eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.2هزار دنبال‌کننده
271 عکس
103 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺خمس اجباری! ▫️آیت الله شبیری زنجانی: ◽️آقای آشیخ محمد حسین کلباسی نقل می کرد: 🔹شخصی بازاری نزد مرحوم حجة الاسلام شفتی آمد و گفت:«من هر سال خمس اموالم را اخراج می کنم، ولی دلم نمی آید به مصرف برسانم، لذا در زیر درخت در منزل دفن کرده ام. شما کسی را بفرستید تا کَت من را ببندد و پولها را از آنجا در بیاورد». 🔸سیدمحمدباقر_شفتی قدری ناراحت شد و گفت: «این چه پیشنهادی است؟ این کار حاکم است که پول به زور می گیرد. این وظیفه دینی خودت است که این پول را با طیب نفس بدهی»، و آن شخص را رد کرد. 🌀آسید محمد باقر، بین الطلوعین با اصحابش در منزل آن شخص بازاری را زدند. وقتی در را باز کرد، به اصحابش گفت که کَت او را ببندید. کَت او را بستند. سپس دستور داد پولها را از آنجا بیرون آورند. آن شخص گفت: «اگر دیروز مرا رد نمی کردید من جای پولها را عوض می کردم». ⚡️معلوم شد برخورد روز قبل آسید محمد باقر حساب شده بود. آسید محمد باقر دیده بود آن شخص موقتاً شیطان را رد کرده است ولی معلوم نیست بر آن حال باقی بماند، لذا او را رد کرد تا وسوسه نشود و جای پولها را عوض نکند. 📚کتاب جرعه ای از دریا، جلدسوم، صفحه ۲۸۳-۲۸۲. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔴 در عالم برزخ برای مومنین چه کارهایی انجام می دهند؟ ✳️در عالم برزخ نه تنها ولایت انسان را كامل مى كنند و افراد ناقص واولاد مؤمنانى كه سقط شده یا در سن كودكى از دنیا رفته اند به تكامل مى رسانند (كه در قیامت نقصى و عیبى نداشته باشند). 🌟بلكه در روایات وارد شده است: در عالم قبر و برزخ پاره اى از كمبودهاى تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران مى شود. 🍀درست است كه آن جا، جاى انجام دادن عمل صالح نیست و انجام آن فقط در دنیاست، ولى چه مانع دارد كه معرفت انسان در آن جا بیشتر و آگاهى افزون تر باشد؟ 🌺از امام موسى بن جعفر علیه السلام وارد شده است كه به مردى مى فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟ عرض كرد: بلى، فرمود: براى چه؟ عرض كرد: براى خواندن ((قل هو الله احد)) امام كاظم علیه السلام سكوت فرمود و پس از آن به حفص فرمود: 💥اى حفص! هر كه از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب یاد نگرفته باشد فرشتگان آن را در قبر به او یاد مى دهند و او را در خواندن قرآن كامل مى گردانند. 🔱چون خداوند مى خواهد بدان وسیله درجات شیعیان را بالا ببرد؛ چون درجات بهشت برابر با آیات قرآن است. 🔰 در قیامت به انسان گفته مى شود: قرآن بخوان و بالا رو، پس او مى خواند و از درجات بهشت بالا مى رود. را یاد بگیریم. و بخوانیم. 📕اصول كافى، ج 4، باب حامل القرآن، ص 408 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
جوانمردان در قرآن 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣ حضرت یوسف💜 وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا  ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﺰﻳﺰ[ ﻣﺼﺮ ]ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻋﺸﻖ ﺁﻥ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﻠﺒﺶ ﻧﻔﻮﺫ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﻣﻰﻛﻨﺪ.       (سوره یوسف آیه٣٠) 2⃣ حضرت ابراهیم 💜 قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺘﺎﻥ ﻣﺎ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮﻱ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ] ﻳﺎﺩ ﻣﻰﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ .           (سوره انبیا آیه٦٠) 3⃣ اصحاب کهف 💜 نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ﻣﺎ ﺧﺒﺮ [ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯ ] ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ : ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻳﻢ .          (سوره کهف آیه١٣) 4⃣ یوشع بن نون ( مرد شجاع بنی اسرائیل ) 💜 وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻥ [ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﺰﺍﺭ ] ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰﺭﻭم ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺳﻢ.          (سوره کهف آیه٦٠)    کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❗️بعضی از مردم که دیر به نماز جماعت می‌رسن، موقع تشهدخوندن امام نیم‌خیز می‌شینن، اما هیچی نمی‌گن. 🚫 درحالی‌که... ✍️ طبق نظر آیات عظام رهبری، مکارم، سیستانی، وحید و نوری: تشهدخوندن همراه امام در این حالت، نه‌تنها اشکال نداره، بلکه مستحب هم هست. ✍️ طبق نظر آیت‌الله شبیری، این کار در نماز جماعت واجبه و اگه می‌خوایم ثواب نماز جماعت رو ببریم، باید همراه امام تشهد رو بخونیم. 🔺 سیستانی، جامع، ج۱، م۱۹۵۰؛ رهبری، رساله نماز و روزه، م۷۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ نوری، استفتائات،  ج۲، س۱۹۶؛ وحید، رساله، م۱۴۴۷؛ زنجانی، استفتائات، ج۱، م2314. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.كيفيت نفوذ شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ وسوسه شيطانى معمولا تدريجى و گام به گام اس
:.اشتباه شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ بزرگ ترين اشتباه شيطان از آن جا سرچشمه گرفت ، او فكر مى كرد چون از آتش فروزان خلق شده ، واقعا از آدمى كه از خاك به وجود آمده بهتر و بالاتر است ؛ در حالى كه اگر قدرى از تعصب و تكبر و لجاجت پايين مى آمد مى فهميد كه به دلايل ذيل آدم عليه السلام از او برتر است . 1. همه مواد غذايى ، جواهرات با ارزش و قيمتى ، نيروى بدنى و جسمى انسان و حيوانات تمام نيروى فكرى و عقلى از خاك است ، اگر خاك نباشد هيچ چيز نيست ، ولى آتش اين همه ويژگى ها را ندارد. 2. اگر تكبر و خودبينى را كنار مى گذاشت . اقرار مى كرد كه خاك خواصى دارد. مثلا گياهان را مى روياند و نشو و نما مى دهد و قابل ترقى است . به همين دليل روح خدايى به آن تعلق گرفت و چنان قابليتى را پيدا كرد. 3. اگر با چشم تواضع نگاه مى كرد مى ديد كه خاك امين و امانت دار خوبى است و هر چه را كه به عنوان امانت به او دهند پس از گذشت صدها يا هزاران سال بى آن كه در آن خيانتى كند، پس مى دهد. 4. اگر حقيقت بين بود اقرار مى كرد كه خاك متواضع است و تواضع يكى از صفات نيك و پسنديده مى باشد. ولى آتش متكبر و سركش ، طالب بزرگى و خودبينى مى باشد و مسلما تواضع از تكبر بهتر است . 5. از خصوصيات خاك و گل اين است كه حالت چسبندگى و نگاه دارندگى دارد و موقعى كه با روح تركيب شود فيوضات الهى را به خود مى گيرد. از همين رو، وقتى روح در آدم دميده شد، سجده گاه فرشتگان قرار گرفت . ولى آتش چنين نيست . 6. گل مركب از آب و خاك است ، همان آبى كه مايه حيات و زندگى هر چيزى است . چنان چه خداوند مى فرمايد: وجعلنا من الماء كل شيئى حى افلا يؤ منون ؛ آيا كافران نمى دانند - كه ((ما هر چيز زنده را از آب قرار داديم ؟ (مايه حيات و زندگى هر چيزى از آب است ) آيا ايمان نمى آورند؟)) همان خاكى كه مايه نشو و نما و روياندن است ، هنگامى كه با آب در هم آميزند، نفس حيوان از آن متولد مى شود؛ مانند انسان كه روح با خاك در هم آميخته شد و روح پرستنده و پيكر ستايش گر آفريده شد. . هم چنين دستور خدا براى سجده ، فقط براى آدمى كه از خاك خلق شده نبود، بلكه سجده در برابر آن روحى بود كه خداوند از خودش در او دميده بود و به وسيله آن روح مقدس بود كه آدم خاكى به آدم ملكوتى لقب يافته . دستور سجده در مقابل آدم هم بعد از دميدن روح در او بود، نه قبل از آن ، چنان چه خداوند در قرآن مى فرمايد: و اذا سويته و نفخت فيه من روحى فقعوا لو ساجدين ؛ ((هنگامى كه خلقت انسان به پايان رسيد و كمال يافت و از روح خود (كه يك روح شريف و پاك و با عظمتى است ) در آن دميدم همگى به خاطر او سجده كنيد)). آرى ! عظمت آدم و دستور سجده به او به واسطه آن روح الهى بود كه در او دميده شده و گرنه خاك به خودى خود اين همه مقام و منزلت و عزت را نداشت . 8. وقتى روح خدا در او دميده شد، نور خدا هم در قلب او تابيد و در واقع آن قلب ، مانند كعبه از براى ملائكه شد و همين طور كه انسان رو به سوى كعبه مى كند و سر به سجده مى گذارد، فرشتگان هم بايد در مقابل آن تجلى گاه نور خدا سجده كنند. 9. علاوه بر اين ، شرف آدم به اين واسطه بود كه گل او را خود خداوند متعال بدون واسطه سرشته و خود ضامنش بود. چنان چه مى فرمايد: قال يا ابليس ما منعك ، ان تسجد لما خلقت بيدى ؛ ((خداوند به شيطان فرمود: - اى ابليس تو را چه مانع شد به موجودى كه من با دو دست (علم و قدرت ) خود آفريدم سجده نكنى ؟!)). پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم هم درباره اين نكته كه گل آدم را خود خداوند سرشته ، فرمود: گل آدم را خداوند با دست خود چهل روز خمير كرد. 10. از همه اين ها كه بگذريم ، عبادت خداوند عبارت است از، اطاعت و فرمان بردارى او، و امر به سجده در برابر آدم عليه السلام هم يكى از دستورهاى الهى است كه بايد بدون چون و چرا اجرا شود. سجده به آدم يعنى سجده به خدا، چون به دستور خدا است . شيطان همه اين فضايل و كمالات را از كف داد. اول آن كس كوقياسك ها نمود پيش انوار خدا، ابليس بود گفت : نار از خاك بى شك بهتر است من زنار و او ز خاك اكدر است من ز آتش زاده و او از وحل پيش آتش مروحل را چه محل پس قياس فرع بر اصلش كنيم او، ز ظلمت ما ز نور روشنيم در نسب من از كسى كم نيستم پس چرا در پيش دشمن بايستم او كجا بود اندر آن روزى كه من صدر عالم بودم و فخر زمن شعله مى زد آتش جان سفيه كاتشى بود الولد سر ابيه خرگريزد از خداوند از خرى صاحبش وز پى ز نيكو گوهرى نى بود سود و زيان مى خواهدش بلكه تا گرگى ندرد تا دمش 5⃣2⃣ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃 1-  اگر متاع دنیوی مانند یک خودرو را کسی نخرد ما می‌توانیم به کس دیگری بفروشیم ولی اگر متاع آخرت مانند نماز را خدا نخرد کسی از ما نمی‌خرد؛ پس زیانکار مطلق می‌شویم. به عبارتی کالای دنیوی خریدار متعدد و متنوع دارد ولی کالای اخروی فقط یک خریدار دارد؛ آن هم خداست. 2- متاع دنیوی را به زیر قیمت می‌توان فروخت ولی متاع آخرت یا کامل خریده می‌شود یا روی دست فروشنده می‌ماند؛ نماز یا کامل قبول می‌شود یا رد می‌شود. نصف و نیمه خریداری نمی‌شود. 3- متاع دنیوی قابل انتقال و واگذاری و بخشش است اما متاع اخروی هرگز چنین نیست؛ چنانچه یک پدر نیکوکار نمی‌تواند؛ اعمال نیک خود را در قیامت به فرزند گنهکار خود بفروشد و نجاتش دهد. 4- برای خرید متاع دنیوی باید پول داشت ولی برای خرید متاع اخروی نیازی به پول نیست. پس کسب متاع دنیوی برای همه ممکن نیست ولی کسب متاع اخروی برای همه ممکن است. 5- متاع دنیوی ماهیت بیرونی دارد مانند یک گلدان. ولی متاع اخروی ماهیت بیرونی ندارد مانند کسی که انسان فقیری می‌بیند و دلش به حال او می‌سوزد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓آیا تبریک اول ماه ربیع کار درستیه یا به خاطر ایام محسنیه باید فعلا عزادار بمونیم؟ 1️⃣ در کتب تاریخی زمان دقیق آتش زدن درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و حادثه در و دیوار و سقط شدن حضرت محسن، مشخص نیست . 2️⃣ بعضی از مورخین معتقدند که این حوادث در اوایل ربیع الاول رخ داده است. اما بعضی دیگر زمان آن را حدود ۵۰ روز بعد از شهادت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) می دانند که این نظر با وقایع تاریخی سازگارتر به نظر می رسد. 3️⃣ در تاریخ عزاداری شیعه، چه در دوره حضور اهلبیت علیهم السلام و چه قرون بعد از آن، دهه‌ی محسنیه سابقه ای نداشته و هیچ نقلی درباره عزاداری اهلبیت علیهم السلم و ارادتمندان آنان برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) و فرزندشان در ایام ابتدایی ربیع الاول یافت نمی شود. 4️⃣ بعضی از فقهاء -همچون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی معتقدند این مراسمات باعث کمرنگ شدن مراسمات اصلی می‌شود و ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را، زمینه‌ساز روی‌گردانی جامعه از عزاداری اهل‌بیت می‌دانند. 6️⃣ مجالس توسل و عرض ارادت به ساحت بزرگان دين و بیان معارف اهلبیت (ع) در تمام 365 روز سال، مطلوب و ارزشمند است. و تنها اختلاف نظر در این مساله قرار دادن دهه یا ایام خاص برای عزاداری است. 7️⃣ درباره زمان شهادت برخی معصومین و بزرگان دیگر دین هم نظرات مختلفی در تاریخ‌های مختلف نقل شده که برخی از شیعیان در تمام این تاریخهای احتمالی -حتی با احتمال کم- مجلس عزا برپا می‌کنند که این کار هیچ اشکالی ندارد و کسی هم مخالفتی نکرده است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امام خامنه ای دام‌ظله‌العالی ▪️ سکینه‌کبرایی که شما اسمش را در کربلا شنیده‌اید و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب سلام الله علیها است، یکی از مشعل‌های معرفت عربی در همه تاریخ اسلام تا امروز است.کسانی که حتّی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف می‌کنند که سکینه سلام الله علیها یک مشعل معرفت و دانش است. ✍️ 1370/08/22 ▪️سالروز وفات حضرت سکینه سلام الله علیها تسلیت باد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af 🏴🏴🏴
یه بار اومدم خونه دیدم بابام داره کمربندو مثل نانچیکو رو هوا میچرخونه😡🏃‍♂️ گفتم باز چه غلطی کردم؟😳😳 گفت هنوزهیچی، ولی من باید تمرین کنم تا آماده باشم 😳😳😔😔 😂😐 به نام خداوند بهترین رب سلام 🌺امام کاظم علیه السلام به یکی از یاران خود که از دست فرزندش به‌ستوه آمده بود و شکایت می کرد فرمودند: لا تضربه واهجره و لا تطل 「او را نزن، بلکه با او قهر کن، اما خیلی طول نکشد!」 [📚عده الداعی، ص 79🌿] شیوه رفتار والدین در آینده فرزندان نقش به سزایی دارد سعی کنیم بهترین شیوه ها را با مشاوره و مطالعه انتخاب کنیم تا ثمره و میوه این تلاش را در آینده ببینیم. یادتان باشد تنبیه بچه ها ساده ترین و بی اثرترین روش تربیتی است. بیشتر برای خنکی دل والدینه نه تربیت کودک. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ⛔️ حسادت‏ 🌸 اميرالمومنين عليه السلام 🍃«ايَّاكَ وَالْحَسَدَ فَانَّهُ شَرُّ شيمَةٍ و اقْبَحُ وَ سَجِيَّةٍ وَ خَليقَةُ ابْليسَ « ۱» اذا مَطَر التَّحاسُدُ، نَبَتَ التَّفاسُدُ» «۲ » 🍃 از حسد بپرهيز، زيرا حسد بدترين خصلت و زشت‏ ترين خوى، و خلق شيطان است  وقتى حسد ببارد، فساد مى‏ رويد. 💦نكته‏ ها و پيام‏ها 1⃣ حسد، يكى از بيمارى‏هاى خطرناك روانى و از پليدترين رذايل اخلاقى است. 2⃣ حسد، آرزوى از ميان رفتن نعمت كسانى است كه سزاوار داشتن آن هستند. 3⃣ حسادت نسبت به‏ ديگران، سبب بروز ناهنجارى ‏هاى اجتماعى مى‏ شود از جمله: الف-  بروز فساد؛ حسد بسان آتشى فراگير، افكار و كردار حسود را شعله‏ور مى ‏سازد و آن را به تباهى مى‏ كشاند و در اثر آن به غيبت، سخن‏ چينى، فحش، بهتان، بدگمانى و  دچار مى ‏شود «اذا مَطَرَ التَّحاسُدُ نَبَتَ التَّفاسُدُ» ب- قتل نفس؛ شعله ‏هاى حسد، عقل و دين را از انسان مى‏ گيرد، تا آنجا كه كشتن برادر را نيز آسان می‏ كند، چنانكه قابيل در اثر حسادت، برادرش هابيل را به قتل رساند و نيز قصه به چاه انداختن يوسف عليه السلام توسط برادرانش از اين باب است 📚📚 منابع 1⃣ شرح غررالحكم، ج  ۲ ص ۶۰ 2⃣ همان  ج  ۲ ص ۲۹۳ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🟥جریان تاریخی روشنگری امام عسکری علیه‌السلام که راهبی مسیحی دعا می کرد و باران می آمد. مدّت امامت امام عسکری علیه السّلام، شش سال بود. در یکی از این سال ها، در سامرّا، قحطی پیش آمد؛ معتمد عبّاسی، خلیفه وقت، دستور داد مردم به نماز استسقاء (طلب باران) بروند. مردم سه روز پی در پی برای نماز به مصلّی رفتند و دست به دعا برداشتند امّا باران نیامد. روز چهارم «جاثَلیق»، بزرگِ اسقفان مسیحی همراه مسیحیان و راهبان به صحرا رفت. یکی از راهبان هر وقت دست خود را به سوی آسمان بلند می کرد، بارانی درشت فرو می بارید. این بار هم همینطور شد و در اثر دعای او، باران زیادی بارید؛ این مسئله سبب شکّ و تردید مسلمین گردید به گونه ای که حتّی عدّه ای به مسیحیّت تمایل پیدا کردند. به دنبال این جریان، خلیفه عبّاسی دست به دامان امام حسن عسکری علیه السّلام شد که در زندان بودند. خلیفه به امام عرض کرد که امّت جدّت رسول الله صلی الله علیه و آله را دریاب که هلاک شدند و داستان را برای امام تعریف کرد. امام فرمودند: فردا خواهم آمد و شکّ مردم را به امید خدا برطرف خواهم ساخت. امام به عنوان هادی امّت، به دنبال هدایت و گره گشایی از کار مردم است؛ فرقی نمی کند که حجّت الهی در چه شرایطی زندگی کند؛ خواه در فضایی نسبتاً باز، خواه در فضایی کاملا بسته و تحت نظر فردا که شد مردم آمدند، آن راهب نصرانی هم آمد. همین که دست ها را بلند کرد که دعا کند، امام عسکریّ علیه السّلام به بعضی از خدمت گزاران خود فرمود: دست راست راهب را بگیرید و ببینید میان انگشتان دست او چیست؟ استخوان سیاهی از دست راهب گرفتند؛ امام خطاب به راهب فرمودند: اکنون دعا کن و از خدا طلب باران کن، همین کار را کرد امّا آسمان که می رفت بارانی شود، در اثر دعای او باز شد و خبری از باران نشد. خلیفه از امام پرسید: ای ابا محمّد این استخوان، چیست؟ امام عسکریّ علیه السّلام فرمود: این راهب از کنار قبر یکی از انبیاء عبور می کرده به این استخوان که متعلّق به بدن او بوده، دست پیدا کرده، و هیچ استخوان پیامبری ظاهر نمی شود مگر اینکه از آسمان باران می بارد. 📚سیره پیشوایان،مهدی پیشوایی، زندگی سیاسی امام عسکری علیه السلام کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#تحلیل_تاریخی #دشمن_شناسی ✡🔥#تبار_انحراف🔥✡ #پژوهشی_در_دشمن‌شناسی_تاریخی 🖋 مقاله‌
✡🔥🔥✡ 🖋 مقاله‌ی سوم؛ قسمت سوم: 🔹تاریخ‌نگاران علل سپردن محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله به دایه را این‌گونه برشمرده‌اند: ۱- مادر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شیر نداشت و باید کودک را به دایه‌ای می‌سپردند؛ ۲- آب و هوای مکه بد بود و کودکان را طاقت زندگی در آن نبود؛ ۳- رسم عرب بر آن بود که کودکان را به دایه می‌سپردند تا بیرون از شهر بزرگشان کند. 🔹هر سه دلیل به آسانی نقدپذیر است: یک. روشن است که اگر آمنه شیر نداشت، باید دایه‌ای از اهل مکه برای طفل وی می‌گرفتند تا نزد خود رشدشان دهد؛ نه دایه‌ای از دوردست؛ دو. آب و هوای مکه چه مدت نامناسب بوده است؟ آیا این بدی آب و هوا، پنج سال به طول انجامیده است؟ در این باره، شاهدی از تاریخ نمی‌توان یافت. افزون بر آن، در صورت بدی آب و هوای مکه، مکیان یا دست کم کودکان آنان، همه، به سرزمینی دیگر کوچیده بودند که چنین چیزی رخ نداده است؛ سه. اگر رسم اهل مکه، سپردن کودک به دایه بود، چگونه است که دیگر عرب‌ها کودکان خویش را به دایه نسپرده‌اند. حتی آنان که هم‌عصر حضرت محمد بودند یا پس از ایشان به دنیا آمده‌اند، به دایه سپرده نشده‌اند؟ 🔹بنابر نقل تاریخ، مدتی مادر حمزه به محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شیر داد؛ چرا حمزه را که دو ماه بزرگ‌تر از محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله بود، به دایه نسپرده‌اند؟ افزون بر اینها، نوازد، تنها دو سال شیر می‌خورد؛ چرا محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را پنج سال نزد حلیمه فرستادند؟ مادر موسی علیه‌السلام با این‌که چند فرزند دیگر نیز داشت، در زمان اندکی که از فرزندش دور شد، از شدت غم و غصه، قصد داشت جریان را افشا کند؛ پس چرا آمنه پنج سال دوری فرزند را تحمل کرده است؟ در این ماجرا، شان مادر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آشکار می‌شود که برای حفظ حیات نبی، از تمام خواهش‌های مادری خویش چشم فرو بسته و به عبدالمطلب اعتراض نکرده است. 🔹چنان که گفتیم رفت و آمد غریبه‌ها در مکه عادی بود و به آسانی می‌توانستند افراد را در این شهر ترور کنند. از این رو، تنها راه پیش روی عبدالمطلب، این بود که حضرت را پنهان سازد. 🔹اما چرا عبدالمطلب، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را پس از پنج سال به مکه بازگرداند؟ در تاریخ، دلایلی برای بازگرداندن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل کرده‌اند. در حدیثی که «شق صدر» نام گرفته، آمده است: "هنگامی‌که حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله نزد حلیمه بود، با فرزندان وی به چوبانی می‌رفت. روزی کسی آمد و سینه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را پاره کرد و لخته‌ای خون از آن بیرون آورد و گفت: این نصیب شیطان از توست. سپس محل را در طشتی از طلا با آب زمزم شست و رفت. کودکان حلیمه نزد مادر دویدند و فریاد زدند: محمد کشته شد، محمد کشته شد، پس از آن، حلیمه او را نزد جدّش بازگرداند و به او گفت: نمی‌توانم از فرزندت نگهداری کنم؛ او جن زده شده است. عبدالمطلب نیز او را تحویل گرفت." 🔹واقعیت آن است که این حدیث را جعل کرده‌اند تا خط اصلی داستان گم شود. در واقع، علت بازگرداندن حضرت به مکه، آن بود که ایشان را شناسایی کرده بودند و می‌خواستند او را با خود ببرند. نقل‌های دیگر، این مطلب را تایید می‌کنند. آن منطقه، دیگر امن نبود. بنابراین، حلیمه دیگر توان پاسداری از محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را نداشت. اگر یهودیان از حضرت موسی علیه‌السلام نام شیردهنده (حلیمه) پیامبر آخرالزمان را نیز پرسیده بودند، در هفته اول، او را می‌یافتند. تنها به دلیل ضعف اطلاعات یهود در این زمینه، یافتن محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله پنج سال طول کشید. 🔹به هر حال، از آن پس، عبدالمطلب، خود محافظ محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شد. خداوند متعال بر رسولش، منت می‌نهد و می‌فرماید: «ألم یجدک یتیما فاوی (۲۷) آیا تو را یتیم یافت و پناهت داد». اگر در مورد این یتیم و دشمن پیچیده‌ای که داشته است، دقت شود، به معنای آیه پی می‌بریم. ادامه دارد ... کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
درسته خوشگل نیستم پولدار نیستم جذاب نیستم خوش اخلاق نیستم ولی...؟ یا اباالفضل پس من چیم؟😕😕 تاحالا انقدر دقیق نشده بودم رو خودم...😱😐😢😂 ‌به نام خداوند مهربان سلام 🌹امیرالمؤمنین علیه‌السلام: لا قَرِينَ كَحُسْنِ الخُلْقِ‏ ❞هیچ همنشینی بهتر از خوش اخلاقی نیست❝ (📚بخشی‌ازحکمت 113 نهج‌البلاغه⚘) 💡خوش اخلاقی باعث جذب انسانها می شود و شما از بین آنها می توانید بهترین همراه و دوست را انتخاب کنید. انسانهای خوش اخلاق همیشه برای دیگران جذابند و همین جذابیت باعث توجه دیگران به آنان می شود و این توجه افزون بر اعتماد به نفس باعث اعتبار و موفقیت فرد خوش اخلاق می شود. همیشه خوش اخلاقی تبسم و لبخند و روی خوش نیست؛ بلکه ❞خوش اخلاقی یعنی بهترین و زیباترین حالت در موقعیت های پیش آمده.❝ مثلا در ختم اموات قطعا خندیدن خوش اخلاقی نیست. در زلزله خوش اخلاقی از مال و وقت گذشتن است . 🌱 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
: سکوت و گوش فرا دادن مأموم به قرائت امام جماعت، طبق نظر برخی از مراجع واجب است. ❌ : سکوت عالمان 👳‍♂ در برابر بدعت‌ها جز در موارد ، حرام و مقابله با آن برایشان واجب است. 🌺 : سکوت 🤫 در صورت عدم وجود مرجِّح برای سخن گفتن، مستحب است. امام صادق علیه السلام فرمود: بنده مؤمن تا زمانی که ساکت است، برای او حسنه نوشته می‌شود. 🚨 سکوت کردن و گوش دادن به آیات قرآن هنگام تلاوت قاری، مستحب است. 🟡 : سکوت در و اثنای قرائت یا ذکر برای شنیدن سخن دیگران، مکروه است. 🟡 و همچنین در نمازهای جماعت اخفاتی ( سکوت در هنگام قرائت حمد و سوره امام جماعت) مکروه است و مستحب است مأمومین و بگویند. 📚 منبع: کتاب "احکام چهارگانه، صفحه ۸۲" کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تفاوت توسل با استغاثه در چیست؟ در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و واسطه قرار می‌دهیم. برای نمونه می‌گوییم: خداوندا به حق امام رضا علیه السلام فلان حاجتم را بده. در اینجا، کسی که حاجت می‌دهد، خداوند متعال است نه امام رضا علیه السلام. در استغاثه، انسان خود امام رضا علیه السلام را مخاطب قرار داده و حاجتش را از او می‌خواهد و می‌گوید: ای امام رضا، فلان حاجتم را بده. در اینجا کسی که حاجت می‌دهد، خود امام رضا علیه السلام است. البته همانطور که ما انسان‌ها در انجام کارهای معمولی خود، از خدا بی نیاز نیستیم و تمام کارهای ما با اذن خداوند متعال است، امام رضا علیه السلام نیز در دادن حاجت، از خدا بی نیاز نیست، در عین حال، همانطور که فاعل کارهای ما خود ما هستیم، امام رضا علیه السلام نیز فاعل کارهای خود از جمله حاجت دهی به دیگران است. تفاوت ما با امام رضا علیه السلام به تفاوت در میزان قدرت برمیگردد. ما فقط بر انجام کارهای معمولی قدرت داریم، ولی ایشان بر انجام کارهای خارق‌العاده نیز قدرت دارد، با این وجود، هم ما و هم ایشان در به‌کارگیری قدرتمان، به اراده و اذن خداوند نیازمندیم. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: قلبُ الاحمَقِ فی فَمِه، و فَمُ الحَکِیمِ فی قلْبِهِ؛ دل احمق در دهان اوست، و دهان حکیم و فرزانه در قلب اوست 🍃🍃 شرح حدیث حکیمان و فرزانگان، همیشه توصیه کرده اند که انسان باید زبان خود را از بیهوده گویی حفظ کند و پیش از سخن گفتن، بیندیشد و حرفهایش متکی به فکر و آینده نگری باشد. کسی که بی درنگ و بدون تأمّل سخن می گوید و به عواقب آن نمی اندیشد، «احمق» است. و کسی که پیش از گفتار، می اندیشد و درست و نادرست و خیر و شرّ سخنش را می سنجد، عاقل و حکیم است. تشبیهی که در این حدیث به کار رفته، زیبا و عمیق است. این که دل در دهان باشد، یعنی بی فکر و تأمل حرف زدن. و اینکه دهان در قلب باشد، یعنی سنجیده و با فکر حرف زدن اولی کار جاهلان و بی خردان است و دومی شیوه ی حکیمان و فرزانگان. هم پرحرفی ناپسند است، هم حرف دروغ و ناروا، هم فحش و ناسزا، هم کلام بی جا، هم سخن درباره ی آنچه نمی دانیم، هم حرفی که مایه ی رنجش خاطر کسی شود، یا آبرویی را ببرد، یا فتنه ای را برانگیزد، یا دو نفر را با هم دشمن سازد، یا موجب اختلاف گردد. درمان همه ی اینها، دم فروبستن از سخن نسنجیده و بی فکر است. وقتی حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إذا تَمَّ العَقْلُ نقَصَ الکلامُ» وقتی خرد کامل گردد، سخن کاسته شود تأکید بر این نکته است که زبان در اختیار گوینده باشد و هر حرفی را نزند. آیا همه حرفهایی که می زنیم،‌ لازم و مفید است؟ با کاستن از سخنان بی ثمر، «لغزشهای زبانی» خود را کمتر کنیم 1⃣ تحف العقول  ص ۴۸۹ 2⃣ بحارالانوار، ج ۶۸  ص ۲۹۰ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اهمیت احترام سادات در کلام امام عسکری علیه السلام تاریخ قم: حسن بن محمّد قمی می‌گوید: از مشایخ و پیران قم روایت کرده‌ام که حسین بن حسن بن جعفر بن محمّد بن اسماعیل بن جعفر صادق علیه السّلام در قم زندگی می‌کرد و آشکارا به شرب خمر می‌پرداخت. یک روز برای احتیاجی که داشت، به در خانه احمد بن اسحق اشعری رفت که وکیل اوقاف در قم بود ولی احمد بن اسحاق به او اجازه ورود نداد. به ناچار با اندوه و ناراحتی به خانه خود برگشت. احمد بن اسحاق آن سال عازم حج شد، همین که به سامرا رسید، اجازه ورود خواست تا خدمت امام حسن عسکری علیه السّلام برسد. اما امام علیه السّلام به او اجازه ورود نداد. او بسیار گریه و زاری و تضرع نمود تا بالاخره اجازه یافت. وقتی وارد شد، عرض کرد: یا ابن رسول اللَّه! چرا به من اجازه نفرمودید خدمتتان برسم، من که از شیعیان و ارادتمندان شمایم؟! فرمود: چون پسر عموی مرا از در خانه ات راندی! احمد گریه اش گرفت و قسم یاد کرد که اجازه ندادن من به واسطه آن بود که شاید او از شراب خواری توبه کند؛ فرمود: راست می‌گویی ولی چاره ای نیست، باید آنها را در هر حال گرامی بدارید و احترام کنید. مبادا ایشان را تحقیر کنید و اهانت نمایید، چون به ما خانواده انتساب دارند؛ که در این صورت زیانکار خواهید بود. وقتی احمد به قم برگشت، بزرگان به دیدن او آمدند. حسین نیز از کسانی بود که به دیدن احمد آمد؛ اما همین که احمد او را دید از جای جست و به استقبالش شتافت و اکرامش نمود و او را در صدر مجلس نشانید. دیدن این همه احترام برای حسین بی سابقه بود و از آن تعجب کرد! پرسید: چه شده که این قدر به من احترام می‌کنی؟ احمد جریان خود را با امام عسکری علیه السّلام توضیح داد. همین که حسین آن را شنید، از کار زشت خود پشیمان شد و توبه کرد و به خانه برگشت و تمام شراب‌هایی را که داشت به زمین ریخت و اسباب و وسائل شراب را شکست و از پرهیزکاران و صالحین و اشخاص با ورع گردید و پیوسته ملازم مسجد بود و اعتکاف می‌کرد و شب زنده دار بود تا مرگ گریبانش را گرفت و نزدیک قبر حضرت معصومه دفن شد. تَارِیخُ قُمَّ، لِلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقُمِّیِّ قَالَ رُوِّیتُ عَنْ مَشَایِخِ قُمَّ: أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ الْحَسَنِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ علیه السلام کَانَ بِقُمَّ یَشْرَبُ الْخَمْرَ عَلَانِیَةً فَقَصَدَ یَوْماً لِحَاجَةٍ بَابَ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَشْعَرِیِّ وَ کَانَ وَکِیلًا فِی الْأَوْقَافِ بِقُمَّ فَلَمْ یَأْذَنْ لَهُ وَ رَجَعَ إِلَی بَیْتِهِ مَهْمُوماً فَتَوَجَّهَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ إِلَی الْحَجِّ فَلَمَّا بَلَغَ سُرَّ مَنْ رَأَی اسْتَأْذَنَ عَلَی أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ علیه السلام فَلَمْ یَأْذَنْ لَهُ فَبَکَی أَحْمَدُ لِذَلِکَ طَوِیلًا وَ تَضَرَّعَ حَتَّی أَذِنَ لَهُ فَلَمَّا دَخَلَ قَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ مَنَعْتَنِی الدُّخُولَ عَلَیْکَ وَ أَنَا مِنْ شِیعَتِکَ وَ مَوَالِیکَ قَالَ علیه السلام لِأَنَّکَ طَرَدْتَ ابْنَ عَمِّنَا عَنْ بَابِکَ فَبَکَی أَحْمَدُ وَ حَلَفَ بِاللَّهِ أَنَّهُ لَمْ یَمْنَعْهُ مِنَ الدُّخُولِ عَلَیْهِ إِلَّا لِأَنْ یَتُوبَ مِنْ شُرْبِ الْخَمْرِ قَالَ صَدَقْتَ وَ لَکِنْ لَا بُدَّ عَنْ إِکْرَامِهِمْ وَ احْتِرَامِهِمْ عَلَی کُلِّ حَالٍ وَ أَنْ لَا تُحَقِّرَهُمْ وَ لَا تَسْتَهِینَ بِهِمْ لِانْتِسَابِهِمْ إِلَیْنَا فَتَکُونَ مِنَ الْخاسِرِینَ فَلَمَّا رَجَعَ أَحْمَدُ إِلَی قُمَّ أَتَاهُ أَشْرَافُهُمْ وَ کَانَ الْحُسَیْنُ مَعَهُمْ فَلَمَّا رَآهُ أَحْمَدُ وَثَبَ إِلَیْهِ وَ اسْتَقْبَلَهُ وَ أَکْرَمَهُ وَ أَجْلَسَهُ فِی صَدْرِ الْمَجْلِسِ فَاسْتَغْرَبَ الْحُسَیْنُ ذَلِکَ مِنْهُ وَ اسْتَبْدَعَهُ وَ سَأَلَهُ عَنْ سَبَبِهِ فَذَکَرَ لَهُ مَا جَرَی بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْعَسْکَرِیِّ علیه السلام فِی ذَلِکَ فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ نَدِمَ مِنْ أَفْعَالِهِ الْقَبِیحَةِ وَ تَابَ مِنْهَا وَ رَجَعَ إِلَی بَیْتِهِ وَ أَهْرَقَ الْخُمُورَ وَ کَسَرَ آلَاتِهَا وَ صَارَ مِنَ الْأَتْقِیَاءِ الْمُتَوَرِّعِینَ وَ الصُّلَحَاءِ الْمُتَعَبِّدِینَ وَ کَانَ مُلَازِماً لِلْمَسَاجِدِ مُعْتَکِفاً فِیهَا حَتَّی أَدْرَکَهُ الْمَوْتُ وَ دُفِنَ قَرِیباً مِنْ مَزَارِ فَاطِمَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام به جامعة‌ شيعيان امام_حسن_عسکري(علیه السلام ) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و سبک زندگي شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔰 صلوات، نماز، حرز و توسل به امام حسن عسکری علیه السلام 📿 صلوات خاصه حضرت: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِیِّ الصَّادِقِ الْوَفِیِّ النُّورِ الْمُضِیءِ خَازِنِ عِلْمِکَ وَ الْمُذَکِّرِ بِتَوْحِیدِکَ وَ وَلِیِّ أَمْرِکَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّینِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِینَ وَ الْحُجَّةِ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ وَ أَوْلادِ رُسُلِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ 📿 نماز حضرت: چهار رکعت است (دو تا دو رکعتی) که در نماز دو رکعتی اوّل، هر رکعت پس از سوره «حمد» پانزده بار سوره «زلزال» و در نماز دو رکعتی دوّم، هر رکعت بعد از «حمد» پانزده بار سوره «توحید» خوانده میشود. 🤲دعای پس از نماز: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ الْبَدِیءُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ الَّذِی لا یُذِلُّکَ شَیْ ءٌ وَ أَنْتَ کُلَّ یَوْمٍ فِی شَأْنٍ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ خَالِقُ مَا یُرَی وَ مَا لا یُرَی الْعَالِمُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ بِغَیْرِ تَعْلِیمٍ أَسْأَلُکَ بِآلائِکَ وَ نَعْمَائِکَ بِأَنَّکَ الله الرَّبُّ الْوَاحِدُ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ الله لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ الْوِتْرُ الْفَرْدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوا أَحَدٌ، وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ الله لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ الْقَائِمُ عَلَی کُلِّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ الرَّقِیبُ الْحَفِیظُ وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ الله الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْءٍ وَ الْآخِرُ بَعْدَ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ الْبَاطِنُ دُونَ کُلِّ شَیْءٍ الضَّارُّ النَّافِعُ الْحَکِیمُ الْعَلِیمُ وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ الله لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الْبَاعِثُ الْوَارِثُ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ وَ ذُو الطَّوْلِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطَانِ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ أَحَطْتَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْماّ وَ أَحْصَیْتَ کُلَّ شَیْءٍ عَدَداّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 📿 توسل به حضرت: اَللّهُمَّ اِنّی أَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ الحَسَنِ بْنِ عَلِی عَلَیْهِمَا السَّلامُ اِلاّ أَعَنْتَنی بِهِ عَلی اَمْرِ آخِرَتی بِطاعَتِکَ وَ رِضْوانِکَ وَ سَرَرْتَنی فی مُنْقَلَبی وَ مَثْوایَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ 📿 دعای ساعت یازدهم هر روز که متعلق به امام عسکری علیه السلام است: ساعت یازدهم: پیش از زرد شدن خوشید تا زرد شدن آن است (نزدیک غروب): یا اَوَّلاً بِلا اَوَّلِیَّةٍ وَ آخِراً بِلا آخِرِیَّةٍ یا قَیُّوماً بِلا مُنْتَهی لِقِدَمِهِ یا عَزیزاً بِلاَ انْقِطاعٍ لِعِزَّتِهِ یا مُتَسَلِّطاً بِلا ضَعْفٍ مِنْ سُلْطانِهِ یا کَریماً بِدَوامِ نِعْمَتِهِ یا جَبّاراً وَ مُعِزّاً لاَِوْلِیائِهِ یا خَبیراً بِعِلْمِهِ یا عَلیماً بِقُدْرَتِهِ یا قَدیراً بِذاتِهِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی عَلَیْهِمَا السَّلامُ وَ اُقَدِّمُهُ بَیْنَ یَدَیْ حَوآئِجی اَنْ تُصَلِیَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی...(حاجت خود را بگوید) 📿 حرز حضرت: بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ یا عُدَّتی عِنْدَ شِدَّتی وَ یا غَوْثی عِنْدَ کُرْبَتی وَ یا مُونِسی عِنْدَ وَحْدَتی اُحْرُسْنی بِعَیْنِکَ الَّتی لاَتَنامُ وَ اکْنُفْنی بِرُکْنِکَ الَّذی لا یُرامُ 📿 هرکس بر خواندن این دعا مداومت داشته باشد(خصوصا بعد از نمازها) با امام حسن عسکری علیه السلام محشور می‌شود و از آتش جهنم نجات پیدا می‌کند: یَا عَزِیزَ الْعِزِّ فِی عِزِّهِ مَا أَعَزَّ عَزِیزَ الْعِزِّ فِی عِزِّهِ یَا عَزِیزُ أَعِزَّنِی بِعِزِّکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ أَبْعِدْ عَنِّی هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ ادْفَعْ عَنِّی بِدَفْعِکَ وَ مَنِّعْ مِنِّی بِمَنْعِکَ وَ اجْعَلْنِی مِنْ خِیَارِ خَلْقِکَ یَا وَاحِدُ یَا أَحَدُ یَا فَرْدُ یَا صَمَدُ 📿 تسبیح حضرت در روز ۱۶ و ۱۷ هر ماه قمری: سُبْحَانَ مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سُلْطَانِهِ قَوِیٌّ سُبْحَانَ الله وَ بِحَمْدِهِ 📿 روز متعلق به حضرت: روز پنجشنبه، که شایسته است در این روز زیارت ایشان خوانده شود. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔰 زیارت امام حسن عسکری (عَلَيهِ السَّلَامُ) در روز پنجشنبه ✨ روز پنجشنبه به نام حضرت عسکری (عَلَيهِ السَّلَامُ) است. در زیارت آن حضرت بگو: ✨ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ ؛ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَ خَالِصَتَهُ ؛ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَولىً لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، وَ هٰذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَ إِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ. 📚 مفاتیح الجنان کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
هنگام دعا کردن و امداد خواستن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - با توجه به پهناور بودن جهان - چطور الساعه به ایشان الهام می‌شود؟ علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسان‌ها معمولاً علومشان کسبی و در محدودۀ عالم شهود است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم ترین زمان از دعاها و خواسته‌های ما اطلاع پیدا می‌کند؛ مثلاً سید بن طاووس نقل می‌کند که شخصی طی نامه ای از امام رضا علیه السلام سؤال می‌کند: «ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم؟ » حضرت در جواب فرمودند: «اگر حاجتی داری لب هایت را تکان بده، جوابت می‌رسد»؛ [۱] یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من می‌شنوم. برای توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم: ۱. مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است. ۲. مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی شود، بلکه دربرگیرندۀ ظاهر و باطن اجتماع و انسان‌ها نیز هست. ۳. علم امام حضوری است، نه کسبی و حصولی؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است. ۴. علوم الهی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که آن‌ها را در مقایسه با سایر علوم ممتاز می‌کند: الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطۀ تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزی به نام واضح و واضح تر در آن وجود ندارد؛ ب) علوم الهی نزد انبیا و ائمه علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب می‌دهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛ ج) علوم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آن‌ها اختلافی دیده نمی شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امری اختلاف نیست؛ د) علوم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوت و ظهور آغازین خود باقی است. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📚 اهمیت نماز در کلام امام زمان (عج) ✨تاکید و توصیه امام زمان (عج) نسبت به نماز هم اهمیت این فریضه در صلاح و فلاح جامعه منتظر را ثابت می کند ازامام مهدی (عج) نقل شده: هیچ چیزی به مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی ساید،پس نماز بگزار و بینی ابلیس را به خاک بمال.»[1] ✨همچنین،از توصیه های امام عصر(عج) خواندن نماز در اول وقت است،چنان که در روایتی از ایشان نقل شده: ملعون و نفرین شده است کسی که نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد تا موقعی که ستارگان ناپدید شوند.»[۲] 📚پی نوشت ها: [۱]. کمال الدین،ج2،ص520، ص49. [۲]. الغیبة طوسی،ح 236. آفرین بر پدر مروارید کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران :  حضرت آیت الله تولی وتبری... 💎جهت خشنودی امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📛اهميت شبهه ‌زدایی در بیان حضرت (ع) 💎شخصي نزد حضرت آمد و گفت: ای آقای ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بد‌انديش و گمراه شده که البته نمي‌خواهد او را بکشد، ولي شبهه‌هايي القا مي‌کند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ 🔹امام (ع)در پاسخ فرمودند: آيا مي‌داني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟ آن مرد گفت: ‌آمده‌ام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست. امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستاده‌اي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه مي‌خورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه مي‌شود. مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات ‌دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد. 🔸امام فرمودند: به همان اندازه‌ که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبهه‌ها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد. حضرت نفرمودند: چون امام هستم و چنين مي‌گويم، بايد تعبداً و بدون چون و چرا بپذيري، بلکه با استدلال، ذکر مثال و مقايسه کاري کردند که آن شخص با فکر و خرد خود اهميت موضوع را درک کند. 🔹شخصي که در دست کفار يا مشرکان اسير است و تو نتوانستي نجاتش دهي و سرانجام به شهادت رسيد، يا با شکنجه و آزار از پاي درآمد، طبعاً به بهشت مي‌رود. پس چه چيزي را از دست داده است؟ چند روزي زندگي در اين دنيا و لحظاتي نفس کشيدن را. او نه‌تنها چندان زياني نکرده، مقامي ارجمند را هم به‌دست آورده است. اما شخصي که در باتلاق شبهه‌ها گرفتار شده است و‌ هر لحظه بيم آن مي‌رود که ايمانش از دست برود، اگر يک قرن هم در اين دنيا زندگي کند، سرانجام چون از نظر اعتقادات دچار مشکل شده، بدبخت مي‌شود و شايد به جهنم برود. ✍مرحوم 📚آفتاب مطهر، ص۱۱۹ ▪️شروع امامت امام زمان عج مبارک 🌹 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجرای وصیت پدر😂 ‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‌‎‎‌‎‌‌‎‎‌‎‌‌‎‎‌ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af