eitaa logo
کانال ܝ‌وܢܚ݅ܝ̇ߺܭَـــܝ‌ܨ و ܢ̣صــــیܝ‌ࡅ߳ߺߺܙ
1.2هزار دنبال‌کننده
38.6هزار عکس
28.8هزار ویدیو
255 فایل
🌴عرصه ی جنگ نرم، بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک اشتر وار می طلبد. امام خامنه ای 🍒 🌴 قرارگاه بسوی ظهور 🌷یک لشکر سایبری آتش به اختیار 🌷میباشد. #کانال_روشنگری_و_بصیرت☫ 🇮🇷 #قرارگاه_بسوی_ظهور 🆔 @uphjnv @Sydmusavi @cyber_2017
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️آقای حاج علی اکبری اینها را هم منع کنید❗️ ۱از۲ می فرمایند: "طبق نظر امامین انقلاب طرح اینگونه مسائل [مبارزه با فساد و عدالت خواهی] بصورت مصداقی (در نماز جمعه) ممنوع است!" ❗️آقای حاج علی اکبری بر این اساس از نشر این خطبه ها و تکثیر و تأسی از این خطباء هم منع کنید: 1⃣ امام جمعه کوفه! ایشان در اولین خطبه پس از جمل(۱۲رجب سال۳۶ه) و انتخاب کوفه بعنوان مرکز حکومت؛ از ضرورت: - خراب کردن مسجد برای بازگرداندن به ورثه اش! - بازگرداندن زمین های تقسیم شده بین عده ای معلوم به بیت المال ! سخن گفته اند.(۱) می بینید بشدت مصداقی و معین است! نمونه های بیشتر هم در مجموعه خطبه های ایشان هست که خوب است دستور فرمایید از نهج البلاغه سانسورش کنند تا امام جمعه ای تأسی نکند! 2⃣ امام جمعه بالاصاله تهران (که شما موقت ایشانید)! فرموده اند: "طرف شرق یک بوستان بزرگی است، یک منطقه خیلی وسیعی است ، یک زمینی است متعلق به ارتش. بنده بعضی اوقات در این مسیرهای صبحگاهی در بعضی از روزها آنجا می روم و ارتفاعات را حرکت می کنیم، راه می رویم. هر وقت آنجا می روم دلم می لرزد، چون می دانم ده ها چشم طمع کار متوجه اینجاست. کارهایی شروع کردند، ما جلویش را گرفتیم یک تشری زدیم، دعوایی کردیم! می دانم موقتاً دست برداشتند، اما منتظرند یک غفلتی صورت بگیرد یا این حقیر نباشم یا غفلتی پیش بیاید، بالاخره بروند اینجا را تصرف کنند. واقعا انسان دلش می لرزد، یک بوستان بزرگ شاید چند صد هکتاری که اصلش هم ظاهرا متعلق به بوده لکن الان مورد استفاده ارتش نیست و مورد اختلاف بین ارتش و و اینهاست. به نظر من اینجا مال مردم است. اینجا باید به صورت یک گردشگاه عمومی مردمی در بیاید. مکرر من این پیغام را دادم به مسئولین گوناگون! شهرداری باید برود اینجا را تصرف کند در اختیار مردم بگذارد"(۲) این امام جمعه تهران از پدیده کوه خواری در شهر سابقشان مشهد هم گفته اند! ❓آقای حاج علی اکبری بگوید؛ آن امام جمعه "عدالتخواه مصنوعی(!)" چیزی غیر از این جنس حرفها درباره منطقه خود می گفت؟! ❗️آقای حاج علی اکبری بجای طرح فسادها(زمین خواری ها و کوه خواری های آشکار و...) در خطبه ها، طی سلسله مراتب تا گفتن به دفتر رهبری را مطرح می کند؛ همین جملات رهبر انقلاب بهترین نقض ایشان است. میفرماید مکرر به مسئولین گوناگون درباره همین زمین پیغام داده؛ اما فایده نکرده و همه می دانیم پس از این علنی کردن با مردم بود که آن زمین توسط شهرداری گردشگاه شد! ❓وقتی پیغام مستقیم خود رهبر، افاقه نمی کند، امام جمعه یا نماینده ولی فقیه در استان می تواند مانع فساد کوه خواری و... در منطقه اش شود؟! ❗️اگر یک در هزار مثل همین نمونه یک طرف دعوا نهادی نظامی یا امنیتی باشد با گفتن به نهادهای امنیتی میشود مسأله را حل کرد؟! در خوشبینانه ترین حالت باید بگویم از عمق ماجرا بی خبرید! 🔘 ورودهای مصداقی مذمومی که منع نمی شود! ⏪ ادامه در بخش بعد ✍ @uphjnv
❗️آقای حاج علی اکبری اینها را هم منع کنید❗️ ۲از۲ 🔘 ورودهای مصداقی مذمومی که منع نمی شود! از ورود موردی و منطقه ای در تبعیض و فساد (مثل هفت تپه ها و هپکو ها و کوه خواری ها و...) منع می کنند؛ در حالیکه باید از ورودهای جناحی بنا به دستور صریح امامین انقلاب منع کنند که نمی کنند و نماز جمعه را حتی برای همه گرایش های اصولگرا نگذاشته اند! این دستور صریح رهبر انقلاب است: "من فقط دو سه نکته را مورد تأکید قرار میدهم: یکى، این برخورد کردنِ آقایان در شهرها و در مراکز نماز جمعه [است]؛ این واقعاً مهم است. یکى از خطرهایى که انقلاب را تهدید میکند ‌-که ‌ان‌شاءالله‌ اگر یادم نرود دو سه جمله‌اى عرض میکنم- همین است که مردم دچار دودستگى بشوند و جناح‌بندى و صف‌بندى و خط و خطوط بر مردم حاکم بشود. اگر امام‌جمعه به زبان بگوید که من به جایى وابسته نیستم، جناحى را تقویت نمیکنم، حتّى در نماز جمعه این را تأکید هم بکند، امّا در واقع این‌جور نباشد، مردم میفهمند. این‌جور نیست که ما که در تریبون نماز جمعه هستیم، به مردم بگوییم ما به هیچ طرف وابستگى نداریم، با کسى کارى نداریم، از کاندیدایى ‌-کاندیداى مجلس- حمایت نمیکنیم، ما پدر همه هستیم، امّا در کنار حرفهایمان، با تعبیراتمان، با گوشه‌ کنایه‌هایمان، با بعضى از کارهاى جنبى برخلاف این گفته و ادّعا عمل کنیم! مردم زود میفهمند. این اشتباه است که ما خیال کنیم که مردم به زبانْ فریب میخورند و خیال میکنند ما به یک طرفْ گرایش خاصّى، به یک جناحْ تمایل خاصّى یا تقویت خاصّى نداریم؛ نه، مردم این را حس میکنند و اختلاف بین قول و عمل امام‌جمعه اثر معکوس هم خواهد بخشید. من عرض میکنم واقعاً باید آقایان ائمّه‌ی جمعه، پدرانه برخورد کنند."(۳) ❗️اگر آقای حاج علی اکبری از نمونه های خروج از این دستور و ورودهای مصداقی جناحی مذموم بی خبرند تا جوانان انقلابی برایشان از برخی ائمه جمعه مشهور فهرست و مستند کنند! ❗️در برخی مراکز استانها کار به جایی کشیده که بسیاری از نیروهای انقلابی و حتی اصولگرا در نماز حاضر نمیشوند، چون امام جمعه محترم فقط یک گرایش از اصولگرایی را قبول و تقویت می کند و لیست و گروه فعال دیگر را شدیدا نفی و طرد می کند! ❗️برخی سابقین شان رسما و علنا در تشکلی سیاسی برای لیست بندی انتخابات حضور هم یافتند و این اصلا پدیده نادری نیست! ❗️واقعا عجیب و جالب است که رئیس شورای سیاست گذاری نماز جمعه در این ورودهای مصداقی مذموم هیچ عملکرد و خط کشی ای ندارد و ورود موردی و منطقه ای علیه تبعیض و فساد را با آن طاق زده است! ......................... ۱.الکافی ج۸ص۵۸. سید رضی صدر خطبه را در خ۴۲ نهج البلاغه آورده است ۲. ر.ک: yun.ir/wvrpb اگر ملانقطی نگوید این سخنان امام جمعه تهران در خطبه انشاء نشده است! ۳.https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2124 📝 ۱۴۰۰/۸/۶ @uphjnv
🔺‏یه سؤال از حاج آقای علی‌اکبری: اگر بناست ائمه‌ی جمعه در خطبه‌ها مصداقاً به نقد مفاسد منطقه‌ خودشون نپردازن، اون‌وقت چه ضرورتی هست در هر شهری یک خطبه منحصر به فرد داشته باشیم؟! یه مینوت اولیه در ستاد مرکزی تهیه کنید، چهارشنبه‌ها فکس کنید به دفاتر ائمه جمعه، همگی همون رو قرائت کنن! 💬زینب اشرفی @uphjnv
🔴تخلیه یک محموله دیگر میعانات گازی ارسالی از ایران در ونزوئلا؛ این محموله، حاوی ۲.۱ میلیون بشکه‌ میعانات گازی، بخشی از توافق شرکت‌های ملی نفت ونزوئلا و ایران مبنی بر مبادله میعانات گازی ایران با نفت خام ونزوئلا است... ❌ شاید به خاطر تکرار، این موضوع برای افکار عمومی داخل کشور دیگر چندان جذاب و جالب به نظر نرسد اما (مخصوصاً به خاطر همزمانی با موضوع مذاکرات و شکسته شدنِ هیمنه تحریم‌ها) همچنان دارای اهمیت است و نباید نادیده گرفته شود! ✍ مهدی قاسم‌زاده @uphjnv
🔴 تفاوت از زمین تا آسمان است.... 👤 علیرضا زاکانی با لغو انتصاب دامادش ثابت کرد که گرفتار تکبر و استبداد پشت میز ریاست نشده است و برای نظر مردم و آرامش روانی جامعه ارزش قائل است. ✅ این اقدام را بگذارید کنار رفتار سرشار از کبر ونخوت جریان مدعی اصلاحات که دارای کلکسیونی از آقازاده های مفت خور و برادرها و بستگان دزد واختلاسگر هستند و باندبازی و فامیل بازی، کار همیشگی آنها و نگاه از بالا به مردم و اصرار بر خطاها جزء لاینفک رفتارشان بوده است... @uphjnv
اگر مسئولان ستاد نماز جمعه، افرادی را به امامت جمعه برمی‌گزینند که قدرت تشخیص سره از ناسره را ندارند و برای گزاره‌هایی که مطرح می‌کنند، قدرت احتجاج شرعی و قانونی ندارند و حرف‌های آن‌ها پشت تریبون نمازجمعه حجیت شرعی و قانونی ندارد، که مشکل از خود ستاد است و انتخاب‌هایش. اما اگر امامان جمعه به عنوان نمایندگان و امنای ولی فقیه، مجتهدانی هستند که قدرت تشخیص سره از ناسره را دارند، تفاوتی نمی‌کند که در مصادیق ورود کنند یا در موضوعات عمومی. و البته ورود آن‌ها در مصادیق نیز اگر صلاح شرعی بدانند، به طرح در تریبون نماز جمعه منتهی می‌شود و این نیز یک امر اجتهادی است. آقای حاج علی‌اکبری بهتر است به نظام اجتهادی امامت جمعه، قیودات غیرقابل دفاع نزنند که نتیجه این می‌شود که مجتهدان و دانشمندان دین، این تریبون را رها کنند و سپرده شود این تریبون به دست آن‌هایی که فقط چشم می‌گویند. و مبراست نظام مقدس امامت جمعه در جمهوری اسلامی از بله قربان گویان. چقدر برای توجیه فسادهای مبرهن و اثبات شده و عمومی شده و مورد مطالبه مردم احترام قائلند که برای آن متاسفانه مسلک امامت جمعه را نیز منحرف می‌کنند. ✍ دکتر @uphjnv
🔴 قبول؛ شما از بگو نه مصداقی! 🔻از اینکه جناب ماهیت ضدعدالتخواهانه خود را بعد از حذف رحیم‌پور ازغدی، لواسانی امام جمعه لواسان و مطیعی بخاطر اشعار انتقادی، حالا آشکار کرد و صریحاً می‌گوید عدالتخواهی مصداقی برای ائمه جمعه ممنوع است بسیار خرسندیم! چون تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد! 🔹اولاً از خیل عظیم ائمه جمعه اگر روحیه انقلابی و استقلال سیاسی دارند درخواست می‌کنیم موضع خود را نسبت به کسی که علناً و صریحاً علیه حکم خدا، یعنی امر به معروف و نهی از منکر ایستاده، روشن کنند! 🔸ثانیاً، پر واضح است ‎ نه خلاف شرع است نه خلاف قانون است و نه خلاف گفتمان امام و رهبری. رهبر انقلاب در پاسخ به دانشجویانی که گفتند "ما به مسئولین که نقد می‌کنیم از ما شکایت می‌کنند و محکوم می‌شویم" فرمودند مواظب قانوندانان قانون‌شکن باشید و عدالتخواهی مصداقی نکنید که گیر بیفتید!‏ 🔹حال اگر بچه های عدالتخواه بعد از ۱۰،۱۵ رشد کردند و به قانون و مسائل حقوقی آگاه شدند و می دانند چگونه به منافع مفسدان و ساختارهای فسادآلود ضربه بزنند که ضربه نخورند، دیگر مصداقی ورود نکنند؟! از ‎ و ‎ و رانت ‎۴۲۰۰تومنی نگویند؟ از ‎ و ‎ مستند نسازند؟‏ 🔸یک عده که می‌خواهند خیال خودشان را با کلی ‌گویی راحت کنند و با چند شعار "فساد بد است" و "مفسد اقتصادی اعدام باید گردد"، تکلیف را از روی خودشان بردارند مدام به این جمله رهبری متوسل می‌شوند که در جمعی خاص و مقطعی خاص گفته شد مصداقی عمل نکنید تا گرفتار نشوید تا اشتباه نکنید!‏ 🔹اگر اساساً عدالتخواهی مصداقی خلاف شرع و قانون و منطق بود باید نهج‌البلاغه حضرت امیرالمومنین(ع) را به طور کل سانسور می‌کردیم! چه آنجا که به اصحاب و یاران نهیب می‌زنند و نامه‌نگاری می‌کنند و اسامی افراد را با ذکر تخلفات و مفاسد یا کم‌کاری می برند! حضرت فقط در یک قلم آبروی عثمان بن حنیف را بخاطر حضور در مهمانی اغنیاء در ۱۴۰۰ سال برد! 🔸اگر عدالتخواهی مصداقی خطا بود که حضرت اباعبدالله علیه‌السلام، علیه یزید نمی ایستاد و حضرت امام(ره) هم مقابل طاغوت فقط به توصیه‌های کلی و شعارهای زیبا بسنده می‌کرد و رنج زندان و تبعید را به جان نمی‌خرید و خود رهبری در چندین ‎ از کوه‌خواری‌های مشخص در مناطق تهران و شمال حرف نمی‌زد و ...! برخی متاسفانه نومن ببعض و نکفر ببعض شده‌اند!‏ 🔹ما امروز بجایی رسیده‌ایم که در برابر ‎ نه تنها نمی‌ترسیم بلکه می‌ایستیم و گردنشان را خُرد می‌کنیم! حالا اگر ما ضربه خوردیم و گردن ما را شکستند باز ضرر نکردیم! به فدای حضرت حسین علیه‌السلام و فدای آرمان‌های انقلاب؛ به فدای آزادی و عدالت؛ به فدای مظلومین و پابرهنگان! مگر جان ما چه ارزشی دارد؟! که از کشته شدن بترسیم؟ یا تبعید؟ یا زندان؟ یا شلاق؟! لا والله! 🔺در پایان؛ عالیجناب علی‌اکبری! ما هیچوقت از امثال حضرتعالی و خیلی از ائمه جمعه انتظار عدالتخواهی مصداقی و غریدن علیه فساد و تخلفات و اشرافی‌گری نداشته‌ایم! شما مرد باشید و فقط از عدالت و اهمیت عدالت حرف بزنید! فقط نهج‌البلاغه و روایات و احادیث در مورد عدالت را پشت تریبون نماز جمعه از رو بخوانید. به اعتلای گفتمان کمک کنید مردم خودشان مصادیق را خواهند شناخت! ولی می‌دانیم به همین هم اعتقادی ندارید چون مشکل شماها، خود عدالت و عدالتخواهی است نه روش این و آن و عدالتخواهی مصداقی! ✅ : @uphjnv
🔴 قدرت‌نمایی مافیا ✅اینکه روی صفحات نمایشگرهای پمپ‌های بنزین نوشته شود «حمله سایبری» قدری عجیب است.🤨🤔 ✅من مطمئن نیستم که یک حمله صرفاً خارجی باشد و عوامل نفوذی وزارت نفت دخیل نباشند. خصوصاً که اخیراً پرونده سنگین زنگنه در دادسرا گشوده شده. 💯💯بیشتر شبیه قدرت نمایی مافیایی است.تعلل در پاکسازی دولت جایز نیست. @uphjnv
⭕️بی‌شرافتی مجری "من و تو" 🔻واکنش مجری شبکه "من و تو" به کمبود سوخت در انگلیس و واکنش به اختلال چند ساعته جایگاه‌های سوخت در ایران ✅تمام تلاششو میکنه برای تحقیر ایران و تطهیر غرب!! @uphjnv
⭕️تفکر انقلابی و انتقادپذیری 🔻اگر فضای مجازی عامل تغییر رویهٔ خلاف مدیران در چند روز اخیر بوده پس چرا در دولت روحانی هزاران تخلف و مفسده هم روی میداد و خیلی خیلی بیشتر از این هم نقد وارد میشد چرا هیچ تغییری صورت نمی‌گرفت؟ ✅آنچه می‌بینیم به برکت تفکر مدیران انقلابی و انتقاد پذیری آنان است نه فضای مجازی! ✍🏼مستوره شهسوارسیستانی @uphjnv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: 📍آقای اردوغان شرافت برای ما مهم است/می‌خواهیم با ایران و دیگر همسایگانمان رابطه خوبی داشته باشیم/ترکیه را تبدیل به جولانگاه داعش و القاعده کرده‌ای/اینگونه نمی‌شود کشور اداره کرد...! @uphjnv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 |هزینه‌سازی بازماندگان ظریف و روحانی برای کشور 🔹موسوی که به عنوان بازمانده ظریف در وزارت خارجه شناخته می‌شود، در حالی طالبان را خطری برای ایران می‌داند که سیاست رسمی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان، تلاش برای حفظ آرامش و دعوت طرفین درگیری به گفت‌وگو و زمینه‌سازی برای به رسمیت شناختن حق مردم این کشور بوده. 🔹بازمانده ظریف که گویی با هدف خاصی سخنان خود را مطرح می‌کند و سخن رفتن خود پیش می‌کشد و می‌گوید من امروز مدیر کل هستم اما نمی‌دانم همچنان شنبه می‌مانم یا نه. حرف‌های سازمانی نمی‌زنم و تمام صحبت‌ها برای خودم است. 🔹آیا اصلاح‌طلبانی که ۸ سال تمام در ائتلاف با دولت روحانی، مصائب بی‌سابقه‌ای به ارمغان آوردند، حاضر نیستند چند ماه به دولت رئیسی فرصت دهند تا برنامه‌ها و رویکردهایی که برآمده از خواست مردم است را اجرا کند؟ 🔸صبح امروز نشست بررسی تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران با حضور موسوی مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه، حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت، فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات و کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری برگزار شد. @uphjnv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴صحبت‌های بیاد ماندنی استاد رحیم پور ازغدی درباره چگونگی برپایی نماز جمعه‌ی مصداق امر به معروف و نهی از منکری بودن @uphjnv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖋 : ⭕️ بانکی داریم که در حوزه قرض‌الحسنه ۲۰۰۰ میلیارد تومان سپرده جذب کرده است ولی وام قرض‌الحسنه نداده است!‼️ 💢 به عبارت دیگر نظام بانکی کشور به این بانک اجازه داده است که با نرخ صفر درصد سپرده مردم را جذب کرده است و با نرخ ۲۰ درصد وام داده است‼️ ❌ این رقم معادل ۷۰ هزار وام ازدواج است⁉️ ⭕️ بانک داریم که با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه، ۱۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد‼️ 🔹 رویکرد جدید خیلی امیدبخش است. امیدوارم جرأت پرداختن به مسائل مهم اقتصادی مثل که ظاهرا ممنوعیت دارد هم ایجاد شود. یادش بخیر هنگام پخش این برنامه که قاچاقی با جسارت بچه‌های روی آنتن رفت، ۵ بار مدیر شبکه تماس گرفته بود که قطع کنید! @uphjnv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ حدس بزن این حرفا رو کی زده؟ کوروش، داریوش، رجایی، چگوارا و احمدی نژاد، حدساییه که مردم زدن! شما چی؟ درست حدس زدین؟ ❗️این حرفا، منشور حکومت‌داریِ فرمانروایِ بزرگیه که احتمالا یک بار هم نخوندیمش! @uphjnv
عدالت مهم‌ترین شعار و تحققش والاترین هدف انقلاب اسلامی است. عدالت‌خواهی جزو شئون اسلامی و انقلابی ماست. خداوند متعال در آیه ۲۵ سوره حدید، غایت بعثت انبیاء و ارسال رسل را تحقق عدالت می‌داند، لکن عدالت‌خواهی هم مثل هر فعالیت اجتماعی دیگر، آداب، اصول و قواعد خاص خود را دارد، در ادامه به ۱۲ اصل از اصول عدالت‌خواهی که در بیانات رهبر انقلاب اسلامی آمده است، اشاره می‌کنیم🔻   🔹۱. نیازمند «» هستیم اداره‌ی کشور نیاز دارد به اینکه به یک جمع‌بندی قوی و متقن و مستدل در باب برسد که بتواند بر اساس آن جمع‌بندی، برنامه‌های بلندمدت را طراحی کند. بعد از آنکه ما به یک نظریه‌ی متقن و جمع‌بندی شده‌ای در باب عدالت رسیدیم، تازه برای پیدا کردن شیوه‌های اجرا و تحقق آن در جامعه، به بحث‌های کاربردی نیاز داریم؛ که این خودش پژوهش‌های فراوانی را دنبال خواهد کرد. آن وقت در اینجاست که ما می‌توانیم از تجربیات بشری استفاده کنیم.  ۱۳۹۰/۰۲/۲۷   🔸۲- شعار را تقویت و همگانی کنید اما... هرچه می‌توانید، شعار اصلی عدالت و آنچه را مربوط به عدالت است، تقویت و همگانی و در ذهن‌ها تعمیق کنید و روی پشتوانه و فلسفه‌ی فکری آن کار کنید - اینها لازم است - اما کاری نکنید که مخالفان شما این تردید را دامن بزنند که آیا نظام اسلامی می‌تواند؟ آیا نظامی اسلامی توانسته؟ البته که می‌تواند؛ البته که توانسته! مدعی دستگاه‌های مختلف از لحاظ کارآمدی، خودِ بنده هستم. من دائماً نسبت به کارآمدی، از اینها سؤال و مطالبه می‌کنم؛ اما بنده اعتقادم این است که نظام اسلامی از همه‌ی دولت‌هایی که در دوران استعمار و دوران نزدیک به استعمار در کشور ما وجود داشته، قویتر عمل کرده است.  ۱۳۸۳/۰۸/۱۰   🔹۳- دانشجویان درباره عدالت اجتماعی وقتی که مسأله عدالت اجتماعی در کشور مطرح می‌شود، دانشجو باید از این مسأله حمایت کند. عدالت اجتماعی، آن چیزی است که حتی کسانی که اصرار داشتند شعار عدالت اجتماعی را به دلایل سیاسی و با انگیزه‌های گوناگون کمرنگ کنند، بالاخره نتوانستند؛ مجبور شدند عدالت اجتماعی را مطرح کنند. در دنیا، غیر از مستکبران و زورگویان و چپاولگران عالم، هیچ انسانی نیست که به عدالت اجتماعی و شعار آن پشت کند. این شعار در کشور مطرح می‌شود؛ چه کسی باید از این شعار حمایت کند؟ چه کسی باید بیشتر از همه درباره آن بیاندیشد؟ چه کسی باید برای آن کار کند و درباره راه‌های تأمین آن، تحقیق و بحث کند و میزگرد بگذارد، غیردانشجویان؟  ۱۳۷۸/۰۹/۰۱   🔸۴- انسانی که نیست، نمی‌تواند منشاء عدالت اجتماعی باشد در هر انسانی، عدالت شخصی و نفسانی او، پشتوانه‌ی عدالت جمعی و منطقه‌ی تأثیر عدالت در زندگی اجتماعی است... هرکس که بخواهد در محیط زندگی مردم منشأ عدالت شود، اول باید در درون خود تقوای الهی را رعایت کند. انسانی که مراقب خود نیست و در عمل و کلام و زندگی شخصی خود دچار بی‌عدالتی و بی‌تقوایی است، نمی‌تواند در محیط جامعه منشأ عدالت اجتماعی باشد.  ۱۳۷۹/۱۲/۲۶   🔹۵- شاخص عدالت، است معیار و شاخص عدل هم عمل به قانون است. اگر عمل فرد، جمع، منطبق به قانون شد، این عدالت است؛ اگر از قانون انحراف پیدا کرد، این بی‌عدالتی است. و قانون هم در نظام اسلامی، قانون اسلامی است. البته در مجموعه‌ی قوانین ما ممکن است قوانینی باشند که صددرصد با احکام اسلامی منطبق نباشند، یا قوانینی که از قبل مانده‌اند یا برخی قوانین دیگر، که اینها بایست اصلاح بشود. معیار، این است که بر طبق قانون عمل بشود. عدل، اینجا تحقق پیدا می‌کند.  ۱۳۸۸/۰۴/۰۷   🔸۶- عدالت بدون ، یک «شعار توخالی» است اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‏شود یک شعار توخالی. خیلی‏ها حرف عدالت را می‏زنند، اما چون معنویت و آن نگاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‏ی سیاسی و شکلی پیدا می‏کند.  ۱۳۸۸/۰۶/۱۶ اگر معنویت نشد، عدالت تبدیل می‏شود به ظاهرسازی و ریاکاری؛ اگر عقلانیت نشد، عدالت اصلًا تحقق پیدا نمی‏کند و آن چیزی که انسان تصور می‏کند عدالت است، می‏آید و جای عدالت واقعی را می‏گیرد. بنابراین معنویت و عقلانیت در تحقق عدالت شرط است.  ۱۳۸۷/۰۶/۰۲ @uphjnv
کانال ܝ‌وܢܚ݅ܝ̇ߺܭَـــܝ‌ܨ و ܢ̣صــــیܝ‌ࡅ߳ߺߺܙ
#منشور_عدالت‌خواهی عدالت مهم‌ترین شعار و تحققش والاترین هدف انقلاب اسلامی است. عدالت‌خواهی جزو شئون
بخش۲ 🔸۷- اگر نباشد؛ عدالت، «ضدعدالت» می‌شود اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‏شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروه‏های تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کرده‏اند، که ضد عدالت شده. اتفاقاً حالا همان تندی‏های آن حضرات موجب شده که خود آن‏ها صد و هشتاد درجه گرایش‌هایشان عوض بشود! جور دیگری حرف بزنند، جور دیگری فکر کنند، جور دیگری عمل بکنند.  ۱۳۸۸/۰۶/۱۶ اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار می‏شود؛ خیال می‏کند چیزهایی عدالت است، درحالی‏که نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمی‏بیند.  ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ 🔹۸- منظور از عقلانیت، عقلانیت و محاسبه که می‏گوییم، فوراً به ذهن نیاید که عقلانیت و محاسبه به معنای محافظه‏کاری، عقل‏گرایی و تابع عقل بودن است. عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظه‏کاری فرق دارد. محافظه‏کار، طرف‏دار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را برنمی‏تابد و از تحول و دگرگونی می‏ترسد؛ اما عقلانیت این‏طور نیست؛ محاسبه‏ی عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی می‏شود. انقلاب عظیم اسلامی ما ناشی از یک عقلانیت بود. بنابراین عقلانیت با محافظه‏کاری فرق دارد. محاسبه‏ی عقلانی را با محاسبه‏ی محافظه‏کارانه به‏هیچ‏وجه مخلوط نکنید؛ این‏ها دو چیز است.  ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ 🔸۹- نباید به اسم عدالت‌خواهی، را زیر پا گذاشت اگر به نام عدالت‌خواهی و به نام انقلابی‌گری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالت‌خواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما می‌دانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴  🔹۱۰- کار را پیش ببرید من در همان نامه‌ی هشت مادّه‌ای هم همین سفارش را کرده بودم؛ گفتم کار را بی‌جنجال پیش ببرید. ما می‌خواهیم حقیقتاً با فساد مبارزه شود؛ جنجال لازم نیست. بله، خبررسانی به مردم خوب است. وقتی کار تمام شده باشد، آن مقداری که لازم باشد، خبر رسانی شود. کار هم صورت می‌گیرد. ۱۳۸۲/۰۲/۲۲ 🔸۱۱- انتقاد و نکنید گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‏سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه می‏کنید، اولًا احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من می‏بینم دیگر. من مواردی را مشاهده می‏کنم - نه در دانشگاه، در گروه‏های اجتماعی گوناگون - که روی یک مصداق خاصی تکیه می‏کنند؛ یا به‏عنوان فساد، یا به عنوان کج‏روی سیاسی، یا به‏عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلًا اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و می‏بینم این‏جوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه می‏کنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‏ای به دست می‏دهید برای اینکه آن زرنگ قانون‏دانِ قانون‏شکن - که من گفته‏ام قانون‏دان‌های قانون‏شکن خطرناک‌اند - بتواند علیه شما استفاده کند. شما زرنگی کنید، شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید.  ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ 🔹۱۲- برخورد کنید؛ نه بیگانه‌وار و معترض این گفتمان را باید همه‏گیر کنید؛ به‏گونه‏ای که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنی برای عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد. اما در برخورد با آنچه شده، باید خانگی برخورد کنید؛ نه بیگانه‏وار و معترض. بالاخره کارهای زیادی انجام گرفته، احیاناً کوتاهی‏هایی هم شده؛ اما باید مشکل را حل کرد. نباید نتیجه‏ی قهری نحوه‏ی بیان این باشد که بعد از چندی انسان احساس کند که به کلّ مجموعه به‏شدت معترض است؛ نه، شما برای موفقیت کلّ مجموعه دارید تلاش می‏کنید؛ اصلًا همه‏ی تلاشتان این است که نظام را پیش ببرید.  ۱۳۸۳/۰۸/۱۰ @uphjnv
بسم‌الله الرحمن الرحیم *سخنان دکتر رئیسی* *ریاست محترم جمهور* *در دیدار با اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی* آخرین برنامه عصر روز پنج شنبه ششم آبان دیدار اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با رئیس جمهور بود. از هتل محل اقامت تا نهاد ریاست جمهوری یک ساعت در راه بودیم. قبل از اذان مغرب بود که به مسجد بزرگ نهاد ریاست جمهوری رسیدیم. طبق برنامه ریزی از قبل، برنامه دیدار شامل اقامه نماز جماعت به امامت آیت الله رئیسی و سپس استفاده از بیانات ایشان بود. رئیس جمهور تا جلسه اشتغال را یه پایان رساند اذان مغرب نیز گفته شد. حاضران همگی با احتساب هر استان ۳ نفر و مسئولان شورا در تهران و تعدادی دیگر از نیروهای نهاد ریاست جمهوری حدودا به ۱۵۰ نفر می رسیدند. پس از نماز مغرب و عشا دکتر حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گزارشی از فعالیت ها، اهداف و برنامه های شورای ائتلاف ارائه دادند. در ادامه رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداختند. مهم ترین فرازهای سخنان دکتر رئیسی پس از خوش آمد به حاضرین و اظهار محبت به اعضای شورای ائتلاف: - سفرهای استانی با یک پیشینه انجام می پذیرد. قبل از حضور در هر استان، با برگزاری جلسات مختلف اولویت ها و نیازهای مهم استان در حوزه های مختلف به خصوص معیشت مردم شناسایی می شود، اعتبار طرح ها و منبع پرداخت مصوبات مشخص می شود آنگاه سفر به استان انجام می گیرد. پروزه هایی که مورد بررسی قرار می گیرند بر دو دسته هستند، یکی پروژه های زمان بر مثل راه آهن و دیگر پروژه هایی که نیازمند اعتبار کمتری هستند. برای هر کدام از این پروژه ها اعتبار و برنامه ریزی لازم را داریم. پس از اعلام مصوبات در هر استان سه بخش مامور پیگیری و اجرا می شوند: ۱. استاندار ۲. وزرای مربوطه ۳. یک بخش ویژه در نهاد ریاست جمهوری - الان انتظار مردم از دولت بالاست. بر اساس نظر سنجی ها و بررسی ها امید مردم به تحول و تغییر و آینده نیز بالا رفته است. این امید بهترین پشتوانه برای دولت است. - برخی مشکلات در کشور بسیار مهم هستند از جمله مشکلات آب و مسّله اشتغال که نیازمند توجه ویژه هستند. - شرایط کشور از نظر من بسیار امیدوار کننده است. مطمئن هستم با صبر و بردباری مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری وضعیت در آینده متفاوت خواهد شد. - دکتر رئیسی دعای خانواده های شهدا، خوبان و حزب اللهی ها را در موفقیت برنامه ها بسیار مؤثر دانستند. - در حوزه ی اقتصادی شاهد یک گشایش هستیم. - دولت در قدیم از ظرفیت نهادهای انقلابی مثل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، کمیته امداد و امثال آن به خوبی استفاده نمی کرد. از نظر من همه یکی هستیم و ما الان با این نهادها کار می کنیم و خیلی هم موثر است. در خیلی از استان ها واکسیناسیون را بسیج انجام می دهد یا در برخی از اماکن مقدس مثل شاهچراغ واکسیناسیون انجام می شود. وقتی در دیدار روز دوشنبه با رهبری استفاده از این ظرفیت را به اطلاع ایشان رساندم استقبال کردند - مأموريت مهم ما در دولت ایجاد تحول است. باید وضع موجود را به وضع مطلوب برسانیم. محور فعالیت ها نیز اجرای عدالت است. امام علی علیه‌السلام فرمودند اگر به دست من عدالت اجرا نشود این حکومت بر شما ارزشی ندارد. عدالت در اجرا کار سختی است. عدم اجرای عدالت یکی از عقب ماندگی های کشور است. اجرای عدالت سازکار می خواهد. در هر اقدام و انجام پروژه ای باید پیوست عدالت وجود داشته باشد. در بودجه سال آینده که اولین سند عالی در این دولت است بر روی پیوست عدالت حتما تکیه خواهد شد. *دیدگاه آیت الله رئیسی در باره شورای ائتلاف و انتظارات ایشان از این تشکل* - تشکل های انقلابی برای روی کار آوردن دولت انقلابی تلاش زیادی کردند. - خود تشکل از آن جهت که یک تشکیلات است موضوعیت ندارد. چون مأموريت برای موضوع مهمی دارد موضوعیت پیدا می کند. برخی از انتظارات از شورای ائنلاف: ۱. با ارائه پیسنهادهای عملیاتی و اجرایی به دولت کمک کند. ۲. معرفی اشخاص تحول خواه و تحول آفرین برای مسئولیت های اجرایی. اگر روی جوانان تأکید می شود به خاطر روحیه تحول خواهی آنان است. آنچه مهم است روحیه تحول خواهی است. برخی افراد هستند روحیه تحول خواهی دارند ولی سن وسالشان بالاست آن ها هم جوان هستند. من در دولت با برخی برای اولین بار آشنا شدم؛ ولی کارآمدی و تحول خواهی آن ها برای من مهم است. شورای ائتلاف بهترین ها را معرفی کند. من هم بنا دارم به بهترین ها مسئولیت بدهم. من باید بین خود و خدا حجت پیدا کنم تا افراد را برای مسئولیت معرفی کنم. من به هیچ وجه افراد ضعیف و نالایق را به خاطر سفارش دیگران انتخاب نمی کنم. دکتر رئیسی در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های شورای ائتلاف اظهار داشتند که اعضای شورای ائتلاف از طریق دکتر حداد عادل دیدگاه های خود را به دولت منعکس کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیشب مراسم عروسی بودم. مسابقه مجری ای برای بچه ها برگزار می کند. مسابقه این بود: هرکس بعد از اشاره به مجری باید میرفت، دست بابایش را میبوسید و برمیگشت. یک دو سه را که گفت همه دویدند الا یک نفر! مجری گفت: شما چرا ایستادی؟! پسر گفت: من فرزند شهیدم! 💬seyyed_mohammad_zainolabedin @uphjnv
😔 گاهِ تأسف 😔 کلام اخیر آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، حقیقتا قابل دفاع نیست و هم از حیث محتوایی نادرست و غیر دقیق است(قولوا قَولًا سَديدًا - احزاب، ۷۰)، و هم متأسفانه به دست بدخواهان و معاندان بهانه‌ی کافی می‌دهد و زمینه‌ی سوء استفاده‌ی دشمنان را فراهم می‌سازد(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَ قُولُوا انْظُرْنَا - بقره، ۱۰۴): saafi.com/news/8509 ایشان اظهار کرده‌اند: توصیه حقیر این است که 👈باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم.👉 👈اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.👉 امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد. 😔 متأسفم! @uphjnv
متنی که جامعه مدرسین مخالفتش را با آن نشان داده این متن بوده ظاهرا. 👇 مهدی جمشیدی «هشت‌سال عبرت» کافی نیست؟! ۱. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی گفته‌اند: گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و این‌که با بسیاری از کشورها قهر باشیم، به ضرر مردم است. ۲. عبارت ایشان، دلالت بر همان معنایی دارد که رهبر انقلاب در بیانیۀ گام دوّم انقلاب از ان با تعبیر «تحلیل سراپا غلط» یاد کرده است؛ این‌که مشکلات معیشتیِ مردم را نه به اراده و توانمندیِ مسئولان و ظرفیّت‌های وطنی و بومی، بلکه به مناسبات خارجی متصل کنیم و در اقتصاد برون‌زا باشیم.  ۳. جالب است که این حرف را حسن روحانی، «هشت سال پیش» مطرح کرد و به واسطۀ آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البتّه غلط‌بودن این تحلیل، در «عمل» ثابت شد، و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفرۀ مردم نداشت. امّا امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک «مرجع تقلید» می‌شنویم. هم تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار بسیار مذموم هست، هم تأخیرِ سیاسیِ ایشان در تکرار این تحلیل سراپا غلط. نمی‌دانم «تقلیدِ» ایشان را مذمّت کنم یا «تأخیر»ش را.  ۴. صدق گفتۀ ایشان، از حامیان سخنش پیداست؛ علی مطهری و مهدی نصیری و فرید مدرسی. ورشکستگان سیاسی، در کمین نشسته بودند که لقمه‌ای را از دهان ایشان بربیایند و بر آن، موج‌سواری رسانه‌ای کنند. ۵. استاد مطهری، بسیار نسبت به «بیوت مراجع»، حسّاس بود. ایشان زمانی به حاج احمدآقا گفته بود: مراقب باشید بیت آقای خمینی، مانند بیت آقای بروجردی نشود. اغلب این‌گونه است که مراجع به دلیل «ارتباطات محدود» و «محیط بسته»‌ای که در آن هستند، با واسطه با «واقعیّت» تماس دارند و این واسطه‌ها، همان «اعضای دفتر» هستند. در واقع، اعضای دفتر، «مهندسان مواضع» و «طرّاحان ذهن» این بزرگان هستند. این وضع، خاص آیت‌الله بروجرودی نبود، بلکه آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله منتظری نیز دچار این آسیب بودند. برخی دیگر نیز چنین هستند که لازم به نام‌بردن نیست. ۶. اینکه بعد از هشت سال «سرافکندگیِ ملّی» و «فقر عمومی» که حسن روحانی با فریب‌کاری رسانه‌ای و خطابه‌های دروغین بر مردم تحمیل کرد، بدانیم این بیراهه به مقصد نمی‌رسد، محتاجِ بصیرت نیست. امروز مردم کوچه و بازار هم از غرب ناامیدند و می‌دانند و مشکل اصلی، «کفایت حاکمان» بوده است نه «سیاست‌های کلّیِ نظام». مشکل این بوده که حسن روحانی، «تنبلی» و «ناکارآمدی» و «بی‌کفایتیِ» خویش را بر ایران تحمیل کرد و سرمایه‌های ملّی را به باد داد و آتشِ «فساد دولتی» را شعله‌ور ساخت. امّا افسوس که «مرجع تقلیدِ شیعه»، چنین برداشتی ندارد و همچنان چشم به «بیرون» دارد.  ۷. عالِم راستین و محقّقِ طالبِ نفس‌الامر، در این اندیشه نیست که سخن و داوری‌اش، با چه کسی اصطکاک می‌یابد و منزلت و اعتبار چه جریانی را می‌خراشد، بلکه دل و جان در گروی «حقیقت» دارد و آن را «محافظه‌کارانه» در پای «بزرگان»، قربانی نمی‌کند. در عمل مشخص شد که این تحلیل، «سراپا غلط» است. مهمّ نیست چه کسی به آن معتقد است: بنده یا یک مرجع تقلید. آنان که محقّق هستند نباید اشخاصِ هر چند بزرگ را بر «حقیقت» ترجیح دهند. ۸. باب «نقادی»، به دو صورت بسته میشود: یکی با «استبداد آشکار» و دیگری با «قدیس‌سازی از اشخاص». دوران قرون وسطی و کلیسای کاتولیک و سلطنت پاپ‌ها گذشته و نمی‌توان نفهمید و نگفت و نخواست. ۹. بعضی دوستان، هر گاه ناخشنود می‌شوند، پای «ادب» و «ادبیات» و «اخلاق» را به میان میکِشند و در قالب تذکرِ اخلاقی، «نسبت ناروا» میدهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید، حسّاس نیستند و برآشفته نمیشوند، امّا این قبیل یادداشت‌های انتقادی را برنمیتابید و وظیفۀ شرعیِ خویش می‌دانند که بی‌درنگ، موضع‌گیریِ منفی کنند و بر کرسی موعظه بنشینند یا جوّسازی کنند، نشان می‌دهد که پای «سوگیری سیاسی» در میان است.  ۱۰. اگر برای اثبات سخنم، به «آیت‌الله خامنه‌ای» استناد کنم و نظر ایشان را به عنوان «ولیّ‌فقیه» به میان آورم، متهم به «دخالت‌دادن اقتدار سیاسی در بحث» و «مواجهۀ متعبّدانه و متعصّبانه با ایشان» می‌شوم، و اگر به «واقعیّت‌های عقلی یا تجربی» استناد کنم و «مجتهدانه» و «محقّقانه»، نظرورزی نمایم، متهم به «خودمحوری» و «خویش‌مرکزبینی» می‌شویم. مسأله را به حاشیه نرانیم: نه این‌که انقلاب با بسیاری از کشورها، قهر است، صحیح است؛ و نه این‌که راه‌حل مشکلات معیشتیِ مردم، ارتباطات خارجی و اقتصاد برون‌زا است. هر دو پیش‌فرض ایشان ناصواب هستند و این ناصواب‌بودن، متّکی به هشت‌سال تجربۀ عینی است: «هشت‌سال خسارت محض» و «هشت‌سال عبرت». کافی نیست؟! می‌خواهید به عنوان مرجع تقلید، دوباره مردم را سرگردان «مذاکره» و «برجام» و «غرب» و «تعلیق» و «شرطی‌شدن اقتصاد» و ... کنید؟!
⭕️ حالا که قضیه ختم بخیر شد ولی بعنوان یه نهج البلاغه ای توصیه میکنم: دفعه بعدکه خواستید ازاینجور نقدها بکنید از امیرالمومنین مایه نذارید! چون ایشون تمام پسرعموهاشون روبکار گماردن ووقتی اعتراض شد فرمودن:اینکه من شایستگی اونها روبخاطر خویشاوندی زیرپا بگذارم عدالت نیست! 👤 سوره بانو @uphjnv
▪️ادعای جالب وندی شرمن درباره مذاکرات : طرف ایرانی نگران بود اگر روند مذاکرات روی کاغذ مکتوب شود، در تهران این متون مورد کنکاش قرار می‌گیرند و مشکل‌ساز می‌شوند. به این دلیل ما در اتاق مذاکرات از تخته سفید استفاده کردیم و ايرانی‌ها از بخش‌هایی که... https://foreignpolicy.com/podcasts/negotiators/iran-nuclear-deal-negotiations/ 💬 فواد ایزدی Foad Izadi @uphjnv