🔸تفاوت فقه سنتی و حکومتی
گزارشی از آئین رونمائی از کتاب «اصول و مبادی فقه حکومتی»🔻
آیت الله #کعبی:
🔹فقه سنتی و فقه حکومتی سه تفاوت عمده دارد؛ اول اینکه فقه حکومتی تحقق اهداف اسلام در بستر حکومت بوده و فقه سنتی در رتبه تنجیز و تعذیر شرعی میباشد.
🔹دوم اینکه تشخیص مصالح و مفاسد در فقه حکومتی توسط ولی امر جامعه و در مرحله فعلیت است اما در فقه سنتی «مصالح و مفاسد» در مرحله مبادی حکم شرعی قرار داشته و آنجائی هم که به عنوان متعلق حکم شرعی در فقه سنتی آمده است در فرض حکومت جائر میباشد.
🔹تفاوت سوم این است که در فقه سنتی، «سیاسات» تدابیری است که فقیه صرفا برای تعیین تکلیف افراد مشخص می کند نه برای اداره حکومت و تعیین تکالیف جامعه.
🌐 vasael.ir/00040n
🆔 @vasael_ir
🔸دیدار و گفتگوی مسئولان «وسائل» و مرکز فقهی ائمه اطهار
🔹جلسه مشترک مسئولان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل و مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام سید جواد حسینی خواه معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار، حجت الاسلام حسین پور قائم مقام معاونت پژوهش این مرکز، امروز دهم آذر ۹۸، در این مرکز فقهی برگزار شد.
🔹دکتر داودی در ابتداء این جلسه ضمن معرفی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، اظهار داشت: در صدد هستیم تا ارتباط خود را با اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و طلابی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فقه حکومتی هستند بیشتر کنیم تا ضمن استفاده از ظرفیت های علمی اساتید، زمینه شکوفایی استعداد طلّاب در این زمینه را فراهم آوریم.
🔹سردبیر وسائل ضمن تمجید از فعالیتهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: این مدرسه جزء فعالان در عرصه تخصصی شدن فقه و اصول در حوزه علمیه است. پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در نظر دارد نسبت به ایجاد زمینههای ارتباطی بیشتر با این مرکز همکاری داشته باشد.
🔹حجت الاسلام حسینی خواه ضمن ابراز خرسندی جهت ارتباط بیشتر با پایگاه وسائل اظهار داشت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آماده است تا در زمینه های مختلف نسبت به فقه حکومتی و موضوعات دیگر با این پایگاه همکاری داشته باشد. امیدواریم که این ارتباط باعث ایجاد اتفاقات خوبی در حوزه علمیه و جامعه علمی باشد.
🌐 vasael.ir/00040r
🆔 @vasael_ir
🔸طرح جدید بانکداری خطرناک است / برخورد با مفسدان اقتصادی از اختیار قوه قضائیه خارج میشود
گزارش جلسه نقد و ارزیابی طرح جدید بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس🔻
حجت الاسلام #جواد_عبادی:
🔹طرح جدید بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس شاید از نگاه بانک مرکزی یک گام رو به جلو باشد اما از منظر مباحث شرعی گام رو به جلو محسوب نمی شود.
🔹شورای فقهی که فقهای آن را رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد می دهد و خود وی هم علاوه بر عضویت در شورای فقهی ریاست شورا را نیز برعهده داشته و نقش مجری و ناظر را همزمان دارد بیشتر به شوخی شبیه است.
حجت الاسلام #غلامعلی_معصومی_نیا:
🔹این طرح راه حلی روشن برای چالش های اساسی و ساختاری قانون فعلی ارائه نداده است.
🔹طرح جدید به بانک مرکزی در ارتباط و تعامل با بانک های مرکزی دنیا اختیاراتی فراتر از قانون اساسی داده است و این بسیار خطرناک است.
حجت الاسلام #احمد_رضا_صفا:
🔹طراحان این طرح، استقلال بانک مرکزی را با دیکتاتور قرار دادن رییس کل مرکزی اشتباه گرفته اند.
🔹با تصویب این طرح، تخلفات احتمالی در نظام بانکی فقط توسط هیات انتظامی رسیدگی می شود که قضات آن را رییس کل بانک مرکزی معرفی می نماید و تصمیمات این هیات انتظامی توسط هیچ محکمه قضایی قابل تغییر نیست و این یعنی اینکه قوه قضاییه به طور مستقیم نمی تواند به پرونده تخلفات بانکی مستقیما ورود کند.
🌐 vasael.ir/00040q
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🎥 #فیلم| آیا احکام صادره از ولی فقیه هم قداست دارد؟ 🔸حجت الاسلام #رضائیان #منادیان_
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده_ویژه
🎥 #فیلم| عدم پذیرش حکم ولی فقیه در حد شرک به خدا است
🔸حجت الاسلام #رضائیان
#منادیان_سکولاریسم
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| ﻃﺮاحی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری در ﺑﺎﻧﻜﺪاری ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﻴﻊ ﻣﺮاﺑﺤﻪ
🔹راﻫﻜـﺎر ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﺑﺮاي ﺳﺎﻣﺎندادن ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﻫﺎی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒـﺎری ﮔﺮﭼـﻪ ﺑـﺮای ﺷـﺮوع میﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ ﺑﺮاي رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ آن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ و در ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻣـﺎﻧﻊ بزرگی ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری و ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ ﺗﺒﺪﻳﻞ میﺷﻮد.
🔹در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻧﻘﺪ و بررسی راﻫﻜـﺎر اراﺋـﻪﺷـﺪه از ﺳـﻮی ﺑﺎﻧـﻚ ﻣﺮﻛـﺰی، راﻫﻜـﺎر دﻳﮕـﺮی ﺟﻬـﺖ ﺳـﺎﻣﺎندادن ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﻫﺎی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری ﺑﺮاﺳﺎس اﻳﺪه ﻓﺮوﺷﮕﺎه الکترونیکی اﻋﺘﺒﺎری و ﻗﺮارداد ﻓﺮوش ﻧﺴﻴﻪ ﻣﺮاﺑﺤﻪای ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد.
🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﺿـﺮورت ﺣﺮﻛـﺖ ﺑـﻪ ﺳـﻤﺖ ﺑﺎﻧﻜـﺪاری اﻟﻜﺘﺮونیکی و اﺳـﺘﻔﺎده از ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می رﺳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي راﻫﻜﺎر ﻗﺮضاﻟﺤﺴﻨﻪ، اﻳﻦ راﻫﻜـﺎر در ﺑﻠﻨﺪﻣـﺪت ﺗـﻮان ﭘﺎﺳـﺨﮕﻮیی ﺑـﻪ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺑﺎﻧﻜـﺪاری الکترونیکی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری را ﻧﺪارد.
🔹ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﭘﻴـﺸﻨﻬﺎد میﺷـﻮد یکی از راﻫﻜﺎرﻫـﺎی انتفاعی ﺑﺎﻧﻜﺪاری ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻗﺮارداد ﻣﺤـﻮري اﻧﺘﺨـﺎب ﺷـﻮد و از آن ﻣﻴـﺎن ﻗﺮارداد ﻓﺮوش ﻧﺴﻴﻪ ﻣﺮاﺑﺤﻪای مناسبترین اﺳﺖ.
🌐 vasael.ir/00040e
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف نفقه چه میشود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۳🔻 🔹نفقه از آثار عقد دائم است که
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف مهریه چه میشود؟
#دانشنامه_فقهی_حقوقی/ ۴🔻
🔹در بحث تغییر جنسیت و مسئله مهریه، در مجموع ۴ احتمال یا نظریه بیان شد. با دقت در دلایل و اشکالات وارد بر هر نظریه، به نظر میرسد که نظریه اول، یعنی عدم وجوب پرداخت مهریه واضح البطلان است و نظریه چهارم نیز از قوت کافی برخوردار نیست.
🔹از میان دو نظریه دوم و سوم، به نظر میرسد که نظریه سوم (پرداخت کل مهریه در صورت دخول و پرداخت نصف در صورت عدم دخول) متقنتر و موافق نظر مشهور فقیهان اسلامی و روایات کثیر است.
🔹با این وجود، نظریه دوم (لزوم پرداخت کل مهریه مطلقا) خالی از قوت نیست و البته همانطور که برخی فقیهان شیعه بیان کرده اند، احتیاط آن است که زوجین در مسئله مهریه پس از تغییر جنسیت یکی از زوجین، با یکدیگر مصالحه کنند.
🔹مهریه در عقد موقت برخلاف عقد دائم، از ارکان مهم عقد میباشد و عقد موقت از «معاوضات» و یا شبیه «اجاره» میباشد که بر اساس آن، «مهریه» در مقابل «بضع زن» یا تمکین زوجه است.
🔹هرگاه به این رکن مهم، یعنی مهریه خلل وارد شود (مثلاً مهریه ذکر نشود) عقد موقت باطل است و اگر زوجه در بخشی از مدت عقد موقت، تمکین نکند، به همان میزان از مهریه کاسته میشود، ولی اگر زوج در عقد موقت، بقیه مدت را بذل کند، باید تمام مهریه را پرداخت کند.
🔹بر این اساس، اگر زوج در عقد موقت، تغییر جنسیت دهد، بایستی تمام مهریه را پرداخت کند؛ گویا که مدت را بذل کرده و از ادامه زندگی منصرف شده است و اگر زوجه در عقد موقت، تغییر جنسیت دهد به مقدار زمان تخلف، از میزان مهریه کاسته میشود.
🌐 vasael.ir/00040t
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹زَكاةُ الجـَمالِ العِفـافُ؛
🔹زكات جمال و زيبايى، عفاف و پاكدامنى است.
📚 غررالحكم: ج4، ص105
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جراحی تغییر جنیست تنها در صورت اضطرار جایز است 🌐 vasael.ir/000411 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست«تغییر جنسیت از دیدگاه فقهاء معاصر امامیه»🔻
حجت الاسلام #کریمی_نیا:
🔹بعضی از این افراد برای فرار از سربازی اقدام به تغییر جنسیت دارند و گروه دوم خنثی ها هستند که برای عمل جراحی مراجعه می کنند و گروه سوم متقاضی تغییر جنسیت به منظور کشف جنسیت واقعی دنبال عمل جراحی هستند.
🔹بیشترین بحث درباره ترانس ها است که بیماری روحی و روانی شدیدی دارند؛ متأسفانه روانشناسان برای درمان آنها راهکاری بیان نکردند و نکته حائز اهمیت این است که ترانس ها با همجنس بازان و دو جنسی ها متفاوت هستند.
🔹همجنس بازها از جنسیت خود بیزار نیستند بلکه دچار انحراف اخلاقی هستند؛ دو جنسی ها از هر دو جنس برخوردارند ولی در ترانس ها جسم و روح افراد با یکدیگر هماهنگ نیست.
🔹نکته ای که در فقه مطرح است بحث جواز است؛ راه حل فقهی برای این ترانس ها چیست؟ که اگر تغییر جنسیت داده نشوند آنان نمی توانند این وضعیت را تحمل کنند.
🔹برخی از این ترانس ها می خواهند بگویند از آنجا که روحیات من زنانه است اما مرد هستم پس می توانم با یک مرد ازدواج کنم؛ این امر قابل قبول نیست.
🔹در فقه برای این تمایلات و روحیات جائی باز نشده است. کسی که ترانس مذکر است به لحاظ فقهی نیز مذکر محسوب می شود هر چند که تمایلات و خواسته های زنانه دارد و ترانس مونث از لحاظ فقهی مونث است گرچه که خود را مرد می داند.
آیت الله #اشرفی_شاهرودی:
🔹تصرفات انسان را در بدن نپذیرفته ایم؛ از رساله حقوق امام سجاد(ع) بر می آید که اعضای بدن در دست انسان امانت است و هر یک از این اعضاء حقی بر انسان دارند و اجازه به انسان داده نشده است که تغییر جنسیت دهد.
🔹از طرفی با توجه به آیه «فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ» باید بگویم که آیات قرآن به حسب مورد اختصاص نمی یابد؛ خواسته شیطان تغییر خلق الله است و از مصادیق آن تغییر جنسیت است که مغضوب خداوند است و اصالة الاباحه در اینجا جاری نمی شود.
🔹اما اگر کسی به بیماری روانی شدیدی مبتلا شده است و رفع آن به این است که جنسیت او عوض شود، برای جلوگیری از خودکشی، جراحی جایز می شود.
🔹از نظر فقهی نمی توان مجوزی به صورت اختیاری برای تغییر دادن بدن از حالت مردانگی یا زنانگی صادر کرد؛ اضطرار سبب مجوز جراحی تغییر جنسیت میشود.
🌐 vasael.ir/000411
🆔 @vasael_ir