🔸 #یادداشت | تبیین ابعاد تربیت اجتماعی در صحیفه سجادیه
🔹در این کتاب شریف بسیار به بُعد اخلاقی انسان اهمیت داده شده است. در این منبع با ارزش ضمن مناجات با خدا، عالی ترین خلق و خوی انسانی در رفتار اجتماعی مورد توجه است «و الحمد لله الذی اختار لنا محاسن الخُلق...» (دعای1- بند17).
🔹امام سجاد(ع) همواره انسان را به داشتن رفتار پسندیده با دیگران توصیه می کنند «... و حسن السیرة و سکون الریح و طیب المخالقة ...» (دعای 20- بند10) و بر دوری از تکبر و خود برتر بینی که عامل دوری افراد از یکدیگر است تاکید می کنند «و اعزنی و لا تبتلینی بالکبر و عبدنی لک و لا تفسد عبادتی بالعجب ...» (دعای20- بند3).
🔹امام چهارم شیعیان در بُعد روابط اجتماعی، نسبت به گوشه گیری و عزلت گزینی از مردم واکنش منفی نشان می دهند و ارتباط اجتماعی با دیگران را شایسته می دانند اما مولفه هایی را هم برای معاشرت و ارتباط با غیر ذکر می کنند.
🔹پرهیز از فخر و مباهات به معاشرت با ثروتمندان «و مباهاة المکثرین ...» (دعای8- بند3) و پرهیز از فحش و بدگویی و ریختن آبروی مومن و یا شهادت باطل و غیبت از مومنی غایب یا بدگویی به مومنی حاضر «... و ما اجری علی لسانی من لفظة فحش او هجر او شتم عرض او شهادة باطل او اغتیاب مومن غائب او سبّ حاضر ...» (دعای20- بند13) از سفارشات خاص آن حضرت است.
📝 محمد حائری شیرازی
🌐 vasael.ir/0003pl
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مفهومشناسی سبک زندگی اسلامی 🌐 vasael.ir/0003pa 🆔 @vasael_ir
🔹مبحث سبک زندگی در دین مقدس اسلام از سابقهای 1400 ساله برخوردار است و با نامهای گوناگون از آن یاد شده و روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) درباره زندگی باسعادت، زندگی صالحانه و تشویق مسلمین به رعایت دستورات دینی در کلیه مراحل زندگی در منابع اسلامی موجود است.
🔹از اسناد روایی درباره سبک زندگی صحیح، خطبه 193 نهجالبلاغه است، بهطوری که چندین فراز از این خطبه به تبیین سبک زندگی متقین میپردازد.
🔹اولین وصف متقین در این خطبه این است که به صواب سخن میگویند (مَنطِقُهُمُ الصَّوابُ) این عبارت سبک و شیوه سخن گفتن متقین را مشخص میکند. دومین صفتی که حضرت برای متقین بیان کرده، این است که لباسی میانه بر تن میکنند (وَ مَلبَسُهُمُ الاِقتِصادُ). این فراز به پوشش صحیح متقین اشاره کرده است که از مصادیق مهم در سبک زندگی است.
🔹صفت بعدی که درباره متقین آورده شده است، تواضع آنان است (وَ مَشیُهُمُ التَّواضُعُ)؛ یعنی متقین رفتار و منش متواضعانه دارند که این تنها مختص به تواضع در راه رفتن آنها نیست، بلکه با سایر رفتارهای آنها نیز همراه است.
🔹ویژگی بعدی که در سبک زندگی آنان مورد توجه قرارگرفته، در مورد چشم فروبستن از حرام است (غَضُّوا اَبصارَهُم عمّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِم)؛ این عبارت بیانگر آن است که متقین هنگام مواجهه با آنچه خداوند حرام کرده، چشمان خود را نگه میدارند و از دیدن امتناع میورزند.
🔹در فراز بعدی بهگوش سپردن به دانش سودمند، توسط متقین اشاره شده است (وَ وَقَفُوا اَسماعَهُم عَلَی العِلمِ النّافِعِ لَهُم)؛ گویی این فراز بیانگر این است که انسانهای باتقوا گوشهای خود را وقف مطالب مفید میکنند و به هر چیزی گوش نمیسپارند. این فرازها شمهای از زیستن به سبک ائمه اطهار: و بهتبع آن قرآن را بهوصف کشیده است.
🌐 vasael.ir/0003pa
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸انکار درس آموزی عاشورا پشتوانه علمی ندارد 🌐 yon.ir/otTOe 🆔 @vasael_ir
بخش نخست گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻
حجتالاسلام #داود_فیرحی:
🔹ادبیات مدرن کوشش می کند که مجازات را پنهان کند تا آن جایی که همیشه رسانه ها فاش می کنند ولی دولت این مسئله را پنهان می کند. ادبیات کلاسیک استراتژی دولت فاش سازی خشونت بود یعنی از طریق برملا کردن و چیزی به نام استراتژی «هراس» ایجاد می شد.
🔹هراس از دیدن خشونت پیدا می شد. امام سجاد(ع) به همین مسئله اشاره می کند. زندگی آن حضرت همیشه با بیماری گره خورده بود به دلایلی این اتفاق افتاد و حتی مادرشان نیز از بیماری خاصی رنج می برد و زود از دنیا رفت.
🔹اما همین انسان که آدمی تصور نمی کند چنین ادبیات شفاف و کوبنده و ویرانگری داشته باشد به ناگاه فضا را تغییر می دهد. کسی امام سجاد(ع) را به آن مراسم دعوت نکرده است و به ایشان زمان صحبتی داده نشده است اما با چند دقیقه ایراد سخن اهل مجلس را وادار به احترام می کند. در حالی که تحت شدیدترین فشار روحی، ذهنی، جسمی و امنیتی قرار دارد و آن کلمات را مطرح می کند.
دکتر #ناصر_مهدوی:
🔹برخی تحصیل کردگان که در فضای مجازی بسیار سخنرانی می کنند و این روزها عادت کرده اند بی محابا به امام حسین(ع) بتازند و شگفت آور است که بخشی از این گویندگان معتقدند که از حسین(ع) نمی توان آموخت.
🔹برای من همیشه این سوال مطرح بود که بر اساس چه پشتوانه نظری می گویند که از حسین(ع) نمی توان آموخت و چقدر پژوهش و تحقیق در این زمینه انجام شده که در نهایت این نتیجه گیری حاصل شده است؟
🔹معتقدم عاشورا یک حادثه واقعا استثنایی است، حتی اگر منابعی هم نداشتیم که امروزه منابع غنی از عاشورا داریم، خود عاشورا رویداد عجیبی است یعنی اسنادی که از دوران شاگردان امام صادق(ع) به دست آمده و نقد هایی که در تاریخ مطرح شده که بخشی از آنها در تاریخ طبری ذکر شده است. در همان واقعه اگر نگاه کنیم ما با یک حادثه تحسین برانگیز و ماجرای شکوهمند مواجه هستیم.
🌐 yon.ir/otTOe
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم ، ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم : حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم ، وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم ، وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم.
🔹بهترين چيزى كه مردم به واسطه آن ، دل هاى دوستانشان را به دست مى آورند و كينه ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند ، اين است كه در هنگام برخورد با آنان ، خوش رو ، در غيابشان جوياى احوالشان ، و در حضورشان گشاده رو باشند .
📚 تحف العقول : ص ۲۱۸
🆔 @vasael_ir
🔸شماره ۷۰ فصلنامه علمی «فقه و حقوق خانواده» منتشر شد
🔹هفتادمین شماره فصلنامه علمی «فقه و حقوق خانواده» با ۸ مقاله و به همت دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران منتشر شد.
این فصلنامه در ۸ مقاله و در ۲۵۰ صفحه منتشر شده که عناوین مقالات بدین شرح است:
🔹جلوههای کیفرزدایی در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با تأکید بر جرایم خانوادگی
🔹آثار عقد فضولی در مصاهرت
🔹تبیین مؤلفههای قرآنی قوامیت مردان با تأکید بر کاربست «سنجههای مصلحت» در فقه شیعه
🔹واکاوی تحولات قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص قرارهای تأمین کیفری اطفال و نوجوانان
🔹حق سلطنت زن بر بدن خود و تزاحم با حقوق زوج
🔹ولایت حاکم بر تعلیم و تربیت اطلاف بی سرپرست
🔹واکاوی فقهی حقوقی شرایط اعمال ماده ۹۴۵ قانون مدنی (نکاح در بیماری منتهی به وفات)
🔹پیشگیری رشد مدار از جرم در پرتو تئوریهای نوین زیستی
چکیده مقالات مذکور:
🌐 vasael.ir/0003pw
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
بخش نخست گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻 حجتالاسلام #داود_فیرحی: 🔹
🔸نباید نسبت به آموزههای حسینی نگاه تقلیلگرایانه داشت
بخش دوم گزارش همایش «حسین بن علی در آیینه عرفان، کلام و اندیشه سیاسی»🔻
دکتر #احمد_پاکتچی:
🔹مهم ترین پیام امام حسین(ع) در حوزه کلام این است که کلام را نباید از عمل جدا کرد. ساحت عمل اگر از ساحت نظر جدا شود و نظر به تنهایی باقی بماند مصیبت بار خواهد بود و در نهایت نتایج نامطلوبی حاصل می شود.
🔹عمل به نظر بهبود می بخشد و زمینه تکامل باور و ایمان را فراهم می کند و در نهایت نگاه ما به آموزه های امام حسین(ع) نباید تقلیل گرایانه باشد.
دکتر #علی_اکبر_ثبوت:
🔹سید بن طاووس می گوید با توجه به آنچه که ما از آیه کریمه می فهمیم وقتی شهیدان به عالم دیگر منتقل شدند غرق شادمانی هستند و ما هم در شادی آنها باید شاد باشیم.
🔹هنگامی که سید بن طاووس در مقابل سنت عزاداری شیعه قرار می گیرد، در جمع بین سنت عزاداری با آنچه که در آن آیات مشاهده کردیم، می گوید: بله از آغاز محرم تا روز عاشورا که روزها و ساعات و دقایق هجوم مصائب و بلیات بر سیدالشهدا(ع) است باید ما هم به تبع آنها محزون باشیم ولی پس از شهادت، یعنی پس از عاشورا آنها در مقامی قرار می گیرند که غرق شادی هستند و از آن پس ما هم باید به آنها در شادی اقتدا کنیم.
🌐 yon.ir/Vu0Af
🆔 @vasael_ir
🔸کودک همسری؛ آدرس غلط دشمن
#نیلچی_زاده در نشست «ازدواج اسلامی»:
🔹سختگیری در ازدواج با معیارهای مادی و ژست خواهی، احمقانه است؛ علاوه بر این معیارها در شرایط فعلی مدرک علمی افراد دارای اهمیت بسیاری شده است که توجه به این معیار در صورت افراط آسیبها و آفتهایی را برای ازدواج دختران و پسران به دنبال خواهد داشت.
🔹این سختگیریهای احمقانه در حال حاضر در بین نخبگان جامعه وجود دارد؛ این افراد جاه طلبی علمی دارند؛ در شرایطی که موقعیت افراد متفاوت میشود کسانی که در دایره انتخاب قرار خواهند داشت به مراتب کاهش مییابند و فرآیند ازدواج دشوارتر خواهد شد.
🔹سختگیریهای احمقانه یکی از مهمترین دلایل تأخیر در ازدواج دختران و پسران است و این درحالی است که نیاز است تا بلوغ فکری، جنسی، عاطفی و اقتصادی افراد بررسی شود.
🔹در شرایط فعلی حرف درستی وجود دارد که عدهای باطل به دنبال آن هستند؛ پدیده کودک همسری از سوی افرادی دنبال میشود که بازیچه دست دشمنان شده اند چراکه امروز مشکل اصلی دختران ایرانی تأخیر در امر ازدواج است.
🔹اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمیشود، اما این امر بستگی به تواناییهای جسمی و عاطفی افراد متفاوت است؛ گاه این تفاوتها زمان ازدواج را مشخص میکند و در برخی موارد به سن ارتباط چندانی ندارد.
🌐 vasael.ir/0003py
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام:
🔹تجَنَّبوا البَوائقَ يُمَدَّ لَكُم في الأعمارِ؛
🔹از بديها دورى كنيد تا عمرتان طولانی شود.
📚 عيون أخبار الرضا(ع) : ج۲، ص۳۶، ح۹۰
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸دموکراتیک یا تئوکراتیک نمیتواند مبانی حکومت اسلامی باشد / اسلام ناب؛ نظام سیاسی مدنظر رهبر انقلاب
گزارشی از نشست«نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین(ع)»/بخش اول🔻
دکتر #محمد_حسن_ضیائی_فر:
🔹یکی از مسائلی که به نظر میرسد تبیین آن باعث روشن گری مخاطبین نسبت به رویکرد جامعه ما میشود، این است که در پرتو سیره امام حسین (ع)، ما به عنوان یک شهروند چه وظیفهای در قبال حکومت داریم؟ آیا میتوانیم هر حکومتی را بپذیریم؟
🔹در صورت عدم پذیرش، آیا باید از همان ابتدا در مقابل آن حکمران برخیزیم؟ فقه ما نسبت به این موضوع چه نگاهی دارد؟ تفاوت دیدگاه ما و اهل سنت در این موضوع چیست؟ دیدگاه ما با دیدگاههایی که در ادبیات حقوق بشر جهانی وجود دارد، چه وجه اشتراک و تمایزی دارند؟ پاسخ به این سوال ها، مقصودی است که ما از این جلسه اراده کرده ایم.
حجت الاسلام #سید_ابراهیم_حسینی:
🔹نکته شایان توجه، این است که آیا در اینجا، بین مردم و خداوند تقابلی وجود دارد؟ در واقع، سوال همان اشکالی است که آقای سروش مطرح کرد، مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟ از پایین به بالا یا از بالا به پایین؛ اگر از بالا به پایین است، اقتدار گرا میشود و اگر از پایین به بالاست دموکراتیک میشود.
🔹در کتاب مرحوم آیت الله منتظری خواندم که حکومت اسلامی، حکومت دموکراتیک نیست، بلکه تئوکراتیک است. البته این ادعا اشتباه است؛ به نظر ما حکومت اسلامی نه دموکراتیک است و نه تئوکراتیک.
🔹رهبر معظم انقلاب در ابتدای بیانیه گام دوم نظام سیاسی جدیدی را مطرح میکنند. البته توجه شود که این نظریه را انقلاب مطرح نمیکند، بلکه اسلام ناب مطرح کننده این نظریه است. بر اساس این نظریه، حکومت اسلامی مثل تئوکراتیک مسیحی نیست که به نام خداوند حق حاکمیت را از مردم سلب کند.
🌐 vasael.ir/0003pz
🆔 @vasael_ir