eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
198 عکس
49 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 👆🏻 کتاب دفاع از فلسفه (ادای احترام به علامه طباطبایی و شهید مطهری) توسط دکتر رضا داوری اردکانی در سال ۱۳۶۶ منتشر شد که متاسفانه در آن زمان مطالب این کتاب نادیده گرفته شد و دیگر تجدید چاپ نشد... 🔸 اما الان شاید ما کم و بیش به اهمیت نگاه دکتر داوری به این دو استاد بزرگ فلسفه اسلامی، پی برده باشیم‌. ‌ ‌ ▪️چنانچه در تصویر فهرست مشاهده می‌کنید، بخش اول کتاب به «علامه طباطبایی» اختصاص دارد و نویسنده در آن مسایلی در ادراکات اعتباری و انسان و وحی را بررسی می‌نماید. بخش دوم به «استاد شهید مطهری» اختصاص دارد که نویسنده در آن، ضمن تشریح «مقام مطهری در تفکر معاصر ایران» مباحث «مطهری و علم کلام جدید» و «مطهری و وحی» را مورد تبیین و بررسی قرار می‌دهد. 🔻جهت دریافت پی‌دی‌اف کتاب دفاع از فلسفه به لینک زیر مراجعه نمائید: 🔖 esam.ir/item/27872256 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یکشب [دکتر فردید] تلفن کرد به من و گفت «می‌توانی بیایی خانه ما؟ » گفتم که حال خوشی ندارم، تازه رسیده‌ام خانه. گفت «خیلی خوب. فردا بیا.» 🔹 فردید معمولاً این‌طور نمی‌گفت فردا بیا. گفتم نه اگر مطلب خاصی است و لازم باشد همین حالا می‌آیم. گفت «نه، یک چیزی نوشته بودم می‌خواستم بخوانم» . 🔸 گفتم پس حتماً می‌آیم. از منزل ما تا خانه‌ی ایشان فاصله زیادی هم نبود. رفتم خانه ایشان و شروع کرد به خواندن. 🔹 مبتدای جمله را که شروع کرد خواند، خواند و ورق زد، هنوز خبر جمله را نگفته بود. مبتدای جمله را که می‌نوشت، معترضه می‌آورد، معترضه در معترضه می‌آورد، شرح در شرح می‌آورد. 🔸 وقتی ورق زد ناگهان کاغذ را پرت کرد. دیدم تمام صورتش خیس از اشک شده‌است. 🔹 مشکلی که داشت مشکل دستور زبان نبود، زبان فارسی را بهتر از خیلی از ادبا می‌دانست. در ادبیات فارسی و عربی بسیار خوب دست داشت. محی‌الدین را خوانده بود، اما مشکلش این بود که کلی نگر و کلی بین بود. 🔸 آنالیتیک‌ها روان‌تر می‌نویسند. فیلسوفان آنالیتیک انگلیسی را ببینید، برای‌اینکه جزئیات را می‌بینند. 🔹 وقتی‌که کلی بین باشی مبهم می‌بینی، کل را که می‌خواهی ببینی چون احاطه بر کل نداری، مجمل و مبهم می‌بینی. 🔸 فردید می‌خواست همه را بیان کند، ولی نمی‌شد. می‌گفت زبانش را ندارم. زبان گفتنش را ندارم. این معنی‌اش این نبود که من فارسی به‌اندازه‌ی این و آن بلد نیستم. نه خیر، فارسی خوب بلد بود، نمونه‌اش نثر کتاب علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن با ویرایش فردید است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 نگاهی نو به سیاست و فرهنگ ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۲۶۷ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 ما اگر "فکر" می‌کنیم در واقع به دنبال "روش" هستیم، به تعبیری فکر می‌کنیم که [پس از دست‌یابی به
‌ ‌ 🔸 تفکر یعنی فقر را دوباره درک کردن و از دانایی رد شدن... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش (پادکست حضور در مقام تفکر) ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 مسئله من در سی سال اخیر، پوشیده شدن افق و چشم‌انداز آینده و بیرون افتادن آدمی از تاریخ و در نت
‌ ‌ 🔸 یکی از بدترین اوضاع فکر این است که حتی اهل حُسن نیت و خیرخواهان نیز قبل‌از آن‌که بدانند چه باید کرد و شرایط و آثار تصمیم و کار خود را در نظر آورند، به این عنوان که -به‌هرحال- باید کاری کرد، به بیهوده‌کاری بپردازند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۸ ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ این کتاب خواب و استراحت امروز را ازم گرفت... ▪️رفیقی دارم که به‌حق جای استادم هست. یک‌بار برایم
voice 7.mp3
8.41M
‌ ‌ ویس شماره ۷ : درباره این پست 👆🏻 (تجربه شخصی بنده در مواجهه اولیه با کتب داوری و دو پیشنهاد) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 💠 (۱) 🔸 قرار بود که در باب فهم گفتگو کنیم. نمی‌دانم بحث را از کجا و چگونه باید آغاز کرد. ما که نمی‌خواهیم در فهم و فاهمه چنان‌که جان لاک و دیوید هیوم و حتی کانت در کتاب نقد عقل محض بحث کرده‌اند و وارد شویم. 🔹 گفت سعی کنیم از فهم به صورتی که در تاریخ ظاهر می‌شود و عمل می‌کند گزارش بدهیم. 🔸 گفتم آیا کار بزرگی را برعهده نمی‌گیریم و نباید بترسیم از این‌که از عهده برنیاییم؟ 🔹 گفت همین ترس از عهده برنیامدن نشانه درک اهمیت مطلب است و این وسواس می‌تواند مایه دقت و احتیاط و اهتمام باشد. 🔸 گفتم درست است، چنان‌که مدعیان حل همه مسائل نیز، که خود را بزرگ و دانا و توانا در هر کار و مسائل را کوچک می‌انگارند، از عهده حل و رفع هیچ مسئله و مشکلی برنمی‌آیند. 🔹 گفت فهم از روحیه و عمل اشخاص و از نسبتی که با چیزها و کارها دارند جدا نیست. 🔸 گفتم آیا فهم، امر شخصی است و اشخاص هر یک با فهمی خاص به دنیا می‌آیند؟ 🔹 گفت در این‌که اشخاص باهم تفاوت دارند و یکی هوش بیشتر و درک قوی‌تر دارد اختلاف نیست. آدمیان از حیث قوای نفسانی با هم اختلاف دارند و همیشه درهمه جا اختلاف داشته‌اند اما نکته‌ای که می‌تواند اساس بحث ما قرار گیرد این است که فهم، گرچه با حواس و قوای نفسانی ارتباط دارد در جهانی خاص تعین می‌یابد و در هر زمان دارای اصول و نظامی خاص است و مردمان، اعم از عالم و عامی، در سایه آن اصول می‌اندیشند و عمل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، قوام فهم در دوران‌های تاریخی متفاوت می‌شود. // ادامه دارد... // 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۱۷۵ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 💠 (۲) // ...ادامه قبل // 🔸 گفتم ولی همه مردم در سراسر روی زمین و از اقدم زمان‌ها تاکنون، با خوب و بد و روا و ناروا و مجاز و ممنوع و مقدس و غیرمقدس و مفید و غیرمفید آشنایی داشته‌اند و از ابتدا قوانین و مقرراتی داشته و از آن‌ها پیروی می‌کرده‌اند و دریافته بودند که چگونه از وضعیت طبیعی برای ادامه زندگی بهره ببرند. 🔹 گفت در این‌که از میان موجودات، تنها آدمی تاریخ دارد تردید نیست. این آدمی است که با درک تفاوت‌ها کلی را درمی‌یابد و خوب و بد را بازمی‌شناسد و به خوب و خوبی فرمان می‌دهد، هرچند گاهی ممکن است خوب و خوبی‌اش بد و بدی شود. 🔸 گفتم اگر همه آدمیان، کلی را درک می‌کنند و به‌همین جهت علم دارند، پس در ادراک مشترک‌اند. 🔹 گفت در ادراک داشتن مشترک اند اما فهم‌ها همیشه یکسان نیست. 🔸 گفتم ادراک و فهم چه تفاوتی باهم دارند؟ 🔹 گفت همه مردمان به درجات، استعداد درک معانی کلی را دارند اما ادراک در هر عهدی حدود و قیدهایی دارد و در دایره‌ای از امکان‌ها، یا به‌تعبیردیگر در ذیل بعضی صورت‌های مثالی و اصول راهنما، قرار می‌گیرد که این‌همه را می‌توان فهم نامید. ادراک متعلق به همه آدمیان است اما فهم به جهان و عالم انسان تعلق دارد و فهم‌ها بر حسب تفاوت‌هایی که جهان‌ها با یکدیگر دارند متفاوت می‌شوند. // ادامه دارد... // 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📗 گفتگوهایی با سایه‌ام ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 🔖 صفحه ۱۷۶ ‌ ‌ ‌ ‌
نگاهی به مجلس چهارم و پنجم کتاب گفتگوهایی با سایه‌ام.mp3
20.19M
🎧 نگاهی به مجلس چهارم و پنجم کتاب گفتگوهایی با سایه‌ام 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 🗓 نیمه‌شب ششم اسفند ۱۴۰۲ (بخش اول جلسه) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
زبان متافیزیک و پدیدارشناسی.mp3
33.32M
🎧 زبان متافیزیک و پدیدارشناسی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۶۷ دقیقه 🗓 نیمه‌شب ششم اسفند ۱۴۰۲ (بخش دوم جلسه) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
#گعده_غیر_رسمی 🎧 زبان متافیزیک و پدیدارشناسی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۶۷ دقیقه 🗓 نیمه‌شب ششم
👆🏻 دوش رفتم سحر به میخانه تا دهندم یکی دو پیمانه دیدم آنجا رجال لا تلهی مات و مبهوت همچو پروانه عده‌ای سر به کف ز خویش خجل عده‌ای چون ستون حنانه از خیالات رسته و فارغ فارغ از داستان و افسانه ناگهان این صدا چو رعد مهیب خواست از گوشه‌های خمخانه لِمَنِ المُلک اَیُّهَا العُشّاق همه گفتند جان و جانانه ✍🏻 بخشی از بند اول شعر "جان و جانانه" حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
چندتا صوت عالی دیگه هم هست که ان‌شاءالله به‌زودی میزارم. چون این جلسات به صورت گعده غیررسمی بوده، ویرایش و آماده سازی صوت‌ها زمان‌بر هست. حذف قسمت‌های زائد هم باعث میشه که گاهی حس کنید رشته بحث قطع شده که بابت این موضوع و همچنین کیفیت ضعیف صوت‌ها عذرخواهم.