تحلیل روشمند خیارات 12.mp3
12.76M
🎙 #فایل_صوتی "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه دوازدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل،
وکیل در اجرای صیغه (۳)
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 12.pdf
220.6K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه دوازدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل،
وکیل در اجرای صیغه (۳)
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 5.mp3
13.6M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
(مناسب طلاب درس خارج)
🔹 جلسه پنجم، جمع ادله (۱)
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
🌷 از مرحوم علامه طباطبایی سوال شد:
کسانی که به #شهادت نائل می شوند، آیا کمالاتی که دیگران به ریاضت به دست می آورند، با شهادت دارا می شوند؟
🔹 علامه فرمودند : بله. اخیرا در تفسیر به آیه شریفهای رسیدهایم که دلالت بر همین مطلب دارد. حق سبحانه می فرماید :
🌟 "وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ. سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ. وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ" (سوره مبارکه محمد، آیات شریفه ۴ تا ۶).
🍀 کسانی که در راه خدا کشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را از بین نمیبرد! بزودی آنان را هدایت نموده و حالشان را اصلاح میکند؛ و آنها را در بهشت که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد میکند.
📚 ثمرات الحیات، ج۱، ص۱۵۸
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 6.mp3
11.51M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
(مناسب طلاب درس خارج)
🔹 جلسه ششم، جمع ادله (۲)
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
✅ استاد حسن رمضانی: روزی مرحوم علامه حسن زاده آملی به ما فرمودند :
💐 آقایان من!
خداوند شما را در بهترین شهر کره زمین یعنی قم سکنی داده است.
شما را در بهترین کسوت و لباس یعنی طلبگی و روحانیت قرار داده است.
بهترین کالا را که علم و معرفت است در اختیار شما قرار داد.
لباس انبیاء را بر شما پوشاند.
نعمت جوانی در اختیار شما هست.
اساتید هستند در خدمت شما.
🔺 چرا قدر این نعمتها و فرصتها را نمی دانید؟
چرا آنقدر که باید در مسیر علم و عمل زحمت نمی کشید؟
#اخلاق
#هویت_طلبگی
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۵
💐 حمد ناقص و حمد مطلق
🔹 گاهی ذات اقدس الهی به خاطر علم مورد ستایش قرار می گیرد و گاهی به دلیل قدرت. اما این حمدها، حمدهای ناقص و ناظر به کمال خاصّی است.
🔹 ذات اقدس الهی که تمام کمالات و تمام افعال نیک از او و برای اوست، شایسته حمد مطلق است، حمدی فراگیر و جامع به تناسب فراگیری و جامعیت کمال این ذات –نه حمد ناقص و محدود-.
🔹 حمد به دلیل عِلم، حمدِ اسمی از اسماء الهی و مظهری از مظاهر این ذات –یعنی علم- است. حمد به دلیل قدرت، نیز تنها حمدِ اسمی از اسماء الهی است – نه حمدِ ذات اقدسِ الهیِ مشتمل بر تمام کمالات به نحو بی نهایت-.
🔹 حمد مطلق از کسی سر می زند که تمام کمالات الهی را درک کرده باشد و از آن جهت که درک تمام کمالات بی نهایتِ الهی فقط برای خود این ذات میسر است، چنین حمد مطلقی فقط از خود این ذات اقدس سر می زند. حمدهای ما –به دلیل نقص در درک کمالات و قوت و شدت آنها- محدود و ناقص است.
🔹 وجود مقدس امیرالمومنین –علیه الصلاه و السلام- در خطبه اول نهج البلاغه می فرماید : «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ». حمد از آن خدايى است كه مدح او از عهده كسى بر نمى آيد.
🔹 از سویی نقصان معرفت ما به اسماء الهی و عدم درک کنه بی نهایت تک تک کمالات الهی –مثل علم و قدرت- نیز موجب می شود تا حمدهای ناقص ما نیز نقصان دیگری داشته باشند. پس حمدهای ما نه تنها مطلق نیست بلکه حتّی حقّ حمد نسبت به اسمی از اسماء الهی را هم ادا نمی کند.
💐 تعلّق بسم الله به الحمدلله
🔹 بیان شد تمام افعال «به اسم الله» است، از جمله حمد و ستایش الهی و احتمال داده شد که در سوره مبارکه حمد، «بسم الله» متعلق به «الحمدلله» باشد. در نتیجه معنا چنین خواهد بود که «ستایش الهی به اسم الله است»، یعنی ستایش الهی همراه و نیازمند کمالات الهی و مخلوقات الهی است و توفیق و عنایت پروردگار است.
🔹 حمد شایسته او از عهده ما خارج است و حمد ناقص او نیز –که خود فعل نیک و شایسته تقدیر است- لطف و رحمت خود اوست.
💐 ارتباط تحمید و تسبیح و تهلیل و تکبیر
🔹 تفاوت مفهومی اذکار اربعه روشن است، لکن این مفاهیم با یکدیگر تلازم دارند و حقیقتی که مصداق هر یک از این اذکار باشد، قطعا مصداق سایر اذکار نیز خواهد بود. ذات مقدسی که ستایش مخصوص اوست (الحمدلله)، دارای تمام کمالات است.
🔹 و ذات مستجمع جمیع کمالات که عین کمال بی نهایت است، از هر عیب و نقصی، پاک و منزه است (سبحان الله).
🔹 چنین ذاتی، کمالی برای غیر نمی گذارد تا آن غیر، خدا باشد و خدایی کند، (لا اله الا الله).
🔹 و البته این حقیقت بزرگتر از آن است به درک و وهم مخلوقی درآید و وصف شود (الله اکبر).
🔹 در آیه شریفه «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (سوره مبارکه اسراء، آیه شریفة ۴۴)، اگر «ب» باء سببیّت باشد، اشاره به این مطلب دارد که بوسیله ستایش، خداوند تسبیح میشود. ستایش او، تنزیه الهی را به همراه دارد؛ چرا که بیان شد لازمه ستایش، تنزیه است.
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 13.mp3
16.38M
🎙 #فایل_صوتی "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه سیزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل،
وکیل در اجرای صیغه (۴)
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 13.pdf
130.7K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه سیزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل،
وکیل در اجرای صیغه (۴)
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۶
💐 حمد فعلی، اسمی و ذاتی
🔹از کلمات سابق روشن می شود که حمد دارای مراتبی است.
حمد بر اساس افعال کمالی الهی مانند «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِه» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۴ : ستایش مخصوص خدایی است که ما را به حمدش هدایت کرد و ما را اهلِ حمدش قرار داد)؛
حمد بر اساس صفات و اسماء کمالی الهی مانند «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بَطَنَ خَفِيَّاتِ الْأَمُوُر» (نهج البلاغه، خطبه ۴۹ : ستایش مخصوص خدایی است که در پنهان امور نفوذ کرده است) و « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَلَا بِحَوْلِهِ وَ دَنَا بِطَوْلِه» (نهج البلاغه، خطبه ۸۳ : ستایش مخصوص خدایی است که با قدرتش والا و برتر و با توانش پایین و نزدیک است)؛
و حمد ذات اقدس الهی که این مرتبه نهایی حمد (حمد مطلق) که از توان ما که ذات را درک نکرده ایم، خارج است.
💐 حمد قولی، فعلی و حالی
🔹 حمد الهی عبد را می توان به سه قسم تقسیم کرد :
1⃣ حمد زبانی و ذکر لسانی «الحمدلله»، حمد قولی است که ۱۰ بار در نمازهای روزانه واجب است به زبان آید.
2⃣ حمد فعلی به این معناست که فعل انسان گواه بر این باشد که ستایش مخصوص اوست و تمام کمالات و افعال کمالی از اوست. فعلی عبادی که نیّت آن خالص برای رضای او باشد، حمد فعلی خداست.
3⃣ حمد حالی به اعتبار روح و قلب انسان است و تحقق آن به این است که عبد از عمق وجود باور کرده باشد که همه کمالات و افعال الهی از اوست و حقیقت او حمد الهی و وجود او دارالحمد شود.
🔹 فضل حمد حالی نسبت به حمدی که لقلقه زبان است، بسیار بسیار زیاد است. «حَمْداً يَفْضُلُ سَائِرَ الْحَمْدِ كَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ».
💐 گستره حمد در دعای اول صحیفه سجادیه
🔹 در دعای اوّل صحیفه سجادیه، مراتبی برای حمد از حیث های مختلفی بیان شده است.
📌 از حیث گستره زمانی : حمدی ابدی و سرمدی تا روز قیامت. «أَبَداً سَرْمَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة». مراتب عالی حمد ذاتی و حالی، باید همیشگی و دائمی باشد.
📌 از حیث گستره علّت : حمدی به ازای تمام نعمتهای الهی. «لَهُ الْحَمْدُ مَكَانَ كُلِّ نِعْمَةٍ لَهُ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ عِبَادِهِ الْمَاضِينَ وَ الْبَاقِينَ عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ مِنْ جَمِيعِ الْأَشْيَاءِ، وَ مَكَانَ كُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهَا عَدَدُهَا أَضْعَافاً مُضَاعَفَة».
🔹 در حمد الهی هیچ نعمتی –در حدّ توان و فهم- فراموش نشود. فراموشی هر نعمتی، با شکرگزاری آن منافات دارد.
@y_talabegi
رزق و روزی.one
1.59M
💢 فیشهای جمع آوری شده با موضوع "رزق و روزی" در قالب "وان نوت"
🔹 در موضوعاتِ :
📌در اختیار خداست
📌کم و زیاد نمی شود
📌علل و موانع رزق
📌صبر بر فقر
📌فقیر و غنی
📌تلاش برای رزق
📌برنامهریزی مخارج
📌عاقبت رزق حلال
📌عاقبت رزق حرام
📌بی نیازی بدون مال
✅ دعای طلب رزق در سجده آخر نماز واجب :
"يا خيرَ المسئولين و يا خيرَ المُعطين، اُرزُقني و ارزق عيالي من فضلك الواسع فإنك ذو الفضل العظيم".
#رزقوروزی
#فقر
#فیش
@y_talabegi
💐 #خداشناسی راه تهذیب نفس
🔆 أبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ غَشِيَ لَوْنَهُ لَوْنٌ آخَرُ فَقَالَ لِي وَ اللَّهِ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ كَانَ #يَعْرِفُ الَّذِي يَقُومُ بَيْنَ يَدَيْهِ». (ابان بن تغلب : به امام صادق ع عرض کردم «من امام سجاد را دیدم که هنگام اقامه نماز، رنگ رخسارشان تغییر می کرد». امام صادق فرمودند : «به خدا قسم او می دانست مقابل چه کسی ایستاده است».
📚 بحار الانوار، ج۴۶، ص۶۱ و ۶۶.
🔺 ایراد کار ما که نمازمان حضور قلب ندارد، عدم معرفت به خداست.
🔹 تاکید بسیار آیات الهی، نهج البلاغه و ادعیه بر صفات الهی نشان می دهد خداشناسی چه نقش مهمی در هدایت انسان دارد،
🔺 اما ما بسیاری از صفات الهی را نفهمیده ایم _ مثل "ظاهر و باطن"_، یا عمقش را درک نکرده ایم _مثل "مع کل شیء لا بالمقارنه و غیر کل شیء لا بالمزایله"_ یا با عمق وجود به آنها ایمان نیاورده و از آنها غافل می شویم _ مثل "ان الله علی کل شیء قدیر"_.
🔺 چنان به روال سابق خود ادامه می دهیم که نشان می دهد از وضع نامناسب و ناشایسته خود در شناخت خداوند -تبارک و تعالی- و نماز و عبودیت خود راضی هستیم!
🔆 وجود مقدس امام صادق - علیه الصلاه و السلام - :
ثُمَّ قَالَ يَا مُعَاوِيَةُ [بن وهب] مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ يَأْتِي عَلَيْهِ سَبْعُونَ سَنَةً أَوْ ثَمَانُونَ سَنَةً يَعِيشُ فِي مُلْكِ اللَّهِ وَ يَأْكُلُ مِنْ نِعَمِهِ ثُمَّ لَا يَعْرِفُ اللَّهَ حَقَ مَعْرِفَتِهِ ». (امام صادق ع : ای معاویه! چقدر قبیح است که مردی هفتاد یا هشتاد ساله شود و در ملک خدا زندگی کند و از نعمتهای او بهره مند باشد ولی خدا را آنگونه که شایسته است، نشناخته باشد).
📚 بحارالانوار / ج۴ / ص۵۴.
#اخلاق
@y_talabegi