eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
188 عکس
47 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 راهی که سیدحسن نصرالله رفت(۲) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۲ دقیقه 🗓 ۷ تیرماه ۱۴۰۳ ➕ صوت
‌ ‌ 🔸 خیلی از بی‌صبری‌هایِ‌ما ناشی از این است که نمی‌دانیم حقیقت به چه‌نحوی آشکار می‌شود. 🔹 حق با گشوده‌شدن یک‌عالمی آشکار می‌شود نه در تقابلی که ما تصور می‌کنیم با قرارگرفتن در یک‌طرفِ‌آن کار را تمام می‌کنیم و حق را نمایان. 🔸 چرا به این فکر نمی‌کنیم که گویا ما همیشه در یک تنگنایی هستیم. یعنی اگر در جبهه‌حق قراربگیری گویا مثل موسایی هستی که در تولدت هم هزاران ماجراست. یعنی آنجا هم که موسی بخواهد متولد بشود هم به راحتی متولد نمی‌شود و از تولد تا حتی شیرخوردن در تنگنا است تا به جایی برسد که پیام و تذکری داشته باشد و بتواند یک‌عالمی را بازکند که آن‌عالم، حقیقت است. 🔹 چون ما آنچه که باید برای‌مان پیش بیاید را به یک تقابل، تقلیل دادیم، دچارِ بی‌صبری شدیم و نمی‌توانیم متوجه بشویم که چگونه در نظر به چنین افقی (قیامت) این راه شدنی است. 🔸 این‌ راه، پیداشدن قیامت در برابرِ‌‌ دنیاست و اگر این نتواند پیدا بشود این عالم هم بوجود نمی‌آید و حق هم حاکم نمی‌شود. 🔹 اینجاست که این مسیر با صبر پیش می‌رود و قصه‌هایِ‌پیامبران انگار یک‌ذکری است برای این‌راه که لاجرم یک‌صبری همراهش است. 🔸 این‌‌شهادت‌ها در این‌راهی که باید برویم، یک‌لرزه‌ای ایجاد می‌کند در فهمی که ما نسبت به دنیا داریم و درواقع ما از سرآغاز دچار یک‌غفلتی می‌شویم و نمی‌توانیم خودمان را در بنایِ این عالم ببینیم... 🔹 اگر به این‌معنا انتظارِحق را کشیدیم می‌توانیم یکدیگر را دعوت به صبر کنیم و الا برای هرمسئله‌ای که پیش می‌آید دائما به‌هم می‌گوییم "این را هم تحمل کن درست می‌شود" و خود و دیگران را به این راضی می‌کنیم که امور درست می‌شود ولی اگر آن‌مسیر طی‌بشود می‌توانیم بفهمیم که چه چشم‌اندازهایی پیش‌آمد که رهنمون ما در این‌راه می‌شود و گویا دورترها به نظرمان می‌آید... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 حجت‌الاسلام نجات بخش 🎙 راهی که سیدحسن نصرالله رفت ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 : 🔻 الله سبحانه وتعالى الذي نتكل عليه و نعتمد عليه، هو الذي يعلّمنا و يهدينا السّبل و يسدّدنا و يفتح أمامنا الآفاق؛ 🔹خدای سبحان است که ما به او توکل می‌کنیم و بر او تکیه می‌کنیم؛ خداست که به ما یاد می‌دهد و ما را به راه‌ها هدایت می‌کند و ما را کمک و تسدید می‌کند و افق‌های وسیع را پیش روی ما می‌گشاید. 🔻 الله سبحانه وتعالى الذي نخاطبه ونقول [هذا دعائنا كان بحرب تموز ٢٠٠۶، من جملة أدعيتنا] : 🤲🏻 اللهمّ یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمُورُ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام، فَصَلِّ علی محمد و آل محمد، وافتَح لاُِمُورِیَ المُتَضایِقَةِ باباً لَم یَذهَب اِلَیهِ وَهمٌ، یا ربّ العالمین (یا ارحمَ الراحمین) 🔸 🔻 لما الله بيحل القصة، بيحل المشكل بيجيب الحل بطريقة ما بتخترببها لحدى ولا بوهم حدى ولا بخيال حدى أبدا. «إذا تضايقت الأمور فتح لها بابا لم تذهب إليه الأوهام». بهذه الروحية بهذه الثقافة خدنا كل معاركنا وانتصرنا والله فتح لنا آفاق وجاب لنا حلول وفرج عنا من أبواب ما كانت تخترب. 🔹وقتی خدا ماجرا را حل می‌کند، مشکل را حل می‌کند، راه حل را به گونه‌ای می‌آورد که هیچ کس نمی‌تواند آن را امتحان کند، نه اصلا در توهم و خیال هیچ کسی نمی‌آید؛ «وقتی اوضاع سخت شود دری را به روی او می‌گشاید که هیچ توهمی به سوی آن نرفته است» ما با این روحیه و این فرهنگ در همه جنگ ها جنگیدیم و پیروز شدیم، و خداوند افق‌هایی را به روی ما گشود و راه حل‌هایی برایمان آورد (که به خیال‌مان نمی‌آمد) و ما را از درب‌هایی که قبلا [درکارمان] آزمایش نمی‌شد گشایش عطا نمود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 این سخنان شهید ابراهیم عقیل، فرمانده شهید حزب الله پاسخی به سوالات این لحظه‌ی ماست... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 پرسش‌ این‌است که این‌ چه‌ رازیست که در زمانِ‌دفاعِ‌مقدس هنگامی‌که فتحِ‌خرمشهر اتفاق‌افتاد و نوعی پیروزی برای مستضعفان به‌شمار می‌رفت اما از‌سویِ‌‌دیگر مستضعفان تحتِ‌فشار قرارگرفتند و اسرائیل به جنوبِ‌لبنان حمله‌‌کرد؟! 🔹 در آن هنگام، عده‌ای از پاسداران ما برای کمک به لبنان رفتند ولی امام آنها را برگردانند!... 🔸 در دلِ‌این‌ماجرا، حزب‌الله شروع‌شد و جمعی از علمایِ‌آن‌زمان، جمع‌‌شدند برایِ‌قیام علیه‌اسرائیل و تشکیلِ‌حز‌ب‌الله. 🔹 پیداشدنِ‌این‌راه در دلِ‌چنین‌اتفاقی، از نظر بیرونی ناباورانه است چون ما که با فتحِ‌خرمشهر مواجه می‌شویم ناگهان تحت‌ چنین‌فشاری قرار می‌گیریم؟ 🔸 آن زمان توجه سیدِشهید و فضایی که در لبنان است در طلبِ‌‌رسیدن به آن‌افقی‌است‌ که در فتحِ‌خرمشهر، گشوده‌شد. با‌این‌مواجهه، این‌ها وارد یک‌مسیری می‌شوند و چیزی که برای‌شان پیش‌می‌آید درحقیقت «راهِ‌» انقلابِ‌اسلامی است. 🔹 وقتی یاسر عرفات به مرحومِ‌امام میگوید: ما را کمک‌کنید. مرحومِ‌امام می‌فرمایند: خدا کمک‌تان کند... این نیست که مرحومِ‌امام نخواهند کمکی‌بدهند اما امام مسئله را این‌گونه می‌بینند که آنچه را که ما باید دنبال‌کنیم، «راهیست» که مقابلِ‌ملت‌ها قرار می‌گیرد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 برداشتی از جلسات «قصه مقاومت» 📍 سرای هنر و اندیشه (سُها) ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 امروز در سراسر جهان اسلام، هزاران نماز جمعه برگزار شد. هزاران امام خطبه خواندند و مردم را به تقوا و به پروا و پرهیز از گناه دعوت کردند. آنها احتمالا از بدی‌های دروغ و غیبت و نگاه به نامحرم سخن گفته‌اند و چگونگی وضو گرفتن و طهارت را شرح داده‌اند. 🔹 صدها سال که میلیون‌ها نماز جمعه اینچنینی برگزار شود، دین در مصلاها و زیر عبای ملاها دفن و پنهان خواهد بود. نمازی که نه عدل و حق را احقاق خواهد کرد و نه ظلم و ستمی را دفع. 🔸 خمينی بزرگ به ما آموخت که ارتجاع در دین چه انحراف بزرگی است. حالا خلف حق او نماز جمعه می‌خواند و میلیون‌ها مسلمان و غیر مسلمان حتی آنها که نماز خواندن نمی‌دانند به راه او اقتدا می‌کنند. 🔹 با نماز امروز به کل تاریخ فخر می‌فروشیم... به کل بشریت... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 وحید یامین‌پور ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یکی از پنهان‌ترین صور امر غول‌آسا، و شاید کهن‌ترین آن، عبارت است از مهارتِ لجوجانه‌‌ای در حسابگری، دست‌کاری و مداخله؛ از طریق این مهارت، بی‌جهانیِ یهودیت به بنیان خویش نائل می‌آید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مارتین هایدگر 📗 دفترهای سیاه ‌ ‌‌
‌ ‌ امیرالمؤمنین علیه‌السلام: نَبِّه بالتَّفَکُرِ قَلبَکَ قلبت را با تفکر بیدار کن! @varastegi_ir ‌ ‌
امروز در جمع دوستان سُها بحثی طرح شد مبنی بر اینکه اسرائیل با کمک اجنه توانسته است اطلاعات محرمانه جبهه مقاومت را به دست بیاورد. آقای نجات‌بخش دو نکته گفتند: اول اینکه موطن اجنه و شیاطین، قوه خیال است و اساسا با آنچه متعلق عالَم تکنیک است متفاوت است. دوم اینکه حضور ملائکه یا شیاطین را باید ذیل ولایت خاتم معنا کرد. طرح این مطلب باعث شد گفتگویی بین دوستان شکل بگیرد که صوت زیر بخشی از آن جلسه است👇🏻
نسبت جهان تکنیک با جن و ملک.mp3
26.84M
‌ ‌ 🎧 نسبت جهان تکنیک با جِن و مَلَکتوضیحات 🎙 آقایان: نجات بخش، صادقیان، بهرامی، روح‌الامین و... ⏱ زمان: ۵۴ دقیقه 🗓 ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 نسبت جهان تکنیک با جِن و مَلَک ➕ توضیحات 🎙 آقایان: نجات بخش، صادقیان، بهرامی، روح‌الامین و...
‌ ‌ 🔸 حالا همه کشتی‌هایتان را هم بیاورید اینجا، همه طیاره‌هایتان را هم بفرستید اینجا، مسئله حالا غیر سابق است. ما اتکال به خدا داریم. 🔹 ما برای این جهان یک مدبّر را می‌دانیم هست. آنهایی که تاکنون توجه نداشتند، خوب توجه پیدا بکنند که یک ملتی که هیچ نداشت جز الله اکبر -و او همه چیز است- چطور همه قوا را کنار زد و این قوای شیطانی که همه پشتیبانش بودند، نه فقط ابرقدرت‌ها، قدرت‌های پایین دست هم دنبال او بودند، و ما را نمی‌گذاشتند در یک مملکتی زندگی کنیم و فعالیت کنیم، همه موافق با او بودند. 🔸 این چه بود که این ملت ضعیف بدون تجهیز، بدون تدریب نظامی را بر این همه قدرت‌ها غلبه داد؟ این جز این بود که رعبی را که خدا در دلهای این سران انداخت، ما را به رعب، به رعبی که خدا در قلب این‌ها انداخت پیروز کرد؟ 🔹 این جز همان است که در صدر اسلام هم یک عده قلیل را بر عده‌ای کثیر پیروز کرد و هم‌چو رعبی در قلب‌ها انداخت که نتوانستند مقاومت کنند در مقابل سی هزار جمعیت عرب؟ که هر چندتایشان یک شمشیر داشت، و هر چندتایشان یک شتر داشت، و آنها هفتصد هزار جمعیت بودند که شصت‌هزارشان طلیعه بود و غلبه کردند اینها بر آنها؟ چه بود؟ 🔸 این جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟! نباید بیدار بشوند آن‌هایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست، این شن‌ها همه مأمورند. 🔹 تجربه بکنند باز. لکن ما نباید مغرور بشویم. من به ملت ایران عرض می‌کنم که مغرور نشوید. تمام قدرت، قدرت خداست و باید اتکال به او بکنید، و خودتان را فانی بکنید در آن قدرت بزرگ. مادامی که ملت ایران همان قدرت اول را که قدرت معنوی بود و با الله اکبر پیش برد، مادامی که این حفظ بشود شما بیمه هستید؛ بیمه الهی هستید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ۱۴ خرداد ۱۳۵۹ سید روح‌الله موسوی خمینی ‌ ‌
معنای عبور از نيهيليسم.mp3
23.97M
‌ ‌ 🎧 معنای «عبور» از نيهيليسم 🎙 گفتگوی بنده با حجت‌الاسلام نجات‌بخش ⏱ زمان: ۴۸ دقیقه 🗓 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) ➕ جلسات مرتبط 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 معنای «عبور» از نيهيليسم 🎙 گفتگوی بنده با حجت‌الاسلام نجات‌بخش ⏱ زمان: ۴۸ دقیقه 🗓 ۱۴ مهرماه ۱
‌ ‌ 🎶 جلسات مرتبط با این صوت: 🎙ناارادگی، حیرت و نيهيليسم (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!): ▪️eitaa.com/varastegi_ir/643 🎙درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ: ▪️eitaa.com/varastegi_ir/601 ‌ ‌ 🎙نیهیلیسم، ما و قرآن: ▪️eitaa.com/varastegi_ir/331 🎙نیهیلیسم، ما و کربلا: ▪️eitaa.com/varastegi_ir/471 🎙تفکر، تعلق و نیهیلیسم: ▪️eitaa.com/varastegi_ir/1221 🎙نگاهی دوباره به نيهيليسم: ▪️eitaa.com/varastegi_ir/685 🎙سلوک در زمانه نيهيليسم: ▪️eitaa.com/varastegi_ir/574 ‌ ‌
هدایت شده از مرکز تخصصی اخلاق
‌ ‌ 💠 جلسه دفاع پایان‌نامه 🔹سطح سه (کارشناسی ارشد) 🔹رشته اخلاق و تربیت 🔸 موضوع: بررسی ماهیت، اسباب و آثار قبض و بسط سلوکی با تاکید بر منابع عرفان اسلامی 👤دانش‌پژوه: سیدعلی روح‌الامین ▪️استاد راهنما: حجت‌الاسلام دکتر کرمانی ▪️استاد داور: حجت‌الاسلام استاد مشکی 🗓 پنجشنبه ۲۶ مهرماه ⏱ ساعت ۱۳ 📍قم‌المقدسه، مدرسه فیضیه 🔰 کانال مرکز تخصصی اخلاق: eitaa.com/akhlaqhad ‌ ‌ ‌ ‌
گروه مباحثات کانال: [عضویت]
‌ ‌ 🔸 نمیدانم آنگاه که احساس می‌کنیم در شوقِ ایمان هستیم بیشتر در موقعیت ایمانیِ خود حاضریم، یا آنگاه که گمان می‌کنیم گویا ایمان‌مان از میان جانمان به حاشیه رفته است؟! 🔹 حقیقتاً قصه «ایمان» قصه عجیبی است... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 مسلماً هیچ دوره‌ای همچون دورۀ ما چنین معلومات فراوانی نداشته، با چنین امکانات آماده‌ای برای دانستن سریع هر چیز و برای متقاعد کردن ماهرانۀ هر کس. 🔹 ولی مسلماً هیچ دوره‌ای ذاتیات چیزها را کمتر از دورۀ ما نفهمیده است. و سبب چنین فهم ناچیزی این نیست که این دوره قربانی بلاهت عمومی شده است، بلکه این دوره - علی‌رغم حرصش برای همه چیز - در برابر امر بسیط و ذاتی و آنچه خواستار درگیری و پشتکار است، مقاومت می‌کند. 🔸 وانگهی، این بی‌بنیادی می‌تواند گسترش یابد زیرا یک فضیلت در انسان امروز مرده است: صبر. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مارتین هایدگر 📗 پدیدارشناسی روحِ هگل ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 به‌ قول‌ مرحوم فردید: دوره‌ما دوره‌طاغوت است و ماها که در ساحتِ‌غرب به‌سر می‌بریم به‌ چنین‌ طاغوتی رسیدیم که در برابر هر امرِ‌ متعالی طغیان کردیم و با به‌ چنگ‌ آوردن‌ حقیقت، حقیقت را ذبح‌ کردیم. 🔹 اخلاق مبنایِ‌ایدئولوژیک شده‌ و چماقی در دستِ‌انسان برای یک‌دست‌کردن‌‌شان شده و هرگونه تفاوتی که برخی نسبت به برخی دیگر داشته‌ باشند، در چنین‌ ساحتی ناپذیرفتنی است. 🔸 دموکراسی از همین‌لاشه‌ها برآمده، تسلیم‌شدن در برابر انسان‌های پستی که معیاری برای زندگی جز شکم و شهوت ندارند. آدمیانی که هرگونه تعالی را به پستی کشانده‌اند... این‌فضا، فضایِ‌نیهیلیسم است. فضایِ‌مرگ‌بنیادها و تعالیِ‌انسان. 🔹 انسانی که چنین‌فضایی را فهمیده‌ باشد از نیهیلسم‌ِ‌ منفعل به ساحتِ‌ نیهیلیسم‌ِ‌ فعال راه‌ پیداکرده و کتاب‌ "چنین‌گفت‌زرتشت‌ِ‌" نیچه، مسیری است برایِ‌ عبور از این‌ ساحت... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 دکتر سید محمدتقی چاوشی ‌ ‌ ‌ ‌
نسبت فلسفه و هنر با انقلاب اسلامی.mp3
41.11M
؟ 🎧 نسبت فلسفه و هنر با انقلاب اسلامی (ما در سُها چه کار می‌کنیم؟) 🎙 حجت‌الاسلام نجات‌بخش ⏱ زمان: ۸۴ دقیقه 🗓 ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
#گعده_غیررسمی #چرا_سها؟ 🎧 نسبت فلسفه و هنر با انقلاب اسلامی (ما در سُها چه کار می‌کنیم؟) 🎙 حجت‌ال
‌ ‌ 👆🏻درباره صوت بالا👆🏻 🔻چندی پیش عزیزی به من گفت یک سال است که می‌خواهم سوالی ازت بپرسم ولی نشده... گفتم راحت باش بپرس گفت شما در این سُها (سرای هنر و اندیشه) چه کار می‌کنید؟ در سکوت من ادامه داد: والا ما که هر وقت پرسیدیم کجا میری گفتی سها. هر وقت نبودی پرسیدیم کجاست گفتند سها. هر وقت زنگ زدیم گفتیم کجایی گفتی سها و... منتظر جواب من بود و من نمی‌دانستم چه بگویم. اینکه نمی‌دانستم چه بگویم نه به این دلیل که ندانم چرا سها می‌روم، آخر مگر می‌شود شخصی هر روز جایی برود و نداند چرا می‌رود و در آنجا چه می‌کند؟! ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 👆🏻درباره صوت بالا👆🏻 🔻چندی پیش عزیزی به من گفت یک سال است که می‌خواهم سوالی ازت بپرسم ولی نشده..
‌ ‌ به این فکر می‌کردم که اگر بگویم ما در سها "هیچ کاری" _کار به آن معنایی که در ذهن شماست_ نمی‌کنیم، متهم به این می‌شوم که جواب سر بالا داده‌ام و طفره رفته‌ام. یعنی چی که کاری نمی‌کنید پس حتما دیوانه‌ای یا مرا دیوانه فرض گرفتی! پس بهتر است بگویم آنجا کتاب می‌خوانیم (خب واقعا کتاب هم می‌خوانیم ولی نه آن مدلی که بقیه می‌خوانند)... - کتاب می‌خوانید؟ خب که چی؟ یعنی کتاب می‌خوانید که چه بشود؟ بالاخره کتاب را می‌خوانید که یک کاری بکنید دیگر؟ - عععععع کتاب می‌خونیم دیگه - یعنی مدرکی چیزی میدند؟ - نه - یعنی کتاب میخونید که اطلاعاتی برای منبر و تبلیغ و تدریس و... پیدا کنید؟ - راستش نه - خب پس چی؟ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ به این فکر می‌کردم که اگر بگویم ما در سها "هیچ کاری" _کار به آن معنایی که در ذهن شماست_ نمی‌کنیم
‌ ‌ من که تو دلم می‌گفتم کاش همون جواب "هیچ کاری" را داده بودم، به بهانه‌ای بحث را خاتمه دادم و گفتم بعدا بیشتر در موردش باهم صحبت می‌کنیم. بعد از این ماجرا، خیلی به این مساله فکر کردم که واقعا چطور می‌تونم اون چیزی که بهش رسیدم را برای دیگران توضیح بدم؟ یعنی چطور میشه گفت که فلسفه را برای چیز دیگری نمی‌خوانند. فلسفه را برای فلسفه می‌خوانند. غایت دیگری ندارد. فلسفه به هیچ کاری نمی‌آید اما اساس کارها را بنا می‌نهد. ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ من که تو دلم می‌گفتم کاش همون جواب "هیچ کاری" را داده بودم، به بهانه‌ای بحث را خاتمه دادم و گفتم
‌ ‌ ارسطو گفته است فلسفه، اشرف علوم است، زیرا بی‌سودترین آنهاست. فلسفه، علم سودمند به معنی بازاری لفظ نیست، اما باید باشد تا سود و زیان با هم خلط نشود. فلسفه ره آموز خرد است. از فلسفه نباید توقع داشت که راه حل مشکل‌های اجتماعی-سیاسی را به ما نشان دهد، چون کار فلسفه این نیست. فلسفه را نمی­‌توان در جایی برای رسیدن به مقصودی به کار برد، فلسفه وسیله نیست. ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ ارسطو گفته است فلسفه، اشرف علوم است، زیرا بی‌سودترین آنهاست. فلسفه، علم سودمند به معنی بازاری لف
‌ ‌ همه قبول نمی‌کنند که ما به فلسفه نیاز داریم؛ و مردم بدرستی می‌پندارند که فلسفه به هیچ کار نمی‌آید. فلسفه نان و آب نمی‌شود؛ ممکن است جام شوکران بیاورد اما فلسفه از آن حیث که «فلسفه» است، نان‌آور نیست. این غریب رانده شده (فلسفه) در عین حال که هست با بودنش سیاست، علم، کسب و کار و…. را هم «هست» می‌کند. ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ همه قبول نمی‌کنند که ما به فلسفه نیاز داریم؛ و مردم بدرستی می‌پندارند که فلسفه به هیچ کار نمی‌آی
‌ ‌ فلسفه در عمل و در زندگی به ما هیچ مددی نمی‌رساند و گرهی از ما در امر معاش، سیاست، حرفه و… باز نمی‌کند اما با این حال «بنای خرد» را محکم می‌کند و با تحکیم بنای خرد است که به امر عملی و جزئی زندگی یاری می‌رساند. فلسفه توجه به افق آینده و دیدن آن از ورای ابرهای غبارآلود است، با کشف این افق همه چشم‌ها و دست‌ها هم‌سو و یک‌جهت شده و اتحاد به وجود می‌آید. ‌ ‌