هدایت شده از تا انتهای افق
متن مصاحبه با یکی از توسعهدهندگان واکسن در ایران در مجله علمی نیچر انگلیسی.
بخشی از این مصاحبه درباره واکسن برکت است.
در بخشی از مصاحبه آمده: «ایران جزء معدود کشورهایی است در خاورمیانه که قدرت تولید واکسن دارد.
و علت منتشر نکردن سریع اسناد علمی واکسن، دشمنیهای در مسیر تحریمهای غیر انسانی آمریکا بوده که نکند به مواد و تهیه آن دسترسی سوء پیدا شود یا مواد اولیه آن شناسایی شود و آن هم در فهرست تحریم قرار بگیرد»...
مصاحبه جالبی بود. به زودی ترجمه آن را در کانال قرار میدهم.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02216-z
🚩 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
@ninfrance
✳ جنگ امروز ما، جنگ با اسرائیل نیست. جنگ ما، جنگ با ابرقدرتهای شرق و غرب نیست. جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور. جنگ ما، جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابریهای دنیای سرمايه داری و کمونيزم. جنگ ما، جنگ پابرهنگي علیه خوشگذرانیهای مرفهین و حاکمان بیدرد کشورهای اسلامی است. این جنگ، سلاح نمیشناسد. این جنگ محصور در مرز و بوم نیست. این جنگ، خانه و کاشانه و شکست و تلخی و کمبود و فقر و گرسنگی نمیداند. این جنگ، جنگ اعتقاد است؛ جنگ ارزشهای اعتقادی انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمیهاست.
امام خمینی
صحیفه امام
جلد ۲۱، صفحه ۶۹.
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ترِسا کوربین؛ فمینیستی که مسلمان شد
🔸چه چیزهایی موجب شد خانم «تِرِسا کوربین»، زن فمینیست آمریکایی، مجذوب اسلام شود؟!
🔸 ببینید که چه تفسیر زیبا و عمیق و معقولی از پوشش اسلامی دارد!
🔷 ترجمه و زیرنویس سید روحالله موسوی
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ابد در پیش داریم
🔶ملائکه انسان را سرزنش میکنند که چرا به شکل شتر و گاو و پلنگ و بوزینه و با چهرهای کریه محشور شدید؟! مگر بشیر و نذیر نداشتید؟! مگر معلم نداشتید؟!
#علامه_حسنزاده
🎓 دانشگاه آرمانی
🔆 کریستین ارتیز دانشگاه آرمانی خود را اینگونه تصویر می کند:
✔️ مکانی بدون سخنرانی،
✔️ بدون کلاس درس،
✔️ بدون رشته یا گروه درسی... .
✔️ دانشجویان در فضای بزرگ و باز بر روی مشکلات سخت عملی کار میکنند.
✔️ اگر به مطالعه سخت نیاز باشد آنها به اینترنت مراجعه میکنند نه استاد.
🔸 او که شش سال رئیس واحد کارشناسی در دانشگاه امآیتی بوده است از ماه جولای کار خود را رها میکند تا دانشگاهی جدید را بنیان گذارد.
🔹 این دانشگاه ظرف پنج سال افتتاح خواهد شد. نمونهای از تحول یادگیری در برخی دانشجویان است. جف مالگان از اندیشکده بریتانیایی نستا (Nesta) آن را «ظهور دانشگاه چالشمحور» مینامد. در ۱۵ سال گذشته دهها نمونه از این موسسات از شیلی تا چین افتتاح شدند و تعداد بیشتری نیز در برنامه قرار دارند. هرچند حوزه آنها متفاوت است اما یک رویکرد یکسان دارند.
✔️ آنها مخالف روش سنتی آموزش به بزرگسالان هستند: سخنرانی، کتاب درسی، کار سخت در کتابخانه، امتحانات و استادان دانشگاه. در عوض، دانشجویان به صورت تیمی روی پروژهها کار میکنند و تلاش دارند معماهایی بدون پاسخ را حل کنند. شرکتها اغلب حامیان مالی این پروژهها هستند و استادان را فراهم میسازند.
✔️ رشتههایی تحصیلی ترکیبی از هنر، علوم انسانی و علوم تجربی هستند. شعار دانشگاه زپلین که سال ۲۰۰۳ در آلمان تاسیس شد این بود: «مشکلات جامعه ما هیچ نظم و انضباطی ندارند، ما هم همینطور.» در گذشته هم تلاشهایی برای تحول آموزش عالی صورت گرفته بود. دانشکده تجربی ویسکانسین (Wisconsin) که در سال ۱۹۲۷ و بدون هیچ برنامه زمانی یا کلاس اجباری تاسیس شد توانست صدها دانشجوی دارای روحیه آزاد را جذب کند.
✔️ تونی واگنر نویسنده کتاب «نوآوران خلاق» میگوید مدارس و دانشگاهها نمیتوانند کنجکاوی دانشجویان را برانگیزند. او به مطالعه انجامشده توسط ریچارد آروم از دانشگاه نیویورک و جاسپیا روکسا از دانشگاه ویرجینیا اشاره میکند که نتیجه گرفت به رغم چهار سال تحصیل، ۳۶ درصد از فارغالتحصیلان آمریکایی در سال ۲۰۱۱ نتوانستند نمرات خود را در آزمون «یادگیری دانشگاهی» بهبود بخشند.
✔️ طرفداران الگوی جدید به تحقیق کیونگ هی کیم از دانشگاه ویلیام و مری اشاره میکنند که میگوید به رغم افزایش میانگین نمرات آیکیو، از سال ۱۹۹۰ نمرات آمریکاییان در آزمون استاندارد خلاقیت کاهش داشته است.
✔️ با افزایش شهریهها و هزینه دورههای کارشناسی ارشد با دانشجویان بیشتر شبیه مشتری رفتار میشود.
✔️ نیک هیلمن از اندیشکده سیاستهای آموزش عالی در بریتانیا میگوید افزایش تقاضا برای مدرک دانشگاهها را از خود راضی کرده است.
✔️ فرانسوا تادی مدیرکل «مرکز پژوهش و بینرشتهای» که سال ۲۰۰۵ در پاریس تاسیس شد میگوید با وجود اینکه دانشجویان از نحوه تدریس شکایت دارند قبل از آنکه بتوانند تغییری ایجاد کنند فارغالتحصیل میشوند. همزمان مسوولان دانشگاهی ساکت میمانند. دولتها نیز از وضعیت موجود محافظت میکنند و دانشگاهها را تشویق میکنند تا رتبه خود در الگوهای آموزشی استاندارد را بالا ببرند.
✔️ گزارش سال گذشته انجمن دانشکدهها و دانشگاههای آمریکایی به این نتیجه رسید که دانشجویان فاقد دانش کاربردی، تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی هستند. شکایت مدیران از نحوه آموزش تازگی ندارد. اما اکنون بیشتر به سرخوردگی و نومیدی آنها منجر شده است.
✔️ یکی از این موسسات دانشگاه مهندسی اُلین (Olin) در ماساچوست است. دانشجویان آن در طول چهار سال تحصیل ۲۰ تا ۲۵ پروژه را تکمیل میکنند... آنها حدود چهارپنجم زمان خود را در تیمها میگذرانند و نظرات رشتههای مختلف را با یکدیگر ترکیب میکنند.
✔️ دانشکده الگوی جدید فناوری و مهندسی (NMITE) در سال ۲۰۱۷ در انگلستان افتتاح میشود. همانند اُلین که مشاور این دانشگاه بوده است، NMITE استادان خود را بر اساس مهارت استخدام میکند نه تعداد آثار چاپشده آنها.
✔️ دانشجویان باید با موفقیت دوره را به پایان برسانند اما نیازی ندارند که ریاضی یا فیزیک بخوانند. آنها باید هنر و علوم اجتماعی را مطالعه کنند. کلاسها کوچک (۲۰ تا ۳۰نفر) هستند و دانشجویان در روز ۳.۵ ساعت با معلمان دیدار دارند.
✔️ نمونه دیگر برنامه «کارخانه طراحی» در دانشگاه آلتو در هلسینکی است که دانشجویان مهندسی، هنر و تجارت را برای طراحی، ساخت و بازاریابی یک محصول گرد هم میآورد. کالوی اکمن بنیانگذار این برنامه میگوید تلاش میکند تا نظریه و عمل را به یکدیگر نزدیکتر سازد. الگوی او به ۹ کشور از جمله آمریکا، استرالیا و کره جنوبی نفوذ کرده است.
منبع:
https://www.economist.com/taxonomy/term/74/www.big.dk?page=46
ترجمه کامل:
https://b2n.ir/t07104
#دانشگاه
#آموزش_عالی
#سیاستگذاری_آموزشی
#مدیریت_آموزشی #بین_الملل
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸اربعین؛ پرچم کشتی تمدن اسلامی🔸
این جمعیت چند میلیونی که به پیادهروی اربعین میروند را چه کسانی پذیرا هستند؟ همان کسانی که هشت سال با ما جنگیدند و ما نیز با آنها جنگیدیم. چیزی جز عنصر حب نمیتواند مردم عراق را وادار به چنین رفتارهایی کند.
در روایتی داریم «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب»؛ یعنی آیا دین جز محبت است؟ اگر محبت را برداریم، از دین چیزی باقی نمیماند. ما در حدیث کساء میخوانیم «انّی ما خلقت سماء مبنیّة ...» خداوند میفرماید من آسمان و زمین و خورشید و ماه و فلک و دریا را جز با محبت اهلبیت (علیهمالسلام) نیافریده بودم. خداوند همه چیز را به نسبت حب اهلبیت (علیهمالسلام) آفرید.
اربعین را مانند پرچمی بر روی کشتی به اهتزاز در آورید، وقتی کشتی از دور میآید، ابتدا پرچم دیده شود. کشتی مثال همان تمدن است و پرچم مثال ماجرای اربعین؛ یعنی ابتدا اربعین دیده میشود و بعد تمدن اسلامی.
در پیادهروی اربعین، اینکه چطور یک پیرزن از زوار مهماننوازی میکند را فیلمبرداری کنید. در خانهای که شخص عراقی امکانات ضعیف مادی دارد ولی با این حال از شما مهماننوازی میکند را انعکاس دهید. ماجرای اربعین، انسان را به انسان گره میزند، همان انسانی که تمدن غرب به آن اهمیت نمیدهد و او را خوار میکند.
اگر میخواهید نهال دوستی بکارید، اربعین را به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلام به عالم نمایش دهید. این پرچم و این تمدن میتواند کاری کند که دو کشوری که هشت سال با هم مبارزه کردند را دور هم گرد آورد.
همایش ملی «ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی اربعین» 21 آبان 1394
📌 حضرت #زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام در #اربعین چه سالی به کربلا آمدند؟
#پاسخ...
طبق برخی شواهد، #کاروان_اسرا در ماه #صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از #عاشورا به #کربلا رسیده است.
برخی از #مورخان و محدثان همانند، #ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، #مستوفی هروی و #شیخ_بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین علیه السلام در #کربلا، روز بیستم #صفر سال۶۱ بوده است.( #اربعین اول)
افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله:
1⃣بنا به تصریح شیخ #صدوق و ابن فتال نیشابوری، الحاق سر امام #حسین علیه السلام به بدن ایشان توسط امام #سجاد علیه السلام در روز #اربعین همان سال بوده باشد؛
زیرا الحاق سر در #اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام #سجاد علیه السلام در #کربلا در غیر این سال نیست.
◀️سید محسن امین نیز ذکر می کند که از شام تا کربلا را با همان شرایط کاروان اسرای کربلا حرکت کردم، روز اربعین به کربلا رسیدم.
📚صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
به نظر میتوان برای اثبات اربعین اول، بر اسناد و منابع تاریخی اطمینان بخش تکیه کرد.
1️⃣ کتاب «تحقيق درباره اول اربعين حضرت سيد الشهدا (ع)» قوی ترین اثر در این زمینه است که به خامه پرمایه آیت الله شهيد قاضي طباطبائي (ره) صورت بسته است. از نگاه تاریخنگار خبیر، استاد علی ابوالحسنی (منذر) این کتاب، مهمترین اثر پژوهشی است؛ چنانچه نظر استاد منذر نیز به اربعین اول بود.
2️⃣ پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام) | اثر دکتر محسن رنجبر
3️⃣ تحقیق درباره اربعین حسینی | آیت الله عندلیب همدانی
4⃣ اسناد و شواهد زیارت اربعین | جواهری, محمدرضا
5⃣ اربعین حسینی در اثار و انظار علما | غلامرضا گلی زواره
6⃣ منبع شناسی و ماخذشناسی اربعین | اباذر نصر
پ.ن:
در اربعین دو حادثه یاد میکنند که یکی از این دو حادثه اصل درستی ندارد و دیگری اصل بسیار درستی دارد و اتفاقاً آن که میان ما معلوم است و اربعین را به آن نام میشناسیم همان نادرستش است که اهل بیت در بیستم صفر به کربلا آمده باشند. این نه با منطق جور درمیآید و نه با تاریخ معتبر، برای اینکه اولاً هیچ تاریخی نگفته است که اهل بیت از شام آمدند به عراق و کربلا، از این جا رفتند مدینه؛ بلکه رفتند شام و از همان خود شام رفتند مدینه، دیگر برنگشتند کربلا. فرضاً اگر برمیگشتند، به این زودی میسر نبود، برای اینکه اینها را در دوازدهم محرم بردهاند به کوفه. مدتی در کوفه بودهاند، ابن زیاد پیک فرستاده به شام و از یزید کسب دستور کرده. بعد پیک برگشته و یزید دستور داده اینها به شام بیایند. اینها بعد از مدتی که در کوفه بودهاند رفتهاند به دمشق و شام. حالا مطابق بعضی از نقلها ممکن است همین جور هم باشد و کارها خیلی به سرعت صورت گرفته باشد. [ولی بعید است چون] در دوم ماه صفر اینها وارد شام شدهاند. دوم ماه صفر، هجده روز میماند تا اربعین. توقفشان در شام زیاد بوده [و بعید است تا اربعین به کربلا رفته باشند.]
و اما آنچه که به اربعین ارزش میدهد مسئله زیارتی بودن اربعین است و دیگر مسئله اولین زائر امام حسین است که جناب جابر بن عبدالله انصاری باشد.
📕 استاد مطهری: فطرت و تربیت، ص۴۹
رهبر انقلاب، در پایان مراسم عزاداری روز اربعین خطاب به دانشجویان:
حرکت عظیم خاندان پیامبر در تبیین حادثه کربلا، مکمل فداکاری روز عاشورا بود
🔹این ۴۰ روز عاشورا تا اربعین یکی از مقاطع مهم تاریخ اسلام است. اگر روز عاشورا اوج مجاهدت همراه با فداکاری بود، این چهل روز اوج مجاهدت همراه با تبیین و افشاگری و توضیح بود.
🔹این حرکت عظیم خاندان پیامبر بود که توانست حادثه کربلا را ماندگار کند. این تبیین مکمل آن فداکاری بود؛ شما دانشجویان عزیز هم به مسئله تبیین اهمیت بدهید.
🔹خیلی از حقایق هست که باید تبیین شود و در ابهام نگهداشتن افکار مردم در قبال آن مسئله، گمراهکننده است. این حرکت تبیین، خنثی کننده آن است.
🔹هرکدام از شما به عنوان یک وظیفه مثل یک چراغ دور خود را روشن کنید.
🔹شما امروز در فضای مجازی میتوانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید و به مسائل پاسخ دهید و میتوانید به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.
🔹البته اصل قطعی در این باب پیروی از شیوهی اخلاقی است. باید از این کاری که بعضی افراد با دشنام و فریب و دروغ دربرابر افکار عمومی مواجه میشوند، اجتناب کرد.
🔹باید منطق را به اخلاق مزیّن کرد حقایق را منتشر کرد. امروز همه باید در این میدان حرکت کنیم.
🔹جوانهای ما امروز مجهز به فکر و معنویت و آگاهیهای فراوان هستند. خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین و افشاگری یعنی راهی که زینب کبری در این چهل روز طی کرد، وارد شوید.
🔹راه امام حسین راه شیرین و موفقی است که به نتیجه قطعی میرسد. با استفاده از معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید؛ راه این است.
.
کربلائی شدن
در بطون انسان شکل میگیرد
نه تنها در ظواهر آن....
آری؛حقیقتِ کربلائی شدن را باید در فحوای آخرین کلام امام حسین علیه السلام به لشکریان یزید جست،آنجا که فرمود:
" فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ؛ باطنهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است "
باطنهایی که از حرام پر شده هرگز جائی در قافله شهداء و یاران کربلائی امام حسین ندارند؛و بسیار ساده لوحانه است که ما فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ را به خوردن مال حرام تعبیر و تفسیر کنیم !!!!!
حقیقتِ کلام امام از بطون و حرام،به صورت عام بوده نه خاص ....؛و فحوای کلام قدسی امام به منع ورود هر حرامی من جمله نگاه حرام ، شنیدن حرام، گفتار حرام، تفکر حرام، عمل حرام، مال حرام و .... به بطن جان انسان اشاره میکند ....
🔸 نگاه حرام: نگاه حرام صرفا نگاه به نامحرم و نگاهِ بر اساس تلذذ جنسی نیست؛ نگاهِ با جلال و حسرت به زندگی اشرافی و تجملاتی، نگاهِ بی تفاوت به ظلمِ ظالم و مظلومیتِ مظلوم، نگاهِ با حقارت به فقرِ فقیر و .... نیز جزئی از نگاههای حرام است.
🔸 شنیدن حرام: شنیدن حرام صرفا گوش فرا دادن به غیبت و دروغ نیست؛گوش فرا دادن به سخنانِ مسمومِ دشمنانِ دین، شنیدنِ سخنانِ لهو و لعب و ... نیز مصداق پر کردن باطن از حرام است .
و خلاصه آن که هر کس فعل و فکر و عملِ حرامی را در باطنِ خویش جای دهد، اثر تکوینی آن نشنیدن و ندیدن صدای حق میشود و نتیجه اش جز گمراهی و ضلالت نیست....
و هر کس خواهان کربلائی شدن است میبایست ابتدا از حرام دوری کند تا راه حقیقی کربلا بر او گشوده شود و الا تمامی لشکر یزید در کربلا حضور داشتند اما به دلیل پر بودن باطنهایشان از حرام ، هیچ بهره ای از کربلا نبردند....
#اربعین
#سیداحمدرضوی