نقد شهید مطهری رحمه الله علیه به نگاه حسن و قبحی بر اخلاق و توضیح نگاه صحیح در این مورد
#حسن_و_قبح
#حسن
#قبح
هدایت شده از نهایة الحکمة - استاد امینینژاد
017 14001130 تکمله نهایه - ادامه فصل۳.mp3
25.51M
#تکملة_نهایة_الحکمة
جلسه ۱۷، ادامه فصل ۳
«و النفس الإنسانية لها سوى ما مر من القوى النباتية و الحيوانية، قوتان: علامة و عمالة...»
۳۰ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از نهایة الحکمة - استاد امینینژاد
recording-20220220-111746.mp3
35.92M
#تکملة_نهایة_الحکمة
جلسه ۱۸، ادامه فصل ۳
«و العملیُّ يحتاج في أفعاله كلها إلى البدن...»
۱ اسفند ۱۴۰۰
حضرت استاد امینی نژاد در این دو جلسه تبیین خاص خودشان را از عقل نظری و عملی و حکمت نظری و عملی مطرح می فرمایند که بسیار قابل استفاده است.
☝️☝️☝️
آیت الله جوادی اعتباریات.pdf
186.2K
درآمدی به نکات خاص ایت الله جوادی حفظه الله در مسئله #اعتباریات
(تحریر رساله الولایه)
تمام زیر شاخه های فلسفه اعم از علوم تجربی و ریاضی برهانی هستند اما نکته ای که هست در مثل علوم تجربی دست یابی به یقین برهانی مشکل تر می باشد اما غیر ممکن نیست.
این نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
#رحیق_مختوم، ج۱، ص۱۴۵
#علم_تجربی
#برهان
recording-20220303-200452.mp3
21.12M
نکات مهم منطقی و معرفتی نهج۱اشارات
#اشارات
#ابن_سینا در مقاله۸، فصل۸ از #الهیات_شفا می فرماید:
ارزش و زیبایی موجودات به اینه اون چیزی که باید باشند رو بدون هیچ کم و کاستی محقق کنند.
قرار نیست همه ما مثل هم باشیم، قرار نیست همه دکتر، فیلسوف یا تاجر باشیم، اما این قرار رو باید با خودمون بزاریم بهترین خودمون رو پیدا و محقق کنیم کاملا بی نقص.
#ابن_سینا در فصل۳از مقاله۹ #الهیات_شفاء یک تقسیم بندی جالبی در مورد کمال دارد:
ایشان می فرماید
کمال حقیقی است یا ظنی
کمال ظنی، کمالی است که چیزی به تو اضافه نمی کنه، حقیقتا باعث رشدت نیست، بعد مثال می زنن که ماها گاهی به خاطر تشویق دیگران، خوشآیند دیگران یا ملامت و ذم دیگران کار انجام می دیم. ایشون می گه اینا کمال حقیقی تو نیستن، کمال حقیقی تو چیزیه که تو رو واقعا بهتر کنه، واقعا رشدت بده، حالا بقیه خوششون بیاد یا بدشون بیاد. پس به دنبال کمال حقیقی باش و در این موارد طوری زندگی کن که بودن و نبودن آدم ها برات مساوی باشه.
آدم های ضعیف وابسته به دیگران هستند، برای انسان بودن باید قوی بود
الهیات شفاء.rar
7.96M
این فایل برداشت های شخصی حقیر از فصول مهم مقالات الهیات شفا است، به جهت اینکه سریع روش کار شده و ویرایش درست و حسابی نداره قطعا به صورت جدی قابل استفاده نیست، اما از این جهت که نمایی کلی از فصول بدهد و مشخص کند فصول مهم تر کدام یک از فصول هستند می تونه مفید باشه.
#الهیات_شفا
دلیل انکار بعد مجرد از نگاه برخی اندیشمندان غربی.
#لامارک
مقالات فلسفی شهید. ص۲۲
در مباحث فلسفى از دائره برهان خارج نمىشدند؛ و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قياسات برهانيّه جدا مىكردند، و تا مسأله به اوّليّات و نظائرها منتهى نمىشد دست بر نمىداشتند. و هيچگاه مسائل فلسفى را با مسائل شهودى و عرفانى و ذوقى خلط نمىنمودند؛ در مسائل فلسفى- در موقع تدريس- يك سخن از مسائل شهودى داخل نميشد؛ و در اين جهت با صدر المتألّهين و حكيم سبزوارى فى الجمله متفاوت بودند.
بسيار دوست داشتند كه در هر رشته از علوم، بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احكام همان علم بحث و گفتگو شود؛ و علوم با يكديگر درهم و برهم نگردند. و بسيار رنج مىبردند از كسانيكه فلسفه و تفسير و اخبار را با هم خلط مىكنند؛ و چون برهان دستى از آنها نمىگيرد و در مسأله در مىمانند به روايات و تفسير متوسّل مىشوند و با استشهاد به آنها مىخواهند برهان خود را تمام كنند.
از مرحوم{ملّا محسن فيض كاشانى} بسيار تمجيد مىكردند و مىفرمودند: اين مرد جامع علوم است و بجامعيّت او در عالم اسلام كمتر كسى را سراغ داريم؛ و ملاحظه مىشود كه در علوم مستقلّا وارد شده، و علوم را با هم خلط و مزج نكرده است.
مهرتابان
#علامه
بارى، بر خلاف بسيارى كه معتقدند: در ابتداء خوبست محصّلين كاملًا به اخبار و روايات ائمّه طاهرين عليهم السّلام اطّلاع پيدا كنند، و سپس فلسفه بخوانند؛ ايشان مىفرمودند: معناى اين كلام همان كَفانا كِتابُ اللَه است. روايات ما مشحون از مسائل عقليّه عميقه و دقيقه و مستند به برهان فلسفى و عقلى است؛ بدون خواندن فلسفه و منطق و ادراك طريق برهان و قياس كه همان رشد عقلى است، چگونه انسان مىتواند به اين درياى عظيم روايات وارد شود؟ و از آنها در امور اعتقاديّه بدون عنوان تقليد و شكّ، اطمينان و يقين حاصل كند؟ روايات وارده از ائمّه معصومين، غير از روايات وارده از اهل تسنّن است، و غير از روايات و اخبار وارده در سائر مذاهب و اديان؛ كه آنها همگى
++++++++++
***{مهر تابان ( طبع جديد )، متن، ص: 47}
بسيط و قابل فهم عامّه است.
چرا كه ائمّه معصومين عليهم السّلام شاگردان مختلفى داشتهاند، و بيانات متفاوتى؛ بعضى از آنها ساده و قابل فهم عموم است؛ و غالباً آنچه در اصول عقائد و مسائل توحيد آمده مشكل و غامض است، كه براى افراد خاصّى از اصحاب خود كه اهل فنّ مناظره و استدلال بودهاند بيان مىكردهاند، و همان شاگردان بر اساس ترتيب قياسات برهانيّه با خصم وارد بحث مىشدند. آن وقت چگونه مىتوان بدون اتّكاء به عقل و مسائل عقليّه و ترتيب قياسهاى اقترانى و استثنائى تحصيل يقين نمود؟
#فلسفه
#دین