یک آیه در روز
826 ) فَلا یَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ 〽️ترجمه پس سخنش
.
5⃣ «فَلا یَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ»
درباره اینکه مقصود از «قولهم: سخنشان» که موجب ناراحتی پیامبر شده بود و خداوند در این آیه پیامبرش را دلداری میدهد کدام سخن آنان است، نظرات متعددی مطرح شده و نیز قابل طرح است
(البته بعید نیست همه اینها، و بلکه هر سخنی را که به نحوی بوی تهدید، تمسخر، توهین، و ... نسبت به پیامبر و آنچه باید بدان ایمان بیاورند، بدهد، شامل شود.)
🍃الف. اینکه غیر خدا را به عنوان معبود خویش معرفی میکردند و از آنان نصرت میخواستند و به خداوند شرک میورزیدند (آیه 74).
📚(المیزان، ج17، ص111)
🍃ب. اینکه پیامبر را تکذیب میکردند (مجمعالبیان، ج8، ص677) و او را شاعر میخواندند (آیه69)
🍃ج. اینکه معاد و برپایی قیامت را مسخره و انکار میکردند (آیه 48)
🍃د. در برابر دعوت پیامبر به انفاق، ایشان را مسخره میکردند و میگفتند اگر خداوند بخواهد خوش به فقیران روزی میدهد. (آیه 47)
🍃ه. اینکه پیامبر را مسخره میکردند و مانع جدی گرفتن سخنان ایشان میشدند. (آیه 30)
🍃و ...
@Yekaye
یک آیه در روز
826 ) فَلا یَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ 〽️ترجمه پس سخنش
.
6⃣ « إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ»
توجّه به علم و آگاهى خداوند، بهترين وسيله آرامش براى مؤمن و تهديد براى منحرف است.
📚(تفسير نور، ج9، ص562)
@Yekaye
یک آیه در روز
826 ) فَلا یَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ 〽️ترجمه پس سخنش
.
7⃣ «ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ»
دشمنان دین در پنهان و آشكار توطئهها مىكنند.
📚(تفسير نور، ج9، ص562)
@Yekaye
827 ) أَ وَ لَمْ یرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصیمٌ مُبینٌ
〽️ترجمه
آیا انسان ندیده است که ما او را از نطفهای آفریدیم، که ناگاه او ستیزهجویی آشکار است؟!
سوره یس (36) آیه 77
1397/7/1
13 محرم 1440
@Yekaye
🔹خَصیمٌ
در آیه 49 همین سوره بیان شد که
▪️ماده «خصم» در دو معنای اصلی به کار رفته است:
▫️یکی نزاع و درگیری که کلمه «خَصْم» (دشمن) از این معناست؛
▫️و دیگری، کناره ظرف و لباس که کلمه «خُصْم» در این معناست؛
و چهبسا بتوان این دو را به هم برگرداند بدین بیان که دو نفر که «خصمِ» همدیگرند به «خُصمِ» همدیگر درمیآویزند.
▪️«خَصِيمُ» به شخصی که زیاد درگیر بحث میشود (الكثير المخاصمة) گویند (مفردات ألفاظ القرآن، ص285) و برخی آن را کنایه از عالِم سخنور و بلیغ دانستهاند (تفسیر قمی، ج2، ص218) و آیه «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنينَ خَصيما» (انسان/105) را میتوان مویدی بر این معنا دانست.
📚جلسه 798 http://yekaye.ir/ya-seen-36-49/
@Yekaye
☀️1) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
[انسان] از مستیِ غفلت و غرور، دیرتر به هوش میآید تا از مستیِ شراب!
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص266
سُكْرُ الْغَفْلَةِ وَ الْغُرُورِ أَبْعَدُ إِفَاقَةً مِنْ سُكْرِ الْخُمُورِ.
@Yekaye
☀️2) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
جدل کردن در امر دین، یقین را فاسد میکند.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص65
الْجَدَلُ فِي الدِّينِ يُفْسِدُ الْيَقِين.
@Yekaye
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
🔹کسی که در مقام خصومت [بحث و جدل کردن] زیادهروی کند گناه کرده و کسی که کم بیاورد مورد ظلم واقع میشود؛ و کسی که اهل مخاصمه است نمیتواند تقوای الهی را رعایت کند.
📚نهج البلاغة، حکمت 298
وَ قَالَ ع مَنْ بَالَغَ فِي الْخُصُومَةِ أَثِمَ وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظُلِمَ وَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ مَنْ خَاصَم
🔆شیخ مفید این حدیث را با این عبارات نقل کرده است:
🔹کسی که در مقام خصومت [بحث و جدل کردن] زیادهروی کند ظلم کرده و کسی که کم بیاورد مورد ظلم واقع میشود؛ و کسی که اهل مخاصمه است نمیتواند برای خدا بماند.
📚الإختصاص، (للمفید) ص239
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَنْ بَالَغَ فِي الْخُصُومَةِ ظَلَمَ وَ مَنْ قَصَّرَ ظُلِمَ وَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَبْقَى لِلَّهِ مَنْ يُخَاصِم.
@Yekaye