eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
309 عکس
135 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
ویرگول (منبرکوتاه)
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (1) 💠 حضرت امام خمینی،رضوان ا... تعالی علیه، در مدح حضرت
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (۲) 💠 در مورد جایگاه زن در اسلام. این مسأله برای ما روشن است كه زن، امام نیست، اما می تواند ولی خدا باشد. فاطمه زهرا سلام الله علیها ولی خداست. حضرت معصومه سلام الله علیها هم ولی خداست. از طرفی امام خمینی(ره) واژه ولی را معنا كرده اند. 🔹 ایشان می فرمایند:"ولی یعنی نهایت قرب به خدا". اینكه می گوییم حضرت معصومه سلام الله علیها یا حضرت زهرا سلام الله علیها ولی خدا هستند؛ یعنی مقرب ترین افراد به خدا بوده اند. این نشان می دهد كه در فرهنگ و نگاه شیعه، حتی نزدیكترین افراد به خدا را نیز در زنان جستجو می كنیم. به هر حال آنچه كه كمال است، قرب به خداست و قرب به خدا هم مربوط به روح انسان است. به مؤسس بزرگوار حوزه علمیه قم، مرحوم حاج شیخ عبدالكریم حائری اشاره شد. چه انگیزه هایی موجب شد كه ایشان قم را برای چنین كاری انتخاب كنند؟ 💠 تا زمان مرحوم شیخ عبدالكریم حائری، قم هیچ وقت از جنبه حوزه علمی و حدیثی تهی نبوده است. برای مثال می نویسند كه مرحوم سیدبحرالعلوم و حتی صدرالمتألهین به قم می آمدند، در خیابان منتهی به حرم كفشهای خود را در می آوردند. و با پای برهنه می رفتند، و اعتقاد داشتند كه آنجا قبر علما و محدثین شیعه است و این اتفاقات مربوط به قبل از دوره مرحوم شیخ عبدالكریم بوده است. اینها نشان می دهد كه قم همیشه شهری عالم و معلم پرور بوده و محدثان بزرگی در آن بوده اند. 🔹 نقل می كنند مرحوم شیخ عبدالكریم هم وقتی بیمار می شوند توسلی به حضرت سیدالشهد علیه السلام پیدا می كنند كه من برای آخرتم كاری نكرده ام و آن توسل باعث می شود كه ایشان شفا یابند و پس از عزیمت به ایران و حضور در اراك، مردم قم به اراك رفته و ایشان را دعوت می كنند. این بود كه آن بزرگوار به قم تشریف آورده و حوزه علمیه عظیم قم را تأسیس می كنند. به هر حال سابقه علمی قم در این انتخاب كاملاً نقش داشته است. ‍ 💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (4) حال كدام بعد از شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها ناشناخته مانده است كه شایستگی طرح داشته باشد؟ 💠 اگر من بخواهم بحث پایانی ام را راجع به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عرض كنم، باید به جایگاه قدسی حضرت اشاره كنم و به جایگاه و مكانت روحی و طهارت حضرت معصومه سلام الله علیها . 💠 به هر حال طهارت یك طهارت ظاهری و یك طهارت معنوی و باطنی است. اینكه یك بانویی به یك چنین عظمتی برسد، كه هزار و چند صد سال، مراجع تقلید شیعه دور او حلقه بزنند، درسشان را كنار مرقد مطهر او برگزار كنند، سر وقت نماز و عبادتشان در كنار حضرت معصومه سلام الله علیها باشند و واسطه بین خود و خدای خود را حضرت معصومه سلام الله علیها قرار دهند، این حكایت از آن مقام قدسی روح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دارد.آن چیزی كه پیام اصلی حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه مردم كشور و بویژه خانمها و نسل جوان است، اینكه یك انسان با عبادت و معنویت، به چه درجه ای می تواند برسد. 🔹 یکی از اساتید نقل میکنند كه مرحوم علامه طباطبایی در ایام ماه مبارك رمضان، همیشه كارشان این بود كه نیم ساعت مانده به اذان مغرب حركت می كردند و به حرم می آمدند و پس از زیارت و دعا، وقتی كه اذان گفته می شد، بلند می شدند، و به عنوان افطار، بوسه ای نثار ضریح مطهر حضرت می كردند. 🔹 آری خدا را در علم می توان یافت، ولی خدا را در عبادت بهتر می توان جستجو كرد. این گونه است كه یك بانویی با طهارت و عبادتهایش به مقامی می رسد كه فقهایی مثل مرحوم بروجردی و فیلسوفانی مثل ملاصدرا این گونه به دور آستان مقدسه اش حلقه می زنند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔸امیرالمؤمنین(ع) در روایتی چهار عامل را باعث شکست دولت‌ها معرفی کردند. بقای هر مجموعه از گروه‌های انسانی بستگی به میزان ارزش‌هایی دارد که در آن مجموعه نهادینه شده است. هر اندازه این ارزش‌ها منطبق بر آموزه‌های دینی و اخلاقی باشد، بنیان آن قوی‌تر و استوارتر می‌شود و برعکس هر اندازه ارزش‌ها و ارزش‌گذاری‌ها ضعیف‌تر و منطبق با آموزه‌های غیر دینی باشد، دوام آن گروه کاهش می‌یابد و به تدریج به سمت نابودی می‌رود. در این میان یکی از مجموعه‌های حساسی که در هر جامعه‌ای وجود دارد، دولت‌ها هستند که باید هم خود در ارزش‌ها نسبت به سایرین پیشرو باشند و هم جامعه را به سمت خوبی‌ها سوق دهند. اما امام علی علیه‌السلام در روایتی چهار عامل را سبب شکست دولت‌ها معرفی کرد و فرمود: چهار عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود: 1ـ ضایع کردن اصول (مسائل مهم) 2ـ سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت) 3ـ به کار گماردن آدم‌های پست 4ـ کنار گذاردن انسان‌های فاضل یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» (غرر الحکم، ص 342) کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله *درمسیربندگی خداوند مواظب پاتکِ دشمن واقعی انسان ، شیطان باشیم* *دشمن زخم خورده انسانها* ما انسان‌ها یه دشمن زخم خورده داریم به اسم شیطان چون به جدّ ما حضرت آدم سجده نکرده، از درگاه خدا رانده شده. برای همینم از آدم و بچه‌های آدم بدجور کینه داره. خدا در چند جای قرآن می‌فرماید حواستون باشه، این شیطان دشمنِ آشکارِ شماست. در سوره یوسف می‌فرماید: *إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ* بدرستیکه شیطان، دشمنِ آشکارِ انسان است! در ۵ آیه‌ی دیگه هم می‌فرماید: *"إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ"* او دشمن آشکار شماست! اونایی که در جنگ شرکت کردند میدونند.. وقتی به دشمن حمله میکنی و یه منطقه‌ای رو تصرّف میکنی، دشمن تمامِ قدرت و توانش رو جمع میکنه تا با یک حمله‌ی سنگین‌تر اون مناطق رو آزاد کنه، و پس بگیره. به این حمله‌ی سنگین میگن: پاتَک *شیطان رباینده اعمال نیکو وصالح* در مسائل معنوی هم همینطوره. هر کار خوب، و هر عمل‌صالح که انجام دادی، اگر مقبولِ درگاهِ الهی باشه، پاداشش تقرب به خداوند و بهشت موعوداست در واقع با هر عمل خوبی، خودت رو در همجواری باخداوند وهمنشینی با حضرت مشاهده میکنید. *آگاهی وبیداری انسان ازخطرات شیطان* حالا، حواسمان باشد... هر وقت توفیق انحام امور خیر وتکالیف الهی داشتیم ، و خودمان در دامن لطف الهی دیدیم وگام به گام درمسیرتقرب ورسید به وصال الهی نزدیک شدیم ، منتظر پاتک‌شیطان باشیم ، چون این دشمنِ قسم خورده، میخواد زیبای حضور حضرت حق ولذت تقرب وعطرجانفزای بهشت رو ازما پس بگیرد . *شیطان پیوسته برای فریب انسان برنامه دارد* اگر یه شب یه نمازشبِ خیلی خوب خوندی، منتظر باش که فرداش شیطان برات برنامه داره... اگر یه شب یه هیات خوبی رفتی و حال خوبی بهت دست داد، خیلی گریه کردی، بعدش منتظر پاتک‌شیطان باش، که میخواد مثلاً با یه نگاهِ حرام، همه‌اش رو ازت پس بگیره... اگر یه زیارت خوب رفتی، یه کربلای خوب رفتی، احساس کردی خیلی متحوّل شدی، منتظر باش که شیطان حسابی برات برنامه داره... اگر یه ماه‌رمضان خوب رو پشت سر گذاشتی، و یک ماه بندگی خالصانه کردی، و خیلی حالت خوب شد، مطمئن باش که شیطان خیلی از دستت عصبانی شده، حسابی برات برنامه داره. میخواد به هر قیمتی شده این بهشتی رو که رفتی ازت پس بگیره... بخاطر همین خدا در قرآن می‌فرماید مراقب باشید شیطان شما رو از بهشت بیرون نکنه.. این ملعون قبلاً پدر و مادر شما رو از بهشت بیرون کرده: *یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ* ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، همانگونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد. این نکته هم یادت باشه: اون کارِ خوبی که انجام میدی، هر چقدر بزرگتر و مهمتر باشه، پاتک‌‌شیطان هم سنگین‌تره. مراقبِ شیطان و حملاتش باشیم... سوره اعراف آیه ۲۷ سوره یوسف آیه کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠فضیلت این نماز: براى این نماز روایتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده و در فضیلت این نماز آمده است که، هرکس آن را بجا آورد اش پذیرفته مى شود و گناهانش مى گردد و سبب براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى گردند و با از دنیا مى رود و قبرش براى او وسیع و گردد و و از او راضى شوند، و آنها نیز مورد خداوند قرار گیرند، او نیز بخشیده شوند و او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او کند و به جانش را بگیرد. 💠 کیفیت نماز: رسول خدا صلى الله علیه وآله کیفیّت نماز را این گونه بیان فرموده اند: _ در روز یکشنبه غسل کند _ و وضو بگیرد _ و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت: _ سوره «حمد» یک مرتبه؛ _ سوره «قل هو الله» سه مرتبه؛ _ و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند. و بعد از نماز: _ هفتاد مرتبه استغفار کند؛ و سپس بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ»؛ _ آنگاه بگوید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْلى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیـعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.» کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امام صادق (ع) به پاره ای از آن ها اشاره میکنه. میفرماید :خداوند میدونی چرا شراب را حرام کرد؟ حرمها لأنها أم الخبائث چون ریشه ی پلیدی هاست. و رأسُ كل شر و در رأس همه شرور است یعنی همه ی شرارت ها گاهی از آنجا ریشه میگیرد. يأتي على شاربها ساعة يُسلب لُبه ساعتی و لحظه ای بر نوشنده ی شراب میگذرد که عقل او از او گرفته شده است. فلا يعرف ربه اصلا دیگه خدا رو بنده نیست ، خدا رو نمی فهمه. و لا يترك معصية إلا ركبها هیچ معصیتی نیست مگر اینکه مرتکب میشه ولا فاحشة إلّا أتاها هیچ کار بسیار زشتی نیست مگر این که آلوده میشه. حالا شما بگو کسی که اینگونه آلوده شد و اینگونه خیانت ها از او سر زد بعد از هوشیاری ، بعد از بیداری میان او و دیگران آیا سِلم و صلح و آشتی و صفایی خواهد بود. یا نه جدایی و فاصله؟ قمار هم همینطوره. قمار هم با خودش دشمنی میاره. کینه توزی میاره. چون بازنده ی قمار سخت کینه ی برنده ی قمار را که در یک چشم بر زدن برابر چشمانش اموالش رو به تاراج برده به دل خواهد گرفت. بنابراین شیطان با لبه های قیچی شراب و قمار آدم ها را از هم دور میکنه. و آدم ها مثل قطره های بارانند و قطرات باران اگر باهم باشند یک رود ، یک جوی ، یک جویباری به راه می اندازند و منشأ آبادی و تمدن میشوند. نه وقتی که از هم جدا باشند وقتی سرسبزی و خرمی به بار می آورند ، از بیابون برهوت باغ و بستان و گلستان میسازند که دوشادوش هم باشند، کنار هم باشند نه از هم فاصله داشته باشند. ✅در ادامه ی آیه ی ۹۱ میگه : وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ کار دیگر این شیطان این است که رابطه ی شما رو با خدا قطع می کنه. مانع شما میشه از یاد خدا. و از نماز که نماد روشنی از یاد خداست فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ حالا بگید ببینم با این وصف و اوصاف. دست بردار هستید یا نه؟ تمومش میکنید یا نه؟ کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.عبادات شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ به درخواست شيطان و اذن خدا، فرشتگان آن ملعون
:.اولين مخالفت شيطان با خلقت آدم عليه السلام.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ شيطان در ميان فرشتگان مشغول عبادت بود تا وقتى كه خداوند اراده فرمود براى خود در زمين جانشين خلق فرمايد. به ملائكه خطاب نمود كه من مى خواهم خليفه اى در زمين قرار دهم ، و آنان را از مقصود خود آگاه نمود. در اين هنگام ابليس به وسط زمين آمد و فرياد زد كه :اى زمين ! من آمده ام تو را نصيحت كنم ! خداوند اراده كرده از تو پديده اى به وجود آورد كه برترين خلايق باشد و من مى ترسم كه خدا را معصيت كند و داخل آتش شود (و در نتيجه تو داخل آتش شوى و بسوزى ) وقتى ملائكه مقرب آمدند از تو خاك بردارند آنها را به خداى بزرگ قسم بده از تو خاك برندارند. مخالفت او با آدم عليه السلام از همين جا شروع شد و تاكنون ادامه دارد و تا روز قيامت هم ادامه خواهد داشت . اين اولين مخالف او بود. از اميرالمؤمنين نقل شده كه ايشان فرمودند: وقتى خداوند متعال اراده كرد آدم عليه السلام را خلق كند خطاب به جبرئيل فرمود: مقدارى خاك از زمين بياور تا خلقى جديد به وجود آورم كه افضل موجودات و اشرف آنها باشد. جبرئيل به زمين آمد تا خاك بردارد (طبق تذكر شيطان ) زمين ناليد و او را به خداوند قسم داد كه از آن خاك برندارد. ايشان هم برگشت داستان را گزارش ‍ داد. بار ديگر ميكائيل و بعد از او اسرافيل را فرستاد. باز زمين آنان را قسم داد، آنها هم با دست خالى برگشتند. براى بار چهارم ، عزرائيل را فرستاد كه حتما از خاك زمين بردارد. او كه خواست خاك بردارد، باز زمين ناله كرد و او را قسم داد و هر چه ناله و فرياد نمود، تاءثير نكرد. عزرائيل گفت : من از جانب خدا ماءمورم تا كمى از خاك تو بردارم . او خاك را برداشت و برد كه آدم را از آن ساختند. (از اين رو، خداوند قبض روح آدم عليه السلام و اولادش را به دست عزرائيل داد، از اين جهت ناله و گريه آنها هنگام جان دادن آدم در دل او اثر نمى كند و او ماءموريت خود را انجام مى دهد. وقتى آن خاك را با آب خالص و شور و تلخ و بى مزه ، مخلوط كردند و بعد از مدتى پيكر خاكى او را قالب زدند. شيطان قيافه او را مشاهده كرد و با خود گفت : اين مخلوقى ضعيف است كه از گل چسبنده به وجود آمده ، و توى او خالى است . چيزى كه توخالى باشد احتياج به غذا دارد و به اين ترتيب مى توان او را گمراه و منحرف نمود. و نيز گفت : اگر چه او بر من و هه موجودات فضيلت داشته باشد، ولى من با او مخالفت خواهم نمود، و اگر روزى قدرت پيدا كنم او را هلاك مى كنم . و گفت : اگر اين موجود از من بالاتر و شخصيت او مهم تر باشد، از او فرمان نخواهم برد و مطيع او نخواهم شد، و اگر از من پايين تر باشد، او را كمك مى كنم و در مشكلات به فرياد او خواهم رسيد، و با او دوست و رفيق مى شوم. 2⃣2⃣ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرّحمن الرّحیم روایتی در توحید شیخ صدوق رحمه‌الله، ص۴۲ داریم: عن النبی صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله : قالَ اللّه ُ جلّ جلالُهُ: عِبادِي، كُلُّكُم ضالٌّ إلاّ مَن هَدَيتُهُ، و كَلُّكُم فَقيرٌ إلاّ مَن أغنَيتُهُ، و كُلُّكُم مُذنِبٌ إلاّ مَن عَصَمتُهُ؛  (در یک حدیث قدسی) خداوند جلّ‌جلاله فرمود: اى بندگان من! همه شما گمراهيد، مگر كسى كه من هدايتش كنم و همه شما نيازمنديد، مگر كسى كه من توانگرش سازم و همه شما گنه كاريد، مگر كسى كه من او را از گناه نگه دارم. عن امام باقر علیه‌السّلام: ـ لَمّا سُئلَ عن «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ باللّه ِ» ـ : مَعناهُ لا حَولَ لَنا عَن مَعصِيَةِ اللّه ِ إلاّ بِعَونِ اللّهِ، و لا قُوَّةَ لَنا على طاعَةِ اللّه ِ إلاّ بِتَوفيقِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ (توحيد:۲۴۲/۳)؛ امام باقر علیه‌السّلام: ـ در پاسخ به سؤال از معناى جمله «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه » ـ فرمود : معنايش اين است كه ما حول و قدرت روى گرداندن از معصيّت خدا نداريم، مگر به يارى خدا، و قوّت و توانايى بر طاعت خدا نداريم، مگر با توفيق خداوند عزّ و جلّ. شش ویژگی در سوره مبارکه المائدة آیه۵۴ هست که مومنین باید به آن توجّه داشته باشند: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ ۚ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست. این ویژگی‌ها را باید در خودمان ایجاد کنیم و قابلیّت قابل را پیدا کنیم تا الطاف رحمانی بر ما نازل بشود. کتاب انسان در عرف عرفان آقای حسن زاده‌آملی رحمه‌الله را که بسیار پندآموز می‌باشد را مطالعه بفرمایید. از خداوند متعال بخواهیم ما را هدایت بفرماید. تا خداوند متعال ما را غنی نکند تمام عالم هم به ما بدهند باز فقیریم. تا خداوند متعال ما را عصمت نبخشد ما نمی‌توانیم از گناه دوری کنیم. و ذکر لا حول و لا قوه الّا بالله را فراوان بگویید که بسیار گره گشا می‌باشد. از علّامه حسن زاده آملی رحمه‌الله نقل شده است که صدوده مرتبه ذکر( يا كهيعص و يا حمعسق لا حول و لا قوة الا بالله) در حل مشکلات بسیار موثّر می‌باشد. «ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَ بَرَكَاتُهُ» کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
حضرت آقای حاج سید هاشم موسوی حداد رضوان الله علیه مى‌فرمودند: نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! در هر موقعى كه مى‌بینى در اصلاح امرى از امور اعمّ از امور خانوادگى و داخلى و یا امور اجتماعى و خارجى، امر دائر است میان آنكه آلودگى و فساد بر نفست وارد شود یا بر غیر، آن آلودگى را براى نفس خودت مپسند كه دیگر قابل جبران نیست! اگر در جائى دیدى امر به معروف و نهى از منكرى را كه مى‌نمائى مستلزم عصبانیت و پریشان شدن افكار و درهم ریختن صفاى ذهن توست، و این ضررش براى تو بیشتر است از ضررى كه به وى در اثر إتیان آن جرم و جنایت وارد مى‌شود؛ دست از این كار بردار و پیرامون آن مگرد! این ضرر وارد، در حكم نجاستى است كه بر نفس تو وارد مى‌شود؛ چرا آن را بر خود مى‌پسندى؟! بگذار ضرر بر دیگرى بخورد و وى نجس شود! و خلاصه امر، طهارت نفس انسان بر هر چیز مقدّم است، و انسان حقّ ندارد به جهت رعایت مصالح خارجیه خودش را آلوده نماید. زیرا تطهیر و تزكیه نفس در فعل و حال، مورد طلب و سوال و مؤاخذه مى‌باشد؛ امّا رسیدگى به امور اجتماعى و سعى در حوائج مردم و تدریس و كسب و امثالها امورى است كه در صورت امكان مورد بازخواست و بازپرسى واقع مى‌شود، نه در هر صورت گرچه در شرائط غیر ممكنه باشد. در این صورت اگر كسى میداند و مى‌بیند در اثر وارد شدن در این امور نفسش آلوده نمى‌شود و از ترقّى و تكامل و توحید و ایمان و ایقان و اطمینان خاطر و سكون دل و اندیشه باز نمى‌ماند، مسلّماً بر او لازم است كه به حوائج خلق خدا على قدر الإمكان قیام و اقدام نماید؛ و امّا اگر دید كه دخول در این امور مستلزم از كیسه خوردن است و سرمایه‌هاى الهى را از دست دادن است، یعنى مستلزم غفلت از خدا، و گیج و منگ شدن در امور دنیا و زخارف آن و غوطه خوردن در عالم كثرات است، در این فرض بر او جائز نیست كه خود را بدین امور بفروشد و مبادله نماید. زیرا اوّلًا: كار خوب در خارج از شخص خوب سر مى‌زند، یعنى از شخص‌الهى و موحّد و صاحب یقین. در این صورت آن امر در خارج منشأ اثر خواهد شد و ثمرات نیكو خواهد داد. امّا اگر از شخص منغمر در كثرات سر زند كه مستلزم غفلت از نفس و خدا و عرفان الهى و خلوت و حضور قلب در حال نماز بود، دیگر آن امر، امر مستحسن نیست؛ آن امر امر آلوده و زشت است، گرچه ظاهرش چشمگیر باشد و نزد افكار عمومى مردم و عامّه خلائق از بهترین مثوبات به حساب آید. به علّت آنكه نتیجه تابع أخَسِّ مقدِّمتَین است (با سین) یعنى تابع پست‌ترین از مقدّمات. و هنگامى كه كارى به ظاهر در خارج از تمام شرائط حسن و زیبائى آراسته بوده ولى عامل، آن را از روى ریا و یا هواى نفس و یا مقاصد غیر الهى انجام دهد، آن عمل در حقیقت زشت است نه زیبا، و اثر مفید و نیكو از خود بجاى نمى‌گذارد، و ما يَنْفَعُ النَّاسَ‌نخواهد شد، گرچه آراء و افكار عمومى آن را خوب و زیبا به شمار آورد. زیرا مناط، واقعیت آنست كه خراب است و در نزد خداوند و موقف قیامت مقبول نخواهد شد. كار زیبا از شخص زیبا صورت میگیرد نه از شخص نازیبا، گرچه در خارج به صورت ظاهر خود را به انواع و اقسام پیرایه‌هائى از زیبائى وصله زده باشد. سرمه بر چشم كور، وى را بینا نمى‌كند؛ و وسمه بر ابروان نابینایان اثرى در دید و نور چشمانشان بجاى نمى‌نهد. از اینجاست كه در فرقان عظیم إلهى میفرماید:  *يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ.* «اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! بر شما باد دریافتن نفوس خودتان! گمراهى گمراه در صورت هدایت یافتن شما، به شما آسیبى نمى‌رساند.» و أیضاً میفرماید: *يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً* «اى كسانى كه ایمان آورده‌اید، خودتان را و اهلتان را از آتش حفظ نمائید!» و ثانیاً: تمام عقلاى عالم اتّفاق دارند در دَوَران امر میان ضرر قطعى بر خود انسان و یا بر غیر انسان، جلوگیرى آن ضرر را از خود مقدّم است از دفع ضرر از غیر. 📘روح مجرد، یادنامه عارف بالله حضرت حاج سيد هاشم موسوی حداد قدس سره، تألیف حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه صص635الی638 کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*انسان مؤمن، محبوب قلبهاست* *ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ عمل صالح* بعضی آدمها هستند که، کلی پول خرج میکنند تا مردم دوستشون داشته باشند، و بین مردم محبوب باشند، ولی فایده ای نداره. قرآن میگه ﻛﻠﻴﺪ ﻣﺤﺒﻮﺑﻴّﺖ پیش مردم فقط یه چیزه: "ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ عمل صالح". *إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا* ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﻦ، ﻣﺤﺒﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻟﻬﺎ قرار میدهد. *ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻭ ﻛﺸﺶ ایمان خالص* خدا میگه تو جزو *"الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ* " باش، منِ خدا، محبتت رو، تو دل مردم میندازم. آخه "ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ" یه ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻭ ﻛﺸﺶ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩﺍﻯ ﺩﺍﺭه، که ﺣﺘﻰ ﺍﻓﺮﺍﺩ بی دین و ایمان، یا ضعیف الایمان هم، ﺍﺯ دیدنِ افراد دیندار و با ایمان (البته مؤمن واقعی) لذّت میبرند. واقعاٌ اینجوریه. زیاد ﺩﻳﺪﻳﻢ که وقتی ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎک و باتقوایی از دنیا میرن، مردم چقدر براشون گریه میکنند و ناراحت میشن. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻇﺎﻫﺮاٌ این شخص، ﭘﺴﺖ ﻭ ﻣﻘﺎم ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ هم ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎشه، امّا ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺟﺎﻯ اوﻧﻬﺎ ﺭو ﺧﺎﻟﻰ ﻣﻰﺑﻴﻨﻨﺪ، و براشون عزادار میشن. ﻫﻤﻪ اینها به خاطر محبتی است که خدا از مومنین در دلهای مردم قرار میده. ﻛﺴﻰ ﻛﻪ فقط ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻝ ﺑﺒﻨﺪه، ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺩﻝﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﺭو ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻰکنه. *ایمان بدون عمل وعمل بدون ایمان* ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، کارساز نیست. *آمَنُوا وَ عَمِلُوا* ... *ایمان و کار شایسته* ایمان و کار شایسته، کلید محبوبیت نزد مردم است. *إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ...وُدًّا* هرگاه دیدیم محبوبیت ما کم شده، عقیده یا عملکرد خود تجزیه و تحلیل کنیم. زیرا که وعدۀ خداوند تخلّف ندارد. *محبوب شدن دست خداست* -محبوب شدن به دست خداست. *«سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ* » دل ها نیز به دست اوست. *محبوب شدن رحمتی الهی* محبوب شدن، رحمتی الهی است که نصیب مؤمنان و صالحان می شود. *«سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ* *نتیجه صبروتلاش* ممکن است امروز به کار شایستۀ شما ارج ننهند، ولی صبر و تلاش مداوم شما، در آینده به ثمر خواهد نشست. *سَیجْعَلُ* *محبوبیت پاداش الهی* محبوبیت، از الطاف و پاداش های الهی در دنیاست. *«سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»* سوره مریم آیه 96 کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تو زندگیت هیچ‌وقت حسرت سه چیزو نخور 1.زیبایی😍 2.تیپ😌 3.جذابیت😎 ما که داریم به کجا رسیدیم بخدااااا هیچی توش نیس!!! باور کن ... جز این که روزی چند تا کشته میدیم و آهشون پشتمونه😂😒 قوربون دستتون یکی اسپند دود کنه🥰😂 「🍃•فردا آنقدر چیزهای از دست‌رفته هست برای حسرت‌خوردن که امور پیش‌پا افتاده از یاد انسان خواهدرفت؛سعی کنیم هرچه می توانیم حسرت فردا را کاهش‌دهیم!•🍃」 به نام خداوند رزاق سلام 🌺امیرالمؤمنین علیه‌السلام میفرماید: بزرگترين حسرتها و پشيمانيهاى روز قيامت‌ پشيمانى و افسوس مردى است كه مالی را از راه حرام بدست آورده و آنرا مردى به ارث برده و در راه طاعت و بندگى خدا بكار برده و بسبب آن به بهشت رفته است و بدست آورنده آن مال حرام داخل آتش جهنم شده است. [📚نهج البلاغه|حکمت 421🌿] در کسب مال باید به حلال وحرامش دقت کنیم مبادا اختلاسهای میلیاردی برخی ما را بر مراعات حرام و حلال سست کند. یادمان‌باشد هر کسی در قبر خود خواهد خوابید و پاسخگوی اعمال خود خواهد بود. داراییِ‌حرام، عقاب و دارایی حلال، حساب دارد. مبادا در پیشگاه خداوند کریم گرفتار 'حسرت' عظیم شویم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امروز دوستم رو بیرون دیدم ..پشت سرش بودم زنگ زدم بهش گفتم کجایی.. گفت خونه ام میخوام بخوابم بیدار شدم بهت زنگ میزنم..😊😂😳 رفتم جلو زدم رو شونش گفتم خوب بخوابی.. لامصب زیر بار نمیرفت میگفت عادت دارم تو خواب راه برم اینا ب کنار هول شده بود خروپفم میکرد..😐😂😂 「 بی صداقتی نوعی نفاق است و انسان منافق به درد دوستی نمیخورد زیرا هرگز نمیتوانی روی دوستی او حساب مشخصی باز کنی.」 _به نام خداوند بیزار از نفاق🍃 سلام 🌺امیرالمؤمنین علیه‌السلام: نِفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِه نفاق و دورویی ریشه در خواری و پستی و حقارتی دارد که شخص منافق در درون خود احساس می‌کند. [📚فهرست غرر، ص ٣٩٥🌿] از صفات زشت و ناپسند انسانی دورویی و نفاق است. نفاق از کفر و دشمنی بدتر است، زیرا در ظاهر دوست و درباطن دشمن شماست. یکی از بهترین ملاکها برای دوست یابی صداقت و صافی است که اگر این نباشد، در عالم دوستی بازنده خواهید بود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📚💐🌹فرهنگ در سیره (علیه السّلام){1}🌹💐 دوستان عزیز و بزرگوار سلام عليكم صبح شما بخیر طاعات و عبادات تان قبول باشد ان شاءالله، در آستانه ولادت باسعادت ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا عليهما السّلام قرار داريم ضمن عرض تبریک و تهنیت ایام ولادت باسعادت آن حضرت بحث را آغاز میکنیم تحت عنوان{فرهنگ نماز در سیره امام رضا(علیه السّلام)} دوستان عزیز و بزرگوار هر مسلمان وظیفه شناس و عاشق الهی شایسته است که این گفتار نبوی(صلی الله علیه و آله) را نصب العین خود قرار دهد که: آن حضرت حضور قلب در نماز و احساس لذت از آنرا اینگونه توصیف کرده است👇 «یا اباذر! اللّه جلّ ثناؤه قرّة عینی فی الصّلاة و حبّب الیّ الصلاة کما حبّب الی الجائع الطّعام و الی الظمآن الماء و انّ الجائع اذا اکل شبع و انّ الظمآن اذا شرب روی و انا لااشبع من الصّلاة؛(1) ای اباذر! خداوند ـ جل ثناؤه ـ نور دیده مرا در نماز قرار داد و نماز را محبوب من گردانید، همچنان که غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب انسان تشنه قرار داده است (امّا با این تفاوت) که گرسنه هرگاه غذا بخورد سیر می شود و تشنه هرگاه آب بنوشد سیراب می شود امّا من از نماز سیر نمی شوم.» 👈برترین عمل👇 از منظر امام رضا(علیه السّلام) هیچ عملی برتر و ارزشمندتر از نماز نیست، چرا که بهترین و میانبرترین راه برای رسیدن به قرب الهی است. امام رضا(علیه السّلام) همواره می فرمودند 👇 «الصّلاة قربان کل تقیٍّ؛(2) نماز هر انسان پارسائی را به خداوند نزدیک می کند.» به همین جهت آن حضرت به ابراهیم بن موسی فرمودند 👇 «لاتؤخرنّ الصّلوة عن اوّل وقتها الی آخر وقتها من غیر علّةٍ علیک، ابدأ باوّل الوقت؛(3) انجام نماز را بدون علت از اول وقت آن تأخیر نینداز، همیشه در اول وقت آن شروع کن!» 👆بحث ادامه دارد 👈👈👈 ___ 1. مکارم الاخلاق، ص 461. 2. من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 210. 3. بحارالانوار، ج 49، ص 49. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880