⚛ ۱۲ هزار طلاق؛ نتیجه کشف حجاب فقط در ماه اول، تنها در تهران!
🔹پس از اینکه رضاخان پروژه کشف حجاب را اجرا کرد، دیری نپایید که آثار خانمانسوز آن مثل فروپاشی نظام خانواده و کاهش عفت عمومی آشکار شد. در این زمینه کافی است، نگاهی به کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» اثر جعفر شهری بیندازیم که با تأسف فراوان مینویسد: به محض اجرای کشف حجاب، نسبت طلاق به ازدواج، ۶۰۰ به ۱۰۰ فزونی گرفت، به صورتی که:
"در برج اول اعلام آزادی زنان، بیش از ۱۲ هزار زن، تنها در تهران از شوهرانشان جدا شده و راهی خیابانها گردیدند"... خلاصه، "از آزادی زن چیزی که عاید شد اینکه میزان فروش پودر، ماتیک و لوازم توالت و البسه بدننما و اسباب قر و فر به مقدار قابل توجهی سیر صعودی در پیش گرفت و مردانی که راه خیانت و ناراستی و دزدی و تقلب آوردند"... (ر. ک: تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم، جعفر شهری، ج ۱، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چ ۳، تهران ۱۳۷۸، ص ۵۸۸ - ۵۸۹)
* تأمین آزادی در عرصههای گوناگون
آزادی در این کشور تأمین شده است. بله، عدّهای بیانصافی میکنند؛ از آزادی موجود استفاده میکنند و بدروغ میگویند آزادی وجود ندارد؛ رادیوهای بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب میدهند. واقع قضیّه این نیست؛ امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست... افراد متعدّد در رسانههای مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را -که عقیدهشان است- ابراز میکنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ میتوانند بگویند. بله، آزادی در همهجای دنیا چهارچوب دارد؛ آزادی یعنی «برخلاف قانون عمل کردن» وجود ندارد؛ آزادی یعنی «برخلاف دین و شریعت عمل کردن» وجود ندارد. چهارچوب آزادی در کشور ما، قانون اساسی ما و قوانین کشور و همه الهامگرفتهی از شریعت مطهّر اسلام است.
رهبر انقلاب 01/01/1397
7799-fa-daneshnameh-hazerat-khadijeh-s.pdf
2.78M
﷽
📌کتاب دانشنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها
🔻برای تدوین و گردآوری این کتاب، بیش از ۱۲۰۰ جلد کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که از میان آنها مطالب مربوط به حضرت خدیجه سلام الله علیها از میان ۴۰۰ جلدکتاب، استخراج و فیش برداري شده که در مجموعه دانشنامه ارائه شده است و هدف از معرفی این کتاب، پاسخ به بسیاری از شبهات پیرامون آن بزرگوار می باشد.
🔻حضرت خدیجه سلام الله علیها بر حب محمد و آل محمد زندگی کرد و با محبت محمد و آل محمد از دنیا رفت و مصداق این حدیث «مَنْ ماتَ عَلی حُبِّ آلِ محمّد ماتَ شَهِیْداً» شد.
🔰 قلم بعد از پیامبر دست دشمنان پیامبر و اهلبیت علیهم السلام بود ، به عنوان مثال شایعه کردند العیاذبالله پیامبر بخاطر پول با حضرت #خدیجه ۴۰ ساله بیوه و بخاطر هوس با #عایشه ۹ ساله ازدواج کرد در حالیکه طبق نقل های تاریخی حضرت خدیجه اولا دختر بوده است و ثانیا حدود ۲۵ سال داشته است، بیهقی عالم اهل سنت این را بیان کرده است، عایشه هم به اصرار پدرش ابوبکر و با رضایت خود او در سن حدود ۱۴ سال ازدواج کرد و ۳ سال بعد یعنی حدود ۱۷ سالگی به خانه پیامبر رفت.
🔻ازدواج دختر با سن پایین زمانی بد است که بدون رضایت او باشد درحالیکه عایشه در کمال بلوغ و با رضایت همسر پیامبر شد و پیامبر هم به علت موقعیت مکانی و زمانی خاص آن زمان ازدواج را قبول کرد.
🔻مرحوم #علامه سید جعفر تحقیقات خوبی در این زمینه دارد که یرای تحقیق بیشتر میتوانید مراجعه کنید.
📌 زندگینامه حضرت خدیجه(س)
نام پدر: خويلد از قبيله بنى اسد از بطن قريش.
نام مادر: فاطمه.
همسر رسول خدا(ص) و مادر فاطمه(س).
در جوانی به دلیل پاکدامنی، به طاهره مشهور بود.
قبل ازدواج، تاجر بود.
پیامبر(ص)، شریک تجاری خدیجه در سفر به شام بود.
خدیجه با اطمینان از توانایی، صداقت و رفتار نیکوی رسول خدا(ص) در تجارت، پیشنهاد ازدواج به او داد.
رسول خدا(ص) با مشورت ابوطالب، خدیجه را به همسری پذیرفت.
سن ازدواج با رسول خدا(ص):
برخی مورخان قدیمی: در حدود سن ۴۰ سالگی.
برخى از محققان معاصر براساس اسناد کهن معتقدند:
ایشان دوشیزه (باكره) و ۲۵ یا حداکثر ۲۸ سال داشته اند، یعنی هم سن پیامبر یا نهایتا سه سال بزرگ تر بوده اند.
فرزندانى هم كه به آن بزرگوار نسبت داده شده (رقيه، هند، زینب و ام كلثوم) از ایشان نبوده؛ بلكه فرزندان خواهرشان بوده اند و حضرت خديجه پس از وفات خواهرشان، سرپرستى آن فرزندان را به عهده گرفته بودند.
📍ایشان تمام اموالش را برای اسلام خرج کردند.
در سختی ها به ویژه در شعب_ابوطالب همراه پیامبر(ص) بود و جان خود را تقدیم راه اسلام کرد.
از همان روز اول دو نفر مسلمان میشوند: علی و #خدیجه که این دو نقش مؤثری در ساختن تاریخ اسلام دارند. اگر فداکاریهای این زن نبود، از نظر علل ظاهری مگر پیغمبر میتوانست کاری از پیش ببرد؟
تاریخ ابن اسحاق یک قرن و نیم بعد از هجرت راجع به مقام خدیجه و نقش او در پشتیبانی از پیغمبر اکرم و مخصوصاً در تسلّی بخشی به پیغمبر اکرم، می نویسد:
بعد از مرگ خدیجه که ابوطالب هم در آن سال از دنیا رفت، واقعاً عرصه بر پیغمبر اکرم تنگ شد به طوری که نتوانست...بماند. تا آخر عمرِ پیغمبر هرگاه اسم خدیجه را میبردند، اشک مقدسشان جاری میشد.
📕 مرتضی مطهری، حماسه حسینی ج ۱ ص ۳۷۹
علامه جعفر مرتضی یکی از مورخان و پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی "الصحیح من سیرة النبی الأعظم"، شواهد و قرائن فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم (ص) و خدیجه (س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول (ص) اقامه می کند.
ایشان بر اساس شواهد و قرائن و پژوهش های مورد تأیید بسیاری علما و مراجع شیعه می فرماید:
مطابق تحقیق دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر ۲۵ یا ۲۸ ساله و دوشیزه بوده و روایت ۴۰ سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی خدیجه (س) ذکر شده، شوهر خواهر او بودهاند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام میبرند مربوط به خواهر اوست.
👇👇👇👇
پژوهشی در بیاعتباری چهلسالگی خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر (ص)
https://www.irna.ir/news/83774628/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%B3-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1
noormags-بررسی_و_نقد_آراء_مستشرقان_درباره_زندگانی_حضرت_خدیجه_علیها_السلام-1417252_2435002.pdf
654.7K
📆🖋 مقاله
📚 بررسی و نقد آراء مستشرقان درباره زندگانی حضرت خدیجه علیها السلام
✍ نویسندگان: محمدحسن عطاری و... | فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش
1_1500331060.pdf
2.92M
فلسفه ازدواج های متعدد پیامبر(ص)
پاسخ اجمالی:
ازدواج های پیامبر(ص) جنبه جنسی نداشته است؛ زیرا غالبا در سن پیری حضرت بوده و تا 53 سالگی، جز خدیجه همسری نداشتند و اکثر همسرانشان بیوه بودند. بلکه این ازدواج ها، بر اساس ویژگی ها و شرایط قبیله ای آن زمان، در بسیارى از موارد جنبه سیاسى داشته؛ و گاهی براى گسترش اسلام، کاستن از عداوت، یا جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب بوده و یا براى شکستن سنت های جاهلى انجام شده است.
ازدواجهای پیامبر(ص) برای اهداف والایی مثل نجات برخی از زنان (سوده و ام حبیبه دختر ابوسفیان) از افتادن در دامن قبایل کافر و مشرک، تحکیم روابط با قبایل بزرگ عرب و جلب حمایت آنان (ازدواج با عایشه و حفصه)، حفظ مقام و آبروی بعضی از زنان با شخصیت (زینب بنت جحش)، جبران زحمتها و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان آنان (ام سلمه)، باطل کردن حکم جاهلی در بارهی همسر پسرخوانده (زینب بنت جحش)، آزادی اسیران جنگی و تحکیم مبانی اسلام در قبایل غیر مسلمان (جویریه و صفیه) و... بوده است.
شاهد ما آن است که اکثر همسران پیامبر اسلام(ص)، زنانی بیوه و سالخورده بودند.
پس اگر خداوند به پیامبرش اجازهی ازدواج با بیش از چهار زن را داده است، برای مصالح مهمی بوده است که به آنها اشاره گردید. علاوه بر این، این قانون به کسی این اجازه را داده است که از آن سوء استفاده نخواهد کرد و شاهد ما رفتار و زندگی آنحضرت است که علیرغم امکان ازدواج با دختران زیبا روی، به زنان سالخورده اکتفا فرمود. پس به دلیل مقام والای پیامبر و مصالحی که در کار بود، بعضی از احکام واختیارات به ایشان اختصاص داده شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ریشه دو دروغ بزرگ
1⃣چرا پیامبر(ص) ۲۵ ساله با حضرت خدیجه(س) ۴۰ ساله ازدواج کرد؟
2⃣داستان ازدواج های قبل پیامبر (ص) چطور ؟
آیا هر چیز که مشهوره درسته؟
🔻برای دریافت نسخه با کیفیت موشن گرافی : آپارات
┅┅❅❈❅┅┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرقد حضرت خدیجه سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی که از ازدواج اجباری مریم قجر (مریم رجوی) با مسعود رجوی که فیلم آن بتازگی درز کرده...
مریم قجر را مجبور می کنند که طبق حکم سازمان از شوهرش مهدی ابریشمچی (شخص دوم سازمان) طلاق بگیرد و بلافاصله و بدون نگهداشتن عده، همسر مسعود رجوی شود.
این مریم قجر یا همان زنی که بعداً شد مریم رجوی، التماس می کند که این حکم را صادر نکنید و بقیه ماجرا...
ببینید...
آری؛ این ها می خواستند بر کشور ایران حکومت کنند!!!
👓 حجاب کمتر= آزار و اذیت بیشتر
✍خانم جسیکا ولفندیل استاد فلسفه دانشگاه کیس وسترن آمریکا در مقاله ای تحت عنوان لباس تحریک آمیز و مسئولیت جنسی می گوید : مطالعات متعدد نشان داده است زنی که لباس آشکار و باز به تن دارد بیشتر از زن پوشیده مورد حمله و آزار جنسی قرار میگیرد
🔻Over the last twenty years, studies in the United States and elsewhere have found that psychiatrists, judges, jurors...
⬅️در طول بیست سال گذشته، مطالعات در ایالات متحده و جاهای دیگر نشان داده است که روانپزشکان، قضات، هیئت منصفه ودانشجویان کالج بر این باورند که زنی که لباس آشکار به تن دارد بیشتر از زنی که لباس پوشیده و متواضعانه دارد مورد حمله یا آزار جنسی قرار می گیرد
و اگر مورد حمله قرار گیرد، تا حدی مسئول حمله اوست و مهاجم او کمتر مقصر است.
منبع :
https://philarchive.org/rec/WOLPDA-3
#غرب
بحث ما درباره دفاع از 13 است. این عددی که بدون ارتکاب هیچ جرم و جنایتی و بدون هیچ سابقه سوئی، این بشر ظالم ستمگر و این بشر جَهول ظَلوم - به تعبیر قرآن کریم - او را محکوم کرده و برای آن نحوست و شئامت قائل شده است ... در میان همه اشیائی که بشر برای آنها شئامت و نحوست قائل است اعداد سهم بیشتری دارند. حال روی چه حسابی چه عرض کنم ولی در مجموع بشر در این مسئله بیشتر پاپیچ اعداد شده است و در میان اعداد هم از همه مظلومتر و بیچارهتر و توسریخورتر، عدد 13 بوده است... 13 چه گناهی دارد؟ ... بدانید این مسائل مال اسلام نیست. ابداً، نه 13 ماه صَفر نه غیر صَفر. من حتی به تمام مدارک و اخبارش مراجعه کردم... هر روزی که مردمی به کیفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند بدانند در روز نحسی گرفتارند.
(مجموعه آثار شهید مطهری، ج 25، ص 401)
ما اگر بخواهیم از این نحس خارج شویم چه باید بكنیم؟ آیا برویم بیرون شهر، سبزه ها را گره بزنیم تا ازنحسی خارج شویم؟ ! با سمنو پختن از نحسی خارج می شویم؟ ! با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج می شویم؟ ! بیچاره! چرا خانه ات را در این روز رها می كنی و می روی به الدنگی؟ ! از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افكار زشت خودت خارج شو، از این ملكات كثیف و پلیدی كه گرفتارش هستی خارج شو. آیا تو با آن كارها از نحوست بیرون می آیی؟ ! 13 چه گناهی دارد؟ خانه و زندگیت چه گناهی دارد؟ از سمنو چه كاری ساخته است؟ ! از سبزه گره زدن چه كاری ساخته است؟ ! به خدا ننگ این مردم است كه روز سیزده را به عنوان سیزده بدر [بیرون ] می روند؟ من نمی فهمم آنهایی كه اسم تنویر افكار و پرورش افكار روی كار خودشان می گذارند چرا یك كلمه نمی گویند. بعضی برعكس، ترویج و تشویق می كنند! بدانید این مسائل مال اسلام نیست، ابداً، نه 13 صَفَر نه غیر صفر. من حتی به تمام مدارك و اخبارش مراجعه كردم.
(مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 407)
سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم،از خانههای تنگ و تاریک افکارخرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.
از ملکات پست خودمان خارج شویم،
از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم.
📖 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۶ ص ۱۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید هم چنین باشد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دغدغههای فضای مجازی نمایندگان آمریکا در جلسه استیضاح مدیرعامل تیکتاک
این ویدیو بخشی از دغدغهها و سوالهای نمایندگان آمریکا درباره تاثیرات تیکتاک است. آنها پیش از فیلترکردن تیکتاک مدیرعامل آن را بازخواست کردند.
✍دقیقا همین ایرادات چند برابرش برای اینستاگرام مطرح هستش. از مشکلات امنیتی گرفته تا سلامت اخلاقی کودک و نوجوان تا قرار گرفتن اطلاعات شخصی به دست کشورهای بیگانه. ولی نمیدونم چرا آمریکا به چین و تیکتاکش گیر بده، رعایت قانون و مصالح کشورشه ولی اگه ایران به آمریکا و اینستاگرامش گیر بده، این دیکتاتوری و نقض آزادیهای اجتماعی شهروندانشه
🔴🔻 نظم، جدیت، دقت، سکوت، صراحت، توجه تام همه حاضران، تخصصی بودن همه پرسشها، اهتمام همه اعضای کنگره به مصالح و منافع ایالات متحده، شگفتیآور هست.
🔸مقایسه کنید با جلسات علنی «مجلس شورای اسلامی»!
🔻آیا روزی چنین نظم، انضباط، سکوت، صراحت، شفافیت، تعهد و اهتمامی به منافع ملی و ارزشهای اسلامی ایرانی را در مجلس شورای اسلامی هم میتوانیم مشاهده کنیم؟
@Farsna - Link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆شبهای زیبای پاریس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻🎥کمبود کارگر داریم، با وجود اسنپ و تپسی کسی جذب کارخانهها و کار تولیدی نمیشود!
مجتبی نائلی، رئیس هیات مدیره انجمن ماشین سازان صنایع غذایی:
🔹مشکل جذب کارگر داریم، با وجود اسنپ و تپسی هیچ کارگری حاضر نیست در کارخانهها کار کند/ کارگران متخصص ما جذب ترکیه و آلمان میشوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام
۱۴۰۲/۱/۱۵
✏️ یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ یک جامعه هم اثرگذار است.
#تاریخ
💢 محمدضا پهلوی: بحرین #ارزشی ندارد!
اکثریت ساکنان آن جزیره عرب هستند و به زبان #عربی سخن میگویند. به لحاظ اقتصادی مجمعالجزایر #بحرین دیگر اهمیت ندارند؛ زیرا نفت آنجا تمام شده و صید مروارید نیز صرفه اقتصادی ندارد. از نظر اهمیت #استراتژیکی و سوقالجیشی با وجود تسلط ایران بر تنگه هرمز آن جزایر #ارزشی ندارند.
📚عباس پرتوی مقدم، "بحرین چرا و چگونه از ایران جدا شد"، فصلنامه مطالعات تاریخی، زمستان 1385، شماره 15، ص 134.
تهمت پر طلاق بودن امام حسن مجتبی
عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند: «ان عليا قال و هو على المنبر: لاتزوجوا الحسن فانه رجلٌ مِطلاق. فقام رجلٌ من هَمْدان فقال: بلى و الله لنزوجنهُ و هو ابن رسول صلى الله عليه و آله و سلم و ابن اميرالمؤمنين فإنْ شاء امسك و إنْ شاء طلق[۱۹]؛ على بن ابيطالب در حالى كه بر روى منبر بود، فرمود: دخترانتان را به ازدواج فرزندم حسن درنياوريد؛ زيرا او، مردى است كه زياد طلاق مى دهد. در آن هنگام مردى از اهل هَمْدان برخاست و گفت: سوگند به خدا! ما دخترانمان را به ازدواج او درخواهيم آورد؛ زيرا او فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين عليه السلام است. پس چنان چه او را خواست، نگه مى دارد و اگر نخواست، طلاق مى دهد.»
مرحوم كلينى از يحيى بن ابى يعلا نقل مى كند از قول امام صادق عليه السلام: «همانا حسن بن على پنجاه زن را طلاق داد و اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: اى مردم كوفه! به حسن زن ندهيد؛ زيرا وى، مردى است كه زنان را طلاق مى دهد...».[۲۰]
در محاسن برقى از امام صادق عليه السلام روايت شده است: «مردى خدمت اميرالمؤمنين رسيد، عرض كرد: آمده ام با شما مشورتى بكنم؛ زيرا حسن و حسين و عبدالله بن جعفر جهت خواستگارى دخترم آمده اند. حضرت فرمود: كسى كه مورد مشورت قرار مى گيرد، بايد امين باشد؛ راجع به فرزندم حسن، همانا او زنان را طلاق مى دهد و اما حسين براى دخترت بهتر است، پس دخترت را به ازدواج حسين درآور.»[۲۱]
بررسى روايات
گرچه روايات فوق از روى حُسن نيت و البته مقدارى هم از روى ساده انديشى و كم دقتى، در بعضى از كتاب هاى شيعه به مناسبت هاى خاص آمده است؛ اما بررسى سند و محتواى احاديث، وجود ضعف و خدشه در آن ها را ثابت مى كند.
اما ضعف سند حديث
در سلسله سند حديث اول، كه از عبدالله بن سنان نقل شده بود، دو نفر از راويان به نام هاى حميد بن زياد و حسن بن محمد بن سماعه، قرار دارند كه هر دو از «واقفيه» هستند و قولشان در صورتى مورد قبول است كه معارضِ قطعى نداشته باشد و حال آن كه در اين جا معارض وجود دارد؛ زيرا مبغوضيت طلاق از ديدگاه اسلام و احاديث نورانى بركسى پوشيده نيست. و حديث نبوى «اَبْغَضُ الحلالِ الى الله، الطلاق؛ مبغوض ترين كار حلال در نزد خدا، طلاق است». مؤيد مطلب است.
و حديث دوم، كه از يحيى بن ابى يعلا نقل شده است، اين نام در كتاب هاى رجال براى دو شخص آمده است كه يكى معروف به «كوفى» است و البته توثيق هم شده و اما ديگرى معروف به «رازى» است كه مورد بحث بوده و توثيق نشده و چگونگى وضعيت وى مجهول است.
و اما روايت سوم كه از محمد بن على برقى كوفى نقل شده، باز هم به رغم توثيقش، خالى از اشكال نيست؛ چون او در نقل روايات به افراد ضعيف اطمينان مى كرده. مرحوم نجاشى گفته است: «محمد بن على برقى، مردى صد درصد قابل اطمينان است ولكن در نقل احاديث، بر افراد ضعيف اعتماد كرده است و هم چنين داراى روايات مرسله فراوانى است.» از اين رو اعتماد بر روايات ايشان، كه معارض هم دارد، مشكل است.
نقد و بررسى محتواى احاديث
اشكالات مهم ديگرى هم از حيث محتوا بر آن وارد است؛ چرا كه در روايات فوق، واژه «مِطلاق» آمده كه به امام حسن عليه السلام نسبت داده شده بود. در حالى كه طلاق هاى مكرر، مستلزم ازدواج هاى متعدد است؛ كه در بحث قبل، اين اتهامات رد شد. ضمناً در اين جا سؤالى پيش مى آيد كه: چرا امام عليه السلام بدون مطالعه و شناخت، ازدواج مى كرده تا بعد از مدت كوتاهى مجبور به طلاق شود؟ وانگهى زنان مُطلقه، از چه خانواده هايى بوده اند و سبب جدايى چه بوده است؟ چه كسانى بر طلاق شهادت داده اند و زن هاى مطلقه، پس از طلاق، به همسرى چه كسانى درآمده اند؟
همه اين سؤالات، بى جواب مانده است. در صورتى كه افراد ديگرى كه اصلاً قابل قياس با امام نبوده اند؛ احوالاتشان مورد به مورد آمده است. مجموع مطالب فوق اشكالاتى است كه بر احاديث نقل شده وارد شده است. اما اشكال ويژه اى هم بر حديث سوم، يعنى حديث برقى، مطرح است كه در ذيل به صورت پرسش مطرح خواهد شد:
مشورت كننده چه كسى بود؟
ـ آيا او به صلاح ديد حضرت امير عليه السلام عمل كرد تا بتوان آن را شناخت؟ ـ برترى حسين عليه السلام بر حسن عليه السلام روشن شده است؛ اما برترى او بر عبدالله بن جعفر چه بوده است؟ ـ چه شد كه يك دفعه، سه نفر (دو برادر و يك عموزاده) باهم به خواستگارى دخترى رفتند؛ آن دختر كه بود و چه امتيازى داشت؟ ـ آيا اين مشورت قبل از سفارش على عليه السلام نسبت به زن ندادن به حسن عليه السلام بوده است يا بعد از آن؟
روايات اهل سنت
الف) ابن شهر آشوب، به نقل از كتاب «قوت القلوب» ابوطالب مكى مى گويد: «همانا او (حسن بن على) با 250 زن ازدواج نمود و گفته شده 300 زن! على از اين ماجرا رنج مى برد و زجر مى كشيد تا اين كه روزى در خطبه اش فرمود: حسن را زن ندهيد كه او زياد طلاق مى دهد...»
#شبهه
💠 آیا امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، در جنگ ایران و اعراب شرکت داشتند؟
#جواب_شبهه
💠 آیا امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، در جنگ ایران و اعراب شرکت داشتند؟
temp2835492545091879692content.pdf
2.66M
● نسخه PDF
📚مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام | جلد 1⃣
✍ مجمع جهانی اهل البیت
http://eitaa.com/monzer_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 یک مستند تامل برانگیز
👈 نقش جیوه در قتل امام حسن (ع)!
طبق این نظریه، این ماده همان سم خطرناکی است که از امپراتوری بیزانس برای معاویه ارسال شد و به دست جعده حضرت امام حسن (ع) مسموم گردید (مرکوری کلراید)
🆔 http://eitaa.com/monzer_ir
👈 صلح امام حسن مجتبی (ع)؛ نیمه پنهان قیام عاشوراست
✔️مورخ خبیر، استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻
💥من عمیقا معتقدم که صلح امام حسن (ع)، نيمه پنهان قيام عاشوراست و بدون آن صلح، نه تنها قيام خونین کربلا در کار نبود بلکه معاويه فاتحه همه چیز را میخواند و همه چیز را تار و مار ميكرد. بنابراین آن صلح سرنوشت ساز، مقدمه و نيمه پنهان قیام عاشورا بود که البته خودش یک نوع قیام محسوب میشود.
💥سر لوئیس پلی، شرق شناس اروپایی قرن ۱۹ میلادی نیز در این باره میگوید: «اگر موفقیت یک نمایش به میزان تأثیری باشد که بر خوانندگان یا تماشاگران خود میگذارد، هیچ نمایشی تاکنون موفق تر از تراژدی جهان اسلام، یعنی تراژدی حسن و حسین نبوده است». امام حسن و امام حسین علیهماالسلام با یک خیزش عظیم و جریان ساز کاری کردند که تاریخ را پر کردند.
💥حال شاید بهتر دریابیم که منظور پیامبر اکرم (ص) از این فرمایش مهم چیست که: الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا.
http://eitaa.com/monzer_ir