eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
155 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
PHT_Volume 6_Issue 10_Pages 85-103.pdf
521.1K
⭕️ نسخه PDF 📚معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین ▪️+ جستاری در منابع روایی و ادبی در اسلام برای بررسی جایگاه این نماد ✍نویسنده: دکتر عشایری منفرد | پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی 🔰 چکیده فرضیه این تحقیق آن است که معمم نمودن حضرت امیرالمومنین (ع) در حین ایراد خطبه غدیر به مثابه‌ قرینه‌ای متصله برداشت امامیه از حدیث غدیر را اثبات می‌کند. نویسنده با جستار در منابع روایی و ادبی سعی نموده، نماد معمم کردن را در فرهنگ جاهلی و اسلامی معنا و این فرضیه را اثبات کند که پیامبر با معمم نمودن علی بی ابی‌طالب (ع) در روز غدیر و برجسته کردن این پدیده، در روزهای پس از واقعه غدیر خواستند ریاست ایشان را در حافظه جامعه ماندگار کنند.
temp4855445788661996647content.pdf
3.21M
⚪️ استاد شهید مطهری از شاهکار علامه امینی می‌گوید 👈 کتاب الغدیر؛ الگوی حقیقی اتحاد اسلامی: روشنگر حقایق در تاریخ اسلام که عامل اصلی اختلاف را در دوری از غدیر و ولایت می‌بیند. ⚫️ نسخه PDF ✍ کتاب شش مقاله شهید مطهری | حاوی مقاله الغدیر و وحدت اسلامی: ص ۲۱۱ به بعد همین کتاب را مطالعه فرمایید.
⭕️ پیغام علامه امینی برای آیت الله نجفی مرعشی (ره) چه بود؟ 👈 الغدیر، رساله و توضیح المسائل من است! 💥 استاد ابوالحسنی منذر (ره)🔻 🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مى‏‌گفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه‏ سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش امينى رسيد، به ايشان پيغام داد نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مى‏‌آيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مى‏‌گذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مى‏‌پرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است... [ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است]. 🔹آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مى‏‌كردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مى‏‌فرمود: ـ رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است! 🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مى‏‌شده) از باى بسم اللّه‏ تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت. 📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژه‌نامه عید غدیر ۱۳۹۹.
علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. در واقع آن چیزی که آنها انکار می‌کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است‌. (استاد مطهری، مدادهای‌غیبی‌درزندگی‌بشر، ص۴۷) آن کس که می‌خواهد جامعه‏‌ای را اصلاح کند و تغییر دهد، خودش نباید همرنگ همان مردم باشد و همان نقاط ضعف که در مردم هست در خودش وجود داشته باشد. کسی موفق به اصلاح نقاط ضعف می‌شود که خود از آنها مبرّا باشد. (استاد مطهری، بررسی‌ اجمالی‌ نهضت‌های‌ اسلامی در صد ساله‌ اخیر، ص۱۰۶) تنها کسی موفق می‌شود دوستی طبقات مختلف و صاحبان ایده‌های مختلف را جلب کند که متظاهر و دروغگو باشد و با هر کسی مطابق میلش بگوید و بنمایاند. اما اگر انسان یکرو باشد و مسلکی، قهراً یک عده‌ای با او دوست می‌شوند و یک عده‌ای نیز دشمن؛ عده‌ای که با او در یک راه‌ند به سوی او کشیده می‌شوند و گروهی که در راهی مخالف آن راه می‌روند او را طرد می‌کنند و با او می‌ستیزند. (استاد مطهری، جاذبه‌ودافعه‌علی(ع)، ص۲۲)
🖼 بلایی که اخبار بد بر سرمان می‌آورند و خودمان از آن بی‌خبریم چرا تروریست‌ها جنگ رسانه‌ای می‌کنند؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خطر رسانه‌های مسموم🔸 بعد از فتح مکه، پیامبر (ص) اعلام آزادی مطلق کردند و همۀ اهل مکه را عفو نمودند؛ اما شش نفر را استثنا کردند. چندین شاعر بودند که پیامبر (ص) اینها را مهدورالدم قرار داد و در مجلس عمومی گفت که هرکسی به اینها دست پیدا کرد، اینها را از بین ببرد؛ یعنی خطر اینها از خطر همه . دستور اکید داد که نمی خواهد محکمه تشکیل بدهید، نمی خواهد به قاضی نشان بدهید، هرکسی به اینها دست پیدا کرد کار را تمام کند. اینها شعرایی بودند که شعرشان در تمام عربستان رایج بود در مسلمان ها [و پیامبر (ص)]. @Farsna
🚫 نحسی روزها !! 🔹 آن روز انگشتم ضربه ديد. با یک سوارکار تصادف كردم و به کتفم آسيب رسید. همچنین در یک ازدحام جمعیت وارد شدم و لباسهايم پاره شد. پس از این سه اتفاق در یک روز، با خودم خطاب به آن روز گفتم: خدا شر تو را از سر من كوتاه كند! عجب روز نحسی هستى! در همان روز خدمت امام هادی (ع) رسيدم. ایشان مرا که دید، فرمود: تو هم اين حرف را مى‌زنى؟ با اينكه با ما رفت و آمد دارى‌؟ گناه خود را به گردن یک بي گناه مى‌افكنى‌؟ با شنيدن اين جمله، عقل به سرم بازگشت و فهميدم که اشتباه كرده‌ام. گفتم: مولاى من! استغفر اللّٰه . از خدا آمرزش مى‌خواهم. امام فرمود: ای حسن بن مسعود! گناه روزها چيست كه شما هر وقت به خاطر اعمال خودتان مجازات می شوید، به آنها دشنام مى‌دهيد؟ گفتم: ای پسر پیامبر! براى هميشه استغفار مى‌كنم. اين توبه من است. امام فرمود: به خدا قسم اين دشنامها سودی برایتان ندارد و خدا شما را به خاطر مذمت بى‌تقصيرها مجازات مى‌كند. مگر نمى‌دانى كه ثواب و عقاب و مكافات عمل در دنيا و آخرت به دست خداست‌، نه به دست روزها؟ گفتم:چرا مولاى من. فرمود: ديگر تكرار نكن و براى روزها نقشى در حكم خدا قائل مشو! گفتم: چشم مولاى من! ✍️ عامل حوادث، خداست، نه نحسی روزها. هیچ زمانی نحس نیست مگر زمانی که گناه انجام شود. 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۴۸۲
📌 گواهی به ولایت حتی هنگام مرگ عبدالله بن عباس هنگام وفات گفت: خدا به تو قرب می جویم به سبب ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام. عن أبي صالح قال: لما حضرت عبدالله بن الوفاة، قال: اللهم إني اتقرب إليك بولاية علي بن أبي طالب. 📚احمدبن حنبل، مسند(الفضائل امیرالمومنین،) ح٢٥٣
🌸جرج جرداق، ادیب و اندیشمند مسیحی در کتاب «امام علی؛ صدای عدالت انسانی» : ☘آیا از فرمانروایی خبر داری که خود سیر، نان نخورد زیرا که در کشور او کسانی یافت می‌شدند که با شکم سیر نمی‌خوابیدند. و جامه نرم نپوشید، چرا که در میان افراد ملت، بودند کسانی که لباس خشن و درشت می‌پوشیدند. و درهمی را اندوخته خود نساخت که در بین مردم نیاز و فقر وجود داشت و به فرزندان و یاران خود هم وصیت کرد که غیر این راه و روش را نپیمایند؟ ☘آیا از میان مردم سردار و امیری را شناخته‌ای که بر زمان و مکان فرمان می‌راند، ولی به دست خود آسیاب را می‌چرخاند و نانی خشک درست می‌کرد که آن را به زانو می‌شکست و کفش خود را به دست خود وصله می‌زد و از مال دنیا کم یا زیاد چیزی را پس انداز خود نساخت. ☘او در فکر سیرشدن و خوب پوشیدن و آرام خوابیدن نبود ... و می‌گفت ...: «آیا فقط به همین اکتفا کنم که به من پیشوای مسلمانان بگویند؟ ولی در سختی های روزگار با توده مردم همدرد نباشم؟»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مریم امیرجلالی بازیگر که مدتی است در کانادا اقامت دارد از سختی های زندگی در کانادا می‌گوید!
📌شاهدان غدیر به گزارشاهل تسنن به گزارش «سعيد بن وهب» امیرمومنان (ع) در ميدان فرمود: [شما را] به خدا سوگند، چه كسي در از رسول خدا  شنيد كه فرمود: خداوند ولي من و من ولي مؤمنان هستم و هر شخصي كه من ولي او هستم، علي ولي اوست، خداوندا دوستدار او را دوست و دشمنش را دشمن بدار و ياري دهنده وي را ياري نما. سعيد مي گويد: شش نفر از كنار من برخاستند و شهادت دادند، «زيد بن يثيع» نيز مي گويد شش نفر نيز نزد من بلند شده وشهادت دادند. 📚نسائي، خصائص امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ص 117. 📚ابن كثير دمشقي پس از نقل اين گزارش از نسائي با تعبير «وهذا اسناد جيد»، بر اعتبار آن تاكيد مي ورزد. 📚ابن كثير، البداية والنهاية، ج5، ص 210.
🔥غدیر یا دموکراسی؟! 🔻شاید بتوان دموکراسی را مهم ترین دستاورد بشر در عرصه حکمرانی و علم سیاست دانست. 🔻اما جالب است بدانیم که نظریه دموکراسی، دارای مفسران بی‌شمار و کاملا متفاوت و بعضا متضادی است و بر خلاف تصور عموم، مخالفان جدی از دانشمندان باستان تا معاصر دارد که به چند نمونه اشاره می شود: 🔸افلاطون: دموکراسی سمبل حکومت جاهلان است!! 🔸هابز: دموکراسی اجرا نشدنی است زیرا مردم با وعده فریفته می‌شوند!! 🔸کانت: دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است!! 🔸پوپر: رای اکثریت، نهادهای دموکراتیک را نابود می‌کند! 🔸چرچیل: دموکراسی بدترین نوع حکومت است، به استثنای انواع دیگری که گاه و بی گاه تجربه شده اند!! 🔻وضعیت کنونی دنیای امروز نشان می دهد انواع دموکراسی های غربی با وجود برخی مزایا، عملا بشر را به بن بست رسانده و انسانها را در فرآیند دادوستد احزاب و سرمایه داران و رسانه‌ها و یقه سفیدها تبدیل به سیاهی لشکر نموده است. 🔻اما پیامبر(ص) در ، در «گام اول»، الگوی اسلامی حکومت را برای دوران پس از خود رونمایی فرمود... الگویی به نام ... اما معنای دقیق کلمه ولایت؛ «پیوند» است. 🔻یعنی در الگوی کامل حاکمیت اسلامی، ولی و مسئولان، با تک تک افراد جامعه پیوند قلبی و عاطفی دارند. 🔻در حکومت ولایت(متتاسب با میزان تحقق و تکامل)، نیاز نیست مانند دموکراسی مردم تلاش کنند که بتوانند نظر خود را بر اساس الزام قانون احتمالا به حاکمان تحمیل کنند، بلکه این حاکمان هستند که به فرمان خدا و در چارچوب دین خدا، باید در جامعه جستجو کنند تا خواسته‌ای از مردم بر زمین نمانده و صدای ناشنیده ای باقی نماند و در نهایت این رضایت قلبی عمومی منجر به پیوند عاطفی میان مسئولان و مردم می شود و این الگو بی نهایت بالاتر از دموکراسی است. 🔻الگویی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، در دوران ظهور به حد «کمال» خود خواهد رسید. حمیدرضا ابراهیمی
🟢 نقش مثبت‏ کتاب الغدیر در وحدت اسلامی 🔹 نقش مثبت‏ الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. 🔸ثانیاً ثابت می‌کند که پاره‏ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می‌دهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان می‌گردد، و از قبیل اینکه شیعه به‏جای حج به زیارت ائمه(ع) می‌رود، یا در نماز چنین می‌کند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بی‏اساس و دروغ است. 🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلوم‌ترین و مجهول‏القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند. 📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰
✳ علی؛ اسلام مجسم 🔻 در حقیقت دارای همه‌ی ابعاد بود؛ یعنی شخصیت او یک اسلام مجسم بود. اگر ما اسلام را ترکیبی بدانیم از و و ، این هر سه عنصر در شخصیت (علیه السلام) جمع بود. 🔸 ایمان این بزرگوار در شمار بافضیلت‌ترین ایمان‌ها است. ایمان در غربت، در تنهایی، اولین ایمان، ایمان در هنگامی که همه تکذیب می‌کردند. 🔹 در علم ـ علم قرآن و علم زندگی و علم شناختن جامعه و علم انسان ـ چهره‌ی با عظمت علی‌بن‌ابی‌طالب همچنان مانند یک اسطوره در تاریخ پیشرفت فکری و فرهنگی بشر می‌درخشد. هنوز کلمات علی‌بن‌ابی‌طالب، نامه‌هایش، خطبه‌هایش، فرمان‌ها و توصیه‌هایش، درس زندگی است. 🔸 از جهت عمل، عبادتش او را افسر عابدان و زاهدان و قبله‌ی متعبدان قرار می‌دهد. جهادش درس آموزنده‌ای برای همه‌ی فداکاران در راه خدا است. اخلاصش نشان‌دهنده‌ی معنی واقعی بندگان شایسته‌ی خدا است. رسیدگی‌اش به مستضعفان و مستمندان، چیزی است که دیگر در تاریخ تکرار نشده است. ☑ انسان، از همه‌ی ابعاد شخصیت انسانی که این بزرگوار را نگاه می‌کند، اسلام مجسم و کامل را می‌بیند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۶۹ و ۷۰
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد 🔻 مالک می‌دانست که ، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقه‌ی من به خودم، علاقه‌ی مالک به خودش، یک علاقه‌ی است و علاقه‌ی علی علیه السلام، علاقه‌ای از روی است. مالک، خودش را برای خودش می‌خواهد و علی، مالک را برای خدا می‌خواهد. و تفاوت علاقه‌ها به همان اندازه است که انگیزه‌ی علاقه‌ها با هم تفاوت دارند. 🔸 و آن‌ها می‌دانستند و مالک می‌دانست که ولی، بیش از او به او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدوده‌ی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمی‌بیند، از قانون‌ها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آن‌چه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعه‌ی حیات‌ها و زندگانی‌های ما جز ضرر چیزی نداشته باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۷ و ۱۸
سؤال: آیا اهل تسنن روایت مربوط به غدیرخم را واحد می ‏دانند و متواتر نمی ‏دانند یا آن روایتی را که فرمودید حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: سلام کنید به علی که امیر شماست؟ جواب: این قسمت از روایت غدیر را که: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا  عَلِی مَوْلاهُ‏ شاید حتی سنّی‏ها هم نتوانند انکار کنند که متواتر است گو اینکه ملاعلی قوشچی می‏ گوید این قسمت هم متواتر نیست. این قسمت آنقدر زیاد نقل شده که اهل تسنن هم انکار نمی ‏کنند. 📚 استاد مطهری، امامت و رهبری ص۸۳
حکایتی شگفت از عمر بن عبدالعزیز (م 101ق) و حدیث غدیر، به روایت ابوالفرج اصفهانی (م 356) مردی به نام یزید بن عیسی بن مورق، از موالی امام علی (ع)، در شهرک خناصره ـ شهری از توابع حلب ـ بر عمر بن عبدالعزیز وارد شد، در حالی که خلیفه به افراد غریب 200 درهم [سکه نقره] می داد. عمر بن عبدالعزیز از یزید بن عیسی پرسید: از کجا هستی؟ گفت: حجاز. پرسید: کجای حجاز؟ گفت: مدینه. پرسید: کدام طایفه؟ گفت: قریش. پرسید: کدام جماعت از آنان؟ گفت: بنی هاشم. پرسید: از کدام دسته آنان؟ گفت: مولی علیّ. [از موالی امام علی هستم] و ساکت شد. گفت: کی؟ گفت: ابن ابی طالب. عمر نشست، عبا را پهن کرد، و دست روی سینه گذاشت و گفت: و اَنا واللّه مولی علیّ. به خدا سوگند من هم از موالی علی هستم. بعد عمر ادامه داد: شهادت می دهم که شماری از کسانی که رسول را درک کردند، گفتند که رسول (ص) فرمود: من کنتُ مولاه، فعلیّ مولاه. بعد هم ـ با این که به دیگران 200 درهم می داد دستور داد تا ـ به یزید پنجاه دینار ـ سکه طلا ـ بدهند و این به سبب آن است که از موالی علی است. سپس از او پرسید: آیا تو هم وظیفه ای [پولی از بیت المال] می گیری؟ گفت خیر؛ عمر برای او وظیفه ای قرار داد و به او گفت: به سرزمین خودت برو، این پول همان طور که به دیگران می رسد، برای تو هم خواهد رسید. متن عربی روایت چنین است: أخبرنا محمد بن العبّاس اليزيديّ قال حدّثنا عمر بن شبّة قال حدّثنا عيسى بن عبد اللّه بن محمد بن عمر بن عليّ قال أخبرني يزيد بن عيسى بن مورق قال: كنت بالشام زمن ولي عمر بن عبد العزيز، و كان بخناصرة و كان يعطي الغرباء مائتي درهم. قال: فجئته‏ فأجده متكئا على إزار و كساء من صوف. فقال لي: ممن أنت؟ قلت: من أهل الحجاز. قال: من أيّهم؟ قلت: من أهل المدينة. قال: من أيّهم؟ قلت: من قريش. قال: من أيّ قريش؟ قلت: من بني هاشم. قال: من أيّ بني هاشم؟ قلت: مولى عليّ. قال: من عليّ؟ فسكتّ. قال: من؟! فقلت: ابن أبي طالب. فجلس و طرح الكساء ثم وضع يده على صدره و قال: و أنا و اللّه مولى عليّ، ثم قال: أشهد على عدد ممّن أدرك النبيّ صلى اللّه عليه و سلم/ يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «من‏ كنت‏ مولاه‏ فعليّ مولاه». أين مزاحم [1]؟ كم تعطي مثله؟ قال: مائتي درهم. قال: أعطه خمسين دينارا لولائه من عليّ. ثم قال: أ في فرض أنت؟ قلت لا. قال: و افرض له، ثم قال: الحق بلادك فإنه سيأتيك إن شاء اللّه ما يأتي غيرك. (الاغانی: 9/181)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون غدیر غدیر مساله ای شخصی نیست غدیر یعنی احقیت و صلاحیت کسی که شایستگی مدیریت و رهبری کلان پروژه الهی را دارد دعوای ما با ناکثین بیعت غدیر دعوای شخصی نیست دعوای حق و باطل است دعوای انحراف از مسیر پروژه الهی است. اگر خوب حقیقت غدیر بیان شود، آنوقت همه می فهمند غدیر چیست. و مساله غدیر یعنی احقیت و حقانیت رهبریِ کلان پروژه الهی هنوز هم ادامه دارد. سوال اصلی این است آیا فقیه جامع الشرایط مقابل کفر و پروژه های کفار ایستاده است یا بن سلمان و غیره؟ لذا منازعه را به دعواهای شخصی تنزل ندهید مساله امروز را درک کنید و حقیقت غدیر را اینگونه بیان کنید. محمد علی رنجبر
دیدگاه علامه امینی(ره) به مباحث فلسفه نظری تاریخ در الغدیر خدیجه دهقان آلانق علامه امینی(ره) از علمای بزرگ شیعه در قرن (١٤ ه. ق) می باشد که تحقیقات دامنه داری انجام داده است ؛ و به اصل ولایت و امامت و محوری بودن آن دست یافت. او محققی است که بعدها حقایقی را از تاریخ خاک گرفته بیرون کشید و موجب روشنی تاریخ و چراغ هدایت همگان گردید. در دیدگاه علامه امینی(ره) به فلسفه نظری، تاریخ موجب قیام در مقابل باطل و دفاع از حق و حقیقت می شود که به سوی کمال بشری حرکت می کند. وی آغاز و منشأ خلقت و تاریخ را الهی و سیر حرکت تاریخ را به سوی منشأ الهی و دارای مبدأ و معاد می داند. به نظر ایشان مالک حقیقی در جهان خداوند است که تاریخ را تحت مشیت خویش هدایت می کند و آنچه را که در تاریخ باید ماندگار شود، موردعنایت قرار می گیرد تا همچنان باقی بماند. ایشان دین، مذهب و نوابغ را در تاریخ بسیار اثرگذار می داند. 👉 https://b2n.ir/x37781
رهیافت تمدنی به انتصاب امام در غدیر خم سید علیرضا واسعی؛ در ‌شناخت و تحلیل محتوایی آنچه در غدیرخم روی داد، راه‌های فراوانی پیموده شده و شیعه در این میان، آن را به دیده مذهبی نظر کرده و به طور طبیعی فراتر از محاسبه‌های بشری و نگره‌های سیاسی اجتماعی نشانده‌است، اما در عین حال این پرسش اذهان جستجوگر را به خود مشغول می‌دارد که این واقعه با عقل اندیشی و اراده‌گری ‌حقوق‌اندیشان بشری، ‌نه تکلیف مدار، چگونه قابل جمع است و با چه الگوی سیاسی قابلیت دفاع دارد. این پژوهش می‌کوشد تا با روش بینارشته‌ای فلسفه سیاسی و تاریخ و از منظر تمدنی به این پرسش محوری پاسخ دهد که چگونه اقدام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برابر آن چه شیعه باور دارد، ‌با حقوق سیاسی اجتماعی مسلمانان سازگار است؟ در این پژوهش نشان داده شد که نصب امام علی (علیه السلام) در غدیر خم متناسب با نیاز جامعه اسلامی به حاکم / جانشینِ حکیمی بود تا بتواند جامعه ‌مسلمانی را به سوی ارزش‌های اسلامی کشانده و در تداوم اقدام‌های ‌نبوی، یعنی آزاد‌سازی انسان‌‌از قید و بندها، توسعه اراده‌گری، گسترش عدالت و آزادی آدمیان پیش ببرد. 👉 https://b2n.ir/n21908
💢 تواتر غدیر 🔹 علامه امینی از کتاب‌های ٣۶٠ نفر از مفسران و دانشمندان اهل سنت، عبارات حدیث غدیر را نقل کرده است. 🔸 سبط ابن جوزی، از بزرگان اهل سنت، می‌گوید: «علما اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجةالوداع در هیجدهم ذی‌الحجه روی داد. آن حضرت اصحاب و یارانش، که بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بودند، را جمع کرد و فرمود: هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست». سبط بن جوزی تأکید می‌کند که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این عبارات را صریح و بدون تلویح و اشاره بیان فرمود. 🔹 ابن حجر هیثمی، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت، می‌نویسد: «در صحت حدیث غدیر، شکی نیست. بیشتر سندهای این حدیث، صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد، ارزش ندارد». 🔸 ذهبی نیز نقل می‌کند: «طبری اسناد و طرق حدیث غدیر خم را در مجموعه‌ای چهار جلدی جمع‌آوری کرده است و من بخشی از آن را دیده و از گستردگی دامنه این روایات مبهوت شدم و به واقع شدن واقعه غدیر جزم و قطع پیدا کردم». 🔹 علامه مجلسی از 105 کتاب حدیثی شیعی، حدیث غدیر را نقل می‌کند که صاحبان کتب به طرق مختلفْ حدیث غدیر را نقل کرده‌اند. وی در ادامه می‌نویسد: «گمان نمی‌کنم که هیچ انسان عاقلی در ثبوت و تواتر حدیث غدیر شک کند بعد از آنکه روایات غدیر را ما نقل کردیم؛ با اینکه آنچه ما نقل کردیم، تنها قلیلی از روایات کثیری بود که در رابطه با غدیر وارد شده است» 🌐 مطالعه‌ی بیشتر: https://btid.org/fa/news/214191
امان از آن مردمی که پرده حیا را دریدند! امان از آن وقتی که پسرها و دخترها دیگر از احدی حیا نمی‌کنند، نه از پدر نه از مادر و نه از بزرگتر، و امان از آن وقتی که جراید و مجلات دائماً بچه‌ها را به تمرد و عصیان نسبت به پدرها تشویق می‌کنند بدون اینکه آنها را به یک ایمانی معتقد کنند. امان از آن روزی که حیا دِمُدِه بشود و کهنه تلقی گردد. 📕استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۲۵۷
🔴تهاجم مکعبی علیه حجاب اسلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻مدتی است که یک تهاجم ترکیبی تمام‌عیار و یک هجوم مکعبی علیه حجاب در جامعه اسلامی ما آغاز شده است. «وجوه شش‌گانه» این مکعب همگی آگاهانه یا ناآگاهانه یک هدف اساسی را دنبال می‌کنند: «هویت‌زدایی از دختران و پسران ایرانی» به هدف «هویت‌زدایی از جامعه ایرانی» و در نتیجه «اضمحلال اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی». 🔹یکی از وجوه ششگانه این مکعب، «مدعیان روشنفکری»اند که لاشخورصفت و به سرعت بر سر هر مرداری که بتوانند از آن علیه اسلام و ارزش‌های اسلامی به ویژه ارزش‌های سیاسی و اجتماعی اسلام استفاده کنند، گرد هم می‌آیند. 🔹وجه دیگر این مکعب، «برخی از جریان‌های سیاسی بدنام‌»اند که هدفی جز کسب قدرت نمی‌شناسند. آنان گمان می‌کنند اگر در جبهه حمایت از بی‌حجابی قرار بگیرند می‌توانند به کرسی قدرت تکیه بزنند. اینان خود را مدافع زنان و حقوق آنان می‌دانند اما در عمل هیچ ارزشی برای زنان قائل نیستند. اینان مقلدان نظام سرمایه‌داری و پیروان فرهنگ لیبرالیسم‌اند که زن را فقط ابزار و بازیچه‌ای برای کسب قدرت می‌بینند. 🔹وجه سوم این مکعب شوم، «عده‌ای از عمامه‌به سرهای حوزوی‌‌»اند که برخی از آنها ساده‌لوحانه و برخی دیگر عامدانه مدت‌هاست در جبهه دشمنان اسلام اجتماعی و انقلابی قرار گرفته‌اند. اینان نیز به این گمان که ترویج بی‌حجابی به تضعیف ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی می‌انجامد از هیچ کوششی در این جهت فروگذار نمی‌کنند. 🔹وجه چهارم این مکعب، «شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های مجازی» بی‌در و پیکری است که سالیانی است در کشور ما مشغول فعالیت‌های ضد فرهنگی‌اند. 🔹وجه پنجم آن هم «برخی از سلبرتی‌های هنری و ورزشی»‌اند که به صورت مداوم و روزانه تصاویر بی‌بند و باری آنان در فضای مجازی به نمایش گذارده می‌شود و حتی نوامیس خود را برهنه در مرأی و منظر دیگران می‌گذارند. رقابتی عجیب در «بی‌بند و باری و ولنگاری» و «ناموس‌نمایی» در میان اینان شکل گرفته است 🔹و بالاخره وجه ششم این مکعب فساد، «یله‌گی و رهایی بازار مد و مدل و لباس‌های مردانه و زنانه» است؛ به گونه‌ای که بسیاری از زنان عفیف و پاکدامن برای تهیه یک مانتو و روسری مناسب از بازارهای پوشاک کشور حقیقتا در رنج و عذاب‌اند. اما شاهد فراوانی بیش از اندازه در بازار لباس‌های جلف و بدن‌نما و .... هستیم. 🔻راه مبارزه با این تهاجم ترکیبی و هجوم مکعبی نیز اقدام ترکیبی و دفاع معکبی است. احمد حسین شریفی
برعکسِ آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده‌اند و گفته‌اند: «حجاب موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است» بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی اجتماع است. آنچه موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعدادهای اوست حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. اسلام نه می‌گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می‌گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد- بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است- و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می‌کند. اسلام هرگز نمی‌خواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید. پوشانیدن بدن به استثنای وجه و کفّین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست. آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذتجویی‌های شهوانی است. (استاد مطهری، مسئله‌حجاب، ص۸۴)
🔰 آیت الله جوادی آملی 🔻حجاب زن مربوط به مرد نيست تا مرد بگويد من راضي‌ام❗️ حجاب زن مربوط به خانواده نيست تا اعضاي خانواده رضايت بدهند❗️ 🔻حجاب زن، حقي الهي است؛ لذا مي‏بينيد در جهان غرب و كشورهايي كه به قانون غربي مبتلا هستند اگر زن همسرداري آلوده شد و همسرش رضايت داد، قوانين آنها پرونده را مختومه اعلام مي‏كند اما در اسلام اين چنين نيست. 🔻حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد، نه شوهر و نه ويژه برادر و فرزندان اوست❗️ همه اينها اگر رضايت بدهند، قرآن راضي نخواهد بود، چون حرمت زن و حيثيت زن به عنوان حق‏الله مطرح است. 🔻اگر جامعه‏اي اين درس رقت و عاطفه را ترك كرد و به دنبال غريزه و شهوت رفت، به همان فسادي مبتلا مي‏شود كه در غرب ظهور كرده است؛ 🔻لذا كسي حق ندارد بگويد من به نداشتن حجاب رضايت دادم. از اينكه قرآن كريم مي‏گويد هر گروهي اگر راضي هم باشند شما حد الهي را در برابر آلودگي اجرا كنيد، معلوم مي‏شود عصمت زن، حق‏الله است و به هيچ‌كسي ارتباط ندارد❗️ https://www.isna.ir/news/9006-08468/
🔴رابطه «حجاب» و «عفاف» 🔸برخي از مخالفان حجاب می‌گویند آنچه که مهم است «عفت» است؛ و «حجاب» غیر از عفت است. این حرف که عفت و حجاب دو مفهوم‌ متفاوتند، سخني درست است؛ ولی این بدان معنا نیست که کسی که بی‌حجاب است، داراي عفت است؛ بلکه پوشش خاص و حجاب داشتن حالت ظاهری است که مرتبۀ بالاتر آن و صعودیافتۀ آن، «عفت درونی» است و صعودیافتۀ عفت، «حیای حضور» در محضر حق است. 🔸به تعبيري عام‌تر سبک زندگی (از جملة مقولة پوشش) عبارت است از «رفتارهای نهادینه شده و سازمان‌یافته»‌اي که متأثر از اخلاقیات و ملکات نفسانی و صفات درونی و بلکه تحقق يافته و حالت نمادين و بيروني آنهایند. بنابراين، نمي‌توان اين ادعا را پذيرفت که فلان فرد، هر چند در ظاهر رفتارهاي ناهنجار و ساختارشکنانه‌اي دارد، اما داراي باطني عفيف است! مگر نه آنکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟ احمد حسین شریفی