﷽
⚪️ مبانی انسانشناختی| بخش چهارم.
3⃣ آیا انسان و حیوان از یک الگوی رفتاری پیروی میکنند یا در انسان گرایشهای فراتر وجود دارد؟
۱. فرویدگرایان
انسان مثل حیوانات فقط از برآورده نشدن نیازهایش برانگیخته میشود و رفتارش از اصل میل به لذت و فرار از رنج پیروی میکند حتی رفتارهای بهظاهر غیرمادی.
۲. تجربهگرایان (هابز)
سرشت انسان کاملا مکانیکی است و از قوانین حرکت و نیرو تبعیت میکند و کیفیت برتری به نام روح وجود ندارد.
۳. سودگرایان (بنتام و میل) مانند فرویدیها
۴. لذتگرایان (اپیکوریها) مانند فرویدیها
۵. رفتارگرایان (واتسن و اسکینر)
انسانها مانند حیوانات تابع شرطی شدن هستند و مفاهیمی مانند اراده آزاد یا انگیزش درونی نادرست هستند.
۶. جامعهگرایان (باندورا و میشل)
۷. اگزیستانسیالیستها (سارتر)
انسان با حیوان در این جهت متفاوت است که میتواند دریابد که تنها خود او مسئول اعمالش است.
۸. نوفرویدیها (فروم و اریکسن)
انسان استعدادهایی دارد که از ارضای نیازهای ساده فراتر است و انسان توان دارد که انگیزههای والا داشته باشد.
۹. انسانگرایان (مازلو و راجرز)
سرشت انسان متمایز از حیوان است و انسان توانایی رشد فکری و مهارتی دارد.
۱۰. فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام
حیوانات مانند انسان دارای روح، آگاهی و اراده هستند اما رتبه وجودی روحشان در شبکه هستی و ظرفیت رشد آگاهی و تمایلاتشان نسبت به انسان کاملا محدود است.
انسانها از مکانیزم لذت و رنج و مکانیزم شرطیشدن تاثیر میپذیرند اما الزاما سرنوشتساز و تعیینکننده نیستند.
انسانها از قوانین حاکم بر ساختارهای طبیعی تاثیر میپذیرند و مجبور به تصمیم در حیطه آن ساختارها هستند اما قدرت کشف ظرفیت انعطافپذیری ساختارها را نیز دارند.
عدم تربیت در انسان سبب میشود فقط از تمایلات بد و توهماتش پیروی کند و به دلیل توانایی گسترشسازی در علم و اراده، به تمایلات بد و توهماتی برسد که حتی حیوانات نیز ندارند. (بل هم اضل)
4⃣ برای بهسازی آینده انسان چه باید کرد؟ و اهداف غایی پیشرفت انسان کدام است؟
۱. فرویدگرایان
چشمانداز انسان تاریک است و سرشت خودخواهانه انسان ریشه مشکلات اوست و جز با تکامل ژنتیکی اصلاح نمیشود. تشویق غرائز زندگیبخش و تضعیف غرائز ویرانگر شاید به بهبود او کمک کند.
۲. تجربهگرایان (هابز)
استفاده از نتایج آزمایشگاهی برای کنترل رفتار انسانها راه خوبی برای کمک به پیشرفت انسانهاست.
۳. سودگرایان (بنتام و میل)
اجتماع باید رفتار انسانها را کنترل کند بهنحوی که بیشترین سود عائد بیشترین مردم شود.
۴. لذتگرایان (اپیکوریها)
با فراهمسازی محیط برای بیشترین لذت، انسان به تکامل خود میرسد.
۵. رفتارگرایان (واتسن و اسکینر)
هدف غایی انسان بقاء نوع بشر است و آمادهسازی محیط برای این بقاء و تقویت عناصر موجب بقاء، ضروری انسان است.
۶. اگزیستانسیالیستها (سارتر)
انسان با بازیافتن احساس اراده میتواند وضعیت خود را بهبود ببخشد. انسان نیاز دارد که معنایی برای زندگیاش داشته باشد.
۷. نوفرویدیها (فروم و اریکسن)
خطاهای انسان از اجتماع است لذا اگر بتوان اجتماع را به شکلی تغییر داد که نقاط قوت انسان را تقویت و نقاط ضعف او را تضعیف کند سرنوشت بهتری پیدا خواهد کرد. هدف غایی پیشرفت انسان ایجاد اجتماعی است که همه بتوانند خلاقیت خود را در به کارگیری کارهای خوب فعال کنند.
۸. انسانگرایان (مازلو و راجرز)
کلید بهسازی کیفیت زندگی انسان در تشویق به بروز نیروهای درونی خود است. خودمتحققسازی تکتک انسانها هدف پیشرفت انسان است.
۹. فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام
هدف غایی پیشرفت انسان، اتصال به علم و اراده بینهایت (وجود خداوند) است. (لقاءالله و عبودیت)
آینده انسان، روشن و مسیر حرکت او واضح است در عین حال که در معرض خطرهای جدی برای نسبت به سرنوشت خود قرار دارد و باید با عقل، آنها را کنترل کند.
جهل و تمایلات انسان، زمینه اصلی مشکلات و آینده ناخوشایند اوست.
ارتقاء آگاهی، تغییرات در فضای اجتماعی و روابط زندگی، استفاده بهینه از قوانین و ساختار حاکم بر وجود انسان، تمرین بر کنترل تمایلات (تقوی و ورع) کلید موفقیت انسان در پیشرفت است.
#مبانی #انسانشناسی #انسان
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ مبانی انسانشناختی| بخش پنجم.
◽️ مشخصات انسان سالم در برخی مکاتب روانشناسانه:
1⃣ الگوی آلپورت
۱. گسترش مفهوم خود: گسترش انگیزههای فرد در قلمرو کار، روابط خانوادگی وسیع و گسترده، دوستان زیاد، علایق و توجه به بیرون از خود.
۲. ارتباط صمیمانه خود با دیگران: چنین شخصی به پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند، همسر، دوستان و حتی مردم عشق میورزد و محبت میکند.
۳. امنیت عاطفی: چنین شخصی امنیت عاطفی دارد خود را و ضعفهای خود را پذیرفته، با ناکامیها مدارا میکند با استرس و تهدیدها مواجهه میشود.
۴. ادراک واقعبینانه دارد، به جهان عینی مینگرد. واقعیتها را بدون تحریف همان گونه که هست مینگرد.
۵. وظایف و مهارتها: چنین شخصی غرق در کار است، مهارتها را به کار معطوف میکند، احساس مسئولیت دارد.
۶. فعلیت بخشیدن به خود: شخص بالغ خود را شناخته و در بالفعل کردن استعدادهایش تلاش دارد.
۷. شخص بالغ به جلو مینگرد، ضمن این که از تجربیات گذشته استفاده میکند ولی اسیر گذشته نیست و به آینده مینگرد.
۸. شوخطبع است (نه بذلهگوی) هیچگاه دیگران را مورد تمسخر قرار نمیدهد زیرا که به طبیعت خود و دیگران واقف است و دیگران را همانگونه که هستند پذیرفته.
2⃣ الگوی فرانكل
۱. چنین اشخاصی ازخودگذشته و فرا رفتهاند. به کار، زندگی، زن، فرزند، به همه چیز مینگرند، جز به خود جستجوی معنا در زندگی لازمهاش فراموش کردن خویشتن و به غیر خود توجه داشتن است.
۲. خود را در انتخاب اعمال آزاد میبینند.
۳. شخصا مسئول هدایت زندگی و گرایشی هستند که برای سرنوشتشان برمیگزینند.
۴. معلول نیروهای بیرون از خود نیستند.
۵. در زندگی معنای مناسب خود را یافته اند.
۶. بر زندگی تسلط آگاهانه دارند.
۷. به آینده مینگرند.
۸. در کار و وظیفه تعهد دارند.
۹. میتوانند ارزشهای خلاق، تجربی یا گرایشی را نمایان سازند.
3⃣ الگوی مازلو
۱. ادراک صحیح از واقعیت دارند. شناخت این افراد عینی و بر اساس واقعی است. پدیدهها را آن گونه که هست میبینند .
۲. پذیرش کلی طبیعت خود و دیگران؛ به نقاط ضعف خود واقفند و پذیرش دارند و دیگران را آن گونه که هستند میپذیرند.
۳. خودانگیختهاند؛ دارای حالتهای بیپیرایه و بدون تظاهرند. بر طبق طبیعت خویش عمل میکنند .
۴. توجه به بیرون دارند. شغل را به عنوان وسیله بالفعل کردن خویش و توانائیهای خود قلمداد میکنند، وظیفهشناس و متعهدند.
۵. خیلی نیازمند به رضایتهای بیرونی نیستند.
۶. رفتارشان استقلال دارد، خیلی متکی به رضایت همگان نیستند.
۷. تجربههای زندگی برای آنها تازگی دارد. هر پدیدهای برای آنها تازه است. هر آدمی، هر درختی، هر بوته گل رزی برای آنها منحصر و یکتاست.
۸. نوعدوست هستند. با نوع بشر احساس برادری و برابری میکنند.
۹. در رفتارشان نوعی طنز وجود دارد ضمن این که کسی را به مسخره نمیگیرند.
۱۰. خلاق هستند. آفرینندگی دارند.
۱۱. تغییرات محیطی آنها را مسخ و بیگانه نمیکند، استقلال خودشان را از دست نمیدهند و مقاومت فرهنگپذیری دارند.
4⃣ الگوی راجرز
۱. انسانی که آزادی تجربه دارد (یا داشته). متظاهر نیست. همان چیزی است که هست (این من هستم)
۲. مقلد دیگران نیست، میزانهای اخلاقی از خودش دارد.
۳. دارای زمینههای خودجوش است.
۴. آمادگی لازم برای کسب تجربه را دارد.
۵. زندگی با حیات و سرزنده ای دارد، دائما شخصیت وی در تحول است.
۶. احساس آزادی میکند. به دلیل این که تدافعی نیست و محدودیتی در تجربیات نمیبیند.
۷. خلاقیت دارد.
۸. نگران از دست دادن تایید یا ستایش دیگران نیست.
5⃣ الگوی فروم
۱. عمیقا عشق میورزد.
۲. آفریننده است .
۳. قوه تعقلش را کاملا پرورانده.
۴. جهان و خود را عینی ادراک میکند.
۵. هویت پایداری دارد.
۶. با جهان در پیوند است .
۷. حاکم و عامل خود و سرنوشت خویش است.
6⃣ الگوی اقتباسشده از اسلام
۱. مستمرا به دنبال ارتقاء آگاهی از خود و جهان هستی است. (شفافسازی، دقیقسازی آنچه میدانسته و کشف آنچه نمیداند.)
۲. معنای زندگی او تلاش برای اتصال به خداوند به عنوان کمال مطلق است.
۳. افق دیدش در محاسبات و تصمیمها، کل هستی تا ابدیت است.
۴. بهدنبال فعالسازی قوای درونی خود برای حرکت بهسوی کلان هستی است.
۵. برای رسیدن به خواستهاش بر دیگران و محیطش تاثیر منفی نمیگذارد و همیشه محبت میکند و انرژیبخش است.
۶. در قبال کل هستی، احساس مسئولیت میکند و رفتارش براساس این مسئولیتپذیری تنظیم میشود.
#مبانی #انسانشناسی #انسان
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ مبانی انسانشناختی| بخش ششم و پایانی.
گوشهای از تفسیر انسان در دیدگاه عرفان اسلام:
تعبیری که در عرفان از انسان میشود «کَون جامع» است، یعنی «هستی با تمام مراتبش» و این تعبیر اشاره دارد به کلام امیرالمومنین علیهالسلام که فرمود: اَتَزعَمُ اَنّکَ جِرمٌ صَغیرٌ و فِیکَ انْطَوَی العَالَمُ الاَکبَر (هستی برترین در وجود انسان نهفته شده است).
محیالدین عربی، در کتاب فصوصالحکم در باره «کَون جامع» مینویسد: کَون جامع چنان جمعیتی داشت که با او سّر حق توسط حق آشکار میگشت و از این رو مظهر مشیت الهی قرار گرفت.
آدم روح عالم است؛ انسان کبیر که انسان کامل است، صورت عالم است و ملائکه بعضی ازقوای او هستند؛ خداوند با انسان به موجودات مینگرد و رحمت خود را بر آنها جاری میکند؛ در خلقت آدم، بین دو صورت وحدت و کثرت جمع شده است و این همان مقام احدیت الهی است.
نتایج، آثار و لوازم پذیرش فرضیه:
انسان، یگانه واقعیت این هستی نیست، گرچه دنیا برای زندگی او آمادهسازی شده است.
انسان باید خود را با قوانین و ساختارهای فطری طبیعی حاکم بر عالم، هماهنگ کند و حرکت بر اساس تمایلات و توهمات، او را از بین میبرد؛
بنابراین در «علم» باید به دنبال کشف واقعیتهای ناوابسته به ذهن و تمایل او برود و در این جهت، از قوانین حاکم بر ذهن و تمایلاتش نیز غافل نشود و قدرت واقعبینی و واقعگرایی را با کنترل ذهن و تمایلاتش ایجاد کند.
انسان توانایی تغییر وضعیت موجود را هم در طبیعت و هم در جامعه و هم در خودش دارد، اما با استفاده از قوانین و معادلات حاکم بر پدیدهها (چه قوانین کشف شده و چه قوانینی که بعدا کشف میشوند.)
رشد انسان، تابع برآیندگیری از نیروهای مرتبط با اوست و به هر مقدار که بر موردی تمرکز کند نیروهای وارده از آن بیشتر خواهد شد. بنابراین موفقیت در زندگی و رسیدن به رشد و کمال (اتصال به بینهایت)، نیازمند تعیین موضوع و موضعی است که باید بیشترین تمرکز نسبت به آن شکل بگیرد.
دین، معادلات حرکت انسان در شبکه هستی برای ایجاد برآیند بهسوی خداوند است.
☑️ مقایسه آموزههای انسانمحوریِ اومانیستی با انسان شبکهای در اسلام:
▪️ اصالت انسان؛ انسانمحوری در کل هستی
▫️ اصالت وجود بینهایت؛ خدامحوری در کل هستی + محوریت انسان کامل در هستی (بهعنوان خلیفهالله)
▪️ آزادیِ اراده، بهشرط عدم وجود شاکی خصوصی (لیبرالیسم)
▫️ آزادیِ اراده، بهشرط ایفای حق همه موجودات (حق بدن، حق ذهن و فکر، حق روح و قلب، حق محیط، حق خانواده، حق شهروند، حق بشریت، حق عوالم فوقانی)
▪️ یافتههای عقل تجربی، ملاک صدق و کذب (رشنالیسم)
▫️ یافتههای عقل تجربی+ یافتههای عقل برهانی+ یافتههای عقل وحیانی، ملاک صدق و کذب
▪️ فقط دنیا، نهایت رشد انسان است و معنی زندگی در لذتجویی دنیایی است. (سکولاریسم)
▫️ دنیا، ابزار و بستر رشد است و سعادت نهایی در زندگی دیگر بعد از دنیاست و معنی زندگی در اتصال به خداوند است.
▪️ حق مطلقی وجود ندارد و هر فکر و عقیدهای میتواند حق باشد و ارزش داشته باشد (پلورالیسم)
▫️ حق مطلق وجود دارد، افکار و عقیدهها میتوانند هر کدام بهرهای از حق برده باشند و میتوانند کاملا کاذب و توهم باشند و ارزش فقط مربوط به حق است.
مفاهیم کلیدی مرتبط با بحث:
پارادایم شبکهای، انسان شبکهای، علم دینی، تمدن الهی، الگوی توسعه و پیشرفت
مبانی #انسانشناسی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ لایههای وجودی انسان شبکهای.
روح تمام هویت انسان است. ذهن نمودی از روح است. لایهای و طیفی از روح.
ادراکات انسان، ابتدا مستقیما توسط قلب دریافت میشوند. حواس فقط واسطه انتقال هستند نه درککننده.
ادراک قلبی دارای دو تشعشع است: تشعشع ذهنی و تشعشع احساسی.
سطحیترین و ضعیفترین تشعشع آن تصورات و خیالات هستند. هرچه عمیقتر میشود و به ادراک قلبی نزدیکتر میشود، آگاهی و درک خیالی به آگاهی و درک عقلانی نزدیک میشود.
مبانی انسانشناسی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
راهبردهای امیرالمومنین (ع) برای جوان معاصر ۱_2023_04_10_09_55_36_828.mp3
35.68M
﷽
⚪️ راهبردهای امیرالمومنین برای جوانان معاصر| سخنرانی اول.
◽️ سخنرانی استاد واسطی در مراسم احیای شب نوزدهم رمضان ۱۴۴۴
▫️ ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ بینهایت.
دو خط استدلال داریم که تمام معارف و باورها به این دو خط برمیگردد:
۱. محدود، محدودکننده میخواهد.
۲. محدودکننده نهایی باید نامحدود باشد.
مفاهیم
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ احساس حضور خدا
اصلیترین حقیقت شبهای قدر، فعال کردن حس حضور خداست.
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ مهمترین مهارت زندگی از منظر امام علی علیهالسلام و سازمان یونسکو!
امام علی علیهالسلام: بهترین چیزی که من در زندگی و مهارت زندگی بخواهم برای شما بیان کنم، تقواست.
تقوا یعنی مدیریت احساس طبق رضای خدا. در راس مهارتهای زندگی در سازمان یونسکو که به کل دنیا ابلاغ شده، مهارت کنترل احساس است.
یک کلید اولیه اساسی برای مدیریت احساسات این است که عادت کنیم هر کاری میخواهیم انجام دهیم، یک دقیقه قبلش از خودمان بپرسیم: خدا از این کار راضی هست یا نه؟
#نقشهراه #نکته #مدیریت_احساس
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ مطالب مبانی انسانشناختی.
▫️ موقعیت انسان در هستی
▫️ eitaa.com/vaseti/244
▫️ مسائل انسانشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/247
▫️ اهداف انسانشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/248
▫️ مکاتب انسانشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/249
▫️ شاخصهای انسان سالم
▫️ eitaa.com/vaseti/251
▫️ انسان در عرفان و مدرنیسم
▫️ eitaa.com/vaseti/252
▫️ لایههای وجودی انسان
▫️ eitaa.com/vaseti/253
▫️ فایل متن کامل
▫️ eitaa.com/vaseti/254
▫️ تاثیر هستیشناسی بر انسانشناسی
▫️ eitaa.com/vaseti/264
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti