👆👆👆👆👆
🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، میگوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه».
(ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27)
🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است.
🔺5-ابن ابیالحَدید(ف656ق) در بخشهای تاریخی شرح نهجالبلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ابیالحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است.
📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن ابیالحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس بن مالک و زیدبنارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217)
🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن میگوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره میکند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر مینماید.
📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90)
-----------❀❀✿❀❀---------
🖇#پی نوشت
📍1. در احصاء روایت های موجود در #کتب اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است.
📍متأسفانه باید گفت: در چاپهای مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجاندهاند: «ابومحمد [ابن قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195)
📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به دلیل پایبندیشان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201)
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
📌برنی سندرز، سناتور ترقیخواه ایالت ورمانت:
🔹همهی ما در ردیف اول تلاشهای میلیاردرها برای به دست آوردن ثروت و قدرت بیشتر در آمریکا قرار داریم.
🔹آنها روزنامهها را میخرند؛ اتحادیهها را متلاشی میکنند؛ قیمتها را بالا میبرند؛ از مالیات طفره میروند و برای انتخاب سیاستمدارانی که به خواستههایشان عمل میکنند، هزینههای کلان میکنند.
🔺@barahoot_TV1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 فریادهای یک عالم سنی که به برکت غدیر، شیعه شد!
🔰 سخنرانی طوفانی شیخ طارق یوسف المصری در گلایه از اهل تسنن:
1⃣ شما ۸۰ سال عمر میکنید ولی یکبار هم در مساجد سنیها حدیث غدیر را نمیشنوید! (غالبا)
2⃣ به خدا قسم، ما مردمانی هستیم که در تنها گذاشتن حضرت علی بن ابیطالب (ع) متخصصیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یک ادعای جنجالی درباره غدیر + پاسخ
👈 مولوی گرگیج (امام جمعه آزادشهر در استان گلستان): هر کس از مولویهای سنی که به مراسم روز غدیر بیاید و به شیعیان تبریک بگوید، منافق است!
🔰 پاسخ:
طبق منابع مهم اهل تسنن، خلیفه دوم در غدیر خم به مولا امیرالمومنین (ع) تبریک گفته که اسناد آن، در فیلم بالا و نیز در همین لینک آمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک اعتراف عجیب
👈 در این کلیپ، مولوی طارق جمیل، عالم بزرگ اهل تسنن در پاکستان را میبینید که چگونه به واقعیت غدیر اعتراف میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تیزر پرشورترین فیلم درباره امیرالمومنین (ع)
👈 نمایش متفاوتی از میلاد حضرت علی (ع) در کعبه، لیله المبیت، حاتم بخشی، واقعه کساء، برکندن در خیبر و جنگ با مرحب خیبری... ماجرای غدیر و فرجام سرخ آن حضرت (ع) در مسجد کوفه
📽 معرفی فیلم:
نام: نبأ السما | موضوع: زندگانی حضرت امیر (ع) از ولادت تا شهادت | كارگردان: یک جوان ایرانی - کویتی به نام عباس یوسفی | وضعیت فیلم: در حال ساخت در شهرک سینمایی نور تابان (پیامبر اعظم)، همان مکان تولید فیلم «محمد رسولالله (ص)». باید منتظر بود و پس از ساخت، آن را مورد نقد و بررسی قرار داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیشنهاد_ویژه |
🎬 استاد دانشگاه آکسفورد از مخالفت عُمَر بن الخطاب با غدیر میگوید!
👈 افشاگری #ویلفرد_مادلونگ از اساتید برجسته شرق شناسی و رئیس کرسی اسلام پژوهی دانشگاه آکسفورد درباره:
1⃣ غصب خلافت امیرالمومنین (ع)
2⃣ مخالفت با غدیر و وصیت پیامبر (ص)
3⃣ حمله به خانه حضرت زهرا (س)
110-.pdf
251.5K
🔵 دفاع از علامه امینی در عید غدیر!
♨️ تقریظ دانشمندان شیعه و سنی و مسیحی بر الغدیر، نشانگر موفقیت علامه در معرفی غدیر است!
🔰 + نوشتاری دیدهنشده از استاد ابوالحسنی منذر (فایل pdf)
1⃣ برای من جای شگفتی است که چرا دقیقا در آستانه عید غدیر، به صاحب کتاب الغدیر یعنی علامه امینی (ره) بیمهری میشود. شاید شما هم دیده باشید که همین الان نوشتجاتی با عنوان: "زیانهای کتاب الغدیر" و "مخالفت مراجع با الغدیر" در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است. چاشنی اصلی این پیامها این است که کتاب الغدیر خلاف اتحاد اسلامی بوده و نه تنها در جهان اسلام موجب دفع اهل سنت شده بلکه حتی مراجع عالیقدر هم با محتوای آن مخالفت ورزیدند.
2⃣ فایلی که اکنون پیش دید شماست، برشی کوتاه از کتاب استاد ابوالحسنی منذر (ره) درباره علامه امینی است که با تکیه بر تقریظها و تمجیدهای علمای شیعه و سنی، بر موفقیت علامه امینی، مهر تایید میزند. نظر شهید مطهری نیز بر همین است. البته روش من این است که به رسم احتیاط و بازبینی، یادداشتهای استاد فقید را پس از مراجعه به مصادر آن منتشر کنم ولی به جهت احساس نیاز، این مختصر را زودتر در اختیارتان قرار میدهم.
🔻🔻🔻
علاوه بر این، استاد قبلا این شبهه را در جای دیگر به طور مبسوط پاسخ گفتهاند که مطالب آن کاملا متفاوت است (اینجا کلیک کنید).
روح هر دو بزرگوار، یعنی رضوان مقام علامه امینی و والد ما استاد منذر (ره) شاد و همتشان هماره الگو باد.
PHT_Volume 6_Issue 10_Pages 85-103.pdf
521.1K
⭕️ نسخه PDF
📚معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین
▪️+ جستاری در منابع روایی و ادبی در اسلام برای بررسی جایگاه این نماد
✍نویسنده: دکتر عشایری منفرد | پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی
🔰 چکیده
فرضیه این تحقیق آن است که معمم نمودن حضرت امیرالمومنین (ع) در حین ایراد خطبه غدیر به مثابه قرینهای متصله برداشت امامیه از حدیث غدیر را اثبات میکند. نویسنده با جستار در منابع روایی و ادبی سعی نموده، نماد معمم کردن را در فرهنگ جاهلی و اسلامی معنا و این فرضیه را اثبات کند که پیامبر با معمم نمودن علی بی ابیطالب (ع) در روز غدیر و برجسته کردن این پدیده، در روزهای پس از واقعه غدیر خواستند ریاست ایشان را در حافظه جامعه ماندگار کنند.
temp4855445788661996647content.pdf
3.21M
⚪️ استاد شهید مطهری از شاهکار علامه امینی میگوید
👈 کتاب الغدیر؛ الگوی حقیقی اتحاد اسلامی: روشنگر حقایق در تاریخ اسلام که عامل اصلی اختلاف را در دوری از غدیر و ولایت میبیند.
⚫️ نسخه PDF
✍ کتاب شش مقاله شهید مطهری | حاوی مقاله الغدیر و وحدت اسلامی: ص ۲۱۱ به بعد همین کتاب را مطالعه فرمایید.
⭕️ پیغام علامه امینی برای آیت الله نجفی مرعشی (ره) چه بود؟
👈 الغدیر، رساله و توضیح المسائل من است!
💥 استاد ابوالحسنی منذر (ره)🔻
🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مىگفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش امينى رسيد، به ايشان پيغام داد نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مىآيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مىگذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مىپرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است...
[ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است].
🔹آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مىكردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مىفرمود:
ـ رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است!
🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مىشده) از باى بسم اللّه تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت.
📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژهنامه عید غدیر ۱۳۹۹.
علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است.
در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
(استاد مطهری، مدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۴۷)
آن کس که میخواهد جامعهای را اصلاح کند و تغییر دهد، خودش نباید همرنگ همان مردم باشد و همان نقاط ضعف که در مردم هست در خودش وجود داشته باشد.
کسی موفق به اصلاح نقاط ضعف میشود که خود از آنها مبرّا باشد.
(استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص۱۰۶)
تنها کسی موفق میشود دوستی طبقات مختلف و صاحبان ایدههای مختلف را جلب کند که متظاهر و دروغگو باشد و با هر کسی مطابق میلش بگوید و بنمایاند.
اما اگر انسان یکرو باشد و مسلکی، قهراً یک عدهای با او دوست میشوند و یک عدهای نیز دشمن؛
عدهای که با او در یک راهند به سوی او کشیده میشوند و گروهی که در راهی مخالف آن راه میروند او را طرد میکنند و با او میستیزند.
(استاد مطهری، جاذبهودافعهعلی(ع)، ص۲۲)
🖼 بلایی که اخبار بد بر سرمان میآورند و خودمان از آن بیخبریم
چرا تروریستها جنگ رسانهای میکنند؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خطر رسانههای مسموم🔸
بعد از فتح مکه، پیامبر (ص) اعلام آزادی مطلق کردند و همۀ اهل مکه را عفو نمودند؛ اما شش نفر را استثنا کردند. چندین شاعر بودند که پیامبر (ص) اینها را مهدورالدم قرار داد و در مجلس عمومی گفت که هرکسی به اینها دست پیدا کرد، اینها را از بین ببرد؛ یعنی خطر اینها از خطر همه #بالاتر_است. دستور اکید داد که نمی خواهد محکمه تشکیل بدهید، نمی خواهد به قاضی نشان بدهید، هرکسی به اینها دست پیدا کرد کار را تمام کند. اینها شعرایی بودند که شعرشان در تمام عربستان رایج بود در #هجو مسلمان ها [و پیامبر (ص)].
@Farsna
🚫 نحسی روزها !!
🔹 آن روز انگشتم ضربه ديد. با یک سوارکار تصادف كردم و به کتفم آسيب رسید. همچنین در یک ازدحام جمعیت وارد شدم و لباسهايم پاره شد. پس از این سه اتفاق در یک روز، با خودم خطاب به آن روز گفتم: خدا شر تو را از سر من كوتاه كند! عجب روز نحسی هستى!
در همان روز خدمت امام هادی (ع) رسيدم. ایشان مرا که دید، فرمود: تو هم اين حرف را مىزنى؟ با اينكه با ما رفت و آمد دارى؟ گناه خود را به گردن یک بي گناه مىافكنى؟
با شنيدن اين جمله، عقل به سرم بازگشت و فهميدم که اشتباه كردهام. گفتم: مولاى من! استغفر اللّٰه . از خدا آمرزش مىخواهم.
امام فرمود: ای حسن بن مسعود! گناه روزها چيست كه شما هر وقت به خاطر اعمال خودتان مجازات می شوید، به آنها دشنام مىدهيد؟
گفتم: ای پسر پیامبر! براى هميشه استغفار مىكنم. اين توبه من است.
امام فرمود: به خدا قسم اين دشنامها سودی برایتان ندارد و خدا شما را به خاطر مذمت بىتقصيرها مجازات مىكند. مگر نمىدانى كه ثواب و عقاب و مكافات عمل در دنيا و آخرت به دست خداست، نه به دست روزها؟
گفتم:چرا مولاى من.
فرمود: ديگر تكرار نكن و براى روزها نقشى در حكم خدا قائل مشو!
گفتم: چشم مولاى من!
✍️ عامل حوادث، خداست، نه نحسی روزها. هیچ زمانی نحس نیست مگر زمانی که گناه انجام شود.
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۸۲
📌 گواهی به ولایت حتی هنگام مرگ
عبدالله بن عباس هنگام وفات گفت:
خدا به تو قرب می جویم به سبب ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام.
عن أبي صالح قال: لما حضرت عبدالله بن #عباس الوفاة، قال:
اللهم إني اتقرب إليك بولاية علي بن أبي طالب.
📚احمدبن حنبل، مسند(الفضائل امیرالمومنین،) ح٢٥٣
🌸جرج جرداق، ادیب و اندیشمند مسیحی در کتاب «امام علی؛ صدای عدالت انسانی» :
☘آیا از فرمانروایی خبر داری که خود سیر، نان نخورد زیرا که در کشور او کسانی یافت میشدند که با شکم سیر نمیخوابیدند.
و جامه نرم نپوشید، چرا که در میان افراد ملت، بودند کسانی که لباس خشن و درشت میپوشیدند.
و درهمی را اندوخته خود نساخت که در بین مردم نیاز و فقر وجود داشت
و به فرزندان و یاران خود هم وصیت کرد که غیر این راه و روش را نپیمایند؟
☘آیا از میان مردم سردار و امیری را شناختهای که بر زمان و مکان فرمان میراند، ولی به دست خود آسیاب را میچرخاند و نانی خشک درست میکرد که آن را به زانو میشکست و کفش خود را به دست خود وصله میزد و از مال دنیا کم یا زیاد چیزی را پس انداز خود نساخت.
☘او در فکر سیرشدن و خوب پوشیدن و آرام خوابیدن نبود ... و میگفت ...: «آیا فقط به همین اکتفا کنم که به من پیشوای مسلمانان بگویند؟ ولی در سختی های روزگار با توده مردم همدرد نباشم؟»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مریم امیرجلالی بازیگر که مدتی است در کانادا اقامت دارد از سختی های زندگی در کانادا میگوید!
#تمدن_غرب
📌شاهدان غدیر به گزارشاهل تسنن
به گزارش «سعيد بن وهب» امیرمومنان #علي(ع) در ميدان #كوفه فرمود:
[شما را] به خدا سوگند، چه كسي در #غديرخم از رسول خدا شنيد كه فرمود:
خداوند ولي من و من ولي مؤمنان هستم و هر شخصي كه من ولي او هستم، علي ولي اوست، خداوندا دوستدار او را دوست و دشمنش را دشمن بدار و ياري دهنده وي را ياري نما.
سعيد مي گويد:
شش نفر از كنار من برخاستند و شهادت دادند، «زيد بن يثيع» نيز مي گويد شش نفر نيز نزد من بلند شده وشهادت دادند.
📚نسائي، خصائص امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ص 117.
📚ابن كثير دمشقي پس از نقل اين گزارش از نسائي با تعبير «وهذا اسناد جيد»، بر اعتبار آن تاكيد مي ورزد.
📚ابن كثير، البداية والنهاية، ج5، ص 210.
🔥غدیر یا دموکراسی؟!
🔻شاید بتوان دموکراسی را مهم ترین دستاورد بشر در عرصه حکمرانی و علم سیاست دانست.
🔻اما جالب است بدانیم که نظریه دموکراسی، دارای مفسران بیشمار و کاملا متفاوت و بعضا متضادی است و بر خلاف تصور عموم، مخالفان جدی از دانشمندان باستان تا معاصر دارد که به چند نمونه اشاره می شود:
🔸افلاطون: دموکراسی سمبل حکومت جاهلان است!!
🔸هابز: دموکراسی اجرا نشدنی است زیرا مردم با وعده فریفته میشوند!!
🔸کانت: دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است!!
🔸پوپر: رای اکثریت، نهادهای دموکراتیک را نابود میکند!
🔸چرچیل: دموکراسی بدترین نوع حکومت است، به استثنای انواع دیگری که گاه و بی گاه تجربه شده اند!!
🔻وضعیت کنونی دنیای امروز نشان می دهد انواع دموکراسی های غربی با وجود برخی مزایا، عملا بشر را به بن بست رسانده و انسانها را در فرآیند دادوستد احزاب و سرمایه داران و رسانهها و یقه سفیدها تبدیل به سیاهی لشکر نموده است.
🔻اما پیامبر(ص) در #غدیر، در «گام اول»، الگوی اسلامی حکومت را برای دوران پس از خود رونمایی فرمود...
الگویی به نام #ولایت...
اما معنای دقیق کلمه ولایت؛ «پیوند» است.
🔻یعنی در الگوی کامل حاکمیت اسلامی، ولی و مسئولان، با تک تک افراد جامعه پیوند قلبی و عاطفی دارند.
🔻در حکومت ولایت(متتاسب با میزان تحقق و تکامل)، نیاز نیست مانند دموکراسی مردم تلاش کنند که بتوانند نظر خود را بر اساس الزام قانون احتمالا به حاکمان تحمیل کنند، بلکه این حاکمان هستند که به فرمان خدا و در چارچوب دین خدا، باید در جامعه جستجو کنند تا خواستهای از مردم بر زمین نمانده و صدای ناشنیده ای باقی نماند و در نهایت این رضایت قلبی عمومی منجر به پیوند عاطفی میان مسئولان و مردم می شود و این الگو بی نهایت بالاتر از دموکراسی است.
🔻الگویی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، در دوران ظهور به حد «کمال» خود خواهد رسید.
حمیدرضا ابراهیمی
🟢 نقش مثبت کتاب الغدیر در وحدت اسلامی
🔹 نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن میکند و ثابت میکند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عدهای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است.
🔸ثانیاً ثابت میکند که پارهای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح میدهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان میگردد، و از قبیل اینکه شیعه بهجای حج به زیارت ائمه(ع) میرود، یا در نماز چنین میکند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بیاساس و دروغ است.
🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلومترین و مجهولالقدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و میتواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میکند.
📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰
✳ علی؛ اسلام مجسم
🔻 #امیرالمومنین در حقیقت دارای همهی ابعاد #اسلام بود؛ یعنی شخصیت او یک اسلام مجسم بود. اگر ما اسلام را ترکیبی بدانیم از #ایمان و #علم و #عمل، این هر سه عنصر در شخصیت #علی (علیه السلام) جمع بود.
🔸 ایمان این بزرگوار در شمار بافضیلتترین ایمانها است. ایمان در غربت، در تنهایی، اولین ایمان، ایمان در هنگامی که همه تکذیب میکردند.
🔹 در علم ـ علم قرآن و علم زندگی و علم شناختن جامعه و علم انسان ـ چهرهی با عظمت علیبنابیطالب همچنان مانند یک اسطوره در تاریخ پیشرفت فکری و فرهنگی بشر میدرخشد. هنوز کلمات علیبنابیطالب، نامههایش، خطبههایش، فرمانها و توصیههایش، درس زندگی است.
🔸 از جهت عمل، عبادتش او را افسر عابدان و زاهدان و قبلهی متعبدان قرار میدهد. جهادش درس آموزندهای برای همهی فداکاران در راه خدا است. اخلاصش نشاندهندهی معنی واقعی #اخلاص بندگان شایستهی خدا است. رسیدگیاش به مستضعفان و مستمندان، چیزی است که دیگر در تاریخ تکرار نشده است.
☑ انسان، از همهی ابعاد شخصیت انسانی که این بزرگوار را نگاه میکند، اسلام مجسم و کامل را میبیند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #جاودانه_تاریخ
📖 صفحات ۶۹ و ۷۰
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد
🔻 مالک میدانست که #ولی، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقهی من به خودم، علاقهی مالک به خودش، یک علاقهی #غریزی است و علاقهی علی علیه السلام، علاقهای از روی #وظیفه است. مالک، خودش را برای خودش میخواهد و علی، مالک را برای خدا میخواهد. و تفاوت علاقهها به همان اندازه است که انگیزهی علاقهها با هم تفاوت دارند.
🔸 و آنها میدانستند و مالک میدانست که ولی، بیش از او به #منافع او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدودهی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمیبیند، از قانونها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آنچه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعهی حیاتها و زندگانیهای ما جز ضرر چیزی نداشته باشد.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 برگرفته از کتاب #غدیر
📖 صفحات ۱۷ و ۱۸
سؤال: آیا اهل تسنن روایت مربوط به غدیرخم را واحد می دانند و متواتر نمی دانند یا آن روایتی را که فرمودید حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: سلام کنید به علی که امیر شماست؟
جواب: این قسمت از روایت غدیر را که: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ شاید حتی سنّیها هم نتوانند انکار کنند که متواتر است گو اینکه ملاعلی قوشچی می گوید این قسمت هم متواتر نیست. این قسمت آنقدر زیاد نقل شده که اهل تسنن هم انکار نمی کنند.
📚 استاد مطهری، امامت و رهبری ص۸۳
حکایتی شگفت از عمر بن عبدالعزیز (م 101ق) و حدیث غدیر، به روایت ابوالفرج اصفهانی (م 356)
مردی به نام یزید بن عیسی بن مورق، از موالی امام علی (ع)، در شهرک خناصره ـ شهری از توابع حلب ـ بر عمر بن عبدالعزیز وارد شد، در حالی که خلیفه به افراد غریب 200 درهم [سکه نقره] می داد.
عمر بن عبدالعزیز از یزید بن عیسی پرسید: از کجا هستی؟ گفت: حجاز. پرسید: کجای حجاز؟ گفت: مدینه. پرسید: کدام طایفه؟ گفت: قریش. پرسید: کدام جماعت از آنان؟ گفت: بنی هاشم. پرسید: از کدام دسته آنان؟ گفت: مولی علیّ. [از موالی امام علی هستم] و ساکت شد. گفت: کی؟ گفت: ابن ابی طالب.
عمر نشست، عبا را پهن کرد، و دست روی سینه گذاشت و گفت: و اَنا واللّه مولی علیّ. به خدا سوگند من هم از موالی علی هستم. بعد عمر ادامه داد: شهادت می دهم که شماری از کسانی که رسول را درک کردند، گفتند که رسول (ص) فرمود: من کنتُ مولاه، فعلیّ مولاه. بعد هم ـ با این که به دیگران 200 درهم می داد دستور داد تا ـ به یزید پنجاه دینار ـ سکه طلا ـ بدهند و این به سبب آن است که از موالی علی است.
سپس از او پرسید: آیا تو هم وظیفه ای [پولی از بیت المال] می گیری؟ گفت خیر؛ عمر برای او وظیفه ای قرار داد و به او گفت: به سرزمین خودت برو، این پول همان طور که به دیگران می رسد، برای تو هم خواهد رسید.
متن عربی روایت چنین است:
أخبرنا محمد بن العبّاس اليزيديّ قال حدّثنا عمر بن شبّة قال حدّثنا عيسى بن عبد اللّه بن محمد بن عمر بن عليّ قال أخبرني يزيد بن عيسى بن مورق قال:
كنت بالشام زمن ولي عمر بن عبد العزيز، و كان بخناصرة و كان يعطي الغرباء مائتي درهم. قال: فجئته فأجده متكئا على إزار و كساء من صوف. فقال لي: ممن أنت؟ قلت: من أهل الحجاز. قال: من أيّهم؟ قلت: من أهل المدينة. قال: من أيّهم؟ قلت: من قريش. قال: من أيّ قريش؟ قلت: من بني هاشم. قال: من أيّ بني هاشم؟ قلت: مولى عليّ. قال: من عليّ؟ فسكتّ. قال: من؟! فقلت: ابن أبي طالب. فجلس و طرح الكساء ثم وضع يده على صدره و قال: و أنا و اللّه مولى عليّ، ثم قال: أشهد على عدد ممّن أدرك النبيّ صلى اللّه عليه و سلم/ يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «من كنت مولاه فعليّ مولاه». أين مزاحم [1]؟ كم تعطي مثله؟ قال: مائتي درهم. قال: أعطه خمسين دينارا لولائه من عليّ. ثم قال: أ في فرض أنت؟ قلت لا. قال: و افرض له، ثم قال: الحق بلادك فإنه سيأتيك إن شاء اللّه ما يأتي غيرك. (الاغانی: 9/181)