ریشه ى «لىّ» به معناى پیماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در این آیه یا گرداندن زبان به ناحق و تحریف گواهى است و یا تاب دادن به اجراى عدالت و ایجاد تأخیر در آن است. تمام كلمات و جملات این آیه در راستاى تشویق و تأكید بر عدالت است. قیام به عدالت و گواهى به عدالت و دورى از هرگونه فردگرایى، نژادگرایى و یاضعیف گرایى، معیار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، یا خویش و خویشاوند. گواهى انسان چند حالت دارد:👇 . گاهى علیه ثروتمندان به خاطر روحیّه ضدّ استكبارى. . گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او. . گاهى علیه فقیر به خاطر بى اعتنایى به او. . گاهى به نفع فقیر به خاطر دلسوزى براى او. كه این آیه همه این انگیزه ها را باطل و تنها را حقّ مى داند. علیه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجب ترین آنها گفتن حقّ است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود. پیام ها: ۱. به پاداشتن هم واجب است، هم لازمه ى است. «یا ایها الذین امنوا كونوا قوّامین بالقسط» ۲. ، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» یعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل. ۳. عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامین بالقسط» ۴. باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط» ۵. گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه» ۶. نباید هدف از گواهى دادن، دست یابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه» ۷. اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم» ۸. ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدین و الاقربین» ۹. رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...» ۱۰. سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یكن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما» ۱۱. همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً» ۱۲. پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانه ى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا» ۱۳. اداى شهادت واجب است وكتمان وتحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا» ۱۴. هر نوع كارشكنى، تأخیر وجلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا» ۱۵. ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبیراً» تفسیرنور، ذیل همین آیه @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز دوشنبه از سلام الله علیها «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قُوَّةً فِي عِبَادَتِكَ وَ تَبَصُّراً فِي كِتَابِكَ وَ فَهْماً فِي حُكْمِكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَا تَجْعَلِ الْقُرْآنَ بِنَا مَاحِلًا وَ الصِّرَاطَ زَائِلًا وَ مُحَمَّداً صلی الله علیه وآله عَنَّا مُوَلِّياً» پروردگارا؛ از درگاهت قدرتى براى عبادت و بندگى، بينشى براى درك قرآن، و فهم لازم براى درك احكامت را خواستارم، پروردگارا؛ بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و فهم قرآن را دور از دسترس فكر ما، و صراط را نابودكننده ما، و محمّد(صلی الله علیه وآله) را روى گردان از ما قرار مده. 📘 زندگانى حضرت زهرا عليهاالسلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى و بحار الانوار، ج 87 ص 338 ضمن شماره 48، به نقل از بلد الامين(حاشيه بلد الامين)، ص 110 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5 https://ble.ir/toubaefaf
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یمنی جماعت شیعه هر جا وارد بشه، پیروزی با اوست. ماشاءالله لاحول ولاقوه الا بالله
📌پاسخ به یک شبهه اخیرا موضوعی تکراری در فضای مجازی توسط یک مطرح گرده است که چون کسی از و به نبوده است، پس مورد رضایت همگان و رسول الله(ص) بوده و او مقبول انصار و مهاجران است و مشروعیت دارد. پاسخ: ◀️اولین به خلافت ابوبکر، حضرت (س) و امیرمؤمنان (ع) بودند که دنبال بازپسگیری حق الهی خود بودند. ◀️ابوبکر، در آخر عمر اعتراف کرد که ای کاش درباره رسول الله(ص)، از ایشان سؤال کرده بودم که چه کسی حق خلافت دارد؟ یعنی وی حتی یقین در خلافت خود نداشت. فَوَدِدْتُ أَنِّي سَأَلْتُهُ: فِيمَنْ هَذَا الْأَمْرُ، فَلَا يُنَازَعُهُ أَهْلُهُ؟ وَوَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ: هَلْ لِلْأَنْصَارِ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ نَصِيبٍ؟ یا: هَل لِلأَنصَارِ فِيهِ مِن شَي‏ءٍ؟ ابوبکر، در آخر عمر به ظاهر از به خانه حضرت فاطمه(س) اظهار کرده و در این باره گفته است: «من بر چیزی افسوس نمی‌خورم، مگر بر آنچه انجام دادم؛ ای کاش خانه فاطمه(س) را با نگشوده بودم؛ اگرچه برای بر روی ما بسته شده بود.» 📚ابوعبیده قاسم بن سلام، الاموال، ج1، ص174؛ 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص137. ◀️انصار نیز از اگر حقی برای ابوبکر قائل بودند که در جمع نمی شدند. ◀️برخی از انصار مانند سعدبن عباده و دیگران مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز داشتند و به همین خاطر خورده و شدند. 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج3، ص202. ◀️حباب بن منذر انصاری خطاب به انصار نیز گفت: اگر با این افراد(مهاجران) کردید، پس از چندی خواهید دید که فرزندان شما بر درِ خانه‌های این افراد به گدایی می روند و آنان حتی از دادن آب به فرزندان شما دریغ می‌کنند. 📚ابن قتیبه دینوری، الإمامة و السياسة، ج1، ص27. ◀️بیعت گیری برای ابوبکر با رضایت انصار نبود زیرا: بَرَاءبنِ عَازِب بعد از آنکه خبر سقیفه را به امیرمؤمنان علی(ع) رساند، درباره اقدامات متولیان سقیفه میگوید: «در همان روز سقیفه، عمر، اَبُوعُبَيْدَة جَرَّاح و عده دیگری را همراه ابوبكر ديدم كه در کوچه های به راه افتاده و هر كه را مي دیدند، دستش را گرفته و جهت بيعت بر دست ابوبكر مي کشیدند؛ خواه آن فرد راضي به چنين عملي بود يا از آن اكراه داشت.» ، جلوتر از ابوبکر راه می رفت و برای گرفتن بیعت از مردم فریاد می زد و حتی را که به این نظر اعتراض داشت، کتک زد. 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص124. 📚شیخ مفید، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ص59؛ 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص219. 📚ابن جوزی، تذکره الخواص، ص63؛ ◀️مخالفت صحابه از انصار و مهاجر با خلافت ابوبکر: گروه هایی از و غیر شیعیان که حتی از بودند همانند ابوسفیان و خالدبن سعید اموی نیز مخالف خلافت ابوبکر بودند. خود عمر هم به این موضوع اعتراف کرده و می گفت: «به ما خبر دادند كه على(ع) و و همراهان آنان- از انصار و مهاجران،- از ما جدا شده و در خانه فاطمه(س) اجتماع کرده‏اند.» ابوبکر نیز به فکر افتاد تا از این افراد نیز مانند دیگر مردمان بیعت بگیرد تا خیال خود را آسوده کند. 📚 احمدبن حنبل، مسند، ج1، ص55؛ 📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج2، ص466. 📚 قاسم رسی، تثبیت الامامه، ص25؛ 📚 یعقوبی، التاریخ، ج2، ص126، 124. ◀️از دیگر معترضان به خلیفه، بُرَیده بن حُصَیب اَسلَمی انصاری و طایفه وی بودند. بُرَید می گفت: «رسول الله(ص) به ما امر کرده بود تا به علی بن ابی طالب(ع) به عنوان امیرمؤمنان سلام کنیم.» 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص48. 👇👇 🌻 @ahlebait110
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زراره‌بن‌اعین.pdf
1.76M
📕معرفی مقاله: شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی " نویسندگان: 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401 @ahlebait110
📌معرفی کتاب: شیوه مواجهه معصومان با اختلافات همسران نویسنده: حجت الاسلام دکتر حسین قاضی خانی کتابی جالب در فهم مشکلات و مسائل خانواده @ahlebait110
▫️قابل توجه برخی انقلابی های سطحی نگر 🔴 این پیام را یک بار دیگر مرور کنید 🔹تصویر فوق، تصویر اکانت رسمی اسرائیل به فارسی است که در روز های اول ریاست آدام موسری بر ، این پیام را منتشر کرده است. 👈 این صفحه به طور رسمی ادعا کرده است که او یهودی اسرائیلی است. البته نیازی به این نیست و اساساً رویه اینستاگرام ناگفته پیداست که چگونه است؟ ⚠️آنگاه در جمهوری اسلامی، برخی از خواص سطحی نگر که متأثر از چند هشتگ، اکانت، لایک و فالوور هستند، گمان می کنند که با اینستاگرام می توان انقلاب و اسلام را به دنیا صادر کرد و به اصطلاح، چشم دنیا را کور کرد! واقعاً این افراد با خود تأمل نمی کنند که به چه دلیلی اینستاگرام آمریکایی صهیونیستی باید به جمهوری اسلامی و مردم آن خدمت کند؟ مطمئن باشیم که هر کاری کنیم، این خدمت آنها به ما، در نهایت به نفع آنان است؛ وگرنه همین فردا آمریکایی ها ما را تحریم می کنند! مثل سایر تحریم ها که مدام آنها را تمدید کرده اند. @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا