PHT_Volume 6_Issue 10_Pages 85-103.pdf
521.1K
⭕️ نسخه PDF
📚معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین
▪️+ جستاری در منابع روایی و ادبی در اسلام برای بررسی جایگاه این نماد
✍نویسنده: دکتر عشایری منفرد | پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی
🔰 چکیده
فرضیه این تحقیق آن است که معمم نمودن حضرت امیرالمومنین (ع) در حین ایراد خطبه غدیر به مثابه قرینهای متصله برداشت امامیه از حدیث غدیر را اثبات میکند. نویسنده با جستار در منابع روایی و ادبی سعی نموده، نماد معمم کردن را در فرهنگ جاهلی و اسلامی معنا و این فرضیه را اثبات کند که پیامبر با معمم نمودن علی بی ابیطالب (ع) در روز غدیر و برجسته کردن این پدیده، در روزهای پس از واقعه غدیر خواستند ریاست ایشان را در حافظه جامعه ماندگار کنند.
temp4855445788661996647content.pdf
3.21M
⚪️ استاد شهید مطهری از شاهکار علامه امینی میگوید
👈 کتاب الغدیر؛ الگوی حقیقی اتحاد اسلامی: روشنگر حقایق در تاریخ اسلام که عامل اصلی اختلاف را در دوری از غدیر و ولایت میبیند.
⚫️ نسخه PDF
✍ کتاب شش مقاله شهید مطهری | حاوی مقاله الغدیر و وحدت اسلامی: ص ۲۱۱ به بعد همین کتاب را مطالعه فرمایید.
⭕️ پیغام علامه امینی برای آیت الله نجفی مرعشی (ره) چه بود؟
👈 الغدیر، رساله و توضیح المسائل من است!
💥 استاد ابوالحسنی منذر (ره)🔻
🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مىگفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش امينى رسيد، به ايشان پيغام داد نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مىآيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مىگذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مىپرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است...
[ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است].
🔹آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مىكردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مىفرمود:
ـ رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است!
🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مىشده) از باى بسم اللّه تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت.
📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژهنامه عید غدیر ۱۳۹۹.
علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است.
در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
(استاد مطهری، مدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۴۷)
آن کس که میخواهد جامعهای را اصلاح کند و تغییر دهد، خودش نباید همرنگ همان مردم باشد و همان نقاط ضعف که در مردم هست در خودش وجود داشته باشد.
کسی موفق به اصلاح نقاط ضعف میشود که خود از آنها مبرّا باشد.
(استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص۱۰۶)
تنها کسی موفق میشود دوستی طبقات مختلف و صاحبان ایدههای مختلف را جلب کند که متظاهر و دروغگو باشد و با هر کسی مطابق میلش بگوید و بنمایاند.
اما اگر انسان یکرو باشد و مسلکی، قهراً یک عدهای با او دوست میشوند و یک عدهای نیز دشمن؛
عدهای که با او در یک راهند به سوی او کشیده میشوند و گروهی که در راهی مخالف آن راه میروند او را طرد میکنند و با او میستیزند.
(استاد مطهری، جاذبهودافعهعلی(ع)، ص۲۲)
🖼 بلایی که اخبار بد بر سرمان میآورند و خودمان از آن بیخبریم
چرا تروریستها جنگ رسانهای میکنند؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خطر رسانههای مسموم🔸
بعد از فتح مکه، پیامبر (ص) اعلام آزادی مطلق کردند و همۀ اهل مکه را عفو نمودند؛ اما شش نفر را استثنا کردند. چندین شاعر بودند که پیامبر (ص) اینها را مهدورالدم قرار داد و در مجلس عمومی گفت که هرکسی به اینها دست پیدا کرد، اینها را از بین ببرد؛ یعنی خطر اینها از خطر همه #بالاتر_است. دستور اکید داد که نمی خواهد محکمه تشکیل بدهید، نمی خواهد به قاضی نشان بدهید، هرکسی به اینها دست پیدا کرد کار را تمام کند. اینها شعرایی بودند که شعرشان در تمام عربستان رایج بود در #هجو مسلمان ها [و پیامبر (ص)].
@Farsna
🚫 نحسی روزها !!
🔹 آن روز انگشتم ضربه ديد. با یک سوارکار تصادف كردم و به کتفم آسيب رسید. همچنین در یک ازدحام جمعیت وارد شدم و لباسهايم پاره شد. پس از این سه اتفاق در یک روز، با خودم خطاب به آن روز گفتم: خدا شر تو را از سر من كوتاه كند! عجب روز نحسی هستى!
در همان روز خدمت امام هادی (ع) رسيدم. ایشان مرا که دید، فرمود: تو هم اين حرف را مىزنى؟ با اينكه با ما رفت و آمد دارى؟ گناه خود را به گردن یک بي گناه مىافكنى؟
با شنيدن اين جمله، عقل به سرم بازگشت و فهميدم که اشتباه كردهام. گفتم: مولاى من! استغفر اللّٰه . از خدا آمرزش مىخواهم.
امام فرمود: ای حسن بن مسعود! گناه روزها چيست كه شما هر وقت به خاطر اعمال خودتان مجازات می شوید، به آنها دشنام مىدهيد؟
گفتم: ای پسر پیامبر! براى هميشه استغفار مىكنم. اين توبه من است.
امام فرمود: به خدا قسم اين دشنامها سودی برایتان ندارد و خدا شما را به خاطر مذمت بىتقصيرها مجازات مىكند. مگر نمىدانى كه ثواب و عقاب و مكافات عمل در دنيا و آخرت به دست خداست، نه به دست روزها؟
گفتم:چرا مولاى من.
فرمود: ديگر تكرار نكن و براى روزها نقشى در حكم خدا قائل مشو!
گفتم: چشم مولاى من!
✍️ عامل حوادث، خداست، نه نحسی روزها. هیچ زمانی نحس نیست مگر زمانی که گناه انجام شود.
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۸۲
📌 گواهی به ولایت حتی هنگام مرگ
عبدالله بن عباس هنگام وفات گفت:
خدا به تو قرب می جویم به سبب ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام.
عن أبي صالح قال: لما حضرت عبدالله بن #عباس الوفاة، قال:
اللهم إني اتقرب إليك بولاية علي بن أبي طالب.
📚احمدبن حنبل، مسند(الفضائل امیرالمومنین،) ح٢٥٣
🌸جرج جرداق، ادیب و اندیشمند مسیحی در کتاب «امام علی؛ صدای عدالت انسانی» :
☘آیا از فرمانروایی خبر داری که خود سیر، نان نخورد زیرا که در کشور او کسانی یافت میشدند که با شکم سیر نمیخوابیدند.
و جامه نرم نپوشید، چرا که در میان افراد ملت، بودند کسانی که لباس خشن و درشت میپوشیدند.
و درهمی را اندوخته خود نساخت که در بین مردم نیاز و فقر وجود داشت
و به فرزندان و یاران خود هم وصیت کرد که غیر این راه و روش را نپیمایند؟
☘آیا از میان مردم سردار و امیری را شناختهای که بر زمان و مکان فرمان میراند، ولی به دست خود آسیاب را میچرخاند و نانی خشک درست میکرد که آن را به زانو میشکست و کفش خود را به دست خود وصله میزد و از مال دنیا کم یا زیاد چیزی را پس انداز خود نساخت.
☘او در فکر سیرشدن و خوب پوشیدن و آرام خوابیدن نبود ... و میگفت ...: «آیا فقط به همین اکتفا کنم که به من پیشوای مسلمانان بگویند؟ ولی در سختی های روزگار با توده مردم همدرد نباشم؟»