eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
155 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻داستان دروغی که این روزها تکرار می شود! 🔹در ده، پانزده سال پیش که به اصفهان رفته بودم، در آنجا مرد بزرگی بود، مرحوم حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی اعلی الله مقامه، خدمت ایشان رفتم و روضه ای را که تازه در جایی شنیده بودم و تا آن وقت نشنیده بودم، برای ایشان نقل کردم. 🔸آن روضه خوان که اتفاقا تریاکی هم بود، این روضه را خواند و به قدری مردم را گریاند که حد نداشت. داستان پیرزنی را نقل می کرد که در زمان متوکل می خواست به زیارت امام حسین برود و آن وقت جلوگیری می کردند و دست ها را می بریدند تا این که قضیه را به آنجا رساند که این زن را بردند و در دریا انداختند. در همان حال این زن فریاد کرد یا ابوالفضل العباس، یا ابوالفضل العباس، هنگامی که داشت غرق می شد سواری آمد و گفت رکاب اسب مرا بگیر، رکابش را گرفت، گفت چرا دستت را دراز نمی کنی؟ گفت من دست در بدن ندارم، که مردم خیلی گریه کردند. 🔹مرحوم حاج شیخ محمد حسن تاریخچه قضیه را این طور نقل کرد. (این داستان قبل از ایشان بوده و ایشان از اشخاص معتبری نقل کردند) در حدود بازار، حدود مدرسه صدر مجلس روضه ای بود که بزرگترین مجالس اصفهان بود و حتی مرحوم حاج ملا اسماعیل خواجویی که از علمای بزرگ اصفهان بود در آنجا شرکت می کرد. واعظ معروفی گفته بود که من آخرین منبری بودم. منبری های دیگر می‌آمدند و هنر خودشان را برای گریاندن مردم اعمال می کردند، هر کس می آمد روی دست دیگری می زد، بعد از منبر خود می نشست تا هنر روضه خوان بعد از خود را ببیند. این مراسم تا ظهر طول کشید. دیدم هر کس هر هنری داشت به کار برد، اشک مردم را گرفت. فکر کردم که من چه کنم؟ همان جا این قصه را جعل کردم رفتم قصه را گفتم از همه بالاتر زدم. 🔸عصر آن روز رفتم در مجلس دیگری که در چارسو بود، دیدم آن که قبل از من منبر رفته همین داستان را می گوید. کم کم در کتابها هم نوشتند و چاپ هم کردند! 🔹این موضوع که دستگاه حسین دستگاه جدایی است و از هر وسیله ای برای گریاندن مردم می شود استفاده کرد، این توهم و خیال و دروغ و غلط، یک عامل بزرگی برای جعل و تحریف شد! (مرتضی مطهری، حماسه حسینی)
📌آیا متوکل دست حسینی را قطع می کرد؟ جواب: ۱. در منابع حدیثی و تاریخی گزارشی از قطع دست برای زیارت امام (ع) وجود ندارد. ۲. در گزارش‌های تاریخی آمده است که امام حسین(ع) را نموده و از زیارت آن حضرت منع می‌کرد، ولی در هیچ گزارشی شرط کردن قطع دست برای زیارت وجود ندارد. 📚مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص۵۱ ۳. اگرچه متوکل جنایات زیادی در حق و علیهم السلام انجام داده است، اما ماجرای قطع دست منشأ و اصلی نداشته و جدیدا ساخته شده است. ۴. طبق آنچه در تاریخ و ابن اثیر آمده است: متوکل تهدید کرد اگر کسی به زیارت برود در زندانی می‌شود. 📚طبری، تاریخ، ج۹، ص۱۸۵. 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۷، ص۵۵. ۵. همچنین، بعد از منع متوکل از زیارت، افرادی می‌گفتند حتی اگر شویم باقیمانده ما از زیارت دست نمی‌کشد. 📚شیخ مفید، الأمالی، ص۸۵. ۶. جان فشانی، به ایثار جان برای مبارزه با و است، نه بیمار کردن دیگران.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تظاهرات گسترده مردم جهان علیه کرونا هراسی و سکوت رسانه‌های داخلی 👈تصاویر فوق تظاهرات مربوط به چند روز گذشته در آلمان است
در زمان قاجار یکی از خرافه های رایج این بود که اعتقاد داشتند روزهای شنبه و چهارشنبه نباید به دیدن بیمار رفت زیرا بیماری به خود آنان می رسد! @ttt1400
کولوسئوم، بنایی که امروزه آن را به‌عنوان معروف‌ترین جاذبه ایتالیا می‌شناسند، زمانی میزبان مسابقات و نبردهای بسیار خونینی بوده است. تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰۰هزار نفر انسان و بیش از ۱ میلیون حیوان در طول این جنگ‌ها و مسابقات در داخل کولوسئوم کشته شده باشند!
عکسی نایاب از خیابان سعدی امروزی در تهران مربوط به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی خیابان سعدی که امروزه از شلوغ ترین مکان های تهران است. @ttt1400
اگر ایرانِ روزگار صفوی را از دید جهانگردان اروپایی نگاه کنیم ایران کشوری قدرتمند و اصفهانِ عهد صفویه عروس شهرهای جهان ونماد شکوه و ثروت بود که هر اروپایی آرزوی دیدارش را در سر داشت
« شیربها » از آیین‌های ازدواج ایران است که پیشینه‌ای کهن دارد در منابع عصر ساسانی از وجود این رسم سخن به میان آمده است بر اساس این رسم شوهر آینده زن مبلغ معین پول یا کالایی به والدین زن می‌پرداخت. البته در بخشی از هند ، خانواده دختر باید به خانواده پسر شیربها بدهند
اولین اتومبیل در 21 آذر سال 1281 توسط مظفرالدین‌شاه وارد ایران شد. شاه که در سفر به فرنگ شیفته این وسیله جدید شده بود، با وجود خالی بودن خزانه، با قرض گرفتن از بانک ملی شاهنشاهی که متعلق به انگلیسی‌ها بود، اتومبیل نفت‌سوز مدل 1900 را به قیمت 4000 تومان از فرانسه خرید
وزارت امورخارجه‌ قدیمی‌ترین وزارتخانه‌ای است که در ایران تأسیس شده و تاریخ تشکیل آن تقریباً به دو قرن پیش به زمان فتحعلی‌شاه می‌رسد. جالب است بدانید نام اولیه‌ی این وزارت‌خانه «دفترخانه‌ی غربا» بوده است!
كريم خان زند و حمايت از كالاى ايرانى روزى كه نمايندگان انگلستان با كريم خان درباره صادرات و واردات صحبت ميكردند، كريم خان بشقاب چينى را كه بعنوان پيشكش تقديمش كرده بودند را به زمين زد و بشقاب ريز ريز شد. سپس بشقاب مسين كاشان را به زمين انداخت و بشقاب مسين سالم ماند! كريم خان گفت: "صلاح مردم ايران در اين است كه با همين ظروف مسين آشنا باشند! آنان مردمى فقيرند و ظروف چينى به دردشان نميخورد. ظروف مسين همه وقت سالم ميماند"
خلبان " ایدن مصطفی حمید " خلبانی عراقی بود که از دستور بمباران حلبچه سرپیچی کرد و به دستورصدام حسین اعدام شد او قبل از اعدامش گفت:آیا ملت ایران و کرد سال‌های بعد از من یاد میکنند؟ @ttt1400
معدن فیروزه نیشابور از کهن‌ترین معادن فیروزه جهان است که از ۲۰۰۰ سال پیش از آن سنگ فیروزه استخراج می‌شود وگرانترین غار ایران نیز محسوب میشود. @ttt1400
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: داناترين مردم كسى است كه دانش مردم را با دانش خود جمع كند. أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلى عِلمِهِ ميزان الحكمه جلد8 صفحه119
🔴اختلاف ۱۰ ساله طول عمر بین اغنیا و فقرا ❗ طبق گزارش محققان، اختلاف نرخ طول عمر بین مرفه‌ترین و محروم‌‌ترین اعضای جامعه انگلستان به حدود ۱۰ سال رسیده است. طبق این مطالعه که به رهبری مجید عزتی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه  امپریال کالج لندن و روی مردم بریتانیا انجام شده، این اختلاف بین زنان ۷.۹ و در بین مردان ۹.۷ سال است.
مورخین یونانی در مورد تخت جمشید و غارت اسکندر گفته اند: "ثروتمندترین شهر زیرآسمان بود. خانه های خصوصی از طلا و نقره و لباسهای زر دوزی شده پر بود. طلا و نقره زیادی غارت شد" @ttt1400
یکی از روش های تنبیه خیانت کاران و جاسوسان در باند های مافیایی قرن 20 م این بود که پاهای شخص را سیمان می گرفتند و وی را در دریا می انداختند تا نتواند تکان بخورد یا خود را نجات دهد! @ttt1400
‏در باب ترس و رعب از غارتگران مغول در ايران نقل شده كه مغولی ‌از لشگر جا مانده بود، هفت نفر را در بیابان بیافت. طنابی نداشت که ببنددشان؛ با شمشیر دورشان دایره‌ای کشید و گفت اگر از آن خارج شوید، می‌کشمتان. سه روز بعد با یارانش برگشت و هر هفت تن را که هنوز آنجا بودند به‌ بردگی گرفت و برد!
باغ نگارستان از باغ های قدیمی تهران که در سال 1222 به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد علت نامگذاری این باغ یکی از اتاقهای عمارت است که نقاشی های پرتره دارد
برگی از کهنترین نسخه مصور شاهنامه حکیم فردوسی که در کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ نگهداری می‌شود
شهر زیر زمینی ۶۵۰۰ ساله بصورت اتفاقی در ترکیه کشف شد. این شهر گنجایش ۲۰ هزار انسان ۶۰۰ گاو و گوسفند را دارد و کسی نمیداند چگونه ساخته شده. @ttt1400
نکاتی درباره واقعه عاشورا که تا به حال نشنیده اید: _ابن زیاد را در زمان واقعه عاشورا ۲۸ ساله بوده است.و در این سن کم از طرف یزید حاکم کوفه و بصره شد. نکته : قابل توجه مسئولان،حتی یزیدملعون نیز در کارهای بسیار مهم به جوانان اعتماد داشته، وبه آنها مسئولیت میداده، شما چطور؟ _ابن زیاد هیچ لشگر یا سپاهی نداشت، و از ترس جانش با لباس امام حسین وارد کوفه شد و خود را به دار الحکومه رساند. چون احتمال داشت توسط ۱۸ هزار نفری که با مسلم بن عقیل بیعت کرده بودند کشته شود. نکته: در لباس خودی ،ممکن است دشمن باشد. _ابن زیاد هیچ توان نظامی نداشت ،با دو حَربه از مردم کوفه، بسیج مردمی ساخت و به جنگ امام حسین (ع) فرستاد. حَربه اول:مردم کوفه را با این دروغ که لشگر عظیمی را یزید برای جنگ و کشتن کوفیان فرستاده است ترساند...که اگر حسین را نکشید،لشگر یزید شما را خواهد کشت.و مردم از ترس لشگر خیالی یزید،امام حسین(ع)را کشتند،تا عامل جنگ را از بین ببرند. نکته: بخاطر ترس فریب نخورید.ترس سلاح شیطان است. گاهی بخاطر ترس جان یا ترس از فقر مجبور میشوید بیشتر بخرید،احتکار کنید،حق را ناحق کنید،رای به نااهل بدهید،یا حتی سر امام را ببرید. حربه دوم:ابن زیاد نخبگان و سران را با پول خرید.و آنان عوام و مردم را ترغیب به جنگ با امام کردند. ( سی هزار دینار طلا به هر کدام داد. که هر دینار چهارو نیم گرمی،معادل ۵۴ میلیارد تومن در سال ۱۳۹۷ است.) نکته:کورکورانه به دنبال خواص و سلبریتی ها حرکت نکنید،و اندکی تفکر کنید.مخصوصا اگر چیزی برخلاف اعتقادات شما گفتند.
مقام رأس الحسین ضریح موضع راس الحسین در مسجد حنانه بهره‌های داوودی در حال زیارت ضریح رأس الحسین در قاهره مقام رأسُ الحُسَین محل دفن یا نگهداری سر امام حسین(ع). در شهر‌های مختلفی بقعه‌هایی به عنوان مقام رأس الحسین(ع) موجود است. به گفته علمای شیعه سر امام حسین(ع) به بدن ایشان در کربلا محلق شد. مقام‌های سر امام حسین(ع) مقصود از مقام، هم مکان‌هایی است که گفته‌اند سر امام در آنجا دفن شده و هم جاهایی که سر امام، مدت کوتاهی در آن‌جا نگهداری و تبدیل به زیارت‌گاه شده است.[۱] صخره‌ای که بنا بر برخی منابع چندین قطره از خون سر امام حسین(ع) بر آن جاری شده بود و بعدها بر آن مسجدالنقطه ساخته شد. ضریح راس الحسین در مسجد اموی دمشق سنگ‌نوشته زیارتگاه حضرت امام صاحب در ولایت قندوز افغانستان زیارتگاه رأس الحسین در عسقلان فلسطین کوفه و نجف درباره این که محل دفن سر امام حسین(ع) در کوفه یا نجف دفن شده‌باشد منابع اهل سنت مطلبی نگفته‌اند و در میان شیعه هم به عنوان یک نظریه، شهرت ندارد. فقط روایت‌هایی در این باره وجود دارد که توهم وجود رأس الحسین در حرم حضرت علی(ع) را به وجود می‌آورد.[۲]هر چند احادیثی در منابع روایی در تأیید این مطلب آمده‌است.[۳] اما اشکالاتی در این روایات وجود داردکه آن‌ها را با تردید مواجه می‌کند.[۴] در مسجد حنانه مکانی به نام موضع رأس الحسین مشهور است. گفته شده که به هنگام انتقال سرهای شهیدان کربلا به کوفه، سر امام حسین در این مکان بر زمین گذاشته شده است. بنا بر نقلی، امام صادق این مکان را زیارت کرده است.[۵] مدینه برخی از منابع اهل سنت گزارش کرده‌اند که وقتی یزید اسرا را راهی مدینه کردند سر امام حسین را به نزد عمرو بن سعید بن عاص کارگزارش در مدینه فرستاد، عمر نیز آن را کفن کرده و در بقیع دفن نمود.[۶] برخی نوشته‌اند سر را نزد بنی‌هاشم فرستادند و آنان پس از غسل و کفن و نماز خواندن در بقیع دفن کردند.[۷] کربلا طبق بعضی از گزراش‌ها سر امام به بدن ملحق شده است. این قول مشترک میان شیعه و سنی است. علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری،ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و علامه مجلسی این قول را بیان کرده‌اند. شیخ صدوق و پس از او، فتال نیشابوری در این باره می‌نویسند: علی بن حسین همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین(ع) را به کربلا باز گرداند.[۸][۹][۱۰] سید مرتضی در این باره می‌گوید: روایت کرده‌اند که سر امام حسین علیه‌السلام با جسد در کربلا دفن شد.[۱۱] ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به همین سبب (ملحق کردن سر امام به بدن و دفن آن)، زیارت اربعین توصیه شده است.[۱۲] ابن نمای حلی نیز نگاشته است: آن‌چه از اقوال بر آن می‌توان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که سر امام در شهرها گردانده شد، به بدن بازگردانده و با جسد دفن شد.[۱۳] سید ابن طاووس نوشته است: اما سر حسین علیه‌السلام، روایت شده که سر برگردانده شد و در کربلا دفن شد.[۱۴] مجلسی، یکی از وجه‌های استحباب زیارت امام حسین(ع)را در روز اربعین، الحاق سرها به اجساد توسط امام سجاد(ع) بیان کرده است.[۱۵] وی در جای دیگر بعد از نقل اقوال دیگر در این باره می‌نویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.[۱۶] ابوریحان بیرونی در این باره می‌نویسد:سر حسین(ع) به بدنش ملحق و با آن دفن گردید.[۱۷] قزوینی نیز نگاشته است: روز اول ماه صفر، عید بنی‌امیه است، چون در آن روز، سر حسین(ع) را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ایشان به بدن، باز گردانده شد.[۱۸] دمشق بنا بر برخی اقوال سر امام حسین(ع) در دمشق به خاک سپرده شد. اما در اینکه در قصر یا بوستانی در دمشق یا قبرستان[۱۹] دفن شده اختلاف است. گزارش‌های دیگری محل دفن سر را دروازه فرادیس، مسجد جامع اموی سر دو ستون سمت راست قبله، در مقابر مسلمانان دانسته‌اند.[۲۰] رقه سبط بن جوزی نقل می‌کند یزید سر امام حسین(ع) برای خاندان ابی معیط به عوض سر عثمان بن عفان فرستاد و آنان آن را در خانه‌ای دفن کردند که بعدها جز مسجد جامع شد.[۲۱] مشهدالحسین یا مسجدالنقطه نوشتار اصلی: مسجدالنقطه مسجدالنقطه یا مشهدالنقطه و یا مشهدالحسین در مکانی ساخته شده است که گفته می‌شود سر امام حسین به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده است و چند قطره از خون سر حضرت بر آن سنگ جاری شده است. گفته شده است هنگامی که کاروان اسرا و سرهای شهدای کربلا از عراق به حلب رسیدند، در غرب این شهر در کنار کوه جوشن و معبد «مارت مروثا» منزل کردند. آنان سر امام حسین را بر صخره‌ای گذاشتند هنگامی که آن را برداشتند، چند قطرۀ از خون آن بر صخره جاری شده بود.[۲۲] پس از آن اهل حلب بر روی آن سنگ زیارتگاهی ساختند.[۲۳]
عسقلان برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از اهل عسقلان در کشور فلسطین در نزد یزید بودند و از وی درخواست کردند اجازه دهد سر نزد آنان دفن شود. یزید سر را به آنان داد و آنها سر را در شهرستان دفن کردند و بر آن بارگاهی ساختند.[۲۴] بر اساس گزارشی دیگر در عصر خلافت المستنصر بالله فاطمی یکی از خلفای فاطمی و وزارت بدرالجمالی شخصی در خواب دید که سر امام در عسقلان دین است و در خواب محل آن برایش مشخص شد و آنجا را نبش کردند و بدالجمالی بر آن بارگاهی ساخت.[۲۵] قاهره به گفته یاقوت حموی در قاهره مزاری است که در سر امام حسین(ع) در آن قرار دارد.[۲۶]سبط بن جوزی نیز قول پنجم درباره محل دفن سر امام حسین(ع) قاهره دانسته و نگاشته که خلفای فاطمی آن را به عسقلان انتقال دادند و سپس آن را به قاهره برده و در آنجا دفن کردند و بارگاه بزرگی ساختند که اکنون زیارت‌گاه است.[۲۷] مرو در برخی منابع آمده پس از تسلط ابومسلم خراسانی بر دمشق وی سر امام حسین(ع) را به مرو منتقل کرده و در دارالماره دفن کرد.[۲۸] شهر «حضرت امام صاحب» در افغانستان در این شهر که در ولایت قندوز در شمال افغانستان قرار دارد، زیارتگاهی است که از سنگ‌نبشته نصب شده در ورودی زیارتگاه چنین برمی‌آید که بعد از واقعه کربلا، سر مطهر امام حسین(ع) به عسقلان در شام منتقل شد. در قرن ششم، خلیفه فاطمی مصر، سر امام را به مصر منتقل کرد، اما قبل از اینکه آن را دفن کنند، عده‌ای از ترکان آن را به تخارستان بردند و در محلی به نام ارهنگ دفن کردند. در این محل (مانند زیارتگاه شاه‌مردان در مزار شریف)، هر سال در روز دهم حَمَل (فروردین) عَلَمِ زیارتگاه برافراشته می‌شود و متعاقب آن، چهل روز میله (جشن) در شهر برگزار می‌گردد. مقامات محلی و زائران، از دور و نزدیک، در این مراسم شرکت می‌کنند. بررسی نظرات با توجه به اینکه بیشتر این اقوال در منابع اهل سنت آمده و از نظر سندی و محتوایی نیز دچار اشکالاتی است از این رو دانشمندان شیعه الحاق سر به بدن امام را پذیرفته و قائلند سر امام در کربلا و بارگاه حسینی مدفون شده است.[۲۹] منابع: 1-جعفریان، نگاهی نو به جریان عاشورا، ص۳۶۴ 2-نگاهی نو به جریان عاشورا، ص۳۶۸ 3-کلینی، کافی، ج۴، ص۵۷۱؛طوسی، التهذیب، ج۶، ص۳۵؛ ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۸۷ 4-جعفریان، نگاهی نو به جریان عاشورا، ص۳۶۷ 5-طوسی، الامالی، ص۶۲۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۷، ص۴۵۴. 6-ابن سعد، طبقات کبری، ج۵،ص۲۳۸، خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۸۳، ابن جوزی، المنتظم، ج۵، ص۳۴۴ 7-نویری، نهایه الارب، ج۲۰، ص۳۰۲ 8-شیخ صدوق، الامالی، مجلس سی‌ و یکم، ص۲۳۲ 9-فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص‌۱۹۲ 10- جلسی، بحارالانوار، ج ۴۵، ص۱۴۰ 11- سید مرتضی، رسائل المرتضی، ج ۳، ص۱۳۰ 12- ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج ۴، ص۸۵ و مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۴، ص۱۹۹: «قال الطوسی رحمة ‌الله: و منه زیارة الاربعین». 13- ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص۸۵ 14- سید ابن طاووس، اللهوف، ص۱۱۴ 15- مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۸، ص۳۳۴. 16- مجلسی، بحار الانوار، ج ۴۵، ص۱۴۵. 17- بیرونی، الاثار الباقیه عن القرون الخالیه، ص۳۳۱. 18- قزوینی، عجائب المخلوقات، ص۴۵. 19- بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۱۸ 20- پیشوایی، مقتل جامع، ج۲، ۵۸۳ 21- سبز بن الجوزی، تذکره الخواص، ص۳۶۶ 22- حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۶. 23- غزی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۲. 24- پیشوایی، مقتل جامع، ج۲، ۵۸۴ به نقل از انباء فی اخبارالخلفاء، محمد بن علی عمرانی، ص۱۶ 25- پیشوایی، مقتل جامع، ج۲،ص۵۸۴ 26- یاقوت حموی، معجم البدان ج۵، ص۱۶۶ به نقل از مقتل جامع، ج۲، ص۵۸۵ 27- سبط بن جوزی، تذکره الخواص، ص۲۶۶ به نقل از مقتل جامع، ج۲، ص۵۸۵ 28- نویری، نهایة الارب، ج۲۰، ص۳۰۰ به نقل از مقتل جامع، ج۲، ص۵۸۶ 29- پیشوایی، مقتل جامع، ج۲، ص۵۸۸
نقاشی « حسن روح الامین»
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
امام حسین هیئت های ما، امام حسین یه خونه در کنج مونترال کانادا هم هست🌷
🔴«شريعت»؛ راه منحصر وصول به «حقيقت» 🔸 در گفتگوهايي که با دارد، دربارة اهميت و لزوم عمل به شريعت و انحصار وصول به در عمل به شريعت مي‌فرمايد: ✅«هرگز متصور نيست که حکيم علي الاطلاق، راه شريعت را که در همه جا راه خود معرفي نموده، اراده نکند و به جاي آن به راهي که هرگز بيان نکرده است و براي مردم مجهول است، دعوت نمايد؛ و بر تقدير اينکه راه شريعت را اراده کرده باشد و اين همه اصرار را در سلوک آن کند، هر راهي که پيمودن آن مستلزم اهمال يا الغاي راه شريعت يا بخش‌هايي از راه شريعت باشد، راه خدا نيست و قطعا راه گمراهي و ضلال است»
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت» 🔸يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگين‌ترين و بنيان‌برافکن‌ترين تهديدها مواجه بوده‌اند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني مي‌کند و حيات مي‌گيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است. 🔸 کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه را با نگاه عميق خود و با بهره‌گيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بي‌سر ابي‌عبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير» روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم» و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد. 🔸ارزش اين مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مي‌نويسد: «مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت مي‌باشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر مي‌باشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخي‌ها به شيريني و دشواري‌ها به پيشرفت و آسايش، از نشانه‌هاي عقلانيت است. 🔹 و (ع)، ظرفيتي بي‌نظير براي انسان‌سازي، جامعه‌سازي و تمدن‌سازي است. اين نيروي بي‌نظير در برهه‌هاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشه‌هاي کوچکي از خود را نشان داده است. في‌المثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلم‌ستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بي‌نظير اسلام شد. 🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالت‌خواهي آن، بعد حکومت‌سازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسان‌سازي و جامعه‌سازي آن را احيا و ترويج نمود. 🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي مي‌تواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد. ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست. اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دست‌نخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد. 🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همه‌جانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعه‌سازي را به وضوح مي‌توان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد. عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشه‌گيري و بي‌تفاوتي اجتماعي، هيچ ميانه‌اي ندارد. 🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح مي‌کند و يا پيش از او در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح مي‌کند. اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يک‌سونگر داشتند. تنها همين بعد را مي‌ديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر مي‌خواهد. 🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوه‌هايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کل‌نگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجودي‌مان و همة ساحت‌هاي زندگي‌مان از اين الگوها بهره‌مند شويم. 🖊احمدحسين شريفي
🔴🔰مجله فرانسوی "L'Echo dela Mode " با انتشار عکس هایی، نوشته است: صورت زنان و دختران_ایرانی دیگر اصلا دلنشین و خواستی نیست ! آنها سادگی و زیبایی واقعی را پشت نقاب سنگینی از مواد آرایشی و عمل زیبایی مخفی می‌کنند. 🔺جای تعجب دارد که زنان این کشور علیرغم آموزه‌های دینیشان خود را شبیه ستاره‌های فیلم های پورن آمریکایی آرایش می‌کنند. اینجور صورت‌ها فقط در فیلم‌های غیراخلاقی دیده می‌شود. ما در خیابان‌های اروپا به ندرت با چنین مواردی روبه‌رو می‌شویم! 🔸بیش از ۱۰۰ هزار زن ایرانی سالانه عمل زیبایی انجام می‌دهند. درایران صورت زنان، بیش از آنکه حس خوبی القا کند، حس شهوت را برانگیخته می‌کند! 🔹خرید و فروش کتاب در مقابل لوازم آرایش، بسیار ناچیز است⁉️.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معاون علمی رئيس جمهور : کاری را که دوست دارید بکنید؛ از مدرک گرفتن تو اين مملکت به هيچ جا نمی‌رسيد.