🔸نگاهی بر کتاب«خدا در زندگی کودکان»
🔹تحول مفهوم خدا همگام با رشد شناختی كودك است و هر دوره دارای ویژگی های انحصاری است. بنابراین لازم است در هر دوره بنا به تناسب خصوصیات ذهنی و شناختی به فرزندانمان آموزش های دینی را ارائه نماییم.
🔹باید اجازه دهیم كودكان دین كودكانه خود را داشته باشند و از طرح و تدریس عقاید پیچیده و مشكل برای آنها خودداری كنیم، چراكه نمی توانند آن را درك كنند و چه بسا موجب بدفهمی و گریز آنها از دین شود.
🔹همچنین به لحاظ عاطفی بهتر است در این سنین خداوند را با صفات رحمت و رحمانیت معرفی كنیم و نه با صفات قهریت. از تأكید زیاد و افراطی روی اجرای دقیق و صحیح برخی احكام دین و عقوبت اجرا نشدن كاملاً صحیح آنها خودداری نماییم.
🔹نگارنده این سطور به عنوان مشاور موارد متعددی از مراجعین به مركز مشاوره را ملاحظه نموده كه این تأكیدات افراطی باعث ایجاد وسواس فکری و عملی در آنها و باقی ماندن این مشكل تا سنین نوجوانی و بزرگسالی شده است.
🔹بهتر است طرح بسیاری از مسائل اعتقادی تا دوره تفكر صوری به تأخیر افتد. انتظار می رود در این مرحله نوجوان به دلیل افزایش توانمندی های ذهنی و شناختی، مسائل اعتقادی را از روی تفكر و تدبر و تأمل بپذیرد و تا پایان عمر از آنها حفاظت نماید.
🌐 yon.ir/tdCUA
🆔 @vasael_ir
🔸شبههافکنیهای مدام درباره رمزارزها فرصت را از ما میگیرد
حجتالاسلام #مبشری_عارف:
🔹در مورد استخراج بیتکوین هم در واقع در حال خرید انرژی هستید. دستگاههایی که با هزینههایی قابل توجهی برق مصرف میکنند بنابراین مصرف انرژی است که شما میخواهید آن را در قالب سرمایه، تبدیل به کالا کنید لذا اینگونه نیست که این رمزارزها به صورت مجانی تولید شوند.
🔹اخیراً هم در ایران کشف شد که برخی افراد کاربری جاهایی که برای کشاورزی یا کار دیگری بوده است را تغییر داده و از برق ارزان برای استخراج بیتکوین استفاده کردهاند. بنابراین استخراج این رمزارزها بیحساب و کتاب نیست.
🔹هرچقدر این انرژی به میزان بیشتری در دسترس باشد تبدیل به واحدی میشود که مورد توافق باشد و سپس آن واحد را میتوانند با واسطه تبدیل به کالا کنند یا در آینده نه چندان دور، مستقیماً همین را تبدیل به کالا کنند.
🔹پیشنهاد بنده این است که اگر شارع به عنوان ناظر فقهی، مالیت حقیقیُ خارجی آن را تأیید کند و این مالیت، کُد بخورد، این کُد بر اساس همان رمزارز در آن بلاکچین نهادینه خواهد شد. در اینجا یک برنامه بومی و داخلی همانند شبنم که قبلاً اجرایی شده است را ایجاد میکنیم.
🔹لذا اگر حاکمیت بخواهد، ما جوانان با استعداد و متخصصی در این حوزه داریم که میتوانند بومیسازی کرده و امنیت اطلاعاتی و اقتصادی را در درون این شبکه حفظ کنند.
🌐 yon.ir/AljrO
🆔 @vasael_ir
🔸شماره ۹۷ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد
🔹برخی از عناوین مقالات این شماره از به شرح ذیل است:
«ولیّ اذن در درمان» نوشته رضا پورصدقی و محمدعلی خادمی کوشا، «تعیین دیه در جنایات منجر به قطع نخاع» اثر علیرضا فجری، «تحلیل فقهی مبانی مسئولیت مدنی سازمانهای ناظر بر ایمنی محصولات ناشی از ظهور فنّاوریهای نوین» نوشته منصور امینی، احمدرضا عظیمنسب راینی و شهریار کاظمیآذر، «نقد و بررسی دیدگاه مشهور فقیهان دربارۀ تحقق قتل عمد» نوشته رضا دهقاننژاد، سیدسجاد محمدی و مصطفی بخرد، «تأملی فقهی در امکان معافیت مادر از حد قذف با نگاهی به تعمیم ادله» اثر عبدالله بهمنپوری، ناصر عاشوری و محمدباقر عامرینیا.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه امر به معروف | بررسی آیات و روایات دارای عناوین محرمه نسبت به والدین(آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/obW0v
🔹فقه معاملات ربوی | جریان احکام مثلیات در بیع اوراق نقدیه(آیت الله شهیدی)
🌐 yon.ir/lHbwx
🔹فقه القضا | بررسی موانع جواز استیناف(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003pf
🆔 @vasael_ir
🔸میراث فکری نهضت حسینی؛ راهنمای موثر در ارتقای وضع کنونی جامعه بشری
گزارشی از نشست«چگونگی بهره مندی از میراث فکری نهضت حسینی برای حل چالشهای امروزی جامعه بشری»🔻
حجت الاسلام #شریعتمداری:
🔹سیره رفتاری امام حسین(ع) حتی قبل از واقعه کربلا از کودکی قابل توجه و برای امروز جامعه بشری درس آموز است.
🔹در خود جریان کربلا نیز نه تنها رفتار امام حسین(ع) بلکه رفتار یکایک نقش آفرینان این صحنه از حیث رعایت ادب و متانت بسیار چشمگیر میباشد.
حجت الاسلام دکتر #زینتی:
🔹موقعیت جنگ موقعیت تعارف نیست بلکه باید قوی، درشت و قاطع سخن گفت. فرق است بین درشت گویی و قاطع گویی با توهین و دشنام دهی. اینکه به دنبال ذلت ناپذیری و تن ندادن به زور باشیم با توهین و دشنام دهی متفاوت است.
🔹بر اساس مستندات قرآنی این موضوع و مبانی ادبیات عرب لعن و نفرین با ناسزاگویی و دشنام دهی تفاوت دارند. میتوان گفت بر اساس معنای به کار رفته در ادبیات عرب و زمان استعمال کلمات مزبور اصلا برداشت توهین در میان نبوده است.
🌐 yon.ir/4TVKj
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تبیین ابعاد تربیت اجتماعی در صحیفه سجادیه
🔹در این کتاب شریف بسیار به بُعد اخلاقی انسان اهمیت داده شده است. در این منبع با ارزش ضمن مناجات با خدا، عالی ترین خلق و خوی انسانی در رفتار اجتماعی مورد توجه است «و الحمد لله الذی اختار لنا محاسن الخُلق...» (دعای1- بند17).
🔹امام سجاد(ع) همواره انسان را به داشتن رفتار پسندیده با دیگران توصیه می کنند «... و حسن السیرة و سکون الریح و طیب المخالقة ...» (دعای 20- بند10) و بر دوری از تکبر و خود برتر بینی که عامل دوری افراد از یکدیگر است تاکید می کنند «و اعزنی و لا تبتلینی بالکبر و عبدنی لک و لا تفسد عبادتی بالعجب ...» (دعای20- بند3).
🔹امام چهارم شیعیان در بُعد روابط اجتماعی، نسبت به گوشه گیری و عزلت گزینی از مردم واکنش منفی نشان می دهند و ارتباط اجتماعی با دیگران را شایسته می دانند اما مولفه هایی را هم برای معاشرت و ارتباط با غیر ذکر می کنند.
🔹پرهیز از فخر و مباهات به معاشرت با ثروتمندان «و مباهاة المکثرین ...» (دعای8- بند3) و پرهیز از فحش و بدگویی و ریختن آبروی مومن و یا شهادت باطل و غیبت از مومنی غایب یا بدگویی به مومنی حاضر «... و ما اجری علی لسانی من لفظة فحش او هجر او شتم عرض او شهادة باطل او اغتیاب مومن غائب او سبّ حاضر ...» (دعای20- بند13) از سفارشات خاص آن حضرت است.
📝 محمد حائری شیرازی
🌐 vasael.ir/0003pl
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مفهومشناسی سبک زندگی اسلامی 🌐 vasael.ir/0003pa 🆔 @vasael_ir
🔹مبحث سبک زندگی در دین مقدس اسلام از سابقهای 1400 ساله برخوردار است و با نامهای گوناگون از آن یاد شده و روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) درباره زندگی باسعادت، زندگی صالحانه و تشویق مسلمین به رعایت دستورات دینی در کلیه مراحل زندگی در منابع اسلامی موجود است.
🔹از اسناد روایی درباره سبک زندگی صحیح، خطبه 193 نهجالبلاغه است، بهطوری که چندین فراز از این خطبه به تبیین سبک زندگی متقین میپردازد.
🔹اولین وصف متقین در این خطبه این است که به صواب سخن میگویند (مَنطِقُهُمُ الصَّوابُ) این عبارت سبک و شیوه سخن گفتن متقین را مشخص میکند. دومین صفتی که حضرت برای متقین بیان کرده، این است که لباسی میانه بر تن میکنند (وَ مَلبَسُهُمُ الاِقتِصادُ). این فراز به پوشش صحیح متقین اشاره کرده است که از مصادیق مهم در سبک زندگی است.
🔹صفت بعدی که درباره متقین آورده شده است، تواضع آنان است (وَ مَشیُهُمُ التَّواضُعُ)؛ یعنی متقین رفتار و منش متواضعانه دارند که این تنها مختص به تواضع در راه رفتن آنها نیست، بلکه با سایر رفتارهای آنها نیز همراه است.
🔹ویژگی بعدی که در سبک زندگی آنان مورد توجه قرارگرفته، در مورد چشم فروبستن از حرام است (غَضُّوا اَبصارَهُم عمّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِم)؛ این عبارت بیانگر آن است که متقین هنگام مواجهه با آنچه خداوند حرام کرده، چشمان خود را نگه میدارند و از دیدن امتناع میورزند.
🔹در فراز بعدی بهگوش سپردن به دانش سودمند، توسط متقین اشاره شده است (وَ وَقَفُوا اَسماعَهُم عَلَی العِلمِ النّافِعِ لَهُم)؛ گویی این فراز بیانگر این است که انسانهای باتقوا گوشهای خود را وقف مطالب مفید میکنند و به هر چیزی گوش نمیسپارند. این فرازها شمهای از زیستن به سبک ائمه اطهار: و بهتبع آن قرآن را بهوصف کشیده است.
🌐 vasael.ir/0003pa
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸انکار درس آموزی عاشورا پشتوانه علمی ندارد 🌐 yon.ir/otTOe 🆔 @vasael_ir
بخش نخست گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻
حجتالاسلام #داود_فیرحی:
🔹ادبیات مدرن کوشش می کند که مجازات را پنهان کند تا آن جایی که همیشه رسانه ها فاش می کنند ولی دولت این مسئله را پنهان می کند. ادبیات کلاسیک استراتژی دولت فاش سازی خشونت بود یعنی از طریق برملا کردن و چیزی به نام استراتژی «هراس» ایجاد می شد.
🔹هراس از دیدن خشونت پیدا می شد. امام سجاد(ع) به همین مسئله اشاره می کند. زندگی آن حضرت همیشه با بیماری گره خورده بود به دلایلی این اتفاق افتاد و حتی مادرشان نیز از بیماری خاصی رنج می برد و زود از دنیا رفت.
🔹اما همین انسان که آدمی تصور نمی کند چنین ادبیات شفاف و کوبنده و ویرانگری داشته باشد به ناگاه فضا را تغییر می دهد. کسی امام سجاد(ع) را به آن مراسم دعوت نکرده است و به ایشان زمان صحبتی داده نشده است اما با چند دقیقه ایراد سخن اهل مجلس را وادار به احترام می کند. در حالی که تحت شدیدترین فشار روحی، ذهنی، جسمی و امنیتی قرار دارد و آن کلمات را مطرح می کند.
دکتر #ناصر_مهدوی:
🔹برخی تحصیل کردگان که در فضای مجازی بسیار سخنرانی می کنند و این روزها عادت کرده اند بی محابا به امام حسین(ع) بتازند و شگفت آور است که بخشی از این گویندگان معتقدند که از حسین(ع) نمی توان آموخت.
🔹برای من همیشه این سوال مطرح بود که بر اساس چه پشتوانه نظری می گویند که از حسین(ع) نمی توان آموخت و چقدر پژوهش و تحقیق در این زمینه انجام شده که در نهایت این نتیجه گیری حاصل شده است؟
🔹معتقدم عاشورا یک حادثه واقعا استثنایی است، حتی اگر منابعی هم نداشتیم که امروزه منابع غنی از عاشورا داریم، خود عاشورا رویداد عجیبی است یعنی اسنادی که از دوران شاگردان امام صادق(ع) به دست آمده و نقد هایی که در تاریخ مطرح شده که بخشی از آنها در تاریخ طبری ذکر شده است. در همان واقعه اگر نگاه کنیم ما با یک حادثه تحسین برانگیز و ماجرای شکوهمند مواجه هستیم.
🌐 yon.ir/otTOe
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم ، ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم : حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم ، وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم ، وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم.
🔹بهترين چيزى كه مردم به واسطه آن ، دل هاى دوستانشان را به دست مى آورند و كينه ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند ، اين است كه در هنگام برخورد با آنان ، خوش رو ، در غيابشان جوياى احوالشان ، و در حضورشان گشاده رو باشند .
📚 تحف العقول : ص ۲۱۸
🆔 @vasael_ir
🔸شماره ۷۰ فصلنامه علمی «فقه و حقوق خانواده» منتشر شد
🔹هفتادمین شماره فصلنامه علمی «فقه و حقوق خانواده» با ۸ مقاله و به همت دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران منتشر شد.
این فصلنامه در ۸ مقاله و در ۲۵۰ صفحه منتشر شده که عناوین مقالات بدین شرح است:
🔹جلوههای کیفرزدایی در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با تأکید بر جرایم خانوادگی
🔹آثار عقد فضولی در مصاهرت
🔹تبیین مؤلفههای قرآنی قوامیت مردان با تأکید بر کاربست «سنجههای مصلحت» در فقه شیعه
🔹واکاوی تحولات قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص قرارهای تأمین کیفری اطفال و نوجوانان
🔹حق سلطنت زن بر بدن خود و تزاحم با حقوق زوج
🔹ولایت حاکم بر تعلیم و تربیت اطلاف بی سرپرست
🔹واکاوی فقهی حقوقی شرایط اعمال ماده ۹۴۵ قانون مدنی (نکاح در بیماری منتهی به وفات)
🔹پیشگیری رشد مدار از جرم در پرتو تئوریهای نوین زیستی
چکیده مقالات مذکور:
🌐 vasael.ir/0003pw
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
بخش نخست گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻 حجتالاسلام #داود_فیرحی: 🔹
🔸نباید نسبت به آموزههای حسینی نگاه تقلیلگرایانه داشت
بخش دوم گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻
دکتر #احمد_پاکتچی:
🔹مهم ترین پیام امام حسین(ع) در حوزه کلام این است که کلام را نباید از عمل جدا کرد. ساحت عمل اگر از ساحت نظر جدا شود و نظر به تنهایی باقی بماند مصیبت بار خواهد بود و در نهایت نتایج نامطلوبی حاصل می شود.
🔹عمل به نظر بهبود می بخشد و زمینه تکامل باور و ایمان را فراهم می کند و در نهایت نگاه ما به آموزه های امام حسین(ع) نباید تقلیل گرایانه باشد.
دکتر #علی_اکبر_ثبوت:
🔹سید بن طاووس می گوید با توجه به آنچه که ما از آیه کریمه می فهمیم وقتی شهیدان به عالم دیگر منتقل شدند غرق شادمانی هستند و ما هم در شادی آنها باید شاد باشیم.
🔹هنگامی که سید بن طاووس در مقابل سنت عزاداری شیعه قرار می گیرد، در جمع بین سنت عزاداری با آنچه که در آن آیات مشاهده کردیم، می گوید: بله از آغاز محرم تا روز عاشورا که روزها و ساعات و دقایق هجوم مصائب و بلیات بر سیدالشهدا(ع) است باید ما هم به تبع آنها محزون باشیم ولی پس از شهادت، یعنی پس از عاشورا آنها در مقامی قرار می گیرند که غرق شادی هستند و از آن پس ما هم باید به آنها در شادی اقتدا کنیم.
🌐 yon.ir/Vu0Af
🆔 @vasael_ir
🔸کودک همسری؛ آدرس غلط دشمن
#نیلچی_زاده در نشست «ازدواج اسلامی»:
🔹سختگیری در ازدواج با معیارهای مادی و ژست خواهی، احمقانه است؛ علاوه بر این معیارها در شرایط فعلی مدرک علمی افراد دارای اهمیت بسیاری شده است که توجه به این معیار در صورت افراط آسیبها و آفتهایی را برای ازدواج دختران و پسران به دنبال خواهد داشت.
🔹این سختگیریهای احمقانه در حال حاضر در بین نخبگان جامعه وجود دارد؛ این افراد جاه طلبی علمی دارند؛ در شرایطی که موقعیت افراد متفاوت میشود کسانی که در دایره انتخاب قرار خواهند داشت به مراتب کاهش مییابند و فرآیند ازدواج دشوارتر خواهد شد.
🔹سختگیریهای احمقانه یکی از مهمترین دلایل تأخیر در ازدواج دختران و پسران است و این درحالی است که نیاز است تا بلوغ فکری، جنسی، عاطفی و اقتصادی افراد بررسی شود.
🔹در شرایط فعلی حرف درستی وجود دارد که عدهای باطل به دنبال آن هستند؛ پدیده کودک همسری از سوی افرادی دنبال میشود که بازیچه دست دشمنان شده اند چراکه امروز مشکل اصلی دختران ایرانی تأخیر در امر ازدواج است.
🔹اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمیشود، اما این امر بستگی به تواناییهای جسمی و عاطفی افراد متفاوت است؛ گاه این تفاوتها زمان ازدواج را مشخص میکند و در برخی موارد به سن ارتباط چندانی ندارد.
🌐 vasael.ir/0003py
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام:
🔹تجَنَّبوا البَوائقَ يُمَدَّ لَكُم في الأعمارِ؛
🔹از بديها دورى كنيد تا عمرتان طولانی شود.
📚 عيون أخبار الرضا(ع) : ج۲، ص۳۶، ح۹۰
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸دموکراتیک یا تئوکراتیک نمیتواند مبانی حکومت اسلامی باشد / اسلام ناب؛ نظام سیاسی مدنظر رهبر انقلاب
گزارشی از نشست«نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین(ع)»/بخش اول🔻
دکتر #محمد_حسن_ضیائی_فر:
🔹یکی از مسائلی که به نظر میرسد تبیین آن باعث روشن گری مخاطبین نسبت به رویکرد جامعه ما میشود، این است که در پرتو سیره امام حسین (ع)، ما به عنوان یک شهروند چه وظیفهای در قبال حکومت داریم؟ آیا میتوانیم هر حکومتی را بپذیریم؟
🔹در صورت عدم پذیرش، آیا باید از همان ابتدا در مقابل آن حکمران برخیزیم؟ فقه ما نسبت به این موضوع چه نگاهی دارد؟ تفاوت دیدگاه ما و اهل سنت در این موضوع چیست؟ دیدگاه ما با دیدگاههایی که در ادبیات حقوق بشر جهانی وجود دارد، چه وجه اشتراک و تمایزی دارند؟ پاسخ به این سوال ها، مقصودی است که ما از این جلسه اراده کرده ایم.
حجت الاسلام #سید_ابراهیم_حسینی:
🔹نکته شایان توجه، این است که آیا در اینجا، بین مردم و خداوند تقابلی وجود دارد؟ در واقع، سوال همان اشکالی است که آقای سروش مطرح کرد، مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟ از پایین به بالا یا از بالا به پایین؛ اگر از بالا به پایین است، اقتدار گرا میشود و اگر از پایین به بالاست دموکراتیک میشود.
🔹در کتاب مرحوم آیت الله منتظری خواندم که حکومت اسلامی، حکومت دموکراتیک نیست، بلکه تئوکراتیک است. البته این ادعا اشتباه است؛ به نظر ما حکومت اسلامی نه دموکراتیک است و نه تئوکراتیک.
🔹رهبر معظم انقلاب در ابتدای بیانیه گام دوم نظام سیاسی جدیدی را مطرح میکنند. البته توجه شود که این نظریه را انقلاب مطرح نمیکند، بلکه اسلام ناب مطرح کننده این نظریه است. بر اساس این نظریه، حکومت اسلامی مثل تئوکراتیک مسیحی نیست که به نام خداوند حق حاکمیت را از مردم سلب کند.
🌐 vasael.ir/0003pz
🆔 @vasael_ir
🔸امام موسى كاظم عليه السلام:
🔹اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
🔹چنان براى زندگى دنيا تلاش كن كه گويا تا ابد زنده هستى و براى آخرت خويش آنچنان كار كن كه گويى فردا از دنيا خواهى رفت.
📚 من لايحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج ۳، ص ۱۵۶
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | فرآیند مشروعیتسازی در حکومت اموی
🔹در این تحقیق ابتدا نظر گذرایی به مفاهیم مشروعیت و اصول گوناگون مشروعیت در علوم سیاسی و دیدگاههای فقهای شیعه و اهل سنت به منشا پیدایش مشروعیت و تفاوتهای مشروعیت اولیه با مشروعیت ثانویه داشته است.
🔹بعد به انساب امویان و چگونگی پذیرش اسلام توسط این خاندان، روی کار آمدن اولین فرد از این خاندان به طریق تایید خلیفه دوم و سوم و مبارزه برای دستیابی به قدرت بعد از خلیفه سوم، به خونخواهی او در جهت مشروعیتآرایی و به چالش کشیدن دنیای اسلام، میپردازد.
🔹این پایاننامه در چهار فصل و یک نتیجه گیری تدوین شده است. در فصل اول، نویسنده تاریخ و پیشینه امویان، تکاپوی نظامی و سیاسی معاویه، وضعیت اجتماعی، مذهبی دوران معاویه و نیز اقدامات معاویه در راستای مشروعیتسازی برای حکومت خود را مورد واکاوی قرار میدهد.
🔹در فصل دوم وضعیت سیاسی و مذهبی دوران عبدالملک و نیز تشکیلات اجتماعی در دوران عبدالملک مورد بررسی واقع میشود.
🔹در فصل سوم نویسنده فرآیند مشروعیتسازی امویان در عهد عبدالملک تا پایان امویان را مورد بررسی قرار میدهد و در نهایت در فصل چهارم به مساله اختلاف درونی در خاندان بنی امیه و شکلگیری اعتراضات در مقابل آنها میپردازد.
🌐 vasael.ir/0003q3
🆔 @vasael_ir
🔸لزوم بازآرایی نظام معنوی / معنویت موازی جایگزین معنویت خطی شود
حجت الاسلام دکتر #محمد_جواد_رودگر:
🔹عنوان این نشست معنویت اسلام است نه معنویت اسلامی. به نظر من بین این دو فرق است. معنویت اسلام معنویت استنادی و اصطیادی است ولی معنویت اسلامی معنویت استنباطی و اجتهادی است.
🔹در معنویت اسلامی با متون اسلامی مواجهه داریم و در این مواجهه باید معنویت را استنباط کنیم. ولی در بحث معنویت اسلام خود اسلام معنویتی را خالص و زلال عرضه می کند که آن محکوم به احکام بشری نیست که نقض پذیر باشد.
🔹ولی معنویت اسلامی یعنی شما آن نوع مواجهه معرفتی که در مقام فهم و دریافت در بخش های تفسیری و تاویلی به آن دست پیدا می کنید که گاهی به جهت کثرت نظرها تعارض میان آنها می بینیم. همین الان هم عالمان اسلامی ما از معنویت، تعریفی را ارائه می دهند بسیار باهم افتراق دارند.
حجت الاسلام دکتر #محمد_شیخ_الاسلامی:
🔹در جمع بندی می خواهم دو چیز را وضع کنم؛ یکی معنویت های موازی جایگزین معنویت های خطی شود یعنی در واقع ترجمه این عبارت است«الطرق الی الله بعدد انفس الخلائق».
🔹شما برای رسیدن به حق باید از استعداد خودت استفاده کنی و دنیای خود را کشف کنی و در دنیای خود کسب معنویت کنید. در عرفان، معنویت خطی است به این گونه که یک نسخه برای همه استفاده می شود. بنابراین ما به بازآرایی نظام معنوی نیاز داریم.
🔹وضع دوم اینکه ما معنویت تخصصی را درست کنیم که معنویتی است برآمده از اختصاصات آدم ها به علاوه دانش این معنویت. این می تواند چالش انسان معاصر در طلب فردیت در عین تکثر گرایی باشد.
🌐 vasael.ir/0003q0
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس حوزه علمیه نجف اشرف در سال تحصیلی جاری
🔹در عالیترین سطح درسی حوزه نجف، درس خارج، امسال نیز برخی از مراجع و علمای نجف همچون آیات فیاض، بشیر النجفی، شیخ محمدباقر الایروانی، شیخ الیعقوبی، سید محمدرضا سیستانی، شیخ هادی آل راضی، شیخ محمد السند و ... حلقه بحث خارج را تشکیل دادند.
🔹از میان این دروس، درس آیت الله اسحاق فیاض، از شنبه تا چهارشنبه صبح ها در دفتر ایشان، واقع در شارع المدینه، برگزار میگردد. درس خارج فقه و اصول شیخ محمد باقرالایروانی روزهای شنبه تا چهارشنبه در مدرسه الغرویه واقع در حرم مطهر حضرت علی(علیه السلام) یکی دیگر از حلقههای شلوغ بحث خارج است.
🔹درس خارج شیخ الیعقوبی نیز همه روزه ساعت پنج عصر در دفتر ایشان برگزار می گردد. شیخ محمد السند نیز بحث خارج اصول، فقه، عقائد و خارج تفسیر نیز از ساعت 8 تا 10 در مسجد عمران بن شاهین حرم مطهر، تشکیل می شود.
🔹درس خارج سید محمدرضا سیستانی فرزند حضرت آیت الله سیستانی نیز به صورت اختصاصی هر روز صبح برای برخی از طلاب در شارع الرسول برگزار می شود.
🌐 vasael.ir/0003q8
🆔 @vasael_ir
🔸رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند
🔹حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».
متن سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی نظام قانونگذاری
١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام.
۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سیاستها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.
۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.
۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیشبینی درآمدها، هدفگذاریها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آییننامه داخلی مجلس.
۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری، از طریق تصویب قانون.
۹-رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.
۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.
۱۲- ضابطهمندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.
۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.
۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیشبینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانونگذاری برای نیروهای مسلح.
۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.
🆔 @vasael_ir
🔸پولطلا راه حل نیست / بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده است
حجتالاسلام والمسلمین #احمد_علی_یوسفی در گفتوگو با #وسائل:
🔹وظیفه اصلی رئیس کل بانک مرکزی حفظ ارزش پول از طریق کنترل تورم و حجم نقدینگی است در حالی که بانک مرکزی به هیچ کجا در خصوص وظایفش پاسخگو نیست.
🔹بانک مرکزی باید یک نهاد فرا قوه ای باشد در حالی که ذیل رئیس جمهور است و متاسفانه به ابزار دست رؤسای جمهور تبدیل شده است؛ مجلس هم نظارتی بر عملکرد آن ندارد.
🔹بانک مرکزی باید از نهادهای زیرمجموعه مدیریت رهبری تعریف شود. مشکل اینجاست که بانک مرکزی مبدّل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده و آنها در بزنگاه های سیاسی آن را ابزاری برای مقاصد سیاسی خودشان قرار می دهند.
🔹رمز ارزهای غیرمتمرکز واسطه بانک را حذف می کنند و لذا می توانند تحریم ها را به راحتی دور بزنند.
🔹اگر مسئولان کشور واقعا اراده اصلاح نظام روابط اقتصادی را داشته باشند می توانند بدون نیاز به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، با کشورهای همسو و دارای منافع مشترک همچون چین، هند، روسیه و ... که دارای جمعیت میلیاردی هستند، روابط تجاری خود را تنظیم کنند و آن کشورها هم متقابلا حاضرند در این زمینه همکاری کنند.
🌐 yon.ir/v9e8x
🆔 @vasael_ir