eitaa logo
یادداشتهای علمی
630 دنبال‌کننده
47 عکس
5 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
درایه الحدیث ۴.mp3
26.75M
جلسه چهارم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: تعریف علم درایه
درایه الحدیث ۵.mp3
13.8M
جلسه پنجم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: تعریف علم درایه و فرق آن با علم رجال
درایه الحدیث ۶.mp3
17.56M
جلسه ششم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: موضوع، مسائل و غایت علم درایه
202030_72881505.mp3
10.25M
تعلیمی مبحث کلی و جزئی استاد
202030_444648694.mp3
10.09M
تعلیمی مبحث کلی و جزئی استاد
خلاصةالحساب ۱.mp3
28.04M
اول درس از کتاب تالیف: شیخ بهائی رحمة الله علیه مدرسه #هراتی #تربت_حیدریه استاد #عصمتی جایگاه علم حساب https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
202030_2021835195.mp3
7.32M
تعلیمی مبحث عنوان و معنون استاد
202030_750969893.mp3
5.77M
تعلیمی مبحث ادامه عنوان و معنون استاد
202030_159295402.mp3
10.18M
تعلیمی مبحث نسب اربع استاد
202030_1566884228.mp3
9.2M
تعلیمی مبحث ادامه نسب اربع استاد
خلاصةالحساب ۲.mp3
30.03M
دوم درس از کتاب تالیف: شیخ بهائی رحمة الله علیه مدرسه علمیه استاد جایگاه علم حساب https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
202030_1602090156.mp3
9.74M
تعلیمی مبحث ادامه نسب اربع استاد
202030_902171525.mp3
6.94M
تعلیمی مبحث ادامه نسب اربع استاد
202030_659660417.mp3
7.6M
تعلیمی بحث مفرد و مرکب ۱ استاد
یادداشتهای علمی
#منطق تعلیمی بحث مفرد و مرکب ۱ استاد #عصمتی
این فایل جلسه اول از بحث مفرد و مرکب است که جا مانده بود.
رفتن یک ماده به ابواب ثلاثی مزید سماعی است یا قیاسی؟ کتاب شرح رضی بر شافیه ابن حاجب ج۱ ص۸۴ کتاب مغنی اللبیب باب رابع مبحث تعدیه فعل قاصر
رسائل: چگونه بین این مطالب 👇را میتوان جمع کرد؟ جناب شیخ از طرفی (در باب تصحیح حجیت ظنون، در صورت انفتاح باب علم) تبعیت از اماره را دارای مصلحتی دانسته اند که میتواند در صورت مخالفت با واقع، تدارک مافات بکند و از طرفی دیگر (در باب تجری)، مخالفت با اماره‌یِ مخالفِ با واقع را، مصداق تجری دانسته‌اند نه مصداق معصیت؟ مگر ایشان احکام را تابع مصالح و مفاسد نمیدانند؟ چگونه تبعیت از اماره را واجب نفسی نمیدانند (و یا تخلف از آنرا معصیت نمیدانند) درحالی که آنرا (در صورت مخالفت با واقع) دارای مصلحتی دانسته‌اند که میتواند مصالح ملزمه‌یِ فوت شده را تدارک کند؟ یعنی چگونه چیزی را (یعنی تبعیت از اماره ای که مخالف بانفس‌الامر است) دارای مصلحت ملزمه میدانند ولی آنرا واجب نفسی نمیدانند در حالی که از طرفی احکام را تابع مصالح و مفاسد میدانند و از طرفی مُقِر به این هستند که تبعیت از اماره، دارای مصلحت ملزمه است)؟ چیزی که این مسئله را جالب تر میکند، این است که ایشان در اوایل بحث "امکان تعبد به ظن" (در ضمن صحبت از قاعده اولی در عمل به ظنون) میگویند: «عمل غیرتعبدی (که مستلزم تشریع نیست) به ظنی که دلیل بر اعتبارش نداریم، اگر مخالف با اماره معتبر باشد، حرام است» ایشان اولا، حرمت را مقید نکرده اند به صورتی که اماره ی معتبره (که با آن مخالفت میشود)، موافق با واقع باشد و درنتیجه ثانیا، حرمت را به "عمل به ظن‌غیرمعتبر" استناد داده اند نه به "مخالفت با واقع". (درحالی که [همانطور که اول سوال ذکر شد]، در جایی دیگر از رسائل، مخالفت با اماره معتبره را صِرفا تجری دانسته اند ولذا حرمت را مشروط به مخالفت با واقع دانسته‌اند ) (ج1 ص27؛ قوله: «و بالجملة فالعمل بالظن إذا لم يصادف الاحتياط، إذا وقع على غير وجه التعبد به فهو محرم إذا استلزم طرح ما يقابله من الأصول و الأدلة المعلوم وجوب العمل بها هذا». انتهی بالاختصار الیسیر). جمع بین این مطالب (بدون اینکه بخواهیم حمل بر خطا یا تسامح بکنیم) چیست؟
یادداشتهای علمی
#سوال رسائل: چگونه بین این مطالب 👇را میتوان جمع کرد؟ جناب شیخ از طرفی (در باب تصحیح حجیت ظنون، در ص
۱- مصلحت سلوکیه برای تصحیح حجیت اماره در فرض مخالفت آن با واقع مطرح شده است و صرفا مصحح حجیت و جبران کننده مصلحت فوت شده است و خودش به گونه ای نیست که بگوییم اگر عمل به اماره را ترک کرد مصلحتی را از دست داده به همین دليل است که اگر به اماره عمل نکرد و اتفاقا عملش صحیح بود و مصلحت واقع را درک کرد به جهت مخالفت با اماره نمی گویند مصلحتی از دستت رفته پس استحقاق عقاب داری. بنابراین مصلحت سلوکیه مانند مصلحت مثل نماز نیست. ۲- مصلحت همیشه وجوب نفسی ساز نیست. ۳- حرمت عمل به اماره غیر معتبر یا بنابر دلیل خاص است مثل حرمت عمل به قیاس یا بنابر دلیل عام است مثل شهرت فتوایی متاخرین که تحت عمومات و اطلاقات حرمت عمل به ظن است. البته به نظر می‌رسد قسم دوم را مرحوم شیخ قدس سره حمل بر مواردی کرده اند که یا در مقابل اماره غیر معتبر حکم ظاهری حرمت است مثل استصحاب حرمت و یا در مقابلش اصل واجب العملی است این مورد را حرام گفته اند به معنای اینکه ترک واجب است(پس صرف مخالفت با اماره معتبر حرام نیست). پس حرمت عمل به ظن غیر معتبر در مواردی که حرمت از عمومات فهمیده می‌شود نفسی نیست. ۴- حرام بودن اماره غیر معتبر اطلاق ندارد بلکه در سه مورد است اول دلیل خاص بر حرمت دارد مثل قیاس دوم مخالف با حکم ظاهری حرمت مثل حرمت استصحابی باشد سوم مخالف با اصل واجب العمل باشد. این حرمت ربطی به موافقت یا مخالفت با واقع ندارد و غیر مورد اول حرمت نفسی هم نیست که بخواهد مصداق معصیت باشد بنابراین اینکه مرحوم شیخ قدس سره در بحث تجری آن را مصداق تجری دانسته اند لحاظ واقع را نموده اند که اگر موافق با واقع نبود تجری است و اینکه در بحث دیگر آن را حرام دانسته اند لحاظ واقع را نکرده اند و حرمت آن مثل حرمت شراب نیست که گفته شود معصیت است صرفا حرمت به معنای مخالفت با حکم ظاهری است.
۰۷ درایه.mp3
28.58M
جلسه هفتم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: اصطلاحات رایج در علم درایه(سند، متن، سنت)
۰۸ درایه .mp3
24.25M
جلسه هشتم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: اصطلاحات رایج در علم درایه(حدیث، خبر، اخباری)
۰۹ درایه.mp3
22.13M
جلسه نهم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: اصطلاحات رایج در علم درایه(اثر، حدیث قدسی، فرق حدیث قدسی با قرآن، فرق حدیث قدسی با حدیث مطلق و عادی)
هدایت شده از مکتب اصولی شهید صدر
🔰 کتاب « اُصُولُ_الحَدیثِ_و_اَحکامُهُ فِي عِلمِ الدِّرایَة » 💠 بقلم: «فقیه محقق شیخ جعفر سبحانی» 💠متن عربی 📌شاملِ مباحث علم درایه: 🔹مقدمه 🔹تقسیم اخبار 🔹اصول حدیث 🔹️اصطلاحات مشترک 🔹️اصطلاحات مختص حدیث ضعیف 🔹️مقبول الروایه و مردود الروایه 🔹️الفاظ جرح و تعدیل 🔹️ فرق مسلمین 🔹️کیفیت تحمل و نقل حدیث فِي عِلمِ الدِّرایَة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola دانلود🔰🔰🔰 👇👇👇 صوت دروس مجازی کتاب اصول الحدیث (درایه) بزودی در کانال بارگزاری می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
چندی پیش مطلبی تکان دهنده در مورد سمّی که به امام حسن علیه السلام داده شد وایشان بر اثر آن به شهادت رسیدند خواندم که نقل آن و مطالعه آن خالی از لطف نیست لذا متن عربی آن را آورده وترجمه می کنم: لقد ذكر الحكيم مؤمن في التحفة ومير محمد حسين الخراساني الشيرازي في مخزن الأدوية عن مخاطر بعض الأعشاب التي لو استُعملت خطأً فإنّها تؤدّي إلى أخطار فظيعة وذكرا أربعة أنواع للسموم وأشدّها السمّ الأسود الموجود في جبل هلاهل في الصين فإنّه لو وضعوه على قرن الثور لخرج الدم من أنفه ، ولو وُضع على سرج الفرس لوقع الراكب من ظهره ، وذكرا أنّ استعماله يتطلّب لبس القفّازات ولا يمكن مسّه باليد لأنّه لو وقع منه بمقدار خردل ودخل جوف الإنسان فإنّه يقطّع أمعاءه ، وكان معاوية قد أعطى هذا السمّ إلى جعدة ثمّ شربه الإمام الحسن(عليه السلام) . ترجمه حکیم مومن در کتاب تحفه و میرمحمد حسین خراسانی شیرازی در کتاب مخزن الادویة در مورد خطرات بعضی از گیاهان تازه که اگر به اشتباه استفاده شوند منجر به خطر های بزرگی می شوند مطالبی ذکر نموده اند. و چهار نوع سمّ را نام برده اند و شدیدترین آنها سمّ اسود(سیاه) است که در کوه هلاهل واقع در چین می باشد. اگر این سمّ را بر شاخ گاو بگذارند خون از دماغش خارج خواهد شد و اگر بر زین اسب بگذارند کسی که بر آن سوار است از پشت اسب خواهد افتاد. همچنین گفته اند: استفاده از این سمّ نیازمند پوشیدن قفازات است(قفاز به ضم قاف لباسی است که زنان عرب می پوشند و کف دست و انگشتان و ساعد دست را می پوشاند  از سرما محافظت می کند و بیرون و درون آن را از پنبه پر می کنند) و لمس این سمّ با دست ممکن نیست زیرا اگر ذره ای از این سمّ به دست برسد و داخل شکم انسان بشود  روده های شکم را به شدت از بین می بردد و قطعه قطعه می کند 😨😨 و معاویه لعنة الله عليه این سمّ را به جعدة لعنة الله عليها داد و امام حسن علیه اسلام آن را نوشید. 😭😭    کتاب الفرق الناجیه صفحه 279 ازنرم افزار مکتبه الشامله نسخه3.48 العهدة علی الراوی کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معمولا در ضرباتی که به اسلام وارد شده است پای غربی ها درمیان است و البته اورشلیم و نقش یهودیان را هم نباید فراموش کرد!!! 🎥 رمزگشایی از قتلی مرموز در قرون وسطی توسط محققان آمریکایی بررسی سوءقصد به یک نجیب‌زاده (امام حسن مجتبی (ع)) با نقش‌آفرینی امپراتور بیزانس (غرب)، حاکم اورشلیم که یهودیان ادعای مالکیت آنرا دارند!!! و همسر امام آیا ترور بیولوژیک امام حسن(ع) با «مرکوری کلراید» بوده است؟!!
🔴توصیه‌های سلوکی علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶علامه حسن‌زاده آملی در کتاب لقاء‌الله پانزده توصیه به علاقمندان سلوک توحیدی بیان دارد. این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری (۵۳ سال پیش) نوشته‌اند: یک. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: «هر اندازه که به قرآن نزديک شوى، به انسان کامل نزديک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقايق آن، درجات ذات و مدارج عروجند.» دو. دائم الوضو بودن: «اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد. و اين دستور عظيم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.» سه. قلت طعام: «اى دوست! طعام بسيار، قلب را می‌ميراند و باعث طغيان و لجام گسيختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است.» چهار. قلت کلام: «رسول خدا (ص) فرمود: «جز به ذکر خدا، زياده مگوييد، چه سخن بسيار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.» پنج. محاسبه نفس: امام کاظم(ع): «کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نيست: اگر عمل نيکويى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زيادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند.» شش. مراقبه: «بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اينکه، بنده بداند خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بيند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.» هفت. رعایت ادب در محضر خداوند: «امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: «قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنيد و سخن ما را همانطور که گفته‌ايم، روايت کنيد و خداوند را به حالتى که محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد». هشت. عزلت «معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسـوسات؛ چه هـر آفت و فتنه و بلايى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنيا و شيطان هوا و هوس منقطع می‌گردد» نه. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند: إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ آخِذينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنينَ كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ وَ في‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ (ذاریات، ۱۵-۱۹) ده. تفکر: الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) یازده. در زبان و قلب و در همه حال به ياد خدا بودن. خداى تعالى مى فرمايد: وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ. إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ. خداى خود را با تضرع و پنهانى و بى آنکه آواز بلند کنى، در دل خود، در صبح و شام ياد کن و از غافلان مباش. ارواح و فرشتگانى که در حضور پروردگار تو هستند، هيچ گاه از بندگى خدا سرکشی نکنند و پیوسته به تسبيح و تنزيه ذات احديت و بسجده او مشغولند.(سوره اعراف، آیات ۲۰۵ ، ۲۰۶) دوازده. ریاضت علمی و عملی: «رياضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شريعت محمدى. از غير اين راه جز بعد و دورى حاصل نايد.» سیزده. (بیان سه داستان: خطبه امام حسن علیه السلام و بیان اوصاف برادر دینی خود، حدیث عنوان بصری، ملاقات ابن سینا با ابوسعید ابوالخیر ) چهارده. همت عالی: «همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی. و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای» پانزده. توبه از کارهای بد و خوب! «استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: «توبة حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى». من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: «اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟». فرمود: «آنچه که ما، آن را خير می‌پنداريم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند پس بر شخص بينا، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.» کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c