یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
1⃣ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ»
انذارها و هشدارها در کسانی اثر دارد که وقتی متذکر میشوند، آنچه را که بدان متذکر شدهاند جدی بگیرند و پیگیری کنند.
💠تذکر #اخلاقی
یکی از آفتهای زندگی مدرن این است که با گسترش وسایل ارتباط جمعی، شهوت «دانستن و بیشتر اطلاع پیدا کردن» شدت گرفته است؛
❗️همه درصددیم که بیشتر و بیشتر بدانیم❗️
در حالی که
⏫ کسی واقعا در مسیر سیر و سلوک الهی میتواند قدم بردارد که هر تذکری را جدی بگیرد و وقتی چیزی را که دانست بدان عمل کند.
📜حکایت
معروف است که بسیاری از کسانی که برای گرفتن دستورالعمل اخلاقی خدمت حضرت آِت الله بهجت مشرف میشدند، با این پاسخ ساده و البته بسیار عمیق مواجه میشدند
❌بدانچه میدانی عمل کن تا آنچه را نمیدانید خدا به شما عطا فرماید.❌
مثلا مراجعه کنید به:
🔖https://article.tebyan.net/178170/%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%85%D9%8A-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%A9%D9%86-
و یا به:
🔖 https://hawzah.net/fa/Article/View/93045
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
2⃣ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ»
مقصود از «پیروی از ذکر» در این آیه چیست، که زمینه لازم برای بهرهمندی از انذار پیامبر ص را مهیا میکند؟
🍃الف. ذکر قرآن کریم است و پیروی تصدیق قرآن است و اینکه وقتی آیاتش بر انسان خوانده شود انسان بدان متمایل گردد
📚 (المیزان، ج17، ص66؛ مجمع البيان، ج۸، ص۶54)
و شاهدش هم آیات دیگری است که قرآن را «الذکر» معرفی کرده است،
مثلا «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ، حجر/9؛ َ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْر، نحل/44 و ...)
🍃ب. «ذکر» خود پیامبر اکرم است به دلیل این آیه که میفرماید
«قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً، رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ: فطعا به جانی شما ذکری را فرستادیم، رسولی که آیات خدا را بر شما تلاوت میکند» (طلاق/10-11)
و به تبع ایشان، جانشینان برحق ایشان
🔖حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/1183
چرا که پیروی از آنان است که انسان را واقعا به دستورات خداوند متذکر میسازد.
🍃ج. منظور میتواند هر چیزی باشد که مایه تذکر انسانها بوده باشد؛ یعنی
🔹هم خود قرآن کریم،
🔹هم کتابهای آسمانی پیشین
(که آنها هم ذکر نامیده شدهاند، مثلا: وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقين؛ انبیاء/48)،
🔹هم خود پیامبر اکرم ص و اهل بیت ایشان،
که تمامی سخنان و رفتارهایشان مایه تذکر است، و هم هر چیزی که انسان را به یاد خدا بیاندازد (فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً؛ بقره/200)
🍃د. مقصود همان چیزی است که «اقامه نماز» را به همراه دارد.
🔖توضیح در تدبر https://eitaa.com/yekaye/11903
🍃ه. ...
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
3⃣ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ»
اگر این آیه را بگذاریم در کنار آیه «إِنَّما تُنْذِرُ الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ» (فاطر/18)
منطقا نتیجه میشود که
⭕️کسی میتواند «تبعیت از ذکر» کند که اهل «اقامه نماز» باشد.⭕️
💠توضیح
به لحاظ منطقی اگر داشته باشیم:
(1) الف فقط ناظر است به [یا: اثر دارد بر] کسانی که ب و ج را داشته باشند.
(2) الف فقط ناظر است به [یا: اثر دارد بر] کسانی که ج و د را داشته باشند.
آنگاه نتیجه میشود که
کسانی که ب و ج را داشته باشند همان کسانیاند که ج و د را دارند.
پس هرکس ب را دارد حتما د را دارد و بالعکس.
اکنون اگر مفاد دو آیه مذکور را در این ساختار بریزیم نتیجه میشود
⭕️کسی که «پیروی از ذکر» را دارد حتما «اقامه نماز» را دارد و بالعکس.⭕️
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
4⃣ «خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ»
مقصود از «خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ» چیست؟
🍃الف. یعنی از پروردگارشان خشیت دارند در حالیکه وضعیت قیامت برایشان در نهان است و هنوز با مرگ و برانگیخته شدن، پردهها برایشان کنار نرفته است.
📚 (المیزان، ج17، ص66؛ مجمع البيان، ج۸، ص۶54)
به تعبیر دیگر، با اینکه قیامت را ندیدهاند آن را باور دارند؛ و از این رو، با این حال، از پروردگارشان خشیت دارند.
🍃ب. در خفا و جایی که جز خدا هیچکس هم آنان را نمیبیند باز از خداوند خشیت دارند و خشیت آنان از پروردگارشان امری کاملا واقعی است و از باب نفاق ویا برای تظاهر در برابر مردم نیست.
📚(مجمع البيان، ج۸، ص۶54)
به تعبیر میخواهد تذکر دهد که ترس از خدا در خلوت و درون مهم است نه در ظاهر و حضور در برابر مردم.
📚(تفسير نور، ج9، ص526)
🍃ج. به واسطه اخباری که از غیب بدانها رسیده و باور پیدا کرده و ایمان آوردهاند از پروردگارشان میترسند.
به تعبیر دیگر،
مساله پذیرش انذار الهی ناشی خشیت خداست و این خشیت هم ناشی از ایمان آنان به غیب است، و از این جهت مضمون آن شبیه است به توصیفی که خداوند از متقینِ هدایتیافته ارائه میدهد که: «هُدىً لِلْمُتَّقين؛ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ …» (بقره/۲-۳)
🍃د. …
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
بسم الله الرحمن الرحیم
چنانکه دیروز اشاره شد، به علت کثرت مطالب مربوط به آیه 11 سوره یس امروز هم به مطالب آن آیه اختصاص دارد
🔹فَبَشِّرْهُ = فـ + بَشِّر + ه
قبلا بیان شد که
▪️ماده «بشر» را در اصل به معنای «ظهور چیزی همراه با حُسن و جمال» دانستهاند که از این ماده «بشرة» به معنای ظاهر پوست انسان (که نمایان است) معروف است؛
▪️ «بشیر» هم در اصل به معنای «خوشسیما» بوده است،
▪️و وقتی «بشارت» در مقابل «انذار» به کار میرود، دلالت بر خبر خوش دادن (در مقابل بیم دادن) دارد.
▪️البته قبلا توضیح داده شد که از نظر برخی، اصل این ماده، همین پوست ظاهری است و «بشارت» (= مژده دادن) را هم از این جهت بشارت گفتهاند که موجب انبساط در چهره (پوست صورت) شخص میشود.
🔖جلسه 534 http://yekaye.ir/al-ahzab-33-45/
@yekaye
🔹بِمَغْفِرَةٍ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «غفر» در اصل در معنای «پوشاندن» به کار میرود چنانکه به پوششی که زیر کلاهخود بر سر میگذاشتهاند «مِغفَر» گویند و برخی گفتهاند معنای اصلیاش «محو کردن اثر شیء» است.
▪️در تفاوت «عفو» و «مغفرت» گفته شده که در عفو، شخص از مذمت و عذاب کردن منصرف میشود، و لذا در مورد انسانهای عادی هم «عفو کردن و طلب عفو» به کار برده میشود؛ اما در مغفرت، گناه شخص را میپوشاند و آبروی او را نمیبرد و در واقع، نحوهای ساقط کردن عذاب است که نوعی پاداش دادن را در دل خود دارد، و لذا کلماتی همچون «مغفرت» و «استغفار» فقط در مورد خداوند به کار میرود.
🔖جلسه 183 http://yekaye.ir/an-nisa-004-099/
@yekaye
🔹كَريمٍ
ماده «کرم» در اصل دلالت بر شرافت و بزرگمنشی میکند
که درباره این کلمه و تفاوتش با کلمات متشابه در جلسه ۳۵۲ http://yekaye.ir/al-alaq-96-3/ توضیح داده شد.
@yekaye
☀️4) از رسول الله ص روایت شده است:
در میان قطرههایی که بر زمین میچکد هیچ قطرهای نزد خداوند دوستداشتنیتر نیست از قطره اشکی در تاریکی شب که جز خداوند عز و جل کسی آن را نمیبیند.
📚جامع الأخبار(للشعيري)، ص97
عَنْ أُمَامَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
مَا يَقْطُرُ فِي الْأَرْضِ قَطْرَةٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمْعٍ فِي سَوَادِ اللَّيْلِ مِنْ خَشْيَتِهِ لَا يَرَاهُ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
@yekaye