eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حق ملت در تعیین نوع حکومت و مبانی دینی آن حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در گفتگو با #وسائل/1 : 🔹در نتیجه ادله و مباحثی که تا کنون مطرح شد، به یک قاعده مهم فقهی می رسیم که از آن به قاعده «انحصار الحاکمیة فی الله عزّ و جلّ» تعبیر می کنیم، مفاد این قاعده این است که حاکمیت و فرمانروایی اولا و بالذات تنها حق خداوند متعال است و دیگران حق حکومت بر انسان را ندارند مگر آنکه از طرف پروردگار ماذون باشند. 🔹زیرا تنها این خداوند است که به جهت خالقیت خود، مالک حقیقی و تکوینی انسان است و نسبت به مملوک خود یعنی انسان، حق فرمان و امر و نهی دارد. 🔹در نتیجه، تبعیت از غیرالله، از آنجا که منافی حق طاعت و فرمانبری در برابر خداوند است، شرک در تشریع و طاعت و تبعیت شمرده شده است. 🔹همچنین ما در فقه قاعده ای داریم که مورد توافق همه فقهاست و به صراحت بر عدم ولایت و حق فرمان انسان ها بر یکدیگر تاکید دارد که از آن به قاعده «اصالة عدم ولایة احد علی احد» تعبیر می شود. 🔹در قانون اساسی نیز در اصل 56 به این قاعده اشاره شده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچ کسی نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کند». 🔹لذا بنده معتقدم که علی‌رغم همه تبلیغات سوء و شبهه افکنی معاندان، استوارترین مبنا در باب مشروعیت، در نظریه سیاسی اسلام وجود دارد. 🌐 vasael.ir/00049m 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | راهبردها و راهکارهای مهار قدرت در عرصه روابط بین‌الملل با تأکید بر فقه اسلامی 🔹یافته های تحقیق در سه حوزه مذکور با تفکیک راهبردها از راهکارها به تحلیل و بررسی گرفته شده؛ در حوزه تقنینی راهبرد اصلاح و ایجاد تغییر شامل مباحث قانون مدار ساختن قدرت ها، اصلاح و تغییر قوانین حاکم بر روابط بین المللی وایجاد سازوکار مشارکت برابر و فراگیر دولت ها در تصمیم گیری ها است. 🔹راهکارها شامل مشارکت فراگیر دولت ها در تدوین قوانین بین المللی، مسئولیت پذیری دولت ها، پذیرش حقوق و تکالیف متقابل بین المللی و حق رأی مساوی دولت ها در اداره امور بین الملل می باشد. 🔹در حوزه ساختاری، اصلاح و تغییر ساختار موجود، استراتژی صلح، نظارت نهادهای با صلاحیت بین المللی و سرانجام برداشتن امتیاز «حق وتو» از برخی قدرت ها راهبردهای ساختاری را شکل می دهند. 🔹مکانیسم تحقق راهبردها در پرتو توزیع عادلانه قدرت سیاسی، ایجاد نهاد علمی در راستای تصمیم سازی و نظارت آنان و مکانیسم قضایی برای داوری نسبت به عملکرد دولت ها در امور سیاسی و امنیتی راهکارهای اجرایی در حوزه ساختاری است. 🔹در حوزه رفتار کارگزاران استراتژی جهاد، عدالت محوری، اخلاق محوری و قانون مداری راهبردهای رفتاری را شکل می دهند. 🔹ضروت رفتار عادلانه، عاقلانه، عالمانه و اخلاق مدار در حوزه رفتاری کارگزاران، ضرورت اوصاف درونی و بیرونی و در نهایت مکانیسم بازدارندگی با هدف تقویت توان دفاعی به عنوان راهکارهای رفتاری برای مهار قدرت سیاسی کارگزاران در عرصه روابط بین الملل در نظر گرفته شده است. 🌐 vasael.ir/0004A7 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| دولت باید از تاثیرات سوء فضا‌های اجتماعی جلوگیری کند(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/00049v 🔹فقه القضا| در صورت کشف خطا، در دو جا نقض حکم قاضی واجب است(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00049d 🔹اقتصاد مقاومتی| حکم واردات کالاهایی که مشابه داخلی ندارند(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/0004A6 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸اولویت معروف سازی نسبت به امر به معروف / الزامات اصلاح تصویر نهی از منکر گزارشی از نشست «تصویر امر به معروف و نهی از منکر در آینه قرآن و حدیث»🔻 🌐 vasael.ir/00049q 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸اولویت معروف سازی نسبت به امر به معروف / الزامات اصلاح تصویر نهی از منکر گز
🔸اولویت معروف سازی نسبت به امر به معروف / الزامات اصلاح تصویر نهی از منکر گزارشی از نشست «تصویر امر به معروف و نهی از منکر در آینه قرآن و حدیث»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹نکته جالب این است که تعداد آیات و روایاتی که سفارش به عملِ معروف می‌کنند، نسبت به امر به معروف از نگاه آماری، 70 به 30 است. 🔹وقتی ما با مفاهیم مختلف خصوصا مفاهیم مرتبط با قرآن و حدیث، مواجه می‌شویم، اگر به منبع اصلی مراجعه کنیم، می‌توانیم ویژگی‌های آن را دریافت کنیم و تصویر واقعی آن را ببینیم. 🔹خیلی از تصاویری که از مفاهیم در ذهن ما شکل گرفته است بر اساس بروز و نمود خارجی و آن چیزی است که در بستر اجتماع بوده است. 🔹چرا ما تلاش می‌کنیم امر به معروف را محدود به یک دایره خاص کنیم؟ در حالی که این ظرفیت را دارد تا یک تعریف عامّ و گسترده و قابل استفاده برای عموم مردم داشته باشد. مهم در امر به معروف و نهی از منکر، تاثیر گذاری بر مخاطب است. 🔹در این تعریف، امر به معروف به خودی خود هدف نیست بلکه یک مکانیسم است. امر به معروف واجب است ولی در راستای ثبات معروف و از بین رفتن منکر است. 🔹در جامعه شناسی اصطلاحاتی تولید شده است که امر به معروف ظرفیت این اصطلاحات را دارد؛ 1. مطالبه‌گری 2. حفظ نظم (کنترل رسمی و غیررسمی) 3. لزوم برقراری عدالت 4. همبستگی اجتماعی 5. مقابله با بی‌تفاوتی اجتماعی. 🔹بینش‌هایی که خوب است جهت تاثیر امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم عبارت اند از: 1. شناخت از روحیه مخاطب 2. شناخت جامعه 3. شناخت جغرافیا 4. شناخت روانشناسی اجتماعی 5. شناخت ادیان و مذاهب دیگر 6. شناخت هنرها و فنون رایج 7. شناخت زبان‌های دیگر. 🌐 vasael.ir/00049q 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸گزارشی از نشست«مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی» 🌐 vasael.ir/0004AB 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸گزارشی از نشست«مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی» 🌐 vasael.ir/0004AB 🆔 @vas
🔸گزارشی از نشست«مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی» حجت الاسلام : 🔹در فضای مجازی سه نوع مالکیت دیده می‌شود؛ مالکیت عرفی که در نظام حقوقی موجود به رسمیت شناخته شده است، مالکیت فکری و معنوی و مالکیت «تو در تو» که در فضای حقیقی شناخته شده نیست، اما قابل تعریف است. 🔹مثلا فرض کنید فردی مالک دریاچه‌ای است و امواج این دریاچه را می‌فروشد. این فروش عقلایی است چراکه از این امواج می‌توان برق تولید کرد. 🔹مالکیتی که فرد نسبت به امواج دارد همانند مالکیت مشاع نیست، چراکه موج متعلق به یک شخص و آب متعلق به شخص دیگری است. 🔹همین مالکیت در فضای مجازی وجود دارد؛ مثلا شخصی وبلاگی را در یک سرویس دهنده ایجاد می‌کند که در اینجا مالک وبلاگ یک شخص، و مالک سرویس دهنده شخص دیگری است. 🔹مالکیت تو در تو مالکیت حیثی محسوب می‌شود، نه مالکیت مشاع و این مالکیت، مالکیت عرفی است، گرچه در ظاهر پیچیده به نظر می‌رسد. 🔹مالکیت عرفی بر خلاف مالکیت معنوی قبل از قانون ایجاد می‌شود و قانون آن را سامان می‌دهد و قطعا مالکیت فضای مجازی مالکیت عرفی است چراکه در ابتدا این مالکیت به وجود آید و در ادامه قانون آن را سامان داد. حجت الاسلام : 🔹در مورد «مالکیت تو در تو»؛ اولا مثال امواج آب در تعاریف دیگر نیز می‌گنجد. آب یک سری منافعی دارد که می‌توان آنها را فروخت. 🔹امروزه فقها معتقدند که افزون بر اجاره منافع، فروش منافع نیز ممکن است. پس اینکه استفاده از امواج لزوما در قالب مالکیت تو در تو مفروض و متصور باشد، قابل قبول نیست. 🔹دوما، اینکه به عنوان نقطه تمایز ماهیت «مالکیت تو در تو» گفته شود «چون شخص بالایی (عالی) امکان تصرف دارد پس معلوم می‌شود که مالکیت دارد»، با اشکالاتی مواجه است. 🔹۱. خود ارائه دهنده نیز اشاره کرد که امکان تصرف، در مالکیت دخلی ندارد پس نمی‌تواند در ماهیت متمایز مالکیت تو در تو تاثیر داشته باشد. ۲. صرف اینکه می‌تواند تصرف کند، غیر از این است که وی حق تصرف داشته باشد؛ ممکن است شخصی به زور امکان تصرف را برای خود فراهم کند در حالی که حق تصرف ندارد. 🔹سوما، روشن نیست که مقصود از «مالکیت تو در تو» آیا مالکیت طولی است که فقها بدان اشاره کرده اند، یا خیر؛ همانطور که ارائه دهنده نیز در مقاله خود اشاره داشته است که «مالکیت تو در تو» تصویر روشنی ندارد، و به نظر می‌رسد که این نظریه احتیاج به تبیین بیش تری دارد. 🌐 vasael.ir/0004AB 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن / نگرشی به شیوه‌های تربیت فرزندان 🌐 vasael.ir/00049t 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_کتاب| تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن / نگرشی به شیوه‌های تربیت فرزندان 🌐 vasael.ir/00049t
🔸 | تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن / نگرشی به شیوه‌های تربیت فرزندان 🔹د‌ر این کتاب، مطالبی که ابتد‌ای سخن د‌ر باب اهمیت موضوع به آن‌ها پرد‌اخته شد، با محوریت نگرشی عملی به شیوه‌های تربیت فرزند‌ان، بیان شد‌ه است. این مهم را مؤلف د‌ر قالب هفت فصل با شیوه نگارشی خاصی به رشته تحریر د‌رآورد‌ه است. 🔹همچنین در این كتاب به اختصار مراحل و روش‌های تربیت روحی و جسمی كودكان، با این موضوعات، معرفی شده است : نكاتی چند درباره قبل از انعقاد نطفه، اهمیت دوران بارداری، طرز تغذیه جنین در دوران بارداری، چگونگی رفتار با كودكان، چگونگی احسان و رعایت اعتدال بین كودكان، راه علاج حسادت كودك، اثرات بازی در تربیت كودك، طرز رفتار با كودك لجباز، و پرورش راست‌گویی در كود از موضوعات اصلی این اثر می باشد . 🔹مولف، کتاب را حاصل تجربیاتش به عنوان یک مادر و یک پرورشکار والدین می داند و در باب تالیف این کتاب به همین یک نکته بسنده می کند که تربیت فرزند و استفاده از شیوه های صحیح برخورد با فرزندان در تمام دروه های رشدی تضمین کننده آینده والدین فرزندان و جامعه خواهد بود. 🔹از جمله نقاط قوت این اثر می توان به ذکر خلاصه ای از هر فصل در آخر فصل و همچنین تمرین ها و دستور العمل هایی که از آن ها برای تثبیت و جا افتادن مباحث استفاده شده است اشاره نمود و از رو برای مخاطبانی که قصد دارند شیوه های علمی تربیت فرزند را اتخاذ نمایند مطالعه این اثر توصیه می شود. 🔹این كتاب از نظرگاهای اصلی موجود در زمینه تربیت كودك اطلاعاتی را جهت استفاده والدین كودكان نوپا و پیش‌دبستان گردهم آورده است. تمام نمونه‌ها و تمرینها بازتابی از مسایل مشترك والدین تمام خردسالان می‌باشد. 🔹اطلاعات ارائه شده اسلوب های متعددی را به والدین معرفی می‌كند. هنگامی كه والدین اسلوب های متعددی را در اختیار داشته باشند، یافتن رویكردی كه نیازهای فرزندان در حال رشدشان را برآورده كند، آسانتر می‌گردد. 🌐 vasael.ir/00049t 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | جمهوری اسلامی؛ توافق یا تضاد 📝 حجت الاسلام #خلیل_عالمی، استاد دانشگاه معارف 🌐 vasael.ir/00049h 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | جمهوری اسلامی؛ توافق یا تضاد 📝 حجت الاسلام #خلیل_عالمی، استاد دانشگاه معارف 🌐 vasael.
🔸 | جمهوری اسلامی؛ توافق یا تضاد 🔹مدل ابداعی، خلاقانه، مستقل و غیر وابسته‌ «جمهوری اسلامی»، تمام سیطره­ بلامنازع اندیشه مدرن را در تمام حوزه ­های اندیشه سیاسی فروریخت. 🔹مدل جمهوری اسلامی که امام طراحی کرده بود، هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ محتوا متفاوت از مدل‌های مرسوم معاصر بود. 🔹ایشان مدل خاصی از حکومت اسلامی را با عنوان«جمهوری اسلامی» مطرح و با تبیین ابعاد و ویژگی ­های آن، تلاش نمودند آن را به‌عنوان نظامی مشروع و اسلامی مستقر سازند. 🔹به‌ عبارت‌ دیگر با بازتعریف نظریه ­های حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه در یک قالب، به ساخت یک نظام سیاسی متناسب با شرایط زمان و مکان اقدام کردند. 🔹امام خمینی با درک عمیق از رفتار سیاسی و فرهنگ جامعه ایران، بر این باور بودند که تنها راه تضمین استمرار نظام جمهوری و نیز تنها عنصر تضمین‌کننده‌ اجرای شریعت اسلامی و حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خودشان، پیوند خوردن جمهوریت با اسلام و نظام اسلامی با جمهوریت است. 🔹از این‌رو به‌صراحت بیان می ­دارد: «حکومت اسلامی را که از حقوق شما دفاع می ­کند، مستقر و برقرار کنید، به یاوه­ یاوه‌­گویان گوش ندهید، به حرف ­های قشرهایی که از اسلام هیچ بویی نبرده­ اند و با اسلام مخالف‌اند به حرف ­های آنان گوش ندهید. 🔹آنها می ­خواهند ملت را منحرف کنند از مسیر خود. مسیر شما مسیر اسلام است، مسیر شما این است که جمهوری اسلامی را بپا کنید. من رأی به جمهوری اسلامی می ­دهم، و از شما تقاضا دارم که رأی به جمهوری اسلامی بدهید نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد». 📝 حجت الاسلام ، استاد دانشگاه معارف 🌐 vasael.ir/00049h 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت طراحی شاخص‌های بومی برای حضور اجتماعی زنان گزارشی از نشست«تبیین گفتمان خانواده در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»🔻 🌐 vasael.ir/0004A9 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت طراحی شاخص‌های بومی برای حضور اجتماعی زنان گزارشی از نشست«تبیین گفتما
🔸ضرورت طراحی شاخص‌های بومی برای حضور اجتماعی زنان گزارشی از نشست«تبیین گفتمان خانواده در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹امام(ره) و رهبری تأکید همزمان بر خانه و اجتماع دارند؛ امام در آستانه انقلاب بارها گفته اند که شرکت زنان در تظاهرات را واجب دانستند که منوط به اجازه همسر نیست و پس از پیروزی انقلاب گفته اند که زنان موظف اند در مقدرات اجتماعی شرکت کنند و مسئولیت اجتماعی را برای زنان واجب قرار دادند. 🔹این دیدگاه غیر از دیدگاه علامه و سایر بزگان است که فعالیت اجتماعی را برای زنان فضل قلمداد می کنند؛ این دیدگاه تأکید بر روی کلید واژه هایی دارد که به صراحت بر مسئولیت اجتماعی زنان اشاره دارند. در واقع مشارکت اجتماعی و مسئولیت خانوادگی دو تکلیف ضروری بر دوش زنان است که باید زنان به این دو امور بپردازند. 🔹برداشتی که از این دیدگاه شده است این است که در عرصه های اجتماعی، اشتغال و سیاست تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ این برداشت باعث شده است که زن مردی شود که موظف به حفظ حجاب شده است که در همه عرصه های اجتماعی با حفظ حجاب و عفت حضور دارد. 🔹از نگاه رهبری نماینده مجلس شدن و وزیر شدن برای زنان اشکالی ندارد و این برداشت برای ما چالش ابر زن ایجاد کرد. نسل دهه 60 که مشارکت مدرن دارند، فمینیست ها و ضد انقلاب ها جمهوری اسلامی را ضد زن می دانند در عین حال بیان می کنند که امام چند کار انجام داد که وضعیت زن را متحول کرد؛ یکی اینکه امام زنان را به مشارکت اجتماعی فراخوان کرد. 🔹در عین حال می گویند زنی که از خانه بیرون آمد به خانه برنمی گردد. وقتی زن از خانه بیرون آمد کاهش جمعیت اتفاق افتاد و فکر زن از سنتی به مدرن متحول شد؛ لذا می گویند انقلاب اسلامی، انقلابی است با صورت اسلامی که در عین حال به جریان مدرنیته دامن زده است. 🔹ضعف نرم افزاری جمهوری اسلامی این است که امام فرموده اند زنان باید در مقدرات اساسی کشور نقش ایفا کنند و رهبری به نقش زنان در جامعه تاکید دارند اما در اینجا این پرسش مطرح می شود که شاخص حضور اجتماعی چیست؟ 🔹این شاخص ها باید بومی طراحی شوند. شاخص های رشد در نظام اسلامی نباید همان شاخص رشد در سوئد و فنلاند باشد. 🔹بالاترین شاخص های رشد زنان در کشورهای دانمارک، اسکاندیناوی، سوئد، نروژ، فنلاند، کانادا و آمریکا است و از طرفی میزان حرامزادگی در این کشورها بی نهایت است و در عین حال نسبت به خانواده و زن حساسیت ندارند. 🌐 vasael.ir/0004A9 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه و فرهنگ| رسانه و عادی‌سازی هنجارها و ناهجارهای اخلاقی در جامعه(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004A1 🔹فقه القضا| معیار ضروری مذهب بودن(آیت الله حبیبی‌تبار) 🌐 vasael.ir/00049o 🔹فقه سیاسی| آیا دستورات سه گانه آیه ۱۵۹ سوره اعراف واجب است؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00049k 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای 🌐 vasael.ir/0004AJ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله| تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای 🌐 vasael.ir/0004AJ 🆔 @va
🔸 | تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای 🔹مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب به عنوان یك مسیر حرکت و مکتب فکری عنوان شده است که برگرفته از آموزه های الهی و به تأسی از راه پیامبران و ائمه بر حفظ ارزش های ثابت و اصیل اسلامی در مقابل نظام سلطه تأکید می ورزد. 🔹مقاومت از نظر ایشان اقدامی مبتکرانه و نه منفعلانه، عقلانی و نه احساسی، شجاعانه و نه مرعوبانه و امیدوارانه و نه مأیوسانه در برابر هرگونه زیاده خواهی نظام سلطه غربی است. 🔹در اندیشه رهبر انقلاب مقاومت امری یك بُعدی و محدود به جنبه دفاعی و نظامی نیست بلکه ابعاد دیگر از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد و امروزه مقاومت فرهنگی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. 🔹ایشان مسجد، بسیج مردمی و سپاه را به عنوان هویت مقاومت و پایگاه آن می دانند و معتقدند مسیر مقاومت فقط با حضور مردم و اراده مردم به مقاومت امکان پذیر است. 🔹در اندیشه مقام معظم رهبری راهبرد مقاومت باید ملتها و کشورها را به سمت بازدارندگی چند بُعدی هدایت کند و این مهم جز با ایمان به وعده الهی، همبستگی ملی، اتکا به قدرت و توانمندی های درونی به دست نمی آید. ترس از هزینه های مقاومت، یأس و بی صبری، مادی گرایی و عشرت طلبی از جمله آسیب هایی مقاومت است. 🔹از نظر ایشان راه مبارزه با آسیب ها و عبور از موانع؛ شناخت دشمن، شناخت قدرت مقاومت، تکیه بر قدرت درون زا، مقاوم سازی، همبستگی ملی، مقاومت با تدبیر و فداکارانه و مهمتر از همه ایمان به نصرت و وعده الهی است. 🔹آنچه مسلم است افق و چشم انداز مقاومت در اندیشه رهبری ایجاد تمدن نوین اسلامی است. تمدنی که مردم سالاری، عدالت، آزادی، کرامت انسانی پیشرفت و عزتمندی در دنیا و آخرت از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود. 🔹در این مقاله مدل مفهومی مقاومت مبتنی براندیشه مقام معظم رهبری به عنوان موضوعی بدیع طراحی و تبین شد. 🌐 vasael.ir/0004AJ 🆔 @vasael_ir