🔸 #معرفی_کتاب | نظریه سیاسی شهید صدر
🔹متفکری بزرگ و امامی شهید به نام سید محمدباقر صدر توانست خلاء فکری و ایدئولوژیک جهان اسلام را پر نموده و نظامی الهی ـ مردمی در عصر جدید ارائه داده، فاصله بین مشروعیت و مقبولیت را از میان برداشته و طرح الهی خلافت انسان بر زمین را ترسیم نماید.
🔹بنابراین وی را میتوان یکی از طراحان اندیشه جمهوری اسلامی ایران دانست که با همت بلند حضرت امام خمینی (ره) به فعلیت و عینیت رسید.
🔹در واقع نظام جمهوری اسلامی ایران در مبنای مشروعیت، ساختار تقسیم قدرت، تدوین قانون اساسی، نظام اقتصادی و بانکداری اسلامی، بهره های فراوانی از اندیشه های این عالم فرهیخته برده است.
🔹شاخصه ها و ویژگی های اندیشه سیاسی ـ اجتماعی شهید صدر را میتوان در سه محور اصالت، جامعیت و نظر به واقعیت برشمرد.
🔹آراء و نظریات وی از یک سو کاملاً مبتنی بر آیات قرآنی بوده و از سوی دیگر سعی ایشان بر آن است که نظامی جامع و هماهنگ درباره ابعاد مختلف سیاست و اجتماع ارائه دهد.
🔹همچنین ایشان در تدوین نقشه و طرح خود همواره به امکان تطبیق عملی آن در سطح جامعه توجه داشته اند به طور کلی اندیشه سیاسی شهید صدر را میتوان در هفت بخش که فصول این کتاب را شکل میدهد تقسیم و تنظیم نمود.
🔹1. خلافت، ولایت و امامت؛ 2. مفهوم دولت و حکومت؛ 3. دولت اسلامی؛ 4. قانون اساسی؛ 5. جامعه مدنی؛ 6. اصلاح و انقلاب؛ 7. تمدن غرب.
🌐 vasael.ir/00049i
🆔 @vasael_ir
🔸حق ملت در تعیین نوع حکومت و مبانی دینی آن
حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در گفتگو با #وسائل/1 :
🔹در نتیجه ادله و مباحثی که تا کنون مطرح شد، به یک قاعده مهم فقهی می رسیم که از آن به قاعده «انحصار الحاکمیة فی الله عزّ و جلّ» تعبیر می کنیم، مفاد این قاعده این است که حاکمیت و فرمانروایی اولا و بالذات تنها حق خداوند متعال است و دیگران حق حکومت بر انسان را ندارند مگر آنکه از طرف پروردگار ماذون باشند.
🔹زیرا تنها این خداوند است که به جهت خالقیت خود، مالک حقیقی و تکوینی انسان است و نسبت به مملوک خود یعنی انسان، حق فرمان و امر و نهی دارد.
🔹در نتیجه، تبعیت از غیرالله، از آنجا که منافی حق طاعت و فرمانبری در برابر خداوند است، شرک در تشریع و طاعت و تبعیت شمرده شده است.
🔹همچنین ما در فقه قاعده ای داریم که مورد توافق همه فقهاست و به صراحت بر عدم ولایت و حق فرمان انسان ها بر یکدیگر تاکید دارد که از آن به قاعده «اصالة عدم ولایة احد علی احد» تعبیر می شود.
🔹در قانون اساسی نیز در اصل 56 به این قاعده اشاره شده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچ کسی نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کند».
🔹لذا بنده معتقدم که علیرغم همه تبلیغات سوء و شبهه افکنی معاندان، استوارترین مبنا در باب مشروعیت، در نظریه سیاسی اسلام وجود دارد.
🌐 vasael.ir/00049m
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | راهبردها و راهکارهای مهار قدرت در عرصه روابط بینالملل با تأکید بر فقه اسلامی
🔹یافته های تحقیق در سه حوزه مذکور با تفکیک راهبردها از راهکارها به تحلیل و بررسی گرفته شده؛ در حوزه تقنینی راهبرد اصلاح و ایجاد تغییر شامل مباحث قانون مدار ساختن قدرت ها، اصلاح و تغییر قوانین حاکم بر روابط بین المللی وایجاد سازوکار مشارکت برابر و فراگیر دولت ها در تصمیم گیری ها است.
🔹راهکارها شامل مشارکت فراگیر دولت ها در تدوین قوانین بین المللی، مسئولیت پذیری دولت ها، پذیرش حقوق و تکالیف متقابل بین المللی و حق رأی مساوی دولت ها در اداره امور بین الملل می باشد.
🔹در حوزه ساختاری، اصلاح و تغییر ساختار موجود، استراتژی صلح، نظارت نهادهای با صلاحیت بین المللی و سرانجام برداشتن امتیاز «حق وتو» از برخی قدرت ها راهبردهای ساختاری را شکل می دهند.
🔹مکانیسم تحقق راهبردها در پرتو توزیع عادلانه قدرت سیاسی، ایجاد نهاد علمی در راستای تصمیم سازی و نظارت آنان و مکانیسم قضایی برای داوری نسبت به عملکرد دولت ها در امور سیاسی و امنیتی راهکارهای اجرایی در حوزه ساختاری است.
🔹در حوزه رفتار کارگزاران استراتژی جهاد، عدالت محوری، اخلاق محوری و قانون مداری راهبردهای رفتاری را شکل می دهند.
🔹ضروت رفتار عادلانه، عاقلانه، عالمانه و اخلاق مدار در حوزه رفتاری کارگزاران، ضرورت اوصاف درونی و بیرونی و در نهایت مکانیسم بازدارندگی با هدف تقویت توان دفاعی به عنوان راهکارهای رفتاری برای مهار قدرت سیاسی کارگزاران در عرصه روابط بین الملل در نظر گرفته شده است.
🌐 vasael.ir/0004A7
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| دولت باید از تاثیرات سوء فضاهای اجتماعی جلوگیری کند(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/00049v
🔹فقه القضا| در صورت کشف خطا، در دو جا نقض حکم قاضی واجب است(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00049d
🔹اقتصاد مقاومتی| حکم واردات کالاهایی که مشابه داخلی ندارند(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/0004A6
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸اولویت معروف سازی نسبت به امر به معروف / الزامات اصلاح تصویر نهی از منکر گز
🔸اولویت معروف سازی نسبت به امر به معروف / الزامات اصلاح تصویر نهی از منکر
گزارشی از نشست «تصویر امر به معروف و نهی از منکر در آینه قرآن و حدیث»🔻
حجت الاسلام دکتر #مرتضی_حائری_شیرازی:
🔹نکته جالب این است که تعداد آیات و روایاتی که سفارش به عملِ معروف میکنند، نسبت به امر به معروف از نگاه آماری، 70 به 30 است.
🔹وقتی ما با مفاهیم مختلف خصوصا مفاهیم مرتبط با قرآن و حدیث، مواجه میشویم، اگر به منبع اصلی مراجعه کنیم، میتوانیم ویژگیهای آن را دریافت کنیم و تصویر واقعی آن را ببینیم.
🔹خیلی از تصاویری که از مفاهیم در ذهن ما شکل گرفته است بر اساس بروز و نمود خارجی و آن چیزی است که در بستر اجتماع بوده است.
🔹چرا ما تلاش میکنیم امر به معروف را محدود به یک دایره خاص کنیم؟ در حالی که این ظرفیت را دارد تا یک تعریف عامّ و گسترده و قابل استفاده برای عموم مردم داشته باشد. مهم در امر به معروف و نهی از منکر، تاثیر گذاری بر مخاطب است.
🔹در این تعریف، امر به معروف به خودی خود هدف نیست بلکه یک مکانیسم است. امر به معروف واجب است ولی در راستای ثبات معروف و از بین رفتن منکر است.
🔹در جامعه شناسی اصطلاحاتی تولید شده است که امر به معروف ظرفیت این اصطلاحات را دارد؛ 1. مطالبهگری 2. حفظ نظم (کنترل رسمی و غیررسمی) 3. لزوم برقراری عدالت 4. همبستگی اجتماعی 5. مقابله با بیتفاوتی اجتماعی.
🔹بینشهایی که خوب است جهت تاثیر امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم عبارت اند از: 1. شناخت از روحیه مخاطب 2. شناخت جامعه 3. شناخت جغرافیا 4. شناخت روانشناسی اجتماعی 5. شناخت ادیان و مذاهب دیگر 6. شناخت هنرها و فنون رایج 7. شناخت زبانهای دیگر.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00049q
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸گزارشی از نشست«مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی» 🌐 vasael.ir/0004AB 🆔 @vas
🔸گزارشی از نشست«مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی»
حجت الاسلام #ابوالحسن_حسنی:
🔹در فضای مجازی سه نوع مالکیت دیده میشود؛ مالکیت عرفی که در نظام حقوقی موجود به رسمیت شناخته شده است، مالکیت فکری و معنوی و مالکیت «تو در تو» که در فضای حقیقی شناخته شده نیست، اما قابل تعریف است.
🔹مثلا فرض کنید فردی مالک دریاچهای است و امواج این دریاچه را میفروشد. این فروش عقلایی است چراکه از این امواج میتوان برق تولید کرد.
🔹مالکیتی که فرد نسبت به امواج دارد همانند مالکیت مشاع نیست، چراکه موج متعلق به یک شخص و آب متعلق به شخص دیگری است.
🔹همین مالکیت در فضای مجازی وجود دارد؛ مثلا شخصی وبلاگی را در یک سرویس دهنده ایجاد میکند که در اینجا مالک وبلاگ یک شخص، و مالک سرویس دهنده شخص دیگری است.
🔹مالکیت تو در تو مالکیت حیثی محسوب میشود، نه مالکیت مشاع و این مالکیت، مالکیت عرفی است، گرچه در ظاهر پیچیده به نظر میرسد.
🔹مالکیت عرفی بر خلاف مالکیت معنوی قبل از قانون ایجاد میشود و قانون آن را سامان میدهد و قطعا مالکیت فضای مجازی مالکیت عرفی است چراکه در ابتدا این مالکیت به وجود آید و در ادامه قانون آن را سامان داد.
حجت الاسلام #محمد_مادرشاهی:
🔹در مورد «مالکیت تو در تو»؛ اولا مثال امواج آب در تعاریف دیگر نیز میگنجد. آب یک سری منافعی دارد که میتوان آنها را فروخت.
🔹امروزه فقها معتقدند که افزون بر اجاره منافع، فروش منافع نیز ممکن است. پس اینکه استفاده از امواج لزوما در قالب مالکیت تو در تو مفروض و متصور باشد، قابل قبول نیست.
🔹دوما، اینکه به عنوان نقطه تمایز ماهیت «مالکیت تو در تو» گفته شود «چون شخص بالایی (عالی) امکان تصرف دارد پس معلوم میشود که مالکیت دارد»، با اشکالاتی مواجه است.
🔹۱. خود ارائه دهنده نیز اشاره کرد که امکان تصرف، در مالکیت دخلی ندارد پس نمیتواند در ماهیت متمایز مالکیت تو در تو تاثیر داشته باشد. ۲. صرف اینکه میتواند تصرف کند، غیر از این است که وی حق تصرف داشته باشد؛ ممکن است شخصی به زور امکان تصرف را برای خود فراهم کند در حالی که حق تصرف ندارد.
🔹سوما، روشن نیست که مقصود از «مالکیت تو در تو» آیا مالکیت طولی است که فقها بدان اشاره کرده اند، یا خیر؛ همانطور که ارائه دهنده نیز در مقاله خود اشاره داشته است که «مالکیت تو در تو» تصویر روشنی ندارد، و به نظر میرسد که این نظریه احتیاج به تبیین بیش تری دارد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004AB
🆔 @vasael_ir