یک آیه در روز
762) 🌺 قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ
.
7⃣ «إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
چرا به جای اینکه بگویند «ان انتم الا کاذبون: شما صرفا درغگویید»، گفتند «شما جز دروغ نمیگویید!»
🍃الف. [چهبسا با توجه به سوابق آنها در جامعه] نمیخواستند آنان را به طور کلی انسانهای دروغگویی بشمارند، بلکه میخواهند بگویند این سخنی که الان گفتهاید (که ادعای رسالت کردید) سراسر دروغ است.
📚(المیزان، ج17، ص73)
🍃ب. ...
@yekaye
یک آیه در روز
762) 🌺 قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ
.
8⃣ «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
بعضى، تكليف و امر و نهى را مخالف رحمت الهى مىدانند و گمان مىكنند معناى رحمت، آزادى بىقيد و شرط و رها بودن انسان است.
📚(تفسير نور، ج9، ص530)
به تعبیر دقیقتر،
گمان میکنند لازمه آزادی، این است که خداوند چنان به حال خود رها کند که حتی راه درست را هم به انسان نشان ندهد❗️
@yekaye
یک آیه در روز
762) 🌺 قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ
.
9⃣ «إِذْ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ ... إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ»
خدا ابتدا دو نفر را فرستاد؛ آن دو را تکذیب کردند؛
سپس آنان را به فرستادن نفر سومی تقویت کرد و عزت بخشید؛
اما باز هم آنان همه اینها را تکذیب کردند.
پس،
🔹عزت بخشیدن و یاری خداوند لزوما به این معنا نیست که حتما پیروزی ظاهری به دست آید.🔹
✅این نکته تکملهای دارد که ان شاء الله در بحث از آیه 17 خواهد آمد
(جلسه 764، تدبر2 https://eitaa.com/yekaye/1381 )
@yekaye
763) 🌺 قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ 🌺
💐 ترجمه
گفتند پروردگارمان میداند که همانا ما واقعا فرستادگان به سوی شماییم؛
سوره یس (36) آیه16
1397/3/15
20 رمضان 1439
🌷سالروز قیام 15 خرداد و آغاز حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران را که ان شاءالله مقدمه ظهور امام زمان ع خواهد شد گرامی می داریم.🌷
@yekaye
☀️1) از امام صادق ع سوال میشود:
پیامبران از کجا میفهمند که واقعا پیامبرند؟
فرمودند: پرده از آنها کنار میرود.
📚المحاسن، ج2، ص328
عَنْهُ عَنْ أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع ...
فَقُلْتُ كَيْفَ عَلِمَتِ الرُّسُلُ أَنَّهَا رُسُلٌ؟
قَالَ كُشِفَ عَنْهَا الْغِطَاء.
@yekaye
☀️2) امام صادق ع در پاسخ آن زندیقی که از ایشان سوال کرده بود:
[ضرورت] پیامبران و رسولان از کجا اثبات میکنید؟
فرمودند:
ما هنگامی که اثبات کردیم که آفریدگاری داریم که سازنده ما و متعالی از ما و از همه آفریدههایش است؛ و او سازندهای حکیم و متعالی است، و روا نیست که مخلوقاتش او را ببینند ویا لمسش کنند و از ندیک با او تماس بگیرند و او با آنها تماس بگیرد و با او بگو مگو کنند،
اثبات شد که او را سفیرانی است در میان آفریدگانش که از او مطالب را به جانب آفریدهها و بندگانش بیاورند و آنان را راهنمایی کنند به مصالح و منافعشان و آنچه که بقای آنها در گروی آن است و ترکش به فنای آنان میانجامد؛
پس امر و نهیکنندگانی از جانب آن حکیم دانا در میان آفریدگانش، و کسانی که مطالب را از جانب او منتقل کنند اثبات شد؛
و آنان همان پیامبران و برگزیدگان او خلایق اوست؛ حکیمانی که مودب به حکمتاند و بدان مبعوث شدهاند؛
با اینکه با بقیه آفریدهها در آفرینش و ترکیب احوالاتشان شبیهاند اما در همه چیز مردم مانند آنان نیستند؛
آنان از جانب خداوند حکیم دانا با حکمت مورد تایید قرار گرفتهاند؛
سپس آن در هر دهر و زمانی بدانچه رسولان و انبیاء از دلایل و براهین آوردند ثابت میشود تا زمین از حجت خالی نماند، حجتی که همراه او علمی است که بر راستی گفتار و جریان یافتن عدالتش دلالت دارد.
📚الكافي، ج1، ص168؛ علل الشرائع، ج1، ص120
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عُمَرَ الْفُقَيْمِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ؟ قَالَ:
إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.
@yekaye
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است
همانا خداوند عز و جل از خزانههای لطف و کَرَم و رحمتش پیامبران را مُکنت بخشید
و از گنجینه علمش به آنان تعلیم داد
و از میان جمیع مخلوقات آنان را برای خود خاص کرد،
پس هیچیک از جمیع خلایق در احوال و اخلاق شبیه آنان نیستند
چرا که آنان را وسیلههای سایر خلایق به سوی خود قرار داد و محبت و اطاعتشان را سبب رضای خویش، و مخالفت و انکارشان را سبب خشم خویش قرار داد
و هر قوم و گروهی را به اتباع از شیوه رسولشان امر فرمود
و خودداری کرد از اینکه طاعتی را جز با اطاعت و نکوداشت آنان و به رسمیت شناختن حرمت و محبت و وقار و بزرگداشت و جلالت آنان در پیشگاه خداوند متعال بپذیرد؛
پس تمام پیامبران خداوند را بزرگ بدار
و آنان را در حد و منزلت کسی که از آنان پایینتر است فرونیاور
و با عقلت در مقامات و احوال و اخلاقشان تصرف نکن مگر با بیانی محکم از جانب خداوند متعال و اجماع اهل بصیرت با دلایلی که بدان فضایل و مراتبشان محقق شود؛
و کجا میتوان به حقیقت آنچه آنان نزد خداوند متعال دارند رسید؛
پس اگر کارها و سخنان آنان را با کسانی از مردم که پایینتر از آناناند مقایسه کردید، در حق آنان بدی روا داشته، و معرفت آنان را انکار کرده و خاص بودگیشان از جانب خدا را نشناختهای و از درجه [درجات بالای] حقایق ایمان و معرفت فروافتادهای ؛
پس هشدار! هشدار!
📚مصباح الشريعة، ص61-62
قَالَ الصَّادِقُ ع
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَكَّنَ أَنْبِيَاءَهُ مِنْ خَزَائِنِ لُطْفِهِ وَ كَرَمِهِ وَ رَحْمَتِهِ وَ عَلَّمَهُمْ مِنْ مَخْزُونِ عِلْمِهِ وَ أَفْرَدَهُمْ مِنْ جَمِيعِ الْخَلَائِقِ لِنَفْسِهِ فَلَا يُشْبِهُ أَحْوَالَهُمْ وَ أَخْلَاقَهُمْ أَحَدٌ مِنَ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ إِذْ جَعَلَهُمْ وَسَائِلَ سَائِرِ الْخَلْقِ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ حُبَّهُمْ وَ إِطَاعَتَهُمْ سَبَبَ رِضَائِهِ وَ خِلَافَهُمْ وَ إِنْكَارَهُمْ سَبَبَ سَخَطِهِ وَ أَمَرَ كُلَّ قَوْمٍ وَ فِئَةٍ بِاتِّبَاعِ مِلَّةِ رَسُولِهِمْ ثُمَّ أَبَى أَنْ يَقْبَلَ طَاعَةً إِلَّا بِطَاعَتِهِمْ وَ تَمْجِيدِهِمْ وَ مَعْرِفَةِ حُرْمَتِهِمْ وَ حُبِّهِمْ وَ وَقَارِهِمْ وَ تَعْظِيمِهِمْ وَ جَاهِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى فَعَظِّمْ جَمِيعَ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ لَا تُنْزِلْهُمْ مَنْزِلَةَ أَحَدٍ مِنْ دُونِهِمْ وَ لَا تَتَصَرَّفْ بِعَقْلِكَ فِي مَقَامَاتِهِمْ وَ أَحْوَالِهِمْ وَ أَخْلَاقِهِمْ إِلَّا بِبَيَانٍ مُحْكَمٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ إِجْمَاعِ أَهْلِ الْبَصَائِرِ بِدَلَائِلَ يَتَحَقَّقُ بِهَا فَضَائِلُهُمْ وَ مَرَاتِبُهُمْ وَ أَنَّى بِالْوُصُولِ إِلَى حَقِيقَةِ مَا لَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنْ قَابَلْتَ أَفْعَالَهُمْ و أَقْوَالَهُمْ بِمَنْ دُونَهُمْ مِنَ النَّاسِ فَقَدْ أَسَأْتَ صُحْبَتَهُمْ وَ أَنْكَرْتَ مَعْرِفَتَهُمْ وَ جَهِلْتَ خُصُوصِيَّتَهُمْ بِاللَّهِ وَ سَقَطْتَ عَنْ دَرَجَةِ حَقَائِقِ الْإِيمَانِ وَ الْمَعْرِفَةِ فَإِيَّاكَ ثُمَّ إِيَّاك.
https://eitaa.com/yekaye
یک آیه در روز
763) 🌺 قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ 🌺 💐 ترجمه گفتند پروردگارمان میداند
.
1⃣ «قالُوا رَبُّنا يَعْلَمُ إِنَّا إِلَيْكُمْ لَمُرْسَلُونَ»
این فرستادگان الهی وقتی مورد تکذیب مخالفانشان قرار گرفتند گفتند «پروردگارمان میداند که همانا ما واقعا فرستادگان به سوی شماییم.»
🔺یعنی تکذیب شما نه به متن واقعیت [= این واقعیت که خدا ما را فرستاده] لطمهای میزند و نه زیانی به ما میرساند؛ همین که خداوند میداند که ما فرستاده اوییم، برای ما کافی است که در انجام وظیفه خود استقامت بورزیم.
📚(المیزان، ج17، ص74)
💠ثمره #اخلاقی
در برابر انكارهاى پى در پى دشمن، دل خود را با ياد خدا آرامش دهيد.
📚(تفسير نور، ج7، ص528)
@yekaye