eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
923 دنبال‌کننده
539 عکس
179 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 درآمدی بر عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی ❇️ مدعا: ✔️بزرگترین بحران جامعه ایران: تشتت فکری ومعرفتی و از هم‌گسیختگی اجتماعی است. ✔️ریشه اساسی آن ضعف عقلانیت اجتماعی وغفلت ازعقلانیت انقلاب اسلامی است. ✔️حل بحران در گرو بازخوانی عقلانیت انقلاب اسلامی براساس آثار و اندیشه‌های امام خمینی ومتفکران اصیل انقلاب و عرضه‌ی آن به عنوان یک ، و است. ❇️ شرح: 🔹 براساس «جامعه‌شناسی متعالیه»، بنیاد جامعه بر سطحی از عقل و نوعی از عقلانیت استوار است که به واسطه‌ی آن الگویی ازمناسبات انسانی و ساختارهای اجتماعی ساخته می‌شود که اگر هویت بینااذهانی وعمومی به خود بگیرد به «فرهنگ» تبدیل می‌شود. 🔸 «فرهنگ» روح حاکم بر جامعه است که همچون هوا امکان زیستن در منطقه‌ای را برای انسان فراهم می‌سازد. هر فرهنگی حاوی مجموعه‌ای از معانی، آرمانها و ارزشهاست که نوع خاصی از زیستن وزندگی انسان را پیشنهاد و امکانات آن را فراهم می‌سازد. از این رو، هر جامعه‌ای یک «جهان معنایی» است که قوام آن به فرهنگ است و زیرساخت آن را فکر و اندیشه‌ی ناظر به عمل و زندگی تشکیل می‌دهد. 🔹 در درون یک جهان معنایی و براساس یک دستگاه محاسباتی و عقلانیت اجتماعی، نوعی از مناسبات انسانی شکل می‌گیرد. بهترین جامعه، جامعه‌ای است که بیشترین ظرفیت را برای اخوت و همبستگی اجتماعی همه‌ی آحاد جامعه را فراهم کند و از اختلافات و تقابلهای فکری و سیاسی بکاهد. 🔸 این مهم نیازمند به یک دستگاه منطقی و عقلانی توانمند است که توان تبیین «وحدت» و «کثرت» را به نحو «تشکیکی» و سلسله مراتبی داشته باشد به نحوی که امکان جمع سالم میان همه‌ی لایه‌های هستی و سطوح مختلف زندگی را فراهم سازد. این دستگاه منطقی و عقلانی باید بتواند تضادها و تعارض‌های اجتماعی را به درستی تبیین کند و ضمن ریشه‌یابی و تبیین چرایی آن، راه‌های خروج از تضادها و تعارض‌های اجتماعی را در مسیر تعالی و پیشرفت جامعه تجویز کند. 🔹 «عقلانیت» برآیند جمعی و منسجم و واحد مجموعه‌ای از دغدغه‌ها، نیازها، دانش‌ها، تجارب ناظر به زندگی و کنش‌گری انسان است که گاه به یک فرد و گاه به یک جامعه و تمدن نسبت داده می‌شود. از این رو، «عقلانیت» را نباید همان «عقل» پنداشت و آن را به سطح فلسفه و دانش و یا نظریه و فرضیه فروکاست. بلکه عقلانیت آن روح حاکم و نرم‌افزار محاسباتی حاکم بر ذهن فرد و یا فرهنگ جامعه است که به زندگی معنا و به کنش‌ها و تصمیم‌های انسان نظم می‌دهد. 🔸 انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، محصول یک «عقلانیت» منسجم و جامع است که برآیند معارف اسلامی(قرآن و حدیث)، علوم اسلامی (منطق و فلسفه، اخلاق و عرفان، فقه و اصول، تاریخ و تراجم) و تجارب اجتماعی و سیاسی عالمان و مردم ایران بخصوص از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی است. امام خمینی (ره) و برخی از شاگردان ایشان همچون آیت الله شهید مطهری، آیت الله شهید بهشتی، آیت الله شهید باهنر، آیت الله شهید مفتح، آیت الله خامنه‌ای و ده‌ها شخصیت دیگر توانستند با استفاده از همه‌ی این معارف، علوم و تجارب، الگویی از عقلانیت اجتماعی و دستگاه محاسباتی را طراحی و عرضه کنند که انسان مسلمان ایرانی بتواند نسبت خود را با «سنت و تجدد»، «گذسته و آینده»، «شرق و غرب»، «علم و تمدن»، «استبداد و استکبار» به درستی تبیین کند و از همه‌ی ظرفیت‌های ممکنِ فکری، علمی، انسانی، اداری و رسانه‌ای در جهت تعمیق و ترویج این عقلانیت در حوزه‌ی عمومی استفاده کند. 🔹 با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی، به تدریج و خیلی آرام در برخی از بخشهای جامعه، این عقلانیت نادیده گرفته شد و هرچقدر جلوتر آمدیم، آثار و اندیشه‌های سازنده‌ی انقلاب اسلامی به حاشیه رانده شد و تفکرات دیگر جایگزین شد. دولت‌ها نیز یکی پس از دیگری آمدند و علی رغم تذکرات امام و رهبری در عقلانیت و متفکران اصیل انقلاب اسلامی، به اندیشه‌ها و شخصیت‌های دیگری مراجعه کردند و بر آن اساس تصمیمات کلان و خرد جامعه را ریل‌گذاری کردند. 🔸 این تغییر جهت‌ها وجایگزین‌سازی‌ها، لزوما محصول لجاجت وخیانت نبوده است بلکه دربسیاری ازمواقع نتیجه‌ی جهل به آثار واندیشه‌ی رهبران ومتفکران انقلاب اسلامی وبدفهمی‌ها و شعارزدگی‌ها بوده است. انصافا ما نسبت به مکتب فکری وعقلانیت انقلاب اسلامی بسیار کم کاری کرده‌ایم و با شعارزدی وسطحی‌انگاری عمق مکتب فکری و عقلانیت انقلاب اسلامی و رهبران آن را نشناخته‌ایم ونتوانسته‌ایم آن رابه عنوان یک دستگاه محاسباتی و نرم‌افزار تصمیم‌گیری وکنش‌گری به جامعه عرضه کنیم. 🔹بازخوانی این عقلانیت وچگونگی جمع سالم میان همه‌ی علوم ونیروها در عین استفاده ازعلوم وتجارب بشری درسایر کشورها در فرآیند انقلاب اسلامی و گام اول انقلاب، یک ضرورت اساسی برای حرکت همه‌ی مجموعه‌های انقلابی در گام دوم انقلاب اسلامی است.
📌 سوز و گداز خوارجی بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهی خودتان را بالا ببرید. من مكرر این جمله‌ی امیرالمؤمنین را به نظرم در جنگ صفین در گفتارها بیان كردم كه فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». میدانید، سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، از جهاتی بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد كه دوست میزند؛ همان نماز جماعت را كه تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفین و نهروان - میخواندند. حالا شما باشید، چه كار میكنید؟ به شما میگویند: آقا! این طرفِ مقابل، باطل است. شما میگوئید: اِ، با این نماز، با این عبادت! بعضی‌شان مثل خوارج كه خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ خیلی. امیرالمؤمنین از تاریكی شب استفاده كرد و از اردوگاه خوارج عبور كرد، دید یكی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمّن هو قانت ءاناء اللّیل»- آیه‌ی قرآن را نصفه شب دارد میخواند؛ با صدای خیلی گرم و تكان دهنده‌ای - یك نفر كنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! به به! خوش به حال این كسی كه دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای كاش من یك موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ حتماً، یقیناً؛ من هم با بركت او به بهشت میروم. این گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد كه دشمنان كشته شدند و مغلوب شدند، امیرالمؤمنین آمد بالاسر كشته‌های دشمن، همین طور عبور میكرد و میگفت بعضی‌ها را كه به رو افتاده بودند، بلندشان كنید؛ بلند میكردند، حضرت با اینها حرف میزد. آنها مرده بودند، اما میخواست اصحاب بشنوند. یكی را گفت بلند كنید، بلند كردند. به همان كسی كه آن شب همراهش بود، حضرت فرمود: این شخص را میشناسی؟ گفت: نه. گفت: این همان كسی است كه تو آرزو كردی یك مو از بدن او باشی، كه آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناك میخواند! اینجا در مقابل قرآن ناطق، امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلّین) میایستد، شمشیر میكشد! چون بصیرت نیست؛ بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۱۳۸۸/۰۵/۰۵ بیانات در دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر https://eitaa.com/usul121/1506
📌 شکست جلیلی، خیانت یا جهاد؟؟؟ این روزها در فضای مجازی دو تحلیل متضاد از عملکرد سعید جلیلی و شکست وی در انتخابات ۱۴۰۳ علی‌رغم انواع و اقسام دوپینگ های سیاسی، مذهبی و ... ارائه می‌شود. برخی اقدامات وحدت شکنانه وی و بی‌اخلاقی‌ها و تخریب‌های گسترده‌ی هوادارانش را خیانت به جبهه انقلاب می‌خوانند و او را مسبب اصلی دولت حسن روحانی و دولت پزشکیان-ظریف می‌دانند. برخی دیگر رفتارهای جلیلی و هواداران وی را مصداق جهاد می‌خوانند و به تعریف و تبیین این جهاد منحصر به فرد می‌پردازند و درصدد توسعه‌ی آن به همه‌ی عرصه‌های اجتماعی هستند؟ اما این پرسش همچنان داغ است که شکست جلیلی در انتخابات ۱۴۰۳ کدام یک از این دو است؟ پاسخ به این مهم نیازمند به داده‌های بیشتر و تحلیل‌های عمیق‌تر است. نباید با سطحی نگری، یک پدیده اجتماعی چند لایه و چند سطحی را به یک حیثیت آن تقلیل داد. https://eitaa.com/usul121/1507
هدایت شده از تأملات اجتماعی
این حرف رنانی، همان پشت پرده حرفهای داوری اردکانی در روزهای منتهی به انتخابات است و نشان می دهد در شرایطی که انقلابی ها در دوگانه ی جلیلی قالیباف دست و پا می زدند، دیگران برای چه زمانی داشتند برنامه ریزی می کردند. @taamollat
هدایت شده از محمدباقر قالیباف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 قالیباف: دوقطبی‌های جعلی حل مشکلات را از مدار خارج می‌کند؛ به عقلانیت انقلابی نیاز داریم | نه با واداداگی به جایی می‌رسیم، نه با تحجر 🔖 محمدباقر قالیباف، در جمع فعالان ستادهای تهران در انتخابات ۱۴۰۳ 📮 کانال اطلاع‌رسانی محمدباقر قالیباف ▫️ @Ghalibaf 🔗 Ghalibaf.ir
هدایت شده از محمدباقر قالیباف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تشکر قالیباف از علما و نخبگانی که در انتخابات از وی حمایت کردند | قالیباف: برخی که ادعای دینداری و انقلابیگری داشتند به این علما و نخبگان توهین کردند | مارپیچ سکوت شکسته شد | باید  روشنگری کنیم | تا کی باید تحت خفقان این تخریب‌ها باشیم 🔖 محمدباقر قالیباف، در جمع فعالان ستادهای تهران در انتخابات ۱۴۰۳ 📮 کانال اطلاع‌رسانی محمدباقر قالیباف ▫️ @Ghalibaf 🔗 Ghalibaf.ir
تربیت سیاسی .mp3
30.9M
📌الگوی تربیت سیاسی در بستر نظام اسلامی 🎙استاد: حجت الاسلام سید مهدی موسوی ۳۱ تیر ۱۴۰۲ قم: طلاب پاکستان https://eitaa.com/usul121/1511
3.25M
📌تحلیلی از کلام امام خمینی (ره) در پاسخ به یک پرسش در باب انتخاب مردم تحلیل شما از این کلام حضرت امام خمینی(س) و نظایر آن چیست: «ما می‌گوییم که باید رئیس یک مملکتی را خود ما، خود جمعیت، خود ملت تعیین کند. قهراً وقتی که یک ملتی می‌خواهد یک کسی را برای سرنوشت مملکت خودش تعیین کند، این یک آدم صحیح را تعیین می‌کند نه یک آدم فاسدی را؛ و قهراً اشتباه در سی میلیون جمعیت نخواهد شد.» ۱۰ دی ۵۷ همچنین در بیانات مهم امام خمینی در جمع ایرانیان مقیم خارج جلد 5 - صفحه 319 https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/5/title/76 🎙 حجت الاسلام سید مهدی موسوی ۷ مرداد ۱۴۰۳ https://eitaa.com/usul121/1512
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 قالیباف رئیس مجلس: امروز ما به استقرار یک دولت تراز با عقلانیت انقلابی نیازمندیم؛ دولتی که بتواند آرمان‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند 🔹تمامی ارکان و قوا باید عزمی جدید در تحول ادارۀ کشور داشته باشند و در این مسیر با قوۀ مجریه همراه شوند. 🔹مجلس در مسیر آبادانی و پیشرفت کشور در کنار قوۀ مجریه خواهد بود 🆔 @ghalibaffan
هدایت شده از ..... رِسالات‌ اللَّه .....
🔰در چند سال اخیر دکتر قالیباف، مدام از کلید واژه استفاده می کند. فهم اینکه مهم ترین نیاز امروز ایران اسلامی، عقلانیت انقلابی است نشان از گستره مطالعات و ارتباط با دانشمندان و فهم عمق سخنان رهبر انقلاب است. 💢قالیباف می‌فهمد که دغدغه اصلی جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی چیست. 🔰به گمان بنده بالاترین امتیاز دکتر قالیباف فهم کردن به عنوان چاره اصلی گره هاست. نه کارنامه و برنامه که این دو نیز در ایشان متجلی است. https://eitaa.com/resalaat_allah
بسم‌الله الرحمن الرحیم إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ شهادت مجاهد بزرگ حاج اسماعیل هنیه بر همه جبهه مقاومت اسلامی تسلیت باد.
📌 بدرقه میهمان و تشییع حداکثری بدرقه میهمان یک سنت حسنه و رسم ما ایرانیان است. تشییع پیکر مطهر شهید مجاهد قائد بزرگ حاج اسماعیل هنیه (رحمة الله علیه) در تهران، یک رزمایش بزرگ جهانی در حمایت از اخلاق و عرفان و مقاومت است. از خداوند متعال توفیق حضور در این تشییع را طلب می‌کنیم. https://eitaa.com/usul121/1515
📌 بدرقه میهمان و تشییع حداکثری بدرقه میهمان یک سنت حسنه و رسم ما ایرانیان است. تشییع پیکر مطهر شهید مجاهد قائد بزرگ حاج اسماعیل هنیه (رحمة الله علیه) در تهران، یک رزمایش بزرگ جهانی در حمایت از اخلاق و عرفان و مقاومت است. از خداوند متعال توفیق حضور در این تشییع را طلب می‌کنیم. https://eitaa.com/usul121/1517
ای حسینی (ع) که به دل عشق تو درمان من است مهر تو نور دل و اول و پایان من است ای حسینی (ع) که عوالم همه گریان تواند گوهر اشک برای تو به دامان من است جان نثار حرمت می کنم ای محور عشق عشق تو دین من و مذهب و ایمان من است دیده ام تا صف محشر زچه آرام شود که نصیبم بر تو دیده گریان من است به شب اول قبرم نکنم وحشت و ترس چون در آن لحظه حسین (ع) است که مهمان من است به سئوالم اگر آرند به میزان حساب پاسخ آرم به خداوند حسین (ع) جان من است
آدرس: مشهد؛ نمایندگی جامعه المصطفی
📌افول عقلانیت انتخابات ۱۴۰۳ با نتایج مختلف آن در مرحله اول و مرحله دوم، افول عقلانیت در جامعه را نشان می‌دهد و احتمالا با مردان و زنان دولت جدید این وضعیت نگران کننده‌تر خواهد شد. برای این بیماری مزمن باید فکری کرد!
از غم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم داد و بی داد که در محفل ما رندی نیست که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا باصفا منت آن را که به من داد کشم عاشقم، عاشق روی تو ، نه چیز دگری بار هجران و وصالت به دل شاد ،کشم در غمت ای گل وحشی من، ای خسرو من جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم مُردم از زندگی بی تو که با من هستی طرفه سرّی است که باید برِ استاد کشم سال ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید‌ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم (امام خمینی (ره)
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بُوَد که گوشهٔ چشمی به ما کنند دَردَم نهفته بِه ز طبیبانِ مدعی باشد که از خزانهٔ غیبم دوا کنند معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد هر کس حکایتی به تَصَّور چرا کنند؟ چون حُسنِ عاقبت نه به رندی و زاهدیست آن بِه که کارِ خود به عنایت رها کنند بی معرفت مباش که در من یزیدِ عشق اهلِ نظر معامله با آشنا کنند حالی درونِ پرده بسی فتنه می‌رود تا آن زمان که پرده برافتد چه‌ها کنند گر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار صاحبدلان حکایتِ دل خوش ادا کنند مِی خور که صد گناه ز اغیار در حجاب بهتر ز طاعتی که به روی و ریا کنند پیراهنی که آید از او بویِ یوسفم ترسم برادران غَیورش قَبا کنند بگذر به کویِ میکده تا زُمرِهٔ حضور اوقاتِ خود ز بهر تو صرفِ دعا کنند پنهان ز حاسدان به خودم خوان که مُنعِمان خیرِ نهان برایِ رضایِ خدا کنند حافظ دوامِ وصل میسر نمی‌شود شاهان کم التفات به حالِ گدا کنند
ماهیت و انواع دانش اجتماعی مسلمین.mp3
35.43M
📌 ماهیت و انواع دانش اجتماعی مسلمین 🎙حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی تیرماه ۱۴۰۳ قم: دانشگاه باقرالعلوم ❇️ https://eitaa.com/usul121/1523
🔰دوره آموزشی استانی 📍نظام جامع اندیشه اسلامی ▫️بر پایه آرای متفکران و اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸ویژه طلاب استان قزوین ⏱ زمان ثبت نام:۲٠ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴۰۳ 🗓 شروع دوره: ۱۰ شهریور _ به مدت ۴ روز ✍ طلاب جهت ثبت نام و و خود را به شماره ۰۹۱۹۱۴۸۵۶۱۲ ارسال نمایند.
هدایت شده از فقه اجتماع - استاد سید مهدی موسوی
📌 معرفی کانال فقه اجتماع بسم الله الرحمن الرحیم فقه اجتماع یکی از رشته‌های نوپدید فقه شیعه در پرتو تحولات گسترده معرفت دینی و فقاهت شیعی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که بنیان‌های معرفتی و زیرساخت‌های اصولی آن به همت فقیهان بزرگی همچون امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله العظمی خامنه‌ای پدید آمده است و توسط برخی از فقیهان معاصر امتداد نظری یافته است. در این میان نقش آیت الله حاج شیخ احمد مبلغی، نقش مهم و اساسی است که در دو دهه اخیر تلاش داشته‌اند تا ابعاد جدید مباحث فقهی ناظر به جامعه و حیات اجتماعی انسان از آن جهت که اجتماعی و فقهی است را تبیین فقاهتی کنند. این رویکرد در فقه الاجتماع توسط حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی در مقالات و درس‌هایی تبیین و عرضه شده است که ان‌شاءالله این کانال اختصاص به بازنشر آن مقالات و دروس فقهی و اصولی خواهد داشت. استاد استاد 🌸🌸🌸🌸🌼🌼🌸🌸🌸🌸 ⏹ https://eitaa.com/torass/36
📍رابطه قالیباف-پزشکیان چگونه رادیکالیسم چپ و راست را به انزوا می‌برد؟ اصول گرایی و اصلاح طلبی جدید سعید آجورلو در مطلبی در روزنامه صبح نو به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر آرایش نیروهای سیاسی پرداخت؛ 🔹نحوه مواجهه مجلس دوازدهم با کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان علاوه بر اینکه می‌تواند نشان‌دهنده رابطه دولت و مجلس در چهار سال آینده باشد، قادر است شمایلی از آرایش نیروهای سیاسی در سال‌های آینده را نشان دهد. این وضعیت در نسبت میان مجلس پنجم و دولت اول خاتمی تعیین‌کننده بود و مواجهه علنی راست و چپ قلمداد می‌شد یا در دوران قرار گرفتن دولت اول احمدی‌نژاد مقابل مجلس هفتم یک رابطه درون‌جناحی تفسیر شد و در زمانه آغاز دولت اول روحانی در مجلس نهم دوباره به وضعیت سال 76 بازگشت؛ اما وضعیت سال 1403 نه مانند 76 است نه مانند 84 و نه 92؛ چراکه از سویی دولت و مجلس این‌بار مسیر 4 ساله خود را با هم آغاز می‌کنند و از سوی دیگر کابینه پیشنهادی پزشکیان شباهتی به کابینه خاتمی و روحانی ندارد و چهره‌های مناقشه‌برانگیز کمتری در آن مشاهده می‌شوند. 🔹مجلس دوازدهم اگر از جهت قدرت فراکسیون اقلیت یادآور مجلس پنجم باشد؛ اما نه 15 تیر، دوم خرداد است نه پزشکیان، خاتمی که وزرایی چون نوری، مهاجرانی و معین را معرفی کند و نه تمام اصول‌گرایان حاضر در مجلس مانند سال 76 طرف نامزد بازنده که شکاف بزرگ درون اصول‌گرایان که از سال‌ها پیش آغاز شد این‌بار دو رویکرد متفاوت در این جریان مقابل دولت را بنیان گذاشته؛ رویکرد اپوزیسیون‌وار که شاید هسته اصلی 50 نفره داشته باشد و چیزی حدود سه برابر این عدد که از اصول‌گرایان شانایی و میانه هستند و نقش اپوزیسیون برای خود برنگزیده‌اند. 🔹دولت چهاردهم در حالی کار خود را آغاز می‌کند که از توقع حامیان رادیکالش کمتر عمل کرده؛ اما از توقع اولیه جناح اصول‌گرا، بیشتر. برخلاف آنچه تندروها در جبهه اصلاحات گمان می‌کردند، پزشکیان برای وزارت کشور سراغ گزینه‌هایی چون مجید انصاری نرفت و در وزارت علوم به گزینه میانه رسید و در وزارت اطلاعات، کار با خطیب را ادامه داد و حکم به ادامه کار اسلامی و علی‌آبادی داد. پزشکیان در مشارکتی 50 درصدی، رقیب راست مزاج خود را شکست داده بود و این نشانه بزرگی بود تا او اصلاح‌طلبان را به‌طور عام و اصلاح‌طلبان رادیکال را به‌طور خاص بانی این دولت نداند و گرچه در صورت‌بندی کلی چهره‌های مایل به اصلاح‌طلبی و اعتدال را در دولت جای دهد؛ اما عزم جدال با اصول‌گرایان میانه نکند و چهره‌های نزدیک به آنان را هم به کار گیرد و جز ظفرقندی و تا حدودی میدری، گزینه‌های چالشی وارد فهرست خود نکند. 🔹در چنین شرایطی تلاش برای دوقطبی‌سازی با دولت، سخت و پیچیده است. نه ادبیات آقای ثابتی در نقد عراقچی، دل اکثریت مجلس را به دست می‌آورد نه میدری، ظرفیت یک دوقطبی‌سازی بزرگ را دارد. شاید تنها گزینه‌ای مثل ظفرقندی محل مناقشه گردد که این حد اختلاف برای رأی به یک کابینه منسوب به اصلاحات، طبیعی و منطقی است. در چنین فضایی حتی رأی عدم اعتماد به برخی وزرا به معنای جدال سیاسی نیست، همان‌گونه که احتمالا دولت هم توقع رأی صددرصدی نخواهد داشت. 🔹آن‌گونه که پیداست نه دولت، عزم دور زدن مجلس را داشت نه مجلس، با موضع به کابینه رئیس‌جمهور می‌نگرد. این شاید نوع جدیدی از رابطه بین قوا است که می‌تواند فضای سیاسی کشور را هم تحت تأثیر قرار دهد. نوع رابطه مجلس و دولت البته در ارتباط با رابطه قالیباف و پزشکیان است. این رابطه هرگز حتی در اوج رقابت هم تخریب نشد و در شرایط معقولی پایدار ماند و با ادبیات وفاق و کارآمدی، امکان تداوم هم خواهد داشت. پزشکیان می‌داند که حساب قالیباف از اصول‌گرایان رادیکال و تندرو جداست و از ادبیات عقلانیت انقلابی و مقابله با تحجر سخن می‌گوید. قالیباف هم می‌داند که پزشکیان، خاتمی و روحانی نیست و می‌توان روابط دولت و مجلس را با کمترین تنش پیش برد تا رفته‌رفته فضا بر رادیکال‌های چپ و راست تنگ شود و مجلس با رویکرد عقلانیت انقلابی در کنار دولت چپ میانه با ادبیات وفاق که بیشتر از هر کسی شبیه شخصیت پزشکیان است به امور مردم رسیدگی کند. 🔹به نظر نمی‌رسد که هفته رأی اعتماد تأثیر بزرگی در این روابط و فضای شکل گرفته ایجاد کند و سیاست ایران تا اطلاع ثانوی برخلاف نظر رادیکال‌ها پیش خواهد رفت. زمان شکل گیری صورت جدیدی از اصلاح طلبی و اصول گرایی فرا رسیده است.
زندگی پاک با عقل معاش - ۱.mp3
11.34M
📌 زندگی پاک (حیات طیبه) با عقل معاش 🎙حجة الاسلام سیدمهدی موسوی سخنرانی دهه دوم صفر قم: مسجد الزهرا (سلام الله علیها) خیابان رسالت جلسه اول: اسلام دین زندگی است. جمعه شب: ۲۶ مرداد و ۱۱ صفر ❇️ https://eitaa.com/usul121/1528
زندگی پاک با عقل معاش - ۲.mp3
15.85M
📌 زندگی پاک (حیات طیبه) با عقل معاش 🎙حجة الاسلام سیدمهدی موسوی سخنرانی دهه دوم صفر قم: مسجد الزهرا (سلام الله علیها) خیابان رسالت جلسه دوم: زندگی پاک و حیات طیبه مطلوب و غایت تعالیم اسلام و عقلانیت اسلامی است. شنبه شب: ۲۷ مرداد و ۱۲ صفر ❇️ https://eitaa.com/usul121/1529