#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم9️⃣1️⃣
🔰 بحران در خانواده2️⃣
بهطوركلي در ميان گرايشها و نظريهپردازيهاي مختلف فمينيستي، ميتوان به دو رويكرد متفاوت نسبت به مقولة خانواده اشاره كرد:
1️⃣ رويكرد اول ـ كه در دیدگاههای #فمينيستهاي_ليبرال ديده ميشود ـ با اصل نظام خانواده موافق است، اما خواستار اعمال اصلاحات نسبتاً وسيع حقوقي در درون ساختار خانواده ميباشد.
2️⃣ رويكرد دوم ـ كه بين #فمينيستهاي_ماركسيست، #سوسياليست و خصوصاً #راديكال مشاهده ميشود ـ نفس نظام خانواده را نيز نتيجة سيستم اجتماعي ظالمانه (سرمايهداري يا نظام مردسالار) و علت ستم به زنان ميداند؛ همچنین از اساس با ازدواج و تشكيل خانواده مبارزه مينمايد و طلاق و جداييطلبي را تنها راه رهايي زنان قلمداد ميکند.
با اينكه نظرات راديكالها در باب خانواده بسيار مخربتر و ويرانكنندهتر از نظرات ليبرالها به نظر ميرسد، اما فمينيسم راديكال دقيقاً بهدليل افراط و تندروي موجود در اين نظرات، نتوانست افكار عمومي را به سمت خود جذب كند و به پايگاه مناسب مردمي دست يابد؛ درحاليكه آموزههاي فمينيسم ليبرال، مانند فردگرايي، برابريطلبي، حق كنترل باروري، حق آزادي جنسي و مانند آنها، ازآنجاكه همگام و همسو با سياستهاي كلي #ليبراليسم (گفتمان اصلي حاكم بر غرب) بود، از مقبوليت و پذيرش بيشتري در سطح جامعه برخوردار شد و در نتيجه، نفوذ و تأثير بيشتري در نظام خانواده بر جاي گذاشت كه ذيلاً به تأثيرات اين آموزهها در نظام خانواده ميپردازيم.
اساسيترين و مبناييترين اصلي كه ساير دعاوي و مطالبات فمينيستي ـ چه در حيطة خانواده و چه در حيطة اجتماع ـ بر آن استوار است، اصل #فردگرايي است. بهطوركلي فردگرايي ديدگاهي است كه فرد را واقعيتر و بنياديتر و مقدم بر جامعه، نهادها و ساختارها [از جمله نهاد خانواده] تلقي ميكند و ارزش اخلاقي و حقوقي بالاتري براي او قائل است و در نتيجه اميال و اهداف و كاميابي فرد را از هر لحاظ، مقدم بر جامعه قرار ميدهد.
📚 حمیرا مشيرزاده؛ از جنبش تا نظریة اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم؛ ص 341.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم0️⃣2️⃣
🔰 بحران در خانواده3️⃣
دو نگرش مبنايي در #فردگرايي وجود دارد كه تأثيرات قابل ملاحظهاي در عرصة خانواده درپيداشته است:
1️⃣ اول اينكه، انسان، صرفاً بهدليل #انسان بودنش واجد حقوق طبيعي است و برايناساس، انسان ذاتاً موجودي محقّ است، نه مكلّف؛
2️⃣ ديگر اينكه، حقوق طبيعي فرد، مقدم بر اجتماع و نهادهاي اجتماعي، از جمله خانواده است؛ بنابراين فردگرايي، نوعي حقمحوري را درون خود ميپروراند.
🔰 اينگونه حقمحوري از جهات مختلف قابل نقد است:
1️⃣ لزوم توازن #حق و #تكليف:
به اين معنا كه نميتوان روابط انسانها را صرفاً بر پاية حقوقي كه هریک از آنها واجد آن است، تعريف نمود، بلكه ديدگاهي جامع و كامل است كه به تكاليفي كه هر فرد نسبت به فرد مقابلش بر عهده دارد نيز توجه كند؛ يعني هر انسان در ازاي حقوقي كه دارد، تكاليفي نيز بر عهده دارد. توجه فرد به حقوق خود منهاي تكاليفش، طبيعتاً منجر به زيادهخواهي و تجاوز به حقوق ديگران خواهد شد و نتيجهاي جز ويراني روابط انساني بهدنبال نخواهد داشت.
📚 عبدالرسول بیات؛ فرهنگ واژهها: درآمدی بر مکاتب و اندیشههای معاصر؛ ذيل «فردگرايي»، ص 395ـ396.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم1️⃣2️⃣
🔰 بحران در خانواده4️⃣
🔰 اينگونه حقمحوري از جهات مختلف قابل نقد است:
2️⃣ لزوم تعامل #حقوق و #اخلاق:
به اين معنا كه پیگیری هریک از دو عنصر حقوق و اخلاق بهتنهايي بدون در نظر گرفتن ديگري، آسيبهايي بر روابط انساني بهدنبال خواهد داشت. حقوق، گرچه مشخصكنندة مرزهاست و اصول و قواعدي براي تعيين حدود روابط انسانها به دست ميدهد، اما از ايجاد #تفاهم و حس #همبستگي و #همدلي كه مهمترين پاية روابط انساني، خصوصاً در عرصة خانواده ميباشد، عاجز است. اخلاق نيز گرچه براي تلطيف روابط و ايجاد حس همدلي و صميميت بين افراد لازم است، اما به تنهايي نميتواند زندگي اجتماعي را سامان دهد؛ پس براي پرهيز از روابط خشك و شكننده، در نتيجة قانونزدگي، و پرهيز از هرجومرج ناشي از عدم وجود نظام حقوقي، ايجاد تعاملي بين اخلاق و حقوق، در تمام روابط انساني لازم است.
📚 محمدرضا زيبايينژاد و محمدتقي سبحاني؛ درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام: بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب؛ ص 88.
🔰 پیگیری حقوق فردي زنان در عرصة خانواده، توسط فمينيستها، بدون در نظر گرفتن دو اصل لزوم توازن حق و تكليف و لزوم تعادل حقوق و اخلاق، پیامدهاي منفياي در نظام خانواده بهدنبال داشته است. تأكيد بر برابري حقوقي در ازدواج سبب گرديد مردم، پيوند زناشويي را قراردادي همانند ساير قراردادها فرض نمايند كه مبناي آن بر حقوق برابر دو طرف است.
اين مسئله بهطور طبيعي روابط صميمانة زن و شوهر را تحت تأثير قرار ميدهد؛ چراكه همانند هر قراردادي، طرفهاي قرارداد همواره سعي در حفظ حقوق خود مينمايند. زماني كه زن و شوهر بهدنبال حقوق و منافع فردي خود هستند، روابط زناشويي، اصل #خانواده و بهتبع آن #كودكان آسيب ميبينند؛ چراكه رابطة زناشويي و زندگي خانوادگي، بسيار بيشتر از حقوق فردي به دفاع نياز دارد؛
همچنانكه دانيل كرتيندن خاطرنشان ميكند: «تشكيل خانواده هرگز براي كسب حقوق بيشتر نبوده، بلكه براي واگذاري اين حقوق از سوي زن و مرد بوده است».
📚 اليزابت فاكس؛ «زنان و آينده خانواده: آزادی رفتار جنسی و تأثیر آن بر خانواده»؛ ترجمة اصغر افتخاری و محمد تراهی؛ کتاب زنان، ص 241.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی امام خامنه ای روحی له الفدا در سازمان ملل درباره بحران خانواده/ شهریور 66
#فمینیسم
#پیامدهای_فمینسیم
#بحران_خانواده_در_غرب
#زن_غربی
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
🔵نشست علمی «آیندهپژوهی شبهات دینی در حوزه شخصیت و حقوق زن در اسلام» برگزار شد
▪️به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه، هشتمین نشست از سلسله نشستهای «علمی مجازی» از سوی «گروه شبهه شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)» با عنوان «آیندهپژوهی شبهات دینی در حوزه شخصیت و حقوق زن در اسلام»، در روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا کدخدایی؛ مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده مؤسسه شناخت برگزار شد.
▫️ایشان در ابتدا بحث خود را با روایتی از حضرت امیر مومنان علی علیه السلام آغاز کردند که متن روایت چنین است: «بُنِی الْکفْرُ عَلَی أَرْبَعِ دَعَائِمَ الْفِسْقِ وَ الْغُلُوِّ وَ الشَّک وَ الشُّبْهَةِ » و تاکید کردند که باید مراقب شبهات باشیم تا به سرحد کفر نرسیم.
▪️سپس ایشان افزودند: بحث در مسائل حوزه شخصیت و حقوق زنان در متغیرهای اجتماعی تغییر می کند. یکی از مهم ترین متغیرها در کشور ما «دین نهادینه شده» است. این همان دینی است که در عرف مردم وجود دارد و به آن عمل می کنند. یکی دیگر از متغیرها را «فرانهادی» دانستند. مثلا دینی که در کلام و فقه معرفی می شود، یا ارزش های تاریخی و ملی که در پدیده های انسانی و اجتماعی از جمله مباحث شخصیت و حقوق زن نقش اساسی دارد.
▫️ایشان پیش فرض همه این شبهات را عمدتا محصول ناهمخوانی زیست اجتماعی انسان ها دانستند. زمانی که مثلا در مکتبی قدرت، ثروت و آزادی در امیال نفسانی، معیار شد دیگر به ازدواج و ارزش های خانوادگی توجهی نمی کنند. زمانی که زیست اجتماعی انسان ها با آن متغیر های فرانهادی تلاقی کرد اینجا ایجاد شبهه میکند.
▪️و در نهایت ایشان افزودند: درست است که جامعه ایران حکومت دینی است ولی خب یک بستر تاریخی قبل از انقلاب دارد که عاریت از نظام توسعه است. این نکته خیلی مهم است، حدودا هر اتفاقی که در چهار دهه قبل در غرب اتفاق افتاده است اکنون در جامعه ما دارد اتفاق می افتند مثل همجنسگرایی، فمنیسم و... . لذا اگر متغیر های نهادی نجبند چند سال آینده دغدغه های بیشتری در این زمینه ها داریم.
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.pasokh.org/fa/News/View/92599/
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️@spasokh
سلسله کارگاه های مهارت افزایی مادران
🔰 کارگاه اول تربیت جنسی
محور های دوره: هویت جنسی و جنسیتی، سلامت جنسی، تربیت جنسی در دوره کودکی، بلوغ و نوجوانی و ...
🌱 دوره کودکی
با تدریس سید محمد کمیل حسینی
🔹مدیر عامل موسسه آرمانا و مجمع فعالین خانواده، مدرس دانشگاه و مشاور
📅 زمان: ۲۹ دی تا ۲ بهمن
🌱 دوره بلوغ
با تدریس زهرا مهاجر
🔹مدرس دانشگاه، مشاور کودک و نوجوان
و عضو تیم مشاوران تربیت جنسی خانواده محور مبتنی بر رشد
📆 زمان: ۶ تا ۹ بهمن
🌱 دوره نوجوانی
با تدریس فاطمه کمالی حسینزاده
🔹مشاور کودک و نوجوان کلینیک آستان قدس رضوی (آستان مهر ) و پلی کلینیک دانشگاه فردوسی مشهد
📆 زمان: ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه
⏰ ساعت: 18 الی 20:30
⏳مهلت ثبتنام: ۲۷ دیماه
🌐 دوره به صورت مجازی برگزار میشود.
ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
📞 09036116356
و یا پیج اینستاگرام
https://instagram.com/pishran_info?utm_medium=copy_link
آغاز ثبت نام دومین رویداد ملی شکوه مادری؛
تکریم مقام والای مادر در ایام میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها با تجلیل و معرفی مادران جوان و زیر 40 سال فعال اجتماعی با بیش از 3 فرزند.
ثبت نام از طریق
https://shokohmadari.razavi.ir/
مهلت ثبت نام: ۲۰الی ۲۷ دی ۱۴۰۰
اطلاعات بیشتر در کانال شکوه مادری در ایتا
@razavishokohemadari
مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکان دهنده ترین اتفاق در نانوائی
🎙 حجت الاسلام دانشمند
#روز_خوبی_داشته_باشید
#به_برکت_صلوات_بر_محمد_و_آل_محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️
💞 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🍃 Mohsenzade.com/zm
💞 Womanfamily.ir
♥️ https://www.aparat.com/woman_family
💞 @woman_family
🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم2️⃣2️⃣
🔰 بحران در خانواده5️⃣
صرفنظر از آسيبهايي كه حقمحوري فمينيستي بر نظام #خانواده وارد ميآورد، بعضي از حقوقي كه در مبارزات فمينيستي پیگیری شده است (از جمله حق برابري نقشها و مسئوليتهاي زن و مرد در عرصة خانواده و حق آزادي جنسي زنان)، زندگي خانوادگي را به چالش كشيده است؛ چه اينکه پیگیری حق برابري نقشها و مسئوليتهاي زن و مرد در عرصة خانواده، درحاليكه حقیقتاً تفاوتهاي بين دو جنس وجود دارد و هر جنس بنابر #طبيعت و سرشت خود به سوي گروهي از #نقشها و #مسئوليتها، گرايش بيشتري دارد، مشكلات جديدي براي خانواده و حتي خود زنان پديد آورد.
مطالعه نشان ميدهد: در خانوادههايي كه #مردان، انجام كارهاي منزل را بر عهده دارند، در مقايسه با خانوادههايي كه اين رويه در آنها وجود ندارد و به نوعي همچنان نگرش سنتي حاكم است، احتمال وقوع طلاق بيشتر است. در خانوادههايي كه مردان، بيش از پنجاه درصد درآمد خانواده را تأمين ميکنند، نسبت به خانوادههايي كه مردان آن فاقد چنين درآمدي هستند، احتمال وقوع #طلاق، بسيار پايين است و هنگامي كه قسمت عمدة درآمد خانواده، توسط زن تأمين ميشود، احتمال سوء استفادة شوهر از وي نيز بيشتر است.
#برابري زن و مرد در تأمين مخارج زندگي و سهم اقتصادي زنان در بودجة خانواده، قدرت چانهزني زنان در خانواده را بهطور چشمگيري افزايش داده است و سبب شده زنان به پذيرش نقشهاي سازگار با جنسیتشان چندان تمايلي نشان ندهند و انتظار داشته باشند مردان نيز در مسئوليتهاي خانهداري و پرورش كودكان بهاندازة زنان سهيم شوند؛ بنابراين بالا رفتن قدرت اقتصادي زنان همراه با نارضايتي آنان از تقسيم وظايف و مسئوليتها در خانواده، زمينهاي براي اختلافات خانوادگي فراهم ميكند.
📚 اليزابت فاكس؛ «زنان و آينده خانواده: آزادی رفتار جنسی و تأثیر آن بر خانواده»؛ ترجمة اصغر افتخاری و محمد تراهی؛ کتاب زنان، ص 240. مانوئل كاستلز؛ عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ؛ ترجمة حسن چاوشیان؛ ج 2، ص 215.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم3️⃣2️⃣
🔰 بحران در خانواده6️⃣
از سوي ديگر، حقوق و مسئوليتهاي برابر، باعث ايجاد #فشار_مضاعف بر زنان شده است. نگاهي واقعبينانه به آنچه تحت عنوان حقوق برابر به زندگي زنان اضافه شده است، نشان ميدهد بسياري از حقوقي كه فمينيسم براي زنان به ارمغان آورده، بيش از آنكه امتيازي براي زنان باشد، #تكليف، #وظيفه و #مسئوليت آنان را سنگينتر نموده است.
لزوم مشاركت برابر زن در تأمين هزينههاي خانوار، حق زنان در مورد حضانت فرزندان پس از طلاق، بياعتبار شدن قوانين حمايت كار براي زنان كارگر، مانند معافيت زنان از اضافهكار اجباري، اعطاي مرخصيهاي اضافي و...، لزوم شركت زنان در خدمت اجباري و ارتش، موهنآميز تلقي شدن هرگونه حمايت دولت يا مردان از زنان و مانند آنها، حقوقي است كه فمينيسم با دست و دلبازي تمام به زنان اعطا کرده است؛ اين در حالي است كه همزمان با اعطاي چنين مسئوليتهاي جديدي، فمينيسم نتوانسته است زنان را از مسئوليتهاي سنتي رها سازد. مطالعات آماري نشان ميدهد: عليرغم تصويب قوانيني در مورد لزوم مشاركت مساوي زن و مرد در امور خانه و مراقبت از فرزندان، بازهم سنگيني اين وظايف، بيشتر بر دوش زنان است؛
از سوي ديگر شايد زنان بتوانند از عهدة كارهاي بهاصطلاح #مردانه (كارهايي كه در جامعه مردانه تلقي ميشوند) برآيند؛ اما بهدليل نقش خاص زن در توليد مثل و تغذية نوزاد و همچنين نقش بيبديل او در تلطيف فضاي عاطفي خانواده، همچنان بسياري از نقشها و مسئوليتهاي سنتي زنانه به حكم و قانون طبيعت بر عهدة زنان باقي ميماند؛ در نتيجه، به موجب بسياري از مسئوليتهايي كه فمينيسم با عنوان حقوق به زنان اعطا نمود، زنان مجبور شدند علاوه بر وظايف سنتي، بسياري از وظايف و مسئوليتهايي را كه پيش از اين بر عهده مردان بود، بپذيرند كه از اين واقعيت با عنوان «#فشار_مضاعف» زنان در جوامع امروزي ياد ميشود. بدينترتيب، حقوق فمينيستي، از مسئوليتهاي مردان كاست و سبب شد زنان، «به سختكوشي مورچهها، در زندگي كار و تلاش كنند».
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت خانواده در سخنان رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای روحی له الفدا
#فمینیسم
#پیامدهای_فمینسیم
#بحران_خانواده_در_غرب
#زن_غربی
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
هدایت شده از تک رنگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است.
💚 امام زمان بین ما حضور دارد،
وجود دارد،
در بین ماست....
#مهربان_من🌱
#جمعه🗓
°•@takrang1•°
#پویش_همسر_خوبم
#همسر_خوبم
📣 شما به این پویش دعوت شدهاید.
همسر خوب انسان را به سعادت نزدیکتر میکند. در تمام سختیها و دشواریها، همسر خوب کنار انسان است.
برای بهتر شدن اوضاع خانوادگی و فرهنگی جامعه، نیاز است که حرکتهای جمعی و منسجم شکل بگیرد.
با پیوستن به این پویش در این راه صواب و پر ثواب شرکت کنید.
این #پویش بر اساس چهار مؤلفه اصلی از بین ویژگی هاي برجسته شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها محتواي فاخر و متناسب با فضاي مجازی در قالب مسابقه می پذیرد:
1️⃣ اصول مربوط به ازدواج
2️⃣ اصول مربوط به همسرداری
3️⃣ اصول مربوط به نقش والدینی
4️⃣ اصول مربوط به نقش فرزند پروری
⏰ زمان:
مهلت ارسال اثار در بخش تولید تا 1 بهمن 1400
زمان اعلام برگزیدگان 12 بهمن 1400
تقدیم جوایز 22 بهمن 1400
لینک صفحه اینستاگرامی این پویش:
https://www.instagram.com/hamsare.khobam/
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#سبک_زندگی_اسلامی
🧕 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
👨👩👧👦 Mohsenzade.com/zm
🧕 Womanfamily.ir
👨👩👧👦 https://www.aparat.com/woman_family
🧕 @woman_family
👨👩👧👦 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🍃💞 تو اولین فکر هر صبح منی😍
#روز_خوبی_داشته_باشید
#به_برکت_صلوات_بر_محمد_و_آل_محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️
💞 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🍃 Mohsenzade.com/zm
💞 Womanfamily.ir
♥️ https://www.aparat.com/woman_family
💞 @woman_family
🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم4️⃣2️⃣
🔰 بحران در خانواده6️⃣
از سوي ديگر، #فشار_مضاعف بر زنان باعث شد آنان در تعارض ميان نقشهاي عرصة خصوصي (مادري و همسري) و نقشهاي عرصة عمومي (اشتغال)، بيشتر به نقشهاي #اجتماعي روي آورند كه قدرت و ثروت بيشتري براي آنان به همراه داشته باشد و نسبت به پذيرش نقشهاي زنانه تمايل كمتري نشان دهند كه البته اين مسئله پیامدهايي چون بالا رفتن سن ازدواج و تأخير در فرزندآوري را بهدنبال داشته است.
#حق_آزادي_جنسي زنان، يكي ديگر از حقوقهای فردي است كه از #موج_دوم_فمينيسم به بعد، بهطور گسترده در فهرست مطالبات فمينيستي قرار گرفت. بدينترتيب فمينيستها خواستار آزادي زنان در انتخاب رفتارهاي جنسي مورد علاقه خود (اعم از ارتباطات خارج از خانواده و يا همجنسگرايي و مانند آن) و رفع عوامل محدودكنندة اين آزادي شدند. بعضي از فمينيستها نيز آزادي جنسي را روش راديكال مبارزه با فرهنگ پدرسالاري ميدانند كه بهصورت كنترل داشتن زنان بر جسم خود متجلي ميشود و #همجنسگرايي بخشي از آن بهشمار ميرود.
نهضت آزادي جنسي زنان كه علاوه بر زنان فمينيست، از سوي زنان همجنسخواهِ غيرفمينيست هم حمايت ميشد، از جنبشهايي بود كه در دهة 1960 در كنار جنبش همجنسبازان مرد، همراه با ديگر جنبشهاي اجتماعي آن زمان آغاز شد. تمام اين گروهها در به چالش كشيدن نظام خانوادة سنتي اشتراك داشتند و خواهان آن بودند كه آزاديهاي جنسي آنها توسط حكومت به رسميت شناخته شود و دولت، خانوادههاي همجنسگرا را همانند خانوادههاي سنتي ناهمجنسگرا، تحت پوشش حقوق شهروندي قرار دهد.
#فمينيستها بزرگترين مانع براي آزادي جنسي زنان را بارداري و راه خلاصي از آن را قانوني شدن #سقط جنين تشخيص دادند. بهزعم فمينيستها حقِ نداشتن فرزند، زن را از چارچوب جنسي سابق ميرهاند و او را مانند مرد، آزاد و رها ميسازد؛ به همين دليل فمينيستها، قانوني شدن سقط جنين در سال 1973 را پايان سلطة چند قرني مردان دانستند.
📚 كيت نش؛ جامعهشناسي سياسي معاصر؛ ترجمة علیرضا خدادوست؛ ص 206ـ207. همچنین اليزابت فاکس؛ «زنان و آينده خانواده: آزادی رفتار جنسی و تأثیر آن بر خانواده»؛ ترجمة اصغر افتخاری و محمد تراهی؛ کتاب زنان، ص 233.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
3️⃣ نقد پیامدهاي فمينيسم5️⃣2️⃣
🔰 بحران در خانواده7️⃣
❌ پیامدهاي قانون حق آزادي جنسي زنان بر خانواده، از دو جهت (پیامدهاي سقط جنين و پیامدهاي روابط آزاد بيرون از خانوادة زنان) قابل بررسي و ملاحظه است:
1️⃣ پیامدهاي حق سقط جنين:
در عرصة سياست، از حق زن براي #سقط جنين بهعنوان حقوق فردي دفاع شده است. در سال 1992 در امريکا تصويب شد: «شوهر حق ندارد از همسر درخواست نمايد قبل از اجراي سقط جنين، وي را از آن مطلع نمايد. نهتنها زن موظف به کسب اجازة شوهر براي سقط جنين نيست، بلکه وظيفهاي هم براي مطلع کردن شوهر به جهت انجام آن ندارد».
منتقدان، تصويب قانون فوق را #ظلمي عليه شوهران و کودکان و در نتيجه خانواده ميدانند؛ چراکه اين امر عملاً به معناي محروم کردن شوهر از سهم خود در خانواده و بازداشتن خانواده از دستيابي به جايگاه خود بهعنوان يک واحد يکپارچه است؛ همچنين گفتهاند: اين قانون «با از ميان بردن سهم شوهر در قبال کودکان، صرفاً حقي ساده را ضايع نکرده و به يک معنا، تمام حقوق و به عبارتي، جوهرة اصلي کليه حقوق شوهر در خانواده را نفي ميکند»؛ از سوي ديگر دفاع از حق سقط جنين بهعنوان حق فردي زن، عملاً کودکان را به داراييهاي فردي زن تبديل ميکند و مسئوليت خانوادگي و اجتماعي در قبال کودکان را تضعيف مينمايد و از اين جهت کاملاً با نگرشهاي منفعتطلبانة رايج در حوزة اقتصاد و تجارت، همسو ميباشد.
از حيث اجتماعي، از حق سقط جنين، تحت عنوان حق برخورداري از آزادي در زندگي خصوصي ياد شده است. اين نوع استدلال، زندگي مشترک را به زندگي خصوصي فردي و نه زندگي #خصوصي زن و شوهر يا خانواده تقليل ميدهد و باعث تجزية خانواده از يک واحد يکپارچه به يک مجموعة نامنظم با اعضايي شناخته شده ميشود.
📚 اليزابت فاکس؛ «زنان و آينده خانواده: آزادی رفتار جنسی و تأثیر آن بر خانواده»؛ ترجمة اصغر افتخاری و محمد تراهی؛ کتاب زنان، ص 235-236.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀